On moneen kertaan esitetty, että Tesla on täyssähköautoissa/akuissa/itseohjautuvuudessa/softassa tms paljon muita edellä.
Täyssähköautojen osalta lienee perusteltua pitää Teslaa muiden edellä. Kilpailu kuitenkin kiristyy valtavasti, kun lähes kaikki tehtaat tuovat sähköautonsa markkinoille kahden vuoden sisään.
Akuissa ei taida olla merkittäviä eroja valmistajien kesken. Kts pari sivua sitten linkkaamani akkupomon haastattelu.
Itseohjautuvuudessa Tesla on osastoa ynnä muut. Useimpien raporttien perusteella Waymo on ykkönen ja harvalla Tesla mahtuu top-5.
Mitä sellaista tässä tarkoitetaan softalla, joka ei sisältyisi jo ensimmäiseen kohtaan?
Itseohjautuvuudessa Tesla on osastoa ynnä muut. Useimpien raporttien perusteella Waymo on ykkönen ja harvalla Tesla mahtuu top-5.
Mitä sellaista tässä tarkoitetaan softalla, joka ei sisältyisi jo ensimmäiseen kohtaan?
Ei ole tullut luettua noita raportteja, mutta suuri osa teslailijoista ainakin Suomessa kertoo ajavansa selvästi suurimman osan ajoistaan autopilotilla. Monelle joka teslaa harkitsee autopilotti on tärkeimpiä hankintaperusteita. Missäs autoissa nämä testivoittajat ovat ja paljonko normaalit kuluttajat ajavat niillä tällä hetkellä?
Mitä sellaista tässä tarkoitetaan softalla, joka ei sisältyisi jo ensimmäiseen kohtaan?
No, esim appi kauppa (ei ainoa). Nyt sitten kaiki joukolla miettimään, millaisia appeja sitä autonsa isoon näyttöön haluaa? Tetris? Castle of Wolfenstain II (Applen versio) tai II (omodore 64:n versio).
Eikö tuota voisi tehdä niin, että auton näyttö jaetaan mobiililaitteelle? Appit tutussa ja turvallisessa mobiililaitteessa ja hallinta sekä näyttö autossa.
Sitten on varmasti sellaista softaa joka liittyy suoran auton tekniikkaan. Esim. autopilot, erillaisia ajo- ja alusta/jousitusmoodeja jne. ja vaikka save your battery moodi. Useilla kilpailijoilla ne kuuluu jo tehtaan pakettiin.
Näillä tasoilla voisi itsekkin alkaa harkita jo shorttaamista. Marraskuussa suomessa myyntiin tuleva 63k€ XC40 Recharge 78kWh akuilla, 150kW pikalatauksella, OTA-päivityksillä ja Googlen Anrdoid autolla alkaa olla aidosti realistinen kilpailija Model Y:lle. Varsinkin kun ottaa huomioon Volvon ja Waymon yhteistyön. Waymolla on youtubessa jo lähes 10v vanhoja videoita joissa autot ajaa Teslan autopilotin tavoin valtateillä vaihdellen kaistoja jne. sitä viimevuosien kovaa työtä on tehty kaupunkiajon hieromisessa. Näkemys on, että markkina alkaa nyt selkeästi koventua sähköautoissa ja Teslalle alkaa olla aidosti vaihtoehtoja, ja siihen nähden tuo valuaatio on ihan posketon.
Täytyisi vaan osata saada ajoitus edes puolen vuoden haarukalla oikein, esimerkiksi tällä viikolla polttaa helposti näpit tuossa indeksi -casessa, toisaalta osakkeesta lähtee varmasti heti ilmat jos se tulos ei olekkaan positiivinen.
Näillä tasoilla voisi itsekkin alkaa harkita jo shorttaamista. Marraskuussa suomessa myyntiin tuleva 63k€ XC40 Recharge 78kWh akuilla, 150kW pikalatauksella, OTA-päivityksillä ja Googlen Anrdoid autolla alkaa olla aidosti realistinen kilpailija Model Y:lle. Varsinkin kun ottaa huomioon Volvon ja Waymon yhteistyön. Waymolla on youtubessa jo lähes 10v vanhoja videoita joissa autot ajaa Teslan autopilotin tavoin valtateillä vaihdellen kaistoja jne. sitä viimevuosien kovaa työtä on tehty kaupunkiajon hieromisessa. Näkemys on, että markkina alkaa nyt selkeästi koventua sähköautoissa ja Teslalle alkaa olla aidosti vaihtoehtoja, ja siihen nähden tuo valuaatio on ihan posketon.
Täytyisi vaan osata saada ajoitus edes puolen vuoden haarukalla oikein, esimerkiksi tällä viikolla polttaa helposti näpit tuossa indeksi -casessa, toisaalta osakkeesta lähtee varmasti heti ilmat jos se tulos ei olekkaan positiivinen.
Itse otin johdannaisen. Näin en häviä paljon mutta jos rysähtää niin saan apua vipusesta.
