Korkoa korolle tekee nuorille ihmisille ihmeitä. Se on se ensimmäinen miljoona, joka potkii vastaan, sitten alkaa pääoman kasautuminen helpottua radikaalisti. Toki kahdeksannumeroisisssa tulee jo vastaan likviditeettiongelmia ts. ei saa sisään hyviin odotusarvokohteisiin tarpeeksi.
No yhtä ohuet on ne että kumpikaan tienaisi mitään 100milliä.. Laskee vaikka 10% keskimääisellä vuosituotolla.. Tietty jos elää 120 vuotiaaksi.
Sori offtopicista, mutta pakko tarttua tähän. Aika isosti panostetaan rahaa atm ikääntymisen hidastamisen tutkimiseen, enkä pitäis mitenkään epätodennäköisenä että tuossa <50v päästä ainakin rikkain promille sais jo huomattavasti lisää elinvuosia lääketieteen avulla.
Tuossa oli ihan mielenkiintonen juttu aiheesta, sisältää myös linkkejä eteenpäin jos kiinnostaa tutkia asiaa enemmän. https://yle.fi/aihe/a/20-10004017
No yhtä ohuet on ne että kumpikaan tienaisi mitään 100milliä.. Laskee vaikka 10% keskimääisellä vuosituotolla.. Tietty jos elää 120 vuotiaaksi.
Jonkun yrityksen kautta ehkä mutta osakkeilla? En usko.. Riippuu varmaan paljon alkupanos on?
Vähän turha aihe vääntää, mutta en kyllä ymmärrä miten tästä voi olla noin järkkymätön mielipide.
Kai ymmärrät ettei he aloita miljoonalla, mitä taisit ajatella kun 10% tuotolla pyydät laskemaan. Molemmilla on jo useita miljoonia. Pojat itse tietää kuinka paljon, mutta veikkaisin Jensille 10+ miljoonaa.
Lähdetään vaikka maltillisesti 5 miljoonalla liikkeelle. 7% tuotto (keskimääräinen tuotto, joka tietty liian vähän ammattitreidaajalle). 50 vuodessa on 147 miljoonaa.
Toki ostovoima on jotain ihan muuta kun 100 miljoonalla nyt, mutta siitähän tässä ei puhuta.
Pääuutisista: "Tesla on laskenut autojensa hintoja merkittävästi, Suomessa 9-16%. SILTI yhtiön osake on laskussa."
Taitaa joko persujen Ylen osaamiseen liittyvässä kritiikissä olla perää tai vaihtoehtoisesti omassa talouteen liittyvistä ymmärryksessä olla jotain vikaa. Ei kai 'pakotetun' hintojen laskun pitäisi mikään kurssia nostava positiivinen uutinen olla??
En tiedä, mutta yleensä yrityksen johto yrittää tehdä päätöksiä, jotka nostavat yrityksen arvoa. Omistajilla ei ole niin väliä, kuten on nähty. Jos johto tekee tuon tason päätöksiä viisi putkeen ja tuloksena kurssi aina vain laskee, niin monoa tulee.
Pääuutisista: "Tesla on laskenut autojensa hintoja merkittävästi, Suomessa 9-16%. SILTI yhtiön osake on laskussa."
Pieneksihän tuo pudotus jäi, kun Kamux putosi vielä enemmän. Listalla näkyy olevan kymmeniä Tesloja, kaikki mitä ilmeisimmin vanhalla hinnalla ulkoa ostettuja tai vaihtoon otettuja. Vähän ylimitoitettu reaktio koko varaston arvon muutokseen nähden, mutta koska tapanani ei ole julistaa muutosten syitä, niin jätän julistamatta.
Tällä varovaisuudella tarkoitan sitä, että näemme muiden tekemien valintojen seurauksen, mutta emme välttämättä heidän motiivejaan. Vaikka näemmekin mitä toinen teki, emme voi varmuudella sanoa miksi hän teki niin.
