24.2.2020 - 21:30

Roope1248

+152
Liittynyt:
11.1.2020
Viestejä:
218
Jeans kirjoitti:

En missään nimessä väitä, että ostajat hylkäävät Teslan tuotteet ja se olisi syy miksi shorttaan. Uskon, että Tesla tulee menestymään hyvin. Mun pointti on, että nykyarvoistuksella hyvin ei riitä alkuunkaan. Mun suurin epäilys on riittääkö maapallon kysyntä 5-10 miljoonaan Teslan autoon per vuosi, jonka näen nykyarvostuksen vaativan.

Oon tästä sun kanssa samaa mieltä itseasiassa. Ja pohtinut tätä asiaa ja päätyny siihen yksinkertaisesti, että ehkä hullultakin kuulostavasti "Musk uskovaisuus" on se pääasiallinen syy minkä takia uskallan yllättävänkin luottavaisesti olla longina - muuten oisin  varmaan jopa shorttina näillä kurssitasoilla. 

Jos on long (täällä palstalla toki ehkä hieman harvinaisempaa), niin voi tehdä ajatuskokeen omasta Musk uskon asteesta. Tai kokeen siitä kuinka isossa osassa omasta valuaatiosta on tämä Musk kerroin. Kuvitellaan tilanne, että Musk myy osakkeensa eikä ole enää Teslan kanssa tekemisissä millään lailla. Tilalle tulisi jokin hyvä CEO, ei kuitenkaan lähellä Bezos tasoa. Myisin kyllä siinä kohtaa osakkeeni ja näillä kurssitasoilla alkaisin harkitsemaan shorttia myös. Muitakin kilpailijoita on, jotka voi Teslaa haastaa ja aiheuttaa paineita Teslan marginaaleille jne. 

Se on tietysti aivan mahdollista, että olen juonut liikaa Muskin kool aidia. Outoa miten uskaltaa luottaa CEO:n suorittamiseen niin paljon. Ehkä ongelmana on se, että näkee liikaa asioita, jotka tukee sitä näkemystä, että Musk on matkalla kohti ambitioitaan, näyttää hyvin myös nousevan ylös aina kompuroinneistaan. Yhtenä esimerkkinä omasta mielestä hauska anekdootti tämä, että pyrkii omatoimisesti rekrytoimaan koneoppimisen huippuja pitämällä pirskeet omassa kartanossaan. Täytyy jatkaa seuraamista, olenko yliarvioinut Muskin pahemman kerran (ja/tai aliarvioinut kilpailijat), vai ottaako Tesla systemaattisesti askeleita kohti Muskin näkemiä ambitioita, niin kasvussa kuin kannattavuudessa. 

 

 

 

 

25.2.2020 - 09:50

Tinggeli

+3014
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939
Roope1248 kirjoitti:

Ja pohtinut tätä asiaa ja päätyny siihen yksinkertaisesti, että ehkä hullultakin kuulostavasti "Musk uskovaisuus" on se pääasiallinen syy minkä takia uskallan yllättävänkin luottavaisesti olla longina - muuten oisin  varmaan jopa shorttina näillä kurssitasoilla.

 

Tässä Musk:ia jumaloitavassa uskossa olisi hyvä pysähtyä hetkeksi ja pohtia Muskin aiempia tekemisiä. Onko hän johtajana yksin saanut aiemmat projektit maaliin kunnialla (esim Zip2 ja X.com) vai onko joku muu taho ollut lopulta se, joka on projektin kunnialla loppuun vienyt ja aikaansaanut taloudellisesti hyvän Exitin. Minä näen, että Msuk on visionääri. Sellainen ideanikkari, jolta tulee ideoita jatkuvalla syötöllä.Ideat kuullostavat hyvältä (useimmat minunkin mielestä), mutta usein taloudelliset aspektit unohtuvat (esim. miten Mars matkasta saadaan oikeasti taloudellisesti kannattava business - kulut suhteessa tuottoihin). Minun mielestä Muskin historiassa muut tahot ovat olleet niitä, jotka ovat lopulta vieneet Muskin ideat maaliin ja voitollisiksi projekteiksi. Milestäni Muskin asema Teslan operatiivisena johtajana on mielestäni väärä. Muskin pitäisi olla joku idea- tai kehitysjohtajana ja jonkun muun Muskin ideoita rationaalisesti suodattavan pitäisi olla TJ:nä.

Kuten Jeans totesi ja itsekin olen aiemmin todennetu tässä ketjussa pari viikkoa sitten. En näe mitään perusteita Teslan nykyiselle valuaatiolle ja tulevaisuuden myyntimäärille. Niille ei ole perusteita. Teslan kurssia ovat ylläpitäneet ja kasvattaneet nämä Musk uskovaiset (ja heidän seuraajat), joten valuaatio on vähän karannut käsistä. Uskonto on aina huono juttu, koska silloin unohdetaan rationaalisuus. Uskon, että jossain vaiheessa (mahdoton sanoa koska) Teslan kurssi hakee oikean tason. Tämä varmaan vaatii, että suuresta osasta Musk uskovaisisita tulee ateisteja. Se taas vaatii, että moni uskova tunnustaa olleensä väärässä uskossaan. Sellaisen virheen tunnustaminen on erittäin vaikeaa. Tästä todisteena monet pyramiidihuijaukset, joissa huijatuksi tulevat eivät ole suostuneet uskomaan huijaukseen edes oikeuden tuomioiden jälkeen, vaan edelleen uskovat huijarin alkuperäistä myynti-jargonia.

