7.2.2024 - 11:13

Juha

OP
+1402
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
1508

Jäihän tästä sitten jotain kouraan, mutta p**s**n maku suuhun silti, kun keventelin tämän ajoissa kuten aina teen kun suunta lähtee lopulta haluttuun suuntaan. Analyytikot eivät ehkä nostelleet suosituksia/ennusteita siihen malliin kun ensin kelasin, mutta markkinalle näkyy kelpaavan.

HB nosti11 euroon (9) ja sellistä holdiin
 

7.2.2024 - 17:26

Vulpes Capital

+71
Liittynyt:
15.1.2019
Viestejä:
80

Rinkuloilla on todella pätevä johto Moision kokemuksella. Nopeasti toteuttavat uutta strategiaa (joka oli jo osittain tehty ennen ryssän hyökkäystä, silloinhan etsivät jo uutta tehdaspaikkaa). 

Ei ne rinkuloilla niin tyhmiä todellakaan ole, että niitä huippurenkaita Kiinassa valmistuttaisivat, huonoja ehkä Venäjälle tms kelpaaviin halpisrenkaita. 

1.3.2024 - 20:27

Keskittäjä-Keijo

+24
Liittynyt:
31.12.2018
Viestejä:
19

Arvostus kyllä nousee kun vuosi etenee. 
Ei tässä mikään kiire ole. Pomminvarma tapaus.

Ei mikään tenbäggeri, mutta aivan saletti nousija. Useampi kymmenen prosenttia kalenterivuodelle 2024. 

Markkinat eivät ignooraa sitä tosiasiaa, että vuoden lopulla tuupataan käyntiin Renkaiden merkittävin tehdas Romaniassa. Lukemattomia kertoja olen kuullut, että markkina hinnoittelee puoli vuotta ennakkoon. Se tarkoittaisi sitä, että korkki irtoaa pullosta viimeistään juhannuksena. Itse arvelen, että nousu on pikemminkin tasaisen varmaa kävelyä, kasvaen kevyelle hölkälle kohti syksyä.


Mukana pysytään. Todellakin.

trending_down Alle 0
2.3.2024 - 13:46

Vulpes Capital

+71
Liittynyt:
15.1.2019
Viestejä:
80

Samaa mieltä, pomminvarma case. Kun osake alkoi mennä alle 8 oli no brainer. Maailman parhaat talvirenkaat, patentit, uusi Romanian tehdas lykkää vuoden päästä täysillä uutta tuotantoa. Lisäksi, matkan varrella vahvan taseen myötä maksaa hyvää osinkoa. 

trending_up +1
27.3.2024 - 10:14

Almanakka

+970
Liittynyt:
16.11.2023
Viestejä:
522

Mielestäni kova isku Renkaille, että Moisio lähtee eläkkeelle 2024 aikana. Vaikea saada yhtä hyvää toimaria tilalle. Kovia nimiä jäämässä / jäänyt eläkkeelle suomalaisesta teollisuudesta. Pesonen, Laine, Moisio tulee heti mieleen ainakin. Onneksi maamme teollisuudella menee muuten niin pirteästi :/

Linkki tiedotteeseen

trending_up +2
17.4.2024 - 09:40

Almanakka

+970
Liittynyt:
16.11.2023
Viestejä:
522

Continental antoi eilen negarin. Kannattavuus oli merkittävästi alle odotusten heikoista autovolyymeista ja kohonneista palkkakustannuksista johtuen. Pääsiäisvaikutustakin tuli. Koko vuoden ohjeistus pidettiin edelleen ennallaan. Conti tekee paljon muutakin kuin renkaita, mutta Nokian Renkaillekin ehkä aavistuksen negatiivissävytteinen tiedote.

Linkki tiedotteeseen

17.4.2024 - 10:40

Marraskuu

+1082
Liittynyt:
26.11.2018
Viestejä:
1077

Almanakka wrote:

Continental antoi eilen negarin. Kannattavuus oli merkittävästi alle odotusten heikoista autovolyymeista ja kohonneista palkkakustannuksista johtuen. Pääsiäisvaikutustakin tuli. Koko vuoden ohjeistus pidettiin edelleen ennallaan. Conti tekee paljon muutakin kuin renkaita, mutta Nokian Renkaillekin ehkä aavistuksen negatiivissävytteinen tiedote.

