Kaikki verot ei tietenkään mene kategoriaan "haittavero" vaikka niin yritit argumentoida. Olisi hieman päätön termi jos tarkoittaisikin kaikkea veroa. JR oli ihan oikeassa itse mainitsemissaan veroissa. Tämän olisit selvittänyt minuutissa.
JR käytti sanaa "haittavero". Itse en ole käyttänyt sellaista sanaa enkä ole yrittänyt sellaista argumentoida. Tämä selviää yllä olevasta ketjusta muutamassa sekunnissa.
Totta, pitää paikkansa. My bad. Mutta en ymmärrä sun kommenttia asiaan silti, puhuitte siis täysin eri asiasta? Ehkä tästä ei kannata enempää vääntää.
Veikkausperhe on näköjään lähtenyt vastaiskuun. Kaksi hallintoneuvoston jäsentä on väsännyt mielipidekirjoituksen Hesariin. Kumpikin sopivasti unohtaa "mikä muu tapa muka olisi parempi" -jeesusteluissaan sen, että lupa valtiomonopolille ei tule sen tulouttamista tuotoista vaan pelihaittojen vähentämisestä.
Järjestelyllä on pystytty takaamaan myös järjestöjen autonomia eli riippumattomuus. Jaamme HS:n huolen järjestöjen joutumisesta budjettirahoituksessa liian tiukkaan poliittiseen ohjaukseen.
Kansalaisjärjestöjen elintila on Euroopassa muutenkin kaventunut. Toimiva ja autonominen kansalaisyhteiskunta ja järjestöt sen osana on yksi demokraattisen yhteiskunnan kivijalka, jota pitää puolustaa.
Järjestöt ovat siis autonomisia, kun niiden rahoitus riippuu vain veikkaushäviövaroista, ja veikkaushäviövarojen riistämisen niiltä voi linkittää yrityksiin heikentää demokraattista kansalaisyhteiskuntaa. Tämä logiikka jättää aika sanattomaksi.
Aten kanssa samaa mieltä.
Veikkauksen monopolia EU:lle oikeutetaan haittojen minimoimiselle. Nyt ei sitä tehdä. Joten vähintään se korjattava.
Samalla tärkeä tieteen, kulttuurin ja liikunnan rahoitus budjettiin - ei voi riippua pelaamisesta.
Lisenssimalli harkintaan, vrt Ruotsi. https://t.co/3YTE79Lphp
Veikkauksen romuttaminen vähentäisi peliongelmia yhtä vähän kuin Alkon pirstominen alkoholiongelmia.
1.9. 2:00
HETI alkuun tunnustan, että olen tästä aiheesta kirjoittajana sitä pahinta laatua: toimittaja, poliitikko ja vielä Veikkauksen hallintoneuvoston jäsen. Silti on pakko todeta, että nyt toimittajilta kaivattaisiin uutta askelta eteenpäin, sillä Veikkausta koskevat jutut järjestelmällisesti päättyvät siihen, mistä niiden pitäisi alkaa.
Nykyjärjestelmän ongelmat tiedostetaan hyvin, ja niistä me toimijat ja päättäjät saamme ansaittuakin kritiikkiä. Silti on pakko saada myös sanoa, ettei yksikään meistä halua peliongelmia sen enempää kuin alkoholiongelmiakaan. Mutta kun Veikkauksen romuttaminen vähentäisi peliongelmia yhtä vähän kuin Alkon pirstominen alkoholiongelmia.
Siksi se olennainen kysymys on, miten te haluaisitte järjestää pelitoiminnan paremmin ja vastuullisemmin? Lisensioimalla järjestelmän ulkomaisille peliyhtiöille, kuten naapurimaissa, jolloin pelituotoista kertyisi noin 20 prosenttia yhteiskunnan toimintoihin nykyisen noin 70 prosentin sijaan ja jolloin peliongelmaiset jäisivät nykyistäkin apujärjestelmää heikommalle? Vai jollain ihan uudella tavalla?
