Näin maallikon silmin katsottuna niin Tesla on tehnyt huippuasioita ja ylittänyt välillä odotukset, mutta onhan toi arvostus aivan älytön. Ilmaa on ja paljon osakkeessa. Katsokaahan vain kun sakemannit ja japsit ja korealaiset rupeaa painaa kunnolla sähköautoteknologiaan niin menee vasemmalta ja oikealta ohi että hujahtaa.
Katsokaahan vain kun sakemannit ja japsit ja korealaiset rupeaa painaa kunnolla sähköautoteknologiaan niin menee vasemmalta ja oikealta ohi että hujahtaa.
Musk kyllä tietää tämän ja jossain vaiheessa odottaisin luopuvan autofirmastaan tai jos ei ole niin rahan perässä niin voi tietty "upota" mukanakin.
Näin maallikon silmin katsottuna niin Tesla on tehnyt huippuasioita ja ylittänyt välillä odotukset, mutta onhan toi arvostus aivan älytön. Ilmaa on ja paljon osakkeessa. Katsokaahan vain kun sakemannit ja japsit ja korealaiset rupeaa painaa kunnolla sähköautoteknologiaan niin menee vasemmalta ja oikealta ohi että hujahtaa.
Olen seurannut sähköautojen kehitystä jonkin aikaa ja ainoa pysyvä, merkittävä etu joka Teslalla on puolellaan on Elon Muskin henkilökultti. Akut ja moottorit ovat aika lailla samoja kaikilla valmistajilla. Jotain pienehköjä eroja on, mutta ei joku 10% vaikuta vielä merkittävästi kuluttajan ostopäätökseen ja porukka joka oikeasti välittää siitä kuinka paljon alle 3 sek auto kiihtyy 0-100 km/h on aika marginaalinen. Itse fyysisessä autonvalmistuksessa Teslalla on ollut aika paljon haasteita pelkästään saavuttaa muut valmistajat. Ja autonominen ajo? No, siitä ei ole tulemassa mitään mainostettuun tarkoitukseen käyttökelpoista nykyisellä lähestymistavalla.
"After years of touting its long-awaited Full Self-Driving feature, Tesla is telling California regulators a different story about its capabilities."
Autonominen ajohan on jo sinänsä täysin ratkaistu ongelma - tässä esimerkki kuinka Oltermanni liikkuu täysin automaattisilla trukeilla: https://www.youtube.com/watch?v=vVXQU68W9NM
Vaatimuksena vain sattuu olemaan se, että toimintaympäristö on täysin tunnettu ja hallittu ja ajoneuvoilla on sensorit, jotka takaavat että törmäyksiä ei tapahdu. Näistä sensoreista keskeisin on LIDAR, joka tuottaa luotettavan kuvan kaikesta mitä ajoneuvon ympäristössä on. Tieliikenteessä toimintaympäristö on kaikkea muuta kuin tunnettu ja hallittu, ja Tesloissa ei ole kustannussyistä ole sensoreita jotka voisivat luotettavasti tunnistaa ja reagoida yllättäviin tilanteisiin liikenteessä. Tesla luottaa enimmäkseen kuvantunnistukseen, josta on todella hankala tuottaa luotetavaa käsitystä edessä olevasta tilanteesta. Tämän takia on sattunut useita kuolonkolareita Teslojen ajettua täyttä vauhtia kohteisiin, joita algoritmi ei sattunut tunnistamaan (esim. liikenteenjakajat ja paloauton peräpäät).
