idkf
Viimeisimmät viestit
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
23.9.2020 - 15:12
Vielä tuosta Battery Daystä, niin Teslan Youtube -kanavalla on tuossa 12 tuntia sitten tulleessa yhtiökokous/Battery Dayn livestreamissa/tallenteessa 1.8 miljoonaa katselukertaa Ei tuu ihan heti mieleen toista yritystä, jonka yhtiökokous vetäisi vastaavaa huomiota
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
23.9.2020 - 10:57
idkf kirjoitti:Osa noista toimenpiteistä on realistisempia kuin toiset, esimerkiksi ilman pistehitsauksia tehdyt liittimet voivat olla realistisiakin, samoin kuin electrodin päällystyksen kuivaprosessi.
Kyllä perinteisetkin autonvalmistajat ovat jo kauan käyttäneet korin kasaamiseen liimausta eli pistehitseistä on päästy eroon. Tämä johtuu siitä, että liimaaminen on lujempi ja kestävämpi menetelmä liittää osat toisiinsa ja auttaa kolariturvallisuudessa. Toki Teslan osalta eroa on siinä, että Tesla valaa ison osan (koko perä) kerralla, mutta pitää nekin osat liittää pohjalevyyn ja loppukoriin. En vain näe tässä niin suurta hyötyä tuotantoprosessin kannalta. Vaikeammin hallittava prosessi ja johtaa suurten kappaleiden käsittelyyn. Saattaa onnistua (saanti, vähän hukkaa, nopea liittää), mutta onko kuitenkaan suurtakaan etua verrattuna siihen, että robotit liittävät osia yhteen liimaamalla täysin automatisoidussa prosessissa.
Kyse on akkukennojen valmistuksesta, eli anodi, välieriste ja katodi voitaisiin rullata pysähtymättä rullalle, tällä hetkellä joudutaan pysähtymään kun liitetään + ja - navat noihin palasiin välillä.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
23.9.2020 - 10:39
Audi e-tronin tulevan 2021 vuosimallin range kuulemma nousee 357km tasolle eli vaivaiset 480km eroa uuden v2021 Model S:n eduksi.
Kulutukseen vaikuttaa ilmanvastuksen kautta selvästi auton koko, ja e-tron on aivan eri kokoluokassa kuin Model S. Siitäkin huolimatta, e-tronissa on mielestäni tarpeettoman suuri ilmanvastus isoksikin autoksi. Se mitä jätät huomiotta on e-tronin latauskäyrä, joka on aivan ylivertainen kaikkiin muihin, eli käytännössä pystyy ottamaan 150kW 80% varaustilaan asti.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
23.9.2020 - 10:19
Katsoin itsekkin mielenkiinnosta tuon Muskin osuuden + Battery Dayn, ehkä hämmentävintä oli se, että Youtuben livestreameissa oli luokkaa 180k katsojaa. Ja nyt puhutaan kuitenkin pörssiyrityksen sijoittajatapahtumasta. Pöhinää siis ainakin yrityksen ympärillä riittää.
Isoin informaatio mielestäni oli FSD:hen liittyvä paljastus, jossa kertoivat, että alunperin systeemi perustui datan labelointiin yksittäisistä kuvista, ja tuo ei osoittautunut lopulta toimimaan sillä ihmisetkään eivät osanneet labeloida yksittäisiä kuvia riittävällä tarkkuudella. Koodasivat koko systeemin uudelleen ja siirtyivät 3d videon labelointiin, joka vaikuttaa nyt toimivan paremmin. Eli toisinsanoen massiivinen arkkitehtuurivirhe ja käytännössä datasettiä on alettu tekemään uudelleen. Toki tästä ilmeisesti on jo jonki aikaa, eikä sinällään välttämättä tarkoita, että tuo aiempi data olisi täysin hyödytöntä. Ainoa omasta mielestä täysin irrelevantti, ja täysin epärehellinen numero oli kolaritilasto FSD-käytössä ja ilman tapahtuneista kolareista. FSD:llä ei käytännössä pysty ajamaan vielä liikenneympyröissä, parkkipaikoilla tai muutenkaan kaupunkialueen pienillä teillä joissa suurin osa kolareista tapahtuu, vaan suurin osa käyttäjistä käyttää sitä nimenomaan maantiellä sekä kehäteillä jne. kaista-avustimen tapaan. Otos ei siis ole millään tavalla samanlainen, koska verrataan täysin erilaisia ajoprofiileja.
