21.9.2022 - 14:25

Casteliero

+7014
Liittynyt:
4.3.2016
Viestejä:
2275
JR kirjoitti:

Omistusasuminen on jo Suomessa erittäin tuettua (verotonta vuokratuloa), olis outo tavoite tukea tätä yhtä asumismuotoa vielä lisää.

Kiinteistövero?

21.9.2022 - 14:28

JR

+5383
Liittynyt:
30.6.2014
Viestejä:
1620
Casteliero kirjoitti:

 

JR kirjoitti:

Omistusasuminen on jo Suomessa erittäin tuettua (verotonta vuokratuloa), olis outo tavoite tukea tätä yhtä asumismuotoa vielä lisää.

 

Kiinteistövero?

Ei se muuta sitä, että se vuokratulo on verotonta.

21.9.2022 - 14:44

PikkuPro

OP
+6158
Liittynyt:
28.6.2014
Viestejä:
2912
Kilppari kirjoitti:

 

PikkuPro kirjoitti:

Siltä ajalta maksan 2% korkoa 75.000 eurosta. Se on 10% inflalla musta ihan jeppis diili ja esim. Citycon maksaa sille rahalle vähän parempaa korkoa.

 

Lisäys: Saattoi jäädä epäselväksi mitä yritän sanoa, niin koetan vielä toista kautta. Jos näet tulevaisuuden noin mustana, niin eikö seuraavalle vuodelle arvioitu inflaatio 6% ole ihan hyväksyttävä tappio verrattuna siihen, että painat rahat johonkin lappuun joka näkymäsi mukaan voi laskea vuodessa helposti vaikka 20%. 

Sry, mul vähän kiire ja sulla oli paljon juttuja joista väittely veis kauan. 1) Inflaatio on nähdäkseni kovempi kuin 6% next 12kk 2) Voi juu laskea 20%, ei tosin nähdäkseni helposti kurssista 6,8e. Voi myös laskea 46% tai nousta 25% - nään kiinnostavuutta yhtiössä next kvartaalit (Lippulaivan kassavirrat, infla vuokriin mut ei velkoihin). Itse pidän kohteesta, sinä ilmeisesti et niin ei kannata sun siihen sijoittaa. Niin ja 3) osingot ei ole "likkukanvarsia", ne ovat salettia tuottoa ja lähes kompensoivat cityconin kohdalla tämän huiman inflan. Ne päiväprosentit ovat kohinaa...paitsi toki jos niillä treidaa.

Vastaan kyllä lisääkin jos sulla on selkeitä kysymyksiä. Romaaneja en tähän nyt jaksaisi kun firmasta on esim. nimimerkki "Aki" hyvin kirjoittanut ja helposti täältä löydettävissä. Oon tosi paljon samoilla linjoilla ATM Akin kanssa, saatan jopa nähdä parempana vähän kuin Aki ATM.

Sanottakoon vielä, että vaikka kurssit yleisesti laskisi, niin kaikki osakkeet ei käyttäydy samalla tavalla. Sampo esim. on aikas ATH ja maksanut huippuosingot päälle. 2022 on ollut arvo-osakkeiden vuosi, kasvu on suorastaan rommannut.

EDIT: Mennyt ei toki ole tae tulevasta. Sampoa en nyt ostaisi vaikka on, Cityconin lisäys sensijaan kiinnostaa mut kattellaan miten tää kaikki plays out. Täs on nyt aika monta monessa next months.

21.9.2022 - 16:37

Kilppari

+393
Liittynyt:
14.7.2014
Viestejä:
871

Juu, en tarkoittanut pelkästään Cityconia, enkä mitenkään väitä, että se olisi huono. Sitä väitän, että jos muut menee ennustamallasi tavalla alas, niin se menee ihan samoin mukana. Itselläni ei ole just nyt mitään lappuja, mutta lapsilla on tuotakin.

21.9.2022 - 17:20

PikkuPro

OP
+6158
Liittynyt:
28.6.2014
Viestejä:
2912
Kilppari kirjoitti:

Juu, en tarkoittanut pelkästään Cityconia, enkä mitenkään väitä, että se olisi huono. Sitä väitän, että jos muut menee ennustamallasi tavalla alas, niin se menee ihan samoin mukana. Itselläni ei ole just nyt mitään lappuja, mutta lapsilla on tuotakin.

