Ilkeät globalistit vaivaavat Trumpin mukaan osakemarkkinoita
Osakeindeksien laskiessa Trumpilta kysyttiin torstaina arvelisiko hän tariffien olevan syynä osakemarkkinan pelkoon, Trump alkoi heti syyttää muita osapuolia.
“Well, a lot of them are globalist countries and companies that won’t be doing as well,” Trump replied, “Because we’re taking back things that have been taken from us many years ago.”
Trump did not elaborate on what those things were.
Trump väitti, että Yhdysvaltoja on kohdeltu kaltoin. Trumpin mukaan he suojelevat kaikkia näitä maita ja ne ovat luonteeltaan globalisteja.
Tilaisuudessa ei selvinnyt mitä tarkoittaa 'globalist in nature', mutta Trumpin hallinto on joka tapauksessa tekemässä muutoksia siihen miten se toimii yhteistoiminnassa NATO-kumppaneiden kanssa.
Later in the same press event, Trump again blamed “globalists” for the market downturn. “I think it’s globalists that see how rich our country’s going to be, and they don’t like it.”
Over the course of an hour, Trump used “globalist” to describe people, companies and countries, making it difficult to pin down specifically what he was talking about.
Ensimmäisen kautensa aikana Trump oli useasti käsitellyt globalismin ideaa ja leimannut poliittisia vastustajiaan globalisteiksi, kun hän itse taas ajoi kansallista, muista eristyvää näkemystä maailmasta.
Trump laittaa voimaan, keskeyttää ja panee taas uusia tariffeja voimaan kuin avaisi ja sulkisi vesihanaa: “Nothing to do with the market,” he said, adding, “I’m not even looking at the market.”
Tiistaina USA:n kauppaministeri Howard Lutnick meni esiintymään Fox Businessissa vakuuttaakseen hermostuneita liittolaisia ja vieläkin kiukkuisempia sijoittajia siitä, että Trumpin hallinto neuvottelee sopimuksista välttääkseen tullit Meksikosta ja Kanadasta tuleville tavaroille ja että presidentti "kehittää jotain heidän kanssaan".
“It’s not going to be a pause” for Mr. Trump’s on-again, off-again tariffs, he insisted. “None of that pause stuff.”
On Thursday, the world got what the president characterized as more of that pause stuff.
Trumpin ilmoitus siitä, että hänellä oli hyvä keskustelu Meksikon presidentin kanssa ja että hän lykkäisi useimpia tulleja huhtikuun 2. päivään, oli vain viimeisin esimerkki Trumpin toisen presidenttikauden luonteesta, jossa hän rankaisee aivan mielijohteesta. Muutama tunti Meksikon ilmoituksen jälkeen myös Kanada sai tauon, vaikka Trump syytti sosiaalisessa mediassa eroavaa pääministeriä Justin Trudeauta "tariffiongelman" käyttämisestä "hakeakseen uudelleen pääministeriksi".
“So much fun to watch!” he (Trump) wrote.
Indeed, it appears that Mr. Trump is having enormous fun turning tariffs on and off like tap water. But others are developing a case of Trump-induced whiplash, not least investors, who sent stock prices down again on Thursday amid the uncertainty over what Mr. Trump’s inconstancy means for the global economy.
Lopullisten asiakirjojen ilmestyessä ne voivat sisältää kokonaan eri asioita kuin joista Trump on tiedottanut. Kaikki osapuolet ovat hämmentyneitä, mikä lienee tarkoituskin.
Trump käsittelee asiaa niin, että häneen itseensä otetaan yhteyttä ja nuollaan varpaanvälejä. Vastaansanojat pelkäävät kostoa.
Investors may be losing stomach for all the churn. Sell-offs have wiped out virtually all the gains since Mr. Trump was elected in November.
Pahan kosketus näkyy myös Teslan myynnissä ja kurssissa.
Nyt kun Musk on liittoutunut Donald Trumpin kanssa ja sukeltanut kansallisen politiikan syvään päähän, monet Teslan omistajat ja mahdolliset ostajat kysyvät itseltään, millaisen lausunnon Teslan ratin taakse nouseminen antaa nykyään. Tällaisia epäilyksiä on alkanut näkyä yrityksen numeroissa huolestuttavissa määrin.
