Fiilismies
Viimeisimmät viestit
Daytraderin kovimmat tuotot ja julmimmat takaiskut
18.1.2023 - 15:47
Haluaisitko valottaa logiikkaa SEK longin taustalla, entä onko sulla näkemyksiä dollarista tai eurosta?
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
30.4.2021 - 10:59
Eiköhän se Tesla tuolta tipu ja kovaa, heti kun vaan "isot pojat" vaivautuu...
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
2.10.2020 - 00:58
Hyvää keskustelua viimeiset pari sivua. Iso kiitos varsinkin Roopelle ja Junakselle analyyseistä. Olis kiva jutella Teslasta ja pörssistä teiän kaa vähän enemmän Whatsapissa / Skypessä, jos vaan mestareita yhtään kiinnostaa. Mulle voi laittaa viestiä somessa tai skypessä nimimerkillä "namutin10"
Usa Vaalit 2020
7.9.2020 - 06:06
Trumpin kannattaja on varmasti vaitonaisempi omasta vakaumuksestaan kuin Bidenin. Näin somessa muuten ketjun, jossa herjattiin Stefan Thermania siitä, että seuraa Trumppia somessa. Näin meillä suomessa. Esimerkiksi taas New Yorkissa MAGA hattu päässä selviää hyvällä tsägällä pelkällä turpaanvedolla.
En tiedä onko pelko mikään tekijä gallupeissa, mutta tässä oma kahden pennin teoriani:
MAGA piireissä ei mediaa juurikaan arvosteta. Voisiko olla niin, että kun puhelin soi ja linjan päästä kuuluu "Fake News Mediasta päivää, osallistuisitko kyselyyn?", niin puolet MAGA miehistä lyö heti luurin korvaan ja toinen puolisko herjaa soittajaa ensin, ja lyö vasta sitten luurin korvaan.
Tällä hetkellä IS:n etusivu näyttää vaihteeksi tältä:
Aika laimeilla patruunoilla ampuu tänään, kun Trump on ainoastaan rasisti ja Putinin fani.
Viimeaikoina todella laajaa huomiota mediassa on saanut nimettömien lähteiden väitteet siitä, että Trump pitää / on sanonut USA:n sotilaita luusereiksi tai jotain sen suuntaista. Miksi olis sanonut? Äkkiseltään ei tuu mieleen itselleni tosin toista preisdenttiä joka olisi kampanjoinut / ollut veteraanien puoella enemmän kuin Trump. Ihan sama.. "orange man is bad"
Suosittelen kaikille tasapuolisesti kuuneltavaksi Trumpin haastatteluja tai puheita vaikka kymmenen tunnin verran. Voi tulla pieni ahaa elämys. Moniko esim. suomalainen on 4 vuoden aikana kuunnellut edes tuntia Trumpin puheita, vaan ainoastaan lukenut otsikot ja klikannut muutamat uutiset auki.
Olin aiemmin Putin- ja Trump vastainen, mutta sata tuntia kavereiden omia puheita kuunneltua tuli pikku valaistus siitä, että kaikki ei oo ihan niin kun siellä Hesarissa / Iltasanomissa luki. Politiikasta edelleen suurilta osin eri mieltä herrojen kanssa, mutta kun näkee sen jokapäiväisen propagandan / vääryyden mediassa, niin vähintäänkin sympatiat joutuu herroille antaa.
Ainiin ja mainittakoon vielä, että tiedän satojen tuhansien edestä betsejä Trumpille ja oikeastaan kaikki kenen kanssa oon vaaleista keskustellut pitää Bideniä todella kyseenalaisena, vaikka olisivat betsanneet kaverin puolesta. Jos pollit näyttää 60-40 Biden, mutta markkinat 50-50, niin joko pollit on väärässä tai vedonlyöntimarkkinat on väärässä. Itse tuppaan yleensä luottamaan markkinoihin. Toki tilanteet muuttuu ja kertoimet heiluu. Vielä tässä vaiheessa betsimarkkinoiden arvio voi heittää jonkun verran, mutta vaalipäivänä pidän varmana sitä, että markkinoiden ennustus on paras mahdollinen ennustus.
