Sama täällä. Säppiin meni eikä enää pääse sisään helposti.Ajattelen positiivisesti. Ei tule käytyä enää kuin harvoin ja ei tule tehtyä enää heräteostoksia.
Tänään näemmä lakkasi monilla käyttäjätunnus ja salasana toimimasta. Kaveri laittoi viestiä, että ei päässyt aamulla niillä sisään. Itsellä nyt illalla poistunut käytöstä.
Jep, ala-arvoisesti hoidettu koko homma. Yllätykset jättäisin mieluiten pörssin puolelle, en välittäjälle.
Jep joo, nää tunarit nyt sitten unohti että voi olla useampia käyttäjätunnuksia.
Enpä sit enää pääse kuin yhteen, toiseen missä on Sharevillessä yli 1000 seuraajaa ei nyt sitten enää pääsekään.
Kyllä nää osaa...
Ja aiemmin mainitsemaani laskentavirhettä käyttöliittymässä eivät ole korjanneet, nyt mennyt jo kohta 3 viikkoa eikä saa Verohallintoon toimitettua oikeita lukuja.
Tosin eipä tuo ole täällä ketään kiinnostanut vaikka koskee kaikkia.
Jep joo, nää tunarit nyt sitten unohti että voi olla useampia käyttäjätunnuksia.
Oikeasti, eivät enää mahdollista eri accounteille kirjautumista? Eeppistä...
Joo luulin ettei näiden tunareitten hommista enää hämmästy mutta olin taas väärässä.
Asia on nyt "selvityksessä" mikä tarkoittaa että voi kestää mitä tahansa viikosta kuukausiin ja sitten ei tehdä mitään.
Laskentavirheen osalta soittelin private bankingiin eilen kun ei mitään kuulunut ja virhe on tunnistettu jopa heidän päässään, mutta vastaus oli että älä käytä niitä lukuja...
olin hetken aika sanaton, mutta toivuttuani vaadin että täytyyhän virhe korjata.
^ tuohon liittyen piti käydä lukemassa se mainostettu Epsin tutkimus, joka sanoo että Nordnetillä on kaikkein tyytyväisimmät asiakkaat toista vuotta putkeen. Myös aktiivisempien sijoittajien joukossa sijoitus oli hyvä. Otanta ~1400 ja puhelin- ja verkkokyselynä tehty. Joko me olemme äänekäs vähemmistö, tai sitten meiltä ei ole kysytty. Onko kukaan täältä osallistunut?
AlterEgo: missä sivulla tuo virhe tarkalleen näkyy?
Salkku -> Tapahtumat, siellä vasen alayhteenveto valuutoittain.
Esim. jos haen sivulle salkun koko vuoden 2024 osinkotapahtumat (tai vaikkapa ostot ja myynnit) ja otan ne ulos Excel/csv tiedostona (itse en edes muulla lailla saa, koska joku älypää on pdf tulosteeseen laittanut 500 tapahtuman rajan ja itselläni oli 2024 lähes 900 osinkotapahtumaa) niin tuosta tiedostosta kun laskee osinkojen yhteissumman Excelissä niin senheittää lähes 4000 euroa verrattuna mitä tuossa sivun yhteenvedossa on euromääränä. Siis ruudulla liikaa lähes 4000 eur.
Private banking henkilö vahingossa (?) möläytti, että vika olisi siinä, että sivulla yhteenveto laskee euromäärät kuluvan päivän "jonkin kellonajan" valuuttakurssien mukaan eikä kuten pitää eli per jokainen ruudulle haettun tapahtuman valuuttakurssi, joka siis löytyy siitä csv tiedostosta.
Ziisus että on ollut aika idiootti koodari asialla ja jo nähtyjen katastrofien perusteella täysin vajavaisesti testattu, jos ollenkaan.
