- For the first time in 5 years I heard Elon saying that solving autonomy is an extremely difficult problem (he said that it was already a solved problem, no big deal in 2015/2016).
Ja tässä kohtaa alkaa riskit nostamaan jo päätään. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Teslan valuaatiota on pitkälti juuri täysi autonomisuus pitänyt yllä. Eli Teslan autot toimivta autonomisina robo-takseina. Jos jopa ylioptimistinen tekniikkauskovanen Musk sanoo että on haasteita, niin ei hyvältä näytä.
Seuraan kyllä mielenkiinnolla kaikkea mitä Musk yrittää tehdä pikkufirmoissaan, uskomatonta teknologista näkemystä mies kyllä omaa. Ja ennenkaikkea hommat eivät jää pohdinnan asteelle.
Yleisesti ottaen menisi ehkä vähän ohi aiheen, mutta Teslan kohdalla herra Muskin persoonalla on iso rooli osakkeen hintaa hyvin ilmeisesti. On tässä muutakin kuin Elon Musk (David vs. Goljat asetelma löytyy selkeästi myös, tuo lainattu kommentti vain sai aikaan esittää kysymystä tästä.
Eli tuota ylistys Elon Muskin teknologia neroudesta saa aikaan hämmennystä minussa. Pikemminkin sanoisin että hänellä ehkä on ollut jonkinlaista kykyä luottaa teknisiin asiantuntijoihinsa ja myydä heidän tietonsa markkinoille. Vaikea sanoa varmaksi mutta itse en kyllä osaa tulkita lukemaani hänen teknologia osaamisen kunniaksi. Wikipediakaan ei nyt suoranaisesti anna suuria vinkkejä hänen omasta teknisestä lahjakkuudesta (koodausta tehnyt viime vuosituhannen lopussa, mutta tämä ei liene kovinkaan suuri meriitti).
Tällä en siis mitenkään halua vähätellä hänen saavutuksiaan ja etenkin business vainussa ja markkinointikyvyissä hänellä selvästi on luonnon lahjakkuutta (toki myös rajoitteita). Kyseenalaistan vain miksi hänet nostetaan teknologia tuntemisessa jalustalle, vaikka on ilmeistä että varsinaisen suunnittelun ja teknologian kehityksen tekee aivan muut henkilöt. Ylipäätään hivenen ihmettelen miksi monet haluavat nostaa hänet yksin jalustalle, vaikka tuossa on aika suuri joukko tekemässä asioita (puhutaan Space X:stä tai Teslasta)? No samaa ongelmaa löytyy monista muistakin yrityksistä ja toki johdolla on oma iso merkityksensä yrityksen menestykseen parhaimmillaan - monesti tosin muut seikat voivat olla vahvemmassa roolissa.
Seuraan kyllä mielenkiinnolla kaikkea mitä Musk yrittää tehdä pikkufirmoissaan, uskomatonta teknologista näkemystä mies kyllä omaa. Ja ennenkaikkea hommat eivät jää pohdinnan asteelle.
Yleisesti ottaen menisi ehkä vähän ohi aiheen, mutta Teslan kohdalla herra Muskin persoonalla on iso rooli osakkeen hintaa hyvin ilmeisesti. On tässä muutakin kuin Elon Musk (David vs. Goljat asetelma löytyy selkeästi myös, tuo lainattu kommentti vain sai aikaan esittää kysymystä tästä.
Eli tuota ylistys Elon Muskin teknologia neroudesta saa aikaan hämmennystä minussa. Pikemminkin sanoisin että hänellä ehkä on ollut jonkinlaista kykyä luottaa teknisiin asiantuntijoihinsa ja myydä heidän tietonsa markkinoille. Vaikea sanoa varmaksi mutta itse en kyllä osaa tulkita lukemaani hänen teknologia osaamisen kunniaksi. Wikipediakaan ei nyt suoranaisesti anna suuria vinkkejä hänen omasta teknisestä lahjakkuudesta (koodausta tehnyt viime vuosituhannen lopussa, mutta tämä ei liene kovinkaan suuri meriitti).