Kuva
"Tässä vaiheessa emme näe elpymisen merkkejä", Alexander Edwards, yhtiön johtaja sanoi ja huomautti, että Teslan historiallinen vetoomus ympäristöystävällisiin ostajiin ja Muskin oikealle suuntautuva politiikka ovat ristiriidassa. Noin 63 % joulukuussa kyselyyn vastanneista sanoi, että he eivät harkitse Teslan ostamista, mikä on noin 10 prosenttiyksikön nousu viime vuoden kevääseen verrattuna.
Cybertruck tilauksensa peruuttanut Larry Brougton sanoo: “As soon as he started doing all this stuff that Trump wanted him to do, I didn’t want to be a part of it,” Broughton said. “I actually own some Tesla stock, and I’m thinking of selling that as well.”
Kohta eivät uskolliset nationalistitkaan pidä Trumpin pörssiä pystyssä, kun eivät pysty ostamaan niin paljon kuin globalistit ovat halukkaat myymään - eli kurssit laskevat.
Mitenköhän noilla Jenkeillä on jälleen käynyt niin hyvä tuuri, että kaiken menestymisen jälkeen he löysivät kaikkia edeltäviäkin presindenttejä ja johtajia viisaamman kaverin johtoon. Hän tietää kuinka kaikki on tehty ennen väärin ja hän myös tietää ja osaa korjata kaikki asiat paremmiksi kuin kellään on Amerikassa tullut edes mieleen - God bless America
Muskin autoa en ostaisi samoista syistä kuin en suostu maksamaan ainakaan toistaiseksi xitteristä.
Mutta Teslan osaketta ostaisin, JOS uskoisin Lapsiaikuisen tarinoihin. Harrastanhan mieluummin synnissä rypemistä kuin moraaliposeeraamista. https://t.co/We54esI746
Jos tästä on jollain sanottavaa, niin voi sanoa😎. Xitterinkin perusteella Musk-fanien rivit Suomessa ovat harvenneet. Aika vähän tultiin valittamaan. Kaksi vuotta sitten olisi tullut osumaa ihan eri lailla.
Miksi Musk "sekosi"? Analyysini: 23.6.2018 12 poikaa jäi veden saartamiksi Thaimaan Tham Luangin luolastoon. Musk halusi auttaa ja laittoi insinöörinsä rakentamaan pienen sukellusveneen. Hyväksi tarkoitettu asia alkoi kuitenkin kääntyä hiljalleen vihakampanjaksi Muskia (1/6) pic.twitter.com/CmiLjtpMwR
Tässä on punnitun oloinen ketju aiheesta "Miksi Musk sekosi". Demokraatit tosiaan myös omasta mielestäni ajoivat Muskin Trumpin syliin.
Kiinnostais mitä tossa sanotaan (aloituksena toi sukellusvenecase kuulostaa niin absurdilta liittää mihinkään Muskia "puolustavaan"...), mutta ketjua on toki mahdoton lukea ilman twitter-tiliä.
Tässä on punnitun oloinen ketju aiheesta "Miksi Musk sekosi". Demokraatit tosiaan myös omasta mielestäni ajoivat Muskin Trumpin syliin.
Kiinnostais mitä tossa sanotaan (aloituksena toi sukellusvenecase kuulostaa niin absurdilta liittää mihinkään Muskia "puolustavaan"...), mutta ketjua on toki mahdoton lukea ilman twitter-tiliä.