Ja tätä ei ainakaan vielä aiottu korjata, sanoin viime puhelussa että täytyyhän tälläisessa järjestelmässä luvut täsmätä ja että palauttaa korjausvaatimuksen takaisin ylimieliselle it osastolle.
Minua on ihmetyttänyt, että yksillä tunnuksilla pystyy kirjautumaan kaikille Nordnetin domaineille eli fi/se/dk/no. Itselläni löytyy tilit Suomesta ja Ruotsista ja joskus vahingossa kirjautunut väärän maan tunnuksilla ja yllätyksekseni sisään pääsi normaalisti.
Voin kertoa oman hakuni tulokset, kun tässä sattuneesta syystä kävin kilpailijat läpi jokunen päivä sitten. Markkinan rajoitteista johtuen Nordnetillä on käytännössä monopoli, ja ei ihmekään että uskaltavat tehdä tuollaisia pakotusliikkeitä, kun asiakkaiden on vaikea vaihtaa.
...
Kotimaan lappuihin Mandatum on tällä hetkellä paras, Nordea kakkosena, mutta siirtokulut ovat varsin suuret (ja toisaalta myydessä realisoituu verot). Ulkomaan välittäjät eivät pysty päästämään suomalaisia hesulin lappuihin hallintarek. kiellosta johtuen.
Itsekin kävin vaihtoehtoja läpi ja totesin, että suomalaisiin osakkeisiin sijoittavalla ei ole muita realistisia vaihtoehtoja kuin Nordnet tai Mandatum.
Mandatumin isoin puute lienee se, että reaaliaikainen markkinadata on 8 euroa per kuukausi per kauppapaikka, mutta toisaalta siinä on pääsy bondimarkkinoille, jos olen ymmärtänyt oikein. Aikaisemmin ollut puhetta, että sekin hinta tarjoaa vain yhden tason myynti- ja ostolaitoja (versus Nordnetin ilmainen viisi tasoa osakkeilla), vai onko tähän tullut muutosta? Kyllä minä vähänkin epälikvidimmällä lapulla haluaisin nähdä mahdollisimman paljon tasoja ollakseni varma, että saan edes sen minimivälityspalkkion edestä tehtyä kauppoja.
Pankkien kanssa ei kannata asioida pelkästään tämän takia, niillä on kuukausimaksua suunnilleen joka asiasta (minun kaupankäynnillä maksan mieluummin isompia välityspalkkioita). Nordeasta en edes löytänyt minkäänlaista järkevästi koottua hinnastoa. Ei kai ne tosissaan ajattele, että kukaan haluaisi hakea jokaisen yksittäisen kustannuksen omalta sivultaan?
Eipä tosin tuo iso menetys olisi luopua Suomi-sijoittamisesta ihan vain voidakseen hoitaa asiansa ulkomaisilla välittäjillä.
En itse maksa datasta, mutta Saxon hinnasto sanoo että pohjoismaiden hintaan kuuluu kaikki tasot (mutta ne eivät näy siinä simppeleimmässä TraderOnessa, vaan vain niissä kahdessa edistyneemmässä vaihtoehdossa).
Mandatum päästää kyllä bondeihin, mutta 40e minimillä ei ole järkeä piensijoittajalle. Se on ok kulu niihin 50k bondeihin, mutta yhden tai kahden tonnin lappuihin jo suuri. Olen ostanut eurobondini Degirolla ja jenkkini IB:llä, en muista tarkkaa hintaa mutta jotain 2-4e ne olivat per laaki.
Sama täällä, ei onnistunut päivällä enää kirjautuminen noilla. Aivan surkeasti Nordnet on tämänkin homman hoitanut kun ei osaa viestiä tarkasti kuten asiaan kuuluisi.
Tuliko tästä syyn yksilöivä virheilmoitus kun salasanalla ei päässyt sisään? Vai perus "tarkista tunnus ja salasana"?
