7.5.2020 - 11:29

Tinggeli

+3014
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939

Tästä ketjusta tulee näköjään sähköautomarkkinaketju smiley

Tesla saa taas yhden kovan kilpailijan Euroopan markkinoille. Keltaisen lehdistön kaupallisesta yhteistyöstä (eli BMW on maksanut jutun):

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/e6996225-4a7f-4792-af3a-2e89d859…

BMW. Kärjessä sähköautomarkkinoilla

Kyseessä on tilanne, jonka autoala on tiennyt ja osannut sitä odottaa, mutta tietyt toimijat ovat ryhtyneet aggressiivisempiin toimiin kuin toiset. BMW esitteli jo seitsemän vuotta sitten ensimmäisen täysin sähkökäyttöisen mallinsa, BMW i3:n. Yritys oli kuitenkin jo kauan sitä ennen käynnistänyt intensiivisen kehitystyön saadakseen johtoaseman sähköautomarkkinoilla.

Ja panostukset ovat tuottaneet tulosta:

  • BMW on nyt Euroopan sähköautomarkkinoiden eliittiä 14 prosentillaan kokonaismyynnistä.
  • BMW:n odotetaan myyvän tänä vuonna yli puoli miljoonaa sähköistettyä autoa, ja seuraavana vuonna luvun odotetaan tuplaantuvan.
  • BMW:llä on 11 mallillaan yksi markkinoiden laajimmista ladattavien autojen valikoimista. Vuonna 2023 mallien määrä on jo 25.
  • BMW arvioi, että Suomessa vuonna 2020 myytävistä uusista BMW autoista jopa 60% tulee olemaan ladattavia.

 

Käsittääksen noissa luvuissa on mukana hybridit.

 

– Haluamme olla planeetan parhaita. Olemme sähköisen liikkumisen alalla johtavia tänään, ja aiomme olla sitä myös tulevaisuudessa, sanoo BMW-konsernin toimitusjohtaja Oliver Zipse

...

BMW iX3 on yrityksen ensimmäinen täyssähköinen SAV (Sports Activity Vehicle), ja se julkistetaan tänä kesänä BMW X3 on myös ensimmäinen malli, jossa valittavissa on neljä eri käyttövoimaa – bensiini, diesel, lataushybridi ja täyssähköinen – mikä on linjassa sen strategian suhteen, että tarjotaan asiakkaille suurin mahdollinen valinnanvapaus.

BMW i4 julkistetaan ensi vuonna. Tämä neliovinen BMW Gran Coupe on fantastinen yhdistelmä käytännöllisiä ominaisuuksia, ajamisen iloa ja puhdasta kauneutta. Ja sen kantama on kokonaiset 600 kilometriä.

BMW:n i4-konsepti vie sähköistyksen BMW:n ytimeen. Design on dynaaminen, puhdaslinjainen ja elegantti. Lyhyesti sanottuna: täydellinen nollapäästöinen BMW, sanoo BMW:n suunnitteluryhmän varajohtaja Adrian van Hooydonk.

Onkohan BMW i4 suunniteltu "Teslan tappajaksi"?

Pienenä lisänyanssina jutusta:

Suomessa ladattavien hybridien ja sähköautojen osuus on kasvanut alkuvuoden aikana merkittävästi verrattuna edeltävään vuoteen. Ladattavien hybridien, sekä sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä tammi- helmikuussa 2019 oli yhteensä 6,9% ja vastaavasti vuonna 2020 osuus oli 14,5%. Kasvu on ollut nopeaa ja tulee varmasti kiihtymään tulevaisuudessa, arvioi Autotuojat ja –teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

8.5.2020 - 23:17

Roope1248

+152
Liittynyt:
11.1.2020
Viestejä:
218

Tuli muutama asia mieleen jotka voivat esimerkiksi norjassa haitata Teslan myyntiä verratessa kilpailijoihin. 

Model y on tulossa, erityisesti Norjassa kylmässã ilmastossa olisi heat pump hyvä lisä. Kannibalisoi todennäköisesti model kolmosta.

SUV on nostanut suosiotaan, model 3 ei ole SUV. Kun on muita SUV/crossover vaihtoehtoja sähköautoksi niin voidaan suosia niitä.

Model 3 ei mainosteta oikeastaan ollenkaan, kun taas etronia kampanjoidaan.

Tuossa etron artikkelissa oli hyvä pointti että euroopassa Tesla ei tuota autopilottietua saa samalla tavalla käyttöön kuin USA:ssa. Teslan myynti voi hiukan kärsiä verratessa USA:n vastaavaan.  

Ja tietysti saksalaisilla autonvalmistajilla on vielä hyvä laatumielikuva sekä brändiuskollisuus. 

Etron vasta nyt hiljan tuli ja sille oli patoutunutta kysyntää.

Tesla voi useaa näitä tekijää parantaa. Helpoin tietysti alkaa myydä model Y:tä. Hintakilpailukykyä tulee parantamaan berlin giga. Parantamalla entisestään brändimielikuvaansa. Autopilotin kehittäminen jne. Tekemällä autostaan entistäkin parempia ja halvempia.

Giga Berliini on tekijä, joka tulee tekemään Teslan autoista halvempia Euroopassa. Tähän tehtaaseen tulee varmaankin myös oma akkutehdas, jossa tuotetaan ehkä vain noin 100 usd/kwh akkupaketteja. Jos 100 usd/kWh niin voisi pudottaa jopa 3k usd per auto tai enemmänkin. jos olisi 150 usd hinnasta 100 usd hintaan ja 60kwh akkupaketti. Voisi käydä järkeen alkaa valmistamaan giga berliinissä model Y:n jälkeen uudelle akulle optimoitua pienempää vaikka golf tyyppistä autoa, euroopan pikkuteille.

 Tuo tehdas saa myös uuden viimeistä huutoa olevan "automaalaamon". Tesla on saanut maalipinnasta kritiikkiä, tämä kritiikki tulee todennäköisesti loppumaan kokonaan giga Berlin autojen osalta.

Moni on brändiuskollinen vain tiettyyn pisteeseen asti. Uskon, että Tesla onnistuu Giga Berliinin ja Model Y:n myötä kasvattamaan reilusti myyntiään euroopassa. Giga berliinissä on myös design studio joten uutta halvempaa malliakin saattaa tulla. 

Softa ja itseajava ominaisuus alkaa myös korostumaan koko ajan. Tesla näyttää kasvattavan etumatkaansa muihin autovalmistajien adas järkestelmiin, kun julkaisi hiljan tämän liikennevalopäivityksen. Näyttää olevan aika selkeä kehitystapa Teslalla mennä eteenpäin. Kohta, ehkä jo vuoden loppupuolella tulee vielä käännökset kaupungissa päivitys, joka mahdollistaa ajon automatisoinnin kaupunkien risteyksissäkin. Toki tämä ensin tulee konfirmaatiota vaativana ja validoinnin jälkeen julkaistaan ilman konfirmaatiota. Ja nämä ensin USA:ssa.

 

9.5.2020 - 03:02

Fiilismies

-40
Liittynyt:
26.11.2019
Viestejä:
65

2020 Q1 Earnings raportista poimittu kuva. 

Onko Teslan Connectivity Packagen myyntiprosentti 65% vai 38.5% ei ole niin oleellista kuin se, että jokainen myyty Tesla on yhtiölle rahantekokone myynnistä siihen saakka kunnes se joskus päätyy romuttamolle. 

Ennen videopelejä myytiin siten, että kuluttaja maksoi kertamaksun pelistä ja sen ensimmäisen oston jälkeen pelintekijä ei saanut senttiäkään vaikka pelin ostaja pelaisi peliä miljoona tuntia. Vasta myöhemmin tajuttiin uudellainen tapa rahastaa ostajia. Tänä päivänä suurin osa maailman suosituimmista online-peleistä on täysin ilmaisia tai kuukausimaksullisia pelejä, joiden sisällä voi ostaa oikealla rahalla kaikenlaisia parannuksia. Tämä bisnesmalli todettiin moninkerroin vanhaa mallia paremmaksi. Tesla myy pelin (auton) ja rahastaa sillä kuluttajaa jokaisella pysäkillä.

