Laitetaan nyt omaakin listaa tänne mitä on tullut kyttäiltyä viime päivinä. En ole vielä uskaltanut ostaa mitään vaan keskittynyt hedgetykseen.
Teladoc Health Inc (NYSE: TDOC)
Tarjoaa online-alustaa lääkäripalveluille ja muita softapohjaisia terveydenhuoltopalveluita.
Subscription-pohjainen malli jossa vakuutusyhtiöt ja työnantajat maksavat kiinteitä summia (ei kovin isoa suhdanneriskiä, ehkä?).
Kasvaa 25-30% vauhdilla.
Osakkeen hinnasta voi olla montaa mieltä, mutta tämä on aika täsmäosuma jos social distancing -trendi jatkuu.
Iridium Communications Inc (NASDAQ: IRDM)
Pyörittää 66 satelliitin konstellaatiota ja tarjoaa firmoille/hallituksille/jne satelliittipohjaisia yhteyksiä. Datan käyttö lisääntyy tulevaisuudessa kaikissa skenaarioissa oli viruksia tai ei.
Kasvaa rauhallista 5-10% vauhtia, mutta toisaalta kasvu tapahtuu ilman merkittäviä investointeja kun viimeisetkin satelliitit saatiin viime vuoden alussa taivaalle. Potentiaaliset pahimmat kilpailijat Starlink (SpaceX) ja Amazon eivät vielä tarjoa palveluitaan. Hinnoitteluvoimassa on selkeä edge tällä hetkellä mielestäni.
Osakkeen hinta saisi tippua vielä viisi dollaria niin alkaisi kiinnostamaan erittäin paljon. Ron Baron hiljattain arvioi, että tämä tullaan jossain vaiheessa ostamaan markkinoilta. Haja-asutusalueiden/merien/lentoliikenteen datayhteydet hoidetaan joka tapauksessa satelliittien kautta tulevaisuudessa.
Airbus SE (AIR.PA)
Firma ei varmasti kaipaa esittelyjä. Kilpailijan Boeingin MAX-konemallin ongelmat ovat sataneet Airbusin laariin jo ennen koronapaniikkia ja Boeingin taloudellinen tilanne näyttää erittäin tukalalta juuri nyt. Toki USA tulee pelastamaan Boeingin eli kilpailijan konkurssista on turha haaveilla. Mainehaitta silti jää pitkäksi aikaa ja varmasti näkyy markkinaosuuksissa lähivuosina.
Aikataulun suhteen: Tätä osaketta tulee saamaan vielä halvemmalla kun lentoyhtiöitä menee nurin ja second-hand koneita saa jälkimarkkinoilta halvalla. En ole ostamassa juuri nyt jossei osake romahda aivan totaalisesti.
Tämä voisi olla hyvä haku nimenomaan pitkällä tähtäimellä. Alan markkinajohtaja tulevaisuudessa ja lentäminen ei ole katoamassa mihinkään.
Ainiin: Ketjun aihe oli koronavarmat osakkeet :D Sitä tämä ei todellakaan ole, mutta jätetään nyt listalle kun Koronan ansiosta tätä saa isolla alennuksella ja pitkän aikavälin riskit ovat erittäin pienet.
Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan kuultavaksi mennyt GnS Economicsin pääekonomisti 13.3.2020 Suomen talousnäkymistä
"Yrityksiä kohtaavan konkurssiaallon mukana sortuu rahoitusjärjestelmä, ja sen seurauksena on hyvin todennäköisesti pankkikriisi. Kaikki kertaantuu ja todella syvä kuoppa on tulossa.Kunnon isku talouteen näkyy huhtikuussa ja isku alkaa näkyä työllisyydessä kesän aikana. Ja sitä työllisyyden heikkenemistä sitten kestää vuoden ainakin vuoden 2021 loppuun asti.Työttömyys nousee samoihin lukemiin kuin 90-luvun lamassa, jolloin työttömyys oli korkeimmillaan noin 18 prosentissa. Lähelle 20 prosenttia mennään, toivottavasti ei se yli. "
Toivokaamme, että mies on väärässä, mutta tulostetaanpa ja liimataanpa tämä siihen long-ostonapin viereen rauhoituslääkkeeksi ettei tehdä liian nopeita ja harkitsemattomia vikaliikkeitä.
