Jimbomonster
Viimeisimmät viestit
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
10.7.2021 - 22:40
Teslan Fremontin tehtaalla työntekijät signeeraavat ensimmäistä linjalta tullutta 4680 structural akkupakettia. Teslalla on ilmeisesti ollut huomattavia vaikeuksia uuden alkunsa massatuotannossa, mitä pidetään suurimpana syynä Plaid+ mallin perumiselle. Berliinin tehtaan on valmistuessaan tarkoitus käyttää kyseisiä kennoja Model Y:ssä, joten niiden massatuotanto on äärimmäisen tärkeää teslalle. Eurooppa uhkaa luisua Volkkarin syliin, sillä Q4, Id.4 ja Enyaq ehtivät rauhassa kahmia markkinaa. Hätätoimenpiteenä Tesla shippaa joitakin tuhansia MiC Model yytä Eurooppaan syyskuun toimituksiin, mutta näillä lienee lähinnä kosmeettinen vaikutus, ja tulevat 2170 akkupaketilla.
Volkkarin malliston laajuus ja tuotantokapasiteetti alkaa pikkuhiljaa näkyä, ja vaikka Tesla taas hetkeksi palautti teknisen ylivoiman pyyhkiessään Taycanilla pöytää uudella Plaid mallillaan, eivät nämä kuitenkaan ole niitä massamarkkina autoja joilla arvostusta voitaisiin perustella.
Fsd beta 9 tuli viime yönä betatestaajille jakeluun, ja näyttää ottaneen taas aimo harppauksia eteenpäin. Valitettavasti niistä tuskin saadaan Euroopassa nauttia ennenkuin saksalaiset pääsevät suunnilleen samaan ja kääntävät lobbauskoneistonsa autonomisen ajamisen kannalle. FSD subscription malli on viimein myös tulossa, osalle käyttäjistä on sovellukseen ilmestynyt uusi subscription välilehti. On mielenkiintoista nähdä miten paljon Tesla tulee tilaajia saamaan, tällä hetkellä kaikki jotka pitävät autoa vain vuoden pari leaserina tai vastaavana eivät halua fsd:tä ostaa, kun se on autoon eikä tiliin sidottu. Mielenkiintoista on myös nähdä, pystyvätkö kilpailijat kuinka ketterästi tilausmalleja kopioimaan, Volkkarin ID. Appi taitaa edelleen olla 1 tähden keskiarvolla sovellus kaupassa..
Jännittävä vuosi teslalle muotoutumassa, taasen.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
29.4.2021 - 22:29
Sähköautojen myynti Euroopassa q1. Ei se Teslan myynti nyt ihan seinään ole törmännyt vaikka S ja X linja seis, eikä Y:täkään vielä saa.
Nimbus Group - Listautumisanti (IPO)
6.2.2021 - 09:09
Mitenkähän näissä nordnetin anneissa menee, jos merkitsee enemmällä kuin mitä salkussa on rahaa? Kuitenkin oletus on että leikkuri iskee, niin huvittaisi lyödä enemmän kiinni. Vai ottaako nn huomioon vain sen osuuden merkinnästä mille on rahaa ja leikkaa sitä sitten.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
14.12.2020 - 12:36
Electrek on kritiikitön Teslan fanisivusto, "unohtivat" mainita ihan pikku asian
Tesla tells employees Model S and X production will shut down for 18 days
Tesla Model S and X production will shut down for 18 days: email (cnbc.com)
Niin tämähän johtuu melko todennäköisesti tulevasta refreshistä ässään ja äxään, molempien hinta pomppasi 5ke hetki sitten.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
16.7.2020 - 21:16
Itseohjautuvuudessa Tesla on osastoa ynnä muut. Useimpien raporttien perusteella Waymo on ykkönen ja harvalla Tesla mahtuu top-5.
Mitä sellaista tässä tarkoitetaan softalla, joka ei sisältyisi jo ensimmäiseen kohtaan?