 

25.2.2020 - 13:19

Velho

+1889
Liittynyt:
26.6.2014
Viestejä:
656

Kirjoitin muutama sivu sitten kommentin, jossa sanoin että en näe Teslalla pitkällä aikavälillä kilpailuetua sähköautotekniikassa, ja että uskon perinteisten valmistajien saavuttavan Teslan. Täytyy päivittää vähän tätä kommenttia, koska olen itse harkinnut Model Y:n hankintaa tai itse asiassa ennakkotilasin sen juuri (tuotanto alkanut USA:ssa, Eurooppa-toimitukset ehkä vasta 2021 kun Berliinin gigafactory on toiminnassa). Päivitän sanomisiani sen verran, että tällä hetkellä Teslalla on kyllä selkeä etumatka muihin valmistajiin. Tärkeimmät kilpailuedut liittyvät autojen suorituskykyyn, toimintamatkaan ja ohjelmistotekniikkaan. Teslan autot ovat nopeampia, niissä on pidempi toimitusmatka ja edistynein, jatkuvasti OTA (over the air, mobiiliverkon kautta) päivittyvä ohjelmisto. Teslalla alkaa olemaan jo track recordia siitä, että ostajat ovat ostaneet auton jollain spekseillä, mutta auto on vielä selkeästi parantunut vuosien varrella ohjelmistopäivitysten myötä. Eli ostaja voi jo vähän odottaa, että ostaessaan auton ostaa myös option, että se paranee käytössä. Lisäksi on muitakin kilpailuetuja, joista Supercharger-verkosto ei ole vähäisin (ei vielä olennainen Suomessa, mutta USA:ssa verkosto on valtava). Millään muulla kilpailijalla ei ole vastaavaa. Toki miinuspuolen asioitakin on, kuten tuotannon laatu ja huoltopalvelut, joiden voi tosin odottaa parantuvan jatkuvasti, ne vain laahaavat kasvun perässä.

Edellä mainitulla en ota kantaa valuaatioon. Jeans ja muut ovat paremmin laskeneet, miten paljon Teslan pitäisi myydä autoja, että nykyvaluaatiossa olisi järkeä. Model Y:n tilausprosessi ja sen yhteydessä tekemäni vertailut vaan osoittivat selvästi, että tällä hetkellä Tesla on ylivoimainen sen auton segmentissä. Paras kilpailija (Ford Mustang Mach-E) ei ole tolkuttomasti perässä, mutta jää kuitenkin joka osa-alueella ratkaisevasti. Mulla ei ole positiota osakkeessa enkä aio ottaa. Kun iPhone tuli, muistan pitkään väheksyneeni sitä tai ainakin uskoin vahvasti että on Nokialle pikkujuttu tehdä vastaavanlainen laite. Olin pahasti väärässä siinä ja voin olla väärässä siinäkin, miten helppoa vanhoille autovalmistajille on muuntautua softavetoisiksi sähköautovalmistajiksi.

25.2.2020 - 13:57

Artsipappa

+2192
Liittynyt:
14.7.2016
Viestejä:
1973
Velho kirjoitti:

Kirjoitin muutama sivu sitten kommentin, jossa sanoin että en näe Teslalla pitkällä aikavälillä kilpailuetua sähköautotekniikassa, ja että uskon perinteisten valmistajien saavuttavan Teslan. Täytyy päivittää vähän tätä kommenttia, koska olen itse harkinnut Model Y:n hankintaa tai itse asiassa ennakkotilasin sen juuri (tuotanto alkanut USA:ssa, Eurooppa-toimitukset ehkä vasta 2021 kun Berliinin gigafactory on toiminnassa). Päivitän sanomisiani sen verran, että tällä hetkellä Teslalla on kyllä selkeä etumatka muihin valmistajiin. Tärkeimmät kilpailuedut liittyvät autojen suorituskykyyn, toimintamatkaan ja ohjelmistotekniikkaan. Teslan autot ovat nopeampia, niissä on pidempi toimitusmatka ja edistynein, jatkuvasti OTA (over the air, mobiiliverkon kautta) päivittyvä ohjelmisto. Teslalla alkaa olemaan jo track recordia siitä, että ostajat ovat ostaneet auton jollain spekseillä, mutta auto on vielä selkeästi parantunut vuosien varrella ohjelmistopäivitysten myötä. Eli ostaja voi jo vähän odottaa, että ostaessaan auton ostaa myös option, että se paranee käytössä. Lisäksi on muitakin kilpailuetuja, joista Supercharger-verkosto ei ole vähäisin (ei vielä olennainen Suomessa, mutta USA:ssa verkosto on valtava). Millään muulla kilpailijalla ei ole vastaavaa. Toki miinuspuolen asioitakin on, kuten tuotannon laatu ja huoltopalvelut, joiden voi tosin odottaa parantuvan jatkuvasti, ne vain laahaavat kasvun perässä.

