Mielestäni Teslan suurin pääoma on se, että jos saavat akkuteknologiasta niin hyvän, että ne epävarmatkin alkavat investoimaan mökeillensä ja koteihinsa aurinkoenergiaan. Ainut ongelma tässä on juuri tuo varastointi. En ole teslabulli, mutta uskon, että jos joku sen uskaltaa tehdä niin se on Musk.
edit. Jos tämä saadaan ratkaistua niin sähkötesla on nobrainer
Tässä on niin monta virhettä, joka paljastaa että Onkijalla ei ole aiheeseen minkäänlaista kosketuspintaa tai ymmärrystä.
Lean ei ole brändätty nimi tuotannon tehostamiselle vaan Jatkuvalle Parantamiselle, jonka alkuperäinen nimi on Kaizen, jonka juuret on 50-luvulla. Tuotannon tehostaminen ei ole sama kuin Lean. Enkä edes kysy Onkijalta mikä on se tehokkain tapa, kun alku meni jo näin pieleen. Lean toimii vain jossakin spesifeissä tilanteissa....voi jeesus...
Siis miten alhainen ymmärrystaso se sinulla on? Mihin se Lean pohjautuu? Toyotan kehittämään tuotantomenetelmään. Ja on nimenomaan brändätty nimi, aivan kuten Porters five forces tms. Ja Leania voi aina käyttää…huoh. Mitä jos yritys on toimittajien tai kuljetusten kanssa ongelmia, niin silloin se sinun JIT varaston optimointi on kaikkea muuta, kun järkevää. Jos sinulla on pieni yritys tai huonompi kannattavuus, niin sinä tietenkin marssisit suoraan pankkiin hakemaan lainaa, jotta voit implementoida kalliin lean-menetelmän. Lisäksi, Lean toimii ainoastaan, jos työntekijät sitä noudattavat. Sinulla voi olla vaikka kuinka hienot prosessit paperilla mutta käytännössä kaikki ei nyt aina mene niin kun Strömsössä.
Ja jatkuvalla parantamisella ei tehosteta tuotantoa vähän niin kun jos optimoidaan niin silloin ei voida minimoida? Ja miksi lisäsin että tuotannon tehostamien != Lean, koska Lean ajattelu on ainoastaan yksi tapa tehostaa tuotantoa ja sitä voidaan käyttää myös muuhun. Ja miksi puhutaan nyt ainoastaan tuotannosta, koska se oli se aihe josta puhuttiin aiemmin. Se että pomosi antoi sinulle ohjeet 5S menetelmään ja kiltisti siivoat työpöytäsi joka päivä, ei tarkoita sitä, että teillä on siellä tehokasta Lean ajattelua implementoitu. Tai jos olet sitä mieltä että on, niin mikäs siinä.
AMK tomjar voisi nyt sitten kertoa, että mikä on se tehokkain tapa tehostaa tuotantoa, kun kokemusta ja osaamista tuntuu olevan vaikka muille jakaa.
Ja sä jaksat kaivaa kuoppaa itsellesi asian suhteen. Taas tuli samassa lauseessa ristiriitaisia kommentteja. Puhut aivan samalla tavalla kuin 95% Leanin-sanan kuulleista: otat rusinat pullasta, puhut suurella itseluottamuksella, mutta ymmärtämättä itse asiaa.
Ja vaikka mielestäsi mulla on alhainen ymmärrystaso aiheesta, niin ei sun tarvii yrittää opettaa mua aiheen tiimoilta, itselläni on 15 v kokemus Lean Six Sigmasta päätyönäni ja vastannut sen implementoinnista sekä konsultoinut eri toimialoilla globaalisti.
Mikä muuten on AMK tomjar?
