Bingo53
Viimeisimmät viestit
Yleisimmät sijoitusstrategiat
29.3.2025 - 10:06
Vivutetut rahastot uppoavat syvemmälle
Velkarahalla vivutetut rahastot ovat tässä trumpahduksessa ottaneet nätisti takkiin. Asia näkyy hyvin Nordnetin Maailma Indeksi 125 rahastossa, josta kuvaaja alla.
Rahaston kehitys on sinisellä ja vertailukäyränä vihreällä on Dow Jones World indeksi. Vihreät pallot ovat ostoja, punainen pallo rahasto-osuuksien myynti - myynnissä on kerrankin osuttu melko oikeaan ajanhetkeen.
Vipuvaikutus on nousutrendeissä nostanut rahastoarvoa mukavasti yli vastaavan vivuttoman kehityksen. Laskun tullessa se on rankkaa pudotusta laviinin keskellä. Tässäkin olisi viimeisessä pudotuksessa menetetty kaikki vivulla saatu lisäarvo, ellei sitä olisi huipulla putsattu bondeihin ja Evli Likvidiin. Joskus onnaa sattuman kaupalla.
Nordnet Maailma Indeksi 125:ssa jenkkipaino on 73%, euroalue 7,3% ja Japani 5,9% sekä muu eurooppa plus UK on 4,3% + 3,6%. Näin ollen koominen jenkkien talouspolitiikan kompastelu näkyy näissä rahastoarvoissa vipuvahvistettuna.
Vipurahastot ovat siinä mielessä riesa, että niitä on valvottava koko ajan - Douglas Jones: “The volatility of holding longer term is extremely amplified, both up and down,” he adds. To manage that risk, “you need to look at it every single day.”
“If you get a whipsaw market, you could find a lot of your profits eaten away or your losses amplified because of the pattern of returns” sanoo Elisabeth Kashner nykymarkkinasta.
Good luck with getting both those things right. And, if you turn out to be wrong, leveraged funds will magnify your mistake.
Linkki WSJ, Jason Zweig kirjoittaa vivutetuista, käänteisistä bondirahastoista: How to Make 267%—or Lose 90%—on Treasury Bonds - WSJ
Ostin/Myin -pörssikaupankäyntiketju
28.3.2025 - 21:49
Ostin Apple Hospitality REIT yhtiötä lisää.
Jenkkilän kotimaan matkailu varmaan lisääntyy, kun jenkkiparka ei uskalla ylittää liitovaltion rajaa. Agentit voivat epäillä epäisänmaalliseksi eivätkä päästä takaisin.
Kanadalaiset eivät ota vastaan ja Meksiko on nuiva. Euroopalaiset ovat vihaisia. Dollarillakaan ei kohta saa ostettua, kun valuutta halpenee.
Markkina tänään: Seuranta- ja kommentointiketju
28.3.2025 - 21:17
Jenkkimarkkina myy viikon ja kvartaalin loppua kohden
Myyntiä ajavat kuumempi inflaatiodata, happaneva kuluttajasegmentti ja tariffitiedot.
Helmikuun inflaatio oli 0,4% eli kahdentoista kuukauden rullaava 2,8% ja kumpikin oli odotettua korkeampi.
Kuluttajasentimentin indeksi maaliskuulta vaipui arvoon 57, mikä on syvin sitten vuoden 2022 ja voi todeta tunnelman olevan hapan.
Linkki WSJ: Stock Market Today: Dow Drops 700 Points on Inflation Worries; CoreWeave Hits Market at $39 —Live Updates
Tariffitilannetta kuvaa hyvin JPMorganin Insight raportin sadan vuoden käyrä.
Siinä noin 2% tasolla viime vuosikymmeniä olleet tariffit nousevat yhtäkkiä arviolta 18% tasolle. Ei ihme, että kaupankäynti pysähtyy kuin seinään ja pakenee Yhdysvaltoja.