Linkki tiedotteeseen

Contilla ilmeisesti suurempi osuus liikevaihdosta tulee autoteollisuuden kautta eli uusien autojen myynti merkittävässä roolissa. Nokialla paino on etenkin henkilöautojen renkaissa enemmän jälkiasennusmarkkinassa. Sähköautot kuluttavat renkaita nopeammin kuin polttomoottoriautot, mutta niiden osuus on vielä koko autokannasta varsin vähäinen.

trending_up +1
18.4.2024 - 13:30

Salmon Rushmie

+24
Liittynyt:
13.12.2018
Viestejä:
13

Lueskelin uudelleen Rinkuloiden 2023 tulosesitystä, josta ad hoc ja adhd tyyliin poimittuna yksi kommentti kirvoittaa kysymään:

''OEM demand for heavy tires may decrease due to high interest rates, which have a negative impact on machinery investments''

Varmasti näin onkin.

Mutta onko kenellekään valjennut miksi ei tehdä raskaita puolustusteollisuuden tarpeisiin? Kai ne samoja kumeja on 6x6 Pasissa ja vast. mitä Volvon dumppereihin menee?

29.4.2024 - 13:19

Almanakka

+970
Liittynyt:
16.11.2023
Viestejä:
522

Nopeasti katsottuna huonolta näyttää. Segmentit yhteensä liikevoitto jäi 15 miljoonaa miinukselle kun odotettiin about nollaa. Myynti jäi yli 10 % odotuksista. Syyllisiä haettu hutheista satamatyöläisiin. Ohjeistus pidetään ennallaan, mutta konsensukseen jää vähän tekemistä. Renkailta on odotettu 15-20 % väliin liikevaihdon kasvua ja yli 100m liikevoittoa. Osakkeen lasku tuntuu oikeutetulta.

Nokian Renkailla käydään kauppaa aika paljon verrokkeja korkeammilla kertoimilla. Jonkin verran on Romania-tehdasta jo luvuissa siis sisällä, vaikka sieltä tulee tulosta vasta pitkän ajan päästä.

Linkki tiedotteeseen

 

trending_up +1
15.5.2024 - 12:02

Farseer

+2454
Liittynyt:
20.7.2016
Viestejä:
1732

Pistetään nyt tännekin Rinkuloiden IR:lta saatu vastaus koskien osinkojen irtoamisesta koskevaa sekoilua.

trending_up +2
7.6.2024 - 07:13

Almanakka

+970
Liittynyt:
16.11.2023
Viestejä:
522

Katsoin suurella mielenkiinnolla lukijan ehdotuksesta Nokian Renkaat läpi. En pidä yhtiön mahdollisuuksia palata hyviin aikoihin tarpeeksi suurina, jotta jäisin seuraamaan lähempää. Tämän hetkinen arvostus jättää nousuvaraa yhtiön onnistuessa täydellisesti Romanian investoinneissa, mutta mielestäni nykyinen arvostus on myös ihan perusteltu, tai jopa kallis näkemiini riskeihin nähden.

Omistin tätä joskus paljon, mutta enää ei ole positiota.

trending_up +2
7.6.2024 - 09:42

Keskittäjä-Keijo

+24
Liittynyt:
31.12.2018
Viestejä:
19

Miksi artikkelissa lukee, ettei Daytona vieläkään pyöri täydellä kapasiteetilla? 

4 miljoonaa rengasta on täysi kapasiteetti, ja tehdas pyörii sillä tuotannolla.
Vuonna 21 kirjoitettiin että täydellä kapasiteetillaan tehdas pystyy valmistamaan JOPA 4 miljoonaa rengasta. Nythän se niin tekee.

”Yhtiö on miltei kaksinkertaistanut Yhdysvaltain-tehtaan työvoiman vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla. Daytonissa työskentelee nyt noin 300 henkilöä. Kun laitos tulevien vuosien aikana saavuttaa täyden kapasiteetin, se pystyy valmistamaan vuosittain jopa neljä miljoonaa rengasta ja työllistää noin 400 työntekijää.”


Muutenkin yhtiön tulevaisuutta lähestytään uhkien ja riskien, johdon huonontumisen, sekä mahdollisten epäonnistumisten kautta. Olen samaa mieltä, että jos ne toteutuvat hintalappu ei ole halpa.

Mikäli yhtiön julkinen tavoite LV 2 miljardia ja viivan alle 300 miljoonaa toteutuu vuonna 2027-2028, osake on tänään ERITTÄIN halpa. P/E 12  tarkoittaisi osakkeelle noin 25 euron hintalappua kolmen-neljän vuoden päästä. Se on yli 200% arvonnousua ja osingot päälle muutamassa vuodessa. 