Ei ole tullut luettua noita raportteja, mutta suuri osa teslailijoista ainakin Suomessa kertoo ajavansa selvästi suurimman osan ajoistaan autopilotilla. Monelle joka teslaa harkitsee autopilotti on tärkeimpiä hankintaperusteita. Missäs autoissa nämä testivoittajat ovat ja paljonko normaalit kuluttajat ajavat niillä tällä hetkellä?
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
12.7.2020 - 13:17
Varoitan jo etukäteen: sisältää moottoripään avautumista. Ellet koe itseäsi mutteriromantikoksi, hyppää kernaasti tämän postin ylitse.
Samoilla disclaimereilla..
Jimbomonster kirjoitti:
Ihan alkuun voi todeta, että esimerkiksi Volvo on jo yli 20 vuotta estänyt kaikkien kolmannen osapuolten osien käytön autoissaan, kaikki missä vähänkin sähköä pitää koodata. Tämä on ainakin itsellä estänyt aina Volvon hankinnan, koska varaosat ovat tolkuttoman kalliita ja nykyään niitä ei vanhempiin enää edes saa.Tiedän olevani marginaalissa, mutta kosketit sisimpääni, joten en voi olla reagoimatta. Katson Volvon pettäneen meidät vanhat asiakkaansa. Vielä 240, 740, 940 aikaan Volvo oli vielä kuin DC-3, joka lentää vailla teknistä käyttöiän rajaa aktiivipalveluksesta suoraan tekniikan Hall of Fameen käymättä matkalla romuttamon kautta. Kadonneiden kardaanin piirustusten myötä myös tämä on nykyisin mennyttä, ja kuten sanotkin, Volvon itsensä aktiivisesti ja tietoisesti tuhoamaa.
Oikeiden Volvojen tuotekehitys ei pysähtynyt tuotantolinjan pysähtyessä. Yksinkertaisia pikku juttuja optimoitiin järkevästi sekä valmistajan että asiakkaan yhteiseksi eduksi. Vuoden 1962 Amazoniin ja ensimmäisiin S80 sopii sama öljynsuodatin. Sisuskalut ovat varmasti vaihtuneet monta kertaa, mutta suodinkierteen ja tiivistepinnan muuttamiseen ei ole olemassa mitään rationaalista syytä. Joten siksi se muutettiin kesken tinaviitosten elinkaaren. Hyvin ylläpidetty 740 muuttuu vähitellen 940:ksi, kun vanhan mallin jälkeen tehtyjen parannusten myötä vanhojen osien valmistus loppuu ja vanhan pakoputken/käsijarrun/whatever hajotessa tilalle myydään korvaava ja parannettu 940 osa, jolle tehdään mahdollinen konversiosarja, jos tarpeen. Osavarasto vähenee ja uusista korvaavista osista tuotannon päättymisen jälkeen koottu auto olisi parempi kuin yksikään linjalta valmistuneista. Etenkin pitkään samaa autoa ajavalle tämä oli todella hienoa tuotetukea, joka sai pysymään Volvossa vuosikymmeniä. 740:n uusimmat osat ovat S60 mallista, jotka menevät sopivalla konversiosarjalla paikalleen "heittämällä". Aivan loistava juttu kuluttajalle, joka saa valita ajaako uutta tai vanhaa Volvoa ja kuinka monta vuotta tahansa.
Sitten alettiin houkutella uusia asiakkaita ja samalla kohdeltiin vanhoja uskollisimpia asiakkaita kuin vihollisena. Vetokoukun tai sumuvalojen tapaisten high-tech varusteiden asennus vaatii softapäivityksen. Kaikki osat on hitsattu tai valettu kiinni kaikkiin muihin osiin ja näiden isojen alijärjestelmien vaihtamiseksi pitää ensin purkaa pois edestä iso kasa muita yhteen hitsattuja alijärjestelmiä, jotka on asennettu väärässä järjestyksessä, koska kardaanin piirustukset ovat hukassa ja koko voimalinja on konepellin alla väärin päin. Moni pelkää jakohihna"remonttia", mutta 240 / 740 / 940 hihnan vaihtoa ei nettiautossa paljon mainosteta. Syy on siinä, että hihna maksaa kympin, kiristin 30 - 40 € ja aikaavievin osuus vaihdossa on osien nouto Motonetistä. Tuon jo useampaan kertaan tehneenä avasin nohevana S80 konepellin katsoakseni mitä homma vaatii. Totesin saavani juuri ja juuri sormeni jakopään kotelon ja sisälokasuojan väliin. Mistään työkalusta tai minkään järjellisen asennustyön tekemisestä ei puhettakaan. Löin kannen kiinni ja sanoin Volvolle niin kohteliaasti kuin osasin: "haista itte!".
