Ongelma on vain se että ainakaan Pfizerin rokote ei ratkaise mitään vielä pitkiin aikoihin. Se vie vain oireet pois ja luultavasti levität tautia vaikka et ole oireinen. Sitten on kylmäketjuongelma joka varsinkin kehittyvissä maissa tuottaa varmasti ongelmia. Tämä vuonna 50 miljoonaa rokotetta, oliko ensi vuonna 1,3 miljardia. Ja kun jokainen tarvitsee 2 piikki niin Pfizer saa maksimissaan sellaiset 700 miljoonaa ihmistä rokotettua 2021 loppuun mennessä. 10% maailman väestöstä. Ja kun 2022 pyörähtää niin ensimmäisenä saaneet tarvitsevatkin jo uuden setin rokotteita. Tarvitaan myös joku muu ratkaisu.
Varmasti on jengillä menohaluja, mutta läheskään kaikilla ei ole enää rahaa. Ja en vertaisi tsunamia tähän.. Siitä kuitenkin rationaaliset ihmiset tajusi että harvinainen setti mitä nyt ei kannata erityisesti pelätä.
Itse en usko että 2021 aikana lentomatkustaminen palautuu juurikaan. Ei ainakaan voitolliseksi.
Onneksi meidän ei tarvitse olla pelkän Pfizerin RNA rokotteen varassa. Sieltä on tulossa myös muiden valmistajien rokotteita ja osa niistä on erillaisia eli vaikuttaa eri tavalla. Muistaakseni Suomi on ennakkotilannut (EU hanke) kolmea eri rokotetta. Näistä Oxfordin rokote (AstraZeneca) on mahdollisesti seuraava joka tulee?
AstraZeneca has a good chance of delivering late-phase data on its COVID-19 vaccine this year, the chief investigator of the Oxford Vaccine Trial said. The timing gives AstraZeneca a “small chance” of being able to start distributing the AZD1222 vaccine in the U.K. before Christmas.
Mutta kuten kirjoitin, matkustusvirtojen kasvu ja Finnairin käänne vaatii että olemme selättäneet koronan täysin.
EDIT.
Helsingin Sanomat tänään:
Eteläkorealainen bioteknologiayhtiö aloittaa Venäjän koronarokotteen valmistuksen
Venäjän kansallinen sijoitusrahasto (RDIF) kertoi perjantaina allekirjoittaneensa eteläkorealaisen bioteknologiayhtiön GL Raphan kanssa sopimuksen yli 150 miljoonan Sputnik V -koronarokoteannoksen vuosittaisesta valmistuksesta.
RDIF sanoo tiedotteessaan, että GL Raphan odotetaan aloittavan tuotanto joulukuussa. Rokotteen on tarkoitus ilmestyä markkinoille tammikuussa 2021.
Etelä-Koreassa tuotetut rokoteannokset on tarkoitettu RDIF:n mukaan kansainväiseen jakeluun.
Venäjän viranomiset ilmoittivat keskiviikkona, että Sputnik V -rokote on antanut testeissä vastustuskyvyn 92 prosentissa tapauksista.
Reutersin mukaan rokotteen tuotantokapasiteetti on kasvanut Venäjällä, minkä on tarkoitus vastata kotimaan kysyntään. Venäjä on lisäksi tehnyt sopimuksia 500 miljoonan vuosittaisen rokoteannoksen valmistuksesta ulkomailla, minkä on tarkoitus vastata ulkomaiseen kysyntään.
RDIF:n mukaan sillä on yhteensä tilauksia yli 1,2 miljardista annoksesta Sputnik V -rokotetta, Reuters kertoo.
Samaa mieltä, että globaali lentoliikenteen palautuminen tulee olemaan hidasta ja hyvin riippuvainen rokotteiden saattamisesta markkinoille ja laajaan levitykseen. Tätä odotellessa lentoyhtiöitä tulee menemään nurin enenevässä määrin. Lentoliikenteen kattojärjestöt ennustavat jo tulevalle talvikaudelle lukuisia konkursseja, uudelleenjärjestelyitä ja massairtisanomisia ja edessä tulee olemaan jossain määrin ”industry reset”. Esimerkiksi Yhdysvalloissa suuret lentoyhtiöt ovat tälle vuodelle saaneet suuret tukiaiset, joiden saamisen yhtenä edellytyksenä on ollut irtisanomisten kieltäminen. Ensi vuodelle ei tällä hetkellä tukea enää ole luvassa ja laivastojen radikaalit pienentämiset ovat näin ollen väistämättä edessä - ellei ihmettä eli lukuisten rokoteaihioiden markkinoille tuloa tule. Alla linkki Eurocontrolin ennusteisiin eri skenaariotilanteissa, hidasta on toipuminen joka tilanteessa. Hidasta, mutta toivottavasti vääjäämätöntä. :)
Tuppurainen sanoi seiskan uutisissa että "hallitus turvaa Finnairin toiminnan tämän kriisin yli" ja "Hallituksella on varattuna Finnairin tukemiseen 700 miljoonaa ja siitä on käytetty vasta 350miljoonaa".