Linkki CNN: Fear and Greed Index - Investor Sentiment | CNN
S&P 500 indeksin puhti on poissa eikä kuolleen kissan pomppu viikolla parantanut lopulta asiaa. On seurattava 125-päivän liukuvaa, koska näyttää ettei se saa voimaa nostaa päätään pinnalle.
Kyse ei ole teknohikasta vaan koko jenkkilän talousmoottori tuntuu köhivän kuin olisi kevytkokista polttoaineessa.
Ameriikan Yhdysvallat - Trump II seurantaketju
28.3.2025 - 15:50
F/A-18 Super Hornetin ohjaamossa ei pidetä hölösuu-Hegsethistä
“You’re going to kill somebody,” one pilot said.
Pahinta on se, ettei Hegseth suostu myöntämään tehneensä väärin. Tästä eteenpäin ilmassa olevat eivät voi olla varmoja omasta turvallisuudestaan ollessaan suljettuina ohjaamoihinsa. Lentoturvallisuudessa on oleellista ymmärtää kaikkien tekevän virheitä:
“But ultimately, if you can’t admit when you’re wrong, you’re going to kill somebody because your ego is too big.”
Tietoja ei jaeta kenellekään joka ei niitä tarvitse: “You don’t share what time we’re supposed to show up over a target. You don’t want to telegraph that we’re about to show up on someone’s doorstep; that’s putting your crew at risk.” said one Navy F/A-18 pilot, who has flown frequently in missions in the Middle East. “Red Sea ops are conducted in complete silence — no one is talking on the radio. Because everything can be heard by somebody.”
Entinen ilmavoimien hävittäjälentäjä, majuri Anthony Bourke lisäsi: "Ihmisiä voi kuolla, kun operatiivisia turvallisuusasioita paljastetaan. Näitä asioita ei oteta kevyesti. En ole koskaan tavannut ketään armeijassa, joka ei tietäisi tätä."
Mr. Hegseth, entinen Fox Newsin viikonloppuisäntä, palveli kansalliskaartin jalkaväen miehenä.
Puolustusministeriön virkamiehet ja sotilasanalyytikot ovat kertoneet, että hutheilla on Iranin tarjoamaa ilmapuolustusta, jonka voi kohdistaa amerikkalaisia sotalentokoneita vastaan. "Huthit ovat saaneet usean tyyppisiä iranilaisia maasta-ilmaan-ohjuksia, jotka on suunniteltu hyökkäämään hävittäjälentokoneita vastaan, myös suurilla korkeuksilla", sanoo Fabian Hinz, sotilasanalyytikko International Institute for Strategic Studiesista.
Houthi-kapinalliset ampuivat ensimmäistä kertaa maasta-ilmaan-ohjuksia F-16-hävittäjään 19. helmikuuta, Yhdysvaltain hallinnon virkamies vahvisti. Ohjukset ohittivat hävittäjän, mutta huthit ovat ampuneet alas useita hitaammin lentäviä Yhdysvaltain ilmavoimien droneja.
Jos huthit olisivat saaneet tietää iskujen tarkan ajankohdan ja sen, että ne suoritettaisiin lentotukialuksen lentokoneilla pohjoiselta Punaiselta mereltä, he olisivat voineet sijoittautua uudelleen ja valmistella ilmapuolustusta, laivaston entinen lentäjä sanoi.
Vaikka herra Hegseth on väittänyt mitättömiksi noissa hyökkäystehtävissä lentävien laivaston lentäjien riskit, Yhdysvaltain keskusjohdon julkaisemat videot kertovat toisenlaista tarinaa. Jotkut F/A-18 Horneteista, jotka videossa on esitetty nousemassa lentotukialusta U.S.S. Harry S. Trumanilta Punaisella merellä oli aseistettu 500 paunan ja 1 000 paunan pommeilla, jotka voidaan pudottaa vain huthien ilmapuolustuksen kantaman sisällä.