Itse odotan että askelmerkit osuvat  johonkin välimaastoon. Ja odotan, että eps on vuonna 2027 yli 1,5 euroa. Mikä tarkoittaisi P/E 12 kertoimella osakkeelle noin 18 euron hintalappua.

trending_up +2
7.6.2024 - 10:05

Almanakka

+970
Liittynyt:
16.11.2023
Viestejä:
522

Keskittäjä-Keijo wrote:

Miksi artikkelissa lukee, ettei Daytona vieläkään pyöri täydellä kapasiteetilla? 

Koska luin vuosikertomusta ja analyytikkoraporttia vuodelta 2023. Tekstissä olisi pitänyt lukea, että olin hämmästynyt ettei Dayton pyörinyt vielä 2023 täydellä kapasiteetilla.

Muutenkin yhtiön tulevaisuutta lähestytään uhkien ja riskien, johdon huonontumisen, sekä mahdollisten epäonnistumisten kautta. 

On totta, että mietin yleensä mikä voisi mennä pieleen ensin. Omat suurimmat sijoitusvirheeni olen tehnyt, kun olen ottanut yhtiön tavoitteet tai johdon sanomiset todennäköisinä lopputulemina. Kun miettii ensin, mikä voisi mennä pieleen, saa karsittua yhtiöjoukkoa itselleen sopivammaksi.

Mikäli yhtiön julkinen tavoite LV 2 miljardia ja viivan alle 300 miljoonaa toteutuu vuonna 2027-2028, osake on tänään ERITTÄIN halpa. P/E 12  tarkoittaisi osakkeelle noin 25 euron hintalappua kolmen-neljän vuoden päästä

Yhtiön tavoite koskee segmentit yhteensä liikevoittoa, ei sitä mikä jää viivan alle. Tai riippuu tietysti mihin kohtaan tuloslaskelmaa viivan piirtää. Mutta samaa mieltä, että 300 EBITillä neljän vuoden päähän yhtiö näyttää halvalta ja tuotto-odotus hyvältä.

trending_up +2
10.6.2024 - 06:09

Almanakka

+970
Liittynyt:
16.11.2023
Viestejä:
522

Joo isot shortit on lyhyellä tähtäimellä hyvää polttoainetta osakkeen nopeille nousuille, jos markkinoilla keksitään joku syy.

10.6.2024 - 13:06

LappuLiisa

+578
Liittynyt:
16.11.2023
Viestejä:
527

Almanakka wrote:

Joo isot shortit on lyhyellä tähtäimellä hyvää polttoainetta osakkeen nopeille nousuille, jos markkinoilla keksitään joku syy.

En olisi noin luottavainen. Olen seurannut shorttilistoja monen kuukauden ajan. Nämä ovat mielestäni uusia shortteja. Huolestuttavaa on myös shorttien määrä, 7 kpl. Valmettia ja Fortumia ovat shortanneet samat 3-4 tahoa. Eli isot pojat ovat löytäneet hyvän syyn shortata.

Menee ehkä off-topiciksi mutta olen pohtinut sitä että tuleeko Nokian Renkaat säilymään OMXH25-indeksissä? Se on 1,12mrd markkina-arvollaan pienimpien joukossa, Cityconin ja Tokmannin ollessa pienimmät 750-800m markkina-arvolla. Mandatum ei ole vielä päässyt ESG-listalle. Lista kuulemma päivitetään Elokuun alussa. Osakkeen vaihto on kuulemma myös ratkaiseva tekijä.

https://indexes.nasdaqomx.com/Index/Weighting/OMXH25ESG

trending_up +1
21.7.2024 - 09:57

Almanakka

+970
Liittynyt:
16.11.2023
Viestejä:
522

Nokian Renkaat löysi uuden toimarin Italiasta. Vaikuttaa jo toiselta erittäin pätevältä toimarilta putkeen. Mielestäni pieni positiivinen yhtiölle, joskin kyky punnitaan sitten tulevien vuosien saatossa. Pitkä kokemus rengasalalta Trelleborgilta ja sitä ennen Pirelliltä. Trelleborgilla viihtyi peräti yli 20 vuotta ja vuodesta 2017 Trelleborg Wheel Systemsin ja yrityskaupan jälkeen Yokohama TWS:n toimarina.

Yksi taannoisessa artikkelissani nostamistani riskeistä mitigoitu todennäköisesti.

