Minä jarkeilen näin: Merkintäoikeuksilla merkittävistä osakkeista jäi merkitsemättä noin 26 miljoonaa kappaletta. Ilman merkkareita merkittiin noin 162 miljoonaa osaketta. Tällöin ilman merkkareita merkinneet saisivat noin 16% merkinnästään. Mutta kun joukossa on henkilöitä, jotka merkkasivat vain ilman merkkareita, eli saavat jotain jos merkkareilla merkinneet eivät jaa kaikkia lisäosakkeita, niin pidän mahdollisena, että saada voi jopa 20% lisämerkinnästä.
Taisi jäädä Finnair tässä syklissä ostamatta. Ajattelin gämblätä uudella osakkeella, jos viimeisen päivän viimeisenä minuuttina olisi vielä reilu spreadi vanhaan. 0,6475 vs 0,63 ei vastaa käsitystäni reilusta spreadista. Huomennahan on kai vanhojen osakkeiden viimeinen noteerauspäivä ja kaikki Finnairit ovat 9.7. alkaen yhtä suurta onnellista perhettä.
Onnellisesta perheestä puheenollen, Kotiteollisuus onnistui tuomaan vielä lisää Ne Luumäkien hienoon biisiin:
Eron kaventuminen selittynee sillä, että isot pojat pääsivät myymään uutta osaketta vanhana jo tänään.
tämä lienee tarua vai mistä ne niitä uusia olisi vanhojen sekaan saaneet? .luonnollista oli tietty että kurssit lähenevät kun kerran samasta tavarasta kyse, oli vaan aika nopea lähentyminen kun olis odottanut että hiljalleen lipuvat samaan kurssiin ennen yhdistymistä.
mites nuo toissijaiset mahtoi jakautua kun siitä ei mitään tietoa annettu? pitäneekö vain odottaa mitä kukin saa tilille huomenna?
laskenta tehdään siitä määrästä millä olet ensisijaiseen laittanut...itsellä ainakin näin ja tuli 30.6 %
tämän voi katsoa tliotteesta kuinka paljon maksettu takaisin ja siitä sitten itse laskemalla saa määrän tietoon...olettaisin kun maksu tullut tilille mutta ei siinä kerrota mistä se on tullut ainoastaan että talletus. ja tämä koskee sitten vain nordnettiä kun muista ei tietoa
... Lisäksi kannattaa tehdä lisämerkintä, koska muuten ei kannattaisi merkitä lainkaan.
... Veikkaan, että lisämerkinnästä tulee tavallista enemmän, koska tietämättömyys on ollut tässä Finnairin annin yhteydessä runsaahkoa. Joten kuponkeja palanee ymmärtämättömyyden kokossa roppakaupalla.
Samaa tuntumaa itsellä. Merkkarit+10% lisämerkinnän laitoin itse. 5% ajattelineensin, mutta on tämän kanssa hönöilty, niin laitoin 10%. Kallista tämä lentokoneharrastelu tällä hetkellä.
Nyt aavistuksen harmittaa etten laittanut enempää lisämerkintään... Ahneus osui omaan nilkkaan, kun halusin pitää pääomaa vapaana. Jotain opittu kuitenkin. Ei saa koskaan aliarvioida ihmisten hönöyttä.
Osakekaupat selvitetään t+2. Eli tänään myydyt lähtevät tililtä vasta torstaina (vaikkei se retail välittäjillä siltä näytä)
Tänään jos myi, niin toimitus voidaan ottaa uusista osakkeista, jotka vaihtuvat torstaina vanhoiksi tai silloin puhutaan enää vain Finnairista.
Todella valitettavasti Nordnet ei anna tehdä samaa, mitä kaikki isot pojat saa tehdä. Tänään olisi helposti ollut kymppitonneja ilmaista rahaa jaossa.
Onko tämä joku yleinen käytäntö maailmalla vai oliko vain Finnair kohtainen? Olisi myös mielenkiintoista tietää, että mistä olet oppinut/opiskellut tämän tiedon, ihan vaan itselle referenssiksi itselle. Tämmöinen tieto on mielestäni hieno esimerkki siitä, että miksi jotkut ovat ihan pihalla ja jotkut ei (ja tekevät mukavasti kuvetta).
Pakko vielä kysyä, että onnistuitko itse tässä? kun ymmärtääkseni käytät IB:tä.
Onko tämä joku yleinen käytäntö maailmalla vai oliko vain Finnair kohtainen?
Tämä on ihan normaalia ja koskee kaikkia osakkeita. Tuo koska osakkeet oikeasti vaihtaa omistajaa pitää ottaa huomioon mm. jos aikoo osallistua yhtiökokoukseen tai saada osinkoja yms. tilanteissa, joissa omistajuus tiettynä päivänä on tärkeää.
Sain 25% eli kaikki mitä lisämerkitisn. Olisi varmaan pitänyt pistää isompi täky menemään.
Reilulla kädellä merkkasin toissijaisia ja aika paljon niitä osakkeita toissijaisesta merkinnästä tulikin. Itsellä tämä saatu määrä toissijaisia oli 30,6% ensisijaisesta merkinnästä ja 37,2% toissijaisesta.
Reilulla kädellä merkkasin toissijaisia ja aika paljon niitä osakkeita toissijaisesta merkinnästä tulikin. Itsellä tämä saatu määrä toissijaisia oli 30,6% ensisijaisesta merkinnästä ja 37,2% toissijaisesta.