Linkki NyTimes: Signal Chat Leak Angers U.S. Military Pilots - The New York Times
Tässä hyökkäyksessä oltiin siirtymässä pois Bidenin yhdessä Yhdistyneen kuningaskunnan kanssa noudattamasta taktiikasta, jossa estetään huthiryhmiä ampumasta kaupallisia aluksia, jotka purjehtivat Bab el-Mandebin, Adeninlahden Punaiseen mereen ja Suezin kanavaan yhdistävän salmen läpi.
Tällä kertaa Yhdysvaltain taktiikka oli erilainen. Nyt kohteena ovat useat huthi-kohteet: "terroristien koulutuskohteet, miehittämättömien ilma-alusten infrastruktuuri, aseiden valmistuskapasiteetti ja aseiden varastointitilat".
Tarkoitus ei tietenkään ollut tiedottaa koko maailmalle kolme tuntia edeltä, että kohteet ovat uusia. Johtavat koomikot eivät olleet ihan perillä juonesta.
Hölösuu-Hegseth asetti kuolemanvaaraan omia ihmisiään ja omaa kalustoaan.
Ameriikan Yhdysvallat - Trump II seurantaketju
28.3.2025 - 08:56
Amerikkalaiset vaistoavat, että heille nauretaan ympäri maailmaa ja alkavat tuoda pahaa mieltään esiin. The New York Timesissä Frank Bruni laukoo Trumpin hallinnosta:
"Kuka olisi voinut kuvitella, että kaikista näistä republikaanien riikinkukoista juuri puolustusministeri Pete Hegseth tekisi törkeän harkintavirheen, osoittaisi täydellistä ammattitaidon puutetta ja olisi tarpeeksi huolimaton paljastaakseen sotasuunnitelmia ryhmäkeskustelussa, johon sisältyisi kuuluisa toimittaja?
Puuttuvaa rehellisyyttään Hegseth kompensoi jyrkkyydellä. Anna tälle miehelle suuri sananvalta sotilasoperaatioissa ja Signal-tili. Mikä voisi mennä pieleen?
Ja Robert F. Kennedy Jr.:n immuniteettihulluus – olihan se nähtävissä. Kun senaatti järjesti kuulemistilaisuuksia hänen soveltuvuudestaan terveyspalvelujen hallinnon johtoon, hän vakuutti lainsäätäjille, että hänen rokotekielteisyytensä oli liioiteltua. Että hänen näkemyksensä pysyvät rajoissaan. Että hänen sanansa ja tekonsa olisivat varovaisia.
Sitten tuli tuhkarokkoepidemia Länsi-Texasissa ja hän määräsi viisaasti: Hei, tämä ei ole rokottamisen epäonnistuminen. Se on ruokavalion epäonnistuminen. Jos nuo sairaat lapset vain söisivät paremmin – ja ehkä söisivät lisäksi kalanmaksaöljyä – he olisivat supersankareita ja vastustuskykyisiä näille viruksille.
Kennedyn suhde lintuinfluenssaan on se, että sen tulisi kulkea väestön läpi ja sitä selvinneet olisivat "selviytyjiä": And bird flu? Here’s a thought: Let it run rampant through affected flocks. Yes, it might mutate and spread catastrophically among humans, but perhaps we’d glean important insights along the way. Think of the approach as a new, microbiological season of “Survivor,” only with pathogens in the mix and countless lives on the line."
Ärtymys vain kasvaa:
"Kun presidentti Trumpin neropattikabinetti on astunut toimeen ja alkanut häiritä ja aiheuttaa epätasapainoa kaikille amerikkalaisille, emme näe tässä sarjaa erillisiä häpeällisiä ja raivoa aiheuttavia kohtauksia. Olemme todistamassa saman kauhutarinan iteraatioita.
Trump ei valinnut ihmisiä ylempään hallintoon siksi, että he olisivat osoittaneet näiden tehtävien edellyttämiä taitoja ja taipumuksia, ei siksi, että he olisivat päteviä, ei siksi, että he olisivat osoittaneet kykynsä.
