24.12.2023 - 09:22

Aki Pyysing

OP
+13520
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7014

Jouluaaton pohdinnoissani olen tullut pariin merkittävään teologiseen lopputulokseen.

Teesi 1: Ne, jotka kutsuvat analyysiä hypettämiseksi, ovat keskimääräistä osakkeenpotkijaa taipuvaisempia uskonnolliseen suhtautumiseen osakkeita kohtaan.

Toista en enää unihäriöissäni muista. Kerronkin sen joskus myöhemmin. 

P.S. Money Never Sleeps. Enkä mie. Oli joulu tai juhannus. Joulukolumni on kirjoitettu.

3
0
24.12.2023 - 13:28

Kilppari

+388
Liittynyt:
14.7.2014
Viestejä:
871

Aki Pyysing wrote:

Teesi 1: Ne, jotka kutsuvat analyysiä hypettämiseksi, ovat keskimääräistä osakkeenpotkijaa taipuvaisempia uskonnolliseen suhtautumiseen osakkeita kohtaan.

En ole satavarma mihin viitataan, mutta ei kai kukaan väitä noiden olevan synonyymejä. 

Jotkut "analyysit" toki näyttävät läpiluettuna puhtaasti hypetykseltä, painotetaan vain positiivisia ajureita ja väheksytään negatiivisia. Kyseessä tietenkin vain laatijan oma harha, eihän kukaan tietoisesti mitään tuommoista tahallaan harrastaisi. Hui kauhistus mikä ajatuskin.

Itse pyrin suhtautumaan uskonnollisesti esimerkiksi selviin huijauksiin tai epämääräisyyksiin. Siksi en ole millään hinnoilla innostunut tietyistä lapuista. Toki tällä uskonnolla on esim kryptomegat jääneet tekemättä.

2
0
27.12.2023 - 11:35

Aki Pyysing

OP
+13520
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7014

Kilppari wrote:

 

Itse pyrin suhtautumaan uskonnollisesti esimerkiksi selviin huijauksiin tai epämääräisyyksiin. 

Kuten NATO:oon, ihmisen aiheuttamaan ilmastonmuutokseen ja PikkuPron pohdintoihin Cityconista😎?

Toinen uskonnollisen kiihkon pääsääntöisesti valtaama tekijä on taksisääntely. On toki varsin luontevaa, että ihmiset haluavat halvan ja luotettavan taksin nyt heti, tässä ja nyt. Silloin kun kerran vuodessa taksia käyttävät.

Lappeenrannassa jouluna kuultua: "Menepäs Assan tolpalle ottamaan jonosta joku muu kuin kärkitaksi." Kyselytutkimuksella selvisi, että tämä pohjautui nollaan (0) käyttökertaan. Sanoman ristiretki Anne Berneriä vastaan kantaa yllättävän pitkään hedelmää. Mie taas olen käyttänyt ko. tolppaa 80-luvulta. Myös uudistuksen jälkeen neuvotellut jonon noin seitsemännen auton Lappeenrantaan. 

Toinen raukka itärajalta kertoi, miten häntä oli Stadissa ahdisteltu huutelemalla "Ota taksi!". Mikä tosin todennäköisesti oli muodossa "Tarviitko taksia?", koska tätä huutelua miekin kuulen miltei päivittäin. Tämä on todellinen ongelma, jonka ratkaisu on pysyä siellä missä ei ole ihmisiä eikä takseja. 

Samaten naisten kokema turvattomuuden tunne takseissa. Jos pelkää mustaa miestä ratin takana, on pelko tosiaan viime aikoina lisääntynyt. Tosin oli olemassa jo ennen taksiuudistustakin. Tässä yhteydessä kannattaa yleensä sivuuttaa se, että alustataksit digijälkineen ja tunnistettuine kuskeineen lähtökohtaisesti lisäävät turvallisuutta. Mutta taksikyytien ja -kuskien lisääntyminen lisää sekä taksionnettomuuksia että takseihin liittyvää rikollisuutta.

Yhdestä lehtijutusta lopullisten johtopäätösten vetäminen on varsin suosittua puuhaa. Erilaisten syiden ja seurausten pohdiskelu ei niinkään.

5
-1
27.12.2023 - 12:13

jpkl

+121
Liittynyt:
27.6.2014
Viestejä:
223

Yleensä Akia kompaten pitänee lausua poikkeava mielipide... Olen taksien suurkuluttaja stadissa, muualla Suomessa ja maailmalla ja kyllä itse ainakin kaipaan sitä aikaa kun saattoi hypätä minkä vaan taksin kyytiin neuvottelematta hintaa ja osoitetta etukäteen. 