Useissa artikkeleissa mainitaan kuinka Tesla kerää dataa miljoonista ajoneuvoistaan ja käyttää tätä hyödyksi autonomisen ajon kehittämisessä. No, kaipa siitä jotain hyötyä on, mutta ei auton sensoreiden tuottamaa raakadataa pysty mitenkään siirtämään autoista Teslalle mobiilidatayhteyden kautta, ja vaikka pystyisi, niin ei tekoalyn kouluttamiseen riitä että sille näyttää miljoona videota joissa auto ei ajanut paloauton perään. Tarvitaan mieluummin puoli mijoonaa videota jossa auto ajaa paloauton perään ja puoli miljoonaa jossa ei, ja kun näille annetaan sopivat painoarvot niin kone voidaan opettaa olemaan ajamatta paloauton perään. Ehkä. Tai sitten voidaan pistää autoon LIDAR joka tunnistaa kaikki edessä olevat esteet riippumatta siitä mitä ne ovat, mutta se maksaa rahaa. (Ja senkin voi mokata, kts. case Uber)
Aika näyttää miten autonomisen ajon kisassa käy. Jos tulevaisuudessa Lidariin perustuva teknologia tulisi olemaan se ylivertainen hyväksytty teknologia, niin eiköhän Tesla lisää sitten Lidarin omiin tuotteisiinsa. Uutiset Teslan ja Luminarin yhteistyöstyösopimukesta sekä Tesla Y:stä liikenteessä Floridassa jossa spotattu lidar sensorit katolla saattavat antaa vihjeitä siitä että Teslalla on backup plan olemassa mikäli kaikki ei heidän kannalta etene suunnitellusti.
Toisaalta mitä niille kilpailijoille käy jotka ovat Lidarin varassa, mutta tulevaisuudessa Tesla softallaan ja pienellä määrällä kameroita pystyy samaan tai jopa parempaan ja saavat viranomaisten hyväksynnän?
Olen itse ollut Lidarin teknologialla varustetun Lyft:n kyydissä Las Vegasissa loppuvuodesta 2019 ja ei se kyllä alkuhuuman jälkeen vakuuttanut. Autossa oli itseohjaava ajo päällä ja henkilö kuskin paikalla valvojana sekä etupenkillä joku promo tyyppi. Kyseinen auto ei voinut kääntyä punaisissa oikealle silloin kun vasemmalta ei tullut liikennettä, ehkä järjestelmässä oli asetus päällä mikä esti oikealle kääntymisen punaisilla? Seurauksena kuitenkin räikät soi takana olevilta. Järjestelmä ei myöskään osannut hahmottaa edellä olevaa autoa missä oli muistaakseni jokin mainostaulu peräkärryssä tms.vaan teki ihme jarrutuksen sekoittaen liikennettä ja alkoi hälyyttämään. Muutamien mailien matkalla järjestelmä useaan otteeseen muutenkin hälyytti että kuskin piti ottaa ohjat. No tästä nyt on jo puolitoista vuotta aikaa ja varmaan ollaan aika paljon menty kehityksessä eteenpäin.
Mun mielesta EV-firmoihin sijoittavan kannattaa pitaa mielessa se vaihtoehto, etta valttamatta kukaan ei viela pitkaan aikaan voita autonomisen ajon kisaa siina mielessa mihin maalilippu on talla hetkella yleisesti asetettu. Monet autonomisen ajon tyyliset ongelmat toimii niin, etta 90% tilanteista ratkeaa helposti, 9% aiheuttaa vahan paanvaivaa, 0.9% on jo vahan vaikeampaa, 0.09% on jo oikeasti vaikeaa, 0.009% alkaa olla jo aivan saatanan monimutkaista yms. Tassa tulee helposti illuusio progressiosta alku/keskitaipaleella vaikka oikeasti ollaan viela todella kaukana ratkaisusta.
Teslan Fremontin tehtaalla työntekijät signeeraavat ensimmäistä linjalta tullutta 4680 structural akkupakettia. Teslalla on ilmeisesti ollut huomattavia vaikeuksia uuden alkunsa massatuotannossa, mitä pidetään suurimpana syynä Plaid+ mallin perumiselle. Berliinin tehtaan on valmistuessaan tarkoitus käyttää kyseisiä kennoja Model Y:ssä, joten niiden massatuotanto on äärimmäisen tärkeää teslalle. Eurooppa uhkaa luisua Volkkarin syliin, sillä Q4, Id.4 ja Enyaq ehtivät rauhassa kahmia markkinaa. Hätätoimenpiteenä Tesla shippaa joitakin tuhansia MiC Model yytä Eurooppaan syyskuun toimituksiin, mutta näillä lienee lähinnä kosmeettinen vaikutus, ja tulevat 2170 akkupaketilla.