Tällä en siis mitenkään halua vähätellä hänen saavutuksiaan ja etenkin business vainussa ja markkinointikyvyissä hänellä selvästi on luonnon lahjakkuutta (toki myös rajoitteita). Kyseenalaistan vain miksi hänet nostetaan teknologia tuntemisessa jalustalle, vaikka on ilmeistä että varsinaisen suunnittelun ja teknologian kehityksen tekee aivan muut henkilöt. Ylipäätään hivenen ihmettelen miksi monet haluavat nostaa hänet yksin jalustalle, vaikka tuossa on aika suuri joukko tekemässä asioita (puhutaan Space X:stä tai Teslasta)? No samaa ongelmaa löytyy monista muistakin yrityksistä ja toki johdolla on oma iso merkityksensä yrityksen menestykseen parhaimmillaan - monesti tosin muut seikat voivat olla vahvemmassa roolissa.
Kirjoitin että häneltä löytyy teknologista "tulevaisuuden" näkemystä (sähköautot tulevat muuttamaan koko autoilun tulevaisuudessa tai hyperloop ihmisten keskipitkien matkojen kulkemisen tai uudelleenkäytettävät raketit tulevat laskemaan avaruusmatkan hinnan murto-osiin). Näitä näkemyksiä on varmasti monella mutta Musk on uskaltanut ottaa hurjia riskejä ja viedä onnistuneesti näkemystään käytäntöön.
Ja vaikka hänellä olisikin teknologista osaamista niin tuskin sentään yhden miehen panos siinä voisi viedä Teslaa tai SpaceX:ää kovin pitkälle. Toki näkemyskään ja riskinotto ei vielä riitä vaan pitää osata luoda yrityskulttuuri joka saa aikaan keksinnöistä massavalmistukseen soveltuvia tuotteita. Jos/kun sähköautot tulevat valtaamaan markkinat, raketit vievät ihmisiä kuuhun tai jopa Marsiin sekä hyperloopit tulevat valtaamaamaan junien markkinat niin tulemme kyllä listaamaan Muskin suurien nerojen luokkaan joskus kaukana tulevaisuudessa. Toki nuo kaikki asiat varmasti olisi tapahtunut myös ilman Muskia mutta kyllä hänen yrityksensä on vauhdittanut kehitystä useilla vuosilla tai jopa vuosikymmenillä.
Pahoitteluni, muotoilu ei onnistunut täysin. Ei ollut tarkoitus puuttua tiettyihin sanavalintoihin, mutta enemmänkin että laajemmin vastaavia kommentteja näkyy paljon. Osa investoi liki pelkästään Teslaan, koska Musk.
Toisaalta tuo vastaus avaa hyvällä tavalla asiaa ja ehkä itsekin tulkitsen asioita turhan suppeasti. Eli kiitos kommentista.
Oikeastaan ehkä olisi rakentavampaa kysyä mikä rooli Muskin persoonalla on Teslan osakkeen arvoon vai alkaako hänen roolinsa olla pelkästään markkinoillinen? Toki kun osakkeen hintaan on leivottu paljon muutakin kuin autojen valmistus, niin mikä rooli Muskilla on saada nämä ideat toteutettua? Vai voiko olla niin että hänen persoonansa jopa saattaa jopa estää tuon arvon toteutuminen? Eli millaisia ajatuksia tällainen tarkastelu herättää?
Olen utelias ymmärtämään tätä ilmiötä etenkin Teslan kohdalla. Tämähän ei ole ihan ainutlaatuista etenkään tällä teknologia puolella. Onhan näitä vastaavia ollut savupiipputeollisuudessakin ja rahoitusmaailmassa.
Itse näen tämän niin, että Muskin osuus Teslan arvostukseen on erittäin suuri. Musk on melkoinen visionääri ja tekniikkafriikki. Musk visioi "lähes rajatta" teknisiä innovaatioita. Korostettuna lähes ilman rajoja. Ei ole merkitystä mistä Musk saa idean eli onko se hänen päästä vai jonkun muun päästä vai jopa yhdistellyt useita eri ideoita, merkityksellisempää on Muskin ulostulo ja miten hän ne asiat esittää ja asiaansa uskoo. Viimeinen on myös hyvin merkityksellinen.
