3.3.2020 - 17:37

Tinggeli

+3013
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939
hauturi kirjoitti:

Mistä noi luvut tuli, ei ainakaan tuosta linkatusta jutusta?

 

Iltalehden jutusta BMW i4:n esittelytilaisuudesta.

BMW julkisti i4 -konseptisähköauton salat: toimintamatka 600 kilometriä ja hurjat tehot

BMW i4 on on baijerilaismerkin vuonna 2021 tuotantoon pääsevä neliovinen Gran Coupe -täyssähköauto

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/b36e71db-29bf-46e3-a486-3dd674a7…

 

Teslan tiedot otin Wikipediasta.

0
0
3.3.2020 - 22:00

DeJargon

+157
Liittynyt:
4.2.2020
Viestejä:
202
PMA kirjoitti:

Varmasti kilpailu kiristyy, mutta Teslassa on brändinä aika paljon yhteneväisyyksiä Appleen. Tekniset ominaisuudet jäävät jalkoihin kun brändi on vahva, silloin tuotteita ei juurikaan vertailla, vaan merkki on selvä jo kauppaan mennessä ja ainoat avoimet kysymykset liittyvät spekseihin. Autojahan ostetaan kuitenkin paljon tunteella, vaikka melkein jokainen haluaa perustella muille että nyt tuli tehtyä järkivalinta.

Mitenkä perustelet tämän väitteen Norjaan, euroopan suurimpaan sähköautomarkkinaan jossa Tesla on hallinnut markkinoita? Siellä kelpaa tällä hetkellä sähköauto maniosti, ehtona on että sen oltava joku muu kuin Tesla.

Ei Teslaa ole hylätty ilman syytä vaan porukka ei enää jaksa noiden vikojen ja vajavaisen huollon saatavuuden kanssa takuta enään yhtään enempää. Jos ostaa noin kalliin auton sen on oltava virheetön ja huolto tarvittaessa helposti saatavissa. Nuo vaatimukset toteutuvat Teslan omistajille  ilmeisen harvoille Norjassa.

0
0
3.3.2020 - 23:04

PMA

+4
Liittynyt:
20.1.2020
Viestejä:
17

En ole pro Tesla, enemmänkin neutraali tai jopa hiukan karhu. Totuus on kuitenkin se että samoin kuin Applen tuotteita, Tesloja hypetetään tietyissä piireissä suuresti, eikä pikkujuttujen* silloin anneta pilata tunnelmaa. Ihan hyvä että hype ei mene läpi kaikkialla vaan esimerkiksi luotettavuus nähdään tärkeänä asiana.

*kuten vaikkapa huono luotettavuus ja hurjat korjauskustannukset

0
0
4.3.2020 - 01:51

Junas

+199
Liittynyt:
24.1.2020
Viestejä:
162
DeJargon kirjoitti:

 

PMA kirjoitti:

Varmasti kilpailu kiristyy, mutta Teslassa on brändinä aika paljon yhteneväisyyksiä Appleen. Tekniset ominaisuudet jäävät jalkoihin kun brändi on vahva, silloin tuotteita ei juurikaan vertailla, vaan merkki on selvä jo kauppaan mennessä ja ainoat avoimet kysymykset liittyvät spekseihin. Autojahan ostetaan kuitenkin paljon tunteella, vaikka melkein jokainen haluaa perustella muille että nyt tuli tehtyä järkivalinta.

 

Mitenkä perustelet tämän väitteen Norjaan, euroopan suurimpaan sähköautomarkkinaan jossa Tesla on hallinnut markkinoita? Siellä kelpaa tällä hetkellä sähköauto maniosti, ehtona on että sen oltava joku muu kuin Tesla.

Ei Teslaa ole hylätty ilman syytä vaan porukka ei enää jaksa noiden vikojen ja vajavaisen huollon saatavuuden kanssa takuta enään yhtään enempää. Jos ostaa noin kalliin auton sen on oltava virheetön ja huolto tarvittaessa helposti saatavissa. Nuo vaatimukset toteutuvat Teslan omistajille  ilmeisen harvoille Norjassa.

Apua. Tesla ei kelpaa Norjassa? Kysyntä siis romahtanut? sell sell sell! Jostain syystä Teslan Norjan sivu kuitenkin sanoo, että Model 3:n saa aikaisintaan toukokuussa jos nyt heti tilaa: https://www.tesla.com/no_no/model3/design#battery.

Sen sijaan helmikuun Norjan markkinaykköstä Audi eTronia löytyy heti valmiina yli 1000kpl pelkästään autoscout portaalissa ja oletettavasti vielä lisää diilerien varastoissa ympäri Eurooppaa vaikka tuotantokin oli seisokissa viime kuun lopulla. Rehellisyyden nimissä silti sanottava, että moni ostaisi eTronin Model3:n sijasta vaikka molempia olisi tuhatmäärin saatavilla, koska kohderyhmä (SUV vs. sedan) on osittain eri. Ei siis mitään Audin myyntisaavutuksilta pois. Lähinnä pointtina, että Teslan kysyntä ja pitkähköt odotusajat on kyllä ennallaan jos viitsii vilkaista paikallisen Tesla-foorumin viestejä tai edes valmistajan konfiguraattoria. Nyt vaan Norjaan laivataan aiempaa vähemmän autoja kun Model3 myyntiä laajennettu useille uusille markkinoille hiljattain (UK, Itä-Eurooppa, Arabiemiraatit, jne.)