Tietysti pikkusummia joo, mutta Elon on vedellyt kaneja hatusta ennenkin. Kun tuossa on 50/50 mahdollisuus I Call it.
Tietysti fiksuna en ottanut mitään siihen 1700 pomppuun (joku tuossakin teki hyvät hynät)
Täytyisi vaan osata saada ajoitus edes puolen vuoden haarukalla oikein, esimerkiksi tällä viikolla polttaa helposti näpit tuossa indeksi -casessa, toisaalta osakkeesta lähtee varmasti heti ilmat jos se tulos ei olekkaan positiivinen.
Q2 tulos on GAAP-positiivinen. Jos ei olisi positiivinen niin pitäisin aika sairaana Teslan huumorintajua tuoda juuri kvartaalin vaihtuessa näitä myyntiin: https://shop.tesla.com/product/tesla-short-shorts. Elon saisi kuulla lopun ikäänsä ilkkumista näistä shortseista jossei tulos olisikaan plussalla ja kurssi kyykkäisi Q2 lukujen takia. En siksi näe vaihtoehtoja asialle.
Jos itse olisin bear-leirissä niin hyödyntäisin tällä hetkellä optioiden kirjoittamista shorttaamisen sijaan. IV-tasot ennakoivat erittäin suuria liikkeitä suuntaan tai toiseen lähiaikoina. Esim kirjoittamalla weekly tai monthly CALL-optioita 1500-2000 strikeillä voi kerätä erittäin kovat preemiot. Kurssin pitäisi nousta paljon strikeä ylemmäksi jotta option kirjoittamisesta jäisi tappiolle. Tietenkin IV-taso ennakoi juuri tätä joten riskitöntä tämä ei missään nimessä ole. Kurssinousuun liittyvä riski on silti melko sama kuin shortatessa, mutta preemioiden ollessa nykyisellä tasolla optioiden kirjoittaminen tarjoaa mielestäni paremman risk-reward suhteen kuin shorttaus. Jos ajattelee bear-näkökulmasta osaketta niin itse ainakin mieluummin löisin vetoa sen puolesta ettei kurssi nouse 1500->2000 kuin sen puolesta, että se laskee esim 1500->1000. Tietenkin optioissa minimibetsi on reilusti isompi kuin shortatessa.
Samaan tapaan long-leirissä PUT-optioiden kirjoittaminen 1000-1500 strikeillä on mielestäni juuri tällä hetkellä houkuttelevampi entry positioon kuin suora osakekauppa. Joko saat osaketta tuolla hinnalla tai teet mehukkaan tilin option vanhentuessa arvottomana. Optioiden preemiot ovat sitä luokkaa, että kurssin pitäisi mennä todella reilusti valitun strike-hinnan alapuolelle jotta kokonaisuus menisi miinukselle.
En muista nähneeni vastaavaa optiohinnoittelua aiemmin mitä viime aikoina Teslan kohdalla.
Tässä kun oli puhe tuosta Autopilotin myyntiedusta, niin Comma.AI:n Openpilot pystyy ehkä noin 75% autopilotin kyvyistä, ja kyseessä on kuitenkin muutaman ihmisen Start Up joka käyttää ajamiseen modattua OnePlus 3T puhelinrautaa, päälle tuuletin, parit IR-ledit kuljettajan katseen teissäpysymisen tarkkailuun ja johtosarja joka kytkeytyy auton CAN-väylää OBD -portin kautta ja käyttää auton sensoridataa ja antaa käskyjä. Hintaa tuolla raudalla johtosarjoineen on 1000€.
Koneoppimismalli, ja reitinsuunnittelu ja itseajaminen Python koodia, ja tuohon päälle C/C++ koodissa turvallisuuskerroksessa AI-termeillä ns. "reflex agentit" eli kovakoodatut tilanteet joissa toimitaan refleksinomaisesti sillä hetkellä sisään tulevaan sensoridataan ja jyrätään itseajamismallin kontrollisignaalien yli. Esim. jos meinataan tutkan mukaan osua edellä olevaan autoon, malli sekoilee ja tarjoaa yhtäkkisiä burtaaleja ohjausliikkeitä, yrittää ajaa seinää päin jne.
Karsii Teslan autopilotista vähän hohtoa, jos tuollaisella raudalla ja resursseilla pystyy noinkin hyvään suoritukseen.
Tulos oli tosiaan positiivinen, eli eiköhän se osake tule sinne indeksiin lähiaikoina ja rahastot alkavat ostamaan. Sinällään hyvä, että päätin istua tämän indeksiinlisäyscasen yli ennen bear-liikkeitä, sillä tähän ei ollut sen kummempaa readia. Käsittämätön tilanne kyllä, kun tosiaan tuon paisuneen markkina-arvon takia se osuus indeksistäkin on jo aiemmin mainitun prosentin luokkaa.