Volkkarin malliston laajuus ja tuotantokapasiteetti alkaa pikkuhiljaa näkyä, ja vaikka Tesla taas hetkeksi palautti teknisen ylivoiman pyyhkiessään Taycanilla pöytää uudella Plaid mallillaan, eivät nämä kuitenkaan ole niitä massamarkkina autoja joilla arvostusta voitaisiin perustella.
Fsd beta 9 tuli viime yönä betatestaajille jakeluun, ja näyttää ottaneen taas aimo harppauksia eteenpäin. Valitettavasti niistä tuskin saadaan Euroopassa nauttia ennenkuin saksalaiset pääsevät suunnilleen samaan ja kääntävät lobbauskoneistonsa autonomisen ajamisen kannalle. FSD subscription malli on viimein myös tulossa, osalle käyttäjistä on sovellukseen ilmestynyt uusi subscription välilehti. On mielenkiintoista nähdä miten paljon Tesla tulee tilaajia saamaan, tällä hetkellä kaikki jotka pitävät autoa vain vuoden pari leaserina tai vastaavana eivät halua fsd:tä ostaa, kun se on autoon eikä tiliin sidottu. Mielenkiintoista on myös nähdä, pystyvätkö kilpailijat kuinka ketterästi tilausmalleja kopioimaan, Volkkarin ID. Appi taitaa edelleen olla 1 tähden keskiarvolla sovellus kaupassa..
represent an exec who purchased new Tesla Plaid Model S, which was 1/250 shipped. On Tuesday it spontaneously combusted. Our client was trapped & could have died. We tried reaching out to Tesla & have been ignored so far. This is car after escape.
tässä autossa ei siis ole sitä uutta 4680-akkua, 3 tuntia meni palokunnalta sammutuksessa. Energiatiheyttä kasvatettaessa lämmöstä tulee yhä suurempi ongelma, ihan ongelmatonta ei ole sekään kun tehoja otetaan ulos kuten allaolevasta filminpätkästä näkyy.
Here's why sounding the alarm when Tesla's holdings fall to breakeven or below is so important. It should alert investors to the damage should Bitcoin's price keep falling. If Bitcoin goes to $25,000, Tesla will suffer a $300 million hit to its earnings. If the price falls to $20,000, the loss rises to $500 million. That's about equal to all of Tesla's pretax income in Q1.
Tesla's Bitcoin investment at first looked like another great move by an adventurous visionary. Now it threatens to wipe out a quarter's earnings, or worse. Musk can dispel worries about the Bitcoin gambit if he announces great Q2 profits on July 26 and in the quarters to come. If not, days like July 20, when Bitcoin's holdings fall into the red, will keep reminding investors of the looming wreckage from Musk's reckless bet.
"The company reported $1.14 billion in (GAAP) net income for the quarter, the first time it has surpassed $1 billion. In the year-ago quarter, net income amounted to $104 million.
Overall automotive revenue came in at $10.21 billion, of which only $354 million, about 3.5%, came from sales of regulatory credits. That’s a lower number for credits than in any of the previous four quarters. Automotive gross margins were 28.4%, higher than in any of the last four quarters."
Ainakin ne "Tesla on täysin regulatory creditsien varassa, autonvalmistus on tappiollista" -puheet voitaneen tämän jälkeen lopullisesti kuopata. Melkoisen hyvällä katteella on ainakin Q2 aikana autoja lyöty läjään ja toiminta olisi noiden lukujen valossa ollut voitollista ilman kompensaatioitakin.
Negatiivisena asiana nostettiin esiin koko autoteollisuutta uhkaava chippipula, joka voi pahimmillaan vaikuttaa loppuvuoden tuotantomääriin.