En lähde luettelemaan S80 suunnittelijan syntilistaa, mutta etummainen löytämäni tällainen vastaava kohellus on kiinni etupuskurissa ja takimmainen on takapuskurin parkkitutka. Niiden välissä oleva osuus on suunniteltu puhtaasti kokoonpanon ehdoilla autoaan huoltava omistaja täysin unohtaen. Tämän optimoinnin seurauksena tuotantolinja optimoitui lisää. Tuon Rouvan S80:n jälkeen meidän seuraavaa Volvoa ei tarvitse enää tehdä ollenkaan. Tack och adjö!
Tähän ei mitään lisättävää. Tuo kokoonpanon ehdoilla tekeminen on kyllä nykyautoissa rasittavaa, Golfiin jos joutuu ajovalon lampun vaihtamaan saa melkein aloittaa tiputtamalla takapuskurin pois..
Volvo kehittyi vielä linjan pysähtymisen jälkeen, Tesla poikkeaa myös normaalista "pari vuotta samaa ja sitten facelift" sillä, että autoissa tapahtuu muutoksia lähes kuukausittain. Jossain kohtaa vain penkit vaihtuu seuraaviin, kahvat parempiin jne. Toki Model S tuli facelift, mutta se ei ole lähellekään yhtä merkittävä kuin myöhemmin tullut "Raven" muutos, joka paransi rangea merkittävästi. Tämä vähittäinen muutos pitää mallisarjan tuoreena, mutta käytetyn ostajalle/myyjälle lisää asiantuntemuksen vaatimusta. Soppaa sekoittaa vielä OTA päivitykset jotka voivat olla hyvinkin merkittäviä vanhoihinkin autoihin, esim. Autopilot on jatkanut merkittävästi kehittymistään, mutta välillä on hankala saada selvää, mitä autoja tietyt päivitykset koskevat, koska hardware on muuttunut välillä.
Jimbomonster kirjoitti:
Teslat ovat kaikki vielä sen verran uusia, että jää hieman nähtäväksi kuinka auton elektroniikka kestää vuosia, mutta toistaiseksi vaikuttaa hyvältä, ei ole mitään Mersun can-väylä sekoilujen tyyppisiä ongelmia tullut.
Teslalla on tässä hyvä mahdollisuus, koska oikein suunniteltu elektroniikka kestää hyvin ja on saman hintaista kuin huonosti suunniteltukin. Ero on usein koteloinneissa ja liittimien laadussa. Mutta mitäs nämä muistipiirijutut ovat, josta puhutaan? Muisti on suunnilleen yksinkertaisin elektroniikkapiiri mitä kaupasta saa, sen pitää kestää ikuisesti, eikä sen vaihto tilastotappiossa saa maksaa "mitään", ellei valmistaja niin halua? Miten hyvin muuten näitä saa eBaysta ja voinko vaihtaa Teslasta hajonneen kontrollerin tilalle netistä tilaamani samalla osanumerolla olevan osan itse?
En väitä vastaan CAN-väyläsekoiluille, joita on nähdäkseni monessakin autossa, mutta mitä Mersun mallia tarkoitat ja mikä on se tunnettu ongelma? Kysyn koska en edes väitä olevani tietäjä, koska näen itseni Volvokuskina, joka ajaa korvikeautolla kunnes Volvon valmistus taas aloitetaan uudelleen. Toistaiseksi olen päässyt helpolla (touch wood!) kun olen vain lisännyt väylälle tehtaan unohtamia toimintoja.