Tää on ainoostaan yks pieni syy siihen miks Teslaa arvostetaan niin korkealla muihin autonvalmistajiin nähden. Muista syistä tääl on keskusteltu paljonkin. Fakta on se, että Wall Street antaa yhtiölle +150mljrd. market capin, jonka momentum on vahvasti ylöspäin.

Mainstream media alkaa näyttää Teslaa jatkuvasti valoisammassa kuvassa. Yksitellen vanhat Tesla-Bearit kääntyy Tesla-Bulleiksi ja ne jotka eivät käänny ainakin hiljenevät. Jos oot huudellu Tesla-kuplasta 200d hinnoissa, niin ymmärrettävästi ei osakkeen nelinkertaistumisen jälkeen tee mieli tulla CNBC:lle puolustamaan näkemyksiä. 

Jim Cramer

https://www.youtube.com/watch?v=979G4fYpesY

Kevin O’Leary

https://twitter.com/TeslaNY/status/1258148807138779136

Volkswagenin CEO:n mietteitä sähköautoista ja Teslasta. Arvostavat Teslaa hyvin korkealle. Ovat selkeesti nöyrällä asenteella liikenteessä. Nöyrä asenne ja nopea adaptaaminen tulee todennäköisesti turvaamaan VW:n menestymisen jatkossakin. Tälläistä asennetta olis Nokiakin tarvinnut aikoinaan.

https://www.youtube.com/watch?v=qPfQ0k_o6HE

P.S Olin muuten vielä viime vuonna shorttina Teslaan. Hävisin rahaa ja uudelleenarvioin näkemykseni. En ole ainoa. 

12.5.2020 - 12:32

tomjar

-5
Liittynyt:
30.1.2017
Viestejä:
113

Jos tämä menee läpi, niin Muskilla on todistetusti omat säännöt. No, Musk on saanut jo aikaisemmin julkaista jos jonkinlaisia "pörssitiedotteita" ilman kunnon sanktioita ja nyt sitten koetellaan rajoja tällä tavalla. Mitä mahtaisi tapahtua, jos joku muu kokeilisi vastaavia toimia ja onkohan muut autotehtaat (sekä kaikki muutkin suljettuina olleet tehtaat) Jenkeissä jo avanneet?

 

Elon Musk uhmaa viranomaismääräyksiä ja avaa Teslan tehtaan – ”Jos ketään pidätetään, pyydän sen olevan ainoastaan minä”

Arvopaperi uutisoi eilen Teslan pääjohtajan Elon Muskin rajuista viikonloppuisista käänteistä ja tunteenpurkauksista. Musk tahtoo avata Kalifornian Alamedan piirikunnassa Fremontissa sijaitsevan kokoonpanolaitoksen, vastoin piirikunnan koronamääräyksiä. Samalla hän uhkasi Teslan päämajan ja kaiken tulevan tuotannon siirtämisellä Teksasiin tai Nevadaan. Tuoreimpien Reutersin tietojen mukaan Fremontin tehdasta avattiin maanantaina. Tiedon välitti itse Musk, joka twiittasi aiheesta toivoen, ettei ketään pidätettäisi. ”Tesla avaa tuotannon tänään vastoin Alamedan piirikunnan sääntöjä. Tulen olemaan itse (tuotanto)linjalla muiden kanssa. Jos ketään pidätetään, pyydän sen olevan ainoastaan minä”, Musk twiittasi myöhään maanantai-iltana. Useat viestimet ja televisiokanavat seurasivat tilannetta suorana maanantaina. Alamedan terveysviranomaiset kertoivat maanantai-iltana olevansa tietoisia siitä, että Tesla on avannut tuotantolinjansa suuremmalla kuin piirikunnan sallimalla minimimiehityksellä. Yhdysvaltojen valtiovarainministeri Steven Mnuchinin mukaan Kalifornian tulisi tehdä kaikki voitava auttaakseen sähköautovalmistajan ainoan Yhdysvalloissa sijaitsevan tehtaan avaamista. Teslan osakekurssi laski eilen maanantaina yhden prosentin 811,29 dollariin. Tiistaina jälkipörssissä se liikkuu eilisen tasolla.

 

Arvopaperi

Ja sanottaakoon vielä, että on hyvä jos rajoituksia puretaan ja tehtaat aukeavat, mutta tässä tapauksessa rajoituksia ei avaa niiden asettajat vaan joku muu omin päin. Toivottavasti laki on sama kaikille eli myöskään muita ei rangaista jos näin tekevät.

12.5.2020 - 14:43

Johannes Ankelo

+282
Liittynyt:
14.10.2014
Viestejä:
436

Kalifornia antoi vihreää valoa tehtaan avaamiselle, Alamedan viranomainen toimi vastoin osavaltion ohjeistusta ja kielsi avaamisen. Siitä jupakka. Jäänyt toimittajilta osa jutusta kertomatta.

12.5.2020 - 16:21

tomjar

-5
Liittynyt:
30.1.2017
Viestejä:
113

Ok, eipä yllätä, että toimittaja olisi "unohtanut" kertoa kaiken oleellisen asiasta. wink Tuossa uutisessa kerrotaan, että piirikunta on määrännyt jonkun rajan (miehitys) avaamiselle, mutta ei kieltänyt itse tehtaan avaamista. Eli kiista on kai tästä rajasta. Ilmeisesti piirikunta on se määräävä taho tässä, kun kerran voivat antaa sanktion / pidättää tämän perusteella (tai ainakin Musk toivoi että vain hänet pidätetään) vai onko tässäkin jotain epätarkkuutta?

Minkähän takia muuten Musk uhkailee siirtävänsä kaiken tulevan toiminnan pois Kaliforniasta vaikka osavaltio on suopea tehtaan avaamiselle? Onko tuollainen toiminnan siirtämisestä kertova ulostulo ns. virallinen julkaisu, jonka pitäisi tapahtua esim. pörssitiedotteena, koska saattaa vaikuttaa pörssikurssiin? Tämä lienee Muskin normaalia impulsiivisuutta (maanisuutta), josta on tullut sanktioita ennenkin?

12.5.2020 - 17:31

Roope1248

+152
Liittynyt:
11.1.2020
Viestejä:
218

Jos haluaa perehtyä jupakan taustoihin niin Dave Leeltä paras löytämäni video jossa taustoittaa ja avaa tilannetta. 

Eka video aiheesta Musk nosti Syytteen Alameda piirikuntaa vastaan. Ja siirtää HQ:n texasiin/nevadaan + tulevat tuotteet. Riippuen kohtelusta pitää Fremontin https://youtu.be/HJK01JBMtt4

Viimeisin video tuosta kun Musk aloitti tuotannon ilman piirikunnan lupaa.https://youtu.be/nsNCxDcUf7Q

Mielestäni hurjaa, että 1 interim health officer voi päättää koko piirikunnan sulkemisesta ja pitää vaikka kuukauden aina ekstraa kiinni jne. Huolimatta mitä ympärillä tapahtuu. Muut piirikunnat jo kaliforniassa nostaneet lock downeja pois. Teoriassa hän voisi päättää että pidetään lock down rokotteeseen asti varmuuden vuoksi. Tai niin kauan kun on enemmän kuin 1 case. Tai sulkea varmuuden vuoksi sitten uudestaan oman näkemyksensä mukaan.

Käytännössä olettaisi, että tietysti aika äkkiä tulee paine avata kun muutkin avaavat ja alkaa tulla Muskin kaltaisia avauksia. Tai positioon etsittäisiin joku muu. Tautihan on jo Alamedassa hyvin pienissä luvuissa ja Teslalla vakuuttava Shanghaipohjainen plan avata varotoimenpitein. 