Bitcoinin arvonmuutoksen vaikutus tulokseen oli -23M
The U.S. government has opened a formal investigation into Tesla's Autopilot partially automated driving system, saying it has trouble spotting parked emergency vehicles.
The National Highway Traffic Safety Administration announced the action Monday in a posting on its website.
The agency says it has identified 11 crashes since 2018 in which Teslas on Autopilot or Traffic Aware Cruise Control have hit vehicles with flashing lights, flares, an illuminated arrow board or cones warning of hazards.
Tulisin mielelläni julkiseen väittelyyn perustelemaan kantani. @merjamahka voisi perustella miksi suosittelee ihmisiä karttamaan Teslaa. Moderaattorina voisi toimia @AkiPyysinghttps://t.co/4wvVFR9MF5
Sehän se olisikin, kun nämä median sijoitusasiantuntijoiksi tituleeraamat hahmot joutuisivat oikeasti debatoimaan näkemyksiään jostain yhtiöstä. Eikä siinä mitään, saahan näkemyksiään osakkeista heittää vaikka siitä kuuluisasta hatusta, mutta ei se kovin älyllisesti rehellistä ole.
Merja Mähkälle kyllä kelpaa Qt, mutta ei Tesla. Vaikuttaa siltä, että elää jonkinlaisessa suomisijoittamisen kuplassa ja kuvitelmissa, että vain suomalaiset kulttiyhtiöt on niitä menestyjiä.
Sehän se olisikin, kun nämä median sijoitusasiantuntijoiksi tituleeraamat hahmot joutuisivat oikeasti debatoimaan näkemyksiään jostain yhtiöstä. Eikä siinä mitään, saahan näkemyksiään osakkeista heittää vaikka siitä kuuluisasta hatusta, mutta ei se kovin älyllisesti rehellistä ole.
Sehän se olisikin, kun nämä median sijoitusasiantuntijoiksi tituleeraamat hahmot sijoitustiedon keskustelijat joutuisivat oikeasti debatoimaan näkemyksiään jostain yhtiöstämakrotaloustieteestä. Eikä siinä mitään, saahan näkemyksiään osakkeistataloudesta tai omaisuusarvoista heittää vaikka siitä kuuluisasta hatusta, mutta ei se kovin älyllisesti rehellistä ole.
Aika paljon postiivista löytyy Teslasta nyt. Kuvaa hyvin myös sen ettei muille autovalistajille riitä se, että tuovat omia sähköautojaan markkinoille vaan se pitäisi myös tehdä kannattavasti. Tesla / SpaceX on myös mullistanut teknologiaa ja valmistamista, jolla se saa merkittävää etua vanhoihin valmistajiin. Muut tuovat sähkäautoja ja valtaavat osaltaan markinaa, mutta Tesla vie koko markkinan katteet itselleen.
Vanhaa settiä toki nämä asiat, mutta Traders Club otti nämä asiat uudelleen esille.
Jukka Lepikkö osoitti erittäin hyvää perehtyneisyyttä kyseisellä videolla.
Sijoitin itse Teslaan lähes all-in kesällä 2020 Pauli Äyräksen esimerkin innoittamana. Olin jonkin aikaa etsinyt ns. generation stockia markkinoilta tuloksetta. Huippuälykkään tyypin julkinen ilmoitus sijoittamisesta Teslaan merkittävällä velkavivulla sai minut perehtymään yhtiöön ja nopeasti siirsin lähes kaiken sijoitusvarallisuuteni (n. 200ke) Teslan osakkeeseen. Osakkeen arvo oli tuolloin hieman alle 200d. Päätös osoittautui kohtalaisen hyväksi, koska tänään ATH yli 900d. Pientä velkavipua olen käyttänyt itsekin ja sijoitusvarallisuuteni on nyt n. 1.3Me.
Kiitos Pauli Äyräs!