Saatavuus varmaan on parantunut mutta onhan tuolla muutoksella nyt todellakin isot varjopuolet myös. Eikä kyse ole yhdestä tai edes kymmenestä lehtijutusta... se mikä oli arkea esim. Tallinnan ja Tukholman satamassa (puhumattakaan eksoottisemmista kohteista) aiemmin, on nykyään arkea ainakin isoimmissa kaupungeissa Suomessa.

9
0
27.12.2023 - 12:19

veli-matti

+4
Liittynyt:
6.8.2014
Viestejä:
9

Mä haluan kanssa kommentoida tätä. Käytän takseja aika paljon eikä ketään pakota käyttämään niitä villejä takseja. Itse käytän Taksi Helsingin palveluita pelkästään ja hyvin saan taksin ja mielelläni maksan siitä heidän pyytämän hinnan. Olen erittäin tyytyväinen tähän taksimuutokseen. Uskon että saan heidän palvelun nykyisin halvemmalla hinnalla mitä se olisi ilman määrättyä hintaa. Esim lentokentältä on mukava tulla kotiin 35€ kiinteällä hinnalla kun muuten se maksaisi 50-60€. 

4
-1
27.12.2023 - 13:39

Kilppari

+388
Liittynyt:
14.7.2014
Viestejä:
871

Itse en edes muista milloin olen viimeksi käyttänyt 80-luvun mallin taksia. Eikö esim bolt ole kaikinpuolin parempi? Näkee suoraan ja ennalta milloin kyyti tulee ja milloin perillä ja mitä maksaa. Kohde ja lähtöpaikka selvät ilman arpomisia. Lisäksi täydellinen vapaus olla sanomatta kuskille yhtään mitään.

Toki voi olla, että niihin tavantakseihin on tullut joku herkku jota en tiedä? Ilmainen viinatarjoilu? Vai miksi niistä kannattaa maksaa?

2
0
27.12.2023 - 13:44

Aki Pyysing

OP
+13520
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7014

Kilppari wrote:

Itse en edes muista milloin olen viimeksi käyttänyt 80-luvun mallin taksia. Eikö esim bolt ole kaikinpuolin parempi? Näkee suoraan ja ennalta milloin kyyti tulee ja milloin perillä ja mitä maksaa. Kohde ja lähtöpaikka selvät ilman arpomisia. Lisäksi täydellinen vapaus olla sanomatta kuskille yhtään mitään.

Toki voi olla, että niihin tavantakseihin on tullut joku herkku jota en tiedä? Ilmainen viinatarjoilu? Vai miksi niistä kannattaa maksaa?

Otan tavantaksin, jos olen autollisen tolpan lähellä, enkä jaksa odottaa Boltia. Muita varsinaisia etuja ei ole.

 

0
0
27.12.2023 - 15:58

Aki Pyysing

OP
+13520
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7014

jpkl wrote:

Yleensä Akia kompaten pitänee lausua poikkeava mielipide... Olen taksien suurkuluttaja stadissa, muualla Suomessa ja maailmalla ja kyllä itse ainakin kaipaan sitä aikaa kun saattoi hypätä minkä vaan taksin kyytiin neuvottelematta hintaa ja osoitetta etukäteen. 

Saatavuus varmaan on parantunut mutta onhan tuolla muutoksella nyt todellakin isot varjopuolet myös. Eikä kyse ole yhdestä tai edes kymmenestä lehtijutusta... se mikä oli arkea esim. Tallinnan ja Tukholman satamassa (puhumattakaan eksoottisemmista kohteista) aiemmin, on nykyään arkea ainakin isoimmissa kaupungeissa Suomessa.

Joo'o, miekin kaipaan. Mutta en kaipaa kahden tunnin taksijonoja (joissa siis asiakkaat seisovat) enkä varausnumeroa Ruskeasuolle, joka ei takaa taksia. 

Ja mitä ihmettä siellä Tallinnan ja Tukoholman satamissa on vialla? Tai siis muistan Tukholmasta hilpeän jutun, kun jenkkifudisreissulla 1992ish joka taksin ikkunassa oli kiinteä hinta "inom tullerna" ja neljä ruotsinkielenkäyttöhalutonta linjamiestä maksoivat 300 SEK, kun muut 100 SEK.

Tallinnassa saa satamasta kohtuuhintaisen taksin varsin näppärästi. Eikä maksa juuri mitään. Toki pitää varoa olla ottamasta terminaalista sisältä taksia, kuten kaikkialla muuallakin maailmassa. 

Mutta kyllä maailma olisi paljon parempi paikka, kun kaikkialla maailmassa saisi sopuhintaisen luotettavan taksin, jonka takapenkillä voisi vain rentoutua. Tosin suunnitelmatalous ei valitettavasti tällaisia palveluja tuota.