Ilmeisesti Dave Leen (asunut elämänsä tuolla päin kaliforniaa) mukaan on kuitenkin aika fundamentaalista sakkia Alamedassa. Teslalle voi olla pidemmällä tähtäimellä hyödyksi siirtää toimintoja mahdollisimman paljon Texasiin tai Nevadaan missä ystävällisempi yritysympäristö. Verotkin alhaisemmat. HQ:n ja tulevat tuotteet jo siirtääkin. Satelliittiofficet varmaankin jäävät kaliforniaan. 

EDIT: näköjään Trumppi juuri twiittasi, että Teslan pitää antaa avata "NOW". Luo edelleen painetta antaa lupa Teslalle. 

Mitähän vaikutuksia on Teslan ostajakuntaan, ehkä Tesla saa jatkossa yhä enemmän republikaanitaustaisia ostajia. HQ:t ja tulevat tuotteet siirretään  Texasiin/Nevadaan, republikaanienemmistöt, Trumppi tukee jne. Demokraatit tai vasemmistosiipi ehkä alkaa samaistamaan Muskia ja sitä myötä myös Teslaa enemmän republikaaneihin ja Trumppiin. 

12.5.2020 - 18:33

tomjar

-5
Liittynyt:
30.1.2017
Viestejä:
113
Roope1248 kirjoitti:

Jos haluaa perehtyä jupakan taustoihin niin Dave Leeltä paras löytämäni video jossa taustoittaa ja avaa tilannetta. 

Eka video aiheesta Musk nosti Syytteen Alameda piirikuntaa vastaan. Ja siirtää HQ:n texasiin/nevadaan + tulevat tuotteet. Riippuen kohtelusta pitää Fremontin https://youtu.be/HJK01JBMtt4

Viimeisin video tuosta kun Musk aloitti tuotannon ilman piirikunnan lupaa.https://youtu.be/nsNCxDcUf7Q

Mielestäni hurjaa, että 1 interim health officer voi päättää koko piirikunnan sulkemisesta ja pitää vaikka kuukauden aina ekstraa kiinni jne. Huolimatta mitä ympärillä tapahtuu. Muut piirikunnat jo kaliforniassa nostaneet lock downeja pois. Teoriassa hän voisi päättää että pidetään lock down rokotteeseen asti varmuuden vuoksi. Tai niin kauan kun on enemmän kuin 1 case. Tai sulkea varmuuden vuoksi sitten uudestaan oman näkemyksensä mukaan.

Käytännössä olettaisi, että tietysti aika äkkiä tulee paine avata kun muutkin avaavat ja alkaa tulla Muskin kaltaisia avauksia. Tai positioon etsittäisiin joku muu. Tautihan on jo Alamedassa hyvin pienissä luvuissa ja Teslalla vakuuttava Shanghaipohjainen plan avata varotoimenpitein. 

Ilmeisesti Dave Leen (asunut elämänsä tuolla päin kaliforniaa) mukaan on kuitenkin aika fundamentaalista sakkia Alamedassa. Teslalle voi olla pidemmällä tähtäimellä hyödyksi siirtää toimintoja mahdollisimman paljon Texasiin tai Nevadaan missä ystävällisempi yritysympäristö. Verotkin alhaisemmat. HQ:n ja tulevat tuotteet jo siirtääkin. Satelliittiofficet varmaankin jäävät kaliforniaan. 

EDIT: näköjään Trumppi juuri twiittasi, että Teslan pitää antaa avata "NOW". Luo edelleen painetta antaa lupa Teslalle. 

Mitähän vaikutuksia on Teslan ostajakuntaan, ehkä Tesla saa jatkossa yhä enemmän republikaanitaustaisia ostajia. HQ:t ja tulevat tuotteet siirretään  Texasiin/Nevadaan, republikaanienemmistöt, Trumppi tukee jne. Demokraatit tai vasemmistosiipi ehkä alkaa samaistamaan Muskia ja sitä myötä myös Teslaa enemmän republikaaneihin ja Trumppiin. 

Aika leveällä pensselillä vedit (taas) noita ostajakuntaaan liittyviä skenaarioita. laugh

Pystytkö kääntämään tämänkin positiiviseksi?

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uuden-tesla-model-3n-omistaja-koki-elamansa-yllatyksen-ratti-irtosi-tanaan-paikoiltaan/df89b9e0-2eaf-4899-a540-2ef802f611e9

Uuden Tesla Model 3:n omistaja koki elämänsä yllätyksen: ”Ratti irtosi tänään paikoiltaan”

Aika hauskoja nuo Twitterin kommentit asiaan:

https://twitter.com/search?q=tesla%20steering%20wheel&src=typed_query

Musk ei varmaan näe tarpeelliseksi takaisinkutsua autoja, koska vaikka ratti putosi, niin se ei mennyt edes hukkaan. wink

Edit: ja onhan aikaisemminkin ollut näitä irronneita takapyöriä

https://www.flickr.com/photos/136377865@N05/albums/72157658490111523/

Huonon maalipinnan ja lumi-/vesisateessa irronneiden puskureiden lisäksi... 

Näin pienillä volyymeilla on näin paljon vakavia ongelmia, mitähän mahtaa tapahtua jos/kun volyymit nousee...indecision

12.5.2020 - 19:49

Roope1248

+152
Liittynyt:
11.1.2020
Viestejä:
218

Aika helppo saada positiiviseksi, joten käännetään :D Tesla on toimittajiien suosikkiaihe verrattuna moneen muuhun valmistajaan. Ilmaista näkyvyyttä. Uusia tuotteita kun julkaistaan, niin jokainen kirjoittelemassa. Helppo löytää joku, jolla jotain on Teslan suhteen pielessä. Samoin olisi monen muunkin autonvalmistajan kohdalla, jutut vain eivät kerää klikkauksia niin hyvin.

Cybertruck ennakkotilauksia 600k noin. En usko että uutisointi hajonneesta ikkunasta vähensi ennakkotilauksia loppupeleissä näkyvyyden myötä, ehkä päinvastoin. 

Vakavammin, tietysti Teslan tulee jatkuvasti parantaa tuotettaan, jotta se pärjää kilpailussa. Täytyy seurata esimerkiksi Kiinan Tehtaan tuottamien autojen laatua ja sitten saksan. Niissä Teslalla hyvä paikka päivittää prosesseja ja välineitä parempaan. Saksaan tulossa esimerkiksi parempi maalaamo.https://www.google.com/amp/s/cleantechnica.com/2020/04/14/giga-berlin-w…

Jos on katsonut Munron (munrolive.com) Model y purkuvideoita niin siinä tuo maali taisi olla lähestulkoon ainut valituksen aiheensa. Muuten tykkäsi auton laadusta niin paljon että oli ensimmäinen sähköauto mitä suositteli ostamaan. 

 

 

 

13.5.2020 - 11:28

starsailor

-154
Liittynyt:
26.5.2017
Viestejä:
220

Löysin tubesta sellaisen kanavan kuin Tesla Joni, joka nauratti tämän foorumin keskustelun kautta. Kaveri on siis ollut lehdissä joskus, kun hänen tilaamaa uusi Tesla oli maalipinnaltaan ihan paska ja joutui vääntämään pitkään, että sai asian kuntoon. Kaveri on silti kauhea Tesla-fani, mutta kun katsoo kanavaa, niin Tesla tuntuu olevan jatkuvasti korjaamolla ja nyt hän uskoo saaneensa koronan :D

13.5.2020 - 17:23

Shuko

+29
Liittynyt:
4.4.2020
Viestejä:
12
starsailor kirjoitti:

Löysin tubesta sellaisen kanavan kuin Tesla Joni, joka nauratti tämän foorumin keskustelun kautta. Kaveri on siis ollut lehdissä joskus, kun hänen tilaamaa uusi Tesla oli maalipinnaltaan ihan paska ja joutui vääntämään pitkään, että sai asian kuntoon. Kaveri on silti kauhea Tesla-fani, mutta kun katsoo kanavaa, niin Tesla tuntuu olevan jatkuvasti korjaamolla ja nyt hän uskoo saaneensa koronan :D

Yksi hänen talvivideo oli hauska, kun sulatteli autoa pari tuntia, että sai edes ovet auki. :D Karmittomat ikkunalasit ja scifi-kahvat ovat ilmeisesti mainiota.