Teslan tuotekehitys näyttää hidastuneen tuntuvasti. Vielä 5-10v sitten Teslalla oli valtavasti kilpailuetuja sähköautoissa, mm. range, suorituskyky, autopilot, infotainment, superchargerit ym., mutta ne ovat lähes kadonneet. Kilpailijat ovat saaneet Teslan kiinni melkein kaikessa ja menneet vielä monissa asioissa ohi. Teslan mallit ovat vanhoja. Model S:n pitäisi olla "flagship"-malli, mutta se on yli 10 vuotta vanha. Model X on sekin jo ikääntynyt eivätkä epäkäytännölliset lokinsiipiovet paranna tilannetta. Model 3:n kaltaiset sedan-koriset autot ole nykyisin kovin suosittuja. Model Y crossover on Teslan selkeästi kilpailukykyisin malli tällä hetkellä, mutta muotoilultaan se on kuin Model 3, joka on syönyt hiivaa. Teslan muotokieli on ylipäätään aika mitäänsanomatonta pois lukien Roadster (hinnat alkaen 200k, ei volyymimalli) ja Cybertruck, joka on toista äärilaitaa, mutta poskettoman epäkäytännöllinen ja kaiken lisäksi vuosia myöhässä.
Teslassa on paljon potentiaalia, mutta autojen osalta mallisto kaipaisi kipeästi päivitystä. Brändi on vahva, joten jos vain tuotteet saataisiin tämän päivän tasolle, niin mahdollisuuksia on vaikka mihin.
A senior engineer at Tesla has testified that in 2016 the electric car company partially faked a video of one of its vehicles driving itself using the 'Autopilot' software
aika paha, tuo varmaan poikii lisää oikeusjuttuja kun aika monta kuolonkolaria on aiheutunut Teslan autopilotin takia
Teslan closing tänään ensimmäistä kertaa yli 2 000$. Tapahtui nopeammin kun odotin. Kukaan ei lopulta tarttunu tarjoukseen osakkeen shorttaamista handicapilla tai betsiin FSD:stä haluttu kilpailija vs Tesla.
Se että bearien puheet keskittyy vuodesta toiseen kilpailijoihin ja niiden tuloon ja sen vaikutuksesta Teslaan osoittaa miten kujalla oikeasti ollaan aiheesta. Teslalla on paras tuote, joka myy niin paljon kun sitä pystytään valmistamaan. Uudet EV mallit ei ole Teslalta pois vaan ICE-autoilta, tulevaisuudessa kaikki myydyt autot on sähköautoja. Kilpailijat ja "Tesla Killerit" on Teslalle tällä hetkellä täysin irrelevantti asia. Kysyntä on Teslan ongelmista pienin, kun taas akkupula yksi suurimmista. Akkutuotannon skaalaaminen on kenties ainut faktori joka määrää montako autoa Tesla tulee myymään seuraavan 10v aikana.
Tesla Semi esimerkiksi on aikataulusta myöhässä akkupulasta johtuen. Taannoin tuli uutinen, jossa ilmoitettiin Tesla Semin tuotannon aloittamisesta. Osake otti +10% ylös ja jengi huuti kilpaa miten "irrationaaliset markkinat" jne. vaikka kyseessä oli signaali siitä, että akkupulaan on löytynyt ratkaisu ja nousut hyvinkin perusteltuja. Nyt on jo hetken aikaa huhuiltu Teslan edistyksistä akkuteknologiassa ja akkutuotannon skaalauksessa.
Pointteja jotka tukee Teslan läpimurtoa akuissa:
A) Semin valmistus lopulta on ilmoitettu alkavaks. Aikasemmin sitä ja muita malleja viivästytti huutava akkupula.
B) Teslalla yhtäkkiä huutava pula nikkelistä (yleinen pyyntö maailman nikkelintuottajille, että tuottakaa lisää nikkeliä, saatte meiltä todella pitkät ja hyvät sopimukset)
C) Elon twiittaa, että Tesla on valmis toimittamaan akkuja ja voimansiirtolinjoja kilpailijoille - *HUGE* - tähän asti akut ei ole riittäny edes omaan tuotantoon.
E) Battery Day:nä esitellään Teslan uus akkutuotantolinja, jonka huhutaan pystymään moninkertaistamaan nykyisen akkutuotannon
En nää kovin epätodennäköisenä skenaariona, että jonain päivänä Tesla valmistaisi kaikkien kilpailijoiden akut, voimalinjat ja FSD:n.