Miksi Musk "sekosi"? Analyysini: 23.6.2018 12 poikaa jäi veden saartamiksi Thaimaan Tham Luangin luolastoon. Musk halusi auttaa ja laittoi insinöörinsä rakentamaan pienen sukellusveneen. Hyväksi tarkoitettu asia alkoi kuitenkin kääntyä hiljalleen vihakampanjaksi Muskia (1/6)
kohtaan ja viimeinen niitti oli, kun brittiläiset luolasukeltajat paikalle jeesannut Vernon Unsworth (joka ei ole luolasukeltaja eikä hän pelastanut lapsia, kuten usein valheellisesti väitetään) sanoi CNN:n haastattelussa, että koko sukelleusvene oli vain PR-stuntti ja (2/6)
kuinka "he can stick his submarine where it hurts". Sen ja median hyökkäyksen takia Muskilla kiehui yli ja hän teki pahamaineisen pedo guy -twiittinsä, seurauksena maine oli lopullisesti pilalla. Lue miten luolapelastus meni oikeasti:
Vihakampanja ei enää loppunut ja lopulta tuli Bidenin hallitus, joka ärsytti Muskia mm. seuraavilla tempuilla: - Biden ei kutsunut Teslaa sähköajoneuvokokoukseen ja kehui kuinka Mary Barra (General Motors) johtaa sähköajoneuvovallankumousta Yhdysvalloissa. - Bidenin DOJ (4/6)
syytti SpaceX:ää syrjinnästä, koska se ei ole palkannut pakolaisia. Tätä piti jopa moni demokraattien kannattaja kiusantekona, koska SpaceX:n kaltaisilla yrityksillä on todella tiukat ehdot sen suhteen, ketä sinne saa palkata. - Jatkuva vittuilu Muskille, mm. näin: (5/6)
Yhteenveto: Muskilla napsahti 2018 ja pedo guyn jälkeen ei ollut enää paluuta. Lopulta demokraatit itse ajoivat hänet republikaanien syliin ja enää hän ei juuri välitä käytöksestään, vihakampanja ja hänestä levitetty disinformaatio kun jatkuu teki hän mitä tahansa. (6/6)
Okei, aika tasapainoinen take. Oikeassahan se Vernon oli toki siitä sukellusveneen täydestä soveltumattomuudesta, mutta paha toki sanoa, että oliko kyse tosiaan pr-stuntista, vai vaan siitä, että Musk on niin tyhmä ettei tajunnut ettei sen ehdotus kestä mitään lähempää tarkastelua.
Ja mun mielestä jotain pedo-guy settejä ei pitäis painaa villaisella vain sen takia, että niiden sanoja on äärimmäisen herkkä ja rikas mieslapsi, mutta selityksenä "miten tähän päädyttiin" tää on varmaan aika kohdallaan.
Okei, aika tasapainoinen take. Oikeassahan se Vernon oli toki siitä sukellusveneen täydestä soveltumattomuudesta, mutta paha toki sanoa, että oliko kyse tosiaan pr-stuntista, vai vaan siitä, että Musk on niin tyhmä ettei tajunnut ettei sen ehdotus kestä mitään lähempää tarkastelua.
Ja mun mielestä jotain pedo-guy settejä ei pitäis painaa villaisella vain sen takia, että niiden sanoja on äärimmäisen herkkä ja rikas mieslapsi, mutta selityksenä "miten tähän päädyttiin" tää on varmaan aika kohdallaan.
Aika vaikean kuuloinen luonne Muskilla tuonkin perusteella. Reagoi tunteella 0-100 nopeammin kuin rakentamansa Tesla.
Ai että, kyllä tässä hupia piisaa! Vielä äsken Donald oli kovasti sähköautovastainen, nyt niiden kova fani.
Ja laiton Tesla boikotti? 😀 Eiköhän sieltä kohta löydetä jotkut perustelut heittää Muskin autoja boikotoivat vankilaan, kun kerran ihan LAITONTA on. Trumpin äänestäjien keskuudessa kaikki mistä he eivät pidä on woke-kommarien tekosia ja kaikki mistä Trump ei pidä on illegal.
Nyt on selvästikin päästy niin "modernin ajan yleisneron" kuin oranssin neron ihon alle, joten hommaa on syytä jatkaa pelkästään siitä syystä. 👍
Lainaus
@realDonaldTrump
To Republicans, Conservatives, and all great Americans, Elon Musk is “putting it on the line” in order to help our Nation, and he is doing a FANTASTIC JOB! But the Radical Left Lunatics, as they often do, are trying to illegally and collusively boycott Tesla, one of the World’s great automakers, and Elon’s “baby,” in order to attack and do harm to Elon, and everything he stands for. They tried to do it to me at the 2024 Presidential Ballot Box, but how did that work out? In any event, I’m going to buy a brand new Tesla tomorrow morning as a show of confidence and support for Elon Musk, a truly great American. Why should he be punished for putting his tremendous skills to work in order to help MAKE AMERICA GREAT AGAIN???
Löytyyköhän jostain tarkempia tietoja missä tasossa Teslan osakkeelle Elonille tulee mahdolisesti margin callit päälle? Näin jonkun foorumi postauksen 110-115$, mutta voiko nää pitää paikkansa? Vielähän tuohon on isosti matkaa.