Odotan mielenkiinnolla ehdotuksianne ja vertailuja muiden maiden peliongelmaisten tilanteeseen, sillä edelleenkin pidän kotimaista järjestelmäämme pohjimmiltaan toimivampana sillä edellytyksellä, että vastuullisuustoimia jatketaan ja että ulkomaisten peliyhtiöiden jatkuvalle laittomalle toiminnalle – ja niiden aiheuttamille kasvaville peliongelmille – vihdoin saadaan stoppi.
Heli Järvinen
kansanedustaja (vihr), Kerimäki
Jaan poikkeuksellisesti maksumuurin takana olevan kirjoituksen kokonaan, jotta Kaakkois-Suomen vaalipiirissä tajuttaisiin, että Kerimäellä on puukirkon lisäksi ainakin yksi puupää.
Taisi olla Akin blogissa siteerattuna se yleinen poliittinen viisaus, että edustaja joka kerää hyvin ääniä mutta ei kykene mihinkään järkevään työhön löytää itsensä yleensä Veikkauksen hallintoneuvostosta.
"Veikkauksen romuttaminen vähentäisi peliongelmia yhtä vähän kuin Alkon pirstominen alkoholiongelmia." - Heli Järvinen
Vaikka mietoja alkoholijuomia saakin noin joka kaupasta, Alkoja ei ole joka kaupassa, toisin kuin rahapelejä (pl. Lidlit ja muutama muu pienempi kauppaketju). Nämä noin jokaiseen kauppaan sijoitetut rahapelit ovat automaattipelien osalta kaikista koukuttavampia pelimuotoja.
Jos Alkoja on harvakseltaan syystä, aivan samasta syystä koukuttavimmat pelimuodot tulisi sijoittaa suurimpiin kauppakeskittymiin erillisiksi pelisaleiksi.
Helin rinnastus ei osunut maaliin, mutta ei kai näissä kekkereissä ole ennenkään maaliin haluttu osua. Riittää että propaganda edes näyttää hyvältä. Tai ainakin ennen on riittänyt.
Veikkausperhe on näköjään lähtenyt vastaiskuun. Kaksi hallintoneuvoston jäsentä on väsännyt mielipidekirjoituksen Hesariin. Kumpikin sopivasti unohtaa "mikä muu tapa muka olisi parempi" -jeesusteluissaan sen, että lupa valtiomonopolille ei tule sen tulouttamista tuotoista vaan pelihaittojen vähentämisestä.
Myös tälläinen Veikkauksen hallintoneuvoston jäsenen kirjoitus löytyy:
"Veikkauksen romuttaminen vähentäisi peliongelmia yhtä vähän kuin Alkon pirstominen alkoholiongelmia.
Heli Järvinen, kansanedustaja (vihr), Kerimäki
Heti alkuun tunnustan, että olen tästä aiheesta kirjoittajana sitä pahinta laatua: toimittaja, poliitikko ja vielä Veikkauksen hallintoneuvoston jäsen.
......
Siksi se olennainen kysymys on, miten te haluaisitte järjestää pelitoiminnan paremmin ja vastuullisemmin? Lisensioimalla järjestelmän ulkomaisille peliyhtiöille, kuten naapurimaissa, jolloin pelituotoista kertyisi noin 20 prosenttia yhteiskunnan toimintoihin nykyisen noin 70 prosentin sijaan ja jolloin peliongelmaiset jäisivät nykyistäkin apujärjestelmää heikommalle? "
Onko tälle väitteelle jotain faktapohjaa vai kirjoittaako kansanedustaja muunneltua totuutta?
Veikkauksen sijaan kansalaisjärjestöjen rahoituksen järjestelijäksi ehdotetaan mielipidepalstalla Kansalaisyhteiskuntarahastoa yhteiskuntatieteiden tohtorin ja sosiaalityön dosentin Jorma Niemelän kirjoittaman. https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008228819.html
" Valtionhallinnon hajanainen järjestöjen avustustoiminta olisi koottava perustettavaan Kansalaisyhteiskunnan resurssikeskukseen. Se vastaisi kaikista järjestöjen avustusprosesseista selkeine valvontajärjestelmineen – kuitenkin siten, että kiinteä yhteys substanssiministeriöihin säilytettäisiin. "
......