P.S. Tästä voi tehdä tarvittaessa vaikka oman topikkinsa, kun ei liity Teslaan (kun Teslalla ei JP ole selvästikään ytimessä)
Odottavat Teslan saavuttavan tai ylittävän VW:n ja Toyotan liikevaihdon tällä vuosikymmenellä. (okei, tästä samaa mieltä)
Odottavat Teslan valmistavan 3 miljoonaa autoa vuodessa vuoteen 2030 mennessä
Olisi hauska nähdä laskutoimitus tämän takana huomioiden, että nykyiset & rakenteilla olevat tehtaat (Fremont, Shanghai, Berliini, Austin) ovat tämän hetkisen tiedon valossa kapasiteetiltaan yhteensä noin 6 miljoonaa autoa vuodessa. Kokoeroja voi hieman hahmottaa vaikkapa tästä: https://external-preview.redd.it/3lEQ0dwRyDHArTSwRMLv6brSku46b4D8I7BYpw…
Tesla on ohjeistanut autodivisioonan minimitavoitteekseen40% CAGR -kasvua pitkällä aikavälillä (kasvuvauhti ilman energiapuolta siis). Teslan 40% CAGR minimiohjeistuksen toteutuessa 3 miljoonan vuosituotantoon päästään 2026 mennessä. Viimeksi konffapuhelussa Tesla kommentoi asiaa seuraavasti: "we would be very shocked if automotive compound annual growth rate (CAGR) did not exceed 40% until 2030, implying a target of at least 15 million vehicles in 2030".
Olettaako Morgan Stanley todellakin, että Tesla kymmenessä vuodessa saa valmiiksi ainoastaan puolet nykyisin rakenteilla olevasta kapasiteetista eikä käynnistä uusia tehdasprojekteja? Tesla itse ohjeistanut rakentavansa useita tehtaita lisää lähivuosina (neuvotteluissa ollut ainakin Brasilia, Intia ja toinen tehdas Kiinaan). Vai kestääkö rakenteilla olevien tehtaiden valmistuminen Morgan Stanleyn mielestä yli 10 vuotta? Ei vaan pysty käsittämään millä helmitaululla päädytään kolmen miljoonan lukemaan...
Ehkä tämä on taas joku epätoivoinen yritys painaa kurssia alas jotta MS:n omat sijoitusasiakkaat voisivat ostaa halvemmalla? Jos tuo kaveri oikeasti uskoo tuohon analyysiinsa toimitusmäärien osalta niin vetää aika sanattomaksi.
Odottavat Teslan saavuttavan tai ylittävän VW:n ja Toyotan liikevaihdon tällä vuosikymmenellä. (okei, tästä samaa mieltä)
Odottavat Teslan valmistavan 3 miljoonaa autoa vuodessa vuoteen 2030 mennessä
Olisi hauska nähdä laskutoimitus tämän takana huomioiden, että nykyiset & rakenteilla olevat tehtaat (Fremont, Shanghai, Berliini, Austin) ovat tämän hetkisen tiedon valossa kapasiteetiltaan yhteensä noin 6 miljoonaa autoa vuodessa. Kokoeroja voi hieman hahmottaa vaikkapa tästä: https://external-preview.redd.it/3lEQ0dwRyDHArTSwRMLv6brSku46b4D8I7BYpwI...
Tesla on ohjeistanut autodivisioonan minimitavoitteekseen40% CAGR -kasvua pitkällä aikavälillä (kasvuvauhti ilman energiapuolta siis). Teslan 40% CAGR minimiohjeistuksen toteutuessa 3 miljoonan vuosituotantoon päästään 2026 mennessä. Viimeksi konffapuhelussa Tesla kommentoi asiaa seuraavasti: "we would be very shocked if automotive compound annual growth rate (CAGR) did not exceed 40% until 2030, implying a target of at least 15 million vehicles in 2030".
Olettaako Morgan Stanley todellakin, että Tesla kymmenessä vuodessa saa valmiiksi ainoastaan puolet nykyisin rakenteilla olevasta kapasiteetista eikä käynnistä uusia tehdasprojekteja? Tesla itse ohjeistanut rakentavansa useita tehtaita lisää lähivuosina (neuvotteluissa ollut ainakin Brasilia, Intia ja toinen tehdas Kiinaan). Vai kestääkö rakenteilla olevien tehtaiden valmistuminen Morgan Stanleyn mielestä yli 10 vuotta? Ei vaan pysty käsittämään millä helmitaululla päädytään kolmen miljoonan lukemaan...
Ehkä tämä on taas joku epätoivoinen yritys painaa kurssia alas jotta MS:n omat sijoitusasiakkaat voisivat ostaa halvemmalla? Jos tuo kaveri oikeasti uskoo tuohon analyysiinsa toimitusmäärien osalta niin vetää aika sanattomaksi.
Tai sitten Morgan Stanley ei usko Muskin puljun omiin arvioihin? Ja miksi uskoa, Muskilla vähän paha tapa liioitella. Ja voihan sitä pyrkiä valmistamaan vaikka 50 miljoonaa autoa vuodessa, mutta kuinka monta niistä saa myytyä. Maailmalla myydään entistä vähemmän autoja. 2018 myytiin 78,9 miljoonaa, v.2019 myytiin 75 miljoonaa ja 2020 ennuste on 59,5 miljoonaa.