Muistipiiri on vanhojen teslojen ongelma, softassa oli bugi minkä vuoksi auto kirjoitti piirille kokoajan ja sai näin piirin kulumaan loppuun. Vaihtaminen ei ole mikään helppo homma, itse piiri ei toki maksa mitään mutta vaihtotöineen Suomessa se on 900e. Tästä on joukkokanne teslaa vastaan Amerikassa, mutta Euroopassa en jaksa uskoa että mikään kanne menisi koskaan läpi, kun miettii millaisia suunnitteluvirheitä ja suoranaisia huijauksia täällä on katsottu läpi sormien. Suurin osa vaihdoista on mennyt takuuseen mutta ei läheskään kaikki, ja Teslan osalta olisi tyylikästä hoitaa vaihdot itse, kun kyseessä selvä suunnitteluvirhe kuitenkin on.
Tarkoitin yleisesti 2000-luvun alun jälkeisiä aikoja, tyypillinen Mersun vikalista on 3 sivua, jos mitään vikaa ei ole. Pahinta on varmaan vikojen metsästäminen, koska can-väylä virheet aiheuttavat valtavasti mitä omituisempia virheilmoituksia, ja yleensä kyse on kuitenkin huonosta kontaktista tai toissijaisesti kärähtäneestä boksista. Omaan silloiseen kymmenen vuotta vanhaan S-mersuun piti vaihtaa pari kolme boksia per vuosi á 1000e kpl, ja päätellen käytettyjen autojen myyntihinnasta kyseessä ei ollut yksittäistapaus.. Can-väyläongelmien kanssa muuten voisi elää helpommin, mutta kun katsastuksessa ei saisi tulla vikakoodeja tietyn vuosimallin jälkeen..
Jimbomonster kirjoitti:
Perus alustan tai jarrujen osia jos lähtee marmorilta (Vetokujalta) hakemaan, kannattaa samalla siirtyä indeksisijoittamiseen. Kuten muillakin merkeillä, kyseiset osat ovat tolkuttoman kalliita, mutta ne löytyvät OEM laatuisina autodocista tyypillisesti noin 1/6 hintaan (tämä jaksaa hämmästyttää merkistä riippumatta, miten kauan asiakkailta voi kusettaa 80%katteita ennenkuin herää vastareaktioita). Esim alustan osat ovat Mersua, jarrut Bremboa, ja Tesla on julkaissut netissä sähköisen varaosakirjan mistä löytyvät tuotenumero tmillä hakea oikeat osat.
Pidin ennen Bremboa poikkeuksena yleiseen sääntöön, ettei italiassa valmistettuja osia saa tuoda viittä metriä lähemmäs moottoriajoneuvoa kuin kilparadalla. Nyt pudotan myös Brembon vakiomalliset sarjat pois tästä poikkeussäännöstäni. Maksaa saman kuin ulkoa tilattu alkuperäinen, mutta pakkasten alkaessa jarrut kiljuvat terveisiä Italiasta. Zimmermann, kiitos.
Toistaiseksi ei mitään valittamista Brembon osista, eikä aiemmissa autoissakaan ole sattunut olemaan. Jarruvoima on aika tolkuton, juuri katsastuksessa tuli 5,5kN. Ainakaan foorumeilla ei pahemmin löydy jarruvika juttuja, eikä toki tämän ikäisistä saakaan olla.
Jimbomonster kirjoitti:
Pidempää kestävyyttä ajatellen autoissa on niin älyttömän paljon vähemmnä vikaantuvia osia kuin bensa- ja etenkin commonrail dieseleissä
Perusteletko tuota commonrail dieselin hauraaksi kuvaamaa rakennetta vertailussa bensamoottoriin? OK, jos bensakone tehdään Toyotan tyyliin, eli normaalin dieselin kylmäkäyntisavutuksen lähes tuhatkertaistaminen ja lämpimänäkin 50 - 60 kertainen savutus nykydieseliin verrattuna on hyväksyttävää, niin voihan sieltä jättää hiukkassuotimen pois. Mutta oikein suunnitellussa nykyaikaisessa bensamoottorissa on suora ruiskutus, turboahdin, EGR ja hiukkassuodin. Urearuiskutus puuttuu, ja siinä dieselvalmistajat ovatkin koheltaneet, mutta tarkennatko, missä näet bensa- ja dieselmoottorin fundamentaalisen eron?