Pisteet hänelle, että selvitti ja toteutti, miten latauspisteen saa taloyhtiössä tehtyä.

13.5.2020 - 19:03

tomjar

-5
Liittynyt:
30.1.2017
Viestejä:
113
starsailor kirjoitti:

Löysin tubesta sellaisen kanavan kuin Tesla Joni, joka nauratti tämän foorumin keskustelun kautta. Kaveri on siis ollut lehdissä joskus, kun hänen tilaamaa uusi Tesla oli maalipinnaltaan ihan paska ja joutui vääntämään pitkään, että sai asian kuntoon. Kaveri on silti kauhea Tesla-fani, mutta kun katsoo kanavaa, niin Tesla tuntuu olevan jatkuvasti korjaamolla ja nyt hän uskoo saaneensa koronan :D

Jep, käsittämätöntä miten jollakin voi riittää uskoa ja kärsivällisyyttä noin pitkään, vaikka ostos on ihan susi. Mut toi Joni taitaa olla softakaveri, joka on ostanut Teslan "tietokoneominaisuuksien vuoksi" (ja on tottunut siihen, että kone kyykkää ja bitti on poikittain), eikä ole mikään perinteinen petrolhead/bensalenkkari, joka ostaa auton ajamisen nautinnon vuoksi.

15.5.2020 - 23:43

Roope1248

+152
Liittynyt:
11.1.2020
Viestejä:
218

Tuli mieleen lisätä Fiilisimiehen aikaisempiin laskelmiin, jotka hyvin havainnollistavat softamyynnin potentiaalia. Tämä on mielestäni tärkeä keskustelunaihe, koska on niin suuri ero eri skenaarioilla. Jos Tesla saa itseajavan auton toimimaan kilpailukykyisin Tesla network hinnoin vs ei saa toimimaan 30 vuoteen. 

Oma näkemys, että tuon hyväkatteisen potentiaalisesti koko auton elinkaaren ajan jatkuvan softamyynnin takia, Tesla näyttää halvalta 150 mrd arvostuksellakin. Argumentoin hieman nyt eri näkökulmasta mitä aiemmin. Koitan konkreettisesti hahmotella polun miten Tesla 2030 vuonna pääsisi laajamittaisesti myymään itseajavia autoja, softaa ja palvelua. 

Taustoitusta: itseajavat autot mahdollistavat Tesla Networkin.  Tesla network mahdollistaa jatkuvan tulovirran taksikyytipalvelusta. Tähän vasta-argumentti voisi olla, että ei niihin päästä vielä pitkään aikaan, esim. 30 vuoteen. Näyttää kuitenkin viimeaikaisen kehityksen valossa että nopeampaa päästään. Tuon muutamia seikkoja, jotka puhuvat itseajavien autojen puolesta jo aiemmin. 10 vuoden päästä on mielestäni jo todennäköistä, että on laaja itseajava Tesla network.

Jo nyt Waymo kuljettaa matkustajia phoenixissa ilman back up kuskia. Geofencattu alue kasvaa koko ajan. Miksei 10 vuoden päästä tämä alue voisi olla jo  koko USA. Tai vähintäänkin iso pala USA:ta. Joissain osavaltioissahan voitaisiin olla hitaita  itseajavan auton sallimisessa. Ehkä lumi ja jää voisivat hidastaa joissain kolkissa. Mutta silloinkin, vaikka olisi pitkän aikaa ongelmaa lumen ja jään kanssa, niin suuressa osassa maata olosuhteet eivät ole pahat ja itseajava verkosto olisi jo merkittävä.

Teslalla on hieman eri strategia ja tekee isoon fleettiin laajalla alueella päivityksiä. FSD ei ole samaan tapaan geofencattu kuin waymo. Tesla käyttää myös melkein ainoastaan kameroita. On paljon haastavempi laajalle alueelle tehdä itseajava auto vs pienempi geofencattu alue. End game on kuitenkin sama, yritetään laajalle alueelle saada itseajava network. Teslan end game on tehdä halvalla sensor suitella laaja itseajava verkosto. Olisi hyvin hintakilpailukykyinen Jos onnistuu.
Teslalla on ehkä jo  ensi vuoden loppupuolella  FSD paketin täysimääräiseen tulouttamiseen tarvittavat ominaisuudet. Full self driving capabilitynä taidettiin myydä. Eli kun kaupunkikäännös päivitys tulee niin Tesla voi tulouttaa taas isomman osan. Nyt ennen liikennevaloupdatea 50 prosenttia jo tuloutettiin. Voisi olettaa, että ollaan sadassa tai lähellä sataa kun tulee tämä liikennevalo ja sitten kaupunkikäännökset. Kuskia kuitenkin vielä tarvitaan back up driverina vielä ensi vuonnakin.

Kauanko kuskia tarvitaan validoimaan / back up kuskina olemiseen? Mitä päivityksiä tarvittaisiin?
Voisi koittaa ennustaa tulevia Teslan softapäivityksiä 2020 vuoden jälkeen. (huomattavasti Muskin ennustuksia skeptisemmin). Hahmottaakseen miten voisi esimerkiksi mennä. Näin ei tule tietysti päivitykset tarkalleen menemään.

2020 Tesla validoi liikennevalopäivitystä. Koodin iso uudelleenkirjoitusprojekti valmiina. Nopeuttaa iteraatioita/päivitystiheyttä kun testit tulevat uutta toiminntoa varten automaattisesti luoduksi. Ja kun datan keräys tapahtuu automatisoidusti fleet triggerien avulla. Datan labelointi on kuitenkin edelleen pullonkaulana ja työvoimaa vaativaa. Tähän Tesla on tosin kehittänyt labelointi työkaluja, jotka jo valmiiksi ennustavat labelin.  Tesla kehittää myös self supervised koulutusmenetelmiä. Tesla myös kehittää pseudolidaria kameroiden avulla.

FSD paketin hinta 7k take rate 15-20 prossaa

2021 Tulisi kaupunkikäännökset risteykonfirmaatiolla isona updatena. Reverse summon ilman konfirmaatiota. Liikennevalot ilman konfirmaatiota + pientä updatea parannusta.

FSD paketin hinta 8k 22 prossaa take rate. Tesla tuo kuukausimaksullisen version, joka parantaa take ratea (oletetaan diskontattu nykyarvo sama 8k).

2022 tulisi kaupunkikäännökset advanced monimutkaisiin risteyksiin. Joissa tarvii oikeastaan ennakkotietämystä. Tesla voisi hyödyntää karttadataa. Hyödyntää jo nyt stop merkkien tunnistamiseen. Voisi tulla myös erikoiset liikennemerkit päivitys. Voisi tulla erikoistilanteet päivitys, esimerkiksi liikenneohjaajan käsimerkkien tunnistus + muuta pientä updatea.
FSD paketin hinta 8.5k, take rate 24%. Tesla tuo free trialit FSD:lle joka saa ihmisiä entisestään tykästymään FSD pakettiin.

2023 voisi tulla poliisin pysäytys toiminto. Auto tunnistaa kun poliisi haluaa että ajat tiensivuun. Voisi tulla erikoistilanteet 2. Neuvottelutilanteisiin joissa pitää toiseen auton kanssa hieman neuvotella  voisi tunnistaa henkilön kehonkielen perusteella kannattaako mennä ensin vai odottaa. + kaikkia aiempia hiottaisiin ja muuta pikkupäivitystä.