Havaintojeni mukaan taksiuudistuksen vastustajat eivät ole juuri pikkujoulujen, vappujen tai sadekuurojen taksijonoissa olleet riitelemässä paikkojensa puolesta. Ootko sie ollut ja jos olet, onko sitä kovinkin ikävä?   

 

1
0
27.12.2023 - 18:57

jpkl

+121
Liittynyt:
27.6.2014
Viestejä:
223

Aki Pyysing wrote:

jpkl wrote:

Yleensä Akia kompaten pitänee lausua poikkeava mielipide... Olen taksien suurkuluttaja stadissa, muualla Suomessa ja maailmalla ja kyllä itse ainakin kaipaan sitä aikaa kun saattoi hypätä minkä vaan taksin kyytiin neuvottelematta hintaa ja osoitetta etukäteen. 

Saatavuus varmaan on parantunut mutta onhan tuolla muutoksella nyt todellakin isot varjopuolet myös. Eikä kyse ole yhdestä tai edes kymmenestä lehtijutusta... se mikä oli arkea esim. Tallinnan ja Tukholman satamassa (puhumattakaan eksoottisemmista kohteista) aiemmin, on nykyään arkea ainakin isoimmissa kaupungeissa Suomessa.

Joo'o, miekin kaipaan. Mutta en kaipaa kahden tunnin taksijonoja (joissa siis asiakkaat seisovat) enkä varausnumeroa Ruskeasuolle, joka ei takaa taksia. 

Ja mitä ihmettä siellä Tallinnan ja Tukoholman satamissa on vialla? Tai siis muistan Tukholmasta hilpeän jutun, kun jenkkifudisreissulla 1992ish joka taksin ikkunassa oli kiinteä hinta "inom tullerna" ja neljä ruotsinkielenkäyttöhalutonta linjamiestä maksoivat 300 SEK, kun muut 100 SEK.

Tallinnassa saa satamasta kohtuuhintaisen taksin varsin näppärästi. Eikä maksa juuri mitään. Toki pitää varoa olla ottamasta terminaalista sisältä taksia, kuten kaikkialla muuallakin maailmassa. 

Mutta kyllä maailma olisi paljon parempi paikka, kun kaikkialla maailmassa saisi sopuhintaisen luotettavan taksin, jonka takapenkillä voisi vain rentoutua. Tosin suunnitelmatalous ei valitettavasti tällaisia palveluja tuota.

Havaintojeni mukaan taksiuudistuksen vastustajat eivät ole juuri pikkujoulujen, vappujen tai sadekuurojen taksijonoissa olleet riitelemässä paikkojensa puolesta. Ootko sie ollut ja jos olet, onko sitä kovinkin ikävä?   

Juu, kaukanahan tämä maailma on täydellisestä eikä siinä mitään. Oma pointti oli että mielestäni tämä taksiuudistus toi MYÖS huonoja puolia. En pidä kusettajista vaikka se ei omalle kohdalleni osuisikaan ja sitähän nuo moninkertaista hintaa pyytävät taksarit ovat. Ei se ole markkinataloutta.

Eivät kaikki ole niin valveutuneita että tietäisivät mihin taksiin voi hypätä ja mihin ei. On vanhuksia, tottumattomia taksin käyttäjiä sekä ihmisiä jotka muuten vaan on vietävissä. Etenkin jos taksijonoissa käytös on kuin basaarissa ja suunnilleen revitään turistit kyytiin. 

Itse en koe olevani taksiuudistuksen vastustaja. Varmasti pölyttynyt lupakäytäntö tarvitsi uudistusta, mutta ehkäpä myös nykykäytäntö kaipaa viilausta? 

Olen luojan kiitos huono riitelemään, mutta jonotettu on. Usealla vuosikymmenellä ja kaikissa kuviteltavissa olevissa olosuhteissa...

4
0
27.12.2023 - 19:02

jpkl

+121
Liittynyt:
27.6.2014
Viestejä:
223

Kilppari wrote:

Itse en edes muista milloin olen viimeksi käyttänyt 80-luvun mallin taksia. Eikö esim bolt ole kaikinpuolin parempi? Näkee suoraan ja ennalta milloin kyyti tulee ja milloin perillä ja mitä maksaa. Kohde ja lähtöpaikka selvät ilman arpomisia. Lisäksi täydellinen vapaus olla sanomatta kuskille yhtään mitään.

Toki voi olla, että niihin tavantakseihin on tullut joku herkku jota en tiedä? Ilmainen viinatarjoilu? Vai miksi niistä kannattaa maksaa?