Tästä Teslan markkinaosuuden heittelystä eri markkinoilla tietysti saa raflaavia otsikoita, mutta sekä longina että shorttina näitä kannattaa välttää kuin ruttoa tai tekee takuuvarmasti huonoja päätöksiä. Tyypillinen artikkeli on suunnilleen tällainen: https://www.forbes.com/sites/jimcollins/2020/03/02/teslas-sales-fell-68-in-the-netherlands-and-92-in-norway-in-february/#48bb1ebd1bf0. Myyntihän on siis romahtanut 92% eli ihan täysin? Varma shorttilappu? Tuokin kirjoittaja on tainnut "vahingossa" jättää huomioimatta, että yhtään autonkuljetuslaivaa ei ole saapunut Norjaan tammi-helmikuussa niin autoja on suhteellisen vaikea myydä. Maaliskuussa autoja tulee taas kuten aina ennenkin kvartaalin loppupuolella ja Tesla-laivojen saapumispäivätkin näkee jo livekartalta halutessaan. Huhtikuussa Teslan markkinaosuus jälleen romahtaa 90% kun varastot tyhjinä ja konkurssin pilvet tulevat uudestaan taivaalle. Samoin käy heinäkuussa ja taas lokakuussa. Neljä romahdusta joka vuosi. Romahdus on muuten joka ikinen kerta isompi kun toimitusmäärät kasvavat kvartaali kvartaalilta. Surulliseksi on maailma mennyt, kun jopa Forbes tuuttaa tuollaista bullshittia ja kutsuu itseään business magazineksi. Aidosti käy sääliksi vanhan kansan ihmisiä jotka tekevät sijoituspäätöksiään lehtiartikkeleiden perusteella. 

 

 

0
0
4.3.2020 - 10:23

DeJargon

+157
Liittynyt:
4.2.2020
Viestejä:
202

Ostappa tuosta uusi Tesla, varastoa on vain 3kpl M3, muita aika paljon enempi tarjolla suoraan varastosta, X:ää oikein reilusti:

https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/m3?arrangeby=plh&zip=null&ran…

Käytettyjä on makaamassa varastossa helkutinmoinen läjä.... tuo läjä kasvaa entisestään hurjaa vauhtia kun leasing autot palautuvat kun kukaan ei halua sitä itselleen lunastaa, mikähän on syy tähän voisi olla ? Jotenkin itse epäilisin että laatu ja hinta eivät kohtaa asiakkaan halumalla tavalla.

 

0
0
5.3.2020 - 10:32

Joonas85

+25
Liittynyt:
11.9.2017
Viestejä:
50

Päätin laittaa ison shorttibetsin sisään. Eilen oli nousupäivä jenkkipörssissä, mutta Tesla hankasi vastaan vastoin ododuksia. Nyt Kaliforniaan on julistettu hätätila ja on jotekin vaikea uskoa että tänään olisi jenkkipörssissä nousupäivä. Ainakin futuurit ovat pikkaisen miinuksella tässä vaiheessa. Fremontin tehdas sijaitsee Kaliforniassa ja tuo Kiinan tilanne on kaukana normaalista. Tesla vielä otti tässä nousupompussa yli 15% nousut, joten jos tulee kunnollinen laskupäivä, niin en olisi yllättynyt 5-10% laskusta. Saas nähdä kuin tänään käy. 

0
0
5.3.2020 - 10:43

Tinggeli

+3013
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939

Teslalla on lisäksi luonnonsuojellullisia ongelmia Saksan gigafactorynsä kanssa. Tehtaan pystytysaikataulu on sekin vaarassa.

https://singularityhub.com/2020/02/25/tesla-is-clearing-a-forest-outsid…

" A Berlin-Brandenburg court stopped Tesla’s forest-clearing with an injunction earlier this month, but last Thursday overturned the injunction and granted the company permission to resume activity, finding that the legal requirements for early construction had been met. "

Vaikka tällä hetkellä saavat taas raivata metsää, niin ei tämä ole lopullinen rakentamispäätös. Lisäksi "puunhalaajat" voivat vielä yllättää, kun kyseessä on Saksa. Saivathan ne "puunhalaajat" läpi päätöksen, jossa Saksassa suljettaan ydinvoimalat ja siten siirrytään energiatuotannossa kivihiileen. Riski on siis edelleen olemassa että koko tehdas-hanke kaatuu (tälläisenäään).

0
0
5.3.2020 - 12:30

Junas

+199
Liittynyt:
24.1.2020
Viestejä:
162
Tinggeli kirjoitti:

Teslalla on lisäksi luonnonsuojellullisia ongelmia Saksan gigafactorynsä kanssa. Tehtaan pystytysaikataulu on sekin vaarassa.

https://singularityhub.com/2020/02/25/tesla-is-clearing-a-forest-outside...

" A Berlin-Brandenburg court stopped Tesla’s forest-clearing with an injunction earlier this month, but last Thursday overturned the injunction and granted the company permission to resume activity, finding that the legal requirements for early construction had been met. "

Vaikka tällä hetkellä saavat taas raivata metsää, niin ei tämä ole lopullinen rakentamispäätös. Lisäksi "puunhalaajat" voivat vielä yllättää, kun kyseessä on Saksa. Saivathan ne "puunhalaajat" läpi päätöksen, jossa Saksassa suljettaan ydinvoimalat ja siten siirrytään energiatuotannossa kivihiileen. Riski on siis edelleen olemassa että koko tehdas-hanke kaatuu (tälläisenäään).

Tuo on vanha uutinen. Metsän raivaaminen saatiin valmiiksi jo viikko sitten: https://electrek.co/2020/02/29/tesla-finished-clearing-trees-giga-berlin/.  Puunhalaajia varmasti riittää jatkossakin, mutta joutuvat tästä lähtien halaamaan vaakatasossa. 