Rysäykset osakemarkkinoilla tapahtuvat nopeasti ja nousut hyvin hitaasti. Mukaan ehtii.
Cash is king ! Toistakaamme tämä nyt muutamaan kertaan hyvin hitaaaaasti lausuen.
Toivokaamme, että mies on väärässä, mutta tulostetaanpa ja liimataanpa tämä siihen long-ostonapin viereen rauhoituslääkkeeksi ettei tehdä liian nopeita ja harkitsemattomia vikaliikkeitä.
Rysäykset osakemarkkinoilla tapahtuvat nopeasti ja nousut hyvin hitaasti. Mukaan ehtii.
Cash is king ! Toistakaamme tämä nyt muutamaan kertaan hyvin hitaaaaasti lausuen.
No näinpä. Pohja on kuitenkin olemassa, jossain. Olisinpa liimannut tämän jo kuukausi sitten siihen ostonapin viereen!
Cashillä ostellaan sitten osakkeita ja muuta halpaa, kun "veri kunnolla virtaa kaduilla". Vielä ei ole sitä "verta" näkynyt.
Mulla näkyy nyt esim. tuossa päivittäin päivittyvässä P&F Bullish Percent SPX kaaviossa. Status : Bear confirmed 25.2.2020.
Kun siihen ilmestyy automaattisesti teksti Bull confirmed X.X. XXXX, työnnän kaiken fyrkendaalin mitä irti lähtee muutamaan indeksiin (vivulla ja ilman)..
Saa nähdä, ilmestyykö se viikon, kuukauden, 6 kuukauden vai vuoden kuluttua. Sillä ei ole merkitystä.
Asiat täytyy pitää yksinkertaisina ja tunteet täysin sivussa.
PS . Toki rahaa pyörii hiukan päivittäin lyhyessä vipukaupassa, jossa pitää muistaa pitää "money managementti" ja tappio- ja voittorajat kunnossa.
Muistetaan, että kunkin treidin maksimitappio määritellään ja lukitaan aina ennen kuin mitään positiota otetaan.
"Yrityksiä kohtaavan konkurssiaallon mukana sortuu rahoitusjärjestelmä, ja sen seurauksena on hyvin todennäköisesti pankkikriisi. Kaikki kertaantuu ja todella syvä kuoppa on tulossa.Kunnon isku talouteen näkyy huhtikuussa ja isku alkaa näkyä työllisyydessä kesän aikana. Ja sitä työllisyyden heikkenemistä sitten kestää vuoden ainakin vuoden 2021 loppuun asti.Työttömyys nousee samoihin lukemiin kuin 90-luvun lamassa, jolloin työttömyys oli korkeimmillaan noin 18 prosentissa. Lähelle 20 prosenttia mennään, toivottavasti ei se yli. "
Mielestäni on vastuutonta päästää tällainen puhuja valtiovarainvaliokunnan kuultavaksi. Hänen esittämänsä näkemykset voivat hyvinkin käydä toten, mutta mielestäni ekonomistia joka esittää vain yhden mahdollisen skenaarion tulevasta, pitäisi rankaista pakottamalla yli 500 henkilön tapahtumaan ja sellainen pitäisi järjestää häntä varten välittämättä viranomaisten väliintulosta. Minun kirjoissani Tuomas Malinen menee samaan kastiin erikoistoimittaja Jan Hurrin kanssa. Kuka tahansa voi keksiä mahdollisimman negatiivisisen vision tulevasta ja saada huomiota osakseen. Mielestäni jokainen todellinen asiantuntija esittäisi mahdollisia skenaarioita tässä vaiheessa. Tässä pari edellistä miehen esiintymistä mediassa. Saattaa olla oikeassa, saatta olla ettei. Mielestäni hän ei kuitenkaan ole oikea ihminen esiintymään vatiovarainvaliokunnalle yhden ainoan mielipiteensä kanssa. https://www.inderes.fi/fi/videot/inderespodi-59-ruutitynnyri-rajahtamassa-vieraana-paaekonomisti-tuomas-malinen-28102019
Oletan että finnair ei konkurssiin joudu mutta pohjia on vaikea löytää.