Kuten jetl tuossa aikaisemmin jo sanoi niin kaikki ovat saaneet 30.6% ensisijaisesta merkinnasta jos ovat toissijaisia merkinneet noin paljon tai enemman. Toissijaisen merkinnan maara ei siis vaikuttanut mitenkaan (tietty jos merkkasi vahemman niin sai sitten vain sen).
Edit: Talla hetkella Nordnetissa nakyy nakojaan vain ensisijaiset, nuo toissijaiset eivat ole viela paivittyneet saldoon.
Hankala seurata osakkeiden vaihtoa tänään. Hinta kuitenkin pysyy 0,55-0,56c. Heti kun pienikin nousu tapahtuu, niin myyjien määrä on paljon suurempi kuin ostajien määrä. Laskun jälkeen sama juttu jatkuu, mutta ostajien määrä on sitten suurempi.
Eipä näy Nordnetin tilillä vieläkään toisijaisesti merkityt. Tee tässä nyt sitten kauppaa.
Nyt tuli. Iskin omani saman tien pois.
Sellanen 20-25k tuli uppia kaikesta Finski veivaamisesta. 640.000 uutta osaketta veivasin, niin että yhden päivän aikana max 150.000 hallussa. Valitettavasti tein noin 20.000 euron virheen merkkaamalla liian vähän toissijaisia kun ei ollut kokemusta anneista ja täällä lukeman perusteella en uskonut että voisin saada yli 15%.
Eli mikkomäkismäiset tunnelmat, hyvin meni mutta puolet jäi vielä pöydälle.
Osakekurssi käyttäytyy kuin koronarokote olisi palauttanut lentomatkustuksen aiemmalle tasolleen. Näinhän ei ole. En kyllä uskalla kyllä työntää tähän soppaan lusikkaani.
Matkustamisen trendi näkyy hyvin huone- ja lentolippubookkereiden liikevaihdossa, tuloksissa ja johdon lausunnoissa:
Candid commentary last week from online travel agent Booking Holdings Inc. says it all. After reporting that revenue fell 48% year over year in the third quarter, Chief Executive Glenn Fogel said it would likely “take years—and not quarters—before the travel market returns to pre-Covid volumes.”
Sijoittajilla on valikoiva kuulo, Bookingsin osakkeet ovat nousseet 11% tästä varoituksesta. Tilanne on elo-syyskuun jälkeen kääntynyt vain huonommaksi:
While reported room nights globally were down 43% for the third quarter, Mr. Fogel said over the week ended Nov. 4, reported room nights were down 70%.
Expedia Group ’s commentary last week wasn’t uplifting either. CEO Peter Kern noted that despite stabilizing trends in the third quarter, international air travel remains “very injured,” Europe has been acutely hurt in the past few weeks.
Tästä huolimatta Expedia osake nousi 20% kolmannen vuosineljännelksen raportin jälkeen.
Ihmisillä on kuitenkin halu matkustaa ja se halu kasaantuu koko ajan. Veikkaan, että tässä käy siten, että kun lomamatkustaminen taas tulee mahdolliseksi, palautuu matkustajamäärät kohtuullisen nopeasti riittävän ylös positiivisen tuloksen tekoon. Ei nyt sentää kvarttaalin aikana, mutta ei siihen vuosikausiakaan mene. Paine on niin valtava. Mutta vaatii että koronasta päästään kokonaan eroon.
Muistan kun Aasiaan iski Tsunami Tapaninpäivänä vuonna 2004, niin kyllä matkustaminen mm. Thaimaaseen palautui kohtuu nopeasti kun sinne taas pääsi helmikuussa 20005 (olin ensimmäisten joukossa). Seuraavana sesonkina oli jo koneet täynnä.
Liikematkustamisen kannalta paluu onkin sitten toinen jutttu. Siihen kestänee pidempi aika.
Vaikka olen tämän vuonden aikana myynyt koko Finnairin positioni neljä kertaa (tällä viikolla kaksi kertaa), niin kyllä minä näen itseni Finnairin pidemmän ajan omistajana. Vielä en kuitenkaan näe sitä hetkeä, että rahat haluaisin jättää osakkeeseen kiinni pidemmäksi aikaa. Mutta melkoista vuoristorataa osakkeen kurssikäyrä on mennyt ja olen sitä jonkin verram koittanut hyödyntää. Samalla olen siirtänyt AOT tililtä Finskit OST tilille ja saanut tässä siirrossa (verotettavaa) tuottoa.
Itsellä oli tarkoitus alkaa Finnair ostoihin 0,3e alaspäin, mutta ei koskaan luisunut. Edelleen odotan, että parhaat ostopaikat voisi olla joulukuun paikkeilla. Voisi olla jopa potentiaalinen joulupukkirallattelija. Käytännössä koko idea omistaa perustuu siihen, että rokoteuutisen lukemisen jälkeen oli oma ensimmäinen ajatus, että lentolippujen ostoon. Mutta rauhassa odottelen, kun suuremmat paineet on lentää kuin omistaa. Samaa mieltä tuosta patoutuneesta kysynnästä.
Itse uskon myös erittäin nopeaan lentoliikenteen palautumiseen, kun koronatilanne rokotteen myötä saadaan tukahdutettua. Tätä tukee tilastot Kiinasta, jossa Kiinan sisäinen lentoliikenne on palautunut koronaa edeltävälle tasolle ja yli. Monet yhtiöt jo raportoivat lokakuun matkustajamäärien ylittäneen viime vuoden vastaavan ajankohdan määrät. Suoraa yhtäläisyyttä tästä länsimaihin ei voi tietenkään vetää, mutta uskon korrelaatiota löytyvän enemmän kuin tällä hetkellä yleisesti ajatellaan.