Mä itseasiassa väitän, että Citycon pärjää next 12kk paremmin kuin indeksi (mikä nyt onkin ok vertailuindeksi, vaikka OMX25).

Ei kai täs kannata vängätä enempää, betsi?

21.9.2022 - 17:29

Anssi A

+501
Liittynyt:
29.3.2015
Viestejä:
469
PikkuPro kirjoitti:

 

Kilppari kirjoitti:

Juu, en tarkoittanut pelkästään Cityconia, enkä mitenkään väitä, että se olisi huono. Sitä väitän, että jos muut menee ennustamallasi tavalla alas, niin se menee ihan samoin mukana. Itselläni ei ole just nyt mitään lappuja, mutta lapsilla on tuotakin.

 

Ei kai täs kannata vängätä enempää, betsi?

Turha kai sitä muita vastaan on täällä lyödä aiheesta vetoa, kun "vedon" voi hoitaa suoraan Nordnetissä :)

21.9.2022 - 19:55

TL

+1412
Liittynyt:
31.7.2020
Viestejä:
1103
Anssi A kirjoitti:

 

PikkuPro kirjoitti:

 

Kilppari kirjoitti:

Juu, en tarkoittanut pelkästään Cityconia, enkä mitenkään väitä, että se olisi huono. Sitä väitän, että jos muut menee ennustamallasi tavalla alas, niin se menee ihan samoin mukana. Itselläni ei ole just nyt mitään lappuja, mutta lapsilla on tuotakin.

 

Ei kai täs kannata vängätä enempää, betsi?

 

Turha kai sitä muita vastaan on täällä lyödä aiheesta vetoa, kun "vedon" voi hoitaa suoraan Nordnetissä :)

Miten Nordnetissa lyödään voitollinen betsi vaihtoehtoon, jossa indeksi laskee vaikka 20% ja Citycon osuu jonnekin välille plus miinus 10%??

21.9.2022 - 21:17

TL

+1412
Liittynyt:
31.7.2020
Viestejä:
1103
Kalle kirjoitti:

Shorttaat indeksiä ja ostat cityconia.

Itse asiassa noilla luvuilla fiksuinta olisi vain shortata indeksiä. Jos Citycon on plus miinus 10% (osingot huomioiden) on sen ostaminen kaupankäyntikulujen verran EV negatiivinen muuvi.

Ja shorttaaminen ja vedonlyöminen ovat siitä(kin) erilaisia, että vedonlyönnin positiivinen tulema on tasan +100% oletettaessa kertoimet kummallekin vaihtoehdolle samoiksi. Shortatessa taas +100% edellyttää indeksin nollaan menoa (not going to happen). Ja toisessa päässä tappio on vedonlyönnissä gäpätty toisin kuin shortatessa. Eli eivät ollenkaan samat asiat ainakaan minulle. Ja pelkän indeksin shorttaaminen on kyllä aika kaukana aiheesta joka oli siis oliko Citycon hyvä ostos vaiko ei.

Ja joten aika urpoa minusta edes ehdottaa että älä betsaa vaan lyö pörssiin, ihan sama asia. Kun ei ole ollenkaan sama....

21.9.2022 - 22:11

Kilppari

+393
Liittynyt:
14.7.2014
Viestejä:
871
PikkuPro kirjoitti:

Mä itseasiassa väitän, että Citycon pärjää next 12kk paremmin kuin indeksi (mikä nyt onkin ok vertailuindeksi, vaikka OMX25).

Ei kai täs kannata vängätä enempää, betsi?

Eihän tässä siis ollut edes siitä kyse, että biittaako kani indeksin vaan enemmänkin siitä, että jos maailma menee kuten kuvailit, niin se ei sijoituksena biittaa käteistä rahaa.

22.9.2022 - 10:49

PikkuPro

OP
+6158
Liittynyt:
28.6.2014
Viestejä:
2912

No niin. Tuntuu, että alkaa pörssissä tapahtua. Kiinnostavaa!