Edellä mainitulla en ota kantaa valuaatioon. Jeans ja muut ovat paremmin laskeneet, miten paljon Teslan pitäisi myydä autoja, että nykyvaluaatiossa olisi järkeä. Model Y:n tilausprosessi ja sen yhteydessä tekemäni vertailut vaan osoittivat selvästi, että tällä hetkellä Tesla on ylivoimainen sen auton segmentissä. Paras kilpailija (Ford Mustang Mach-E) ei ole tolkuttomasti perässä, mutta jää kuitenkin joka osa-alueella ratkaisevasti. Mulla ei ole positiota osakkeessa enkä aio ottaa. Kun iPhone tuli, muistan pitkään väheksyneeni sitä tai ainakin uskoin vahvasti että on Nokialle pikkujuttu tehdä vastaavanlainen laite. Olin pahasti väärässä siinä ja voin olla väärässä siinäkin, miten helppoa vanhoille autovalmistajille on muuntautua softavetoisiksi sähköautovalmistajiksi.

Tiedätkö pitääkö se paikkansa että autoa myydessä mahdollinen autopilot sun muut herkut joista maksanut jää alkuperäiselle ostajalle, ja ne eivät siis siirry auton mukana sitä myydessä käytettynä? Ja jos näin on, niin tarkoittaako se sitä että jos myyt auton ja ostat hetken päästä uuden teslan, niin sinun ei tarvitse softasta maksaa koska omistat jo softan? Eli tavallaan siirrät softan uuteen autoon? 

Jos tämä pitää paikkansa niin käytetyn teslan myyminen kyllä haastavampaa kun ennen..

Viittaan siis tähän uutiseen joka tuntuu oudolta: https://electrek.co/2020/02/07/tesla-takes-away-autopilot-used-car-sold-dealer/ 

 

25.2.2020 - 15:48

Torocks

+31
Liittynyt:
4.11.2015
Viestejä:
34
hauturi kirjoitti:

 

Tinggeli kirjoitti:

 

hauturi kirjoitti:

Sitten kun Tesla (tai mikä tahansa muu merkki) esittelee tilavan pakettiauton, jolla on vähintään 650km range, harkitsen erittäin vakavasti.

 

Jonkin aikaa joudut vielä odottamaan. Nissan NV-200:sen range 40 kWh:n akulla: Yhdistetty (WLTP): 200 km. Toimintamatka - Kaupunkiajo (WLTP): 301 km. Sitten on tietysti kysymys, mikä on tilava pakettiauto. Eihän Nissan mikään MB Sprinteri / VW Crafter ole, ennemmin Viton / VW Transporter kokoluokkaa. Uudessa Nissan e-NV200:ssa on jopa 4,2 m³ suuruinen tavaratila, johon mahtuu kaksi täyttä eurolavaa.

 

Varmasti näin. Minulle tilavuus tarkoittaa ennen kaikkea pituutta, nyt on pitkä Vito ja se just just riittää. Leveyttä ja korkeutta en tarvitse, joskaan pieni lisäleveys ei hirveästi haittaisi. Lisäkorkeus sen sijaan melkein haittaa, kun sitten ei enää välttämättä mahdu kaikkiin halleihin.

'Hauturi' - "Minulle tilavuus tarkoittaa ennen kaikkea pituutta," "Leveyttä ja korkeutta en tarvitse"

ok. Nyt ymmärsin parin viikon miettimisen jälkeen..

25.2.2020 - 20:14

Joonas85

+25
Liittynyt:
11.9.2017
Viestejä:
50
Joonas85 kirjoitti:

900 tasolta uusi shortti kiinni. Alkaisikohan Coronan vaikutukset pikkuhiljaa realisoitumaan reilummin ensi viikolla jenkkipörssissä. Ainakin mahkut tähän on olemassa mikäli useampi yritys alkaa varoittelemaan tulevista toimitusongelmista. 

Tämähän meni oikein mukavasti ja nyt myyty 800 tasolta ulos. Vielähän tässä olisi laskuvaraa, mutta veikkaan että heti kun koronapaniikki markkinoilla alkaa hellittämään, niin tämä hepo keulii taas kunnolla. Pitääpä siis seurata tilannetta. Sinänsä hupaisa tilanne, että seuraava betsi voi ihan yhtä hyvin bull kuin bearkin. Eipä ole vielä tullut oltua longina teslassa, mutta kerta se on ensimmäinenkin

25.2.2020 - 21:08

Artsipappa

+2192
Liittynyt:
14.7.2016
Viestejä:
1973

En usko että Coronapelko hellittää kovin nopeasti. Jengi ei osta autoja, alihankkijat luultavasti kusessa.. Q1 oletan olevan jäätävä. Tuskin kiinalaiset tammikuun alun jälkeen pahemmin miettii luksusauton ostoa. Itse otin eilen lisää shorttia. 

25.2.2020 - 22:47

Velho

+1889
Liittynyt:
26.6.2014
Viestejä:
656
Artsipappa kirjoitti:

Tiedätkö pitääkö se paikkansa että autoa myydessä mahdollinen autopilot sun muut herkut joista maksanut jää alkuperäiselle ostajalle, ja ne eivät siis siirry auton mukana sitä myydessä käytettynä? Ja jos näin on, niin tarkoittaako se sitä että jos myyt auton ja ostat hetken päästä uuden teslan, niin sinun ei tarvitse softasta maksaa koska omistat jo softan? Eli tavallaan siirrät softan uuteen autoon? 

Jos tämä pitää paikkansa niin käytetyn teslan myyminen kyllä haastavampaa kun ennen..