Sanomattakin varmaan selvää että näistä suurin osa on aivan eri hintaluokassa kun Tesla. Ja kyllä, 2020 lukuun vaikuttaa korona, mutta jos tästä ei nopeasti toivuta niin ei se sieltä välttämättä palaudu. 15 miljoonaa nyt on vain utopistinen väite. Musk on yksi aikamme kovimmista neroista, mutta ei ihan kaikkea silti kannata purematta niellä.
Ja miksi sua edes kiinnostaa lukea Morgan Stanleyn arvioita? Osta lisää jos dippaa!
Tai sitten Morgan Stanley ei usko Muskin puljun omiin arvioihin? Ja miksi uskoa, Muskilla vähän paha tapa liioitella. Ja voihan sitä pyrkiä valmistamaan vaikka 50 miljoonaa autoa vuodessa, mutta kuinka monta niistä saa myytyä. Maailmalla myydään entistä vähemmän autoja. 2018 myytiin 78,9 miljoonaa, v.2019 myytiin 75 miljoonaa ja 2020 ennuste on 59,5 miljoonaa.
Sanomattakin varmaan selvää että näistä suurin osa on aivan eri hintaluokassa kun Tesla. Ja kyllä, 2020 lukuun vaikuttaa korona, mutta jos tästä ei nopeasti toivuta niin ei se sieltä välttämättä palaudu. 15 miljoonaa nyt on vain utopistinen väite. Musk on yksi aikamme kovimmista neroista, mutta ei ihan kaikkea silti kannata purematta niellä.
Siitähän tässä on todennäköisesti kyse, että Morgan Stanley ei näytä uskovan myynnin lisäykseen. Toisaalta on vähintään erikoista rakentaa tuollaista määrää uutta tehdaskapasiteettia jos tuotteiden kysyntä olisi epävarmaa. Shorttaisin itsekin välittömästi jos joku valmistaja rakentaisi tyhjiä tehtaita joille ei ole käyttöä.
Se on tietenkin eri asia millä hinnalla tuotteet myydään. Hinnanalennuksia ja selvästi halvempia malleja on takuuvarmasti tiedossa. Juuri nyt Teslan tuotteet ovat liian kalliita monelle tavalliselle kuluttajalle ja MS varmaan pohjaa laskelmiaan tähän faktaan. Jos volyymit tästä 10-30 kertaistuvat kuten tehdaskapasiteetin rakentamisesta voi päätellä niin tuotteiden hinnatkin tulevat selvästi alas. Kukaan tuskin kuvittelee Teslan myyvän miljoonia autoja nykyisellä hintatasolla.
Artsipappa kirjoitti:
Ja miksi sua edes kiinnostaa lukea Morgan Stanleyn arvioita? Osta lisää jos dippaa!
Kyllä mun mielestä on mielenkiintoista lukea ihan joka näkökulmasta kirjoitettuja arvioita. Vaikka itse olisi eri mieltä niin on hyvä tietää minkä tiedon varassa muut treidaa. Tällä samaisella Morgan Stanleylla oli muuten 2019 loppuvuodesta tavoitehinta $10 bear-case ja $250 base-case. Ei mennyt ihan putkeen jos joku heidän asiakkaistaan lueskeli analyysin ja teki päätöksiä sen pohjalta.
Kandi America lanseerasi juuri kaikkein edullisimman sähköauton USA:n markkinalle ja kurssi pomppasi luonnollisesti tällä viikolla parissa päivässä 3,95 USD:stä 17 USD.een eli noin 330 %.
Ja onhan näitä tulossa lisää: Li Autolla juuri onnistunut IPO. Listoilla jo BYD, NIO ja GELYF.
Nikolan kurssi romahtanut kivasti ja matka voipi jatkua.
Aika kunnianhimoinen ohjeistus, kun ainakaan seuraavaan neljään-viiteen vuoteen ei ole tulossa massatuotantoon uusia halvempia automalleja.
Lähivuosina focus on vahvasti Model 3/Model Y ja Cybertruckissa, joiden tuotantoa ajetaan vasta ylös.
Seuraava investointi tehdään Semeihin ja Roadstereihin.
