"Uhkaan sen sijaan kirjoittaa pörssikursseihin liittymättömiä poliittisesti epäkorrekteja kolumneja entistä enemmän, jos kovin monet yritykset heittäytyvät vielä teeskennellyn mielensäpahoittamisen edessä rähmälleen." -@AkiPyysing#intersektionaalinenhttps://t.co/J2Bsuh8vIY
Fetsiseikkailuiden pitäisi naurattaa, mutta lopulta aina muistaa sen että radikaali vähemmistö sai kirjattua intersektionaalisen feminismin ties mihin ohjelmiin. Suuri yleisö ei osaa vastustaa, sillä uus-Marxismin brändääminen hämmentävillä sanoilla on onnistunut ydintehtävässään: filosofisen pohjan piilottamisessa.
Haluaisin kuitenkin uskoa, että länsimainen valistus on edelleen edes jossain määrin voimissaan ja ihmiset haluaisivat että yhdenvertaisuus lain edessä ja ihmisten listaaminen yksilöiksi profiloinnin sijaan olisivat jatkossakin valtion rooli. Kuinka saada kansa ymmärtämään että nyt on maailman parhaiden, turvallisimpien, oikeudenmukaisimpien, vauraampien ja onnellisimpien maiden yhdistävä tekijä viety saunan taakse? :(
Kansalaiset ovat pahoittaneet mielensä mm. seuraavista tuotebrändeistä ja ne pitäisi poistaa markkinoilta välittömästi. Useimmat näistä ovat sukupuolittuneita suuntaan tai toiseen, rasisistia, fasistisia, feministisiä tai ei-feministisiä, maahan- tai maastamuuttovastaisia tai muutoin kunnon kansalaisia järkyttäviä. .Niiden liikkeeseenlaskijoina on paljon listattuja yhtiöitä:
Oululainen Reissumies Tosi Tumma
Oiva Skumppa ja Laitilan Into
Krakovan Wojtek, Nürnbergin Günther sekä Marokon Hassan sekä Eetvartti!
Ahti sillipurkki, Kunto näkkileipä, Ingmariini
Birger Bratwursti, Frans Frankfurteri, Gabriel Grillifilee, Hjalmar Hampurilaispihvi, Iida Filee, Jonna Jauhis, Linda Linssipihvi, Niilo Nuketit, Paulina Kasvispyörykät, Sulevi Paahdetut Suikaleet, Wilhelmiina Wieninleike , Gabriel Grillifilee, Kalervo Savukassler, Ylermi Ylikypsäkinkkupala, Uolevi Ylikypsä Uunikinkku, Yrjänä Ylikypsä Kylki, Niilo Nuketit,Sulevi Paahdetut Suikaleet, Iida Filee, Jonna Jauhis, Linda Linssipihvi, Paulina Kasvispyörykät ,Wilhelmiina Wieninleike sekä
Linnea Lihahyytelö ja Maisa Maalaishyytelö (kaameaa!!)
Kyösti Kylmäsavukinkku sekä Pirjo Purjoleike ja Olavi Oliivileike ovat myös pahoja.
Elovena -tyttö ja Koskenlaskija juuston mies poistettava ehdottomasti.
Me huolestuneet kansalaiset ja kunnon veronmaksajat, jotka pidämme tämän maan pystyssä, vaadimme , että asianomaiset viranomaiset, valtakunnansyyttäjä mukaan luettuna, ryhtyy välittömästi toimenpiteisiin asian johdosta. Liikkeeseenlaskijayhtiöiden noteeraus pitää keskeyttää , kunnes asiat on korjattu.
Tämän sortin "suvaitsevaisuus" lakkasi jo vähän aikaa sitten naurattamasta minua. Aki on rohkea ottaessaan aiheen käsittelyyn näin, mutta tietysti se auttaa kun on jonkinlainen fuck you money taskussa. Itselläni ei (vielä) ole.
Ymmärrän tietysti että yrityksille julkisuuskuva ja imagohaittojen välttäminen ovat tärkeitä asioita, mutta toivottavasti ne osaavat myös punnita muut puolet. Paljonko on goodwilliä Geishan brändillä kun sitä on syöty aika pitkään? Siirtyykö se sellaisenaan uudelle tuotenimelle?