Jos 56%/3v toteutuu niin kieltämättä massiivinen parannus. Osa noista toimenpiteistä on realistisempia kuin toiset, esimerkiksi ilman pistehitsauksia tehdyt liittimet voivat olla realistisiakin, samoin kuin electrodin päällystyksen kuivaprosessi. Toisaalta taas 3 vuodessa lithiumin erotusprosessin mullistaminen malmista ja täysin uusi tapa käsitellä erotettua lithiumia on jotain johon en usko juurikaan.
Isompi uutinen viimeaikoina on mielestäni ID.3 58kWh -mallin julkistus ja ensimmäiset testit. Vaikuttaa olevan aika linjassa Model 3 55kWh version kanssa kulutuksessa ja sitä kautta rangessa. Lautauskäyrä on hyvä, joskin Model 3 hakkaa vielä latauksen alussa selvästi nopeudessa. ID.3 on paremmat valot, tilavampi, paremmat penkit ja ajoasento sekä on selvästi hiljaisempi. Model 3 on edelleen ylivertainen kiihtyvyydessä, lataa alussa nopeammin sekä kaistavustin(FSD) on parempi kuin ID.3. Kuitenkaan ero ei ole massiivinen kuin ainoastaan kiihtyvyyden osalta, eli sikäli kilpailu vaikuttaa selvästi kiristyneen. Loppuvuodesta julkaistava ID.4 haastaa puolestaan Model Y:n ja 2021 saataville tuleva ID.3 77kWh malli Model 3 Long Rangen.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
21.8.2020 - 23:48
Googlen Waymo sai väännettyä 4 vuodessa 6 miljoonaa kilsaa, Tesla repäs neljäs kuukauteen 60 miljoonaa kilsaa dataa. Tuo tietomäärä auttaa ratkaisevasti tulevaisuuden itse-ajavan auton kehitystyössä.
Neuroverkkojen opettamisessa pihvi on karkeasti sellainen, että tekemällä asioita fiksusti pärjää pienemmällä datamäärällä, mutta paras on jos dataa on vain helvetisti. Waymon ja Teslan datasettejä vertaillessa oleellista on kuitenkin ymmärtää, että kilometri ei ole kilometri, vaan pihvi on siinä, että täytyy olla jokin tieto mitä siinä datassa on. On aivan eri asia lähteä opettamaan konenäköverkkoa, kun on sitä kamerakuvaa vastaava 3d kuva Lidarilta jotta voit kertoa verkolle mitä siinä pitäisi nähdä. Tai vastaavasti opettaa reittisuunnittelijaa generoimaan ajolinjaa kun sinulla on etukäteen mäpätty 3d kartta ympäristöstä josta selviää yksityiskohtia sekä kontekstitietoa miksi ihmiskuljettajat ajavat niinkuin ajavat.
Pidän edeleen Teslan arvostusta ihan poskettomana niinkuin jo 1500 tasollakin, mutta kiitän kyllä onneani etten lähtenyt tekemään vastabettauksia siltä tasolta. Mitään poikkeuksellista etumatkaa Teslalla ei sähklautoteknologiassa nähdäkseni ole, mutta toisaalta latausverkosto tekee kyllä Teslasta ykkösvalinnan ainakin mikäli sillä pitäisi ajaa muutakin kuin kodin ja työpaikan väliä. Norjassa muiden valmistajien IONITY verkosto on sen verran kattava ja pystyy tarjoamaan kilpailukykyiset lataustehot, että uskon sen olevan yksi syy Teslan markkinaseman katoamiseen ja Audin ja Mersun siirtymisessä kärkeen.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
22.7.2020 - 23:59
Tulos oli tosiaan positiivinen, eli eiköhän se osake tule sinne indeksiin lähiaikoina ja rahastot alkavat ostamaan. Sinällään hyvä, että päätin istua tämän indeksiinlisäyscasen yli ennen bear-liikkeitä, sillä tähän ei ollut sen kummempaa readia. Käsittämätön tilanne kyllä, kun tosiaan tuon paisuneen markkina-arvon takia se osuus indeksistäkin on jo aiemmin mainitun prosentin luokkaa.