Visionäärejä on ollut eri yrityksissä maailman sivu, myös Suomessa. Niitä tarvitaan ja tarvittaisiin Suomeenkin enemmän. Mutta visionäärin vastapainoksi tarvittaan myös kriittinen näkökanta ja visionäärille suitset laitatva henkilö / toimielin. Pitää pystyä kyseenalaistamaan, jotta löydetään visinäärin tekniikan heikkoudet ja varautua niihin tai koittaa keskittyä niiden parantamiseen.
Itse näen Teslan rasitteeksi sen, ettei tälläistä kriittisesti Muskin visioihin suhtautuvaa henkilöä ole, koska Muskilla on sellainen asema yrityksessä. Eli visiönäärin ei ole hyvä olla "ylimmällä operatiivisella pallilla" mutta on ehdottomasti oltava kuitenkin johtoryhmässä tai hallituksessa. Näistä toimielimistä (jory tai hallitus) kuitenkin tulee ne suuntaviivat joihin yritystä ja sen tuoteportfoliota tulee viedä, operatiivinen johto (esim. toimitusjohtaja) on taas se toimielin, joka siihen suuntaan vie.
Nokialla oli aikoinaan NRC (Nokia Research Center) jonka johtajana oli Nokian teknologiajohtaja Yrjö Neuvo. Yrjö kuului myös Nokian johtokuntaan. Yrjö on visionääri kuten moni muukin oli NRC:ssä, joskin useat siellä tekivät perustutkimusta jotka johtivat moniin patentteihin. Sanoisn, että Yrjön rooli 2,5G ja 3G tekniikassa oli suuri.
Visionäärejä on ollut eri yrityksissä maailman sivu, myös Suomessa. Niitä tarvitaan ja tarvittaisiin Suomeenkin enemmän. Mutta visionäärin vastapainoksi tarvittaan myös kriittinen näkökanta ja visionäärille suitset laitatva henkilö / toimielin. Pitää pystyä kyseenalaistamaan, jotta löydetään visinäärin tekniikan heikkoudet ja varautua niihin tai koittaa keskittyä niiden parantamiseen.
Itse näen Teslan rasitteeksi sen, ettei tälläistä kriittisesti Muskin visioihin suhtautuvaa henkilöä ole, koska Muskilla on sellainen asema yrityksessä. Eli visiönäärin ei ole hyvä olla "ylimmällä operatiivisella pallilla" mutta on ehdottomasti oltava kuitenkin johtoryhmässä tai hallituksessa.
Minkä tahansa maan hallinto saadaan banaanitasavallan tasolle, jos johtaja valitsee neuvonantajikseen vain jees-henkilöitä. Siitä saatiin kokemusta viimeiset neljä edellistä vuotta. Sata päivää toisenlaista menoa on ollut suunnaton helpotus.
Euroopan kaupunkivaltioissa oli muodissa, että kuninkaalla oli hovinarri. Narrilla oli erityinen oikeus tehdä ja sanoa sellaista, mikä muille oli paheksuttavaa tai jopa rangaistavaa. Näin ollen narri saattoi halutessaan kritisoida kuninkaan tai muun mahtimiehen politiikkaa tai pilkata aatelisia, jotka kuuluivat kuninkaan hoviin.
Menettelyn viisaus oli siinä, että mielistelijöiden vastineeksi johtajalla on harkittavanaan toinen näkökulma. Kuningas, joka sitä ei kestä ei ole kelvollinen johtamaan. Sellaiset ovat harvassa monessa yhtiössä ja hallinnoissa. Muskista ja Marinista en tiedä.
Itse olen huomattavasti varautuneempi näiden visionäärien suhteen. Ensinnäkin emme voi varmuudella tietää onko kyseessä henkilö joka vain poimii toisten ideat ja omii ne tukehduttaen kaiken hapen ympäriltään (Muskin kohdalla ei ehkä tästä kyse) vai onko kyse vain narsista joka haluaa esiintymisellä antaa muiden ymmärtää että on nero? Eli näiden erilaisten tausta skenaarioiden takia itse suhtaudun tällaisiin one man show tapauksiin aina isolla varauksella. Liian usein näistä vahvasti yksin esillä olevista paljastuu myöhemmin asioita jotka aiheuttavat kurssien totaalisen romahduksen.