Eli millä bensakoneella haluat lähteä haastamaan Mercedeksen OM646, OM642 tai OM654 ajomäärätavoitteessa?
Tässä viittasin lähinnä eroon vaparibensassa ja commonrail dieselissä. Dieselissä turbo menee sen 100-200tkm välissä, egr tukkii kaiken muuten vaan, hiukkassuodatin kallis jos ei tee laittomuuksia, ja venttiilien huolto tulee aikaa myöten vastaan. Erilaiset paineenalentuma viat ainakin bemareissa ovat yleensä veemäisiä löydettäviä, harvoin itse pumppu on hajalla mikä se kallein ja pahin vaihtoehto on. Molemmissa sitten tietenkin moottorin ympärys laitteet (laturit, jäähdytin, remmit jne) menee suunnilleen samoihin aikoihin. Eli dieselillä minäkin matkat taitoin aiemmin, kakkosautossa sitten pitänyt jotain 3litran vaparibensaa, sen olen kokenut huolettomimmaksi kompromissiksi. Pikkubensoista ja niiden kestävyydestä ei ole näkemystä..
Teoriassa sähköauton yksinkertaisuus on selkeä etu, mutta toteutus ja jälkimarkkinointi ratkaisevat mikä on turvallista omistaa myös suuren ajomäärän ja monen vuoden jälkeen. Ja kuten Volvon tapauksesta huomaamme, jälkimarkkinoinnin taso voi muuttua merkin eri mallien välillä dramaattisesti.
Totta ja tämä onkin se suurin riski minkä koen Teslan kanssa, näytöt on vielä antamatta pitkältä ajalta. Uskon kuitenkin että Tesla tulee nämä täyttämään, he haluavat tehdä asiat erilailla kuin perinteiset merkit (sovelluksesta huoltovaraukset ja huoltohistoriat, etädiagnostiikka, kotiin tuleva asentaja), missä on toki hyvät ja huonot puolensa, tavoitettavuus ei ole ollut sillä tasolla millä pitäisi. Suuria kilometrimääriähän tesloista jonkin verran jo löytyy, mutta ikää ei. Aika näyttää.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
11.7.2020 - 14:09
Teslan osto käytettynä ja takuun päätyttyä on iso riski. Suljettu systeemi, jossa osat maksavat maltaita ja ne pitää aktivoida Teslan kautta että edes toimivat.
Yhdellä omistajalla meni mm. 9 elektronista ovenkahvaa, joista jokainen n. $1000 kappale. Neljä voimansiirtoa, $6000 per kpl. Autot eivät ole tehty kestämään.
Huvittavaa kun katsoo Quorassa vastauksia Tesla-kysymyksiin, niin Tesla-uskovaiset kirjoittaa ja upvotettaa vastauksia kärkeen jossa sanotaan että auto kestää 100 vuotta. Koska Elon Musk sanoi niin!
Tesla myy jotain malleja käytettynä takuulla itse jenkeissä, mutta onko Suomessa tätä, ja kuinka kaliita nämä on verrattuna vapaat käytettyjen markkinat?
Absolutely not as they turn into huge money pits especially once they are coming out of warranty. Many people forget that these cars are iPhones on wheels with complicated electrical systems and gimmicky electronics that are prone to failure.
One Tesla owner already went through $24,000 worth drive units which is $6,000 each. Three of those were covered under the warranty and the 4th one out of pocket. Plus going through 9 electronic door handles that cost between $800-$1,000 to replace each. The 17 inch display Media Control Unit is about $3,800. $900 for one rear half shaft, $2,600 for the DC-DC converter, $9,000 for battery replacement and about $5,000–$8,000 for brakes, $3,500 for the heater system and the list goes on.