Mulla on siis nyt rahat loppu eli en pysty ostamaan EVOa vaikka meni trading-rangeni alapuolelle. Toisaalta en välttämättä haluaisikaan: isot mannerlaatat ovat liikahtelemassa, tulivuori tupruttaa. Tästä voi tulla vielä eppistä, sellainen on fiilis ja sellaiset on musta nyt merkit.

Koronan alussa, maalis-huhtikuussa 2020 mulla oli kaverin kanssa hokema "this is it!" ja painettiin molemmat pää märkänä ja molemmat ollaan nyt enempi vähempi set sen takia. Mä vähempi mut paljon paremmissa kuin 2/2020. Korona-kaverini on viime päivinä taas aktivoitunut, nyt ei ole "this is it" ja all-in vaan, vimeisimpänä tänä aamuna: "Tämän https://www.inderes.fi/fi/videot/euribor-lyhyesti perusteella voi tulla ihan hyvä meno jos Etelä-Euroopan pankit jatkaa räpellystään, nimittäin, sittenhän markkinakorot vasta nouseekin kun Pablot ja Giacomot aiheuttaa taas jonkin kriisin. Se on sitten menoa Suomessa asuntovelalliselle kun korot ampaisee katosta läpi.".

Mä oon siis semipaniikissa muuten(kin). Tärkeää myöntää itselle missä menee jotta on edes tilannetajua. Mä oon nopeasti kääntymässä myyntiin asunnossani, take the money and run when and if you still can. Munkin korkokulut, öö, viisinkertaistuu maaliskuussa 2023, se on tyyliin kymppitonni korkoihin vuodessa. Muilla samantyyppiset tilanteet toki. Pörssi ennakoi mutta asuntomarkkina nähdäkseni enemmän reagoi; vielä voisi HITAS-maksimeilla heittämällä irrota. Tai sit ei tai sit menee alihinnalla mut nyt on tilanne päällä ja se tässä aamussa kuulostaa tältä:

PAKENE asunnoista NYT. Ihan sama vaikka jäisi jotain HITAS-valueta saamatta. Nyt on isommat taistelut, peräänny to fight another day. Puolusta vapauttasi, tilaasi reagoida elämässä vielä kun sitä on. Korot 7% ja asuntojen hinnat -50% niin oot aika heikoilla/pienemmällä tilalla. Ostin meinaan juuri Exän puolikkaan täyteen hintaan; vaikuttaa yhtälöön eli siinä ei mitään voittoa sisällä. Tosin siis ei harmita yhtään, ei ollut sijoitus se osto koskaan vaan rahat meni lasteni tulevaisuuteen eli pääsivät uuteen hyvään kotiin.

Mut niin: haluuko joku ostaa Pikku-Puopalahden yhden varmasti makeimmista kämpistä. 97m2 semiloft, huonekorkeus 5m osittain, iso partsi ja iso kattoterassi, oma autotalli alakerrassa. Kaksi vessaa ja lisäksi sauna sekä kylpyhuone. Hyvä kunto ja suorat näkymät puistoon sekä merelle. HITAS-maksimilla lähtee, siitä en tingi senttiäkään tässä vaiheessa. Autotallin hinta sitten neuvoteltavissa, siitä saa tarjota. Rakennettu 1993 eli siitä voi laskeskella, koska vapautuu HITAS-rajoituksista. Itse ostin maksimeilla 2013 ja kovasti olisi ollut tuolloin muitakin ostajia mut ehdin tyrkätä käkyt nopeimmin.

22.9.2022 - 11:40

Velho

+1889
Liittynyt:
26.6.2014
Viestejä:
656

Samaa mieltä, että pörssi ennakoi ja asuntomarkkinat reagoi. Jälkimmäinen on selvästi tyhmempi markkina, ei kysymystäkään siitä. 