Boltin ja Uberin (ainoa?) huono puoli on se, että alkuperäinen kyyti voi muuttua useaan kertaan tilauksen aikana ja alkuperäinen 3 min. päässä oleva taksi onkin lopulta eri vaiheiden jälkeen vaihtunut 15 minuutin päästä tulevaksi, eri kyydiksi. Tai sitten kuski saa houkuttelevamman kyydin ja peruu alkuperäisen. Tämä toki varmasti vaihtelee paikkakunnittain, esim. Espanjan etelärannikolla tämä on yleistä. 

1
0
28.12.2023 - 00:11

HanyTolme

-64
Liittynyt:
3.4.2022
Viestejä:
6

Kannattaa käyttää Yangoa, halvempi kuin Bolt ja osa rahoista menee hyvällä tuurilla Puuttinin sotakoneistolle, niin vassareita vituttaa.

0
-19
28.12.2023 - 01:07

Kilppari

+388
Liittynyt:
14.7.2014
Viestejä:
871

HanyTolme wrote:

Kannattaa käyttää Yangoa, halvempi kuin Bolt ja osa rahoista menee hyvällä tuurilla Puuttinin sotakoneistolle, niin vassareita vituttaa.

Tosi hyvin olet tuosta politiikasta perillä.

2
-2
28.12.2023 - 13:30

Aki Pyysing

OP
+13520
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7014

jpkl wrote:

 

Boltin ja Uberin (ainoa?) huono puoli on se, että alkuperäinen kyyti voi muuttua useaan kertaan tilauksen aikana ja alkuperäinen 3 min. päässä oleva taksi onkin lopulta eri vaiheiden jälkeen vaihtunut 15 minuutin päästä tulevaksi, eri kyydiksi. Tai sitten kuski saa houkuttelevamman kyydin ja peruu alkuperäisen. Tämä toki varmasti vaihtelee paikkakunnittain, esim. Espanjan etelärannikolla tämä on yleistä. 

True dat. Viime viikolla odottelin Fredalla aavistuksen sokkailevaa Boltia melkein 10 minuuttia, kunnes se löysi onnellisesti Urho Kekkosen kadulle, jolloin se on sadan metrin päässä ja näen sen. Ja sitten se kylpä perui matkan. Olisin heittänyt sitä lumipallolla kun se ajoi ohi, jos olisi nuoskalunta ollut. 

Mie oon sitten puoliwoke hyvesignaloija, ettäs tiedätte☝️. 

Olisin saaattanut hyvinkin jossain vaiheessa ottaa jotain kryptoja, mutta kun puolet kryptokansasta on Seko-Teemuja, enkä viihdy seurassaan. Jos kaikki olisivat analyyttisiä kastelieroja, voisin vaikka yrittää työntää päätäni ämpäriin. Mutta useimmista kryptolähettiläistä huokuva uskonnollisuus tökkii niin pahasti, ettei maistu. Voi olla, että jää tällä metodilla mustikoita metsästä poimimatta, mutta eipä toisaalta tarvitse kannustaa jalkapallohuligaanien kanssa samaa joukkuetta.

Myykää muuten Nokianne pois, kun niistä vielä rahaa saa. Mie nimittäin löysin yhdestä salkusta 3,5X myytyjä nokioita ja otin ne @3,045 takaisin. Nokia on perinteisin vuodenvaihdepaperini ja saatan huomenna palata asiaan vähän isomminkin. 

 

4
0
28.12.2023 - 14:36

HanyTolme

-64
Liittynyt:
3.4.2022
Viestejä:
6

Kilppari wrote:

HanyTolme wrote:

Kannattaa käyttää Yangoa, halvempi kuin Bolt ja osa rahoista menee hyvällä tuurilla Puuttinin sotakoneistolle, niin vassareita vituttaa.

Tosi hyvin olet tuosta politiikasta perillä.

Taidan olla just sen verran perillä kuin kiinnostusta riittää. Tankkaan myös Teboililla ja ostan Hamasin kasvattamia appelsiineja, kutsutaan kapitalismiksi.

-tili kiinni. -yp

0
-16
28.12.2023 - 19:16

Farseer

+2392
Liittynyt:
20.7.2016
Viestejä:
1712

jpkl wrote:

Boltin ja Uberin (ainoa?) huono puoli on se, että alkuperäinen kyyti voi muuttua useaan kertaan tilauksen aikana ja alkuperäinen 3 min. päässä oleva taksi onkin lopulta eri vaiheiden jälkeen vaihtunut 15 minuutin päästä tulevaksi, eri kyydiksi. Tai sitten kuski saa houkuttelevamman kyydin ja peruu alkuperäisen. Tämä toki varmasti vaihtelee paikkakunnittain, esim. Espanjan etelärannikolla tämä on yleistä. 