Ihan alkuun voi todeta, että esimerkiksi Volvo on jo yli 20vuotta estänyt kaikkien kolmannen osapuolten osien käytön autoissaan, kaikki missä vähänkin sähköä pitää koodata. Tämä on ainakin itsellä estänyt aina Volvon hankinnan, koska varaosat ovat tolkuttoman kalliita ja nykyään niitä ei vanhempiin enää edes saa.
Teslat ovat kaikki vielä sen verran uusia, että jää hieman nähtäväksi kuinka auton elektroniikka kestää vuosia, mutta toistaiseksi vaikuttaa hyvältä, ei ole mitään Mersun can-väylä sekoilujen tyyppisiä ongelmia tullut.
Perus alustan tai jarrujen osia jos lähtee marmorilta (Vetokujalta) hakemaan, kannattaa samalla siirtyä indeksisijoittamiseen. Kuten muillakin merkeillä, kyseiset osat ovat tolkuttoman kalliita, mutta ne löytyvät OEM laatuisina autodocista tyypillisesti noin 1/6 hintaan (tämä jaksaa hämmästyttää merkistä riippumatta, miten kauan asiakkailta voi kusettaa 80%katteita ennenkuin herää vastareaktioita). Esim alustan osat ovat Mersua, jarrut Bremboa, ja Tesla on julkaissut netissä sähköisen varaosakirjan mistä löytyvät tuotenumero tmillä hakea oikeat osat.
Sattuneesta syystä aika paljon tuli tutkittua tyyppivikoja ja kokemuksia mitä autoista hajoilee, ja alkupään tesloistahan käytännössä kaikista on korjattu ovenkahvat (maksaa muuten Suomessa 300e, ja asentaja käy kotipihassa vaihtamassa kahvan..), MCU muistipiiri on todettu ongelma (korjaus 900e), sekä driveunit varsinkin p-malleissa ja akustot kaikissa alkupään 85:ssa. Esimerkiksi omassani nämä kaikki on vaihdettu takuuseen. Eli kuten muissakin merkeissa, myös tässä pitää vähän osata kysyä ostaessa mitä on korjattu (vrt. Bemarin dieselkutosen läpät, toyotan dieselin kansi ongelma jne)
Tesla tosiaan myy käytettyjä autoja itse niin kutsutulla CPO-takuulla, mikä taitaa olla 4 vuotta /80tkm. Suomessa tätä ei taida olla, mutta Hollannin ja Saksan teslalta Suomeen on näitä paljon ostettu, ja ymmärtääkseni takuu ehdot ovat erinomaiset. Itselleni tämä ei ollut vaihtoehto, koska Tesla tiputtaa heidän kautta kiertävistä autoista ilmaiset superchargerit pois.
Pidempää kestävyyttä ajatellen autoissa on niin älyttömän paljon vähemmän vikaantuvia osia kuin bensa- ja etenkin commonrail dieseleissä, että uskoisin autojen käyttöiän muodostuvan melko pitkäksi. Alumiinikori ja titaanipohja eivät myöskään ole varsinaisia miinuksia täällä suolojen maassa.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
9.7.2020 - 18:45
Anteeksi tyhmyyteni, mutta mitä väliä kiihtyykö auto nollasta sataan 4,4 vai 7 sekunnissa? Se tuntuu usein olevan jonkin sortin argumentti teslojen puolesta. Ehkä se suurinta osaa kiinnostaa sitten ja sen perusteella tehdään ostopäätös.. Itseä ei kiinnosta kyllä yhtään.