Viittaan siis tähän uutiseen joka tuntuu oudolta: https://electrek.co/2020/02/07/tesla-takes-away-autopilot-used-car-sold-dealer/ 

Jotta Tesla voisi toimia noin, autoa myytäessä sen pitäisi solmia ostajan kanssa sopimus niistä ominaisuuksista, joiden käyttöoikeus annetaan vain ostajalle. Ei kai sille mitään estettä olisi, että vaikka FSD ("full self driving") myytäisiin henkilökohtaisena, ei-siirrettävissä olevana lisenssinä. Mutta jos on vaan myyty auto ilman sen kummempia sopimuksia, niin silloin ne ominaisuudet kuuluvat siihen autoyksilöön eikä niitä voi jälkikäteen deaktivoida omistajan vaihtuessa. Omaan tilaukseen en FSD:tä laittanut, koska se on ostettavissa jälkikäteenkin (onhan kyseessä "vain" ohjelmoitava ominaisuus). Haluan ensin nähdä käytännössä millaisia kokemuksia siitä saadaan Suomen teillä. Y:ssä on perus-autopilot vakiona. 

26.2.2020 - 12:35

Artsipappa

+2192
Liittynyt:
14.7.2016
Viestejä:
1973
Manialöytyy kirjoitti:

Huh, olipas se taas helppo shortti. Tosin nälkä meinasi kasvaa syödessä, mutta noudatin kerrankin myyntisuunnitelmaa.

Mä muutin suunnitelmaa lennosta kun korona iski propelliin. Mun on tosi vaikea uskoa että Tesla nousisi kun käytännössä kaikki muu kyykkää. Miten tämä joka on muutnekin aivan absurdeissa lukemissa muka lähtisi nousuun? Melkein tuplasin position. Riskialtista toki mutta tuntuu että nyt on pakko painaa pää märkänä.

26.2.2020 - 13:00

Manialöytyy

+12
Liittynyt:
22.12.2017
Viestejä:
179
Artsipappa kirjoitti:

 

Manialöytyy kirjoitti:

Huh, olipas se taas helppo shortti. Tosin nälkä meinasi kasvaa syödessä, mutta noudatin kerrankin myyntisuunnitelmaa.

 

Mä muutin suunnitelmaa lennosta kun korona iski propelliin. Mun on tosi vaikea uskoa että Tesla nousisi kun käytännössä kaikki muu kyykkää. Miten tämä joka on muutnekin aivan absurdeissa lukemissa muka lähtisi nousuun? Melkein tuplasin position. Riskialtista toki mutta tuntuu että nyt on pakko painaa pää märkänä.

Varmasti ihan oikein toimittu yes

26.2.2020 - 22:36

Roope1248

+152
Liittynyt:
11.1.2020
Viestejä:
218

Nyt kun on aikaa koronapeloissa kotonaan kirjoitella, niin tätä Musk uskovaisuutta tai sen valuaatioon tuomaa kerrointa voisi olla hauska selventää ja havainnollistaa kirjoittamalla essee. 

Katsotaan Teslan tuloslaskelman ylintä riviä 2030. Mielestäni Musk tuo tähän liikevaihdon odotusarvoon positiivisen kertoimen, vaikea sanoa tarkalleen mikä, mutta yritetään pian karkeasti haarukoida. Jos olisi hyvä CEO joka keskittyisi autoliiketoimintaan, niin tälle olisi helppo laittaa ylärajaksi esimerkiksi Toyotan liikevaihto, ehkä paljon alempikin ylärajaksi. Myös kannattavuudelle olisi helppo laittaa yläraja, ehkä parhaassa tapauksessa Toyotan. Odotusarvon olisi helppo nähdä olevan ylärajaa alhaisempi hyvän konservatiivisemman johtajan tapauksessa. 

Liikevaihdon voi ajatella koostuvan “total  addressable market” koosta kerrottuna markkinaosuudella. Total addressable market on Teslalle mielestäni huomattavasti suurempi jos Musk on johdossa. Jo tiedetään, että hän pyrkii aggressiivisesti kasvattamaan energiapuolta. Samoin hän on "all in" itseajavan auton ja sitten Tesla Networkin kehittämisessä. Hän voi myös hyvinkin tehdä uusiakin avauksia. Missio antaa paljon vaihtoehtoja ja ison pelikentän. "Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy". Kuvitellaan, että Teslalle tulisi tilalle vaikka BMW:n pomo, näkisin silloin suurena vaarana, että Teslan potentiaalisen markkinan koko olisi huomattavasti pienempi, ehkä vain premium ja luksus autot.

Arvioidaan todella karkeasti markkinan kokoa. Energia markkinan koko on 2030 varmaankin  triljoonaluokkaa. Teslan potentiaalinen markkina riippuu paljon myös akkuteknologian kehittymisestä. Samoin jos itseajavan auton kehitys onnistuu  autonomisten taksi palvelujen koko voi olla jopa satoja miljardeja ehkä myös Triljoonaluokkaa, jos teknologia on tarpeeksi hyvää. Ehkä Musk kerroin olisi todella karkeasti 2.5. 