Olettaen että akkutuotanto saadaan skaalattua, pidän base casena 2030 7m autotuotantoa ja bull case +20m. 10k gross profit per auto ja freerollina FSD:n, akkujen ja voimalinjojen lisensointi. Aika helposti saadaan triljoonien arvoinen market cappi näillä parametreilla, jotka varmasti naurattaa monia, mutta väitän, että ei naurata 10v päästä.
Helppo se on olla jälkiviisas, mutta tämä 21.8.2020, 00:48 kirjoitettu viesti ei nykyvalossa vanhentunut kovinkaan hyvin. Tuossa oltu kiiman huipulla ja 2k usd per lappu on ollut vain välietappi kohti kuuta.
Teslan closing tänään ensimmäistä kertaa yli 2 000$. Tapahtui nopeammin kun odotin. Kukaan ei lopulta tarttunu tarjoukseen osakkeen shorttaamista handicapilla tai betsiin FSD:stä haluttu kilpailija vs Tesla.
Se että bearien puheet keskittyy vuodesta toiseen kilpailijoihin ja niiden tuloon ja sen vaikutuksesta Teslaan osoittaa miten kujalla oikeasti ollaan aiheesta. Teslalla on paras tuote, joka myy niin paljon kun sitä pystytään valmistamaan. Uudet EV mallit ei ole Teslalta pois vaan ICE-autoilta, tulevaisuudessa kaikki myydyt autot on sähköautoja. Kilpailijat ja "Tesla Killerit" on Teslalle tällä hetkellä täysin irrelevantti asia. Kysyntä on Teslan ongelmista pienin, kun taas akkupula yksi suurimmista. Akkutuotannon skaalaaminen on kenties ainut faktori joka määrää montako autoa Tesla tulee myymään seuraavan 10v aikana.
Tesla Semi esimerkiksi on aikataulusta myöhässä akkupulasta johtuen. Taannoin tuli uutinen, jossa ilmoitettiin Tesla Semin tuotannon aloittamisesta. Osake otti +10% ylös ja jengi huuti kilpaa miten "irrationaaliset markkinat" jne. vaikka kyseessä oli signaali siitä, että akkupulaan on löytynyt ratkaisu ja nousut hyvinkin perusteltuja. Nyt on jo hetken aikaa huhuiltu Teslan edistyksistä akkuteknologiassa ja akkutuotannon skaalauksessa.
Pointteja jotka tukee Teslan läpimurtoa akuissa:
A) Semin valmistus lopulta on ilmoitettu alkavaks. Aikasemmin sitä ja muita malleja viivästytti huutava akkupula.
B) Teslalla yhtäkkiä huutava pula nikkelistä (yleinen pyyntö maailman nikkelintuottajille, että tuottakaa lisää nikkeliä, saatte meiltä todella pitkät ja hyvät sopimukset)
C) Elon twiittaa, että Tesla on valmis toimittamaan akkuja ja voimansiirtolinjoja kilpailijoille - *HUGE* - tähän asti akut ei ole riittäny edes omaan tuotantoon.
E) Battery Day:nä esitellään Teslan uus akkutuotantolinja, jonka huhutaan pystymään moninkertaistamaan nykyisen akkutuotannon
En nää kovin epätodennäköisenä skenaariona, että jonain päivänä Tesla valmistaisi kaikkien kilpailijoiden akut, voimalinjat ja FSD:n.
Olettaen että akkutuotanto saadaan skaalattua, pidän base casena 2030 7m autotuotantoa ja bull case +20m. 10k gross profit per auto ja freerollina FSD:n, akkujen ja voimalinjojen lisensointi. Aika helposti saadaan triljoonien arvoinen market cappi näillä parametreilla, jotka varmasti naurattaa monia, mutta väitän, että ei naurata 10v päästä.
Helppo se on olla jälkiviisas, mutta tämä 21.8.2020, 00:48 kirjoitettu viesti ei nykyvalossa vanhentunut kovinkaan hyvin. Tuossa oltu kiiman huipulla ja 2k usd per lappu on ollut vain välietappi kohti kuuta.