Sama täällä, ei onnistunut päivällä enää kirjautuminen noilla. Aivan surkeasti Nordnet on tämänkin homman hoitanut kun ei osaa viestiä tarkasti kuten asiaan kuuluisi.
Tuliko tästä syyn yksilöivä virheilmoitus kun salasanalla ei päässyt sisään? Vai perus "tarkista tunnus ja salasana"?
Taisi tulla ihan perusilmoitus niin sai vielä vähän arpomista extraksi.
Sama täällä, ei onnistunut päivällä enää kirjautuminen noilla. Aivan surkeasti Nordnet on tämänkin homman hoitanut kun ei osaa viestiä tarkasti kuten asiaan kuuluisi.
Tuliko tästä syyn yksilöivä virheilmoitus kun salasanalla ei päässyt sisään? Vai perus "tarkista tunnus ja salasana"?
Taisi tulla ihan perusilmoitus niin sai vielä vähän arpomista extraksi.
Alla oleva virheilmoitus. Jokin vain meni pieleen, mutta kukaan ei nyt taida tietää mikä... Ehkä asiakas ei vaan muista tunnuksiaan?
Vai joko yritin liian monta kertaa ja tunnukset ovatkin jo lukossa? Onko joku päässyt vaihtamaan salasanani vai miksi en pääse kirjautumaan, kirjoitan sen varmasti oikein??
Taidan tehdä kuten kehotetaan ja yritän uudelleen.
Vitsikkäitä nämä luotettavat ja arvostetut, tarkan finanssivalvonnan alla toimivat pankit.
Jokin meni pieleen
Ole hyvä ja yritä uudelleen. Jos syötät tunnuksesi väärin useita kertoja peräkkäin, ne lukittuvat tietoturvasyistä. Jos et muista tunnuksiasi, voit käyttää QR-koodia tai Mobiilivarmennetta kirjautumiseen.
^ tuohon liittyen piti käydä lukemassa se mainostettu Epsin tutkimus, joka sanoo että Nordnetillä on kaikkein tyytyväisimmät asiakkaat toista vuotta putkeen. Myös aktiivisempien sijoittajien joukossa sijoitus oli hyvä. Otanta ~1400 ja puhelin- ja verkkokyselynä tehty. Joko me olemme äänekäs vähemmistö, tai sitten meiltä ei ole kysytty. Onko kukaan täältä osallistunut?
AlterEgo: missä sivulla tuo virhe tarkalleen näkyy?
Täällä ainakin yksi tyytyväinen asiakas, joka siirtämässä sijoitustoimintaa enenevissä määrin Nordeasta Nordnettiin, koska Nordnet tuntuu paljon toimivammalta. Kirjautumisuudistuskin oli minun mielestä toivottu muutos, sillä pelkällä salasanalla kirjautuminen ilman kaksivaiheista tunnistusta ei ole tätä päivää. Tämän muutoksen olisi pitänyt tapahtua jo vuosia sitten.
^ tuohon liittyen piti käydä lukemassa se mainostettu Epsin tutkimus, joka sanoo että Nordnetillä on kaikkein tyytyväisimmät asiakkaat toista vuotta putkeen. Myös aktiivisempien sijoittajien joukossa sijoitus oli hyvä. Otanta ~1400 ja puhelin- ja verkkokyselynä tehty. Joko me olemme äänekäs vähemmistö, tai sitten meiltä ei ole kysytty. Onko kukaan täältä osallistunut?
AlterEgo: missä sivulla tuo virhe tarkalleen näkyy?
Täällä ainakin yksi tyytyväinen asiakas, joka siirtämässä sijoitustoimintaa enenevissä määrin Nordeasta Nordnettiin, koska Nordnet tuntuu paljon toimivammalta. Kirjautumisuudistuskin oli minun mielestä toivottu muutos, sillä pelkällä salasanalla kirjautuminen ilman kaksivaiheista tunnistusta ei ole tätä päivää. Tämän muutoksen olisi pitänyt tapahtua jo vuosia sitten.