Trump haluaa provokaattoreita. Hän haluaa sykofantteja eli lahjottavissa olevia oikeuden käyttäjiä. Hän haluaa testata omien kannattajiensa myöntyvyyttä ja lähettää vastustajansa kiusattavaksi.
Competence didn’t enter the equation, so competence isn’t among the results. He got exactly what he paid for, and now a nation is paying the price."
Bruni haukkuu tasapuolisuuden vuoksi myös demokraatit, jotka selvästi ovat hajaannuksissa eivätkä löydä itseään:
There’s no question that the Democratic Party is suffering an identity crisis. There’s no denying its own hand in its current powerlessness. Its leaders failed to appreciate how many Americans they were estranging and ignored the warning signs that President Joe Biden was in no shape to run for re-election.
The party screwed up. And here we are.
Frank Bruni is a professor of journalism and public policy at Duke University, the author of the book “The Age of Grievance” and a contributing Opinion writer.
Linkki NyTimes: Opinion | Trump’s Crackerjack Cabinet Is a Fiasco Foretold - The New York Times
Jenkit alkavat herätä Pahan Haltijan lierihattunsa alta manaamasta unesta. Pahoin pelkään, että heräämisessä kestää seuraavat neljä vuotta.
Ameriikan Yhdysvallat - Trump II seurantaketju
27.3.2025 - 16:53
Tupla, poista.
Ameriikan Yhdysvallat - Trump II seurantaketju
27.3.2025 - 16:52
Samaa tekee Valmet Automotive. Se on sopimusvalmistaja.
Ameriikan Yhdysvallat - Trump II seurantaketju
27.3.2025 - 16:21
Marraskuu wrote:
Näin ollen, jos volkkarin tuotantokustannus Meksikon tehtaalla on 4800 dollaria, niin vero on 1200 dollaria vaikka auto myydään hintaan 20 000 $.
Karkeasti kyllä. Jos lähettävä tehdas Meksikossa myy valmistamansa auton hintaa 4800 USD (O%-ALV netto, EXW ilman pakkausta) se on tehtaan ulosajoluiskalla, jonka jälkeen tuleva mikä tahansa kulu tai riski on ostajan. Vaikka salama iskisi tehtaan parkissa, kärynnyt auto ostajan raahattava pois omalla kustannuksellaan.
Tästä alkavatkin kulut eli vakuutukset, huolinta- ja kuljetus rajalle (rahti lähtömaassa).
Rajalla tapahtuu tullaus, jossa tulli määrittää maahantuodun tavaran tullausarvon. Nyt tehdyt tariffimuutokset vaikuttavat juuri tähän tullausarvon määrittämisen jälkeiseen tullin laskentaan. Tullausarvon perustaksi otetaan tavarasta maksettu hinta. Tähän hintaan lisätään kuljetus- ja vakuutuskustannukset sekä kuljetukseen liittyvät lastaus- ja käsittelykustannukset siihen määräpaikkaan saakka, jossa tavarat tuodaan yhteisön tullialueelle.
Vero on eri asia kuin tullimaksu.
Meillä maahantuodulle autolle määritetään autovero ja saatetaan määrätä jokin muu tuontimaksu. Lisäksi lasketaan arvonlisävero.
Meksikon ja Yhdysvaltojen välisellä rajalla voi olla tavaran lajista riippuen muita maksuja. Tullauksen jälkeen Meksikosta lähteneeseen ajoneuvoon kohdistuu muita kuluja (vakuutuksia, rahtimaksuja, katsastusta, käyttöönottovarustelua osavaltiokohtaisesti yms.). Jossain välissä ovat sitten varastoinnin, rekisteröinnin ja myynnin kulutkin joten kyllä ne lähelle 20.000 dollaria nousevat, vaikka paikallisesta myynnin arvonlisäverosta ei ole vielä ollut puhetta. Ei tavaraa ilman katetta myydä.