Näin juuri. Omat loputkin Finnairit lensi eilen jonnekin päin maailmaa ja kyllä varmasti ostan tulevaisuudessakin Finskiä, mutta koska, sitä on vaikea sanoa. Katsellaan ja seurataan kuinka alas hinta meneekään. Mikäli pandemia vaan yltyy niin kohta ei Finnairit enää lentele kuin kotimaan sisäisiä, jos niitäkään. Ja mikäli ulos lentävät niin onko kyydissä muita kuin henkilökunta?
"Yrityksiä kohtaavan konkurssiaallon mukana sortuu rahoitusjärjestelmä, ja sen seurauksena on hyvin todennäköisesti pankkikriisi. Kaikki kertaantuu ja todella syvä kuoppa on tulossa.Kunnon isku talouteen näkyy huhtikuussa ja isku alkaa näkyä työllisyydessä kesän aikana. Ja sitä työllisyyden heikkenemistä sitten kestää vuoden ainakin vuoden 2021 loppuun asti.Työttömyys nousee samoihin lukemiin kuin 90-luvun lamassa, jolloin työttömyys oli korkeimmillaan noin 18 prosentissa. Lähelle 20 prosenttia mennään, toivottavasti ei se yli. "
Mielestäni on vastuutonta päästää tällainen puhuja valtiovarainvaliokunnan kuultavaksi. Hänen esittämänsä näkemykset voivat hyvinkin käydä toten, mutta mielestäni ekonomistia joka esittää vain yhden mahdollisen skenaarion tulevasta, pitäisi rankaista pakottamalla yli 500 henkilön tapahtumaan ja sellainen pitäisi järjestää häntä varten välittämättä viranomaisten väliintulosta. Minun kirjoissani Tuomas Malinen menee samaan kastiin erikoistoimittaja Jan Hurrin kanssa. Kuka tahansa voi keksiä mahdollisimman negatiivisisen vision tulevasta ja saada huomiota osakseen. Mielestäni jokainen todellinen asiantuntija esittäisi mahdollisia skenaarioita tässä vaiheessa. Tässä pari edellistä miehen esiintymistä mediassa. Saattaa olla oikeassa, saatta olla ettei. Mielestäni hän ei kuitenkaan ole oikea ihminen esiintymään vatiovarainvaliokunnalle yhden ainoan mielipiteensä kanssa. https://www.inderes.fi/fi/videot/inderespodi-59-ruutitynnyri-rajahtamassa-vieraana-paaekonomisti-tuomas-malinen-28102019
Olen samaa mieltä, että aivan skitsoa julkaista tuon huru-ukon juttuja ja päästää häntä tarinoimaan politiikoille, joilla ei oikeasti ole mitää makroekonomista osaamista.
Mitään mitä hän on sanonut ei ole tapahtunut. Nyt tuli Korona virus, jonka avulla hän yrittää kerätä itselleen legimiteettiä aivan naurettavaa.
Mediahan tykkää tälläisistä skitsoista klikkiotsikko jutuista, mutta täysin vastuutonta paniikin lietsontaa.
-öljyn hinta alas ja Venäjän talous kuralle->Venäjällä laatumerkkien myynti sakkaa renkaissa ekana
-ihmiset muualla maailmassa etätöihin ja karanteeniin, henkilöautojen ajosouritteet -75%-> renkaatkaan eivä kulu kun auto tallissa, lasku myynnissä tulee viiveellä kun varastot ensin täyttyvät jonka jälkeen koko porukka tehtailta pakkolomalle.
Investoinnitkin valmistuivat juuri koronan alla eli pahin mahdollinen ajoitus sattui tässäkin kohdilleen.
Oma tavoitehinta joukuussa 2020 Nokian Renkaille: 8€ (pistän muistikirjaan tämän niin ei unohdu, palaamme 24.12.2020 asian pariin jos en ole kuollut keuhkokuumeeseen).
Mikäli pandemia vaan yltyy niin kohta ei Finnairit enää lentele kuin kotimaan sisäisiä, jos niitäkään. Ja mikäli ulos lentävät niin onko kyydissä muita kuin henkilökunta?