Markkina osuudessa Musk on myös keskeinen mahdollistava tekijä. Musk on jo tuonut julki jopa 2 terawatin suunitelmia akkutuotannossa. Iso kysymysmerkki on tietysti kysyntä. Uskon että kysyntää voi luoda itse tuotteet, mutta myös markkinointi on tärkeää. Tässä Musk on keskeisessä asemassa,  kun on yli 30 miljoonaa twitter seuraajaa. Ehkä hatusta heittäen tämä luku voisi olla esimerkiksi 100 miljoonaa vuonna 2030. Muskin Twitteriä myös seuraa todella moni toimittaja amplifoiden sanomaa. Musk on myös kuuluisa hypetystaidoistaan tuoden näkyvyyttä Teslalla - ja kysyntää, parhaana esimerkkinä Cybertruck julkaisu. Musk myös varmasti jatkaa markkinointitempauksiaan, kuten Roadster avaruuteen. Musk jo kaavaili Mars versiota Cybertruckista. Hän myös aikoo laittaa SpaceX paketin Roadsterin, luoden jopa "hover" ominaisuuden. Tällaisia mahdollisesti kysyntää aika paljonkin nostavia tempauksia en odottaisi joltain muulta erittäin hyvältäkään CEO:lta. Musk on tässä markkinointitaidossaan aika uniikki, ja omaperäinen. Hänhän on saanut ihmiset puhumaan Teslasta, täälläkin. 

Itse Tuote ja asiakastyytyväisyys on myös huippuluokkaa. Teslan autot ovat monien mielestä parhaita ei vain hyviä. Osoituksena tästä Bloombergin 5000 hengen model 3 kyselyssä 98 % ostaisi uudestaan. Tyytyväiset asiakkaat toimivat ilmaisina mainosmiehinä ja uskottavina sellaisina. Mielestäni Musk on tässäkin keskeinen tekijä. Hän on Jobsimaisesti erittäin vaativa, mikä nostaa hyvän tuotteen todennäköisyyttä. Hän laittaa insinöörit uudelleen töihin jos työ ei miellytä. Tästä hyvänä esimerkkinä on mielestäni se, että Teslan tuotteet on aina prototyyppiversiota parempia. Jos olisi perus auto CEO niin pelkäisin, että saatettaisiin tyytyä hyvään tai vain keskinkertaiseenkin  tuotteeseen ja laittamaan se kaupan.

Musk myös näyttää huomioivan asiakaskokemuksen, tästä esimerkkinä super charger network. Jos olisi perus CEO niin pelkäisin, että tässä alettaisiin säästää, jolloin asiakaskokemus voisi kärsiä. 

Musk voisi ehkä myös auttaa halvempaan kustannustasoon pääsyssä, tätä myötä hintoja voitaisiin laskea ja markkinaosuutta kasvattaa.  Esimerkkinä neuvoteltu kiinan Tehdas. Kustannusinnovoinnista esimerkkeinä Model y casting ja Cybertruck eksoskeleton suorilla pelleillä ilman maalia. Napittomat kojelaudat. Integroidut edullisemmat piirit jne. Nettikauppa myös. Vain hyvä CEO ei menisi välttämättä tarpeeksi pitkälle. 

Ehkä karkea arvio tälle Musk kertoimelle markkinaosuuden nostossa voisi olla vaikkapa 3 (tämä on todella vaikea arvioitava ja menee taatusti pahasti pieleen. Suurempi kuin yksi mielestäni joka tapauksessa). Toisin sanoen todennäköisyys sille, että liikevaihto on suurempi kuin “hyvän” johtajan kasvaa huomattavasti nollaa suuremmaksi. Hankala toki sanoa mikä tämä todennäköisyys ja odotusarvo tarkalleen on. Musk kertoimeksi voitaisiin arvioida erittäin karkeasti 2. 5 * 3 = 7.5. 

Sivupolku itseajaviin autoihin. itseajavien autojen odotusarvon vaikuttaa mielestäni esimerkiksi keskeisesti nopeus ominaisuuksien parantamisessa ja vision suuruus ja sitten yhtä tärkeänä pätevimmät deep learning koodarit. Tämä vision suuruus auttaa siinä, että pystytään houkuttelemaan näitä pätevimpiä tekijöitä. On osaltaan markkinointia hyvien työntekijoiden houkuttelemiseksi olla mahdollisimman kunnianhimoinen itseajavien autojen aikataulussa. Teslalla on myös edullinen sijainti Kaliforniassa, jossa on paljon päteviä tekijöitä. Sitten Musk on osoittanut, että on valmis menemään riittävän pitkälle parhaiden tekijöiden houkuttelemiseksi. Hän mainostaa Twitterissa ja pitää oman “ hackathonin” kartanossaan. Jos Musk ei olisi CEO:na näkisin tämän itseajavan auton todennäköisyyden huomattavasti pienempänä Teslalla (että olisi ensimmäisten joukossa ja laajassa mittakaavassa ensimmäinen). Musk tuo tähän kertoimen joka parantaa mielestäni todennäköisyyttä. 

Musk tuo mielestäni 2030 vuoden tuloslaskelmaa katsottaessa myös kannattavuudelle ja marginaaleille kertoimen. Musk haluaa pitää kaikki keskeiset teknologiat talossa. Näin ollen jos hän onnistuu luomaan nämä teknologiat kilpailukykyisiksi, Tesla voi pitää katteet. Esimerkiksi oma FSD chip vs Nvidian ryöstöhinnoittelu. Musk myös menee tarpeeksi pitkälle kustannusten laskemisessa. Tuo myös uusia kustannuksia alentavia ratkaisuja ja innovaatioita. 