Tänään 5.3. on viimeinen päivä rakennusluvan huomautuksille ja 18.3. käsittelypäivän jälkeen työt voivat alkaa. Saksan systeemissä on sellainen erikoisuus, että lopullinen rakennuslupa tulee vasta kesäkuussa ja silti saa aloittaa rakentamisen tuon käsittelypäivän jälkeen. Brandenburgin talousministeri Jörg Steinbach ilmoitti jo, että groundbreaking seremony on loppukuusta. Tuon hankkeen merkitys Saksan taloudelle ja työllisyydelle (12000 suoraa työpaikkaa + moninkertaisesti välillisiä) on sen verran iso, että hankkeen kaatumisesta lupaviidakkoon on aika turha haaveilla. 

0
0
5.3.2020 - 12:41

hauturi

+3208
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
2371
Junas kirjoitti:

Tuon hankkeen merkitys Saksan taloudelle ja työllisyydelle (12000 suoraa työpaikkaa + moninkertaisesti välillisiä) on sen verran iso, että hankkeen kaatumisesta lupaviidakkoon on aika turha haaveilla. 

Tuostahan voisi rivien välistä lukea, että jos talous- ja työllisyysvaikutukset ovat riittävän suuret, mille tahansa saa luvan. Näin se ei kuitenkaan taida mennä Saksassakaan.

0
0
5.3.2020 - 13:30

Junas

+199
Liittynyt:
24.1.2020
Viestejä:
162
hauturi kirjoitti:

 

Junas kirjoitti:

Tuon hankkeen merkitys Saksan taloudelle ja työllisyydelle (12000 suoraa työpaikkaa + moninkertaisesti välillisiä) on sen verran iso, että hankkeen kaatumisesta lupaviidakkoon on aika turha haaveilla. 

 

Tuostahan voisi rivien välistä lukea, että jos talous- ja työllisyysvaikutukset ovat riittävän suuret, mille tahansa saa luvan. Näin se ei kuitenkaan taida mennä Saksassakaan.

Olet oikeassa. Sanamuotoilu oli tässä aika huono. Tietenkään talous- tai työllisyysvaikutukset ei tarkoita sitä, että mistään säännöistä voisi silti lipsua. Lähinnä viittasin siihen, että hankkeen poliittinen tuki on erittäin vahva joten mitään keinotekoista hidasteluprosessia tuskin katsellaan hyvällä. Teslahan kilpailutti monta eri sijaintipaikkaa ja valitsi tämän sen takia, että pääsee nopeammalla&kevyemmällä ympäristöselvityksellä kun samalle paikalle oli aiemmin hyväksytty BMW:n tehdas jota BMW ei lopulta rakentanutkaan. 

Angela Merkel on moneen otteeseen jyrähtänyt, että sähköautoihin on pakko siirtyä nopealla aikataululla jos halutaan pitää autoalan työpaikkoja Saksassa. Myöskin tuo Brandenburgin osavaltion Teslalle lupaama 280 miljoonan työllistämistuki (EU:n salliessa) on aika massiivinen. Samankaltainen diili liittyy huhujen mukaan CATL:n uuteen Saksan tehtaaseen. Saksassa on aika vahva halu pitää autoalan työpaikkoja jatkossakin, koska teollisuudenalan osuus bruttokansantuotteesta on yli 5%. Valtion kannaltahan ei ole isoa merkitystä kuka ne työpaikat jatkossa tarjoaa. Uudenkaupungin autotehtaastakin muistaakseni neljännes on kiinalaisen CATL:n omistuksessa ja silti Suomi kerää työllisyyshyödyt. 

0
0
16.3.2020 - 10:34

DeJargon

+157
Liittynyt:
4.2.2020
Viestejä:
202

Hurjia on liikkeet premarketissa taas tänään -13% ja pudotuksen jälkeen  475USD. Nythän liipasimella on Freemontin tehtaan sulkeminen  koronan takia eli alas rytistellään vielä pitkän aikaa. Q1:n luvut tulevat olemaan kaikilla firmoilla huonot, niin Teslallakin. Teslalla tosin kassassa kiva kasa rahaa osakeannin jäljiltä, mutta peruutuksia tehdyistä kaupoista tullee hirveää kyytiä varmaan heillekkin.

0
0
16.3.2020 - 10:54

petteri

OP
+1492
Liittynyt:
26.6.2014
Viestejä:
1370

Kyllä kaiken järjen mukaan koronaviruksen pitäisi ajaa Tesla nopeasti syviin talousvaikeuksiin ja velkasaneeraukseen tai konkurssiin. Syvä taantuma tai lama on tulossa ja sen seurauksena automyynti romahtaa ja luksusautomyynti vielä enemmän. Teslalla on huono kassavirta jo valmiiksi ja lieviä rahoitusvaikeuksia. Kun Teslan myynnistä tipahtaa puolet pois niin se on menoa.

Ilmasto ei myöskään kiinnosta enää yhtä paljon, joten sähkö ei ole niin in, toki sähkön markkinaosuus kasvaa mutta hitaammin. Teslan markkinointikin on perustunut Elon Muskin persoonaan, mutta tällä hetkellä mediassa on muutakin tekemistä kuin uutisoida Muskin mediatemppuja.

Toki Tesla sai juuri annista vähän rahaa kassaan  ja nyt toimitetaan vanhoja tilauksia, joten muutaman kuukauden tai ehkä jopa vuoden Tesla vielä sinnittelee.