Näin koronan aikana puolen kvartaalin tehdasseisokilla ihan kohtuulliset luvut... Jos tämä oli hyvä shortti $35, $100, $300, $500, $750, $1000, $1250, $1500 tasoilla niin nyt $1700 tasolla voidaan kai puhua jo ilmaisesta rahasta? Kurssi on 100-kertaistunut IPO:n jälkeen. Nyt kun on 10v "kuplaa" takana niin mielenkiintoista nähdä mitä seuraavat 10v tuo mukanaan.
Olenko ainoa, jonka mielestä Teslan kasvuvauhti ei jotenkin vakuuta?
Tulevaisuuden markkina-arvo lepää automotiven puolella, joka ei tällä hetkellä kasva tarpeeksi arvostukseen nähden. Energy & Service on lukujen perusteella ei merkittävää ja pieni katteista.
Tällä hetkellä tulosta tehdään lähinnä regulatory creditseillä, jotka koostuvat ns. päästökaupasta. Nämä tulot ovat kertaluontoisia, koska häviävät EV-markkinoiden vakiintuessa. Softan puolella paljon hehkutettu Full Self Driving (FSD) kasvatti liikevaihtoa 48 miljoonalla eurolla.
Nykyiseen arvostus edellyttäisi paljon kovempaa kasvua.
Olenko ainoa, jonka mielestä Teslan kasvuvauhti ei jotenkin vakuuta?
Tulevaisuuden markkina-arvo lepää automotiven puolella, joka ei tällä hetkellä kasva tarpeeksi arvostukseen nähden. Energy & Service on lukujen perusteella ei merkittävää ja pieni katteista.
Tällä hetkellä tulosta tehdään lähinnä regulatory creditseillä, jotka koostuvat ns. päästökaupasta. Nämä tulot ovat kertaluontoisia, koska häviävät EV-markkinoiden vakiintuessa. Softan puolella paljon hehkutettu Full Self Driving (FSD) kasvatti liikevaihtoa 48 miljoonalla eurolla.
Nykyiseen arvostus edellyttäisi paljon kovempaa kasvua.
Paljonko pitää kasvaa jotta olet vakuuttunut? Ihan kohtuullista kasvua mielestäni samaan aikaan kuin tärkein tehdas 50% kvartaalista kiinni ja OEM-autovalmistajilla 30-40% pudotus (jos siis ei vertaa teknologiafirmoihin vaan autofirmoihin kuten monet täällä).
Pieni asiavirhe: FSD ei kasvattanut liikevaihtoa 48 miljoonalla eurolla vaan "Deferred revenue recognition of $48M related to a Full Self Driving (FSD) feature release. As of Q2, our FSD-equipped cars will either stop at an intersection or drive through it without driver confirmation when it is deemed safe to do so." Sama kirjanpitotermeillä: pitkäaikaisista saamisista (= jo aiemmin edellisillä kvartaaleilla ostetut FSD-paketit) kirjattiin tulokseen 48 miljoonan edestä FSD-rahaa. Tesla on perinteisesti huomioinut FSD-rahoja tuloksessaan sitä mukaan kun uusia ominaisuuksia julkaistaan. FSD:n myynti on eri luokassa kuin tuo mainitsemasi 48 miljoonaa vaikka kukaan firman ulkopuolinen ei pystykään kertomaan täsmällistä lukua. Tesla ei erittele raportissaan mikä osuus autojen 25,4% myyntikatteesta on softapuolta ja mikä itse auton katetta.
Q2-konffapuhelusta/raportista pari muuta mielenkiintoista poimintaa:
Kahden neliökilometrin (2000 acres) kokoinen tehdas rakenteilla Austiniin Texasiin (rakennustyöt aloitettu viime viikolla), Fremontiin jää ainoastaan 500-600k vuodessa tuotanto USAn länsiosia varten. Side note: mielenkiintoinen tuo 2000 acres jos Fremontin 370 acres nykyisin puoli miljoonaa autoa kapasiteetiltaan.
Berliinin lopullinen kapasiteetti 2 miljoonaa autoa vuodessa (eka vaihe 520k vuodessa valmis ensi talvena).
Nikkelin saatavuus ainoa haaste akkutuotannon skaalauksessa ja "haastavaa löytää riittävästi eettisiä toimittajia". Side note: Nyt hereillä siellä harjavallassa ja talvivaarassa :)
MegaPack ensimmäistä kertaa voitollinen vaikka korona hidasti asennustahtia. Energiadivisioona/autobidder tulee ottamaan autosektorin liikevaihdon kiinni nopeammin kuin ihmiset uskovat.
Zack Kirkhorn (CFO) puhui Shanghain ja Model Y:n marginaaleista. Operatiivinen tulos tulee vahvistumaan jatkossa.
Ainoa negatiivinen itselleni oli Muskin kommentit FSD:sta. Kovaa puhetta jälleen ja varmaan isot otsikot tiedossa. Itse olisin silti jättänyt sanomatta ja odottanut vaan kun jotain tapahtuu käytännössä.