Kännykkäsovelluksella QR-koodin skannaaminen ei ole kaksivaiheinen tunnistautuminen. Nordnet ei missään vaiheessa vuosien aikana tuonut Suomeen aitoa kaksivaiheista tunnistautumista vaikka sitä pyydettiin varmasti useasti. Edelleenkään ei ole mitään kaksivaiheista tunnistautumista, on vain yksivaiheisia.
Kuten otsikko sanoo, "Google is replacing Gmail’s SMS authentication with QR codes". Eli Google vaihtaa olemassaolevan 2-vaiheisen tunnistautumisen tekniikkaa paremmaksi. SMS ei ole turvallinen joten lähtökohtaisesti mikä vaan sen korvaava on. Jos pelkällä tekstarilla tai QR-koodin skannaamalla voi kirjautua, se on silloin yksivaiheinen tunnistautuminen.
Kuten sanoin, Nordnetissä ei ole mitään kaksivaiheista tunnistautumista. Siinä ei ole mitään kahta vaihetta, on aina vain yksi vaihe. Joko se tunnus ja salasana. Tai sovelluksella QR-koodin skannaaminen. Tai mobiilivarmenne (johon riittää puhelin -- ei siis ole kahta vaihetta tässäkään.)
Kaksivaiheinen tunnistautuminen nimensä mukaisesti vaatii kahta erillistä vaihetta tunnistautumiseen..
Kaksivaiheinen tunnistautuminen nimensä mukaisesti vaatii kahta erillistä vaihetta tunnistautumiseen..
Tästäkin olen vielä eri mieltä, mutta alkaa menemään jo hiusten halkomiseksi. Itse ajattelen niin, että MFA (multifactor authentication) ei kerro tunnistamisprosessin askelten määrästä mitään vaan ainoastaan että käytetään enemmän kuin yhtä kolmesta eri tunnisteesta:
Jotain mitä sinä tiedät (esim salasana)
Jotain mitä sinulla on (tunnettu laite, yubikey, jne)
Jotain mitä sinä olet (sormenjälki, face-id).
Joten jos sinulla on tunnistettu puhelinlaite (miten ikinä se kryptografian keinoin halutaan hoitaakaan) ja sen avaamiseen tarvittava somenjälki, on kyseessä jo multifactor.
Niin, tässähän on englannin kielen sana factor vähemmän onnistuneesti käännetty vaiheeksi. Parempi kuin kaksivaiheinen olisi esim. kahteen tekijään perustuva tjsp
Alla oleva virheilmoitus. Jokin vain meni pieleen, mutta kukaan ei nyt taida tietää mikä... Ehkä asiakas ei vaan muista tunnuksiaan?
Vai joko yritin liian monta kertaa ja tunnukset ovatkin jo lukossa? Onko joku päässyt vaihtamaan salasanani vai miksi en pääse kirjautumaan, kirjoitan sen varmasti oikein??
Taidan tehdä kuten kehotetaan ja yritän uudelleen.
Vitsikkäitä nämä luotettavat ja arvostetut, tarkan finanssivalvonnan alla toimivat pankit.
Jokin meni pieleen
Ole hyvä ja yritä uudelleen. Jos syötät tunnuksesi väärin useita kertoja peräkkäin, ne lukittuvat tietoturvasyistä. Jos et muista tunnuksiasi, voit käyttää QR-koodia tai Mobiilivarmennetta kirjautumiseen.
Itselläkin tilanne oli että salasanalla kirjautuminen oli estetty. Todella huonosti viestitty muutoksesta. Kerrotaan että salasanan käyttö loppuu 15.4 ja kuitenkin estetään jo Helmikuussa. Kokeilin joskus kirjautumista kertaalleen mobiilivarmenteella ja ilmeisesti tällä perusteella päädyin muutoksen eturyhmään.