Tuohon 7% korkoon vähän tartun. Sitä ei tule. Joku voi luulla EKP:n tärkeimmän tehtävän olevan hintavakaus, mutta ei se kyllä tärkeämpää ole kuin euron olemassaolo. Euroa ei enää ole olemassa, jos korot Euroopassa nousevat 7 %:n. EKP:n koronnostoilla on katto, jonka muodostaa Etelä-Euroopan maiden maksukyky, ja sitä koetellaan jo. Mutuilemalla sanon, että yli 3 % ohjauskorkoa järjestelmä ei kestä. Myös talouskasvulla on merkitystä EKP:n päätöksiin, ja sieltäkin tulee jarruja (euroalueen talous tunnetun heikko), mutta pääasiallinen lukko on valtioiden maksukyky. Tässä kannattaa huomata, että ohjauskorkohan on vasta 1,25 %. Euribor 12kk on indikaattori siitä, missä markkinat uskovat ohjauskoron olevan 12kk päästä. Pari koronnostoa on siis jo markkinakorkoihin hinnoiteltu, niin kuin kuuluukin, koska EKP on aika selvästi tällaiset nostot kertonut tekevänsä.

Euriborin äänestysmekanismia en väitä ymmärtäväni, mutta oli siellä paneelissa minkä maalaisia pankkeja tahansa, ei se irti todellisuudesta voi olla. Jos keskuspankki lopettaa koronnostot vaikka 3 %:n, niin ei pidempikään euribor voi pitkään olla 7%, koska muuten rahaa saa keskuspankista halvemmalla. 

 

22.9.2022 - 11:54

Oppo

+41
Liittynyt:
6.1.2021
Viestejä:
13

EVO:sta varoituksen sananen. Twitch ilmoitti rajoittavansa/estävänsä uhkapelaamista; oma mutu, että tällä voi olla isokin vaikutus pelaajamääriin pidemmässä juoksussa. Ja tuosta päätöksestä saattaa syntyä lumipalloefektiä myös muilla alustoilla. Tämä yhdistettynä kuluttajan ostovoiman merkittävään heikentymiseen, niin olisin itse varuillani.

22.9.2022 - 12:12

JR

+5383
Liittynyt:
30.6.2014
Viestejä:
1620
Oppo kirjoitti:

EVO:sta varoituksen sananen. Twitch ilmoitti rajoittavansa/estävänsä uhkapelaamista; oma mutu, että tällä voi olla isokin vaikutus pelaajamääriin pidemmässä juoksussa. Ja tuosta päätöksestä saattaa syntyä lumipalloefektiä myös muilla alustoilla. Tämä yhdistettynä kuluttajan ostovoiman merkittävään heikentymiseen, niin olisin itse varuillani.

Ei merkittävää vaikutusta. Twitchin kielto on muotoiltu niin, että se koskee lähinnä Curacao-kasinoita (kielletään kasinot joilla ei ole Yhdysvalloissa laillista lisenssiä, tai "muun luotettavan toimijan"). Muita luotettavia ei määritelty, mutta on hyvin mahdollista, että se sisältäisi Maltan, jolloin monilla streamaajilla sopeutuminen olisi aika helppo.

Tän uuden päätöksen terävin kärki osuu lähinnä kahteen streamaajatahoon - Trainwreckstv sekä Roshtein+alaisensa, joiden bisnesmalli ei kestäisi reguloidulle markkinalle siirtymistä. Molemmat on hirveän suosittuja, mutta eiköhän katsojista iso osa valu vaan muille streamaajille.

Kasinostreamaaminen twitchissä tulee yleisesti ottaen jatkumaan.

22.9.2022 - 12:51

Lokki

+190
Liittynyt:
1.7.2014
Viestejä:
237
Velho kirjoitti:

Euriborin äänestysmekanismia en väitä ymmärtäväni, mutta oli siellä paneelissa minkä maalaisia pankkeja tahansa, ei se irti todellisuudesta voi olla. Jos keskuspankki lopettaa koronnostot vaikka 3 %:n, niin ei pidempikään euribor voi pitkään olla 7%, koska muuten rahaa saa keskuspankista halvemmalla. 

Ei pitäisi olla irti todellisuudesta kuten sanoit. Jonkun huijaustapauksen (Kauppalehden True Crime -jakso kertoo tämän hyvin) myötä taidettiin siirtyä paneelipankkien ennusteista toteutuneisiin korkoihin jo vuosia sitten. Ei ole niin paljon manipuloinnin mahdollisuutta.