"Perustettava Kansalaisyhteiskuntarahasto vastaisi kehysten ulkopuolisena rahastona järjestöjen perusrahoituksesta tavalla, jossa eettisesti ongelmallinen kansanterveydelle-tematiikka muutettaisiin haittaveroajatteluksi. Kyseessä olisi teknisesti hieman samantapainen järjestely kuin Yleisradion rahoituksessa, joka kanavoidaan verotuotosta valtion televisio- ja radiorahaston kautta kohteeseensa. Tulopohja koottaisiin laajasti erilaisista haittaveroista ja -maksuista niin, ettei järjestöjen rahoituksen taso olisi enää millään muotoa sidoksissa yhteen rahoituslähteeseen."
En oikein lämpene tälle ajatukselle. Valvontajärjestelmän terävöittäminen on toki kaunis ajatus, mutta pohdin tässä kuinka saamaton tai hampaaton se tulee olemaan, kun tällä hetkellä olevat valvontajärjestelmätkään eivät oikein toimi (poliisihallitus, Fiva, AVI:t, opetusministeriö jne)
A-studiossa oli aiheena "toimiiko veikkausmonopoli?"
Sinuhe Wallinheimo veikkauksen hallintoneuvoston jäsenenä oli yllättävän fiksu eikä rummuttanut vain ja ainoastaan Veikkauksen erinoamisuutta. Aikaisemmin miehen puheet olleet mielestäni melko pöyristyttäviä.
A-studiossa oli aiheena "toimiiko veikkausmonopoli?"
Sinuhe Wallinheimo veikkauksen hallintoneuvoston jäsenenä oli yllättävän fiksu eikä rummuttanut vain ja ainoastaan Veikkauksen erinoamisuutta. Aikaisemmin miehen puheet olleet mielestäni melko pöyristyttäviä.
Ei kovin ihmeellinen jakso muuten :/
Melkoista soopaa vaihteeksi. Samat jaarittelut kuullaan 2kk välein. Jukka papan meriitit tuohon Veikkauksen hallintoneuvoston PJ:n rooliin voisi joku hieman kyseenalaistaa. Hänen olemus ja argumentit alleviivaa, että monopoli on purettava mahdollisimman pian ja siirryttävä lisenssijärjestelmään.
A-studiossa oli aiheena "toimiiko veikkausmonopoli?"
Sinuhe Wallinheimo veikkauksen hallintoneuvoston jäsenenä oli yllättävän fiksu eikä rummuttanut vain ja ainoastaan Veikkauksen erinoamisuutta. Aikaisemmin miehen puheet olleet mielestäni melko pöyristyttäviä.
Ei kovin ihmeellinen jakso muuten :/
Melkoista soopaa vaihteeksi. Samat jaarittelut kuullaan 2kk välein. Jukka papan meriitit tuohon Veikkauksen hallintoneuvoston PJ:n rooliin voisi joku hieman kyseenalaistaa. Hänen olemus ja argumentit alleviivaa, että monopoli on purettava mahdollisimman pian ja siirryttävä lisenssijärjestelmään.
Suora lähetys: Näin rahapelaaminen muuttuu – lakiesitys eduskuntaan.
"Esitys sisältää ehdotuksen maksuliikenne-estoja koskevaksi säännöksi. Hallitus linjasi vuosi sitten, että estot sisällytetään lainsäädäntöön. Maksuliikenne-estot koskisivat Veikkauksen ulkopuolisia sivustoja. Käytännössä kyse on siitä, että hallitus on kieltämässä voittojen lunastuksen ulkomaisilta pelisivustoilta."
Eli ekan dian rajoitukset olisi tulossa ja on mukana esityksessä.