Kannattaa lukea raportti ja kuunnella Q2-puhelu. Voin luvata, että tunnin panostuksella saa paremman käsityksen kuin 500 kauppalehti/cnbc -artikkelin perusteella.
Paljonko pitää kasvaa jotta olet vakuuttunut? Ihan kohtuullista kasvua mielestäni samaan aikaan kuin tärkein tehdas 50% kvartaalista kiinni ja OEM-autovalmistajilla 30-40% pudotus (jos siis ei vertaa teknologiafirmoihin vaan autofirmoihin kuten monet täällä)
Jos olisin spekulatiivinen sijoittaja (turvallisuushakuinen suunnitelmani ei anna siihen vielä myötä), niin minusta liikevaihto voisi kasvaa 30% vuodessa seuraavat kymmenen vuotta, niin että nettotulos on koko ajan minimissään 5% liikevaihdosta.
Vuositasolla firma on päässyt voitolliseksi näin pikaisesti laskettuna puolentoista prosentin nettotulosprosentilla, joten suunta on oikea. Kasvuprosentti- ja nettotulosvaatimus ei ole mahdoton jos firma kehittyy monialayritykseksi.
Riskit on vain yhä liian kovat osakekurssiin nähden. Lähinnä pystyykö Tesla laajentumaan monelle muullekin alalle, ja kohtaako kohdemarkkinoiden kasvunopeus Teslalta vaaditun kasvunopeuden. Ja esimerkiksi FSD:stä täytyy muistaa, että kun toiminto yleistyy, niin bisnes ottaa vahinkoa vakavista liikenneonnettomuuksista - regulaatio voi poistaa ominaisuuden kokonaan. Ohjelmisto kun samantien siirtää vastuuta kuskilta firmalle, ainakin osittain.
Tuulipuvun silmillä liikevaihdon kasvua ei ole tapahtunut 2018 Q3 jälkeen. Energy & Service ei ole kasvanut käytännössä ollenkaan ja vaikuttaa muutenkin olevan pieni katteista puuhastelua.
Automotiven puolella, Semi, Cybertruck, Roadster ovat kaukana vielä massatuotannosta. Shanghai Model Y-linja saadaan käyntiin 2021. Veikkaan, että Berlin saadaan oikeasti käyntiin 2022 H1. Austin ehkä 2023?
Eli seuraavat kolme vuotta automotiven pitäisi kasvaa pelkästään Model Y:llä ja Model 3:lla? EV-markkinoilla kilpailutilanne kiristyy kokoajan, sen huomaa esim. Norjassa. Vaikuttaa siltä, että markkinaosuudet sähköautoissa tulevat olemaan hyvin hajautuneita. Tesla tulee olemaan "vain" yksi high-end brändi muiden joukossa.
Tuulipuvun silmillä liikevaihdon kasvua ei ole tapahtunut 2018 Q3 jälkeen. Energy & Service ei ole kasvanut käytännössä ollenkaan ja vaikuttaa muutenkin olevan pieni katteista puuhastelua.
Automotiven puolella, Semi, Cybertruck, Roadster ovat kaukana vielä massatuotannosta. Shanghai Model Y-linja saadaan käyntiin 2021. Veikkaan, että Berlin saadaan oikeasti käyntiin 2022 H1. Austin ehkä 2023?
Eli seuraavat kolme vuotta automotiven pitäisi kasvaa pelkästään Model Y:llä ja Model 3:lla? EV-markkinoilla kilpailutilanne kiristyy kokoajan, sen huomaa esim. Norjassa. Vaikuttaa siltä, että markkinaosuudet sähköautoissa tulevat olemaan hyvin hajautuneita. Tesla tulee olemaan "vain" yksi high-end brändi muiden joukossa.
Ymmärrän, että liikevaihto näyttää pikaisella vilkaisulla jämähtäneen paikoilleen. Sehän on perinteisesti kasvanut hyppäyksinä eikä lineaarisesti kun uusia tuotantolinjoja rakennetaan. Koronan aiheuttamat tehdasseisokit lisäksi sotkivat Q1 ja Q2 lukuja kuten kaikilla muillakin firmoilla.
Jos oletetaan ettei korona aiheuta uusia seisokkeja niin Q3 ja Q4 liikevaihto tulee olemaan noin 9-11 miljardin tasolla eli noin tuplat Q2 verrattuna. Tesla toisti ohjeistuksensa 500k toimituksesta tänä vuonna eli käytännössä he odottavat toimittavansa 320k autoa vielä loppuvuoden aikana. Viimeiset neljä kertaa Tesla on ylittänyt ohjeistuksensa näissä. Jos tämän 320k toimitusta jakaa kahdelle kvartaalille niin se on 160k toimitusta per kvartaali (vrt. Q2 koronakvartaalin 91k toimitusta). Shanghain Model 3 ramp-up on edelleen käynnissä ja Fremontin toinen Model Y kokoonpanolinja valmistuu nyt heinäkuussa. Model Y:n myynti toki syö Model 3:n myyntiä, mutta toisaalta se myydään paremmalla keskihinnalla (hyvä liikevaihdon kannalta) ja paremmalla katteella. Kysyntä on myöskin konffapuhelun mukaan suurempi kuin tuontanto ja Tesla kertoi ohjeistuksen suurimmaksi riskiksi joidenkin alihankkijoiden suoriutumisen. Jos kuuntelit konffapuhelun niin siellä kerrottiin paljon tarkemminkin.