22.9.2022 - 14:02

PikkuPro

OP
+6158
Liittynyt:
28.6.2014
Viestejä:
2912
The Poet kirjoitti:

Pikkishän on hyvä spotti.

Onko hintapyynnöstä havaintoa?

Ai mun? (ja joo, TOI on hyvä spotti, Pikkiksessä paljon tylsääkin alueena, toi on meren ja puiston vieressä, vika talo ja 2-kerroksinen penthouse).

Hitasmaksimi hintana. Muistaakseni joku 530k nyt tai sillä ostin exältä, ei paljon heitä. Plus autotalli.

Ja joo, mun myyntimeininki jos siihen menee on tällastä tässä. Oon ihan tosissani vaiks kuulostaa läpältä. En Tosiaan aatellut palkata valokuvaajaa jne. koska on HITAS eli hintakatto. Oletan, että nykyoloissakin menee heittämällä maksimeilla ja siksi en myöskään ota välittäjää. 2013 olisi ollut 9 ostajaa päivässä, mä olin nopein. 0 päivää tyhjäkäytöllä vuokrausaikana. Ihana on. Kattoterassille poreallas ja kattelee ylhäältä lenkkeilijöitä sekä merta - siinä elämä pitkälti läpipelattu.

Autotallin hinnasta sopii sitten neuvotella.

22.9.2022 - 14:10

PikkuPro

OP
+6158
Liittynyt:
28.6.2014
Viestejä:
2912
hauturi kirjoitti:

 

The Poet kirjoitti:

Onko hintapyynnöstä havaintoa?

 

https://www.hel.fi/static/kv/asunto-osasto/hitas-rajahinta.pdf

Villi arvaus: 97 * 4872 = 472584 + autotalli?

 

Enempi on. Ei oo nyt papereita mukana mut muistelisin et 537k olis ollu kun exältä kesällä ostin.

EDIT: oli siis sen kaupungin vahvistaman enemmäishinnan mukainen samoin kuin oli 2013 ja samoin on kun myyn.

"Hitas-asunnon myyntihinnan määrittämisessä voi käyttää joko kaupungin vahvistamaa enimmäishintaa tai hinnan voi laskea itse voimassa olevan rajaneliöhinnan perusteella."

23.9.2022 - 14:50

PikkuPro

OP
+6158
Liittynyt:
28.6.2014
Viestejä:
2912

Jos blogittaa, niin itselleni ainakin on tärkeää kertoa myös niistä hetkistä, kun ei suju. Eli nyt. On vähän jopa paniikki päällä mutta ymmärrän, että on eikä ole eka kerta todellakaan.

Myin toisen tilin kaikki Evolutionit "läppähintaan" 783sek. Se tili oli siis reilusti pakkasella nyt evoista ja kun aiemmista tradingeista voittoa enemmän, niin veromyynti. En itse halua jättää tuollaista pommia ensi vuodelle ja yleensäkin välttelen yliverotilannetta sekä erityisesti kun infla on tätä tasoa. Eipä sitä tiedä, vaikka olisi nihkeä aika pörsseissä seuraavat 10v tms.

En koe olevani "treidaaja" ja sisäänpäin aina hihitellyt, kun treidaajat kertovat "jos laskee ton hinnan alle, myyn kaikki". Ja niin just itse tein. Mutta oli tuo siis itselleni veromielessä oleellista, moni voi pitää tyhmänä ja se on totally fine. Toinen syy myyntiin on se, että itse näen markkinat vivutettuina ja siksi kun lumipallot lähtevät liikkeelle, voivat vieriä vauhdilla.

Mulle siis tulee veroja lähikuukausina maksuun isosti, maksupäivä ei vielä tiedossa. Voi hyvin olla, että nää rahat menee silti osakkeisiin ennen mutta tuskin evoon. On joo hyvä yhtiö mutta, no, jokainen leikkii omilla rahoilla miten tahtoo. Ja mä haluun nyt silleen, että "fight for another day" eli että en kaadu ekojen joukossa.