 

0
0
16.3.2020 - 12:44

Artsipappa

+2164
Liittynyt:
14.7.2016
Viestejä:
1963

Tesla shortissa istuskellaan virne naamalla vaikka muuten ei kyllä korona hymyilytä yhtään. Semihuolissaan tässä saa olla miten paljon tämä maailmaa muuttaa.. Mutta Tesla voi painua tästä vielä helposti -50% eli itse ne ole shorteista irrottamassa. Q1 on varmasti karmea, saa nähdä miten paljon tullaan alas vai onko nykyisissä hinnoissa jo Q1 pettymys. Itse en usko että on. Sääliksi käy niitä jotka ostivat kärki märkänä $800.

0
0
16.3.2020 - 18:07

Roope1248

+152
Liittynyt:
11.1.2020
Viestejä:
218

Korona näyttää vievän maailman lamaan ja Tesla tippuu markkinan mukana. 

Mikä on Teslan lamakestävyys? Mikä on konkurssiriski? Kuinka Teslan tuotantokyky Jos supply chain katkeaa tai Fremont suljetaan? Miten kysyntä kun auto ei ole lamassa niin haluttu kapine?

Vaikka strategianani on ollut buy and hold, niin tämän koronan takia myin 25 prossaa Teslasta 2 vk sitten. Jälkiviisaasti olisi tietysti pitänyt myydä enemmän ja aiemmin. Nyt katselen erilaisia put optioita. Teslaostot ajattelin aloittaa vasta, kun tilanne on pahimmillaan, en usko että vielä ollaan. Kurssi toki jo ennakoi, muttei välttämättä kaikkea. Esimerkiksi fremontin työntekijän positiivinen näyte voisi olla katalysti vielä alaspäin. Huonompi q1 ja odotus todella huonosta q2sta jne. 

Korona ei kuitenkaan näytä sellaiselta tekijältä joka 10 vuoden päähän vaikuttaa, todennäköisesti kehitetään rokote tai saadaan immuniteetti tai kehitetään hoitoa tai saadaan kitkettyä toimenpitein (tyyliin Kiina, korea). 

Kuitenkin on riskit lyhyellä tähtäimellä. Jos Fremont menisi esimerkiksi kiinni. Kuinka Tesla selviäisi tästä? Shanghai oli tästä lupaava esimerkki. Uskon, että tuotanto saataisiin takaisin käyntiin Fremontissakin Kiina tyylisesti kaikenlaisin varotoimenpitein ja hygieniaan panostaen. Kysynnän osalta positiivista oli, että Tesla sai jo model y tuotannon käyntiin. Vaikka model 3 kysyntä putoaisi, niin model y kompensoi. 

Samoin kiinan Shanghai auttaa. Kiinassa on onnistuttu hoitamaan korona yllättävän hyvin verrattuna länsimaihin. Model 3 ja kohta puoliin model y:kin menevät kiinassa kaupan tuoden kassavirtaa. Paikallinen supply chain myös tulee vähentämään koronariskiä. 

Tesla onnistui ajoittamaan hyvin osakeannin, tämä pari miljardia auttaa tuomaan turvapuskuria mukavasti. Kassassa oli myös ennestään se 6 mrd. 

Miten muut näkevät asiat? Kuinka korona ja lamakestävä Tesla on fundamentti tasolla? 

Mielestäni Tesla laajentui kiinaan juuri sopivaan aikaan vähentäen hieman koronariskiä, myös osakeanti osui. Auto on houkutteleva kulkuneuvo verrattuna julkisiin.

Edit: näköjään muutkin heräsivät kommentoimaan about samoihin aikoihin. Tätä lamakestävyyttä parantaa mielestäni Teslan kohdalla myös organisaation pienuus, ei ole vielä kovin paljoa tuotantoa ja kuluja. Tesla voi reagoida kenties aika nopeasti, skaalata tuotantoa ja mennä kulukuurille jos tilanne menee pahaksi. Musk on myös taitava hankkimaan lisärahoitusta. Tesla myös kreivin aikaan kasvatti tuotepalettiaan, on model y, on solar roof ja akkubisnes ramp, toisin sanoen ei ole niin riippuvainen luksus autojen myynnistä.

Teslalla on myös paljoa "demand levereitä" mitä voi yrittää Laman aikaan käyttää. Ilmainen super charging, hinnan pudotukset, Mainonta. Voi myös nostaa service maksuja, super charging maksuja, pushata softamyyntiä jne.

Kurssin veikkaan menevän kuitenkin myös vielä reilusti alas, wag: ehkä 300 usd?

0
0
16.3.2020 - 20:30

Junas

+199
Liittynyt:
24.1.2020
Viestejä:
162
Roope1248 kirjoitti:

Mikä on Teslan lamakestävyys? Mikä on konkurssiriski? Kuinka Teslan tuotantokyky Jos supply chain katkeaa tai Fremont suljetaan? Miten kysyntä kun auto ei ole lamassa niin haluttu kapine?

Miten muut näkevät asiat? Kuinka korona ja lamakestävä Tesla on fundamentti tasolla? 

Mielestäni Tesla laajentui kiinaan juuri sopivaan aikaan vähentäen hieman koronariskiä, myös osakeanti osui. Auto on houkutteleva kulkuneuvo verrattuna julkisiin.

Kurssin veikkaan menevän kuitenkin myös vielä reilusti alas, wag: ehkä 300 usd?

Laitan muutamaan pointtiisi omia näkemyksiäni..