Reilussa vuodessa yhtiön potentiaali on alkanut realisoitua useimmille, myös Wall Streetin analyytikoille. Hyvästä noususta huolimatta näen osakkeessa paljon nousuvaraa. Kasvun ajureina lähivuosina ovat tosiaankin Teslan oma 4680 -paristotuotanto sekä Berliinin ja Austinin huippumodernit tehtaat, joiden ansiosta katteet entisestään nousevat ja tuotanto moninkertaistuu. Teslan autojen kysyntä näyttää tällä hetkellä erinomaiselta, kun useiden mallien odotusaika on lähes vuoden. Melkein käy sääliksi perinteisiä polttomoottoriautojen valmistajia...
Pidemmällä aikavälillä kilpailuetuna on muita moninkertaisesti tehokkaampi valmistustekniikka ja jatkuva prosessin hiominen, joka on sisäänrakennettuna yrityskulttuuriin Muskin vision mukaisesti. FSD etenee jatkuvasti ja Teslan lähestymistavalla on hyvä mahdollisuus tuottaa ensimmäisenä aidosti skaalautuva robotaksiverkosto. Teslan tavoitteena on valmistaa v. 2030 n. 20 miljoonaa autoa vuodessa, mikä tarkoittaa noin 50% jatkuvaa vuosittaista kasvua. Tällä hetkellä tavoite näyttää hyvinkin realistiselta ottaen huomioon, että jo nykyisten tehtaiden (Fremont, Shanghai, Berliini, Austin) yhteenlaskettu tuleva kapasiteetti on 5-6 miljoonaa autoa vuodessa.
Elon Musk on säilyttänyt persoonansa vuosien saatossa ja ollut varsin polarisoiva henkilö. Yhäkin monet arvioivat Muskia Twitter-vitsiensä eikä saavutustensa perusteella ja tämä onkin tarjonnut näiden vitsien läpi näkevälle mahtavia tuottomahdollisuuksia. Saavutukset (useiden teollisuudenalojen mullistaminen) alkavat olla jo suuremmat kuin Thomas Edisonilla aikanaan.
Muskin vahva asema yhtiössä tuo henkilöriskiä osakkeeseen sijoittaneelle, mistä mm. Aki Pyysing varoitteli tässä ketjussa viime kesänä. Riski on nähdäkseni pienemmässä. Musk ei ollut enää mukana toissapäiväisessä osavuosikatsauksessa vaan luotti alaisten hoitavan homman, mikä tapahtuikin. Yrityksellä on kirkas visio, poikkeuksellinen kyky vetää puoleensa maailman lahjakkaimpia insinöörejä ja muita osaajia ja sillä on oma vahva yrityskulttuuri. Luulen yrityksen selviävän mahdollisesta Elon Muskin poismenostakin.
No et varmaan pidä. Tesla vaan sattuu olemaan sähköhypen keihäänkärki. Lennä mukana siihen asti kun liito jatkuu, hyvät sulle, ota massit sillä sitähän sijoittaessa haetaan. Todellinen tilanne on se että sähköautoilu on miinusmerkkinen ympäristölle vielä pitkään perttiperussuhailijalle toisin kuin mielikuva millä töpseliautoja myydään. Hypen takia suunta on oikea vaikkei sillä mitään pitkään aikaan vielä pelasteta. Haitat vielä samalla tasolla ellei isommat kuin fossiilivermeissä.
Autona tesla on huonolaatuinen paska ja kuten joku viisas on sanonut, lafkaa pitäs kutsua akkuvalmistajaksi. Kovasti innovoidaan, siitä on pitkät matkat toteutukseen. Meemimusk tunnetusti lupailee asiat tapahtuvaksi, puolivillainen toteutus tullut uskovaisille järjestään saataville reilusti myöhässä.
Omistin teslaa jossain vaiheessa, ateistit tippuu kelkasta lopulta. Tämähän on mielestäni päätylaidan esimerkki arvon hinnoittelusta jostain pilviverhossa olevasta tulevaisuudesta.