Toka dia, tunnetut perusteet monopolille: haittojen torjunta. Väitän että veikkaus on maailman eniten tienaava peliyhtiö per asiakas. Ylivoimaisesti. Tekee enemmän voittoa kun esim. Bet365 joka on aika iso pulju. Sillä on sellaiset 63 miljoonaa asiakasta. Joku voisi sanoa että haittojen torjunta ei kovin hyvin toteudu jos pelikate on 1,69 miljardia (v.2019). Liikevoittoa yli miljardi v.2019. Pelikatetta siis ~545€ per täysi-ikäinen ja voittoa ~320€ per täysi-ikäinen. Ja mites se oli että 50%
Oksettaa koko Veikkaus voi vittu.
EDIT:
Ilmeisesti Pääoman vapaa liikkuvuus ei päde näihin estoihin? "Nykyisin SEUT:n 63 artiklassa kielletään kaikki jäsenvaltioiden välisten sekä jäsenvaltioiden ja kolmansien maiden välisten pääomanliikkeiden ja maksujen rajoitukset"
Turhaa duunia tulossa Suomessa toimiville pankeille. Kohta varmaan saadaan Matias Mäkynen kertomaan, kuinka merkittävä työllisyystoimi nuo maksublokit ovat.
" Sisäministeriön neuvotteleva virkamiehen mukaan yksityishenkilölle annettava seuraamusmaksu olisi vähintään 500 euroa ja enintään 40 000 euroa. "
Rahapelien mainostamisesta säädetään näköjään paljon pahemmat sanktiot kuin vaimon hakkaamisesta. Näin se yhteiskunta arvottaa eri asioita. Vaimon hakkaaminen on ymmärrettävämpää kuin rahapelien mainostaminen.
Sivullinen pyysi apua paikalle kuultuaan avunhuudon virastotalon wc-tiloista. Mies oli seurannut entistä vaimoaan vessaan yhteisen tapaamisen jälkeen.
Entistä vaimoaan kaupungin lastenvalvojien yksikössä pieksänyt kuopiolainen mies on tuomittu Pohjois-Savon käräjäoikeudessa pahoinpitelystä 1 950 euron sakkoihin. Oikeus on velvoittanut miehen maksamaan naiselle 500 euron kipukorvauksen. "
" Vaasan hovioikeus on korottanut vaimoaan pahoinpidelleen miehen käräjäoikeudesta saaman sakkotuomion ehdolliseksi vankeudeksi. Vuonna 1977 syntynyt mies tuomittiin Keski-Suomen käräjäoikeudessakolmesta pahoinpitelystä 15 päiväsakkoon, josta maksettavaksi tuli 570 euroa. "
Rangaistusjärjestelmän tavoitteena ei pitäisi olla jakaa mitään suorituspisteitä, vaan vähentää rikoksista yhteiskunnalle koituvaa haittaa (yhtälössä rikosten haitallisten seurausten vähentäminen sekä uhreille, että syyllisille, ja järjestelmän kustannus yhteiskunnalle).
Holhousvaltio. Välillä ihmettelen että mihin suuntaan Suomea viedään. Haluaako ihmiset että pääomat karkaavat Suomesta, verot nousee, pommit ja pyssyt paukkuu ja pimeällä ei voi naiset liikkua ilman pelkoa.
Esityshän oli ammattipelaajan kannalta jopa lievästi positiivinen, peliongelmaisen kannalta ei niinkään. Yksi asia jäi itselleni hieman avoimeksi.
Jos peliyhtiö joutuu maksuliikenne-estojen kohteeksi, niin onko pelaaminen tälle sivustolle pelaajan kannalta kriminalisoitua eli lainvastaista? Eli onko täysin laillista jatkaa pelaamista kyseisen yhtiön sivustolla käyttäen esimerkiksi nettilompakkoa?
Tai kääntäen toisinpäin, saako maksuliikenne-esto listalle joutunut yritys palvella suomalaisia asiakkaitaan normaaliin tapaan mikäli asiakas käyttää rahansiirroissaan esimerkiksi nettilompakkoa?