Pohjustuksena sanottakoon, että itsekin kevensin rankasti positioita 6xx ja 5xx tasoilla. Ei ollut kyllä suunnitelmissa, mutta minkäs näille black swan eventeille voi. Sinänsä huvittavaa, että osake on varmaan ainoa paperi joka on vuoden alusta edelleen vihreällä.  

  • Lamankestävyys: Toyotan ja Kiinalaisten jälkeen hyvää kakkosryhmää. Teslan velkaantumisaste on alan pienimpiä jossei jopa pienin (mitattuna 2019 luvuilla, ainakin siltä osin mitä tähän mennessä olen käynyt läpi valmistajien tilinpäätöksiä). Korona varmasti tulee tiputtamaan useita firmoja pelistä tulevan vuoden aikana. Itse avasin juuri FCAU shortin kun valmiiksi heikko firma on joutunut sulkemaan Italiassa tehtaita ja Kanadassakin näyttää pahalta. FCAU on alan pahimpia koronauhreja tähän mennessä. Toisaalta myös Fordin kaltaisten firmojen joilla markkinaosuus sulaa jatkuvasti ja tulos valahtanut tappiolle on melko haastavaa enää neuvotella yli 100 miljardin lainoilleen hyviä ehtoja. Tuo on samaa luokkaa kuin Suomen valtion velka. Nykytilanteessa itse en ainakaan lainaisi kovin heppoisesti lisää firmalle jolla velkaa 100 miljardia ja jonka markkinaosuus puolittunut reilun 10v aikana. Konkursseja, konsolidaatiota ja bailoutteja on tiedossa tälläkin alalla. 
  • Konkurssiriski: Voin olla aavistuksen sinisilmäinen tässä, mutta uskoakseni niin kauan kun teknologinen edge on olemassa rahaa löytyy Teslalle tarvittaessa jos tiukka paikka tulisi. Dilutio on tietenkin eri asia. Tietenkin on paljon porukkaa jotka eivät ymmärrä teknologiasta tai eivät uskonnollisista syistä halua nähdä sitä teknologista etumatkaa. Mielipiteet siis varmasti jakaantuvat kuten tähänkin asti. Omasta mielestäni konkurssiin vaadittaisiin erittäin synkkä lama tai jotain massiivisia lisähaasteita koronan jälkeiselle ajalle.
  • Tuotantokyky: In-house tuotannon takia alihankintaketjuriski on pienempi kuin kilpailijoilla, mutta silti merkittävä kuten kaikilla toimialoilla juuri nyt. Jos raaka-aineita ei saa niin sitten niitä ei vaan saa. Tällä hetkellä Shangai toimii jälleen täysillä, mutta Fremont on iso riski lyhyellä aikavälillä. Toisaalta Q1 tuotantomäärä on ollut ennätystasolla (viikko sitten "miljoonas Tesla" tarkoitti, että jo viikko sitten 80k autoa valmistettu Q1). Toisaalta toimitukset varmaan pettävät kun lockdown sulkee rajoja. Osa jää väkisin ensi kvartaalille.
  • Kysyntä: Varmasti premium-autojen (Teslan, Audin, MB:n, BMW:n, Lexuksen, jne) myynti tulee kärsimään enemmän kuin Toyota Yariksen jos mennään pidempikestoiseen lamaan. Siitä ei ole epäselvyyttä. Tällaisessa tilanteessa haaste on, että pystyykö Tesla tekemään 300k autoa 500k auton sijasta ilman marginaalien romahtamista. Lähikuukausina olemme viisaampia. 
  • Muut riskit: Näen isoimpana riskinä, että Teslalla on tällaisessa markkinatilanteessa massiiviset tehdasprojektit käynnissä. Jos kriisi kestää yli vuoden niin tämä tulee olemaan suuri haaste.

Ei Teslakaan mikään varma hevonen ole jos puhutaan viiden vuoden syvästä lamasta, mutta uskallan väittää, että muiden tilanne on selvästi heikompi. Haaste: Etsikää autovalmistaja jolla on suhteessa liikevaihtoon vähemmän velkaa kuin Teslalla? Tässä pari amerikkalaista kilpailijaa joiden tilinpäätökset sattuivat olemaan työpöydällä valmiina:

GM

Revenue: US$137.2
Debts: $66B
Cash: $23B

Ford

Revenue: US$155.9
Debts: $101B
Cash: $35B

Tesla

Revenue: US$24.6
Debts: $12B
Cash: $8B

Mihin kurssi menee lähiviikkoina?: Suunta on aika helppo ennustaa, mutta pohjatasoa sen sijaan ei. Makrot ajavat kaikkien fundamenttien ohi tällä hetkellä. Jos Q1 raportti olisi loistava niin Tesla ehkä tippuu vähemmän. Jos pienikin pettymys niin tippuu enemmän. Itse toivoisin vähintään 3XX tasoa jotta myyntivoittoverojen jälkeen saisi hieman aiempaa enemmän osakkeita pitkään salkkuun. Ei kyllä haittaisi jos alempanakin kävisi. Leap-optiot saattaisivat myös kiinnostaa jos hinta-riskisuhde ok. Tietenkin ostohommiin uskaltaa lähteä vasta kun näkyy valoa tunnelin päässä viruksen suhteen.

 

 

 

0
0
17.3.2020 - 01:23

Junas

+199
Liittynyt:
24.1.2020
Viestejä:
162

Tässä vielä lisää mielenkiintoista statsia autoalan tilanteesta suhteessa muihin toimialoihin. Jos kunnon lama tulee niin ruumiita tulee jo vuoden kuluessa. Jos lamaa ei tule niin ruumiita tulee silti, mutta vähemmän ja hitaammin. 