Toinen kannattavuusefekti tulee siitä, että Muskin johdolla Tesla uskaltaa luoda kilpailijoista erottuvia monen mielestä parhaita tuotteita. Tämä luo mahdollisuuden sille, että marginaalit ovat suuremmat ja kestävämmät.  Paras esimerkki tästä on mielestäni Cybertruck. Se on hieman Jobsimainen tuote siinä mielessä, että Musk löi jotain sellaista mitä asiakkaat eivät tienneet haluavansa. Jos Musk ei olisi CEO, niin näkisin suurena riskinä sen, että Tesla loisi samanlaisia tuotteita kuin kilpailijat, voisi odottaa että marginaalitkin olisivat samanlaisia. Cybertruckkia ei olisi varmasti tehty. Solar roof on toinen Tuote, mikä luo Teslalla mahdollisuuden hieman erottua energiantuotantomarkkinoilla, joissa erottautuminen on todellakin vaikeaa.

Ehkä kannattavuuskerroin nettovoittomarginaalille voisi olla jopa 2.5 verrattuna perus CEO. (kannattavuutta analysoin yhdessä aiemmassa postauksessa tarkemmin). 

Näissä edelläarvioitujen kertoimien pohjana on usein se, että Musk on niin vaativa ja ison vision persoona. Tämä mahdollistaa erinomaiset tulokset, koska niitä vaaditaan. Hän on myös onnistunut palkkaamaan erittäin päteviä työntekijöitä, joilta sitten vaatia paljon. Musk henkilökohtaisesti poachaa huipputekijöitä, kuten autopilotin deep learning johtajan. Samoin FSD chipin kehityksen johtajien värväyksessä hän oli keskiössä. Musk on myös onnistunut luomaan ja omalla esimerkillään ylläpitämään “high performance” kulttuuria. Tesla on houkutteleva paikka kaikista lahjakkaimmille työnarkomaaneille (kuten aiemmin täällä palstalla on mainittukin). 

Muskilla on myös mielenkiintoinen ajattelutapa, joka mahdollistaa muista toimitusjohtajista poikkeavat ajatukset ja sitä myötä vaateet omalle johtotiimilleen ja Teslalle. Hän tykkää lähteä siitä mikä on fysiikan lakien mukaan mahdollista. Tai hän asettaa niin kovat tavoitteet mitä fysiikan lait antavat myöten alaisilleen.  Ajattelutapa voi mahdollistaa innovoinnin, kun ei vain kopioida olemassa olevaa. Pari esimerkkiä: Model Y:n innovatiiviset tuotantotavat ja Cybertruck eksoskeleton. Musk myös näyttää tunnistavan pullonkaulat hyvin, kuten akut, jotka ovat nyt pian akkupäivänä keskiössä. Jos Musk ei olisi johtaja, pelkäisin, että pullonkaulat jätettäisiin huomioimatta ja sitten ihmeteltaisiin, kun akkuja ei tahtoisi saada, ne eivät olisi sopivia tai ne olisivat liian kalliita. 

Tämä on ollut aika Musk keskeinen viesti. Hän ei tietysti toimi yksin vaan hän on kasannut ympärilleen johtotiimin, jolle antaa kovia tavoitteita. Hyvä on nostaa  CFO kikhorn, joka on vaikuttanut kovan luokan CFO:lta ja parannukselta entiseen. Mahdollistaen rahan tehokkaamman käytön. 

Ja se Musk kertoimen laskenta. Koska voitto on yhtä kuin liikevaihto kertaa nettovoittomarginaali, niin saadaan Musk kertoimeksi markkinan kokokerroin * markkinaosuuskerroin * kannattavuuskerroin = 2.5 * 3 *2.5 = 18.75. Eli toisin sanoen näen, että Musk voisi mahdollistaa 18.75 kertaa isomman voiton Teslalla 2030 vuoden tuloslaskelmaa lukiessa. Ja kun verrataan perinteiseen hyvään johtajaan.

Tehdään vielä havainnollistava esitys, mikä on Musk kertoimen vaikutus markkinaarvoon. Oletetaan, että perinteinen hyvä johtaja voisi saada Teslan markkinaarvoksi 50 miljardia 2030 vuonna (premium autovalmistajana esimerkiksi). Jos kerrotaan tämä 50 mrd. Musk kertoimella 18.75, niin päästään  940 miljardin markkina-arvoon. Melkein seitsemänkertaiseen tähän päivään verrattaessa. 

Musk factor laskut ovat tietysti vain suuntaa-antavia ja erittäin karkeita ja hankalasti arvioitavia, joutuu ottamaan paljon laadullisia tekijöitä huomioon. Nämä laskut mielestäni kuitenkin havainnollistavat kertautuvaa vaikutusta, minkä Musk Teslalla tuo, kun vertaa vain ns. Perinteiseen hyvään toimitusjohtajaan, joka ei liikoja lähde uusille urille. Musk uskovaisuus ja Teslan long positio perustuu loppupeleissä lukuihin.

Yllättävänkin isoksi tämä Muskin vaikutus valuaatiossa voi kasvaa ja sitä siksi epäilen suurimmaksi syyksi sille, että on longien ja shorttien välillä niin iso kuilu. Tämä selittynee tällä hyvän ja erinomaisen/Muskin erittäin suurella erolla kertautumisesta johtuen. On kertautuva Musk factor ja sitä halusin koittaa laskea ja havainnollistaa, sen voi johtaa todella karkealla tavalla tuloslaskelman riveiltä peilaten. 