Ohjeistus on toki kunnianhimoinen. Melko kunnianhimoinen on myös veikkaus, että neljään-viiteen vuoteen ei tule uusia malleja. Viimeisimmässä konffapuhelussa tästä aiheesta oli analyytikkokysymys ja Tesla mainitsi parista uudesta parhaillaan suunnittelupöydällä olevasta mallista jotka ovat "compact vehicle" ja "higher-capacity vehicle" (ehkä pakettiauto/minivan?). En uskaltaisi itse veikata, että suunnittelussa kestää enää useita vuosia kun se kerran on aloitettu. Lyön vetoa, että ainakin tuo pitkään huhuttu kompakti hatchback julkaistaan viimeistään ensi vuonna. Mainitsemasi Roadster on käsityönä tehtävä marginaalituote jolle ei tarvita sellaista määrää tehdaskapasiteettia mitä parhaillaan ollaan rakentamassa. Ihan kiva peli, mutta aika varmasti vielä pari mallia ajaa prioriteetissa siitä ohi Model Y:n ja Cybertruckin lisäksi.
Alkuaikoina Teslalla kesti ~3v saada mallit massatuotantoon, mutta Model 3:n ja Model Y:n kohdalla tuo aika on enää ollut noin vuosi. On varmaan kohtuullista odottaa, että myös tulevien mallien kohdalla kestää noin vuoden verran julkaisusta tuotantoon. Jos halvemman hintaluokan hatchback ei tule markkinoille vielä 2022-2023 talvena niin en usko itsekään tuohon autodivisioonan pitkän aikavälin 40% CAGR minimiohjeistukseen.
Referenssin vuoksi tässä vielä copy-paste muistiinpanoistani siitä kauanko eri malleilla on kestänyt julkaisusta tuotantoon:
Model S (unveil date: 26.3.2009, first delivery 22.6.2012)
Model X (unveil date: 9.2.2012, first delivery 29.9.2015)
Model 3 (unveil date: 31.3.2016, first delivery 7.7.2017)
Model Y (unveil date: 15.3.2019, first delivery 13.3.2020)
Cybertruck (unveil date 21.11.2019, first delivery ??.??.????)
Jälkimarkkinoilla osake nousussa uutisesta johtuen tällä hetkellä noin 7 %. Jos kuuluisin niihin rohkeisiin ketkä Teslaa uskaltavat shortata niin näkisin tässä jonkinlaisen mahdollisuuden. Fundamenteissahan ei kai ole tapahtunut mitään muutosta?
Ehkä sitä taas joku päivä tulevaisuudessa pääsisi $200 tasoilla ostelemaan ;)
Kummmallisen hiljaista tällä, joten nostetaanpas tätä.
Yritys ilmoittaa että nyt tulleepi split ja kurssi lähtee pystysuoraan koska porukka voi myydä perus Michaelille tätä niin upeaa bullia kun hintapainuu 5.-osaan nykyisestä.
Tämä on ollut parempi bulli kuin kulta... ööööö
Toki Kiinassa menee hyvin. Kait? Mutta kuinka pitkään. Eiköhän ne jotain kivoja kikkailuja keksi jos USA vetää tullit tappiin. Joku hauska leimavero.
Ja samaan aikaan kilpailijoita alkaa olemaan lissää.
#Tesla's Musk has gained $8bn on Mon to become world’s 4th-richest person w/fortune of $84.8bn. Puts him within $15bn of #3, Zuckerberg. Super rich like Musk, Bezos or Buffett characterized by certain properties. What we can all learn from them. https://t.co/XjpsvWEuIN via @welt
Onhan näitä ja jatkuvasti tulee lisää.... Vuoden päästä lista on jo pitkä kuin nälkävuosi. Tulee uusia toimijoita ja vanhat valmistajat tuovat täyssähköversioita.
Onhan näitä ja jatkuvasti tulee lisää.... Vuoden päästä lista on jo pitkä kuin nälkävuosi. Tulee uusia toimijoita ja vanhat valmistajat tuovat täyssähköversioita.
Lucid on ainoa todellinen "haastaja" näistä sittenkun saavat autonsa myyntiin. Lupaavalta puheet vaikuttavat, mutta odotan myyntiin tuloa.
Lucid on ainoa todellinen "haastaja" näistä sittenkun saavat autonsa myyntiin. Lupaavalta puheet vaikuttavat, mutta odotan myyntiin tuloa.