Eikö jossain vaiheessa kun pandemia leviää riittävästi, kaikki matkustusrajoitukset voidaan purkaa? Jos matkakohteessa on sama vaara saada tartunta kuin kotona, niin miksi matkustusta pitäisi rajoittaa? Ja jos metrossa tai bussissa tartuntavaara on sama kuin lentokoneessa, niin tälläkään ei ole merkitystä. Tätä olen tässä pohtinut ja mietin palaamista Finnairin omistajaksi.
Mikäli pandemia vaan yltyy niin kohta ei Finnairit enää lentele kuin kotimaan sisäisiä, jos niitäkään. Ja mikäli ulos lentävät niin onko kyydissä muita kuin henkilökunta?
Eikö jossain vaiheessa kun pandemia leviää riittävästi, kaikki matkustusrajoitukset voidaan purkaa? Jos matkakohteessa on sama vaara saada tartunta kuin kotona, niin miksi matkustusta pitäisi rajoittaa? Ja jos metrossa tai bussissa tartuntavaara on sama kuin lentokoneessa, niin tälläkään ei ole merkitystä. Tätä olen tässä pohtinut ja mietin palaamista Finnairin omistajaksi.
Taitaa ostonappi kuumotella. Nyt kannattaa rauhassa katsoa miten tilanteet kehittyy. Finski on aivan järkyttävässä montussa, vaikka kassaa onkin. Airbussille ja koko ilmailun selä sen sidostoimialojen yrityksille samaa hallaa luvassa.
Finskin eduksi todettava ILFC:n leaset joissa AIG:n kassalla pelaava ILFC tulee hyvin vastaan maksuajoissa jne, nopeahkot lomautustoimenpiteet ja muut mukujen jäädyttämiset. Jari Sarasvuon subprimen aikaista lausahdusta referoiden voidaan todella puhua nyt finskin kohdalla "ruutanastrategiasta".
Mikäli pandemia vaan yltyy niin kohta ei Finnairit enää lentele kuin kotimaan sisäisiä, jos niitäkään. Ja mikäli ulos lentävät niin onko kyydissä muita kuin henkilökunta?
Eikö jossain vaiheessa kun pandemia leviää riittävästi, kaikki matkustusrajoitukset voidaan purkaa? Jos matkakohteessa on sama vaara saada tartunta kuin kotona, niin miksi matkustusta pitäisi rajoittaa? Ja jos metrossa tai bussissa tartuntavaara on sama kuin lentokoneessa, niin tälläkään ei ole merkitystä. Tätä olen tässä pohtinut ja mietin palaamista Finnairin omistajaksi.
Periaatteessa näin varmaankin, mutta musta tuntuu että ei elämä palaa heti normaaliksi vaikka periaatteessa ei ole väliä missä on, eli pelkästään matkustusrajoitteiden purkaminen ei riitä. Ajan myötä elämä varmasti normalisoituu ja matkustetaan vanhaan tapaan, mutta itse luulen sen kestävän hetken..
Kenen ja minne? Lentorahdin vähentyessä joitain mantereen sisäisiä kuljetuksia varmaan siirtyy sekä rauta- että maanteille. Yksityisautoilu sen sijaan vähenee rajusti. Joitain lomalentoja varmaan korvautuu kotimaan kohteilla, mutta kotimaassa lennot ja junat ovat edelleen vaihtoehto.
(itseltäni peruuntui just n. 6000km reissu Ranskaan autolla, ja 100km/pv työmatkan olen ajanut viimeksi tasan 2kk sitten)
Kenen ja minne? Lentorahdin vähentyessä joitain mantereen sisäisiä kuljetuksia varmaan siirtyy sekä rauta- että maanteille. Yksityisautoilu sen sijaan vähenee rajusti. Joitain lomalentoja varmaan korvautuu kotimaan kohteilla, mutta kotimaassa lennot ja junat ovat edelleen vaihtoehto.
(itseltäni peruuntui just n. 6000km reissu Ranskaan autolla, ja 100km/pv työmatkan olen ajanut viimeksi tasan 2kk sitten)
Eikös nyt ole hyvät perusteet ajella omalla autolla ja välttää julkisia, kun siellä virukset uhkaa?