Tämä on ainoa heikko puoli jonka noista keksin. Ja sitäkin tapahtuu suhteellisen harvoin että kyyti kauheasti myöhästyy täällä Helsingin seudulla.

Itse käsittääkseni Bolt ja Uber ei toimi kuitenkaan Espanjassa tällä hetkellä. Ei toiminut ainakaan Kanarialla, ja puoliksi Espanjassa asuvan isoveljeni mukaan ei toimi myöskään Alicanten-Torreviejan alueella mikä on todella sääli.

Itse en koskaan ennen 2018 taksiuudistusta käyttänyt taksia. Nykyään käytän Bolttia ja Uberia jos nyt en viikottain, niin ainakin kerran kuussa. Etenkin ulkomailla nämä ovat ehdottomasti valitsemisen arvoisia ja myös Suomessa, jos arvostaa omaa rahaansa. Vihaan tinkimistä ja haluaisin silti tietää matkan hinnan ja kyydin saatavuuden sekä odotusajan etukäteen tehdäkseni päätöksen että otanko taksin A) juuri nyt tai B) ylipäätänsä.

Kiitos Anne Berner.

4
-3
29.12.2023 - 06:57

Luuseri

+85
Liittynyt:
5.7.2014
Viestejä:
43

”Mie oon sitten puoliwoke hyvesignaloija, ettäs tiedätte☝️. ”

Ihan kelpo yritys, mutta tuolla esityksellä jäät kyllä Suomen ennätyksestä yhden sijan.

Mikael Jungnerin ”Voitin pokerissa niin paljon, että oli pakko lopettaa”  pitää paikkansa.

4
0
29.12.2023 - 08:46

mskomu

+1417
Liittynyt:
31.3.2019
Viestejä:
703

Appi-pohjainen taksijärjestelmä olisi varmaan ollut mahdollinen ilman uudistustakin, mutta tuskinpa toimivaa mallia olisi vieläkään käytössä ilman sitä. Yleisesti Uber ja vastaavat on olleet paaaljon luotettavampia, kuin mikään muu tapa. Osa kuljettajista on aina vähemmän luotettavia, mutta vaikka Uberin tapauksessa se ei oikein haittaa, koska eivät voi tehdä mitään. Lisäksi tämä on turisteille ihan ylivoimainen juttu, kun ei tarvitse osata kieltä tai tuntea kaupunkia ja silti pääsee oikeaan paikkaan. Ei ehkä suomalaisille Suomessa, mutta sanotaan vaikka englantia osaamattomalle ranskalaiselle varmasti kiva juttu.

Suomessa tämä ongelma on varmasti ollut maltillisempi, mutta monessa maassa vain viralliset taksit saavat esim. mennä lentokentälle. Asuin pari vuotta Indonesiassa ja jouduin käyttämään muutaman kerran virallista taksia tämän takia, ja pari kertaa mittari sattumalta hajosi kesken matkan ja hinta pomppasi kummasti. Eipä sikäläisellä hintatasolla ollut mitään merkitystä maksaa taksista kahdeksan euron sijaan kymmenen euroa, mutta vitutti silti.

1
0
29.12.2023 - 12:51

Aki Pyysing

OP
+13520
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7014

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/aki-pyysingin-sijoitusyhtio-teki-miljoonatappiot-nain-han-kommentoi/e5bd5457-ff9a-439d-ae2c-dbd04466c6a0

Jos en kommentoisi mitään, pääsisikö tästä seurannasta irti? Luultavasti ei, sillä kun kerran ovat keksineet pyörän, sitä on kiva polkea. Tietäisin paljon kiinnostavampia ja isompia sijoitusyhtiöitä, joista saisi parempia juttuja. Toisaalta niiden omistajat eivät huuda tuskaansa internetissä joka sunnuntai.

Tosin ei miulla ole mitään intressejä salailla miljoonatappioitani. Iskäkin kysyi kesällä, että miten pörssissä on mennyt ja sanoin "Pari miljoonaa on tullut pataan". Työkoneasentaja emeritus vain myhäili ja kommentoi "Ja vieläkin hymyilyttää". Äijä on tainnut vihdoin uskoa, kun olen vakuutellut muutaman vuoden, että en mene enää pörssiin poikki, kävi mitä hyvänsä. 

Annoin kommentit kirjallisesti, koska näissä on aina riskinä törmätä vihamieliseen toimittajaan.