Sillä on merkitystä Teslan ostajakunnalle. Facessa oli mielenkiintoinen gallup Tesla-ryhmässä, jossa kysyttiin, mikä oli edellinen autosi. Vastaukset eivät todellakaan menneet rekisteröintitilastojen jakaumalla, vaan saksalais merkit olivat vahvasti yliedustettuina. Teslan siis (ainakin Suomessa tällä pienellä otoksella) ostaa ihminen, joka tykkää ajaa "hyvillä" autoilla ja jota autoilu kiinnostaa. Ero on silmiinpistävä vaikkapa Sähköautot-Nyt ryhmään, jossa on enemmän hipppimeininki. Kia/Hyundai ei tarjoa kiinnostavaa vaihtoehtoa ihmiselle, joka on tottunut ajamaan Bemarin 5-sarjalaisella tai Mersun E-sarjalaisella. Model 3 tähtää toki lähinnä 3-sarja A4 linjalle, ja onhan tämä ostajakunta Teslan kannalta paljon houkuttelevampi kuin Corollan ja Kian ostajat, joille auto lienee lähinnä kehon kuljetin pisteestä A pisteeseen B.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
8.7.2020 - 11:40
rockafella kirjoitti:
tomjar kirjoitti:... Alkuperäinen kirjoittaja kertoo kuinka Teslalla on parhaat tekijät, mutta silti edes maaliongelmaa ei saada ratkaistua vuosien aikana ja samalla kerrotaan kuin laatuongelmat on vaan pinnallisia...voi jeesus. Pienellä vaivalla löytyy hyviä kuvagallerioita irroinneista tukivarsista, irroinneista puskureista ja pohjan osista sekä ovien ja muiden paneeleiden raoista jne. (asioita, jotka on ihan perusasioita, jos hallitsee prosessin eli pitää vaihtelun kurissa). En siis lähde toistamaan samoja juttuja jokaiseen postiin, koska ne ovat helposti saatavilla, jos vaan uskaltaa katsoa "uskonnon ulkopuolelle".
Höpö höpö. Se, että sinä ja pari muuta nickiä toistaa näitä hokemia jatkuvasti, ei tee niistä tosia. Nimimerkillä vuosi ja 20000km kolmosella, ei mitään ongelmia, ei yhtään visiittiä huoltoon, ja maalitkin on vielä pinnassa. Ja samankaltaisia kokemuksia on mun tuntemilla kolmoskuskeilla.
Ässissä on ollut enemmän korjattavaa, ja suomeen on tuotu vanhempia ässiä. Suomalaiset tykkäävät ostaa käytettyjä, uusina kalliita autoja. Mutta ässä on vanha ja nykyään marginaalinen tuote, kolmonen ja Y ovat Teslan päätuotteet ja tulevaisuus. Eikä ne muutkaan autot täydellisiä ole. Mulla on ollut paljon kalliimpiakin autoja ja kyllä niitä ongelmia riittää saksalaisissakin. Jos taas tuotteen laatua ja hyvyyttä arvioidaan mittaamalla panel gappeja, on fokus aika lillukan varsissa.
Mä jotenkin voisin vielä ymmärtää tämän Tesla-vihan, jos sä olisit omistanut Teslan ja pettynyt siihen. Mutta ei, et ole omistanut tuotetta, tuskinpa olet ajanutkaan. Etsit netistä kauhutarinoita, yleistät ja mutuilet ja esiinnyt täällä jonkinlaisena Tesla-laadun asiantuntijana.
Lopetin jo kertaalleen tämän threadin seuraamisen, kun jutut oli degeneroitunut Iltalehden kommenttikentän tasolle.
Ps. Voit rauhassa lytätä tämänkin postauksen internetistä löytämilläsi “faktoilla”, mä en ala sun kanssa netissä keskustelemaan. Kunhan halusin muille jakaa kokemuksia kolmosen kanssa elämisestä, ja oikoa sun levittämää väärää kuvaa.
Teen töitä laadun ja SPC:n kanssa ja voin vakuuttaa, että noilla Teslan näytöillä en tule milloinkaan ostamaan noin laadutonta autoa ja vielä tuohon hintaan. Kyseessä ei ole minkäänlainen viha vaan ymmärrys vaihtelun merkityksestä ja sen hallinnan puutteesta. Mikäli volyymit tuosta kasvaa, niin ongelmat kasvaa vielä nykyisestä. Valmistuslaadun heikkouden lisäksi Teslan jälkimarkkinoinnin haluttomuus tai kyvyttömyys osoittaa, ettei laatu ole heidän prioriteettinsa. Kokonaisvaltaisesta laadusta löytyy hyviä kirjoja, joita kannattaa lukea ja tilastollinen laadunhallinta avaa myös silmiä siihen, mitä oikea laatutyö parhaimmillaan on (Relentless Pursuit of Perfection).