Näen tämän nimikikkailun tällaisena pragmaattisena laskuharjoituksena, koska en osaa nähdä esim. Geishan kohdalla tätä minään suvaitsevaisuusasiana tai Geishaa rasistisena tuotteena. Toki minä olenkin keski-ikäinen valkoinen miesoletettu, joten meikän suunnaton white privilege tekee minut täysin sokeaksi tällaisille asioille, jotka vähäisemmällä elämänkokemuksella varustetut valkoiset suvaitsevaisuushenkilöt näkevät kristallinkirkkaasti :)
Jos vakavasti miettii niin tällaisten tuotteiden "loukkaavuudesta" kannattaisi kysyä tiedostavien vihaisten nuorten sijaan a) firman asiakkailta, jotka niitä tuotteita ostavat ja b) oletetusti loukkaantuneen tahon edustajilta, esimerkiksi Geishan tapauksessa voisi kysyä Japanin suurlähetystön näkemystä.
Kolumnin aiheena ei ole ainoatakaan sijoituskohdetta, -menetelmää, -tyyliä, -menestystä tai muutakaan sijoittamiseen liittyvää.
Yksityissijoittajan perustellut sijoitusaiheiset kolumnit ovat hyödyllistä luettavaa. Sen sijaan poliittiset näkemykset kaikenkarvaisista muista asioista ovat turhia sijoitusnäkökulmasta. Poukkoilu somekohusta toiseen vie huomion epäolennaiseen. Kirjoittaja uhkaa lisätä tämän aihepiirin kolumneja.
Sijoitustieto on parhaimmillaan, kun siellä on sijoitus-tietoa. Somekohuille on jo facebook, twitter ja iltapäivälehdet. Jos Sijoitustieto haluaa keskittyä vesilasimyrskyihin, ehdotan nimenvaihtoa: sometieto.fi.
Jos vakavasti miettii niin tällaisten tuotteiden "loukkaavuudesta" kannattaisi kysyä tiedostavien vihaisten nuorten sijaan a) firman asiakkailta, jotka niitä tuotteita ostavat ja b) oletetusti loukkaantuneen tahon edustajilta, esimerkiksi Geishan tapauksessa voisi kysyä Japanin suurlähetystön näkemystä.
Kysyttäisiin japanilaisilta. He tosin varmaan käsittäisivät koko kysymyksen väärin, koska se olisi heille niin absurdi.
Aasiassa ei tunneta kovin hyvin länsimaalaisen kulttuurin poliittiskorrekteja hienouksia. Länsimaissa kuvitellaan, että globaalisti ihmiset jakavat näitä meidän arvoja paljon enemmän kuin todellisuudessa tapahtuu. Olemme sokeita sille, etteivät länsimaiset arvot ole mitenkään hyvin tiedossa maailmalla ja ne koetaan itseasiassa niin outoina ja kummallisina. Ovat hämillään ja ei ole varmoja vitsailemmeko, kun kerromme hienoista ihmisoikeuskäsityksistämme. Toki hymyilevät ja sanovat yes yes ihan kuin ymmärtäisivät.
Saa nähdä miten käy L´Orealin kun poistavat tuotteistaan sanan "whitening", Aasiassa on isot markkinat juurikin valkaiseville tuotteille kun esim Thaimaassa lähes kaikki naispuoliset henkilöt käyttävät juurikin tuotteita jotka valkaisevat ihoa. Ja käsittääkseni Etelä-Koreassa on sama tilanne. Eli nyt kun tuetteissa ei enään lue isolla "whitening" niin ostaako asiakkaat silti samaa tuotetta vai otetaanko tuote vierestä missä lukee "whitening" isolla. En kyllä tiedä mikä on L´Orealin markkinaosuus tuotteista mutta kyllä voi olla vaikutusta koska iso markkina-alue.
Suomessa pitäisi kieltää tuotteista kaikki ruotsinkieliset nimet ja viittaukset Ruotsiin, koska Ruotsi sorti Suomea (ja suomalaisia) 1500-1700 lukjen välisenä aikana. Oli mm. pakko-otttoina Ruotsin armeijaan (esim. 30-vuotiseen sotaan), ruuan pakko-ottoina kruunulle (aiheutti nälänhätää SUomessa) ja vielä jätti Suomen puolustuksen retuperälle, mm. pikku- ja isovihan aikaan, vieden armejan täältä pois antaen Venäjän armeijan riehua ja polttaa maata vapaasti.