Löytyyköhän jostain tarkempia tietoja missä tasossa Teslan osakkeelle Elonille tulee mahdolisesti margin callit päälle? Näin jonkun foorumi postauksen 110-115$, mutta voiko nää pitää paikkansa? Vielähän tuohon on isosti matkaa.
Onko Elonilla oikeasti velkaa Teslan osakkeita vastaan? Kuvittelin, että ei olisi.
Löytyyköhän jostain tarkempia tietoja missä tasossa Teslan osakkeelle Elonille tulee mahdolisesti margin callit päälle? Näin jonkun foorumi postauksen 110-115$, mutta voiko nää pitää paikkansa? Vielähän tuohon on isosti matkaa.
Onko Elonilla oikeasti velkaa Teslan osakkeita vastaan? Kuvittelin, että ei olisi.
Kai siihen Twitterin ostoon $44 miljardilla käteistä piti jonkinlainen laina ottaa ja vakuudet taikoa, luulisin.
E: Google tietäisi kertoa, että myi $22,9 miljardilla Teslan osakkeita 2022 rahoittaakseen Twitter-kauppaa. Eli oiskohan jäljellä n. puolet ostohinnasta lainaa?
Löytyyköhän jostain tarkempia tietoja missä tasossa Teslan osakkeelle Elonille tulee mahdolisesti margin callit päälle? Näin jonkun foorumi postauksen 110-115$, mutta voiko nää pitää paikkansa? Vielähän tuohon on isosti matkaa.
Onko Elonilla oikeasti velkaa Teslan osakkeita vastaan? Kuvittelin, että ei olisi.
Kai siihen Twitterin ostoon $44 miljardilla käteistä piti jonkinlainen laina ottaa ja vakuudet taikoa, luulisin.
E: Google tietäisi kertoa, että myi $22,9 miljardilla Teslan osakkeita 2022 rahoittaakseen Twitter-kauppaa. Eli oiskohan jäljellä n. puolet ostohinnasta lainaa?
Musk ei rahoittanut koko ostoa itse. Osan rahasta lainasi tuleva twitter itse, osa tuli joukolta ulkopuolisia sijoittajia (saudirahaa yms), ja suurin osa Muskilta itseltään, ja osa siitä oli lainaa. Tässä nopea yhteenveto Wikipediasta:
"The funding included $7 billion of senior secured bank loans; $6 billion in subordinated debt; $6.25 billion in bank loans to Musk personally, secured by $62.5 billion of his Tesla stock; $20 billion in cash equity from Musk, to be provided by sales of Tesla stock and other assets; and $7.1 billion in equity from 19 independent investors."
Mulla on ollut kuva, että Muskilla on enemmänkin Teslaa kiinnitettynä, koska lainarahaa on tarvittu muihin projekteihin, mutta en jaksa tutkia syvemmin enkä siis mene takuuseen.
Teslalla on Muskin kokoinen imago-ongelma, joka normaalisti voisi olla helposti ratkaistavissa, mutta Muskin taupauksessa ei niinkään.
Jos Musk jättäytyisi pois tj:n paikalta ja siirtyisi muutoinkin sivuun, niin asia varmaankin lähtisi korjaatumaan nopeastikin. Tämä olisi tavallaan helppo ratkaisu, mutta sitten on herra Musk, jolle ei voi kukaan ulkopuolinen asiaa ehdottaa ellei varta vasten halua ottaa riskiä ikuisesta vihasta Muskin taholta. Lisäksi pakotettuna lähtemisestä voisi seurata kauna koko yhtiötä kohtaan.
Hyi helvetti miten paskaa tekstiä, varmaan joku tekoälykäännös jota kukaan natiivi ei oo lukenu läpi ennen julkasua.
Teksti on tosiaan rikkinäistä, mutta rakkineen datalehdellä on silti paljon muutakin kuin blade akku (upea käännös!)
Rakkine lähtee kuin hauki peltikatolta, lataa akkuunsa sen mitä tolpasta saa ulos eikä kuskin tarvitse tyytyä FSD:hen vaan keksintöä ohjaa peräti God's Eye ja hintaa alle 30k quid.
Teslan myynnin laskun syynä on varmaankin jo viime vuonna tiedossa ollut Model Y:n uusiutuminen, mutta uusi Model Y tulee kilpailemaan aivan eri markkinassa kuin mistä vanha poistui. Uusia malleja tunkee markkinoille vauhdilla, joten vaihtoehtoja on.