Näistä postauksistasi on kyllä hyvin käynyt selväksi että sulle sopiva auto on 7 siqman Toyota.. Sitä voi keskittyä hiomaan paneeli gäpit 0,1 milliin tai mullistamaan autoilun.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
4.7.2020 - 10:20
Jimbomonster kirjoitti:Ylivoimaisesti yleisin sulakekoko omakotitalossa on 3x25, seuraavaksi yleisin 3x35. 3x
Siis ne sähkökeskuksen pääsulakkeet nousujohdon päässä. Eli kun pistät Teslan lataukseen, niin sitten et voi katsoa Netflixiä ja ladata älypuhelinta, koska kaikki kiinteistön sähkö menee Teslalle. Jos normaalioloissa 3x25 A on max kuorma, niin et voi laittaa siihen Teslaa lataukseen 8 kW teholla. Silloin täytyy vaihtaa mällit 3 x 50 A ja samalla vaihtaa kiinteistn nousujohdot järeämpiin.
Elä nyt höpäjä. 8kw on noin 12ampeeria, eli reilu puolet jää vielä käyttämättä. Eilen illalla yhtäaikaa Teslan kanssa oli pyykkikone, kuivausrumpu, liesi, kuumavesivaraaja, ilmalämpöpumppu ja TV plus toki kaikki kiinteät sähkövehkeet kiinni, eikä mitään ongelmaa, 3x25 mennään. Kiuas saattaisi tehdä tiukkaa, mutta se on luonnollisesti mallia puu. Ja Teslan lataustehoa voi toki säätää kännykällä 1 ampeerin välein jos jotain hassua olisi.
Jimbomonster kirjoitti:Teslan wall Chargeri kustantaa 500e plus sähkömiehen asennuksen, jolloin on kiinteä piuha avauspistokkeella käyttömukavuuden maksimoimiseksi.
Pääsulakkeet (nousujohdoissa olevat) jakaantuvat sähkökeskuksessa kiinteistön eri sähkönkuluttajille. Jokaisessa haarassa on oma sulake. 10 A sulake on ylivoimaisesti yleisin ja sen perässä on MMJ 2 x 1,5mm2 kaapelointi. Saunassa ja liedessä on sitten usein 16 A mälli ja sen perässä MMJ 2 x 2,5 mm2 kaapelointi. 25 A mälli vaatisi jo MMJ 5 x 6 mm2 kaapeloinnin. Eli ei tuossa tapauksessa pelkkä 500 egen seinälaturi + sähkömiehen pikainen käynti riitä.
Harvalla omakotisujalla on 3-vaihepistorasia valmiina. Maaseudulla varmaan vähän yleisempi, mutta ei rakennetullla kaupunkialueella lainkaan yleinen koska se on ollut tähän saakka tarpeeton. Koko sähköjärjestelmä on mitoitettu käytön mukaan eli ei ole tarvetta 3-vaihepistorasialle.
En nyt ole ihan varma mitä äskeisellä tekstillä tarkoitat, haaroitus tehdään ulkoseinössä olevasta keskuksesta, pikkusulakkeet on talon sisällä olevassa erillisessä keskuksessa. Joka tapauksessa minulla on käynyt sähköasentaja (sähköinsinööri) katsomassa mitä ja miten pitää tehdä.
Tuo on toki totta että kaupunkialueilla vähemmän on 3-vaihe pistokkeita valmiiksi, itsellä oli siinä hyvä tuuri. Muussa tapauksessa vähän enemmän vaatisi töitä sähkömieheltä, tai sitten voi ostaa sellaisen latausaseman jossa on valmiiksi enemmän tavaraa sisällä, valinnanvaraa löytyy..
Tämä meni nyt tarpeettoman yksityiskohtaisesti, mutta pointti on, että myös tehokkaan kotilatauksen järjestäminen varsinkin omkt asuvalle on aika helppoa ja halpaa. Jos kilsoja ei tulisi niinkuin minulla, riittäisi perus schukosta lataaminen.