Myöskään Venäjän osalta on sama. Venäjä sorti Suomea ja Suomen oikeusjärjestelmää muutamaan otteeseen hyvin pahasti. Tästä syystä kaikki vähänkään Venäjään liittyvät nimet ja tekstit pitäisi poistaa tuotenimistä. Esim olut-tölkeistä ja panimon nimestä.
Tämä kirjoitus on sarkasmia. Osin sisältää totuuden siemenen.
Saa nähdä miten käy L´Orealin kun poistavat tuotteistaan sanan "whitening", Aasiassa on isot markkinat juurikin valkaiseville tuotteille kun esim Thaimaassa lähes kaikki naispuoliset henkilöt käyttävät juurikin tuotteita jotka valkaisevat ihoa. Ja käsittääkseni Etelä-Koreassa on sama tilanne. Eli nyt kun tuetteissa ei enään lue isolla "whitening" niin ostaako asiakkaat silti samaa tuotetta vai otetaanko tuote vierestä missä lukee "whitening" isolla. En kyllä tiedä mikä on L´Orealin markkinaosuus tuotteista mutta kyllä voi olla vaikutusta koska iso markkina-alue.
Kiinassa, Koreassa, Thaimaassa ja kaikkialla muuallakin Aasiassa naiset käyttävät vaalentavia voiteita. Muistaakseni myös Etelä-Amerikassa on markkinat näille.
Mutta en usko, että tulee ongelmaa, koska nytkin on erilaiset pakkaukset markkinoiden mukaan. Tuskimpa Finwatch alkaa tarkkailla onko Thaimaan kaupoissa myytävissä voiteissa Whitening tekstiä. Olisi muutenkin aikamoista kulttuuri-imprealismia viedä Aasiaan meidän moraalisesti muka parempia käsityksiä. Toki maailma on nykyään niin hullu paikka, että kaikki on mahdollista
Saa nähdä miten käy L´Orealin kun poistavat tuotteistaan sanan "whitening", Aasiassa on isot markkinat juurikin valkaiseville tuotteille kun esim Thaimaassa lähes kaikki naispuoliset henkilöt käyttävät juurikin tuotteita jotka valkaisevat ihoa. Ja käsittääkseni Etelä-Koreassa on sama tilanne. Eli nyt kun tuetteissa ei enään lue isolla "whitening" niin ostaako asiakkaat silti samaa tuotetta vai otetaanko tuote vierestä missä lukee "whitening" isolla. En kyllä tiedä mikä on L´Orealin markkinaosuus tuotteista mutta kyllä voi olla vaikutusta koska iso markkina-alue.
Kiinassa, Koreassa, Thaimaassa ja kaikkialla muuallakin Aasiassa naiset käyttävät vaalentavia voiteita. Muistaakseni myös Etelä-Amerikassa on markkinat näille.
Mutta en usko, että tulee ongelmaa, koska nytkin on erilaiset pakkaukset markkinoiden mukaan. Tuskimpa Finwatch alkaa tarkkailla onko Thaimaan kaupoissa myytävissä voiteissa Whitening tekstiä. Olisi muutenkin aikamoista kulttuuri-imprealismia viedä Aasiaan meidän moraalisesti muka parempia käsityksiä. Toki maailma on nykyään niin hullu paikka, että kaikki on mahdollista
Ei ongelmaa tosiaankaan tule siinä jos tuotteissa on on tuo whitening teksti kun ei paikallisia kiinnosta mutta jos joku länsimaalainen turisti menee esim Thaimaaseen ja kaupassa huomaa että L´Orealin pakkauksessa lukee teksti niin kuva sosiaaliseen mediaan ja kohu on valmis vaikka mitään kohua ei edes ole.
Eletään mielenkiintoisia aikoja. Voi hyvinkin olla, että muutaman vuoden kuluttua väreilläkin on uudet nimet. Saako aurinkolaseissa olla tummennetut lisenssit tai hammastahna valkaisevaa?
Kiinassa on hyvä termi länkkärille mihin tiivistyy myös tämä sekoilu: baizuo.
"Baizuo (pronounced "bye-tswaw) is a Chinese epithet meaning naive western educated person who advocates for peace and equality only to satisfy their own feeling of moral superiority. A baizuo only cares about topics such as immigration, minorities, LGBT and the environment while being obsessed with political correctness to the extent that they import backwards Islamic values for the sake of multiculturalism.