Siinä olet ihan oikeassa, että pidemmän aikavälin liikevaihto on paljon kiinni siitä pysyvätkö tehdasprojektit aikataulussa vai ei. Pidän melko epätodennäköisenä sinun vuosilukujasi ottaen huomioon, että Shanghain tehtaan ensimmäinen vaihe saatiin pystyyn 9kk ajassa ja keväällä aloitetussa Model Y -laajennusosassa tehdään jo sisätöitä ja asennetaan robotteja. Shanghain Model 3:n tapauksessa Tesla aloitti tuotannon noin 3kk ennen ohjeistuksessa mainittua päivää joten tuo Model Y -linja takuuvarmasti käynnistyy jo loka-marraskuussa. Ainakin kuvien perusteella Y-linjasto on nyt pidemmällä kuin Model 3 -linjasto oli vuosi sitten (silloin eka auto tuli linjalta lokakuussa ja massatuotanto alkoi joulukuussa). Berliini ja Austin ovat toki vaikeampia ennustaa kun rakentamisen tehokkuus ei ole Kiinan tasolla. Tuo v2023 arviosi alkaa kuulostaa jo Olkiluodon kaltaiselta projektilta huomioiden, että rakennustyöt on jo aloitettu ja aikataulun mukaan ensimmäinen vaihe on valmis ensi keväänä. Toisaalta pessimisti harvemmin pettyy.
Austinista ei ole vielä minkäänlaista materiaalia internetissä, joten voin kuvitella, että 800 hehtaarin(?) tehdasalueen rakentamisessa ja ylösajamisessa menee vielä "hetki".
Shanghai: "Model Y lines in the Shanghai factory is progressing as planned. First deliveries expected in 2021."
Samaan aikaan kuitenkin lasketaan hintoja? Jos minä omistaisin tuotteen, jonka kysyntä ylittää tuotannon, nostaisin hintoja kysyntää vastaavaksi.
En tiedä kirjoitatko nyt tosissasi vai trollaatko vaan. Huomasitko ollenkaan, että halvin Model Y poistui kokonaan myynnistä tuon kalliin version hinnanalennuksen yhteydesssä...
Jäätelökioskilla on jonoa. Menussa on 5 euron ja 8 euron jäätelö. Lasket 8 euron jäätelön hinnaksi 7 euroa ja ilmoitat ettei myydäkään halvempaa 5 euron jäätelöä ollenkaan. Jonoa on riittävästi 7 euron jäätelöhinnalla. Jos todella koet tuon jäätelön hinnanalennuksen negatiiviseksi niin jäätelökioskin Q3 luvut saattavat yllättää sinut.
Jäätelökioskilla on jonoa. Menussa on 5 euron ja 8 euron jäätelö. Lasket 8 euron jäätelön hinnaksi 7 euroa ja ilmoitat ettei myydäkään halvempaa 5 euron jäätelöä ollenkaan. Jonoa on riittävästi 7 euron jäätelöhinnalla.
Liikevaihto pienenee, jos alle kolmasosa ostajista olisi alunperin ostanut halvemman jäätelön.
Katteesta ei voi sanoa mitään tietämättä eri hintaisten jäätelöiden kustannuksia.
En tiedä kirjoitatko nyt tosissasi vai trollaatko vaan. Huomasitko ollenkaan, että halvin Model Y poistui kokonaan myynnistä tuon kalliin version hinnanalennuksen yhteydesssä...
Jäätelökioskilla on jonoa. Menussa on 5 euron ja 8 euron jäätelö. Lasket 8 euron jäätelön hinnaksi 7 euroa ja ilmoitat ettei myydäkään halvempaa 5 euron jäätelöä ollenkaan. Jonoa on riittävästi 7 euron jäätelöhinnalla. Jos todella koet tuon jäätelön hinnanalennuksen negatiiviseksi niin jäätelökioskin Q3 luvut saattavat yllättää sinut.
Aivan asiallinen kysymys, jota Hauturi jo valottikin. Jos kysyntä ei olisi ongelma, olisi halvimman mallin poiston yhteydessä jätetty kalliimman mallin hinta ennalleen. Hinnan alennus syö aina katteita, joten siihen ei ole mitään järkeä turvautua kysynnän ylittäessä tarjonnan.
Samalla toinen mieltä askarruttava kysymys. Mitä mieltä olet Teslan jatkuvasta tuotekehityksen supistamisesta? Eikö tämä ole aika ristiriitaista yhtiöltä, jonka valuaatiosta 95% perustuu tulevaisuuden teknologisiin innovaatioihin?