Sekin toki hyvä kysymys onko se ympäristö joka luo nämä hahmot, kenties joissakin tapauksissa myös näin.
Itse näen nämä siis enemmänkin riskeinä.
Teslan osalta on toki muitakin henkilöitä ollut esillä esim. tämä AI järjestelmiin uskova kaveri, jolla vastuuna tuo FSD kehitys kaiketi. Tässäkän vain silmiini osuneet tiedot eivät oikein vahvista näkemystä että olisivat välttämättä oikealla polulla. Aika näyttää kuinka käy.
Mielenkiinnolla odotan tuleeko muita näkemyksiä.
Tosin huomioiden nämä jo esitetyt näkemyset sekä Teslan osakeen omistuksen jakauman (ja sen että on osa SP500 indeksiä) alan epäillä että shorttaamisella voittojen tavoittelu on hyvin riskialtista lyhyellä aikavälillä (indeksi positioiden suojaus on kokonaan toinen asia - mutta saattaa selittää tuota korkeaa short positio osuutta). Toisaalta myös mielenkiintoista seurata miten pitkään Tesla pystyy jatkamaan valitsemallaan kommunikointitiellä (itse ihmettelin näitä TBD kategorian asioita - eli ei ehkä mietimme asiat, joista ei ole vielä päätöksiä tai aikataulua).
heikot kädet heittää laput laitaan kun vastapuolella on ammattimies, pelkällä tuon tiedon julkistamisella saadaan pieni paniikki aikaan.
puttien juoksuaika on todennäköisesti lyhyt, kesäkuun 4. erääntyvä putoptio 550 strikella sopisi kuvaan ja neljäsosa positiosta voisi olla 28.05 erääntyvää samalla strikella.
Eikö ketään häiritse tuo CNBC:n matikka ”534M betsistä”? Pakko kommentoida kun kukaan muu ei kommentoi.
Burryn firmahan ilmoitti 13F-ilmoituksessa päiväyksellä 31.3.2021, että sillä oli 800100 osakkeen edestä TSLA PUT-optioita. Tuo vastaa 8001 kpl optiokontrakteja. Teslan päätöskurssi 31.3.2021 oli $667,93 joten simppelillä matikalla $667,93 * 800100 kpl = $534 410 793. Mistä lähtien option allaolevien osakkeiden arvo on sama asia kuin betsi? Jos ostan eurolla lottokupongin lauantain 1 200 000 € arvontaan niin onko betsini 1 200 000 €? Ehkäpä sitten niin jos CNBC:ta uskominen.
SEC:n 13F formin ohjeissahan sanotaan, että ”Manager must give the entries … in terms of securities underlying the options, not the options themselves”. Toisin sanoen, Burry joutuu kirjaamaan formille option allaolevien osakkeiden sen hetkisen arvon jolla ei ole mitään tekemistä hänen betsinsä tai omistamiensa optioiden arvon kanssa. Sääntö on tuulipukuja harhaanjohtava, mutta sen voi tarkistaa tästä linkistä (kohta 11.): https://www.sec.gov/pdf/form13f.pdf
Burry ei siis ole tehnyt $534M betsiä Teslaa vastaan. Tuskin yksikään portfoliomanageri laittaisi tuollaista summaa yhteen hevoseen jos hallinnoitavaa sijoitusomaisuutta on 31.3.2021 päivätyn filingin mukaan $638M. (filing: https://reports.adviserinfo.sec.gov/reports/ADV/167772/PDF/167772.pdf). Tuo 13F ilmoituksen position ”VALUE” on erittäin harhaanjohtava tieto SEC:n raportointikäytännöistä johtuen ja todellinen betsi lienee maksimissaan kymmeniä miljoonia (ehkä 5-10% salkusta turvallinen arvaus?). Jos otetaan ääriesimerkki, niin "$534M betsin” voisi tehdä ostamalla 8001 kpl näitä yhden sentin arvoisia Jan2022 $2 striken PUT-optioita: https://finance.yahoo.com/quote/TSLA220121P00002000. Yksi kontraktihan vastaa 100 osaketta joten vaivaisella 8001 dollarilla saisi samat luvut 13F formille kuin Burrylla. Tämä on tietysti ääriesimerkki ja Burrylla varmasti oli salkussaan realistisempia strikejä tuolloin 31.3.2021. Tällä hetkellä hän voi hyvinkin olla jo matkalla pankkiin kun Teslan kurssi on laskenut. Itse ainakin olisin.