The Chinese see the baizuo as ignorant and arrogant westerners who pity the rest of the world and think they are saviours."
Kolumnin aiheena ei ole ainoatakaan sijoituskohdetta, -menetelmää, -tyyliä, -menestystä tai muutakaan sijoittamiseen liittyvää.
Jos yksikin pörssiyhtiö lähtee liehakoimaan kulloistakin Tampereen yliopistossa muodissa olevaa aatesuuntaa, arvokkaita brändejään muuttelemalla tai hävittämällä, niin se liittyy sijoittamiseen mitä olennaisimmin. Kannattaa muistaa että yhteen suuntaa kumartamalla tulee samalla jne.... Takarivin ainoa neuvo toimitusjohtajalle: pidä politikointi pitkän kepinmitan päässä yrityksesi yrityskuvasta myös vaikeina aikoina.
Saa nähdä miten käy L´Orealin kun poistavat tuotteistaan sanan "whitening", Aasiassa on isot markkinat juurikin valkaiseville tuotteille kun esim Thaimaassa lähes kaikki naispuoliset henkilöt käyttävät juurikin tuotteita jotka valkaisevat ihoa. Ja käsittääkseni Etelä-Koreassa on sama tilanne. Eli nyt kun tuetteissa ei enään lue isolla "whitening" niin ostaako asiakkaat silti samaa tuotetta vai otetaanko tuote vierestä missä lukee "whitening" isolla. En kyllä tiedä mikä on L´Orealin markkinaosuus tuotteista mutta kyllä voi olla vaikutusta koska iso markkina-alue.
Kiinassa, Koreassa, Thaimaassa ja kaikkialla muuallakin Aasiassa naiset käyttävät vaalentavia voiteita. Muistaakseni myös Etelä-Amerikassa on markkinat näille.
Mutta en usko, että tulee ongelmaa, koska nytkin on erilaiset pakkaukset markkinoiden mukaan. Tuskimpa Finwatch alkaa tarkkailla onko Thaimaan kaupoissa myytävissä voiteissa Whitening tekstiä. Olisi muutenkin aikamoista kulttuuri-imprealismia viedä Aasiaan meidän moraalisesti muka parempia käsityksiä. Toki maailma on nykyään niin hullu paikka, että kaikki on mahdollista
Ei ongelmaa tosiaankaan tule siinä jos tuotteissa on on tuo whitening teksti kun ei paikallisia kiinnosta mutta jos joku länsimaalainen turisti menee esim Thaimaaseen ja kaupassa huomaa että L´Orealin pakkauksessa lukee teksti niin kuva sosiaaliseen mediaan ja kohu on valmis vaikka mitään kohua ei edes ole.
Niin tosiaan... tuosta saadaan ongelma kun järkyttynyt Suomalainen ottaa selfien 7-elevenissä Whitening lotion purkin kanssa ja laittaa Twitteriin. Siinä sitten L´Orealin PR-osasto kielikeskellä suuta miettii mitä tehdä. Somemöly yltyy ja yhtäkkiä L´Oreal on joku natsi kklaniin verrattava pahuus... sitten onkin pakko poistaa noi teksit Thaimaan tuotteistakin! No laittaa sen whitening thaiksi, niin ehkä ei niin helposti käy tätä ;)
Kiinassa on hyvä termi länkkärille mihin tiivistyy myös tämä sekoilu: baizuo.
Hyvä että on termi jo valmiina! Kuvaa hyvin juuri tuollaista moralismillaan hyvää leikkivää naivia länsimaalaista, joka ei ymmärrä paikallista kulttuuria ja kuvittelee jotenkin saavansa Aasiassa samanlaisia moraaliposeerauspisteitä kuin täällä saa.
Thaimaassa myytiin joskus sellaisia toisen maailman sodan ajan tyylisiä "natsi" mopokypäriä. Joku länsimaalainen oli niin kauhistunut että osti sellaisen ja paisko rikki thaimaalaisten katsellessa vierestä ihan ymmällään. Varmaan kuvitteli että joku thaikku olisi hänen valistuspuheesta tajunnut edes jotain. Mielessään varmaan mietti miten hieno persoona oli kun opetti paikallisille oikeaa sitä kulttuuria.
Eurooppa kuvittelee että meidän historian sodat ja kulttuurelliset detailit on paljon tunnetuimpia kuin ne vaikkka Aasiassa tai muualla palloa onkaan.