Autoalan kaikista pahin itsepetos on viime vuosina ollut ylisuurien osinkojen jakaminen velkataakasta huolimatta. Tämä statsi ei sinänsä liity Teslaan vaan pahasti velkaantuneisiin autovalmistajiin, mutta markkinaosuuksien tulevan jakamisen kannalta on merkitystä kuinka monta pelaajaa poistuu kakkua jakamasta.

Onko kellään arvioita kuka näitä autoteollisuuden lainoja on antanut? Nuo 2020/2021 erääntyvät lainat ovat sitä kokoluokkaa, että uudelleenrahoitus on aika välttämätöntä alkuperäisten rahoittajien kannalta (vrt. Ovaron Collector-laina) tai muuten luottotappiot kaatavat rahoittajia. 

 

Automotive debt

Linkki koko artikkeliin tässä: https://www.ft.com/content/4455735a-63bc-11ea-b3f3-fe4680ea68b5

0
0
18.3.2020 - 13:48

Roope1248

+152
Liittynyt:
11.1.2020
Viestejä:
218
rockafella kirjoitti:

https://www.cnbc.com/2020/03/17/tesla-fremont-factory-not-essential-business-says-alameda-county.html

Fremont taitaa mennä kiinni. Ostopaikkoja mahdollisesti tulossa tilanteen pitkittyessä. 

Saman uutisen myös luin, näin taitaa käydä (Älytön tuuri, että toissapäivänä ja eilen, ennen sulkua tajusin viimein suojautua - myin vain koko Tesla position).

Sinänsä nyt olisi hyvä contra indicator katsomalla omaa toimintaa, kun "uber" bull myy, niin olisi hyvä ostopaikka? 

Uskon, että voisi kurssi mennä kuitenkin vielä alaspäin johtuen tietysti fremont sulusta sekä negatiivisista feedback mekanismeista. Kun kurssi laskee, niin convertible bond ei olekkaan enää osakkeilla maksettavissa. Rahoituksen saantimahdollisuudet heikkenevät/huonontuvat ehdoiltaan ja diluutiovaikutuksiltaan verrattaessa siihen, kun kurssi olisi korkeammalla. Pahin on ehkä se, että konkurssiriskiä aletaan hinnoitella osakkeeseen. Fokus kääntyy markkinoilla Teslan kasvusta siihen, että voisiko se mennä konkurssiin, on tavallaan iso heilahdus ja vipuvaikutus.

Ja Teslan market cap on kuitenkin sen 70 mrd perustuen tulevaisuuden odotuksiin, jos markkinan katse kääntyy riskeihin ja näitä aletaan hinnoitella osakkeeseen vielä lisää, niin miksei tämä voisi laskea vielä lisää? Moni varmaan voi myös nähdä Teslan nyt parempana shorttipaikkana, kun voi nähdä konkurssinkin olevan mahdollinen, tämä lisää myyntipainetta shorttauksenkin vuoksi. 

Toisaalta moni sijoittaja näkee Teslan  potentiaalisena hyvänä ostopaikkana. Kurssin kannalta ongelmana on ehkä kuitenkin se, että moni ei uskalla aloittaa ostoksia ennen kuin saadaan parempi käsitys koronaviruksen vaikutuksista ja kehittymisestä. USA on nyt pahimmalla koronan leviämiskohdalla, moni haluaa varmaan nähdä niin sanotusti valoa tunnellissa ennen kuin uskaltavat ostaa, varsinkin nyt kun tehdasta ollaan sulkemassa. Epävarmuus on myrkkyä. 

Teoriassa markkinoiden tulisi jo ottaa kaikki huomioon, mutta nämä negatiiviset feedback mekanismit sekä korona voivat kyllä hyvinkin aiheuttaa yllättävän kovan rysäyksen. 

Teslan korona ja lamakestävyys on oman analyysin mukaan hyvällä tolalla. Tästä syystä Tesla alkaa näyttämään todella houkuttelevalta jos se tippuu tuonne 300 usd tasolle. Toisaalta koronashokki tehdassulkemisineen on niin suuri, että saatan aliarvioida sitä. Täytyy jatkaa analysointia ja seurata tilanteen kehittymistä.

 

0
0
18.3.2020 - 14:03

rockafella

+95
Liittynyt:
11.2.2016
Viestejä:
219

200-300 on taso jossa mäkin alan harkitsemaan ostoja. 
Jos Fremont on kiinni vaikka kuukauden, niin ei se Teslaa isossa kuvassa paljoa hetkauta.

Talouden ja siten kysynnän syväkyykky kyllä hetkauttaisi.  

 

0
0
18.3.2020 - 15:04

Artsipappa

+2164
Liittynyt:
14.7.2016
Viestejä:
1963

Jos tässä tulee koko maailmaa koskeva lama niin tuskin Tesla on se joka autoja lähitulevaisuudessa niitä vielä ostaville myy. Ne ovat siis yksinkertaisesti liian kalliita. Omista shorteista en ennen $300 tasoja taida irrottaa. Tämä ollut toistaiseksi paras sijoitus pitkiin aikoihin, paikkailee ihan hyvin salkun rahastoa :/

0
0
18.3.2020 - 17:46

Junas

+199
Liittynyt:
24.1.2020
Viestejä:
162

Aika ristiriitaista on uutisointi tällä hetkellä. Silminnäkijöiden mukaan business as usual, mutta netti täynnä artikkeleita sulkemisesta. Eniten toivon, että kyseessä ei ole mikään Muskin oma päätös olla noudattamatta käskyä jos sellainen on oikeasti annettu. Sulkeminen on vääjäämätöntä kuten kaikkien muiden USA:n ja Euroopan autotehtaiden kohdalla on jo nähty. 