Linkki tiedotteeseen

trending_up +1
11.10.2024 - 09:25

Almanakka

+970
Liittynyt:
16.11.2023
Viestejä:
522

Paolo Pompei tulee eläköityvän Jukka Moision tilalle 1.1.2025 alkaen. Olisikohan tässä vielä jotain rumaa raportointia paikallaan jakkaran putsaamiseksi ja sitten uusi toimari vauhtiin hyvällä momentumilla. Q3 se pitäisi kai tehdä, koska Q4 raportoidaan uuden toimarin alaisuudessa jo. Pitääpä harkita itsekin vähintään lyhyttä piipahdusta osakkeeseen, mikäli näin käy.

Linkki tiedotteeseen

trending_up +1
12.10.2024 - 14:33

isipappa

+232
Liittynyt:
23.12.2019
Viestejä:
147

Niin. Tapahtui vuosi sitten: Yhtiö antoi tiistai-iltana 24.10. pörssin sulkeuduttua negatiivisen tulosvaroituksen, jolla se pudotti vuoden 2023 liikevaihdon ohjeistushaarukan keskikohtaa 16 % ja liikevoittomarginaalin ohjeistushaarukan keskikohtaa 18 %. Päivän päätöskurssi oli 7.37. Seuraavana päivänä avaus 6.75 (–8.4 %), alin 6.18 (–16.1 %), ylin 6.82 (–7.5 %), päätös 6.45 (–12.5 %), VWAP 6.34 (–14.0 %), vaihto n. 10-kertainen normaaliin verrattuna. Yhtiö julkaisi Q3/23-raporttinsa tiistaina 31.10.

Kuluvaa vuotta koskevan ohjeistuksensa yhtiö antoi 6.2. vuoden 2023 tilinpäätöstiedotteen yhteydessä: ”Vuonna 2024 Nokian Renkaiden liikevaihdon vertailukelpoisilla valuutoilla sekä segmentit yhteensä liikevoiton odotetaan kasvavan merkittävästi edeltävään vuoteen verrattuna.” Vuonna 2023 yhtiön liikevaihto oli 1174 miljoonaa euroa ja liikevoitto 65 miljoonaa euroa. Konsensus 2024e (Vara Research): liikevaihto 1333, liikevoitto 90. Toteutuneet H1-numerot tältä vuodelta: liikevaihto 561, liikevoitto 5. Muistutan yhtiön tuotevalikoiman painottuvan talvirenkaisiin.

Yhtiö julkaisee Q3/24-raporttinsa tiistaina 29.10.

14.10.2024 - 13:10

7437878351

+1
Liittynyt:
16.4.2023
Viestejä:
6

Onko tuolle "kasvaa merkittävästi" jotain tarkkaa määritelmää näiden ohjeistuksien sanamuotojen yhteydessä? Tyyliin tarkoittaako se "kasvaa yli 10 prosenttia".

14.10.2024 - 17:35

Aki Pyysing

+13743
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7055

7437878351 wrote:

Onko tuolle "kasvaa merkittävästi" jotain tarkkaa määritelmää näiden ohjeistuksien sanamuotojen yhteydessä? Tyyliin tarkoittaako se "kasvaa yli 10 prosenttia".

Ei. Yhtiöt itse määrittelevät, mitä se tarkoittaa. Voi siis olla tarkkakin, eli kasvaa tarkoittaa 0 - 20% ja merkittävästi enemmän. Joidenkin nettisivuilta sen voi löytääkin. Helpoin tie luultavasti kysyä IR-vastaavalta.

14.10.2024 - 19:11

Tekijä

+380
Liittynyt:
8.7.2021
Viestejä:
205

7437878351 wrote:

Onko tuolle "kasvaa merkittävästi" jotain tarkkaa määritelmää näiden ohjeistuksien sanamuotojen yhteydessä? Tyyliin tarkoittaako se "kasvaa yli 10 prosenttia".

Tämmöisiä juttuja voi kysyä hyvin tekoälyltä:

Kuinka suurta kasvua prosentteina tarkoittaa suomalainen pörssiyhtiö, kun se sanoo "kasvaa merkittävästi edeltävään vuoteen verrattuna
ChatGPT sanoi:
ChatGPT

Kun suomalainen pörssiyhtiö ilmoittaa "kasvavansa merkittävästi edeltävään vuoteen verrattuna", se ei määrittele tarkkaa prosenttilukua, ja termi on tarkoituksella subjektiivinen. "Merkittävä kasvu" voi vaihdella toimialasta ja yhtiöstä riippuen, mutta yleisesti ottaen se viittaa huomattavaan, selkeästi näkyvään kasvuun.