Kenen ja minne? Lentorahdin vähentyessä joitain mantereen sisäisiä kuljetuksia varmaan siirtyy sekä rauta- että maanteille. Yksityisautoilu sen sijaan vähenee rajusti. Joitain lomalentoja varmaan korvautuu kotimaan kohteilla, mutta kotimaassa lennot ja junat ovat edelleen vaihtoehto.
(itseltäni peruuntui just n. 6000km reissu Ranskaan autolla, ja 100km/pv työmatkan olen ajanut viimeksi tasan 2kk sitten)
Eikös nyt ole hyvät perusteet ajella omalla autolla ja välttää julkisia, kun siellä virukset uhkaa?
Varmaan. En ole ajellut kotimaassa joukkoliikennevälineillä paria poikkeusta lukuunottamatta viimeiseen 25 vuoteen, niin en tiedä. Jostain luin, että yhteiskäyttöautojen kysyntä on noussut kovasti.
Mutta, jos matkoja tehdään paljon vähemmän kuin normaalisti, niin riittääkö julkisista yksityisautoihin siirtyminen kompensoimaan? Lisäksi, isolla osalla julkisten käyttäjistä ei ole autoa johon siirtyä. Pitääkö tästä päätellä että autokauppakin käy nyt kuumana?
No niin, nyt on lyöty mummon perintörahat kiinni Konecranesin osakkeeseen. Itsellä vahva usko että pohjat on nähty ja rivakan puoleinen toipuminen alkaa. Perjantain talouselämässä kehuivat jo kuinka kiinassa on saatu tuotanto käyntiin. Eli, tästä helpot tuplat parissa kuukaudessa. Palataan astialle.
No niin, nyt on lyöty mummon perintörahat kiinni Konecranesin osakkeeseen. Itsellä vahva usko että pohjat on nähty ja rivakan puoleinen toipuminen alkaa. Perjantain talouselämässä kehuivat jo kuinka kiinassa on saatu tuotanto käyntiin. Eli, tästä helpot tuplat parissa kuukaudessa. Palataan astialle.
Lähdin päinvastaiselle linjalle, uskon lisälaskua tulevan vielä tällekin osakkeelle. Vaikka Konekin eilen kertoi, että Kiinassa asiat lähteneet suhteellisen hyvin käyntiin, on tässä vielä paljon aikaa edessä jolloin epävarmuus saattaa lykätä uusia kauppoja. Ja niiden mukana huoltosopimuksiakin. Sama taitaa koskea Konecranesia. Mutta katsotaan.
Itse mietin asiaa siltä kantilta, minkälaiset firmat voisivat hyötyä tästä tilanteesta. Esim. etäyhteydellä työskentely lisääntyy näinä aikoina ja firmat, jotka nyt saavat jalkaa oven väliin uusille asiakkaille varmasti hyötyvät siitä tulevaisuudessakin. Kun kerran saat laskutuksen alkamaan niin sehän jatkuu (Zoom, Slack etc.).
Lisäksi e-sports firmat voivat hyötyä samasta syystä. Pelaaminen lisääntyy kun porukka kotona ja jäädään koukkuun. Paljon uutta väkeä saatavilla asiakkaiksi (EA sports, Activision Blizzard, Tencent etc.).
No niin, nyt on lyöty mummon perintörahat kiinni Konecranesin osakkeeseen. Itsellä vahva usko että pohjat on nähty ja rivakan puoleinen toipuminen alkaa. Perjantain talouselämässä kehuivat jo kuinka kiinassa on saatu tuotanto käyntiin. Eli, tästä helpot tuplat parissa kuukaudessa. Palataan astialle.
Itse mietin asiaa siltä kantilta, minkälaiset firmat voisivat hyötyä tästä tilanteesta. Esim. etäyhteydellä työskentely lisääntyy näinä aikoina ja firmat, jotka nyt saavat jalkaa oven väliin uusille asiakkaille varmasti hyötyvät siitä tulevaisuudessakin. Kun kerran saat laskutuksen alkamaan niin sehän jatkuu (Zoom, Slack etc.).