Osake splitattu kahdesti tuon jälkeen, osake edelleen saman hintainen.
Teslan closing tänään ensimmäistä kertaa yli 2 000$. Tapahtui nopeammin kun odotin. Kukaan ei lopulta tarttunu tarjoukseen osakkeen shorttaamista handicapilla tai betsiin FSD:stä haluttu kilpailija vs Tesla.
Se että bearien puheet keskittyy vuodesta toiseen kilpailijoihin ja niiden tuloon ja sen vaikutuksesta Teslaan osoittaa miten kujalla oikeasti ollaan aiheesta. Teslalla on paras tuote, joka myy niin paljon kun sitä pystytään valmistamaan. Uudet EV mallit ei ole Teslalta pois vaan ICE-autoilta, tulevaisuudessa kaikki myydyt autot on sähköautoja. Kilpailijat ja "Tesla Killerit" on Teslalle tällä hetkellä täysin irrelevantti asia. Kysyntä on Teslan ongelmista pienin, kun taas akkupula yksi suurimmista. Akkutuotannon skaalaaminen on kenties ainut faktori joka määrää montako autoa Tesla tulee myymään seuraavan 10v aikana.
Tesla Semi esimerkiksi on aikataulusta myöhässä akkupulasta johtuen. Taannoin tuli uutinen, jossa ilmoitettiin Tesla Semin tuotannon aloittamisesta. Osake otti +10% ylös ja jengi huuti kilpaa miten "irrationaaliset markkinat" jne. vaikka kyseessä oli signaali siitä, että akkupulaan on löytynyt ratkaisu ja nousut hyvinkin perusteltuja. Nyt on jo hetken aikaa huhuiltu Teslan edistyksistä akkuteknologiassa ja akkutuotannon skaalauksessa.
Pointteja jotka tukee Teslan läpimurtoa akuissa:
A) Semin valmistus lopulta on ilmoitettu alkavaks. Aikasemmin sitä ja muita malleja viivästytti huutava akkupula.
B) Teslalla yhtäkkiä huutava pula nikkelistä (yleinen pyyntö maailman nikkelintuottajille, että tuottakaa lisää nikkeliä, saatte meiltä todella pitkät ja hyvät sopimukset)
C) Elon twiittaa, että Tesla on valmis toimittamaan akkuja ja voimansiirtolinjoja kilpailijoille - *HUGE* - tähän asti akut ei ole riittäny edes omaan tuotantoon.
E) Battery Day:nä esitellään Teslan uus akkutuotantolinja, jonka huhutaan pystymään moninkertaistamaan nykyisen akkutuotannon
En nää kovin epätodennäköisenä skenaariona, että jonain päivänä Tesla valmistaisi kaikkien kilpailijoiden akut, voimalinjat ja FSD:n.
Olettaen että akkutuotanto saadaan skaalattua, pidän base casena 2030 7m autotuotantoa ja bull case +20m. 10k gross profit per auto ja freerollina FSD:n, akkujen ja voimalinjojen lisensointi. Aika helposti saadaan triljoonien arvoinen market cappi näillä parametreilla, jotka varmasti naurattaa monia, mutta väitän, että ei naurata 10v päästä.
Helppo se on olla jälkiviisas, mutta tämä 21.8.2020, 00:48 kirjoitettu viesti ei nykyvalossa vanhentunut kovinkaan hyvin. Tuossa oltu kiiman huipulla ja 2k usd per lappu on ollut vain välietappi kohti kuuta.
En tiedä miksi kaivella vanhoja ja vinoilla. Maailma on muuttunut noista ajoista.
Mutta sanoisin, että tämä viesti ei vanhene lainkaan hyvin. Osake nimittäin splitattu tuosta.
Mentaliteetti keskustelupalstojen perusteella vaikuttaa olevan Teslan osto ja aiemman autokaupan peruminen. Etenkin WV-konserni, korealaiset ja Nissan ovat helisemässä, kun mallisto ei enää olekaan kilpailukykyinen Teslan hinnanleikkauksen jälkeen.