Finnair on Suomelle tärkeä huoltovarmuuden takia ja siksi valtio turvaa sen toiminnan hinnalla millä hyvänsä. Jos jäljellä oleva 350 miljoonaa ei riitä, laittaa valtio lisää rahaa, se on varma.
Sijoittajan kannalta on siis positiivista, ettei yritystystä päästetä konkurssiin. Mutta kun valtio pelastaa, niin riskinä taas on yhtiön velkataakan kasvaminen, omistajuuden dilutoituminen tai jopa nollaantuminen. Ellei tehdä kuten kesällä, eli sijoittaja joutuu osallistumaan pelastustalkoisiin omalla lompakollaan.
Finnairin kurssi on nousut joulukuussa hyvin paljon ja nousu varmaan jatkuu vielä tammikuussa. Pari kuukautta sitten toin täällä esiin ihmisten tarpeen alkaa matkustamaan heti kun siihen tuleee tilaisuus ja se sataa osaltaa Finskin laariin. Tässä uutinen joka tukee tätä ajatusta. Tuskin Suomalaiset ovat ainoa kansa jolla on patoutunut matkustushalu.
YLE:
Joka neljäs suomalainen aikoo matkustaa ulkomaille heti, kun korona sallii...
Ensi talven rantalomat myyvät nyt hyvin, Thaimaan varauksia jopa 10-kertainen määrä aiempaan.
Tilanne voi olla hyvä asia eurooppalaisille verkkokaupoille, joihin kysyntää kiinalaisista verkkokaupoista saattaa vähäarvoisemman tavaran tullauksen alkamisen myös siirtyä, mutta Finnairin strategian tulevaisuudelle voi aiheutua lisäongelmia, jos Kiinasta Suomeen lähetettävän rahdin määrä pysyvämmin vähenee. Finnairin koneet ovat kuljettaneet sekä matkustajia että rahtia. Finnairin strategia on viime vuosina perustunut Vantaan lentokentän maantieteellisen sijainnin hyödyntämiseen Euroopan ja Aasian välisissä yhteyksissä, johon oli vähitellen saatu kehitettyä hyvät volyymit, jolloin vaihtolennoille monien muidenkin maiden lentokentille riitti kysyntää. Kasvu ruokki kasvua muillekin yhteyksille. Vantaa sijaitsee suurin piirtein mm. Lontoon ja Pekingin ja Lontoon ja Japanin välisellä reitillä. Vielä ei ole selvinnyt, että mitä Brexitistä lopulta seuraa sen kannalta, mitkä ovat Britannian ja Aasian kaupunkien välisten lentojen väliasemia jatkossa: pyrkivätkö esim. brittilentoyhtiöt tai kiinalaisyhtiöt jatkossa lentämään aiempaa enemmän EU:n ulkopuolisia väliasemia hyödyntäen, jotta välttävät EU-byrokratian? Eli tuleeko vaikka vaihtolentokentäksi aiempaa useammin Britannian ja Kiinan välisissä lennoissa vaikkapa Pietari tai Moskova tai vaikkapa jokin Kazakstanin lentokenttä, jotka Google Mapsin pallon muotoisesta karttaversiosta katsottuna näyttäisivät myös osuvan Britannian ja Kiinan väliselle reitille kohtalaisen hyvin? Jos muutoksia tulee, niin millaisia jatkossa ovat vaikkapa Arlandan ja Vantaan lentokentän asemat lentokenttien kansainvälisessä markkinassa? Runsasväkisessä Aasiassa lentoliikenteellä näyttäisi olevan aika koviakin kasvupotentiaaleja väestön vaurastuessa, kun taas Pohjoismaissa on puhuttu mm. lentohäpeästä sekä siitä, että etäkokoukset voisivat pysyvämminkin korvata monia kansainvälisiä tapaamisia, joihin aiemmin lennettiin. Lentoliikenne Suomessakin kyllä palautunee, mutta palautuuko se niille kasvukäyrille, millä se aiemmin kasvoi, vaiko jäävätkö Suomen kautta tapahtuvat lennot pitkäaikaisesti pienemmäksi toiminnaksi?