Ei se Putinin ilmo nimittäin 0-ilmo musta ollut. Musta kertoo, että tuskin Venäjä on hakemassa aktiivisesti nopeaa loppua vaan varautuu vuosien sotaan, tarvittaessa. Hyöty liikekannallepanosta alkaa vastaa kuukausien kuluessa. Kaikki mitä Venäjä ilmoittaa voi olla ihan toisin eli mitään suoraa luottoa en lausunnoille anna....mutta en myöskään nää ideaa pelästyttää Venäläisiä liikekannellepanolla ilman, että se on ihan todellinen toimi ja nimenomaan long run. En nää sitä siis esimerkiksi neuvottelustrategiana länttä vastaan. Overall tilanne on maailmassa mielenkiintoinen mutta samalla haastava. Lähinnä kai fiilis, että "party is officially over" ja takaisin sorvin ääreen.

Vuosi +15,5% tradingtilillä. Mutta muualla toki hiljaisempaa. Vuosi on ollut aika selkeä so far:

1. vedot todella hyvin, 112,9% ROI 2022. Not sustainable imo.

2. pörssi suhteellisesti hyvin, absoluuttisesti ei yhtä koska on muutakin kuin tradingtili jota oon aktiivisesti seurannut kun muualla ei tapahtumia juurikaan

3. pokeri mennyt tänä vuonna huonosti. Tavoite alkaa panostamaan ja eiköhän tapahdukin. Historiallisesti oon ollut hyvä skarppaamaan ja huono kun menee taloudessa hyvin.

4. Kiinteistöt eivät todellisuudessa ole menneet hyvin mutta markkinatilanne nyt niin epäselvä, että tutuus ilmenee myöhemmin. Yksi välittäjä eilen sanoi pelipöydässä, että Kallio/Vallila olisi tullut alas 10-15% huipuista, pienissä kämpissä. Muualtakin kuullut, että ostolaitaa on vähän aikea löytää ja "spread" on iso kun myyjät eivät (vielä) taivu.

23.9.2022 - 16:52

PikkuPro

OP
+6158
Liittynyt:
28.6.2014
Viestejä:
2912

Mä myin toisenkin tilin EVOt 798sek. Kaik ment. Katotaan nyt tiiänkö yhtään mitä teen mut ens vuoden verot ainakin väheni. On mulla ostossakin kamaa mut kattellaan, tarttuuko.

Ainakin nyt tapahtuu, markkinoilla.

23.9.2022 - 18:39

Termu

+240
Liittynyt:
27.3.2020
Viestejä:
132

Itellä on ollut- viikon pari olo että on pihalla mitä tehdä. Tällä viikolla on kevennellyt 909-962 ostettuja evoja 800-843. Joku viikko sitten evo oli 100 % salkusta, nyt joku 15 ja tosiaan tappiolla viimeiset treidit. Harmi vaan etten oo pitänyt käteisenä, oon käynyt paukuttaa välistä energiaan ja tankkereihin joista ottanut stoppareihin turpiin. Kiva että kerrot tuntojas,kyllä siitä jotain kivaa saa itselle ja vahvistusta omiin tuntemuksiin kun arvostamansa heput kelailee samankaltaisia asioita. Pörssiä enemmän harmaita hiuksia aiheuttaa sijoituskämppä, eroon tekis siitä mieli ja on hyvä kämppä hyvällä paikalla. Mitä nyt 15 vee vanha alkuperäisessä kunnossa. Mutta kun en oo saanut tehtyä päätöksiä sen suhteen niin liekö se sitten jää. Tuntuu vaan että pitäis myydä, todennäköisesti jopa tarvin rahat siitä vähintään 2-3 vuoden päästä niin tuntuu hullulta ettei nyt pistäisi lihoiksi. Mutta mutta. Senkin suhteen tuntuu että on myöhäistä myydä, kuten pörssi jenkkilän viime inflalukemiin kun ei heti myynyt. No ei ois ollut myöhäistä myydä seuraavana päivänä. Tai sitä seuraavana.