Mutta jos kalikka mitä myydään maksaa vaikka 25€ pihalle niitä saa pommittaa.
Toisaalta jos jokin maksaa 3500€ mutta siitä saat 11% katteen niin sillä voi jo elää.
Tämä kate-liikevaihto-suhde on mielenkiintoinen.
Mutta lopulta markkina päättää mikä on hyvä hinta.
Tarinaa mennä vuosilta.
Kerran haastattelin tuttua autokauppiasta.
Kertoi että ne 10 000€ pömpiäiset,
mitä aikas moni tahtoo ostaa koska ne menee eteenpäin ja on halpoja.
Ovat kate mielessä parhaita.
50 000€ autosta jää vähemmän katetta mutta enemmän massaa.
Ongelma on että niitä ei myydä kuin kolapulloa. Tämä on 12-vuottaa vanhaa tietoa (kuten whiskeynikin).
Tuskin kuitenkaan muuttunut kriittisesti. (Huom kate prosenteista puhun)
Tesla tosin on skipannut jämyt joten ne taitaa saada hiukan enemmän viivan alle sitä kautta.
Mutta itse olisin luullut että niistä pikkukipoista ei jää mitään käteen vaan isoista ja hienoista autoista.
Miltei kaikessa uudessa PCt, Kännykät, TauluTVt ovat aluksi todella kalliita.
Niitä menee ja niistä saa hyvän katteen.
Sitten kate alkaa pudota koska kaikki alkaa myydä.
Kehitys menee eteenpäin tulee aina vaan lisää haastajia j ja myyjiä/toimijoita - hinnat ja katteet laskee kunnes saavutetaan markkinatasapaino.
Sitten keksitään jokin uusi juttu (tekniikan saralla) ja homma alkaa alusta.
En näe että EV:den hinta ainakaan menisi ylöspäin.
Vain määrät voi mennä.
Se että tuotantoa tehostamalla (lean) saat extra dollareita on mahdollista.
Se tosin on kaikille sama.
Autot ostetaan tunteelle ei järjellä.
Siksi niissä automainoksissa on hienoja maisemia, huumoria ja hyvä musa.
Sitten jos hakee Mega-Trendiä jossa 2050 kaikki asuu kaupungeissa niin mitä me niillä autoilla tehdään kun potkulaudalla pääsee lähi Siwaan?
Tuo ei nyt kyllä ihan pidä paikkaansa. Suosittelen että tutustut product lifecyleen jos oikeasti kiinnostaa. Hyppäsit nyt aika monen relevantin asian yli. ATM odotetaan, että EV markkina tulee kasvamaan räjähdysmäisesti, joka tarkoittaa, että kaikille uusille toimijoille on tilaa markkinalla.
En näe että EV:den hinta ainakaan menisi ylöspäin.
Kyllä tulee, kun +1000 km rangen autoja tulee, niin aivan varmasti hinnatkin nousevat. Willingness to pay nousee kun autossa on enemmän toimintoja ja varusteita. Esim. paremi range, parempi autopilotti jne.
Se että tuotantoa tehostamalla (lean) saat extra dollareita on mahdollista.
Lean on brändätty nimi tuotannon tehostamiselle, eli tuotannon tehostamien != Lean. Lean ideologia on yksi tapa tehostaa tuotantoa, mutta ei ainut eikä edes tehokkain. Se saattaa toimia jossakin spesifeissä tilanteissa. Jos miettii EV tuotantoa, niin on paljon relevantimpaa puhua learning curveista.
Se että tuotantoa tehostamalla (lean) saat extra dollareita on mahdollista.
Lean on brändätty nimi tuotannon tehostamiselle, eli tuotannon tehostamien != Lean. Lean ideologia on yksi tapa tehostaa tuotantoa, mutta ei ainut eikä edes tehokkain. Se saattaa toimia jossakin spesifeissä tilanteissa. Jos miettii EV tuotantoa, niin on paljon relevantimpaa puhua learning curveista.
Tässä on niin monta virhettä, joka paljastaa että Onkijalla ei ole aiheeseen minkäänlaista kosketuspintaa tai ymmärrystä.
Lean ei ole brändätty nimi tuotannon tehostamiselle vaan Jatkuvalle Parantamiselle, jonka alkuperäinen nimi on Kaizen, jonka juuret on 50-luvulla. Tuotannon tehostaminen ei ole sama kuin Lean. Enkä edes kysy Onkijalta mikä on se tehokkain tapa, kun alku meni jo näin pieleen. Lean toimii vain jossakin spesifeissä tilanteissa....voi jeesus...
Aivan asiallinen kysymys, jota Hauturi jo valottikin. Jos kysyntä ei olisi ongelma, olisi halvimman mallin poiston yhteydessä jätetty kalliimman mallin hinta ennalleen. Hinnan alennus syö aina katteita, joten siihen ei ole mitään järkeä turvautua kysynnän ylittäessä tarjonnan.