Voisiko joku kertoa millä Tesla voisi pitää sijansa markkinoilla kun usealta vanhalta automerkiltä tulee järkevämpi/luotettavampi/halvempi? kottero?
Plussat kyllä sähkisautoskenelle. Kasvukipujen aika menossa. Roaming maksut latureissa samalla tasolla kuin 3g:n ensiaskeleissa.
Hertz ilmeisesti sopinut ostavansa 100,000 Teslaa seuraavan 14kk aikana. Kaupan arvo n 4.2 Mrd
Osake yli 4% nousussa ennakkomarkkinoilla.
Kaupan arvo on 4,2 Mrd (jolla sitä paitsi viitataan myyntiin) ja Teslan arvo nousi +36 Mrd (enemmän kun puolikas Ford), niin jokainen voi itse laskea, että miten halpa osake on.
edit. Teslan arvo nousikin Fordin verran, kun markkina avasi. Eli kun myydään 100K auto jollekin konkurssikypsälle puljulle, niin arvo nousee yhden legacy automakerin verran. Suosittelen muuten Muskia jumalana pitäviä tutustumaan Keisarin uudet vaatteet tarinaan.
edit. Teslan arvo nousikin Fordin verran, kun markkina avasi. Eli kun myydään 100K auto jollekin konkurssikypsälle puljulle, niin arvo nousee yhden legacy automakerin verran. Suosittelen muuten Muskia jumalana pitäviä tutustumaan Keisarin uudet vaatteet tarinaan.
Jos tarpeeksi moni muu on valmis maksamaan keisarin näkemisestä, niin ei kai sillä ole enää hirveästi väliä, onko se nakuna...
edit. Teslan arvo nousikin Fordin verran, kun markkina avasi. Eli kun myydään 100K auto jollekin konkurssikypsälle puljulle, niin arvo nousee yhden legacy automakerin verran. Suosittelen muuten Muskia jumalana pitäviä tutustumaan Keisarin uudet vaatteet tarinaan.
Jos tarpeeksi moni muu on valmis maksamaan keisarin näkemisestä, niin ei kai sillä ole enää hirveästi väliä, onko se nakuna...
Kyllä sillä on kun katsojat luulee, että hänellä ne vaatteet on päällä - sen näkemisestä maksetaan ei irstailusta. Aika kova shokki kun luulevat menevänsä katsomaan korkeakulttuurista näytelmää ja todellisuudessa se onkin joku striptease show. Kysymys on tietenkin se, että milloin he sen tajuavat?
Korjaus edelliseen, Teslan arvo nousikin Daimlerin (Mersun) verran. #Halpaakuinsaippua!
Tänään taitaa mennä $1100 rikki, joten edellisen postaukseni jälkeen viikossa nousua 22%. Salkun arvo nyt n. 1.6M € mikä on kiva alku.
Vahvan osavuosikatsauksen jälkeen tullut Hertzin ilmoitus 100 000 Model 3:n ostamisesta sai osakkeen lentoon. Musk on vahvistanut, että osto tapahtui samalla hinnalla kuin kuluttajille, mikä ei tietenkään yllätä, koska kysyntä on rajaton tällä hetkellä. Herzin sähköautofleetin mainoskasvoksi on muuten palkattu Tom Brady ja tämähän kelpaa myös Teslan osakkeenomistajalle! Hertzin kilpailijoiden on myös pian sähköistyttävä pysyäkseen kilpailussa mukana ja tällä hetkellä Tesla näyttäytyy ainoana vaihtoehtona, koska ensinnäkään muut eivät kykene massatuotantoon ja toiseksi Teslan brändiarvon vuoksi. Myös Tesla hyötyy erittäin paljon myymällä autoja vuokrafirmoille, koska yhä useammat kuluttajat saavat käyttökokemusta autoista.
Fordin entinen CEO Mark Fields kommentoi aikaisemmassa tehtävässään Teslaa nuivasti. Hauska nähdä puheiden muuttuneen ylistäviksi nyt Hertzin väliaikaisena CEO:na toimisessaan.