Olin jo itse päättänyt ostaa ensimmäisen Amerikanrautani, mutta luovun siitä suunnitelmastani ja pysyn Sindelfingenin päätehtaan ja Bremenin erikoiskoritehtaan asiakkaana kun Vakaa Nero sitä aivan erikseen pyysi.
Hyi helvetti miten paskaa tekstiä, varmaan joku tekoälykäännös jota kukaan natiivi ei oo lukenu läpi ennen julkasua.
Teksti on tosiaan rikkinäistä, mutta rakkineen datalehdellä on silti paljon muutakin kuin blade akku (upea käännös!)
Rakkine lähtee kuin hauki peltikatolta, lataa akkuunsa sen mitä tolpasta saa ulos eikä kuskin tarvitse tyytyä FSD:hen vaan keksintöä ohjaa peräti God's Eye ja hintaa alle 30k quid.
Teslan myynnin laskun syynä on varmaankin jo viime vuonna tiedossa ollut Model Y:n uusiutuminen, mutta uusi Model Y tulee kilpailemaan aivan eri markkinassa kuin mistä vanha poistui. Uusia malleja tunkee markkinoille vauhdilla, joten vaihtoehtoja on.
Olin jo itse päättänyt ostaa ensimmäisen Amerikanrautani, mutta luovun siitä suunnitelmastani ja pysyn Sindelfingenin päätehtaan ja Bremenin erikoiskoritehtaan asiakkaana kun Vakaa Nero sitä aivan erikseen pyysi.
Mä kävin BYD:n show roomissa pari viikkoa sitten ja täytyy sanoa, että jos ajaisin sähköautoa, ajaisin BYDia. Siinä on ihan kaikki parempaa kuin Teslassa, esimerkiksi. EU ja USA joutuvat nostamaan tuontitariffejaan sähköautoille vielä merkittävästi, jos haluavat puolustaa omia, huonompia, kotimaisia autotuottajiaan. Mutta onneksi ajan vielä bensa v8:ia niin tätä kehitystä voi seurata vielä ainakin 5-10 vuotta vain sivusta, kunnes sähkökoneet ovat tarpeeksi hyviä ja infra on oikeasti olemassa. Toivottavasti v8 moottorit ovat siihen mennessä jo museoarvokkaita keräilijöille.
Alkaa ehkä lipsumaan aiheesta, mutta BYD voi olla hintalaatusuhteeltaan ylivoimainen (en tiedä), mutta ei se ole parempi kaikilla mittareilla. BYD oikoo validoinneissa saavuttaakseen nopeamman tuotelehityssyklin (parhaimmillaan 1v, joka on ihan käsittämätön autoteollisuudessa), esim. eivät vaadi elinikätestejä kriittisiltä komponenteilta, vaan pelkästään moduuleilta ja komponenttien osalta menevät datalehdellä. Tosin en tiedä, vaatiiko Tesla, tai millaisia testejä tekevät, koska eivät kuulu standardin piiriin hekään. SpaceX:n takia mulla on tosin luottoa myös Teslan insinööriosaamiseen, koska myöskään SpaceX ei noudata standardeja, vaan on kehittänyt omat testsusmetodinsa. Tästä voi toki olla montaa mieltä, että onko autoteollisuuden turvallisuusvaatimukset tältä osin järkeviä vai ei, ja jos nyt vaikka 1 kriittinen osa 100 000 hajoaa autoon, niin onko se hyväksyttävä riski, mikäli auto on muuten vaikka 40 % edullisempi?
Riippuu, mitä arvottaa. Monissa maissa ihmiset eivät pidä turvavöitä niin, että tuskinpa heitä ainakaan kiinnostaa, mikäki jossain turvatyynyn tai ajovakaudenhallintajärjestelmässä on vaikka kertaluokkaa isompi turvallisuusriski, jos se kuitenkin on jotain promilen osia? Itse odottaisin BYDin, ja olisin kyl odottanut Teslankin kohdalla, muutaman vuoden niin, että alkaa tulla numeroita luotettavuudesta. Kiinassa näitä ilmeisesti sensuroidaan, joka ei sinällään liene uutinen, eikä kerro BYDistä tai sen luotettavuudesta juuri mitään.