Finnairin mukaan yhtiön Aasian-liikenne loppuu, jos Venäjä sulkee ilmatilansa suomalaiskoneilta vastatoimena Suomen valmistelemalle ilmatilakiellolle. Taitaa maanantaina olla kovaa kyytiä alas Finnairille.
Finnairin osari ulkona. Koneiden täyttöaste noussut, kassavirta positiivinen ja liikevaihto kasvanut edelleen. Mutta kohonneet polttoainekulut ovat syventäneet tappiota.
* Liikevaihto oli 550,3 miljoonaa euroa.
* Vertailukelpoinen liiketulos oli -84,2 miljoonaa euroa (-151,3). Liiketulos oli -92,9 miljoonaa euroa (-139,1).
* Ennätyskorkean polttoaineen hinnan negatiivinen kustannusvaikutus oli noin 126 miljoonaa euroa vertailukauteen verrattuna. Polttoaineen hinnan vaikutus valuutan ja suojausten vaikutukset mukaan lukien.
* Liiketoiminnan nettorahavirta oli 217,3 miljoonaa euroa (-177,0) ja investointien nettorahavirta -20,8 miljoonaa euroa (19,0).***
* Kassavarat olivat 1 570,1 miljoonaa euroa (31.12.2021: 1 265,7) ja omavaraisuusaste oli 7,2 prosenttia (31.12.2021: 11,8).
* Matkustajamäärä kasvoi 711,3 prosenttia 2,4 miljoonaan
* Osakekohtainen tulos oli -0,36 euroa.
Tulevaisuuden näkymistä. Venäjän ilmatilan sulku ja korkeat polttoainekulut aiheuttavat sen, ettei Finnair ole vielä Koronan aiheuttaman tappiokirteen suhteen käännepisteessä. Varsinkin kun Aasia on Finnairin liiketoiminnan kannalta äärimmäisen kriittinen. Sijoituskeissinä, nyt kun ns. veri virtaa kadulla, niin voisi olla hyvä hetki palata Finskin omistajaksi. Jos Finski saa siirettyä polttoaineiden hinnan lippujen hintaan, niin kyllä liiketoiminnan positiivinen käänne voi tapahtua ja tulos kääntyä voitolliseksi. Koska kilpailijoilla on vähän sama tilanne, niin näen että tämä voi olla jopa mahdollista. Varsinkin kun samaan aikaan puretaan ihmisten patoutunutta tarvetta matkustaa ja lomailla lämpimässä.
Olen näköjään siirtynyt pelkästään tuulettelupostauksiin.
Lukaisin vanhan kolumnini Finnairista, kun törmäsin siihen Finskiä googlaillessani. Antaa ehkä uskoa siihen, että tarinani "Ei Finnairia" on totuudenmukainen.
"Finnair Oyj ("Yhtiö") on tänään julkistanut kutsun ylimääräiseen yhtiökokoukseen ("Ylimääräinen Yhtiökokous") hallituksen valtuuttamiseksi päättämään osakeannista ("Osakeanti"), jossa Yhtiön nykyisillä osakkeenomistajilla on merkintäetuoikeus, enintään 600 miljoonan euron bruttovarojen keräämiseksi."
"Osinkohaukat dominoivat Suomen sijoitusilmatilaa. Niinpä meillä voivat #Finnair'in hallituksen puheenjohtaja, toimitusjohtaja ja talousjohtaja naama peruslukemilla selittää, että järjestämme nyt osakeannin, jotta voisimme myöhemmin maksaa osinkoa." -Akihttps://t.co/XoSFXsFmgI
Finnair aikoo kerätä noin 570 miljoonan euron bruttovarat tarjoamalla enintään 19 012 413 069 Tarjottavaa Osaketta merkittäväksi Osakeannissa, jossa Finnairin nykyisillä osakkeenomistajilla on merkintäetuoikeus.
Finnairin osakkeenomistajat saavat yhden (1) arvo-osuusmuotoisen merkintäoikeuden, joka oikeuttaa heidät merkitsemään Tarjottavia Osakkeita ("Merkintäoikeus"), jokaista osakkeenomistajan Osakeannin täsmäytyspäivänä 31.10.2023 ("Täsmäytyspäivä") omistamaa Yhtiön osaketta kohden.