Joo kättä ylös sen osalta, että osaketta splitattu ja muutenkin osakkeen ralli tuosta viestin julkaisuajankohdasta oli suorastaan satumainen, kun market cap nousi 400 miljardista yli 1200 miljardiin vuodessa. Toisaalta yhtä nopeasti se on sulanutkin. Suunta ja näkymät vähemmän optimistisuus nykyään.
Itselle pisti silmään fundamentit siitä miten markkina tulisi kehittymään ja siitä mikä tilanne on nyt. Nyt tuskin kukaan enää kuvittelee Muskin ja Teslan ottavan maailman ja markkinan haltuun, toisin kuin tuolloin ainakin osa sijoittajista ajatteli.
Onko jossain analysoitu Teslan vastuuta FSD-lupauksista? Tesla on siis myynyt varmaankin sadoille tuhansille ostajille nk. Full Self Driving -paketin hintaluokassa 6000-10000 €/$. Paketilla on saanut heti käyttöönsä muutaman vähäisen lisäominaisuuden, mutta varsinainen hinta on maksettu siitä lupauksesta, että lähitulevaisuudessa auto kykenee täysin autonomiseen ajoon. Tämän lupauksen lunastamista on sitten vuosi vuodelta siirretty eteenpäin. Kuinka pitkään lupausta voidaan lykätä, ennen kuin lupauksesta tulee petos? Jos myydyt autot eivät koskaan saavuta FSD-kyvykkyyttä esimerkiksi koska niistä puuttuu fyysisiä tutkasensoreita, joita niihin ei voi jälkikäteen lisätä, mitä sitten tapahtuu? Kaiketi Teslan pitäisi vähintään palauttaa FSD:n osa kauppahinnasta autojen omistajille (korkoineen?), eli puhuttaisiin vähintään miljardeista?
Onko jossain analysoitu Teslan vastuuta FSD-lupauksista?
Melko varmasti siellä on myyntiehdoissa joka pikkupräntti missä ei luvata mitään toiminnallisuutta ja limited liability for damages myös. Tietenkään henkilövahinkoja ei voi rajata pois vaikka kirjottaisi mitä tahansa ehtoja
Alkaa saada koomisia piiirteitä nämä Muskin tarinat, kysyntä on niin kovaa ettei ehditä valmistaa. Kävikin ilmi että halukkailla ostajilla ei ole tarpeeksi rahaa, siksi hintoja pitää taas laskea.
"The desire for people to own a Tesla is extremely high. The limiting factor is their ability to pay for a Tesla," Musk said last week
Katsoin lopulta Investor Dayn tallenteen. Teslan tehostamisen kulttuuri on kyllä ihailtavaa katsottavaa. Kustannuksia on saatu leikattua ja etenkin vakuutuin vertikaalisen integraation tuomista eduista, joihin perinteiseen alihankkijaverkostoon luottavat kilpailijat eivät kivutta pysty vastaamaan. Toinen huomio oli harvinaisten maametallien karsiminen kokonaan moottorista sekä akkujen raaka-aineketjun ottaminen osin omiin käsiin.
20M auton tuotantotavoite on kova mutta tehtävissä. Markkina taisi rangaista siitä, ettei uutta pienempää mallia vielä esitelty, mutta minusta se oli hyvä veto. Parempi myydä ihmisille pykälää isompi (lue kalliimpi ja parempikatteinen) auto kuin jättää odottelemaan kohta tuotantoon tulevaa mallia. Huonona puolena koen 4680-tuotannon skaalaamisen hitauden joka voi olla todellinen syy Cybertruckin tuotannon aloituksen viivästymiselle.
Pitkällä tähtäimellä näyttää hyvältä, mutta lyhyellä heilunee totutusti. Keskityn holdaamaan.
Price parity muuten lähestyy. Tein kokeen 60kk rahoituksella ja 5k käsirahalla käyttäen maahantuojien omaa laskuria.
Model 3 SR 532€/kk
Corolla 1,8 hybrid "karvalakki" 419€/kk
Hintaero 110€/kk eli suunnilleen tankillinen bensaa. Ei tarvitse ihan hirveästi ajella jotta sähkössä on järkeä.