Lucid Motor: Syyskuun 9. päivä on käsittääkseni myyntimallin julkistus. Saapa nähdä mihin hintatasoon ensimmäinen malli asettuu ja millaisella akulla se on.https://lucidmotors.com/
Mielestäni noista myös Volvon Polestar 2 on Teslan kilpailija. Porche on tavallaan, mutta markkina noille autoille on jopa Teslalle pieni (Teslan huippumalli vs. Porche).
Viimeisimpänä uudesta rahoituspotista kertoi Kantonissa päämajaansa pitävä Xpeng Motors. Nyt julkistettu pääomasijoitusyhtiöiden yli 430 miljoonan euron rahoituspotti seuraa viime vuoden lopulla yhtiöön sijoitettua noin 350 miljoonan euron summaa. Tällöin sijoittajana oli älypuhelinvalmistaja Xiaomi.
Yhtiön vuosi sitten Shanghaissa esitelty automalli P7 on nyt tullut Kiinassa myyntiin, ja sitä on verrattu etenkin amerikkalaisyhtiö Teslan Model 3:n, jota valmistetaan Kiinassa Shanghain tehtaalla.
P7 asettuu kutakuinkin samaan hintaluokkaan kiinalaisvalmisteisen halvimman Model 3:n kanssa. P7 maksaa varustelusta riippuen 30 000–45 000 euroa. Valmistaja lupailee pitkän toimintamatkan versiolle peräti yli 700 kilometrin toimintamatkaa. Perusmallissa toimintamatka on reilut 560 kilometriä.
Xpeng kertoo auton olevan autonomisen ajon tasolla kolme. Se tarkoittaa sitä, että auto pystyy vaihtamaan esimerkiksi kaistaa ja sovittamaan ajonopeuden itsenäisesti. Auto osaa muun muassa pysäköidä täysin itsenäisesti.
Viime aikoina kiinalaisia sähköautovalmistajia on alkanut putkahdella myös pörssiin. Kiinan suurin valmistaja, valtio-omisteinen Beijing Electric Vehicle Co. listautui Shanghaissa vuonna 2018.
Manner-Kiinassa ja Hongkongissa on listautunut autovalmistaja BYD, johon on sijoittanut myös Warren Buffettin sijoitusyhtiö Berkshire Hathaway.
New Yorkin pörssiin on puolestaan listautunut viime viikkoina Teslan osakekurssinosteeseen mukaan päässyt Nio.
Talouslehti Forbes arvioi, että kiinalaiset sähköautot voisivat tulevaisuudessa tehdä kauppansa Yhdysvalloissa ja Euroopassa etenkin halvempien mallien osalta. Halvempien tuotantokustannusten lisäksi Kiina pitää hallussaan valtavia määriä akkuteollisuudessa ja autoteollisuudessa tarvittavia litiumia, kobalttia ja grafiittia.
Lucid on ainoa todellinen "haastaja" näistä sittenkun saavat autonsa myyntiin. Lupaavalta puheet vaikuttavat, mutta odotan myyntiin tuloa.
Lucid: Syyskuun 9. päivä on käsittääkseni myyntimallin julkistus. Saapa nähdä mihin hintatasoon ensimmäinen malli asettuu ja millaisella akulla se on.
Mielestäni noista myös Volvon Polestar 2 on Teslan kilpailija. Porche on tavallaan, mutta markkina noille autoille on jopa Teslalle pieni (Teslan huippumalli vs. Porche).
Viimeisimpänä uudesta rahoituspotista kertoi Kantonissa päämajaansa pitävä Xpeng Motors. Nyt julkistettu pääomasijoitusyhtiöiden yli 430 miljoonan euron rahoituspotti seuraa viime vuoden lopulla yhtiöön sijoitettua noin 350 miljoonan euron summaa. Tällöin sijoittajana oli älypuhelinvalmistaja Xiaomi.
Yhtiön vuosi sitten Shanghaissa esitelty automalli P7 on nyt tullut Kiinassa myyntiin, ja sitä on verrattu etenkin amerikkalaisyhtiö Teslan Model 3:n, jota valmistetaan Kiinassa Shanghain tehtaalla.
P7 asettuu kutakuinkin samaan hintaluokkaan kiinalaisvalmisteisen halvimman Model 3:n kanssa. P7 maksaa varustelusta riippuen 30 000–45 000 euroa. Valmistaja lupailee pitkän toimintamatkan versiolle peräti yli 700 kilometrin toimintamatkaa. Perusmallissa toimintamatka on reilut 560 kilometriä.