Tyypillisesti merkittävänä kasvuna voidaan pitää esimerkiksi:

  • 10-20 %: Monet yritykset pitävät tätä merkittävänä parannuksena, varsinkin vakailla toimialoilla, kuten kuluttajatuotteissa tai rahoitusalalla.
  • Yli 20 %: Tämä voi olla erityisen vaikuttavaa monilla toimialoilla ja osoittaa selkeää vahvistumista liiketoiminnassa.
  • Yli 50 %: Tätä pidettäisiin erittäin merkittävänä kasvuna lähes kaikilla toimialoilla.

Kontekstilla on kuitenkin väliä, ja termi "merkittävä kasvu" saattaa tarkoittaa eri asioita riippuen esimerkiksi markkinaolosuhteista, yhtiön aiemmista tuloksista ja toimialan kasvunopeudesta.

Tästä ympäripyöreydestä ei ollut kovin paljon iloa, joten muotoillaan kysymys uudelleen:

Kuinka suurta on kasvu käytännössä ollut prosentteina, kun suomalainen pörssiyhtiö on raportoinut liikevaihdon tai liiketuloksen kasvaneen merkittävästi edeltävään vuoteen verrattuna.
ChatGPT sanoi:
ChatGPT

Kun suomalaiset pörssiyhtiöt raportoivat "merkittävästä kasvusta", käytännön toteutuneet kasvuprosentit voivat vaihdella, mutta tarkastellessa historiallisia raportteja ja tuloksia voidaan tehdä joitakin yleisiä havaintoja. Useissa tapauksissa termiä "merkittävä kasvu" on käytetty kuvaamaan esimerkiksi seuraavanlaisia kasvuprosentteja:

  1. Liikevaihdon kasvu:

    • 10-30 % liikevaihdon kasvu on tyypillisesti luokiteltu merkittäväksi vakailla tai hitaasti kasvavilla aloilla, kuten kuluttajatuotteissa, rakentamisessa ja teollisuudessa.
    • 30 % tai enemmän liikevaihdon kasvua pidetään jo erittäin merkittävänä useimmilla toimialoilla, etenkin jos kasvu on orgaanista (ilman yritysostoja tai merkittäviä kertaluontoisia tekijöitä).

    Esimerkiksi Nokian Renkaat raportoi 2021 kasvaneensa merkittävästi, ja liikevaihto kasvoi noin 30 % vuoden takaiseen verrattuna.

  2. Liiketuloksen (EBIT) kasvu:

    • 20-40 % liiketuloksen kasvu voi olla merkittävä varsinkin silloin, kun se on seurausta parantuneesta tehokkuudesta tai kustannussäästöistä, ei pelkästään liikevaihdon kasvusta.
    • 40 % tai enemmän on jo erittäin merkittävä liiketuloksen kasvu, ja tällaisista tulosparannuksista raportoidaan usein vahvojen markkinatilanteiden tai onnistuneiden strategisten muutosten yhteydessä.

    Esimerkiksi vuonna 2021 Outokumpu ilmoitti merkittävästä tulosparannuksesta ja raportoi 78 % kasvun liiketuloksessaan verrattuna edelliseen vuoteen.

Yhteenveto

Suomalaisissa pörssiyhtiöissä "merkittävä kasvu" on tyypillisesti käytetty kuvaamaan:

  • Liikevaihdon osalta: noin 10–30 % kasvu.
  • Liiketuloksen osalta: noin 20–40 % tai enemmän.

Näitä lukuja käytetään viitteellisesti, ja kasvu voi olla suurempaakin, erityisesti suotuisissa markkinaolosuhteissa tai yrityksen strategiasta johtuen.

Siinäpä tuli nimimerkille 7437878351 muun ohessa täsmävastauskin.

29.10.2024 - 13:26

Almanakka

+970
Liittynyt:
16.11.2023
Viestejä:
522

Konsensus vaatii Nokian Renkailta vielä hyvää suorittamista viimeiseltä neljännekseltä, ainakin jos suhteuttaa ensimmäiseen kolmeen neljännekseen. Tulisiko vielä pöydän uudelle toimarille putsaava negari? Nokian Renkaiden varsin löyhät ohjeistussäännöt taitavat kyllä mahdollistaa pääsyn ilman negariakin.

trending_up +1
9.12.2024 - 21:49

Marraskuu

+1082
Liittynyt:
26.11.2018
Viestejä:
1077

Nokian renkaat mielenkiintoisessa vaiheessa. Jenkkitehdas saatu pyörimään ja uutta Romanian tehdasta käynnistellään. Yhtiön arvostus varsin matalalla, joten en pitäisi mitenkään ihmeenä, mikäli joku isompi kilpailija tekisi ostotarjouksen. Korkotaso tippunut reippaasti ja painuu edelleen alas, joten otollinen tilanne.

trending_up +3