Vaikka kokoluokka onkin vähän eri kuin mediassa uutisoitu niin Burryn betsin ajoitus oli kiistatta varsin hyvä. Hän on lisäksi paljon hallitummalla riskillä ja suuremmalla hajautuksella liikkeellä kuin CNBC yrittää maalailla. Itsekin kevensin Teslaa vuodenvaiheessa kun kurssi lähti ylikuumenemaan ja nyt äskettäin ostellut myytyjä lappuja pienissä erissä takaisin. En siis kritisoi lainkaan Burryn sijoituspäätöksiä vaan tuota CNBC:n uutisointia joka alkaa olla sijoitusmediana Ryhmä Hau -tasolla pikkuhiljaa. Pahoittelut jos täällä Ryhmä Hau -faneja paikalla. Oikeasti se on varmaan ihan laadukas animaatio.
Eiköhän tässä enemmän vaikuta Teslan kurssiin Muskin kryptopuheiden lisäksi ongelmat uuden tehtaan kanssa Saksassa sekä Kiinan ja Usan viranomaisten selvitykset autonomous driving kolareista
Kilpailu kiristyy ja suuret valmistajat ovat tuoneet vihdoin omia täyssäjöisiä malleja markkinoille. Amerikkalaista sähköautonvalmistajaa Teslaa ei huhtikuun tilastoissa näkynyt edes Model 3 -mallin merkeissä (*).
1. VW ID.4: 7 500 autoa
2. VW ID.3: 5 941 autoa
3. Ford Kuga PHEV: 4 300 autoa
4. Volvo XC40 PHEV: 4118 autoa
5. Renault Zoe: 4 083 autoa
6. Peugeot 3008: PHEV 3 616 autoa
7. Peugeot 208 EV: 3 598 autoa
8. Hyundai Kona EV: 3 525 autoa
9. Mercedes GLC300e/de: 3 484 autoa
10. Fiat 500e: 3 267 autoa
11. Kia Niro EV: 3 213 autoa
12. Audi e-Tron: 3 188 autoa
13. Mercedes A250e: 3 161 autoa
14. BMW 3-Series PHEV: 3080 autoa
15. VW e-Up!: 3 007 autoa
16. Smart Fortwo EV: 2 614 autoa
17. BMW X1 PHEV: 2 568 autoa
18. Nissan Leaf: 2 532 autoa
19. Skoda Enyaq: 2 439 autoa
20. Volvo XC60 PHEV: 2 438 autoa
Muut: 100 746 autoa
Yhteensä 159 891 autoa
(*) Lähde eli Kauppalehti kirjoitaa: "Tämä johtuu Teslan hieman muista poikkeavasta tavasta kirjata myyntejään. Tesla kertoo autojensa ensirekisteröinnit vasta jokaisen vuosikvartaalin viimeisen kuukauden jälkeen."
Pointtini oli kuitenkin se, että perinteiset autonvalmistajat ovat vihdoin saaneet todelliset sähköautomallit markkinoille ja Teslalta puuttuu edelleen automalleja joita Euroopassa ostetaan. Ei taida olla edes suunnittelupöydällä kun patit on laitettu Cybertruckiin, rekan nuppiin ja malliin Y.