FSD paketin hinta 9k, take rate 25 %

2024 Kaikissa Tesloissa on uusi HW4. Uusi parempi chip ja tietokone. Tuplaa TOPSit. Tesla lisäksi hionut sensor suitea vielä paremmin jään ja ãäriolot huomioonottavaksi.

FSD paketin hinta 9.5k. Tesla tarjoaa edullista lainaa FSD:hen. Take rate nousee 28 prossaan, koska kasvava joukko ihmisiä uskoo, että lahivuosina ollaan täysin itseajavassa autossa. 

2025 voisi tulla vaaratilanteiden välttäminen päivitys. Auto tunnistaa hurrikaanit, tulvat  jne jotka voivat olla tulossa  Ensimmäinen pulaan joutunut Tesla varoittaa muita. Voidaan myös hyödyntää säätietoja.
FSD paketin hinta 10k. Take rate 31 prossaa.

2026 Tesla voi hyödyntää fleetdataa ja hioa automatisoidusti eniten “disengagement” aiheuttaneita tapahtumia/asioita. Tesla network avataan kaliforniassa kuskin kera.

FSD paketin hinta 10.5 K take rate 34 prossaa. Take rate jatkaa kasvua hinnan kasvaessa, koska moni alkaa laskemaan, tienaamismahdollisuutta sisään. 10.5K ajatellaan maksavan takaisin itsensä, jopa tienaavan.

2027 lumi ja jää päivitys. Tesla hyödyntää uutta kehittämäänsä tutkaa lumen ja jään läpi näkemiseksi. Tesla osaa automaattisesti lumipyryssä ajaa varovaisemmin, ottaa tien liukkauden huomioon.
Tesla avaa Tesla network palvelun kaliforniassa early accesssina ilman kuskia. Kalifornian laki vaatii etäohjausmahdollisuutta. Tätä käytetään backuppina, kun auto silloin tällöin jää jumiin. 

FSD paketin hinta 11K. Take rate 37 %. Yhä kasvava joukko valitsee FSD:n koska pieni  osa jo pääsee käyttämään Tesla Networkissa. Moni ostaa  ennakoidenkin ominaisuuksia. Elon myös näyttää pitävän sanansa ja nostaa kokoajan hintaa. Parempi ostaa ennen kuin nousee hinta uudestaan.

2028 Network laajenee koko kaliforniaan isommalle yleisölle. Autossa on tekoäly joka ymmärtää puhetta Alexan tapaan. Voi autollle sanoa äänikomennolla minne suuntaan navigoidaan. Jos auto on epävarma ajossa tai vaaratilanne, se soittaa heti “kotiin" jo hieman vaaraa ennakoidenkin. Teslalla on kaukoohjaustiimit hätätilanteita varten. Latenssi on saatu painettua 100 ms tasolle ja alle. Tulee HW4 uusi Teslan chip ja laskentateho jälleen tuplaantuu.

FSD paketin hinta 11.5k take rate 40 % . Nousu jatkuu kun  yhä useampi ennakoi eikä pidä erityisen kalliina kun voi laittaa tienaamaan airbnb tyyppisesti.

2029 Tesla network laajenee  kaikkiin “hyvän sään" osavaltioihin, joissa sallitaan itseajavat autot. Myös aasiassa aloitetaan Network toiminta.
FSD hinta 12K take rate 45% laajentuminen USA:ssa kasvattaa tietoisuutta  että voi laittaa airbnb tyyppisesti fleettiin ajelemaan, take rate kasvaa.

2030 Tesla network laajenee entisestään  aasiassa  ja euroopassa. Amerikassa myös jo pohjoisempiin kolkkiin. Jos huono keli, Tesla esimerkiksi  hidastaa vauhtiansa automatisoidusti. 

FSD hinta 12.5k take rate 50 %. Laajenemisen myötä take rate kasvaa edelleen. Moni myös kuulee tarinoita kavereista jotka tienaavat Tesloillaan ja maksavat autoaan pois. Tämä lisää innokkuutta ostaa FSD.

Mitä sitten? Tesla saisi näillä oletuksilla 2030 vuonna myydyt autot kertaa FSD paketit tuloa. Jos olisi 5 miljoonaa autoa myytynä (Teslan ja Muskin puheet ja tavoitteet 10 miljoonaa +) niin FSD tuloa olisi keskimäärin 6.25k per auto ja  firmalle 31.25. Miljardia.
Huomioitavaa on, että jäljelle jää myös potentiaali myydä saman vuoden valmistetuista autoista se FSD paketti myöhemminkin. Samalla hinnalla olisi myyntipotentiaalia jäljellä toiset 31.25 miljardia.
Toinen huomioitava, että Tesla joka vuosi saa myyntiä FSD paketeista jotka ostetaan hieman jo vanhaan autoon. Jos keskimäärin 5 vuoden välein vaihtuu Teslan omistaja ja heistä taas 50 prossaa ostaa FSD:n. Oletetaan 2025 olisi valmistettu 3 miljoonaa teslaa. Oletetaan myös , että moni odottaa FSD ominaisuuksien validoitumista ennen kuin ostavat. Haluavat nähdä ensin vuoden pari toiminnassa muilla, mutta ostavat sitten jälkijunassa. Arvioidaan karkeasti miljoonaa ostaisi 2030 vuonna FSD:n uudestaan/jälkijunassa olisi 12.5 miljardia firmalle puhdasta tuloa. 
 (Huomiotavaa, että tällä strategialla r & d on minimaaliinen autopilotille, kun on hyödynnetty fleettiä, omistajat opettaneet ja omistajat ostaneet).

FSD paketin myyntiin ei lopu Teslan tulovirta. Kun auto laitetaan networkkiin, niin se voi tarjota taksipalveluita joista Tesla ottaa siivun. Oletetaan että Teslalla olisi omaa plus asiakkaiden potentiaalista robotaksifleettiä 5.2 miljoonaa autoa 2030 vuonna. Omaa fleettiä voisi olla esimerkiksi 200k loput asiakkaiden. 
Oletetaan taksaksi dollari per maili. (Musk mainitsi vuosikokouksessa). Jos kustannus per maili (sähkö huolto olisi 20 senttiä). Teslan cut on 30 pinnaa 80 sentistä, on 24 senttiä.

Jos 65 prosenttia laittaisi auton aina ajoon silloin kun ei itse aja, niin kilometrejä voisi kertyä vuodessa helposti näille autoille saman verran kuin normitakseillakin. Itseajava auto ei tunne työaikoja. 25000 mailia olisi varmaan minimimäärä mitä kertyisi keskimäärin. Huomioitavaa, että Teslalla myös cybertruck ja Semi jotka voisivat kuskata tavaraakin yötä päivää.

Teslan omat autot voisivat varmaankin ajaa yötä päivää huoltotauot poisluettuna. Vuosittainen mailimäärä varmaankin olisi vähintään 50k mailia, miksei  100 k jopa. Tämä nostaisi keskimääräisen mailimäärän ehkä vähintään 30 tuhanteen.
Jos olisi 5.2 miljoonaa autoa networkissa, niin Teslalle jäisi tuottoa vuosittain 5.2 *0.5*0.24 *30000 = 18.7 miljardia. Tämä tulo olisi jatkuva luonteeltaan vaikka Tesla lopettaisi kokonaan autonvalmistuksen useammaksi vuodeksi. Se myös kasvaisi sitä mukaa kuin fleetti robotaxeja kasvaa. 2031 uusia robotaxeja tulisi noin 1.75 miljoonaa vastaavilla käyttöönottooletuksilla kuin 2030. Kasvua fleettiin olisi 30 prossaa ja samoin tuloon. Analyytikot  jatkuvan luonteensa vuoksi antaisivat myös korkeamman pe luvun.

Ehkä markkina antaisi 2030 vähintään 20 pe:n Teslan softa ja network myynnille sen jatluvan luoteen ja kasvun myötä. 2030 katsotaan taas 3, 5 10 vuotta eteenpäin.