Jokainen kaksi (2) Merkintäoikeutta oikeuttaa merkitsemään kaksikymmentäseitsemän (27) Tarjottavaa Osaketta merkintähintaan.
Merkintähinta on 0,03 euroa Tarjottavalta Osakkeelta ("Merkintähinta").
Merkintähinta tarkoittaa 39,4 %:n laskennallista alennusta osakkeen teoreettiseen hintaan Merkintäoikeuden irtoamisen jälkeen perustuen Yhtiön osakkeen päätöskurssiin välittömästi Osakeantia koskevaa päätöstä edeltävänä kaupankäyntipäivänä (26.10.2023) Nasdaq Helsinki Oy:ssä ("Nasdaq Helsinki").
-
Tässä on kyllä kaikki edellytykset vaarallisiin tilanteisiin. Merkkarihan irtoaa vaatimattomasti tänään. Maanantain lasku taitaa taas yllättää osuuspankkeilijat.
En ymmärrä miksi Finnair on näillä osakeanneillaan halunnut pudottaa yksittäisen osakkeen arvon muutamaan senttiin. Ensin 1:10 merkintä-anti ja nyt 1:13,5 merkintäanti. Olisi voinut pienemmillä kertoimilla hoitaa molemmat.
En ymmärrä miksi Finnair on näillä osakeanneillaan halunnut pudottaa yksittäisen osakkeen arvon muutamaan senttiin. Ensin 1:10 merkintä-anti ja nyt 1:13,5 merkintäanti. Olisi voinut pienemmillä kertoimilla hoitaa molemmat.
Vaikea tästä on tehdä muuta tulkintaa, kuin että halutaan tehdä homma mahdollisimman epäselväksi, että jengi huomaisi 40% rahoista kadonneen vasta kun on myöhäistä.
"Ensimmäinen Finnairin osakkeiden kaupankäyntipäivä ilman merkintäoikeuksia (ex-rights) on tänään 30.10.2023. Laskelmiemme mukaan osakkeen teoreettinen hinta ilman merkintäoikeutta (TERP) on annin jälkeen noin 0,047 euroa. Perjantain 27.10.2023 päätöskurssilla laskettuna merkintäoikeuden hinnaksi muodostuu laskelmiemme mukaan 0,235 euroa (perustuen 27.10.2023 päätöskurssiin). Kaupankäynti merkintäoikeuksilla alkaa perjantaina 3.11.2023." -OP
Tästä tulee jännä päivä, sillä edellisellä kerralla tuo pieni osa normaaleista osakkeista joka tänään on kaupan alkoi nousemaan naurettaviin hintoihin.
Siellä on edelleen #Finnair +70% taulussa, koska merkintäoikeuskuponki irtosi, ja tuulipuvut eivät tätä tajua, vaikka useampi taho on rautatiekiskosta vääntänyt.
Merkintäoikeus lähtee liikkeelle. Alunperin irtoamispäivän kurssilla sen tulisi olla 0,235 euroa, nyt eilinen indikoi 0,351e. Yleensähän näissä kannattaa myydä merkkarit suhteellisen heti jos aikoo. Saako tänään jo 0,15e?
Alkaa mennä edulliseksi. Tulee jopa mieleen että pitäisikö lähteä arpomaan pikavoittoa. :o Toki Finnairin osakekin tänään painuu lähemmäs merkkareilla ostetun hintaa. Jos siis ostan merkintäoikeuksia 0,10 hintaan, niin uuden osakkeen hinta on 0,0374€, eikö vain?
0,10€ merkkarit vastaa 0,0374€ osaketta. Merkkarit tosin harvemmin taitavat pohjata ensimmäisenä päivänä.
Eli onko nyt taas niin, että merkkareiden kautta osakkeella käydään kauppaa hintaan ~36snt ja osakkeella käydään samaan aikaan kauppaa hintaan 47snt? En ole tällä kertaa jaksanut asiaan perehtyä.
0,10€ merkkarit vastaa 0,0374€ osaketta. Merkkarit tosin harvemmin taitavat pohjata ensimmäisenä päivänä.
Eli onko nyt taas niin, että merkkareiden kautta osakkeella käydään kauppaa hintaan ~36snt ja osakkeella käydään samaan aikaan kauppaa hintaan 47snt? En ole tällä kertaa jaksanut asiaan perehtyä.
Juu, suurin piirtein. Siinä olisi vähän marginaalia tehdä pikavoitto, mutta toki tilanne ehtii elää paljonkin ennen kun merkkarien kautta ostetut voi myydä..