Hinnanalennus syö aina katteita eikä siitä varmaan oltukaan eri mieltä. Olettaisin myös Teslan perustaneen arvionsa kysynnästä tällä hetkellä voimassaolevaan hintaan.
Jos katsotaan raakoja faktoja niin Model 3:n kohdalla halvimman SR+ mallin osuus myynnistä on n. 50-60% (Kiinan myötä kokoajan kasvussa). Suurin osa sijoittajista muistaa vielä 2018/Q3 kvartaalin (toistaiseksi paras Q taloudellisesti) jolloin Tesla myi ainoastaan kalliita versioita Model 3:sta. Halvempi SR+ tuli vasta 2019 keväällä myyntiin ja samalla talousluvut heikkenivät. Tästä syystä moni sijoittaja pitää Model Y:n SR+ version perumista erittäin positiivisena asiana liikevaihdon ja katteiden osalta. Lisäksi on tiedossa, että Model Y:n myynti USA:n markkinoilla ohittaa Model 3:n myynnin kuluvalla kvartaalilla. Model Y:n kate on sekä Teslan että ulkopuolisten arvioiden (mm. Munro Assiociates) mukaan selvästi parempi kuin Model 3:n kohdalla.
Näiden kolmen yllämainitun asian yhdistelmä mielestäni johtaa väistämättä keskimääräisen myyntihinnan ja katteiden kasvuun huolimatta tuosta $3000 hinnanalennuksesta. Ei tästä tarvitse samaa mieltä olla, mutta Q3 luvuista se sitten nähdään kumpi oli oikeassa.
Samalla toinen mieltä askarruttava kysymys. Mitä mieltä olet Teslan jatkuvasta tuotekehityksen supistamisesta? Eikö tämä ole aika ristiriitaista yhtiöltä, jonka valuaatiosta 95% perustuu tulevaisuuden teknologisiin innovaatioihin?
Tämän onkin ihan pätevä kysymys johon ei taida olla varmaa vastausta. Tämän vuoden osalta toki pudotuksen syy on aika selvä: Jos katsoo R&D statseja niin työntekijöiden määrä on hieman kasvanut, mutta kulut laskeneet kun Tesla laski kaikkien työntekijöiden palkkoja väliaikaisesti koronan takia. Nuo palkkojen ja etuisuuksien leikkaukset ovat suoraan pois R&D kuluista.
Moni fiksumpi tuolta englanninkielisiltä foorumeilta on sitä mieltä, että alunperin pieleen mennyt 2017-2018 Model 3 ramp-up nosti R&D kuluja väliaikaisesti kohtuuttoman suuriksi ja 2019 ne palasivat ns. normaalitasolle.
Toisaalta kuten Verneri Pulkkinen jonkin aikaa sitten mainitsi Teslaan liittyen niin R&D budjetin koko ei ratkaise vaan se mitä panostuksilla saadaan aikaiseksi. Muutenhan volkkarin 14,3 miljardin R&D budjetilla olisi jo aikaa sitten kehitetty täysin ylivertainen sähköauto. Eipä tainnut budjetti auttaa aikanaan Nokiaa ja Blackberryäkään kun rahalle ei vaan saatu vastinetta.
Odotan sitä päivää, kun Fiilismies tulee korjaamaan potin täältä. Ehdotin hänelle päivää ennen 50k€ betsiä, kuin hän teki 1m€ betsin, peruin tämän itse sitten 24h tuntia tapahtuneen jälkeen ja teslan pörssi oli jo noussut varmaan 20%. Fiilismies > muut langan nimimerkit. Viikonloppuja.
Tässä on niin monta virhettä, joka paljastaa että Onkijalla ei ole aiheeseen minkäänlaista kosketuspintaa tai ymmärrystä.
Lean ei ole brändätty nimi tuotannon tehostamiselle vaan Jatkuvalle Parantamiselle, jonka alkuperäinen nimi on Kaizen, jonka juuret on 50-luvulla. Tuotannon tehostaminen ei ole sama kuin Lean. Enkä edes kysy Onkijalta mikä on se tehokkain tapa, kun alku meni jo näin pieleen. Lean toimii vain jossakin spesifeissä tilanteissa....voi jeesus...
Siis miten alhainen ymmärrystaso se sinulla on? Mihin se Lean pohjautuu? Toyotan kehittämään tuotantomenetelmään. Ja on nimenomaan brändätty nimi, aivan kuten Porters five forces tms. Ja Leania voi aina käyttää…huoh. Mitä jos yritys on toimittajien tai kuljetusten kanssa ongelmia, niin silloin se sinun JIT varaston optimointi on kaikkea muuta, kun järkevää. Jos sinulla on pieni yritys tai huonompi kannattavuus, niin sinä tietenkin marssisit suoraan pankkiin hakemaan lainaa, jotta voit implementoida kalliin lean-menetelmän. Lisäksi, Lean toimii ainoastaan, jos työntekijät sitä noudattavat. Sinulla voi olla vaikka kuinka hienot prosessit paperilla mutta käytännössä kaikki ei nyt aina mene niin kun Strömsössä.