Vanhat snurran pyörittäjät flemarin kulmilla kyllä tiesivät, että ostohinta oli kerrottava vähintään piillä (3,1416), jotta tavaran saisi tuotua mantereen puolelta ja kaupattua kohtuullisella katteella. Ihan sama oliko kahvia vai autoja.
Ameriikan Yhdysvallat - Trump II seurantaketju
27.3.2025 - 13:54
Marraskuu wrote:
Kysymys viisaammille...
Kun Trump nostaa tullimaksun autonosille 25% tasolle, niin mistä hinnasta tuo 25% lasketaan? Vähittäismyyntihinnasta vai jostakin muusta?
Mikäli osa menee saman konsernin autotehtaan kokoonpanolinjalle asennettavaksi autoon, niin miten tullausarvo määritetään ja voiko konserni kiertää veroa alihinnoittelulla helpostikin?
Tariffi maksetaan lähettäjän kauppalaskun mukaisesta tavarahinnasta.
Maksaako lähettäjä tariffin vai ostaja riippuu Incoterms-sopimuksen mukaisesta toimituslausekkeesta. Siitä ovat ostaja ja myyjä sopineet kauppaa tehdessä. Toimituslausekkeet:
Kauppahinnan suoritus vaihtelee sen mukaan siirtyykö omistus ja riski lähettävän tehtaan portilla vai vasta vastaanottajan lastauslaiturilla.
Linkki Fedex: https://www.fedex.com/fi-fi/shipping-channel/customs-clearance/what-are-incoterms.html
Millään ohjehinnoilla, vähittäishinnoilla tai verollisilla hinnoilla ei ole asiaan merkitystä. Autonosan tavarahinta lasketaan lähettävän tehtaan osalle antaman hinnan mukaan sen ollessa portilla ilman pakkausta ja arvonlisäveroa tms. kulua.
Jos ostava tehdas omistaa lähettävän tehtaan se voi tietysti hinnoitella osat kananmunan hintaisiksi. Tämä johtaa tehtaan pyörimiseen tappiolla ja konserni joutuu ennen pitkää tukemaan tytärtään konsernituilla.
Tätä tulleja kiertävää siirtohinnoittelua metsästävät kaikki valtiot ja koko maailman vasemmisto kaikin keinoin ja rankaisevat sitä löytäessään.
Markkina tänään: Seuranta- ja kommentointiketju
27.3.2025 - 10:51
Trumpin nappulajoukkueen jatkaessa urotekoja Eurooppa kinastelee vielä tyhjää eikä löydä lähtöruutua
Sijoittajien pohtiessa mihin suuntaan suurimmat taloudet ovat matkalla ja onko syytä säätää allokaatiota, Trumpin nappulajoukkue jatkaa tyhjän hurraamista.
Nerokkaat neuvottelijat ovat päässeet sopimukseen lopettaa taistelut Mustalla merellä. Tosin vielä ei tiedetä koska sopimus alkaisi ja kuinka, sillä merkittäviä meritaisteluja ei ole juuri käyty. Eikä Ukrainalla ole pahemmin laivastoakaaan.
Ilmeisimmin kyseessä ovat myönnytykset ovelalle Venäjälle, että sen rahtilaivat pääsisivät kuljettamaan viljaa ja raaka-aineita kansainväliseen kauppaan ilman, että niitä drooneilla ja ohjuksilla uhattaisiin. Ja vastapuoli Venäjä suostuisi pidättäytymään Ukrainan energialaitosten ja jakelujärjestelmien pommittamisesta. Venäjä tosin vaatii samaa Ukrainalta ja tämä on sille ilmeisen kipeä asia, kun savu nousee omien kansalaisten silmiin voima-asemista.
Mustan meren laivaliikenne eilen Marine Traffic sivuston mukaan.