Osakemarkkinoilla osakekurssit ennustaa tulevia kassavirtoja paremmin kuin analyytikot ja taas vedonlyöntimarkinat ennustaa seuraavan presidentin paremmi kuin pollit. Tai ainakin tässä käsityksessä olen vahvasti ollut ja tulen olemaan.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
30.8.2020 - 16:31
Confirmation biaksesta jauhamisen ymmärtäisin, jos Tesla vyöryisi alamäessä ja Bullit koittais keksiä syitä miks ovat oikeassa, ei väärässä, koettan etsiä kaikkea mahdollista perustetta omien näkökulmien tueksi, vaikka firma olisi menossa konkurssiin.
Huomaatko mitä itse teet, kun olet päättänyt että Tesla menee alas, mutta meneekin ylös?
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
30.8.2020 - 16:25
"Teslan laatua täällä jaksetaan aina haukkua, mutta silti auto säilyttää arvonsa ylivoimaisesti parhaiten verrattuna kilpailijoihinsa."
Sellainen huomio että onko tuossa huomioitu myyntimäärät?
Muumimuki jota on valmistettu 50kpl säilyttää arvonsa tai jopa nousee paremmin kuin muumimuki jota valmistetaan 10000kpl
Kuitenkin osaa noista graafissa mainituista autoista on valmistettu moninkertainen määrä Model 3 verrattuna.
Ehkä tuosta ei vielä pysty vielä vetämään 10v aikamatkalla pysyviä päätelmiä arvonsäilyttämisestä.
Mitä mieltä ikinä oletkaan, on maanantai hyvää viihdettä jos ei muuta. (Bear-Bull-momentum-put-katsomossa)
Sulla on ihan hyvä pointti, vaikkei muumimukivertaus ole ehkä paras. Osa Teslan arvonsäilymisestä liittyy siihen, että tarjonta uusista autoista ei riitä vastaamaan kysyntää, joten osa ostajista ostaa käytetyn vaikka ihan vaan sen takia että saisi Teslan alle ilman kuukausien jonotusta.
Rolexeissakin osa malleista on käytettynä kalliimpia kuin uusina, koska uuden saamiseen voi olla yli vuoden jono.
Tämä on tosin vain osasyy. Ilman, että odottaa +10v dataa pitäisi olla jo helposti pääteltävissä että sähköautot säilyttää arvonsa ICE autoja paremmin johtuen pienemmästä huoltotarpeesta ja voimansiirtolinjan kestävyydestä(?). Tesla taas säilyttää arvonsa ICE ja EV autoja paremmin mm. OTA-päivitysten takia.
Toi artikkeli arvonsäilytyksestä on jo yleisesti hyväksytty debunkatuksi? Taisipa olla Twitterissä jakamasi artikkelin kommenteissakin. Välillä haiskahtaa confirmation biakselta tämä homma.
Selvennätkö asiaa tarkemmin?
Artikkeli on julkaistu eilen, mutta on mielestäsi jo yleisesti hyväksytty debunkatuksi etkä laita mitään lähdettä tai perustelua asialle. Tais olla aika kiire näpyttää viesti siitä, ettei Tesla voi olla paras jossain.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
30.8.2020 - 14:54
Munro: Tesla Model Y Costs "Are Shocking"
https://www.thestreet.com/tesla/articles/sandy-munro-tesla-model-y-costs-are-shocking
Munro on lytännyt aiemmin Model 3:en ja nostanut esiin Fremontin tehtaan karmeat maaliongelmat.Teslan autojen teardownaaminen ja niiden kautta oivallettu Teslan kilpailuetu on kuitenkin tehnyt Munrosta lopulta osakkeenomistajan ja yhden isoimmista Bulleista. Model 3:n lyttäämisestä on menty lähes jokapäiväseen Tesla hehkutukseen. Aika tuttu tarina..
Tesla Introduced A Business Model The World Has Not Seen Before
Teslan laatua täällä jaksetaan aina haukkua, mutta silti auto säilyttää arvonsa ylivoimaisesti parhaiten verrattuna kilpailijoihinsa.