Osarin jälkeen monet analyytikot ovat nostaneen tavoitehintojaan. Mm. Morgan Stanley nosti tavoitetta $900 -> $1200, perusteena tälle lähinnä vuodelle 2030 arvioidun autotuonannon nosto n. 9 miljoonaan autoon vuodessa. Teslahan ohjeistaa 20 miljoonaa myytyä autoa tuona vuonna. Lähivuosina osakkeen tavoitehinnat tulevat nousemaan varmaankin joka vuosineljänneksellä, kun analyytikoille tulee kerta toisensa jälkeen yllätyksenä Teslan pysyminen tavoiteurallaan.
Osakkeesta maksettu hinta on oma asiansa ja yrityksen kyky tuottaa tavaroita tai rahaa kustannustehokkaasti on toinen. Kun ne ominaisuudet irtoavat toisistaan, joutuu valitsemaan.
Marsiin johtavasta tarinasta innostuminen ei ihmetytä yhtään - kuva WSB. Tuohan se virtaa ja tavoitteita elämään - onnea matkaan. Asia muuttuu, jos kyydissä on toinen, tuntematon parametri -vaikkapa Jane Doe - ja sijoitusta tehdessä on valittava hameenhelman ja yhteisen varainhoidon välillä.
Luulenpa, että jokaisella on Teslaa rahastojen sijoitusosuuksina salkuissa, niin on omissani. Harva kuitenkaan laittaa kaiken yhden helman varaan.
monet autonvalmistajat ovat joutuneet vähentämään tuotantoaan komponenttipulan takia. Tesla nosti äskettäin autojensä hintoja rajusti, osaksi kustannusten nousun takia ja osaksi käytetään tilannetta hyväksi kovan kysynnän takia.
Elon Musk on laittanut pystyyn Twitter-äänestyksen, jonka perusteella hän tulee ilmeisesti myymään 10% Teslan osakkeistaan, myytävän osuuden arvo on yli 20 miljardia dollaria. Päätös liittyy USA:ssa käytävään keskusteluun miljardöörien verojen välttelystä.
Kurssiin kohdistunee laskupainetta tulevalla viikolla. Myin viime viikolla muutamia satoja osakkeita ja luovuin velkavivusta lähes kokonaan. Saa nähdä pääseeko pian ostelemaan takaisin reilusti halvemmalla?
Musk ei juuri voi välttyä osakkeidensa myymiseltä. Syinä ovat lainalyhennykset ja ensi vuoden elokuussa mitättömäksi menevät optiot, joita hän on ansainnut palkan sijasta:
"Musk was awarded options in 2012 as part of a compensation plan. The 2012 award was for 22.8 million shares at a strike price of $6.24 per share. Tesla shares closed at $1,222.09 on Friday, meaning his gain on the shares totals just under $28 billion.
The options expire in August of next year. Yet in order to exercise them, Musk has to pay the income tax on the gain. Since the options are taxed as an employee benefit or compensation, they will be taxed at top ordinary-income levels, or 37% plus the 3.8% net investment tax. He will also have to pay the 13.3% top tax rate in California since the options were granted and mostly earned while he was a California tax resident."
Tästä tulee 54,1% veroaste ja verolappu 15 miljardia optioista. Musk on myös nostanut lainaa osakkeitaan vastaan: "The company has also recently disclosed that Musk has taken out loans using his shares as collateral, and with the sales, Musk may want to repay some of those loan obligations."
Teslan 21Q3 raportissa SEC:lle Muskin myyntipakko tuodaan esiin sijoittajan riskinä:
As Tesla noted in its third-quarter Securities and Exchange Commission 10-Q filing this year: “If the price of our common stock were to decline substantially, Mr. Musk may be forced by one or more of the banking institutions to sell shares of Tesla common stock to satisfy his loan obligations if he could not do so through other means. Any such sales could cause the price of our common stock to decline further.”