Just eilen mietin, että jos nyt olisin hommaamassa autoa, niin olisi todennäköisesti Tesla juurikin tuollaisen karvalakki Corollan sijaan. Tein tulitikkumatikkaa päässä ja arvioin että Tesla jotain 600€/kk ja Toyota sen 400€.
Offtopikkina tästä kelaillut, että Teslassa voi pitkässä juoksussa olla potentiaalia. Aiemmat kovat kasvulukemat voi kyllä säilyäkin. Olikohan Teslan autosegmentti kuinka suurella painolla konsensuksen kassavirtamalleissa?
Nostetaan ketjua. Kurssi heiluu älyttömästi, ja alkuvuoden satasesta on liki triplattu. En ole tehnyt mitään muuta kuin pikku kevennyksen, koska paino salkussa on taas turhan iso. Paino sanalla pikku, koska en keksi parempaakaan kohdetta. Nykynousun jälkeen on kuitenkin vaikeampi arvata mihin lyhyellä aikavälillä mennään: kauppa käy ennätystahtiin mutta samaan aikaan maailmantalous synkkenee. Korkeat korot eivät voi olla vaikuttamatta.
Liikevaihto kasvaa väkisin kun Y vetää hyvin ja uusia malleja saadaan lopulta asiakkaille asti, uskon että kaikki Cybertruckit ja Semit myydään mitä vaan saadaan linjalla ulos. Cybertruckin karvalakkimalleja odotellaan hetki jolloin aluksi kalliiden tri-motor mallien myynti väkisin nostaa autokohtaista katetta. En usko, että näihin tarvitaan alennuksia myyntiä vauhdittamaan. Myös Model 3 kysyntää (ja kate) noussee faceliftin myötä.
Vahvan kysynnän lisäksi näkymää tukee Teslan oman NACS -latausliittimen päättyminen USA:n de facto -standardiksi. Teslan verkosto on mantereen paras jo nyt, ja nyt lienee selvää että kenttiä tulee lisää ja paljon. Sähkönmyynti muille merkeille on hyvä lisä ja parantaa latausverkoston kannattavuutta.
Autonominen ajo on itselle lähinnä optio. Kun pysytään tiellä kohti 20m auton vuosituotantoa on mukava olla matkassa mukana. Nyt holdaan ja seuraan tilannetta: jos laskee niin jossain 200 tasolla lisään, jos nousee yli 300 niin kevennän lisää.
No yhtä ohuet on ne että kumpikaan tienaisi mitään 100milliä.. Laskee vaikka 10% keskimääisellä vuosituotolla.. Tietty jos elää 120 vuotiaaksi.
Jonkun yrityksen kautta ehkä mutta osakkeilla? En usko.. Riippuu varmaan paljon alkupanos on?
Vähän turha aihe vääntää, mutta en kyllä ymmärrä miten tästä voi olla noin järkkymätön mielipide.
Kai ymmärrät ettei he aloita miljoonalla, mitä taisit ajatella kun 10% tuotolla pyydät laskemaan. Molemmilla on jo useita miljoonia. Pojat itse tietää kuinka paljon, mutta veikkaisin Jensille 10+ miljoonaa.
Lähdetään vaikka maltillisesti 5 miljoonalla liikkeelle. 7% tuotto (keskimääräinen tuotto, joka tietty liian vähän ammattitreidaajalle). 50 vuodessa on 147 miljoonaa.
Toki ostovoima on jotain ihan muuta kun 100 miljoonalla nyt, mutta siitähän tässä ei puhuta.
Olisi kiva tietää miten vaurastuminen on kehittynyt?
Jos henkilökohtainen tienaaminen menee rahaston varojen kanssa jossakin korrelaatiossa niin voinette lyödä aikahaarukkaa vaikka sinne 300vuoteen.
Vaikka henkilökohtaisesti tulisi onnistumisia niin kyllä mm. Rahaston sanoisiko täydellinen epäonnistuminen kertoo siitä kuinka jelppoa sijoittaminen on oli koulutusta tai ei. Riskienhallinta on yksi osa sitä ja portfolion rakentaminen siten ettei ihan täyttä floppia tule.