Jollei arvopaperikauppiasyhtiö koskaan tee tappiollista tilikautta, se ottaa liian vähän riskiä

Kiinteistösijoitusyhtiöiden iso paino nousevien korkojen olosuhteissa ei välttämättä ole se kaikkein nerokkain kombo

Himmailemaan Pyysing ei ole ryhtymässä tappioiden jälkeenkään, vaan kertoo lähtevänsä uuteen vuoteen isommalla osakepainolla kuin tänä vuonna.

Olen ihan tyytyväinen kommentteihini, ja juttukin oli varsin ystävällisessä hengessä kirjoitettu. Sisäpiiritietona kerrottakoon, että muutaman tunnin päästä osakepainoni nousee vielä radikaalisti. Limiitissä on tilaa ampua. Mitä otan, en tiedä vielä itsekään.

13
0
29.12.2023 - 17:11

Velho

+1793
Liittynyt:
26.6.2014
Viestejä:
638

Sellaista on julkkiksen elämä 😊

Pitääkö muuten jutun tieto paikkansa, että et ole nostanut firmasta lainkaan osinkoa viiteen vuoteen? Eikö 150k/v kannattaisi kuitenkin 7,5%:lla nostaa oposta pois, vaikka sitä ei tarvitsisikaan? Jättää sitten velaksi yhtiölle. 

5
0
29.12.2023 - 18:41

Aki Pyysing

OP
+13520
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7014

Velho wrote:

Sellaista on julkkiksen elämä 😊

Pitääkö muuten jutun tieto paikkansa, että et ole nostanut firmasta lainkaan osinkoa viiteen vuoteen? Eikö 150k/v kannattaisi kuitenkin 7,5%:lla nostaa oposta pois, vaikka sitä ei tarvitsisikaan? Jättää sitten velaksi yhtiölle. 

Pitää kai. Ei välttämättä kannata nostaa, ellei niitä rahoja varsinaisesti tarvitse. En polta rahaa veroihin sovinnolla ja omien tutkimusteni mukaan niitä vasemmiston hehkuttamia verovapaita osinkoja ei saa käteen mistään. Kun osinkovero tuli, olin vuoden kokonaan jakamatta, koska kulutus hoitui pokerituotoilla eazysti. Sitten luovutin, koska tajusin, että suunta osinkoverossa on vain ylöspäin. Nykyisin kimppayhtiöistä tulee tuo 150K täyteen. Tosin hoidin niihin tänä vuonna ihan kivoja tappioita, joten en ole 2024 tilanteesta ihan varma.

 

2
0
29.12.2023 - 20:31

Velho

+1793
Liittynyt:
26.6.2014
Viestejä:
638

Aki Pyysing wrote:

Nykyisin kimppayhtiöistä tulee tuo 150K täyteen. Tosin hoidin niihin tänä vuonna ihan kivoja tappioita, joten en ole 2024 tilanteesta ihan varma.

Mulla kävi tässä itse asiassa sellainen ajatusvirhe, että en huomannut 150k rajan olevan henkilö-, ei yhtiökohtainen. Eli tuo käy kyllä hyvin järkeen. 

Ei välttämättä kannata nostaa, ellei niitä rahoja varsinaisesti tarvitse. En polta rahaa veroihin sovinnolla ja omien tutkimusteni mukaan niitä vasemmiston hehkuttamia verovapaita osinkoja ei saa käteen mistään.

Näkisin, että tarpeesta riippumatta kuitenkin aina kannattaisi nostaa 150k raja täyteen. 🤔 Siitä menee 7,5%, mutta vaikea nähdä että tulevaisuudessa tuo prosentti olisi pienenemässä. Sen sijaan Marin II voi hyvinkin tulla ja tehdä voitonjaon monella tavalla hankalammaksi tai kalliimmaksi. Poikkeuksena ehkä tilanne, jossa firma on varsin pian menossa perillisille.

3
0
1.1.2024 - 05:51

Casteliero

+6692
Liittynyt:
4.3.2016
Viestejä:
2208

Sohaisu kryptopesään

Miulle on loppuvuodesta selittänyt useampi kaveri, miten huhtikuun Bitcoin halving ja krypto-ETF:t nostavat, elleivät nyt ihan kaikkia, niin ainakin monet kryptot ensi vuonna aivan uudelle tasolle. Bitcoin @42488 USD onkin noussut tänä vuonna vain maltilliset 156%.

Pelkällä pörssikurssikokemuksella pohdiskelin, että otettiinkohan tähän 2024 varmaan nousuun jo riittävästi etunojaa 2023? Ihan uusi informaatio ei kuitenkaan ole kyseessä.

