John Doe
Viimeisimmät viestit
Kempower
7.12.2021 - 19:36
Edellisiä lukiessa iski fomo ja tein merkinnän maksimimäärälle. Luultavasti ei tule pitkäaikaista sijoitusta.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
6.11.2021 - 23:22
Elon Musk on laittanut pystyyn Twitter-äänestyksen, jonka perusteella hän tulee ilmeisesti myymään 10% Teslan osakkeistaan, myytävän osuuden arvo on yli 20 miljardia dollaria. Päätös liittyy USA:ssa käytävään keskusteluun miljardöörien verojen välttelystä.
https://twitter.com/elonmusk/status/1457064697782489088?s=20
Kurssiin kohdistunee laskupainetta tulevalla viikolla. Myin viime viikolla muutamia satoja osakkeita ja luovuin velkavivusta lähes kokonaan. Saa nähdä pääseeko pian ostelemaan takaisin reilusti halvemmalla?
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
29.10.2021 - 23:03
Tänään taitaa mennä $1100 rikki, joten edellisen postaukseni jälkeen viikossa nousua 22%. Salkun arvo nyt n. 1.6M € mikä on kiva alku.
Vahvan osavuosikatsauksen jälkeen tullut Hertzin ilmoitus 100 000 Model 3:n ostamisesta sai osakkeen lentoon. Musk on vahvistanut, että osto tapahtui samalla hinnalla kuin kuluttajille, mikä ei tietenkään yllätä, koska kysyntä on rajaton tällä hetkellä. Herzin sähköautofleetin mainoskasvoksi on muuten palkattu Tom Brady ja tämähän kelpaa myös Teslan osakkeenomistajalle! Hertzin kilpailijoiden on myös pian sähköistyttävä pysyäkseen kilpailussa mukana ja tällä hetkellä Tesla näyttäytyy ainoana vaihtoehtona, koska ensinnäkään muut eivät kykene massatuotantoon ja toiseksi Teslan brändiarvon vuoksi. Myös Tesla hyötyy erittäin paljon myymällä autoja vuokrafirmoille, koska yhä useammat kuluttajat saavat käyttökokemusta autoista.
Fordin entinen CEO Mark Fields kommentoi aikaisemmassa tehtävässään Teslaa nuivasti. Hauska nähdä puheiden muuttuneen ylistäviksi nyt Hertzin väliaikaisena CEO:na toimisessaan.
Osarin jälkeen monet analyytikot ovat nostaneen tavoitehintojaan. Mm. Morgan Stanley nosti tavoitetta $900 -> $1200, perusteena tälle lähinnä vuodelle 2030 arvioidun autotuonannon nosto n. 9 miljoonaan autoon vuodessa. Teslahan ohjeistaa 20 miljoonaa myytyä autoa tuona vuonna. Lähivuosina osakkeen tavoitehinnat tulevat nousemaan varmaankin joka vuosineljänneksellä, kun analyytikoille tulee kerta toisensa jälkeen yllätyksenä Teslan pysyminen tavoiteurallaan.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
22.10.2021 - 23:36
Jukka Lepikkö osoitti erittäin hyvää perehtyneisyyttä kyseisellä videolla.
Sijoitin itse Teslaan lähes all-in kesällä 2020 Pauli Äyräksen esimerkin innoittamana. Olin jonkin aikaa etsinyt ns. generation stockia markkinoilta tuloksetta. Huippuälykkään tyypin julkinen ilmoitus sijoittamisesta Teslaan merkittävällä velkavivulla sai minut perehtymään yhtiöön ja nopeasti siirsin lähes kaiken sijoitusvarallisuuteni (n. 200ke) Teslan osakkeeseen. Osakkeen arvo oli tuolloin hieman alle 200d. Päätös osoittautui kohtalaisen hyväksi, koska tänään ATH yli 900d. Pientä velkavipua olen käyttänyt itsekin ja sijoitusvarallisuuteni on nyt n. 1.3Me.
Kiitos Pauli Äyräs!
Reilussa vuodessa yhtiön potentiaali on alkanut realisoitua useimmille, myös Wall Streetin analyytikoille. Hyvästä noususta huolimatta näen osakkeessa paljon nousuvaraa. Kasvun ajureina lähivuosina ovat tosiaankin Teslan oma 4680 -paristotuotanto sekä Berliinin ja Austinin huippumodernit tehtaat, joiden ansiosta katteet entisestään nousevat ja tuotanto moninkertaistuu. Teslan autojen kysyntä näyttää tällä hetkellä erinomaiselta, kun useiden mallien odotusaika on lähes vuoden. Melkein käy sääliksi perinteisiä polttomoottoriautojen valmistajia...
Pidemmällä aikavälillä kilpailuetuna on muita moninkertaisesti tehokkaampi valmistustekniikka ja jatkuva prosessin hiominen, joka on sisäänrakennettuna yrityskulttuuriin Muskin vision mukaisesti. FSD etenee jatkuvasti ja Teslan lähestymistavalla on hyvä mahdollisuus tuottaa ensimmäisenä aidosti skaalautuva robotaksiverkosto. Teslan tavoitteena on valmistaa v. 2030 n. 20 miljoonaa autoa vuodessa, mikä tarkoittaa noin 50% jatkuvaa vuosittaista kasvua. Tällä hetkellä tavoite näyttää hyvinkin realistiselta ottaen huomioon, että jo nykyisten tehtaiden (Fremont, Shanghai, Berliini, Austin) yhteenlaskettu tuleva kapasiteetti on 5-6 miljoonaa autoa vuodessa.
Elon Musk on säilyttänyt persoonansa vuosien saatossa ja ollut varsin polarisoiva henkilö. Yhäkin monet arvioivat Muskia Twitter-vitsiensä eikä saavutustensa perusteella ja tämä onkin tarjonnut näiden vitsien läpi näkevälle mahtavia tuottomahdollisuuksia. Saavutukset (useiden teollisuudenalojen mullistaminen) alkavat olla jo suuremmat kuin Thomas Edisonilla aikanaan.
Muskin vahva asema yhtiössä tuo henkilöriskiä osakkeeseen sijoittaneelle, mistä mm. Aki Pyysing varoitteli tässä ketjussa viime kesänä. Riski on nähdäkseni pienemmässä. Musk ei ollut enää mukana toissapäiväisessä osavuosikatsauksessa vaan luotti alaisten hoitavan homman, mikä tapahtuikin. Yrityksellä on kirkas visio, poikkeuksellinen kyky vetää puoleensa maailman lahjakkaimpia insinöörejä ja muita osaajia ja sillä on oma vahva yrityskulttuuri. Luulen yrityksen selviävän mahdollisesta Elon Muskin poismenostakin.
Näillä näkymin pidän osaketta vuosikymmeniä...