Sen lisäksi asiakastyytyväisyys on Teslan kohdalla kaikkein korkein:
https://www.cnbc.com/2019/02/11/consumer-reports-teslas-model-3-most-satisfying-car.html
https://insideevs.com/features/403607/consumer-reports-tesla-highest-satisfaction-rate/
Törmäsin tänään Iltasanomissa uutiseen, ilmeisesti kilpailijan itse maksamaan sellaiseen:
https://www.is.fi/autot/art-2000006615703.html
Honda e:n ohjaamo loksauttaa leuat – saa Teslan näyttämään kömpelöltä
Toimittajan löpinät luin vähän sivusilmällä. Eniten kiinnosti uutisen alaosassa olevat detailit:
Ehkä shokeeraavin specsi näistä oli hinta. Verrataanpa näitä esim. Teslan Model 3:een, joka säilyttää arvonsa paljon paremmin, saa jatkuvia OTA-päivityksiä, jottei kuluttajan tarvitse ostaa uutta mallia heti seuraavana vuonna. Tuote joka peittoaa kaikilla teknisillä specseillä + softalla jne Honda e:n 100-0. Tuote joka myös on Giga Berlinin valmistuessa ensivuonna suomalaisille huomattavasti halvempi:
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
30.8.2020 - 02:49
Niin kauan kun aikamme suurin keksijänero on puikoissa ja Tesla säilyy insinöörien halutuimpana työpaikkana SpaceX:n kanssa voi pitää perusteltuna odottaa Teslan säilyttävän innovaatio- ja kilpailuedun. Vaikea keksiä tällä hetkellä todennäköistä syytä miksi päästäisin lapusta irti tällä vuosikymmenellä. Aika pilviin pitäis kurssin ampua ilman korreloivaa tulosennusteiden nousua.
Aikaisemmin puhuin gross Marginista / Profitista, en Net Profitista / Incomesta.
Muskin mielestä Teslan suurin kilpailuetu on "manufacturign". Paitsi että Tesla on tehnyt parhaat tuotteet, on ne myös halvimpia. Edit: ainakin hinta/laatusuhteelta. Aika hurjaa kun miettii. Gigafactoryt on myöskin rakentunu huomattavasti kilpailijoita nopeammin
Tehtaiden tehostus on Muskille suorastaan pakkomielle ja lonkalta on helppo heittää, että Teslan tehtaat on huomattavasti kilpailijoiden tehtaita tehokkaampia. Tuotteen hinnat ja marginit puhuvat puolestaan. Lisäksi Tesla kehittyy valtavalla tahdilla ja asioita tehoistetaan moninkertaisesti kilpailijoita nopeammin.
Teslan uusin malli Model Y on isompi kuin Model 3, mutta halvempi valmistaa. Lisätietoja löytyy Youtubesta hakusanalla "Sandy Munro Tesla". Model Y:n marginit tulevat olemaan ennennäkemättömät ja Teslan Q3 tulee jälleen kerran yllättämään Wall Streetin. Troyteslike Twitterissä ennustaa 141k Q3 Deliverys ja 190k Q4. Kaverin aikaisempien ennustusten tarkkuudet:
• Q3 2019: 96.1%
• Q4 2019: 96.7%
• Q1 2020: 93.9%
• Q2 2020: 98.6%
Twitter @garyblack00 2025 Tesla arviot:
Berkshire Hathaway
30.8.2020 - 02:05
Oon kuunnellu Warrenia ehkä satoja tunteja ja mies on yks mun suurimmista idoleista.
Berkshireen sijoittamista pidän silti hölmönä asiana, varsinkin jos odottaa indeksejä parempaa tuottoa. Jos taas haluaa rahat turvalliseen ja vähäriskiseen paikkaan, joka kuitenkin tuottaa jotain, niin on Berkshire varmasti hyvä paikka.
Berkshire joutuu pelaamaan pörssiä äärimmäisellä vaikeusasteella, johtuen sijoitetun rahan valtavasta märäästä. Ensinnäkin lonkalta heitettynä 99% maailman firmoista on heti pois Berkshiren valikoimasta, johtuen siitä, että ovat liian pieniä verrattuna Berkshiren valtavavaan rahamäärään.
Minä tai sinä voidaan laskeskella, että esim. Ovaro on 25% liian halpa verrattuna siihen mitä sen pitäisi olla ja ostaa Ovaron osakkeita pörssistä. Jos taas Berkshire haluaa sijoittaa osan +100miljardin käteisvaroistaan Ovaroon, pitäisi heidän maksaa paljon markkinahintaa isompi hinta saadakseen kaikki osakkeet itselleen Pyysingiltä ja kumppaneilta. Nyt on sitten ostettu 40 miljoonan Ovaro esim. 50 miljoonalla, mutta hyödyttiin ei mitään, koska maksettiin 25% liian halvasta yritykestä 25% preemiota. Saatiin myös 100 miljardin käteisvaroista käytettyä alle 0,1%, joten vähän jää vielä hommaa tehtäväks.