Kilpailu kiristyy ja suuret valmistajat ovat tuoneet vihdoin omia täyssäjöisiä malleja markkinoille. Amerikkalaista sähköautonvalmistajaa Teslaa ei huhtikuun tilastoissa näkynyt edes Model 3 -mallin merkeissä (*).
Ei kai siellä tilastoissa voi Tesloja näkyä, kun tämän kvartaalin toimitukset ovat vielä laivassa. Teslan myynnin romahdusta on uutisoitu aina 3 kk välein niin pitkään kuin muistan.
Kilpailu kiristyy ja suuret valmistajat ovat tuoneet vihdoin omia täyssäjöisiä malleja markkinoille. Amerikkalaista sähköautonvalmistajaa Teslaa ei huhtikuun tilastoissa näkynyt edes Model 3 -mallin merkeissä (*).
Ei kai siellä tilastoissa voi Tesloja näkyä, kun tämän kvartaalin toimitukset ovat vielä laivassa. Teslan myynnin romahdusta on uutisoitu aina 3 kk välein niin pitkään kuin muistan.
Jos luit koko kirjoitukseni loppuun saakka, niin siellähän kirjoitin näin (tähti tuossa lainamassasi viittaa siihen, että lopussa on tarkentavaa tietoa):
(*) Lähde eli Kauppalehti kirjoitaa: "Tämä johtuu Teslan hieman muista poikkeavasta tavasta kirjata myyntejään. Tesla kertoo autojensa ensirekisteröinnit vasta jokaisen vuosikvartaalin viimeisen kuukauden jälkeen."
Mutta asiaan. Norjassa, jossa Tesla oli luonnollisesti ennen (*) dominoiva merkki, julkaistiin juuri rekisteröintitilastot. Tesla ei oikein pärjännyt. Norjassa ykköseksi kiri Ford.
Fordin sähköauto nousi myydyimmäksi uudeksi autoksi Norjassa
Fordin Mustang Mach-E -mallin toimitukset alkoivat Norjassa vasta reilu kuukausi sitten.
Autoyhtiö Fordin valmistama Mustang-sähköauto nousi Norjan myydyimmäksi uudeksi autoksi toukokuussa.
Tänä keväänä lanseeratulle Mustang Mach-E -mallille toukokuu oli ensimmäinen kokonainen kauppakuukausi Norjassa. Ford tosin aloitti mallin ennakkotilausten vastaanottamisen jo vuoden 2019 lopulla.
Mustang-sähköautolle kertyi kuukauden aikana kaikkiaan 1 384 ensirekisteröintiä, mikä vastaa kymmentä prosenttia kaikista uusista autoista.
Mustangin lisäksi suosittuja olivat Toyotan RAV4-hybridiauto ja Škodan Enyaq-sähköauto. Teslan Model 3 -sähköauto oli kuudenneksi myydyin.
Kuten jo aiemmin kirjoitin, kilpailu kiristyy ja Tesla ei ole enää yksin. Lisäksi edes Musk ei ole enää niin optimisti täysin autonomisen auton suhteen. Osakkeen arvostuksessa riskit ovat kasvaneet.
(*) ei ollut kilpailua kuin muilla valmistajilla ei ollut tarjontaa.
Eurooppa on suurin sähköautomarkkina ja Norja tietysti tavallaan ikkuna tulevaisuuteen. VAG-konserni etenee vakuuttavasti myös Suomessa. Korealaiset tuo markkinoille erittäin kovia autoja. BMW ja MB tekee vielä marginaalituotteita, mutta perästö kuuluu. Tesla on aivan varmasti hätää kärsimässä. Osalle asiakkaista ei riitä yksinkertaisesti laatu.
Eurooppa on suurin sähköautomarkkina ja Norja tietysti tavallaan ikkuna tulevaisuuteen. VAG-konserni etenee vakuuttavasti myös Suomessa. Korealaiset tuo markkinoille erittäin kovia autoja. BMW ja MB tekee vielä marginaalituotteita, mutta perästö kuuluu. Tesla on aivan varmasti hätää kärsimässä. Osalle asiakkaista ei riitä yksinkertaisesti laatu.