Edit: Tuli mieleen vielä neljäs iso Musk factor tekijä. Vuosi on 2030 Ja Musk haluaa exitin ja Teslasta hyvät rahat Marssin valloitusta varten. Hän päättää alkaa kirjoittelemaan Master plan neljää ja julkaisee useita uusia Tuote ja palvelu prototyyppejä. P/E ratio nousee hyvään CEOhon verratessa kaksinkertaiseksi. Musk factor on nyt 18.75*2 = 37.5. Ja Teslan markkina-arvo on 1.875 triljoonaa. 

27.2.2020 - 11:07

Joonas85

+25
Liittynyt:
11.9.2017
Viestejä:
50

Laitoin myös uuden short betsin sisään 780 tasolta. Voisi kuvitella että mikäli koronapelko jatkuu markkinalla laskee tämä 700-720 tasolle ja silloin taas tarkoitus myydä shortit ulos. Suurin riski tässä on koronarekyyli. Veikkaan, että heti kun markkinalla pelot lievenee ja tulee kunnollinen nousupäivä, niin Tesla ottaa kunnon spurtin ylös. 

27.2.2020 - 11:11

Artsipappa

+2192
Liittynyt:
14.7.2016
Viestejä:
1973
Joonas85 kirjoitti:

Laitoin myös uuden short betsin sisään 780 tasolta. Voisi kuvitella että mikäli koronapelko jatkuu markkinalla laskee tämä 700-720 tasolle ja silloin taas tarkoitus myydä shortit ulos. Suurin riski tässä on koronarekyyli. Veikkaan, että heti kun markkinalla pelot lievenee ja tulee kunnollinen nousupäivä, niin Tesla ottaa kunnon spurtin ylös. 

 

Näinhän se on, jos korona hälvenee niin voi ottaa kunnono pompun. Mutta jenkkilässä tämä on vasta alkamassa. SIeltä on löydetty tapaus missä ei ole mitään hajua mistä tullut. Se tarkoittaa suurella todennäköisyydellä että näitä alkaa pompsahtelemaans seuraavan 2 viikon sisään huolella.

28.2.2020 - 21:25

Roope1248

+152
Liittynyt:
11.1.2020
Viestejä:
218

Melkoinen koronapaniikki markkinoilla , jos on short niin nyt on osunut kyllä hyvin!

Amerikassa tuntuu, että nyt on herätty tähän koronapelkoon vasta kunnolla. Varmaan viikonlopun aikana monella on aikaa panikoitua vielä lisää, kun on niin valtava tulva tartuntauutisia jne. Voisi spekuloida, että ensi viikolla laskee markkina vielä lisää kun aletaan pelätä pandemiaa. 

Voisiko Tesla laskea vielä 500 tasolle ja tämän jälkeen ehka vielä 400 tasoille? Fremont tehdas jos suljettaisiin, niin menisi melko varmasti. Toisaalta hankala ennustaa tätä, kun Kiinassakin näytetään pystyvän valmistaa autoja vaikka on koronaa ollutkin. 

Jos ei ole vielä Teslaan sijoittanut tai aikoo kasvattaa long positiota, niin voisi olla pian hyvät hinnat. Oma plan on ostaa lisää 500 tasolta, jos sinne mennään. Sinänsä tietysti mikä tahansa hinta melkein on omasta mielestä hyvä, kun on price targetit niin korkealla. Täytyy kuitenkin jonkun verran koittaa ajoittaa pahimpaan pelko kohtaan lisäostoja. 

Shortti voi tietysti olla hyvä jos uskoo että paniikki ja taudin alku vasta alkutaipaleella ja uskoo osakkeen olevan vielä yliarvostettu siihen päälle. 

 

 

 

28.2.2020 - 21:45

Artsipappa

+2192
Liittynyt:
14.7.2016
Viestejä:
1973
Roope1248 kirjoitti:

Melkoinen koronapaniikki markkinoilla , jos on short niin nyt on osunut kyllä hyvin!

Amerikassa tuntuu, että nyt on herätty tähän koronapelkoon vasta kunnolla. Varmaan viikonlopun aikana monella on aikaa panikoitua vielä lisää, kun on niin valtava tulva tartuntauutisia jne. Voisi spekuloida, että ensi viikolla laskee markkina vielä lisää kun aletaan pelätä pandemiaa. 

Voisiko Tesla laskea vielä 500 tasolle ja tämän jälkeen ehka vielä 400 tasoille? Fremont tehdas jos suljettaisiin, niin menisi melko varmasti. Toisaalta hankala ennustaa tätä, kun Kiinassakin näytetään pystyvän valmistaa autoja vaikka on koronaa ollutkin. 

Jos ei ole vielä Teslaan sijoittanut tai aikoo kasvattaa long positiota, niin voisi olla pian hyvät hinnat. Oma plan on ostaa lisää 500 tasolta, jos sinne mennään. Sinänsä tietysti mikä tahansa hinta melkein on omasta mielestä hyvä, kun on price targetit niin korkealla. Täytyy kuitenkin jonkun verran koittaa ajoittaa pahimpaan pelko kohtaan lisäostoja. 

Shortti voi tietysti olla hyvä jos uskoo että paniikki ja taudin alku vasta alkutaipaleella ja uskoo osakkeen olevan vielä yliarvostettu siihen päälle. 