23.9.2022 - 18:55

Artsipappa

+2192
Liittynyt:
14.7.2016
Viestejä:
1973

Täällä kans nivaska sijoitusasuntoja. Kyllähän ne pistää mietityttämään. Tosin pitäisi pärjätä jopa 10% korolla ilman että menee pakkomyyntiin, varsinkin kun voi pistää lyhennysvapaalle myös. Enemmän mietityttää just asuntojen arvo. Kivasti ovat nousseet ostosta, mutta liekö nyt syväkyykky tulossa. Siltä tämä kaikki vähän haisee. Tavallaan kuoppa hinnassa ei haittaa kunhan ei joudu pakkomyynteihin, eiköhän ne sieltä joskus nouse takaisin ellei putte laita nukea tulemaan. Tosin siinä vaiheessa aika sama. Mutta joku tiukka liike, nyt kaikki myyntiin ja myöhemmin takaisin markkinoille on käynyt mielessä. Tosin sanonta kai on "if you panic, panic first" ja musta tuntuu että nyt panikointi on jo myöhäistä :/

23.9.2022 - 19:14

Termu

+240
Liittynyt:
27.3.2020
Viestejä:
132

Joo täällä vain yksi, mutta kyllä noi hinnat mietityttää. Toki kun ois myynyt vuosi - puol vuotta sitten niin ois ollut fiksu, mutta oliko just pikkupron blogissa että pörssi reagoi ensin ja sitten asuntomarkkinat. Tuntuu ettei läheskään kaikki oo tajunneet mitä korkojen nousu tarkoittaa ja sylettää myydä sitten kun muut pakkomyy. Ja itsellä vielä se että rahat todennäköisesti tarvin muutaman vuoden sisään, viimeistään viiden. Itsellä on lyhennysvapaat käyttämättä mutta ei sekään lohduta jos arvo tippuu ja rahat tarvii muihin unelmiin -> pakkomyynti kun iso massa myy vaikka mitä itselle selittäisi. Ehkäpä laitan lihoiksi ja alan arpoo otanko inflaation vastaan pankkitilille vai koittaisi ajoittaa pörssiä kun alkaa jotain positiivisista näkymään. 

23.9.2022 - 20:55

PikkuPro

OP
+6158
Liittynyt:
28.6.2014
Viestejä:
2912
Termu kirjoitti:

Itellä on ollut- viikon pari olo että on pihalla mitä tehdä. Tällä viikolla on kevennellyt 909-962 ostettuja evoja 800-843. Joku viikko sitten evo oli 100 % salkusta, nyt joku 15 ja tosiaan tappiolla viimeiset treidit. Harmi vaan etten oo pitänyt käteisenä, oon käynyt paukuttaa välistä energiaan ja tankkereihin joista ottanut stoppareihin turpiin. Kiva että kerrot tuntojas,kyllä siitä jotain kivaa saa itselle ja vahvistusta omiin tuntemuksiin kun arvostamansa heput kelailee samankaltaisia asioita. Pörssiä enemmän harmaita hiuksia aiheuttaa sijoituskämppä, eroon tekis siitä mieli ja on hyvä kämppä hyvällä paikalla. Mitä nyt 15 vee vanha alkuperäisessä kunnossa. Mutta kun en oo saanut tehtyä päätöksiä sen suhteen niin liekö se sitten jää. Tuntuu vaan että pitäis myydä, todennäköisesti jopa tarvin rahat siitä vähintään 2-3 vuoden päästä niin tuntuu hullulta ettei nyt pistäisi lihoiksi. Mutta mutta. Senkin suhteen tuntuu että on myöhäistä myydä, kuten pörssi jenkkilän viime inflalukemiin kun ei heti myynyt. No ei ois ollut myöhäistä myydä seuraavana päivänä. Tai sitä seuraavana.

LOL. Onpas meillä kovin samaa mutua! Yks yhteen toi kämppäkela. Ja toki et EVOt tappiolla out.

Sain eilen taas sellaista kyytiä JR/Aki-akselilta et ihan mahdoton sanoa, mihin puoleen kääntyy toi mun kämppä mut joo ihan sama sekin et 2-3v päästä helposti voi olla tarve myydä jos nyt ei vapaaehtoisesti. JR/Aki-akselista se tarkennus, että kiitollinen tasokkaasta palautteesta vaikka tulisi vittuilunkin kanssa. Siksihän mä epävarmuuuksiani, mogiani, panikointejani jne täällä avaan, jotta saa feedback. heart

Jossain vaiheessahan nää kämpät myös kirii tän inflakuopan umpeen. Long Run on imo voittajakamaa PK hyvät kämpät ja niitä on jo nyt(kin) ihan huolella reaalisesti halpuutettu.