Tai kääntäen toisinpäin, saako maksuliikenne-esto listalle joutunut yritys palvella suomalaisia asiakkaitaan normaaliin tapaan mikäli asiakas käyttää rahansiirroissaan esimerkiksi nettilompakkoa?
Ainakaan Norjassa ei vielä tänäkään päivänä peliyhtiöt ole lopettaneet toimintaansa, vaikka valtio on yrittänyt blokata maksuja jo ainakin kuusi vuotta.
Rangaistusjärjestelmän tavoitteena ei pitäisi olla jakaa mitään suorituspisteitä, vaan vähentää rikoksista yhteiskunnalle koituvaa haittaa (yhtälössä rikosten haitallisten seurausten vähentäminen sekä uhreille, että syyllisille, ja järjestelmän kustannus yhteiskunnalle).
Järjestelmä toimii pääpiirteisään juuri niin kuin kuvaat, vaikka valtaosa sitä ei ymmärrä. Eri asia on se kuinka hyvin se toimii, mutta siihen se tähtää (mitä kuvasit) ja näitä asioita tutkii oikeasti päteviä henkilöitä. Yleisin virhe on verrata eri rikostyyppien rangaistuksia toisiinsa. Ei järjestelmä ajattele, että teot ovat "samanarvoisia", vaikka törkeästä huumausainerikoksesta tulee 10 vuotta vankeutta ja taposta saman verran. Eri rikostyyppeihin toimii eri rangaistukset ja rangaistustasot, eikä päällisenä ajatuksena ole, että rangaistus on jokin hyvitys teolle, vaan ennalta ehkäisevä vaikutus on tärkein rangaitustasoa määrittävä tekijä. Toki esim. väkivaltarikoksissa tarkoituksena on myös eristää vaarallista henkilöä yhteiskunnasta. Politikot tietysti sotkee tätäkin kenttää ja esim. liikennerikoksissa on viitteitä myös fiskaalisista tarkoitusperistä.
Jos peliyhtiö joutuu maksuliikenne-estojen kohteeksi, niin onko pelaaminen tälle sivustolle pelaajan kannalta kriminalisoitua eli lainvastaista? Eli onko täysin laillista jatkaa pelaamista kyseisen yhtiön sivustolla käyttäen esimerkiksi nettilompakkoa?
Tai kääntäen toisinpäin, saako maksuliikenne-esto listalle joutunut yritys palvella suomalaisia asiakkaitaan normaaliin tapaan mikäli asiakas käyttää rahansiirroissaan esimerkiksi nettilompakkoa?
1.) Ei tule pelaamisen kriminalisointia. Ainakaan vielä tässä lakiesityksessä
2.) Saa palvella normaalisti. Ellei tee omia päätöksiään asian suhteen, eli esimerkiksi sulje kaikkia suomalaisia.
Tai kääntäen toisinpäin, saako maksuliikenne-esto listalle joutunut yritys palvella suomalaisia asiakkaitaan normaaliin tapaan mikäli asiakas käyttää rahansiirroissaan esimerkiksi nettilompakkoa?
Ainakaan Norjassa ei vielä tänäkään päivänä peliyhtiöt ole lopettaneet toimintaansa, vaikka valtio on yrittänyt blokata maksuja jo ainakin kuusi vuotta.
Jotkut pelintarjoajat ovat toki potkineet norjalaiset pelaajat kokonaan pois, koska eivät halua tarjota pelejä ns. harmaan alueen maissa.
Hyvä, että tuli tuo kirjoitettua ennen arpajaislain antamista eduskunnalle. Olisi tullut luultavasti vähemmän analyyttinen ja enemmän vihamielinen. Tällä hetkellä yritän istua käsieni päällä, ettei tulisi painokelveotonta tekstiä. Vaikka ei tämä tietenkään mikään yllätys ollut.
Maksublokit voimaan 2023 alusta on sinänsä hauska, että näppärä poika ehtii perustamaan maksunvälityskioskin, joka erikoistuu kiertämään SUomen maksublokkeja. Mie se en kuitenkaan ole, joten suosittelen muille. Ja Malta on kiva maa. Kirjoitin siitä aikoinaan matkailuesitteenkin.