Mistä lähteä liikkeelle kun ei tajua
22.7.2020 - 14:24
Ja mitä siihen säästössä pidettävään 1-2 tonniin tulee, niin tuossa mittakaavassa voi 1000e laittaa S-osuuksiin ja saada sen 3-5% riskitöntä korkoa. 100e/osuuskauppa joita on yhteensä noin 20, muta kaikki eivät maksa korkoa. Noihin voi liittyä S-pankin toimipisteessä, kestää about 30min. Kun rahoja tarvii, marssitaan S-pankin toimipisteeseen, erotaan tarvittavasta määrästä osuuskauppoja ja käteen/tilille saa suoraan nuo 100e jäsenmaksut takaisin. Takavuosina tuotto oli luokkaa 10%, mutta nykyinen muutama prosenttikin ylittää säästötilien korot.
https://inssinosingot.fi/2020/03/s-juna-2020-osuusmaksu-korko/
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
20.7.2020 - 13:43
Tässä kun oli puhe tuosta Autopilotin myyntiedusta, niin Comma.AI:n Openpilot pystyy ehkä noin 75% autopilotin kyvyistä, ja kyseessä on kuitenkin muutaman ihmisen Start Up joka käyttää ajamiseen modattua OnePlus 3T puhelinrautaa, päälle tuuletin, parit IR-ledit kuljettajan katseen teissäpysymisen tarkkailuun ja johtosarja joka kytkeytyy auton CAN-väylää OBD -portin kautta ja käyttää auton sensoridataa ja antaa käskyjä. Hintaa tuolla raudalla johtosarjoineen on 1000€.
Koneoppimismalli, ja reitinsuunnittelu ja itseajaminen Python koodia, ja tuohon päälle C/C++ koodissa turvallisuuskerroksessa AI-termeillä ns. "reflex agentit" eli kovakoodatut tilanteet joissa toimitaan refleksinomaisesti sillä hetkellä sisään tulevaan sensoridataan ja jyrätään itseajamismallin kontrollisignaalien yli. Esim. jos meinataan tutkan mukaan osua edellä olevaan autoon, malli sekoilee ja tarjoaa yhtäkkisiä burtaaleja ohjausliikkeitä, yrittää ajaa seinää päin jne.
Karsii Teslan autopilotista vähän hohtoa, jos tuollaisella raudalla ja resursseilla pystyy noinkin hyvään suoritukseen.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
19.7.2020 - 22:26
Näillä tasoilla voisi itsekkin alkaa harkita jo shorttaamista. Marraskuussa suomessa myyntiin tuleva 63k€ XC40 Recharge 78kWh akuilla, 150kW pikalatauksella, OTA-päivityksillä ja Googlen Anrdoid autolla alkaa olla aidosti realistinen kilpailija Model Y:lle. Varsinkin kun ottaa huomioon Volvon ja Waymon yhteistyön. Waymolla on youtubessa jo lähes 10v vanhoja videoita joissa autot ajaa Teslan autopilotin tavoin valtateillä vaihdellen kaistoja jne. sitä viimevuosien kovaa työtä on tehty kaupunkiajon hieromisessa. Näkemys on, että markkina alkaa nyt selkeästi koventua sähköautoissa ja Teslalle alkaa olla aidosti vaihtoehtoja, ja siihen nähden tuo valuaatio on ihan posketon.
Täytyisi vaan osata saada ajoitus edes puolen vuoden haarukalla oikein, esimerkiksi tällä viikolla polttaa helposti näpit tuossa indeksi -casessa, toisaalta osakkeesta lähtee varmasti heti ilmat jos se tulos ei olekkaan positiivinen.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
1.7.2020 - 16:48
Kyllä. Varmasti lentää yli 99% ajasta ja osaa laskeutuakin. Mutta kun autopilotti ei saa jotain kriitistä tietoa (esim. ilmanopeus case Airfrance lento 447 Atlannin pällä kun pitotputki jäätyi) niin menee pois päältä. Eli toimii hyvin kun kaikki data on sen mukaan OK, mutta kun tietovirtaan tulee virheellistä dataa niin tippuu pois päältä.
Enemmän niitä koneita on tippunut pilotin sairaskohtauksiin ja lentäjien itsemurhiin. Edelleen jos se lentäjien poistaminen olisi vaihtoehto, niitä pitotputkia pystyttäisiin helposti laittamaan niin monta, että riski olisi hävyttömän pieni. Lentokoneen autopilotin saisi helposti autonomiseksi jos niin haluttaisiin.