Mielestäni Volvolla menee niin hyvin muutenkin, että tuo on vain heidän tapansa selvittää vaatimukset sähköistyksen osalta. Tosin myönnän sen, että mielummin ostaisin itse Volvon sähköauton, kuin Teslan. Tosin en usko, että pilaavat mainettaansa kovin helpolla. Sen verran kova menestyjä on tällä hetkellä "premium työsuhdeautoissa". Porchse tosiaan hieno vehje, mutta tuplasti kalliimpi.
Lisäys: Volvolla tosiaan todella suuret muskelit takana, joten varmasti menestyvät myös sähköistyksen osalta. ns. Kiinan valtion muskelit
Lähivuosina tuskin on pulaa markkinoille tulevista "Tesla killereistä".
Mielestäni isoin kysymys on mitkä valmistajat lopulta pystyvät tekemään tästä kannattavaa bisnestä. Perinteisillä autovalmistajilla on aika monta ongelmaa ratkottavanaan lähivuosina: sähkömoottorien myötä romahtavat huolto&varaosatulot, katteita syövä diileriverkosto nettikaupan aikakaudella, alaskirjattavat polttomoottoriautojen valmistukseen suunnitellut tehtaat, raskas velkaantuminen, akkuteknologian ja sähkömoottorien vaatimat panostukset, nykyajan softaratkaisuihin siirtyminen, jne.
Ei siis mikään ihme miksi puhtaalta pöydältä lähtevät sähköautofirmat kuten XPeng, Rivian, Lucid, BYD, jne. saavat nykyään paljon huomiota. Käynnissä oleva sähköistyminen ja softapohjaisiin autoihin siirtyminen on näille haastajille sekä taloudellisesti että teknisesti kivuttomampaa kuin perinteisille valmistajille. Mielenkiintoista nähdä mitkä haastajista nousevat lopulta varteenotettaviksi valmistajiksi Teslan imussa.
Lähivuosina tuskin on pulaa markkinoille tulevista "Tesla killereistä".
Mielestäni isoin kysymys on mitkä valmistajat lopulta pystyvät tekemään tästä kannattavaa bisnestä. Perinteisillä autovalmistajilla on aika monta ongelmaa ratkottavanaan lähivuosina: sähkömoottorien myötä romahtavat huolto&varaosatulot, katteita syövä diileriverkosto nettikaupan aikakaudella, alaskirjattavat polttomoottoriautojen valmistukseen suunnitellut tehtaat, raskas velkaantuminen, akkuteknologian ja sähkömoottorien vaatimat panostukset, CAN-väylistä nykyajan softaratkaisuihin siirtyminen, jne.
Ei siis mikään ihme miksi puhtaalta pöydältä lähtevät sähköautofirmat kuten XPeng, Rivian, Lucid, BYD, jne. saavat nykyään paljon huomiota. Käynnissä oleva sähköistyminen ja softapohjaisiin autoihin siirtyminen on näille haastajille sekä taloudellisesti että teknisesti kivuttomampaa kuin perinteisille valmistajille. Mielenkiintoista nähdä mitkä haastajista nousevat lopulta varteenotettaviksi valmistajiksi Teslan imussa.
Hieman on jäänyt myös vähälle huomiolle se, että esim. nokia voitti daimlerin oikeudessa. Tämä on suurempi asia mielestäni, kuin on annettu ymmärtää.
Hieman on jäänyt myös vähälle huomiolle se, että esim. nokia voitti daimlerin oikeudessa. Tämä on suurempi asia mielestäni, kuin on annettu ymmärtää.
En ole ehtinyt tutustua tuohon Daimlerin oikeusjuttuun.
Onko tuo mielestäsi merkittävä sen takia, että autovalmistajien kulut nousevat rojalttien takia?
Vai sen takia, että Teslan salkussa on pääosa merkittävistä sähköautoihin liittyvistä patenteista?