Linkki: https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:37.9/centery:45.4/zoom:6
Nappulajoukkue on sen verran innoissaan mahdollisuudesta nousta Trumpin suosiossa, että hätiköivät ja ovat lankeamassa ansaan poistaa sanktioita Venäjältä, mikä olisi selvä poliittinen takinkääntö yhteisen pakotekäytäntöön.
Andrii Klymenko, the head of the Black Sea Institute of Strategic Studies, said he was highly skeptical that the two sides would ever carry out any maritime agreement. “The intentions of the parties are diametrically opposed”.
Linkki NyTimes: https://www.nytimes.com/2025/03/25/world/europe/russia-ukraine-deal-black-sea.html
Lavrovin porukka vain naureskelee.
Nappulajoukkue oli täpinöissä päästyään lentotukialukselta etänä metsästämään kumivenemiehiä jostain Sanaan pölystä painelemalla nappeja pelihuoneessa. Siinä ei pysyneet omat ja vieraat näppäimet ihan erossa vapaata merenkulkua edistäessä.
Eurooppalaisia säälittäviksi haukkuneet joukkuelaiset kompastelevat nyt tekstiviestikohunsa keskellä, joka saa ulkopuoliset miettimään toiseenkin kertaan arkaluotoisen asiasisällön jakamista tälle joukolle, kirjoittaa Financial Times.
Muut presidentit ovat luottaneet ulkoministeriön, Pentagonin ja kansallisen turvallisuusneuvoston henkilökuntaan kehittämään ja valitsemaan viestinnän vaihtoehtoja asianmukaisesti. Trumpin tiimi on toiminut paljon vähemmän ortodoksisella tavalla, joka johtuu presidentin kärsimättömyydestä keskustella asioista ja epäluuloisuudesta byrokratiaa kohtaan. Monet hänen korkeimmista neuvonantajistaan, joista harvat ovat aiemmin olleet johtavissa tehtävissä, jakavat tämän anarkistisen näkökulman.
Voi olla, että eurooppalaistenkin olisi aika ravistella tapojaan. Näin aasialaiset näkevät Euroopan valmistautumisen itsenäiseen puolustukseen:
Toinen viikko, uusi Euroopan johtajien huippukokous. Muoto on jo tuttu: valtion- ja hallitusten päämiehet kokoontuvat julistamaan, että heidän maanosansa on vakavan turvallisuushaasteen edessä, sitoutuvat työskentelemään yhdessä ja ilmoittavat sitten uudesta aloitteesta käyttää rahaa armeijaansa – mikä yleensä koostuu suuren summan mainostamisesta, jossa on paljon nollia. Sitten johtajat menevät pois ja kokoontuvat uudelleen muutaman päivän kuluttua toistamaan saman menettelyn.
Linkki The Strait Times: https://www.straitstimes.com/opinion/full-of-sound-and-fury-the-harsh-reality-behind-europes-defence-pledges
Osakesijoittajan kannalta talouksien kehitys Atlantin molemmin puolin näytää täysin binääriseltä: joko se on umpihullua kohellusta tyhjän touhuamiseksi tai ei saada aikaan mitään.
Vaikuttaa siltä, että salkuille on parasta olla olla tekemättä mitään vähään aikaan.
Niinpä jää aikaa seurata mitä tapahtuu kun JD Vance hyökkää valtion lentokoneella perjantaina Grönlantiin ja painuu jenkkien sotilastukikohtaan.
Linkki: Financial Times: Banx
Grönlannissa oli asukkaita 56 865 vuonna 2023 eli jonkin verran enemmän kuin Hyvinkäällä (46 905 asukasta). Jos Vance sattuisi hyökkäämään joukkoineen Hyvinkäätä valloittaakseen, tuhmat keravalaiset kyllä tulisivat apuun ja Vance saisi pataan pahasti.
Euroopassa ollaan kahden tulen välissä, joten pitää jollakin keinolla kyniä rahat pois kummaltakin puolelta - venäläisiltä ja jenkeiltä, vaikkapa jäänmurtajilla ja niiden moottoreilla.