Teslalle kriittisintä olisi nyt saada tähän mennessä valmistetut autot toimitettua ja pidettyä Giga Nevada toiminnassa. Akut ovat kuitenkin se pullonkaula eikä tuo autojen valmistus joten nyt olisi hyvä tilaisuus tehdä niitä varastoon jos Nevada ei vielä toistaiseksi sulkeudu. Lisäksi Shanghai tekee tällä hetkellä n. 4000 autoa viikossa jo eli puolet siitä mitä Fremont teki loppuvuodesta. Kaukana ollaan optimaalisesta tilanteesta, mutta ilman tuota Shanghaita kassavirta kävisi nopeasti vähiin. 

Kurssi tosiaan tulee vielä lisää alas takuuvarmasti. 

0
0
18.3.2020 - 17:51

Tinggeli

+3013
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939

Tesla sued by Sharp for patent infringement in Japan

The lawsuit alleges that mobile communications equipment installed by Tesla violates Sharp's patents

 
Mar 18th 2020 at 10:34AM

TOKYO — Sharp has filed a patent infringement lawsuit against the Japanese unit of Tesla, seeking an injunction to halt imports of some electric vehicles to Japan, a source familiar with the matter said on Wednesday.

The lawsuit, filed in Tokyo, alleges that mobile communications equipment installed in some Tesla models violates patents owned by Sharp, said the source, who declined to be identified because of the sensitive nature of the issue.

Kyodo News, which first reported the move, said Tesla's Model S and Model 3 sedans and Model X sport utility vehicle are subject to the lawsuit.

A Sharp spokesman declined to comment, while Tesla didn't immediately respond to Reuters' emailed request for comment.

Sharp, a unit of Taiwan's Foxconn, has been actively filing patent infringement cases in recent months, accusing U.S. TV brand Vizio Inc and Chinese smartphone maker OPPO.

0
0
18.3.2020 - 18:17

Junas

+199
Liittynyt:
24.1.2020
Viestejä:
162

Saksassa talousministeri Altmeier puhuu BMW:n, VW:n ja Daimlerin bailoutista ja mahdollisesta kansallistamisesta:

https://pbs.twimg.com/media/ETX6gy-WAAEh7Hg?format=jpg&name=large

Valitettavasti saksankielistä tekstiä joten ei ehkä kaikkien luettavissa. Eiköhän tuosta kuulla vielä englanniksi ja suomeksikin kun lisätietoja tippuu. Nyt siis on samantyyppinen hätäsuunnitelma tekeillä kuin GM:n ja Chryslerin bailout jenkeissä Lehman-kriisin aikoihin. 

 

0
0
18.3.2020 - 19:24

Tinggeli

+3013
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939
Junas kirjoitti:

Saksassa talousministeri Altmeier puhuu BMW:n, VW:n ja Daimlerin bailoutista ja mahdollisesta kansallistamisesta:

Onkohan Jenkeissä samaa pelkoa?

General Motors -23%

Tesla -15%

Ford Motor Company -10%

Ei ole tosinmitään verrattuna lentoyhtiöihin::

United Airlines Holdings, Inc. -42%

Delta Airlines -35%

American Airlines -33%

0
0
18.3.2020 - 19:27

Roope1248

+152
Liittynyt:
11.1.2020
Viestejä:
218

Tämä korona näyttää olevan siitä viheliäinen, että pitkään aikaan ei saada vielä rokotetta, immuniteettia ei kansalla ole. Joudutaan olemaan pitkään Lock down tai varovaisesti liikkeellä. Toisin sanoen on pitkä kulutuspelkohäntä ja tämä tekee lamasta todella todennäköisen, kun firmoja menee konkurssiin asiakaskadon ja kysynnän loppumisen vuoksi ja kulutus ylipäätään pienenee. Teslan kannalta helikopterirahakaan ei auta, jos saisi vaikka 10 tonnia, niin moni ei ostaisi nyt autoa, laittaisi sen säästöön siltä varalta jos joutuisi työttömäksi. 

Koronalamapelon takia aika helppo päätös oli myydä kaikki Teslat, kun narratiivi menee siihen, että miten autoyhtiöt selviää ja miten niitä bailoutataan, niin fokus siirtyy Teslan mahdollisesta kasvusta siihen, että pysyykö firma pystyssä. Osake on vieläkin samalla tasolla mitä joulukuussa. 

Miksei Tesla voisi tippua takaisin viime kesän 180 tasoille, jolloin markkina hinnoitteli riskiä Teslan konkurssista. Fremontin sulkeuduttua aletaan tätä konkurssiriskiä hinnoitella varmaan uudelleen ja periaatteessa voitaisiin mennä samoille tasoille - tai huonommillekin.  Tällä  noin 14 prossan kurssipudotus tahdilla ei mene kuin pari päivää tähän 180 tasoon. 

Hieman off topic: On vaikka kuinka paljon  yhtiöitä jotka menossa konkurssiin isolla todennäköisyydellä tämän Koronan vuoksi (risteilijät, lentoyhtiöt jne.) muutamia put optioitakin tullut tässä koronapaniikin kehittyessä osteltua suojaamaan salkkua. Junas taisi tästä koronaketjussa laittaakin jo kysymystä - eli miten todennäköisesti shorttaaminen kielletään, kuinka iso vaikutus voisi olla put markkinoille? Eli pystyykö put positioitaan enää pian sulkemaan ollenkaan - näin ollen häviäisi pian kaikki put optioihin laittamansa rahat? Mitä mieltä palstalaiset tästä, että onko vaarallista nyt omistaa put optioita tästä kieltosyystä?