Berkshirelle jää vaihtoehdoiksi ainoostaan pörssin kaikkein isoimmat firmat. Isoista firmoista on vaikea löytää isoja väärinhinnoitteluja, koska isommissa firmoissa markkinat tuppaa olemaan tehokkaammat kuin pienissä. Näistä isoista ja "vaikeista" firmoista joutuu Berkshire niistäkin maksamaan preemiota, vaikka ostaisivat maailman isointa firmaa painaisi omat ostot niin kovan paineen hintaan, että joutuisivat maksamaan kovat preemiot osakkeista.
Buffet puhuu itsekkin kovin usein siitä, miten vaikeaa isolla rahalla on toimia saatika biitata indeksejä. Mutuna muistelisin Buffetin sanoneen, että ei kannata odottaa heidän biittaavan indeksiä, mutta että Berkshire on hyvä turvasatama. Buffet myös edelleen suosittelee indeksejä suurimmalle osalle sijoittajista.
Itse en sijoittaisi Berkshireen, muttei se varmasti pörssin huonoimpia vaihtoehtoja ole. Menneisyyden hurjista tuotoista on kuitenin aika turha haaveilla.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
21.8.2020 - 00:48
Teslan closing tänään ensimmäistä kertaa yli 2 000$. Tapahtui nopeammin kun odotin. Kukaan ei lopulta tarttunu tarjoukseen osakkeen shorttaamista handicapilla tai betsiin FSD:stä haluttu kilpailija vs Tesla.
Se että bearien puheet keskittyy vuodesta toiseen kilpailijoihin ja niiden tuloon ja sen vaikutuksesta Teslaan osoittaa miten kujalla oikeasti ollaan aiheesta. Teslalla on paras tuote, joka myy niin paljon kun sitä pystytään valmistamaan. Uudet EV mallit ei ole Teslalta pois vaan ICE-autoilta, tulevaisuudessa kaikki myydyt autot on sähköautoja. Kilpailijat ja "Tesla Killerit" on Teslalle tällä hetkellä täysin irrelevantti asia. Kysyntä on Teslan ongelmista pienin, kun taas akkupula yksi suurimmista. Akkutuotannon skaalaaminen on kenties ainut faktori joka määrää montako autoa Tesla tulee myymään seuraavan 10v aikana.
Tesla Semi esimerkiksi on aikataulusta myöhässä akkupulasta johtuen. Taannoin tuli uutinen, jossa ilmoitettiin Tesla Semin tuotannon aloittamisesta. Osake otti +10% ylös ja jengi huuti kilpaa miten "irrationaaliset markkinat" jne. vaikka kyseessä oli signaali siitä, että akkupulaan on löytynyt ratkaisu ja nousut hyvinkin perusteltuja. Nyt on jo hetken aikaa huhuiltu Teslan edistyksistä akkuteknologiassa ja akkutuotannon skaalauksessa.
Pointteja jotka tukee Teslan läpimurtoa akuissa:
A) Semin valmistus lopulta on ilmoitettu alkavaks. Aikasemmin sitä ja muita malleja viivästytti huutava akkupula.
B) Teslalla yhtäkkiä huutava pula nikkelistä (yleinen pyyntö maailman nikkelintuottajille, että tuottakaa lisää nikkeliä, saatte meiltä todella pitkät ja hyvät sopimukset)
C) Elon twiittaa, että Tesla on valmis toimittamaan akkuja ja voimansiirtolinjoja kilpailijoille - *HUGE* - tähän asti akut ei ole riittäny edes omaan tuotantoon.
E) Battery Day:nä esitellään Teslan uus akkutuotantolinja, jonka huhutaan pystymään moninkertaistamaan nykyisen akkutuotannon
En nää kovin epätodennäköisenä skenaariona, että jonain päivänä Tesla valmistaisi kaikkien kilpailijoiden akut, voimalinjat ja FSD:n.
Olettaen että akkutuotanto saadaan skaalattua, pidän base casena 2030 7m autotuotantoa ja bull case +20m. 10k gross profit per auto ja freerollina FSD:n, akkujen ja voimalinjojen lisensointi. Aika helposti saadaan triljoonien arvoinen market cappi näillä parametreilla, jotka varmasti naurattaa monia, mutta väitän, että ei naurata 10v päästä.