Ajattelin vaan tulla kirjoittamaan että hyvä kirjoitus Pyysingiltä kun yleensä "viikon kolumniketju" sisältää pari viestiä, mutta täällähän on viuhunut postia kuin viimeistä päivää. Tsemppiä pöytään, jos tämmöiset jogurttipurkkien nimenmuutokset ovat valtakunnan ykköspuheenaihe niin tietää että setelijuna puksuttaa oikeaan suuntaan ja aikataulussa.
Pointtini oli sijoitusaiheen ylivertaisuus Sijoitustieto-sivustolla. Kolumni käsitteli kirjoittajansa poliittisia ja medianäkemyksiä ilman varsinaista kytkentää talousasioihin. Nämä voivat olla tärkeitä asioita somekuplassa, mutta kuplan ulkopuolella esimerkiksi brändimuutosten vaikutus myyntiin olisi mielenkiintoisempi sijoitusaihe.
Yrityksille somekohu on ilmainen markkinointikeino. Monet eivät varmaankaan ole koskaan edes kuulleet turkkilaisesta jogurtista saati tienneet, miltä pakkaus näyttää. Sen sijaan, että sotkeudumme tyhjänpäiväisiin kohuihin, voisimme astua sellaisten yläpuolelle ja pohtia, miten yritykset hyödyntävät pöyristyneitä ja pahaa-aavistamattomia kolumnisteja ja nimimerkkejä tuotteidensa sissimarkkinoijina.
En puhunut nyt näistä kahdesta yhtiöstä, vaan ilmiöstä yleensä ja globaalisti. Jossa tietyn äärisuunnan edustajat yrittävät määritellä uudestaan sekä kansalaisten että yritysten tekemistä itse kehittelemillään moraalikoodistoilla.
Yrityksille somekohu on ilmainen markkinointikeino. Monet eivät varmaankaan ole koskaan edes kuulleet turkkilaisesta jogurtista saati tienneet, miltä pakkaus näyttää. Sen sijaan, että sotkeudumme tyhjänpäiväisiin kohuihin, voisimme astua sellaisten yläpuolelle ja pohtia, miten yritykset hyödyntävät pöyristyneitä ja pahaa-aavistamattomia kolumnisteja ja nimimerkkejä tuotteidensa sissimarkkinoijina.
Tämä onkin mielenkiintoinen näkökulma. Minä ajattelin tätä vain liabilityna kun yritys joutuu muuttamaan tunnettua tuotemerkkiään, koska muutos maksaa rahaa ja ei ole mitään takeita että kuluttajat löytävät ja hyväksyvät uudistetun brändin. Mutta voihan tätä ajatella myös potentiaalisena etuna tosiaan.
Minä olisin kyllä aika hemmetin varovainen brändien muuttamisessa jos puhutaan se tyylisistä asioista kuin Geisha-karkit, Fazerin sininen suklaa tai Atrian maksalaatikko. Jos konsepti on myynyt 50 vuotta niin se ei välttämättä "uudistettuna" myy enemmän. Voi hyvin kyllä myydä vähemmän.
Minusta tuntuu kyllä edelleen siltä että yritykset antavat liikaa painoarvoa jollekin äänekkäälle somepöyristyjien joukolle näissä pohdinnoissaan. Bränditutkimus tai asiakastutkimus olisi yksi työkalu miettiä miten homma vedetään maaliin, mutta se vie kalenteriaikaa kun kaiken halutaan tapahtuvan heti ja ilman harkintaa.
Joulupukin kuvien käyttö joulumainoksissa varmaan kiellettävä, koska se voi luoda vääristyneitä stereotypioita pohjoissuomalaisista miehistä.
Tässä on onnistuttu ja pohjoismaalaisille miehille on nyt saatu uusimuotoinen tyyppikuvaus. Se on tänään esillä The New York Timesissä yhtenä kuluvan vuoden tärkeimmistä:
74 of Our Favorite Facts for 2020
23. In Finland, a tradition of getting drunk at home in your underwear is so commonplace that there’s a word for it, “kalsarikännit.” The rough translation is “pantsdrunk.” Lähde: Getting Tipsy at Home in Your Underwear
Siinäpä valtion brändityöryhmälle pohdittavaa kuinka luoda oheistuotteet tämän maailmalla leviävän tyyppikuvauksen ympärille.