 

0
0
18.3.2020 - 20:04

Junas

+199
Liittynyt:
24.1.2020
Viestejä:
162
Roope1248 kirjoitti:

Hieman off topic: On vaikka kuinka paljon  yhtiöitä jotka menossa konkurssiin isolla todennäköisyydellä tämän Koronan vuoksi (risteilijät, lentoyhtiöt jne.) muutamia put optioitakin tullut tässä koronapaniikin kehittyessä osteltua suojaamaan salkkua. Junas taisi tästä koronaketjussa laittaakin jo kysymystä - eli miten todennäköisesti shorttaaminen kielletään, kuinka iso vaikutus voisi olla put markkinoille? Eli pystyykö put positioitaan enää pian sulkemaan ollenkaan - näin ollen häviäisi pian kaikki put optioihin laittamansa rahat? Mitä mieltä palstalaiset tästä, että onko vaarallista nyt omistaa put optioita tästä kieltosyystä?

Itse en tällä hetkellä usko, että shorttaamista kiellettäisiin jenkkilässä jossei koko markkinaa laiteta kiinni. Tuo tarkoittaisi käytännössä, että johdannaismarkkinat menisivät aivan sekaisin. Perustelu: market makereiden liikkeelle laskemat PUT-optiot pitää hedgettää ja ilman shorttausta tämä on käytännössä mahdotonta. Samaan tapaan kuin CALL-optiot hedgetetään ostamalla osakkeita, mutta käänteinen ilmiö.

En ole perehtynyt mitä tuolla Etelä-Euroopassa tapahtui, mutta indeksit ovat tulleet alas shorttikiellosta huolimatta joten mitään ei taidettu saavuttaa kiellolla. Lähinnä tuosta yllämainitusta markkinoiden kiinnilaittamisen uhasta johtuen en uskalla juuri nyt koskea uusiin lyhyen aikavälin putteihin. Toisaalta IV ja preemiot ovat sellaisia etten ehkä muutenkaan koskisi. Tietysti kuulostaa naurettavalta, että pörssit suljetaan joten saatan olla vaan ylivarovainen tässä. Toisaalta draaman kaareen sopisi täydellisesti, että tänään luvataan pörssien pysyvän auki ja viikon sisään ne suljetaan: https://www.investing.com/news/economy/trump-administration-aims-to-ensure-markets-stay-open-mnuchin-says-2113161

 

 

 

0
0
18.3.2020 - 20:09

ScatterBrain

-308
Liittynyt:
11.2.2017
Viestejä:
176

Millä nimenomaisella työkalulla shorttaatte Teslaa?

Nordnetissä satoja tuotteita Teslalle ja ei ole kokemusta niiden vertailuista. Ottaisko Warranttia, Turboa vai minifutuuria ja millä knock out tasoilla ja vipu-kertoimilla. Siinäpäs valintaa kerrakseen.

0
0
18.3.2020 - 20:27

Roope1248

+152
Liittynyt:
11.1.2020
Viestejä:
218

Markkinan sulkemisriskihän on tietysti olemassa. Tätä riskiä voisi ajatella laskevan amerikassa se, että osakeomistaminen on koko kansan huvi ja paljon yleisempää kuin täällä euroopassa. Varmaan kaikilla asioista päättävilläkin on runsaasti osakeomistuksia - voi olla vaikka short positioitakin. New yorkissa voisi olettaa, että Tesla short on varmaan todella yleinen positio, jos jotain shorttipositiota pitää. 

Omat put optiot on onneksi kaikki pidemmällä expiry datella, niin paremmin niitä uskaltaa pitää, vaikka markkina suljettaisiinkin vaikka muutamaksi päivää, tai jopa viikoksikin. 

Mnuchin sanoi, että saattavat rajoittaa kaupankäyntiaikaa. Ehkä tätä käytettäisiin ensin, tuskin aivan yhtäkkiä suljettaisiin markkinaa aivan kokonaan. 

Varmaan muitakin toimia saattaisivat alkaa tekemään ennen kuin sulkevat koko markkinan. 

Tämä markkinan sulkeutumisriski on kyllä joka tapauksessa hankala hahmottaa. 

 

0
0
18.3.2020 - 20:46

Junas

+199
Liittynyt:
24.1.2020
Viestejä:
162
Roope1248 kirjoitti:

Tämä markkinan sulkeutumisriski on kyllä joka tapauksessa hankala hahmottaa. 

Sulkemisriski on pieni ja tosiaan ihan omaa spekulaatiotani perustuen muutamiin uutisiin. En muutenkaan betsaisi koko farmia putteihin juuri nyt, koska moni osake on jo ylishortattu. Jossain kohtaa tulee väkisinkin tekninen rebound efekti. Ajoissa myyminen on tietenkin paras hedge joka kriisissä ja teit varmasti fiksusti jos myit kaikki. Itse myin vaan noin puolet positioistani 100-200% voitolla ja verosyistä jätin ne jotka ostettu parhaimpiin <200 hintoihin viime kesänä. Pohjalta ajattelin ottaa kottikärryllisen '22 leappeja 600-800 strikeillä. Syvällä tullaan lähiviikkoina käymään, mutta Tesla tulee tästä takuuvarmasti selviämään jos maailmasta ylipäätään jää jotain jäljelle. Muiden autovalmistajien velkatilanne ja lähiaikojen konkurssit tulevat tekemään jäljellejäävistä firmoista entistä vahvempia. 

0
0