Itse odottaisin BYDin, ja olisin kyl odottanut Teslankin kohdalla, muutaman vuoden niin, että alkaa tulla numeroita luotettavuudesta. Kiinassa näitä ilmeisesti sensuroidaan, joka ei sinällään liene uutinen, eikä kerro BYDistä tai sen luotettavuudesta juuri mitään.
Jep sitä juuri meinasinkin. Odotellaan. Tesla on Eurooppalaisten katsastustilastojen pohjasakkaa, ja selvällä marginaalilla hylätyin auto.
Itse odottaisin BYDin, ja olisin kyl odottanut Teslankin kohdalla, muutaman vuoden niin, että alkaa tulla numeroita luotettavuudesta. Kiinassa näitä ilmeisesti sensuroidaan, joka ei sinällään liene uutinen, eikä kerro BYDistä tai sen luotettavuudesta juuri mitään.
Jep sitä juuri meinasinkin. Odotellaan. Tesla on Eurooppalaisten katsastustilastojen pohjasakkaa, ja selvällä marginaalilla hylätyin auto.
Hyvä pointti, mutta ei paina vaakaa ainakaan Teslan eduksi. Kaikille, siis aivan kaikille valmistajille nimittäin sattuu ja tapahtuu. Ja jos Toyota-ukot eivät pysy hiljaa siellä takarivissä, niin lyön korvalle kierteensä korkanneella D4-D sylinterilohkolla ja toiselle korvalle RAV4:n sekundaliittimiensä vuoksi biohajoavalla 4000 € johtosarjalla ja viimeistelen pahoinpitelyn Yariksen ja Auriksen katsastuksen hylkäystilastoilla, joita en aio käsitellä tallissa ajamatta seisovan auton näkökulmasta vaan samoilla ajomäärillä muihin verraten.
Auton luotettavuusmaine rakennetaan jälkimarkkinoinnilla, jota Teslalla ei ole ja Toyotalla on. Asiakkaat pitävät Toyotaa luotettavana autona, koska se menee rikki siinä kuin muutkin, mutta takuu korvaa, mekaanikot oikeasti osaavat hommansa ja heitä on myös joka kylällä eikä osia odotella ikuisuuksia Huitsin Nevadasta.
Teslan verkkokauppana toimimisen periaate mahdollisti nopean jakelun. Se oli varmaan järkevä valinta tuotannon skaalaamiseksi ylös nopeasti. Nyt pitäisi saada myös lämpöpumput vaihdetuksi sitä mukaa kun ne hajoavat. Vertailun vuoksi, minun edellisen autoni tunnettu tyyppivika taka-apurunko antoi yllättäen periksi tänä talvena vaikka auto kävi täyden ruoste-estokäsittelyn parivuotiaana minulle Suomeen tullessaan. Tehdas maksoi apurungoin ja sen vaihtokustannuksen merkkiliikkeessä koska ehjällä huoltohistorialla oleva auto on vasta 13-vuotias ja sillä on ajettu vain 300.000 km eikä auton kuulu särkyä tuosta paikasta ikinä.
Tuo oli sinänsä typerä paikka säästää kun W212 sinkki- ja alumiinikori kestää varsin mainiosti, niin sitten piti vaihtaa juuri tuohon hyväkoriseen malliin edeltäjien kevytmetallinen ikuinen apurunko mustasta raudasta väännettyyn kotelopalkistoon, mutta tehdas myöntää virheensä ja vaihtaa näitä edelleen omaan laskuunsa sitä mukaa kun ne hajoavat.
Aika näyttää, ymmärtääkö BYD tämän asian merkityksen? Mitään Mersumaista "ikuista" tuotetukea ei edes tarvita, se on yhden valmistajan erikoisuus, jolla itse asiassa myydään asiakkaan omalla kustannuksella vanhaa legendaa. Mutta ainakin minun kotikaupungissani Mersun, Volvon ja BYDin edustus on samassa liikkeessä, joten tekijöistä homma ei jää kiinni. Ylläpidettävyyden ratkaisee valmistajan asenne, joka on tällä hetkellä täysi arvoitus?
Viimetteeks mää kyselin siltä haluisko se ostaa nää Euroopassa myynnissä olevat vanhat Teslat takasin, kun kukaan Euroopassa ei halua ostaa ja pitää niitä enää.