Mielestäni tämä siis on isovoitto Teslalle, koska kaikki muut ovat tähänkin asti käyttäneet ja hyödyntäneet muiden ohjelmia autoissaan. Heillä ei ole käytännön mitään omaa.
edit. Tappelevat siis varmasti vielä tuosta jatkossa, mutta mikä tämä päätös oli niin oli järkyttävän iso voitto nokialle. Daimler ilmoitti jo valittavansa tottakai asiasta. Ja kyse ei ollut pelkästään sähköautoista, vaan kaikista heidän autoistaan.
edit2. Tämä siis antaa suuntaa tulevalle, koska nyt kaikki hanat ovat varmasti tämän asian kohdalta auki. Voitte miettiä paljonko on tulossa lisää
edit3. Itse työskentelen puolijohdeteollisuudessa missä patentit ovat pääasia. Voitte miettiä daimlerilla nyt kun jo myönsivät sen, että ovat käyttäneet sitä ja Nokia vaatii lisenssimaksuja täydestä auton hinnasta. Puhutaan niin isoista summista, että ei voi edes ajatella tällä hetkellä, koska kaikki muutkin ovat käyttäneet niitä vuosia. Samakun apple myöntäisi, että valmistanut 2miljardia puhelinta maksamatta lisenssimaksuja ja lisenssin omistaja sanoo, että haluaa täydestä puhelimen hinnasta rojaltit.
375 miljardia market cap Teslalla. Amazon oli 1.6 biljoonaa, Apple 2 biljoonaa. Toyota 218 miljardia. Exxon mobil 176 miljardia. Teslalla vielä matkaa Amazonin ja Applen tasoille. Muut auton valmistajat ja energiajätit kuitenkin jo jääneet aika kauas taakse.
Eihän siinä mitään, mutta jos mä nyt laskin oikein niin P/E on aivan naurettava kun tällä tuloksella osakekohtainen tulos on noin 2 dollaria osakkeen hinta noin 2000 dollaria. Olettaen nuo luvut kertovat todellisesta operatiivisesta tuloskunnosta, eivätkä ole kirjanpidollista kikkailua.
Kyllä saa olla uskoa aika paljon jos näkee tässä paljon nousuvaraa..
2000 korkattu. Mun veikkaus syyksi rakettimaiselle kurssinousulle on (edelleenkin) etukeno todennäköiselle S&P 500 indeksiin lisäykselle. Tän hetken arviot on, että rahastojen pitäisi ostaa noin 20% floatista. Se on todella paljon, ja uutisvirta ja fundamentit alkavat olla toissijainen seikka. Osakkeet on ostettava joka tapauksessa.
Netistä googlettelin että indeksiin lisäys olisi mahdollisesti elokuun lopussa tai syyskuun alussa. Todella mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu, miten hyvin markkina on tämän ennakoinut ja miten kurssi reagoi jos lisäystä ei tapahdukaan.
Tietääkö joku tarkempaa aikataulua mahdolliselle lisäykselle?
Eihän siinä mitään, mutta jos mä nyt laskin oikein niin P/E on aivan naurettava kun tällä tuloksella osakekohtainen tulos on noin 2 dollaria osakkeen hinta noin 2000 dollaria. Olettaen nuo luvut kertovat todellisesta operatiivisesta tuloskunnosta, eivätkä ole kirjanpidollista kikkailua.
Tuo P/E luvun laskeminen ei ole kovin mielekästä nopeasti kasvaville firmoille. Olisi aika erikoista jos nykyisellä laajentumistahdilla tehtäisiin vielä isoja liikevoittojakin. Jos nykyisestä 25% bruttokatteesta kaikki rahat menevät investointeihin ja R&D -kuluihin niin se on tämänkaltaisessa bisneksessä sijoittajien kannalta positiivinen asia. Markkinaosuus pitää ottaa silloin kun se on tarjolla tai joku muu ottaa sen. Tällä hetkellä on rakenteilla 3 uutta tehdasta joiden yhteiskapasiteetti valmiina 5,7 miljoonaa ajoneuvoa ja myös vanhaa Fremontia laajennetaan. Liikevoittoa voi olla suhteellisen haastavaa tehdä nykyisessä skaalausvaiheessa eikä siinä olisi edes järkeä niin kauan kun investointitarpeita riittää. Olisin aika yllättynyt jos seuraavaan viiteen vuoteen nähtäisiin Teslalta merkittävää liiketulosta, mutta liikevaihdon kasvua senkin edestä.
2000 korkattu. Mun veikkaus kurssinousulle on (edelleenkin) etukeno todennäköiselle S&P 500 indeksiin lisäykselle. Tän hetken arviot on, että rahastojen pitäisi ostaa noin 20% floatista. Se on paljon, ja uutisvirta ja fundamentit alkavat olla toissijainen seikka. Osakkeet on ostettava joka tapauksessa.