Pörssikurssit kun ennakoivat nähdäkseni yhtiöiden kehitystä pidemmälle kuin koskaan. Tätä näkemystäni tukevat Konecranesin ja Cargotecin taantuman keskellä all time highssa pyörivät pörssikurssit ja lähialueitten sotien päättymisen ollessa kaukana ennustamattomassa tulevaisuudessa. Saman tyyppisen tulevaisuuspsykologian voisi kuvitella vaikuttavan myös kryptoissa.

Tartun sohaisuun. Kryptomarkkinat ovat pieni eristäytynyt saari. Ne ei ole millään tavalla tehokkaat markkinat, eikä siellä ole tarpeeksi rahaa ostaa kursseja "oikealle tasolle". ETF:t on silta saaresta mantereelle. Kun se avataan, niin se muuttaa koko pelin. Aiemmin ei siis isolla instikkamassilla ole ollut järkevää tapaa yhdistyä kryptomarkkinoille. Tai tavallaan on, koska onhan noita ETP tuotteita muualla maailmassa, mutta Usa on talouden keskus, siellä on eniten rahaa tarjolla, ja kun siellä annetaan hyväksyvä leima Bitcoin ETF:ille, niin se on merkki koko maailmalle, että digiassetit on virallisesti nyt uusi omaisuusluokka. Se poistaa viimeisetkin epäilykset.

6
0
3.1.2024 - 12:09

Aki Pyysing

OP
+13520
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7014

On kovin keskinkertaista tehdä joku elämänmuutosyritys vuodenvaihteessa. Hävettää. Mutta ajauduin tilanteeseen, kun en päässyt viime vuoden salitavoitteisiini. Jos vielä asetan tässä elämässä jotain urheiluhkoja tavoitteita, niiden deadline on marraskuun 13. päivä. Sitten alkaa pikkujoulukausi yms. hömppä, joka on kivaa, mutta potkii pahasti tavoitteiden saavuttamista vastaan. 

Joka tapauksessa siirryn moodiin paino alas ja salituloksilla vällähäliä. Metodina lämmittelyajan tuplaaminen = sohimisaika 10' -> 20', salisarjojen radikaali keventäminen ja loppuun 30'- 60' kuntopyörää ja vähän rappujakin.

Suolan lisäämisen ruokaan lopetin verenpainesyistä jo joskus viime vuoden puolella. Nyt otan kovennettua, ja tingin lender of last resortistakin eli alkoholista. Vanheneminen on vittumaista ja elämän ilot hiipuvat yksi kerrallaan😭.

Joulun ja välipäivien jäljiltä kellotin 118 kiloa. Samasta lähdin pudottamaan koronan tultua, joskin olin aavistuksen vielä plösömpi. +200 kertaa salia vuodessa on tuonut häivähdyksen lihastakin.

Helisyttelin uudenvuodenpäivänä penkkiä jalat ilmassa 10x50 3x10x70, ranskalaista penkkiä käsipainolla 10x(25+27,5+30), flyta 10x114 2x10x135 ja ojentajataljaa uudella kahvalla 2x10x95.

Eilen oli jalkapäivä ja kyykkäsin 10x40 3x10x60. Jotain häveliämpää voisi nolottaa näillä kiloilla kyykätä vain yksi laikka molemmissa päissä, mutta mie oon sellaisen alapuolella. Kävin Lappeenrannan Urheilutalolla samoilla vuoroilla moukarin olympiavoittaja Juha Tiaisen (R.I.P) kanssa 1980-luvulla ja ei miuta silloinkaan hävettänyt. Vaikka miun ykkösmaksimeista ei ollut Juhalle oikein edes lämmittelypainoiksi. Ja vaikka askartelin rinnallevetoennätystäni sataseen ja siitä ylöspäin 2,5 kiloa kerrallaan.

Otin jalkaprässistäkin kovimmista sarjoista kolme laikkaa pois ja tuuppailin 10x171 2x10x221. Samantyyppinen siirto takareisissä 3x10x55.

Löysäämisen idea on, että jos vedät maksimihapot päähän, et viitsi enää tuntia pyöräillä etenemättä mihinkään. Ja toinen juttu on, ettei huomaa, kun maksimitulokset heikkenee, mikä ahdistaa kaltaisiani pakkomielteisiä tuloskuntoilijoita. Jos pudotat painoa, yrität nostaa salituloksia, etkä käytä nappeja, olet vähentämässä polarisoitumista woketusta lisäämällä.