Zoomin valuaatio, 50x liikevaihto ja 30 miljardin market cap, on aika äärimmäinen jopa verrattuna kuukauden takaisiin nousukauden huipun B2B-softavaluaatioihin. En sano, etteikö Zoom voisi vielä muodostua globaaliksi standardiksi ja moninkertaistua tästä, mutta voisin melkein luvata, että jonain ajanhetkenä tulevaisuudessa yhtiötä saa nykyistä halvemmalla. Pelkästään lukuja tuijotellessa se aina itselläkin unohtuu, minkälaisia sisäisiä ongelmia paljon maltillisempikin kasvu usein aiheuttaa. 50x liikevaihdon valuaatio vaatii melko täydellistä suorittamista, ja hieman isompi operatiivinen yskä voi helposti viilata P/S-kertoimesta vaikka kolmanneksen tai puolet. Toki jos korona siivittää kasvun vaikka 150 prosenttiin vuodessa, on osakkeessa nousuvaraa vaikka kerroin puolittuisi, mutta sitä vaikeampi kasvun haasteisiin on vastata täydellisesti.
Kenen ja minne? Lentorahdin vähentyessä joitain mantereen sisäisiä kuljetuksia varmaan siirtyy sekä rauta- että maanteille. Yksityisautoilu sen sijaan vähenee rajusti. Joitain lomalentoja varmaan korvautuu kotimaan kohteilla, mutta kotimaassa lennot ja junat ovat edelleen vaihtoehto.
Jaa-a. Eilisen jälkeen on taas tapahtunut niin paljon, että ajatukset vanhenevat nopeasti. Työpaikoille ja kauppoihin on mentävä autolla, kun junilla tai metroilla ei voi matkustaa koronan takia. Pidemmätkin reissut tehdään autoilla turvassa koronalta. Kokonaisuutena ajokilometrit taitavat kuitenkin vähentyä.
Montako vuotta on keskimääräinen renkaanvaihtoväli? Jos ajosuorite esim. puolittuu pariksi kuukaudeksi, se lykkää uusintaostoa kuukaudella. Tämä luonnollisesti pienentää renkaiden kysyntää kertaluonteisesti, mutta onko pudotus niin dramaattinen kuin Nokian Renkaiden kurssista voisi päätellä?
Alphabettiä eli Googlea suosittelisin vahvasti lapioimaan näillä kursseilla. Käytännössä hyötyy Youtuben volyymin kasvusta, liikkumisrajoitteet voi tuoda uutta potkua verkkolaskentakapasiteetin(Google Cloud Computing) käyttöönotolle kun softafirmoissa työntekijät ei välttämättä pääse käsiksi laskentakoneisiin työpaikalla, toisaalta myös varmasti yrityksissä sisäisessä laskennassa pyöritetään asiakasdataa hikikarpalot otsalla, kun lasketaan koronan vaikutuksia --> isommat firmat käyttää tähän usein AWS tai Google Cloudia. Maksupäätteiden välttely voi antaa uutta boostia Google Pay:lle kun ei haluta näppäillä PIN-koodeja maksupäätteisiin. Lisääntynyt sisälläolo kasvattanee Google Play storen maksuliikennettä pelien tms. kautta.
Alphabettiä eli Googlea suosittelisin vahvasti lapioimaan näillä kursseilla.
Eikös Alphabetin tulos muodostu pääosin markkinointituloista. Ja useilla kohtalaisen pienillä yrityksillä on varmaan tilanne, jossa näitä kuluja karistaan. Per yritys se ei ole suuri, mutta kunniitä pieniä yrityksiä on hirveä määrä, niin kerranaisvaikutukset ovat suuret.
Jonkun tonnin / kuukausi mainosbudjetilla olevia yrityksiä voi maailmassa olla esim. 50 miljoonaa. Se kertaa 12 kk ja 1000 USD = iso luku.
Asiakasdatan saa Googlesta ilmaiseksi (google analytics, google busines jne).
Tänään muuten juuri kuulin alkulähteeltä, että Suomessa uusien mainosten teko on vedetty jäihin. Studiot on pistetty kiinni. TV sarjoja vielä tehdään, mutta mainoksia ei.