Oletetaan ettã Teslan muu iikketoiminta nettovoitto  olisi vaikka vain 5 prossaa. Softa tulo olisi pelkkää voittoa. (Auton hinta sisältäã softakulua ja hardwarea minkä kuluttaja maksaa). 

Softasta tulisi tällöin 2030 vuonna 31.25 + 12.5 + 18.7 = 62.5 miljardia. 20 prossan veron jälkeen oltaisiin 50 miljardissa. Tähän vähintään p/e arvostuskerroin 20 koska jatkuvaa softatuloa, joka fleetin kasvun myötä kasvaa entisestään.

20*50 miljardia = triljoonan market cap pelkällä softalla ja networkilla.+ energia ja muu liiketoiminta päälle. Jos Tesla onnistuisikin 10 miljoonan auton tavoitteessaan, niin sitten laskelman luvut saisikin about tuplata ja oltaisiin 2 triljoonassa, koska softamyyntikin tuplaantuisi suurinpiirtein.

Huomiotavaa, että laskin vain 5 miljoonalla autolla 2030, en 10 miljoonalla mihin Tesla tähtää (tai yli). 50 % take rate ainoastaan . Myös konservatiiviset Tesla network luvut. Todennäköisesti todellisuutta liian alhaiset oletukset itsellä, mutta mieluummin liian konservatiivisesti. En myöskään ottanut mitään muuta softamyyntiä kuin FSD paketin huomioon. 

Entäs kilpailevat networkit? Uskon, että näitä on 2030 ehkä useampia. Maailma on kuitenkin iso ja Teslalla vain 5 miljoonan robofleet joka mahtuu sinne. Teslalla myös tärkeimpänä etuna puolellaan alhainen kustannustaso. Juuri oli uutinen, että Tesla yhdessä CATL kanssa tekee halpoja “iron phosphate" akkuja kiinan model kolmeen. 80 usd per kwh. Mahdollistaa 50 kilowattia 40 k:lla. "Rautaakku" on painava  mutta Tesla pystyy sitä käyttämään energiatehokkuutensa vuoksi, ilman, että ajoominaisuudet kärsivät pienen ekstrapainon vuoksi.

Teslalla on oma akkutuotanto suunitelmissa miljoonan mailin akkuineen. Itseajava auto on lähes tuplat arvokkaampi jos se kestää tuplat kauemmin (toki diskonttaus ja kuluminen huomioon). Tesla voi painaa hintansa alemmas. Teslalla on myös energiatehokkuusetu se voi ajaa pienemilla käyttökustannuksilla. 

Teslalla on oma latausasemaverkosto sekä oma huoltoverkosto. Sen ei tarvitse maksaa näistä marginaaleja. Alentaen jälleen käyttökustannuksia. Oma itseajava tietokone laskee kustannuksia, kosla Nvidialla on reippaat marginaalit. Tesla voi myös optimoida virrankulutusta ja ominaisuuksia itselleen parhaiten sopivaksi. 

En näe esim android autoa ongelmana. Tesla voi kehittää oman palvelun kun on kriittistä massaa. Ja miksei teoriassa Tesla voisi ottaa kylkeen myös android autoa (jos siellä olisi kuluttajille välttämättömiä palveluita mitä Tesla ei voisi korvata). Tähän en tosin usko. Ihmiset ovat itseajavassa autossa varmaan paljon kännykällänsä. Teslan app store ja palvelut augmentoisivat tätä.

Teslalla on minimaaliset pääoma/itseajavat autot kulut. Omistajat maksavat ja laittavat networkkiin autojaan.

Yhteenvetona. Näyttää edellä olevista seikoista johtuen mielestäni todennäköiseltä, että 2030 Teslan arvo on triljoonan ainakin tai parikin softan vuoksi. Energia ja muu liiketoiminta tähän päälle. Vaikka kilpailijoita olisi, niin Teslalla näyttää olevan eväät erinomaiseen kustannuskilpailukykyyn. 

 

16.5.2020 - 04:54

Bobo36

+132
Liittynyt:
5.10.2019
Viestejä:
231

Kiitoksia mielenkiintoisista laskutoimituksistasi. Sangen valaisevaa Teslan valuaatiota ajatellen.

Semmoiseen täysin mitättömään yksityiskohtaan takerruin: jos meikäläisellä olisi varaa omaan autoon, niin en suhtautuisi kovinkaan positiivisesti 16 h/vrk x 7 vrk x 52 viikkoa/vuosi penkeille kertyviin koronaviruksiin/ranskiksiin/mälleihin/poppareihin/oluisiin/punaviineihin/huumejäämiin - en siis haluaisi tukea Harjun narkkareita tai Kallion hipstereitä heidän vapaa-ajan vietossaan tarjoamalla puhdasta autoani...

... joo, tiedän. Olen nihilisti, mielestäni kohteliaat käytöstavat ja kerran päivässä suihkussa käynti on ihan suotavaa...

... mutta Teslan omistajille on varmasti ihan ookoo, että heidän autonsa toimivat julkisina käymälöinä.

16.5.2020 - 11:03

Roope1248

+152
Liittynyt:
11.1.2020
Viestejä:
218

Tuo on varmasti totta, että moni ei haluaisi Teslaansa laittaa vuokralle/networkkiin. En sen vuoksi laskelmiin laittanut kuin 50 % että laittaisi robofleettiin (epähuomiossa tekstissä 65 % ja laskussa kuitenkin 50 %). Ja 50 % ostaa alunperinkään tuon FSD:n auton oston yhteydessä. Eli suurin osa ei laittaisi autoaan ollenkaan robotaksiksi noissa laskelmissani. 

Uskon, että osa ihmisistä kuitenkin laittaa. Airbnb on esimerkiksi suosittu. Jotkut laittavat väliaikaisesti omia asutojaankin vuokralle. Tesla voisi yrittää myös nostaa tuota robotaksifleet käyttöä eri tavoin. Yksi on että omistaja voi rajoittaa aluetta ja aikoja missä oma auto saa kulkea. Voisi olla valvontakamera autossa, joka seuraa sisätiloja. Tesloissa tälläinen jo onkin.

Hankala kuitenkaan estää ihmisten sotkemista pelkälä valvontakameralla. Voisi auton tekoäly ilmoittaa että sotkit autoa, jos et siivoa tai pysty siivoamaan niin taksa nousee siivouskustannusten kattamiseksi. Jos sotkua autossa, kun asiakas vaan kuitenkin lähtee siivoamatta, niin auto voi tunnistaa tämän kameralla ja käydä siivouspalvelussa.

Jos omistajan cut olisi sen 0.5 dollaria per maili käyttökustannusten ja Teslan cutin jälkeen, niin 30 k vuotuinen mailimäärä robofleetissä toisi 15k rahaa. 40k maksava Teslan auto 12.5k itseajavalla päivityksellä olisi maksettu 3 ja puolessa vuodessa takaisin. Olisi aika houkuttelevaa laittaa Tesla tuonne networkkiin, kun saa sotkemisen riskistä kunnon korvauksen. Ja kun siivoaminen on kuitenkin myös mahdollista. Jotkut voisivat ostaa useampia Tesloja. Yhden omaan ajoon ja toisen täyspäiväiseen ajoon Tesla networkiin. Joku isompi yritys voisi ostaa vaikka 100 Teslaa takseiksi Tesla networkkiin. 

 

16.5.2020 - 11:45

hauturi

+3265
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
2384

50% on varmaan pahasti yläkanttiin, 5% voisi olla lähempänä totuutta (tai ehkä 0,5%). Ja käyttöaste on sitten vielä oma juttunsa, silloin kun oma auto on vapaana vuokrattavaksi muille, ei sille välttämättä ole kysyntää ja toisinpäin. Vaikea arvioida.