Ja jatkuvalla parantamisella ei tehosteta tuotantoa vähän niin kun jos optimoidaan niin silloin ei voida minimoida? Ja miksi lisäsin että tuotannon tehostamien != Lean, koska Lean ajattelu on ainoastaan yksi tapa tehostaa tuotantoa ja sitä voidaan käyttää myös muuhun. Ja miksi puhutaan nyt ainoastaan tuotannosta, koska se oli se aihe josta puhuttiin aiemmin. Se että pomosi antoi sinulle ohjeet 5S menetelmään ja kiltisti siivoat työpöytäsi joka päivä, ei tarkoita sitä, että teillä on siellä tehokasta Lean ajattelua implementoitu. Tai jos olet sitä mieltä että on, niin mikäs siinä.
AMK tomjar voisi nyt sitten kertoa, että mikä on se tehokkain tapa tehostaa tuotantoa, kun kokemusta ja osaamista tuntuu olevan vaikka muille jakaa.
DI Onkija voisi sitten kertoa vähän lisää tuntemuksestaan :D 5S ja Lean ovat todellakin isojen korporaatioiden mukana, mutta niitä ei ole kumma juttu mukana googlella, applella eikä teslalla. https://gizmodo.com/intel-says-its-7nm-chips-are-surprise-delayed-by-at-le-1844486403 Oho, intel taas lykkää julkaisua. Intel sopii hyvin vertauskuvaksi tähän asiaan verratessa vanhoihin autonvalmistajiin. Short intel.
Nähtävästi pikkuhiljaa nämä isommatkin pääomasijoittajat alkavat hahmottaa, että energiapuoli+softa on se juttu eikä autot. Hienoa kerrankin kuunnella analyysia jossa puhuja on oikeasti perehtynyt bisnekseen eikä vaan availe suutaan työkseen.
"This is no longer about cars, that’s the first wave of growth."
“What Tesla is going to do with their battery packs and software will all of a sudden allow each of us to be in the energy business, as well."
"Again, people will get angry, they will not understand, they will try to push back, and they will be wrong."
Oma ennustukseni on, että tämän kaverin analyysi menee aika nappiin 3-5 vuoden tähtäimellä. Nythän suurimmalla osalla ihmisistä ei ole hajuakaan miksi Tesla liittyi vaikkapa Euroopan EPEX SPOT sähköpörssiin tai aussien ja USAn vastaaviin. Mitä autovalmistaja tekee sähköpörsseissä? Näistä kirjoitellaan vähemmän mediassa ja tietoa joutuu kaivamaan enemmän energia-alan palstoilta ja esim. autobidderiin liittyvistä esityksistä. Sinänsä surullista, että mediaseksikkäämpi pellin taivutus vie kaiken huomion vaikka firman isoin potentiaali on ihan muualla.
EDIT: Tiivistän nyt vielä Autobidderin idean tähän kun luultavasti täälläkään ei ole moni siihen perehtynyt. Sori jos spämmään, mutta omasta mielestäni tämä on se asia mikä jokaisen Tesla shortin/longin pitäisi ymmärtää jos on mikä tahansa panos tähän yhtiöön liittyen. Tiivistettynä Teslan ajatus on koota runkoverkkoon liitetyt Powerwallit, Powerpackit ja myöhemmin myös autojen akut (V2G -tekniikka) yhdeksi sähköpooliksi. Käytännössä siis Tesla myy sähköpörsseissä energiaa hajautetuista lähteistä. Tesla on tukkukauppias ja kuluttaja on micro-utility. Jos verkkoon liitettyjä ajoneuvoja on vaikkapa miljoona ja 50% niistä haluaa tienata rahaa seisoessaan parkissa niin Tesla pystyy tarjoamaan merkittäviä määriä sähköä. Tesla siis hoitaa sähkökaupan Powerwallin tai auton omistajan puolesta. Softahallittujen akkujen ollessa kyseessä tällä saavutetaan parempi reaktionopeus kuin perinteisesti kysynnän tasauksessa käytetyt ns. peaker plantit saavuttavat. Jokainen sähkömarkkinoiden hinnoittelun tunteva ymmärtänee idean pointin. Bisnesmielessä liiketoiminnan tuotto jaetaan akkukapasiteetin omistajan ja Teslan kesken. On hiukan vielä arvailua mikä tämä diili tulee missäkin olemaan, mutta kyseinen palvelu on ihan oikeasti käynnistymässä. Jos jotakuta kiinnostaa aihe syvällisemmin niin esim. tästä saa jotain yleiskuvaa autobidderistä & tulevasta sähköverkon virtualisoinnista softan avulla: https://www.infoq.com/presentations/tesla-vpp/. Sijoitusmielessä tämä on ehkä vaikea hahmottaa jos lukee vaan pari artikkelia, mutta teknisessä mielessä uskoakseni myös ei-insinööri pystyy tajuamaan oleellisimmat jutut.