Hajasijoitusjärjestelmästä luopuminen tai sen merkittävä supistaminen veisi tarjontaa todennäköisesti korkean asukastiheyden alueilta enemmän liikekeskuksiin ja kulkuliikenteen keskittymien ääreen. Tällä saattaisi olla positiivinen vaikutus rahapeliautomaattien tarjonnan ja pelaamisen sosioekonomiseen keskittymiseen. Saatavuuden muutosten seuraukset näkyvät todennäköisesti voimakkaimmin juuri alimpien sosioekonomisten väestöryhmien pelaamisessa ja pelihaitoissa.
Arviointiryhmän näkemyksen mukaan yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolisen rahapelitarjonnan
mahdollisuus tulee huomioida myös arvioitaessa kivijalan rahapeliautomaattien tarjonnan rajoittamista voimakkailla saatavuuteen keskittyvillä muutoksilla. Lainvastaiset fyysiset peliautomaatit saatiin pitkälti kitkettyä Suomesta 1990-luvun loppuun mennessä. Kuitenkaan esimerkiksi Puolan ja Ruotsin kokemusten näkökulmasta ei voida poissulkea riskiä sääntelyn ulko-puolisen tarjonnan noususta laillisen rinnalle. Haittojen ehkäisyn ja hoidon kannalta lainvastaisen, sääntelyn ulkopuolisen markkinan syntyminen ja kasvu ovat huonoimpia mahdollisia skenaarioita
Eli siis automaattien hajasijoituksesta luopuminen tai edes automaattien määrän vähentäminen lisäisi peliongelmia ja johtaisi siihen, että ulkomaiset laittomat toimijat tuovat omat Kulta-Jaskansa markettien auloihin??? Onko kellään käryä mitä nämä mystiset 1990-luvun lainvastaiset peliautomaatit ovat olleet?
Uusimmassa Tamperelaisessa Etusivu | Tamperelainen sivulla 26 Gustafsson taas kiittelee Veikkauksen vastuullisuutta, ja kauhistelee ulkomaisten "laittomien" peliyhtiöiden toimintaa.Kauhistelee lisenssijärjestelmää, se varmasti saattaisi loputkin suomalaiset peliongelmaisiksi. Että näin tällä kertaa.
Eli siis automaattien hajasijoituksesta luopuminen tai edes automaattien määrän vähentäminen lisäisi peliongelmia ja johtaisi siihen, että ulkomaiset laittomat toimijat tuovat omat Kulta-Jaskansa markettien auloihin??? Onko kellään käryä mitä nämä mystiset 1990-luvun lainvastaiset peliautomaatit ovat olleet?
hmmm, itse asiassa mikähän muuten on esteenä ettei ulkomainen peliautomaatti voisi siellä kyläkaupan nurkassa olla yksin tai Viekkauksen automaattien seassa. Eikös se pelaamisen kontrolli ole ihan sama riippumatta automaatin alkuperästä ja automaattipalvelun tarjoajasta. Ei se ulkomainen peliautomaatti kyläkaupassa ole sen koukuttavampi kuin suomalainenkaan, ja kun näillähän ei ollut varsinaisesti tarkoitus tehdä voittoa tai kerätä rahaa valtiolle.
" Sisäministeriön neuvotteleva virkamiehen mukaan yksityishenkilölle annettava seuraamusmaksu olisi vähintään 500 euroa ja enintään 40 000 euroa. "
Rahapelien mainostamisesta säädetään näköjään paljon pahemmat sanktiot kuin vaimon hakkaamisesta. Näin se yhteiskunta arvottaa eri asioita. Vaimon hakkaaminen on ymmärrettävämpää kuin rahapelien mainostaminen.
Nuo maksut ovat myös suunnilleen tuplat verrattuna ay-liikkeelle laittomista lakoista annettaviin lakkosakkoihin.