Mielenkiintoiset ajat overall markkinoilla. Kypärä päähän jos pelottaa (*).

 

*) toi siis oli willien pelien kestoslogan 2017-2019 -ish. 1) pelataan 2-2 dc, 2) joku päättää laittaa tyyliin 500e hyrrän pohjille 3) joku siihen vinkuu miten on vain arpomista tällänen 4) siihen spottiin toi slogan aika priimaa.

23.9.2022 - 20:40

PikkuPro

OP
+6158
Liittynyt:
28.6.2014
Viestejä:
2912
Artsipappa kirjoitti:

T Tosin sanonta kai on "if you panic, panic first" ja musta tuntuu että nyt panikointi on jo myöhäistä :/

En itseasiassa ollut kuullut tuota aiemmin. Hauska!

23.9.2022 - 20:45

Velho

+1889
Liittynyt:
26.6.2014
Viestejä:
656
Termu kirjoitti:

Joo täällä vain yksi, mutta kyllä noi hinnat mietityttää. Toki kun ois myynyt vuosi - puol vuotta sitten niin ois ollut fiksu, mutta oliko just pikkupron blogissa että pörssi reagoi ensin ja sitten asuntomarkkinat. Tuntuu ettei läheskään kaikki oo tajunneet mitä korkojen nousu tarkoittaa ja sylettää myydä sitten kun muut pakkomyy. 

Vähän laittaisin jäitä hattuun näiden villeimpien rommausjuttujen osalta. PK-seudun asuntomarkkinat ovat osoittautuneet aika resilienteiksi viimeiset 20+ vuotta. Edes finanssikriisissä, jossa sentään BKT dippasi yli 8% (!) ja vaikka korot olivat silloin yli 5%, ei asuntojen hinnat notkahtaneet kuin hyvin vähän ja tilapäisesti. Kauppamäärät hiljenivät, mutta palasivat ennalleen reilussa vuodessa, korotkin tulivat nopeasti alas. Nykyhetkessä meillä ei ole mitään varmuutta siitä, että tulossa olisi finanssikriisiin verrattavissa oleva lama.

En väitä etteikö asuntojen hintoja laskevia ajureita olisi useitakin, mutta harvemmin spekulatiivisella panikoinnilla saavutetaan hyviä tuloksia sijoittamisessa, oli omaisuusluokka sitten mikä hyvänsä. Asunnot ovat vielä paljon osakkeita huonompi spekulointikohde siinä mielessä, että transaktiokulut (varainsiirtovero, välittäjän palkkio) ovat huomattavat.

Jos jokin asunnot romauttaa, niin pakkomyynnit. Sitä en tiedä miten asuntojen hinnat v. 2023 kehittyvät, mutta siitä olen kyllä varma, että pakkomyyntejä ei tule, ellei tule massatyöttömyyttä. Työttömyys yleisesti on se mikä ajaa asuntoja pakkomyynteihin, ei korot. Toki poikkeuksen tekee vivutetut kiinteistörahastot ja yksityisetkin asuntosijoittajat, ja näillä voi oma vaikutuksensa olla pienemmissä asunnoissa. Koko asuntomarkkinaa ne eivät kuitenkaan romauta, jos tavallisilla palkansaajilla palkka juoksee. Onko massatyöttömyys Suomessa realistisesti näköpiirissä? Onhan se mahdollista, mutta toistaiseksi on juuri päinvastoin, kun työvoimasta on pikemminkin pulaa.

23.9.2022 - 21:06

Saunatonttu

+52
Liittynyt:
1.6.2021
Viestejä:
71

Asuntojen pikku syöksy on ihan realistinen skenaario. Kun samaan aikaan

  • korot nousevat
  • vastikkeet nousevat
  • vuokralainen irtisanoutuu
  • huhut asuntojen hinnanlaskusta vellovat

niin helposti voi usko loppua. Varsinkin jos tämä tapahtuu valmiiksi kassavirtanegatiivisessa sijoitusasunnossa.