Eurooppa on suurin sähköautomarkkina ja Norja tietysti tavallaan ikkuna tulevaisuuteen. VAG-konserni etenee vakuuttavasti myös Suomessa. Korealaiset tuo markkinoille erittäin kovia autoja. BMW ja MB tekee vielä marginaalituotteita, mutta perästö kuuluu. Tesla on aivan varmasti hätää kärsimässä. Osalle asiakkaista ei riitä yksinkertaisesti laatu.
Et aivan, viittaus oli Teslan käsittämättömän paskaan laatuun kokoonpanossa, takuukorjauksissa jne Monelle saattaa tulla yllätyksenä, jos käyttää takuuhuollossa autoa satojen kilometrien päässä ja se ei tule kuntoon. Tämä diileri-verkosto auttaa muita valmistajia, jos vikoja sattuiisi tulemaan
Voiko joku ”Tesla-asiantuntija” hieman valaista allekirjoittanutta.
Musk on kaikkien aikojen nero ja ei kuitenkaan (mukamas) tiennyt, että bitcoin käyttää niin paljon sähköä. Varsinainen nero! Ja jos joku nyt sitten selittää, ettei se ollut se sähkönkulutus, vaan kyseessä oli se, ettei käytetty uusiutuvia, niin haloo! jos uusiutuvat ovat ~11% niin ei pitäisi tulla yllätyksenä.
Viimeisimpänä Plaid S:ä peruttiin, koska Plaid on jo niin ylivertainen.. Ja lehmät lentää. Totuus: Plaid S:ässä luvattiin joku OTT +500 mile range jota ei olla pystytty toteuttamaan.
Nyt pois sieltä hevoskärryjen kyydistä ja tarkistamaan tämän päivän tilanne interwebistä. Croppasin kuvan tältä päivää https://latauskartta.fi/ keskisuomen latauspisteistä ja ihmettelen jos näillä ei riittävän pitkälle pääse.
Vuosi vierähtänyt näistä viesteistä.
Tässä hieman autotoimittajan kokemuksia infran toimivuudesta per tänään.
Nyt pois sieltä hevoskärryjen kyydistä ja tarkistamaan tämän päivän tilanne interwebistä. Croppasin kuvan tältä päivää https://latauskartta.fi/ keskisuomen latauspisteistä ja ihmettelen jos näillä ei riittävän pitkälle pääse.
Vuosi vierähtänyt näistä viesteistä.
Tässä hieman autotoimittajan kokemuksia infran toimivuudesta per tänään.
Taidan hetken aikaa vielä körötellä hevoskärryillä.
Vuoden sisällä on myös latauspaikat lisääntynyt huomattavasti varsinkin Etelä-Suomen suunnalla.
Mukava nosto vuoden takaa! Katsotaan tilanne taas uusiksi ensi kesänä. Ennustan että Pentti Rönkkö kirjoittelee vuonna 2022 entistä enemmän sähköautoista.
Viimeisen kahden vuoden aikana muut autoyhtiöt, jotka eivät valmista sähköajoneuvoja, ovat maksaneet Teslalle yhteensä noin 500 miljoonaa dollaria päästöhyvityksinä.
Mistähän tämä luku on peräisin? Teslan itsensä mukaan pelkästään Q1/2021 päästöhyvitysten summa oli 518 miljoonaa. Viime vuoden osalta taas yli 1,5 miljardia.
Tesla on siis rakentanut huoltoasemaverkoston, jota muiden sähköautojen käyttäjät voivat korvausta vastaan käyttää ja maksut ropisevat Teslan kassaan.
Tesla ei ole avannut Supercharger -verkostoaan muiden käyttöön joten tästä ei ropise mitään Teslan kassaan tällä hetkellä. Siitä on toki spekuloitu, että se joskus voisi aueta. Jotain alustavia diilejä tästä on neuvoteltukin Muskin mukaan.
Supercharger-lataajan avulla Teslan akun voi ladata 80 prosenttia täyteen alle tunnissa.
Uusilla V3 latureilla tuo aika on enää hieman puolen tunnin pintaan mallista riippuen. Toisaalta onhan sekin alle tunti jos tarkkoja ollaan :)