Pörssissä olin semityytyväinen, kun ammuin ison osan vuodenvaihdesotoistani heti pörssin avauduttua. Toki jälkikäteen totean, että olisi pitänyt ottaa enemmän ja ampua sitten kaikki, koska "tammiralli" köhii pahasti. Vuodenvaihdeilmiö kyllä tuli. Olin ruudulla 30.12. 18.29 ja 2.1. 10.00 ja siinä välissä taika tapahtui jälleen kerran. Tämän jankkaaminen alkaa jo vähän kyllästyttää, enkä tarkkaan ottaen tiedä, miksi teen sitä. Ammunhan itseäni jalkaan, koska olen aika varma saavani beesaajia, jotka obv leikkaavat tuottojani. Mutta pääsin livenä selittämään tätä hiljan kolmelle eri tyypille, jotka väittivät lukevansa juttujani. Ja sitten selittivät koko tammikuun tuotoista.

En enää jahtaa kieli pitkällä maksimituottoja, koska ei tarvitse. Tämän olen tiedostanut, eikä siinä ole mitään hävettävää. Mutta on se silti vähän arveluttavaa ampua itseänsä jalkaan pokerin lisäksi sijoitusmarkkinoillakin. Valitettavasti kirjoittamani perusteella päättelen olevani turhamainen. Tosin luulen kyllä kuolemanpelon olevan merkittävin tekijä laihduttamispyrkimyksessäni.

Jos elämän tavoite on mahdollisimman monta laadukasta nousuhumalaa, kannattaa elää pitkään - ja vältellä teinikännejä. 

 

6
0
10.1.2024 - 16:44

Aki Pyysing

OP
+13520
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7014

Olen tehnyt kynäkauppaa (=pikkukauppaa) alkuvuodesta poikkeuksellisenkin ahkerasti. Tosin pikkupomppuinen eteneminen varovasti itäkoilliseen on siihen mahdollisimman suotuisa olosuhde. Tullut jopa muutama päiväkauppa, kun on laittanut onnistuneen vuodenvaihdekevennyksen samantien ostoon vähän halvemmalla. Tämä oston asettaminen on miulle aika rutiinia, mutta aika harvoin tarttuvat.

Lisäksi on auttanut rytmin lipsahtaminen 02 nukkumaan 09.30 ylös. Tämä olisi ihan ok pysyvämpänäkin ilmiönä. Samaten painonputoaminen, joka lähti vähän vauhdikkaammin kuin kuvittelinkaan, aamupaino "vain" 115,7 kiloa. Salilla on ollut viihdyttävää helistellä entisäkin pienempiä painoja. Voi hyvin olla, että viime vuonna piiskasin loppuvuodesta vähän kovempaa kuin kroppa oli valmis ottamaan vastaan. Ainakaan satunnaisilla, mutta semisäännöllisillä tavanomaisilla palautusjuomilla.

Pari kiloa ei tietenkään näy missään, mutta tuntuu. Jo nyt on huomattavasti mukavampi sitoa kengännanuhat kiinni. Ja 36'' farkut mahtuvat hivenen paremmin. Kaapissa olisi yhdet täysin iskemättömät 34 tuumaisetkin, jotka ostin viime kesäksi, koska "pudotan vähän kesäksi". Tosin kehitys oli silloin eri suuntaan. En löisi - enkä lyö - vetoa omasta puolestani, että ne pienemmän koon Levikset menisivät jalkaan ensi kesänäkään.

3
0
10.1.2024 - 18:00

wunderbra

+66
Liittynyt:
30.6.2014
Viestejä:
130

Olet ehkä tätä jo joskus kommentoinutkin ja neuvoa on varmasti joku jossain tarjonnut eli jos ja kun nuo muutamat liikakilot niin harmittavat, niin miksi et hae reseptiä moisen hoitoon? Meillähän taitaa Suomessa olla jo saatavillakin se Novon juuri tuohon tarkoitettu piikki eli ei tarvitse edes metsästää suotuisaa lääkäriä, jolle sitten tarvitisisi jotain valehdella.  Hintaakin sillä on sen verran enemmän, että tarjonta ei ole ongelma. En muista suoraan tuon tropin nimeä mutta tuplaveellä alkaa ja googlesta löytyy. 

0
0
10.1.2024 - 18:43

JR

+5382
Liittynyt:
30.6.2014
Viestejä:
1620

Eiks se toimi vähentämällä radikaalisti ruokahalua? En usko, että Akilla olisi mitään ongelmaa syömisen kontrolloimisessa.

0
-1
10.1.2024 - 20:44

wunderbra

+66
Liittynyt:
30.6.2014
Viestejä:
130

Itse asiassa on tuottanut alustavasti hyviä tuloksia myös nistien elämänhallinnalle eli vähentää mahdollisesti kaikenlaisten nautintoaineiden liikakäyttöä. En tiedä onko tämä erityinen plussa. 

0
0