Jos vuokrakäytön saa hinnoitella vapaasti, voi hinnoittelulla karsia "vessakäyttöä". Siihen se ei auta, että kun autoa tarvisi, se on akku tyhjänä jossain, hyvällä tuurilla omassa pihassa, huonolla tuurilla jossain ihan muualla. 

16.5.2020 - 11:51

Bobo36

+132
Liittynyt:
5.10.2019
Viestejä:
231
Roope1248 kirjoitti:
Jotkut voisivat ostaa useampia Tesloja. Yhden omaan ajoon ja toisen täyspäiväiseen ajoon Tesla networkiin. Joku isompi yritys voisi ostaa vaikka 100 Teslaa takseiksi Tesla networkkiin.

Jos se olisi noin hyvä pisnes, niin miksi ei yksityishenkilö ostaisi vaikkapa 1000 kpl Teslaa tienaamaan helppoa rahaa? Tai 10000 kpl?

16.5.2020 - 13:13

tomjar

-5
Liittynyt:
30.1.2017
Viestejä:
113

Täälläpä ollaan niin jalat ilmassa ja jos vastaavia fantasioita (ilman mitään realismia) on muillakin sijoittajilla, niin en ihmettele yhtään miksi Teslan osakkeen hinta on siellä missä on. Jos em. asiat on hinnoiteltu osakkeeseen, niin ilmaa on ja paljon...  

16.5.2020 - 15:07

Artsipappa

+2192
Liittynyt:
14.7.2016
Viestejä:
1973
Roope1248 kirjoitti:

Jos omistajan cut olisi sen 0.5 dollaria per maili käyttökustannusten ja Teslan cutin jälkeen, niin 30 k vuotuinen mailimäärä robofleetissä toisi 15k rahaa. 40k maksava Teslan auto 12.5k itseajavalla päivityksellä olisi maksettu 3 ja puolessa vuodessa takaisin. Olisi aika houkuttelevaa laittaa Tesla tuonne networkkiin, kun saa sotkemisen riskistä kunnon korvauksen. Ja kun siivoaminen on kuitenkin myös mahdollista. Jotkut voisivat ostaa useampia Tesloja. Yhden omaan ajoon ja toisen täyspäiväiseen ajoon Tesla networkiin. Joku isompi yritys voisi ostaa vaikka 100 Teslaa takseiksi Tesla networkkiin. 

Eiköhän markkinatalous pidä huolen että marginaalit eivät ole noin messeviä. Tossahan jokaisen kannattaa ostaa se 10 autoa ja pistää jauhamaan rahaa. Mielestäni täysin utopistista että auto maksaisi itse itsensä takaisin 3,5 vuodessa.

16.5.2020 - 15:55

Roope1248

+152
Liittynyt:
11.1.2020
Viestejä:
218
Bobo36 kirjoitti:

 

Roope1248 kirjoitti:

Jotkut voisivat ostaa useampia Tesloja. Yhden omaan ajoon ja toisen täyspäiväiseen ajoon Tesla networkiin. Joku isompi yritys voisi ostaa vaikka 100 Teslaa takseiksi Tesla networkkiin.

Jos se olisi noin hyvä pisnes, niin miksi ei yksityishenkilö ostaisi vaikkapa 1000 kpl Teslaa tienaamaan helppoa rahaa? Tai 10000 kpl?

Näin voisi tietty tehdä he joilla pääomaa. Teslan olisi varmaan fiksuinta tehdä tästä syystä omaa fleettia mahdollisimman paljon. Tai nostaa omaa cuttia.

Jossain kohtaa tulee limitti vastaan paljonko voi olla takseja liikenteessä. Ei löydy kuskattavia. 

Uskon, että tuo kustannustaso tulee olemaan ratkaiseva, kuka networkin omistaja tienaa parhaiten. Jossain kohtaa, kun kaikki itseajavat autot koetaan niin turvallisiksi, että aletaan katsomaan kyydin hintaa erityisellä tarkkuudella. Teslalla mielestäni hyvä mahdollisuus pystyä tarjoamaan todella edullisen palvelun. Huomattavasti alle yhden dollarinkin per maili, jos/kun kilpailu kiristyy.

Se on mielenkiintoinen kysymys että kuinka iso tuo transportation as a service tai mobility as a service markkina tulee olemaan, kun itseajavat autot toimivat ja kuinka ison palan Tesla pystyy siitä ottamaan. Hinta tulee varmaankin olemaan isoin tekijä jos kilpailukykyä mietitään. Toinen tekijä saatavuus. Kolmantena ekstrapalvelut ja helppous/asiakaskokemus. Turvallisuus ja itseajavat ominaisuudet tulevat alkuun korostumaan kun voi olla isoja eroja eri itseajavien autojen välillä. 

Tuossa valuaatiolaskelmassa muuten huomioitava iso juttu on se, että FSD paketin myynnistä tuli isoin arvo oletuksilla mitä käytin. (5 miljoonaa autoa, 12.5k hinta, 50 % take rate). 70 prossaa tai yli 700 miljardia markkinaarvoa FSD paketin myynnillä.

Networkin lisäksi tekijä mikä voi ihmisiä saada FSD:n ostamaan on ajamisen helpottuminen - tämä voi olla tekijä minkä vuoksi moni ostaa jo tänään. Tietysti moni joka ostaa jo tänään FSD paketin, niin voi odottaa henkilökohtaisen taksipalvelun mahdollistumista, sitten kun on täysin itseajava. Työnteon, lukemisen viihteen kuluttamisen jne. mahdollistuminen matkalla jne.

Se olisi mielenkiintoista ennustaa milloin Tesla on luottavainen jättämään "pidä ratista kiinni valitukset pois" oma veikkaus, että ehkä noin 2024 voisi HW4 päivityksen yhteydessä tulla rajoitetuilla alueilla, niin että voit jo tehdä töitä tai kuluttaa viihdettä ohjaamossa. (Ei toki kaikkialla laki sallisi, mutta jossain päin varmaan jo). Esimerkiksi suljetummilla moottoriteillä. Auto voisi edelleen "kutsua" ohjaajaa apuun silloin tällöin vaikka tietullimaksuja maksamaan jne. Tai kun poliisi pysäyttää. 

Henkilöt joiden työmatka on tunnin suuntaansa moottoritietä voisivat pian kuitenkin olla valmiita maksamaan FSD paketista, koska mahdollistaisi 200 työpäivää kertaa 2h vapautunutta aikaa, lukemiseen, opiskeluun, työntekoon, viihteen kuluttamiseen jne. 400h 15 dollarin "oman ajan arvolla"/lisääntyvänä työaikana (jos mahdollisuus) olisi 6000 dollaria. 12k FSD paketin voisi ajatella tavallaan maksavan itsensä takaisin vapaaaikana (tai jopa työaikana, jos mahdollisuus joitain työtehtäviä tehdä etänä tietokoneella) .

16.5.2020 - 16:03

hauturi

+3265
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
2384

Tuohan on hieno systeemi, kaikki voittaa. Teslan omistajat voittaa, Tesla voittaa, Teslan osakkeenomistajat ne vasta voittaakin. Kaikille vaan oma Tesla ja Teslan osakkeita, niin taloudellinen riippumattomuus on taattu.

16.5.2020 - 16:14

Fiilismies

-40
Liittynyt:
26.11.2019
Viestejä:
65
hauturi kirjoitti:

Tuohan on hieno systeemi, kaikki voittaa. Teslan omistajat voittaa, Tesla voittaa, Teslan osakkeenomistajat ne vasta voittaakin. Kaikille vaan oma Tesla ja Teslan osakkeita, niin taloudellinen riippumattomuus on taattu.

Oikeessas oot, vaikka sanoitkin sarkastisesti.

Toinen hyvä esimerkki win-win tilanteesta on Teslan Solar Roof. Ostat katon kotiin joka kerää aurinkoenergiaa kotiisi poistaen sähkölahkusi. Ylimääräisen sähkön voit vielä myydä profitilla pois. Sinä voitat, Tesla voittaa ja osakkeen omistaja voittaa. 