Netistä googlettelin että indeksiin lisäys olisi mahdollisesti elokuun lopussa tai syyskuun alussa. Todella mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu, miten hyvin markkina on tämän ennakoinut ja miten kurssi reagoi jos lisäystä ei tapahdukaan.
Tietääkö joku tarkempaa aikataulua mahdolliselle lisäykselle?
Lisäys tulee uskoakseni aika nopeasti splitin jälkeen. Voidaan ilmoittaa jo ensi viikolla.
Ilmoituksesta tietenkin kestää vielä hetki ennen kuin indeksirahastot todellisuudessa ovat hankkineet oikean painoarvon verran osaketta. Nykyisellä markkina-arvolla Teslan osuus indeksissä on sen verran iso, että tuo 20% floatista ei riitä mihinkään.
Teslan closing tänään ensimmäistä kertaa yli 2 000$. Tapahtui nopeammin kun odotin. Kukaan ei lopulta tarttunu tarjoukseen osakkeen shorttaamista handicapilla tai betsiin FSD:stä haluttu kilpailija vs Tesla.
Se että bearien puheet keskittyy vuodesta toiseen kilpailijoihin ja niiden tuloon ja sen vaikutuksesta Teslaan osoittaa miten kujalla oikeasti ollaan aiheesta. Teslalla on paras tuote, joka myy niin paljon kun sitä pystytään valmistamaan. Uudet EV mallit ei ole Teslalta pois vaan ICE-autoilta, tulevaisuudessa kaikki myydyt autot on sähköautoja. Kilpailijat ja "Tesla Killerit" on Teslalle tällä hetkellä täysin irrelevantti asia. Kysyntä on Teslan ongelmista pienin, kun taas akkupula yksi suurimmista. Akkutuotannon skaalaaminen on kenties ainut faktori joka määrää montako autoa Tesla tulee myymään seuraavan 10v aikana.
Tesla Semi esimerkiksi on aikataulusta myöhässä akkupulasta johtuen. Taannoin tuli uutinen, jossa ilmoitettiin Tesla Semin tuotannon aloittamisesta. Osake otti +10% ylös ja jengi huuti kilpaa miten "irrationaaliset markkinat" jne. vaikka kyseessä oli signaali siitä, että akkupulaan on löytynyt ratkaisu ja nousut hyvinkin perusteltuja. Nyt on jo hetken aikaa huhuiltu Teslan edistyksistä akkuteknologiassa ja akkutuotannon skaalauksessa.
Pointteja jotka tukee Teslan läpimurtoa akuissa:
A) Semin valmistus lopulta on ilmoitettu alkavaks. Aikasemmin sitä ja muita malleja viivästytti huutava akkupula.
B) Teslalla yhtäkkiä huutava pula nikkelistä (yleinen pyyntö maailman nikkelintuottajille, että tuottakaa lisää nikkeliä, saatte meiltä todella pitkät ja hyvät sopimukset)
C) Elon twiittaa, että Tesla on valmis toimittamaan akkuja ja voimansiirtolinjoja kilpailijoille - *HUGE* - tähän asti akut ei ole riittäny edes omaan tuotantoon.
E) Battery Day:nä esitellään Teslan uus akkutuotantolinja, jonka huhutaan pystymään moninkertaistamaan nykyisen akkutuotannon
En nää kovin epätodennäköisenä skenaariona, että jonain päivänä Tesla valmistaisi kaikkien kilpailijoiden akut, voimalinjat ja FSD:n.
Olettaen että akkutuotanto saadaan skaalattua, pidän base casena 2030 7m autotuotantoa ja bull case +20m. 10k gross profit per auto ja freerollina FSD:n, akkujen ja voimalinjojen lisensointi. Aika helposti saadaan triljoonien arvoinen market cappi näillä parametreilla, jotka varmasti naurattaa monia, mutta väitän, että ei naurata 10v päästä.
Onnittelut hyvistä betseistä. En itse usko, että ongelma on akkutuotanto. Tekniikka kehittyy niin hirveää vauhtia, että luulisin asian tulevan ratkaistuksi, kunhan sitä halutaan. Monet isot saappaat vain kastuneet tästä mielipiteestä. Sama tapahtuu Muskille jatkuvasti Trumpin tapaan. Elämme mielenkiintoisia hetkiä.
edit. Olen todellakin itse kiitollinen Muskille. Olen nähnyt hienoja juttuja kuopattavan, koska se ei "palvele" tavoitetta. Nyt on oikeasti liikettä isoissakin puljuissa.