 

16.5.2020 - 17:54

il Pirata

+77
Liittynyt:
10.11.2018
Viestejä:
22
Fiilismies kirjoitti:

 

hauturi kirjoitti:

Tuohan on hieno systeemi, kaikki voittaa. Teslan omistajat voittaa, Tesla voittaa, Teslan osakkeenomistajat ne vasta voittaakin. Kaikille vaan oma Tesla ja Teslan osakkeita, niin taloudellinen riippumattomuus on taattu.

 

Oikeessas oot, vaikka sanoitkin sarkastisesti.

Toinen hyvä esimerkki win-win tilanteesta on Teslan Solar Roof. Ostat katon kotiin joka kerää aurinkoenergiaa kotiisi poistaen sähkölahkusi. Ylimääräisen sähkön voit vielä myydä profitilla pois. Sinä voitat, Tesla voittaa ja osakkeen omistaja voittaa. 

 

En tunne tapausta yksityiskohtaisesti, mutta tulee mieleen että onkohan tuo ihan noin yksinkertaista kuin tuossa esität.

Käytännössä kai tuo voisi parhaiten toimia alueilla, joissa sähkönkulutus ja valon määrä pysyy suhteellisen tasaisena vuodenajasta riippumatta. Järjestelmä on varmaan tuottavimmillaan, kun se juuri kattaa omasta käytöstä syntyvän sähkön kulutuksen.

Jos järjestelmä on ylimitoitettu, niin joutuu myymään sähköä verkkoon. En usko, että se voi mitenkään olla hyvä bisnes, ellei solar roofilla tuotettu sähkö ole tuotantokuluiltaan merkittävästi halvempaa kuin esim. ydinvoimalassa tuotettu sähkö.

Suomen kaltaisissa maissa tulee lisäksi ongelmaksi se, että sähkönkulutus ja toisaalta katon tuottaman sähkön määrä jakaantuu epätasaisesti vuodenaikojen mukaan. Kulutus on pimeään vuoden aikaan suurta ja samalla järjestelmän tuottaman sähkön määrä on pienimmillään. Tämä johtaa väkisin tilanteeseen, että joudut pimeään vuodenaikaan ostamaan sähköä tai jos haluat, että sähkö riittää aina omiksi tarpeiksi, niin järjestelmästä tulee kapasiteetiltaan ylimitoitettu ja joudut myymään sitä muina vuodenaikoina. No periaattessa kai vaihtoehtona olisi helvetinmoinen akusto.

Lisäksi kun sähköä siirretään välillä verkkoon päin ja välillä sitä otetaan verkosta, niin kuka maksaa siirtomaksun? Voisi myös luulla, että veroseuraamuksia syntyy aina kun sähkö vaihtaa omistajaa.

16.5.2020 - 19:47

hauturi

+3265
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
2384

Suomessa aurinkosähköä on vaikea saada kannattavaksi, mutta kyllähän järjestelmien hinta on tullut siksi vauhdikkaasti alas, että takaisinmaksuajat alkavat olla jo lyhyempiä kuin järjestelmän elinikä.

Jos laittaisin aurinkopaneelit katolle (ja varmaan jossain vaiheessa laitankin), en kyllä ikinä hankkisi kattoon integroitua systeemiä, koska paneelien elinikä on todennäköisesti lyhyempi kuin katon muuten. 

16.5.2020 - 20:20

Shuko

+29
Liittynyt:
4.4.2020
Viestejä:
12
hauturi kirjoitti:

Jos laittaisin aurinkopaneelit katolle (ja varmaan jossain vaiheessa laitankin), en kyllä ikinä hankkisi kattoon integroitua systeemiä, koska paneelien elinikä on todennäköisesti lyhyempi kuin katon muuten. 

Kiinteässä kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen, että tulee valittua/rakennettua talo sopivaan asentoon, jotta katon kulma ja suunta ovat optimaalliset. Huonot suunnat pudottavat merkittävästi käytännön numeroita näistä mainostehoista.

Suomessa myytävillä paneeleilla/järjestelmillä on useammalla 12v takuu, jollain niinkin lyhyt kuin 5v. Kun järjestelmän takaisinmaksuaika liikkuu 10-20v luokassa, voi jännittää kuinka kiinakama kestää suomalaisia vuodenaikoja. Saisivat edes sisällä lämpöisessä käytettävät kodinkoneet kestämään 3v. :D

Positiivista on se, että kun ilmasto lämpenee, niin on jotain mihin kesällä käyttää sähköä, kun tarvitaan enemmän jäähdytyssähköä. Se mitä ei kesällä tarvita kerätään päivässä, kun talven tarpeella sen keräämiseen menee koko kuukausi. Melkoista näpräämistä ennen kuin keksitään oikeita energian varastointitapoja.

17.5.2020 - 14:11

starsailor

-154
Liittynyt:
26.5.2017
Viestejä:
220

Antaisitteko 100ke auton taksiajoon ilman valontaa esim. ilta/yöaikaan? Ylipäätänsä taksiajossa riittäisi sellainen max 120km/h kulkeva purkki ilman mitään hienouksia jos siinä ei ole kuljettajaa mukana.

21.5.2020 - 14:46

r0g3r_m00r3

+21
Liittynyt:
1.1.2016
Viestejä:
19

Erittäin mielenkiintoinen keskustelu. Kuinka heikkoja autoja voi tuottaa ja silti asiakkaat on tyytyväisiä?

Puhelin joka käynnistyy nopeammin kuin mikään kilpailija ja jossa on parasta teknologiaa paperilla - mutta itse ääni rätisee pirusti? Outolintu tyhjiössä?

"Sijoittajana" tuntuu hassulta, että kaikki data on jotenkin käännettävissä Teslan voitoksi ilman, että kilpailijat tekisivät mitään muutoksia omaan liiketoimintaan. 

Nopealla selvityksellä tuota FSD-mallia ei kaikkiin nykyautoihin voi tuoda koska osa kameroista (takakamera erityisesti) ei siihen taivu - Teslakin tämän myöntää. 

 

 

 

28.5.2020 - 22:18

tomjar

-5
Liittynyt:
30.1.2017
Viestejä:
113

Tesla alensi autojensa hintoja merkittävästi – herättää epäilyksiä osakkeen yliarvostuksesta

Tesla on alentanut autojensa hintoja Yhdysvalloissa. Model S:n ja X:n hinnat putosivat yhdessä yössä 5000 dollaria ja Model 3:n 2000 dollaria, kertoo uutistoimisto Bloomberg. Euroissa alennukset ovat noin 4500 ja 1800. Reutersin mukaan hinnanalennukset koskevat myös ainakin Kiinaa. Roth Capital Partnersin analyytikko Craig Irwin sanoo, että edes Tesla ei ole immuuni autojen heikentyneelle kysynnälle Yhdysvalloissa. Alennusmyynti herättää epäilyksen, että Teslan osake on nyt yliarvostettu. Yhtiön toimitusjohtaja Elon Musk tviittasi toukokuun alussa samaa sanomaa, mutta hetkellisen laskun jälkeen osake toipui nopeasti. "Hintojen alennukset ovat todennäköisesti taktisia. Niiden tarkoituksena on tukea kysyntää Yhdysvalloissa pandemian aikana", sanoo New Street Researchin analyytikko Pierre Ferragu . Aiemmin sähköautovalmistajan ongelmana oli tuotantomääriä suurempi kysyntä. Koronapandemian aikana myös Tesla joutui sulkemaan tehtaansa 23. päivänä toukokuuta, mutta siitä huolimatta autoja on jäänyt varastoon. Tuotanto aloitettiin taas toukokuun puolivälissä paikallisviranomaisten vastalauseista huolimatta. Analyytikot uskovat kuitenkin, että Tesla selviytyy kriisistä paremmin kuin autoteollisuus yleensä.

 

Arvopaperi