Itse en näe mitään syitä miksi ei voisi painua 400 tasoille tai jopa sen alle. Muutama kuukausi sitten oli paljon se alle, eikä mitään niin mullistavaa ole tapahtunut että nämä hinnat olisi järkeviä.

Nyt vielä koronapelko niin en jaksa uskoa että tämä voi isoja pysyviä pomppuja ottaa. Tuskin jengillä on nyt aikaa miettiä uuden luksusauton ostamista, ja Kiinassa nyt varsinkin autokauppa sakannut huolella. Ja jos tämä jatkuu ja talouden kurimus jatkuu niin ehkä monet laittavat melko kalliin luksusauton hankinnan jäähylle. Q1 ja Q2 luvut tulevat luultavasti olemaan melko karmeita sekä myynnin että uusien tilauksien kanssa. Sen puolesta on betsit enkä taida ihan heti irrottaa. Toki jos korona alkaa osoittautua pienemmäksi pahaksi tai panikointi vähenee niin täytyy hiukan keventää ylipainoa.. 

28.2.2020 - 22:36

DeJargon

+160
Liittynyt:
4.2.2020
Viestejä:
204

Kiinassa tulee konkurssiaalto pienyrittäjien kohdalle koronan tiimoilta. Kukaan ei tiedä minkäkokoinen ongelma tuosta tulee kun saatavia ja velkoja menee ristiin rastiin. Paskimmassa tapauksessa tulee samnmoiset dominohärdellit eteen kuin Suomessa 90-luvun lamassa. Eli uusien autojen myynti oli ensin seis ihan näiden fyysisten barrikadien vuoksi ja seuraava este on yleinen taloudellinen epävarmuus. Saattaa yleisellä tasolla varakkaankin yrittäjän alahuuli väpättää kun velalliset ilmoittavat että enpähän maksa laskujani kun rahaa ei ole. Siinä tilanteessa ehkä jää se uusi auto ostamatta ja rahat sukan varteen.

Ekan vuosineljänneksen tulos Teslankin kohdalla tulee olemaa aika tyly, kuten muillakin autovalmistajilla. Vaikuttaako kurssiin niin saapa nähdä. Osakeantiin osallistuneet voivat olla aika tyytyväisiä päätökseensä eiku.... miten sen nyt menikään. Hattua täytyy nostaa Elonille kun kääri helpot hillot annilla viime tingassa kotiin.

29.2.2020 - 12:28

Joonas85

+25
Liittynyt:
11.9.2017
Viestejä:
50

Sain omat shorttini myytä eilen aamupäivästä, jolloin Tesla oli premarket pohjatasolla. Hyvin on viime aikaiset betsit kyllä osuneet ja se kyllä lohduttaa mukavasti, kun muu salkku ottaa hittiä markkinan mukana. Teslan osakkeen volatiliteetti on sillä tasolla, että en edes yritä arvata missä tämä menee parin kuukauden päästä. Toistaiseksi tuntunut siltä, että mikäli sentimentti markkinalla on negatiivinen, niin Teslan osake reagoi isosti ja tämä tarjoaa mukavia treidauspaikkoja. Pitääpä maanantaina taas tutkia tilanne ja laittaa uutta betsiä sisään jos tilanne näyttää hyvältä.

1.3.2020 - 14:34

Junas

+199
Liittynyt:
24.1.2020
Viestejä:
162

Korona on luonut hyviä shorttipaikkoja ja ostopaikkoja näkökulmasta riippuen. Teslaan viruksella on tähän mennessä ollut vähemmän vaikutusta kuin muihin autovalmistajiin, koska alihankinta on vähäisempää ja suurin osa komponenteista on in-house tuotantoa USA:ssa. Tilanne tietenkin muuttuu päinvastaiseksi jos virus hellittää Kiinassa ja alkaa levitä USA:ssa. 

Virus kuitenkin aikanaan menee ohi kuten kaikki muutkin markkinahäiriöt. Vielä on liian aikaista nähdä mikä on pidemmän aikavälin menetys eri firmoille, mutta Teslan kohdalla riski on mielestäni enemmän Q2 puolella kuin kuluvan kvartaalin tuloksessa. Viimeisimmän datan mukaan Q1 laivoja on lähtenyt Q3/2019 tahdilla (Q3 toimitusmäärillä päästiin nipin napin voitolliseen tulokseen). Näissä luvuissa ei tosin ole mukana pieniin markkinoihin konttirahtina toimitettuja autoja joita tässä kvartaalissa on raporttien mukaan aiempaa enemmän (Dubai, Australia, Uusi-Seelanti, Islanti, jne.). Rahtitilasto alkaa olla melko lopullinen, koska aiemmissa kvartaaleissa viimeisin laiva on yleensä lähtenyt kvartaalin viimeisemmän kuukauden ensimmäisinä päivinä. Kvartaalin lopputuotanto menee sitten USA:n markkinoille.

2020 Q1: 7 laivaa Eurooppaan 
2019 Q4: 8 laivaa Eurooppaan 
2019 Q3: 7 laivaa Eurooppaan 

2020 Q1: 5 laivaa Aasiaan 
2019 Q4: 8 laivaa Aasiaan 
2019 Q3: 5 laivaa Aasiaan 

Jos näitä lukuja avaa tarkemmin niin Aasian laivoista ainoastaan 2kpl on Kiinaan (vs. 5kpl Q4/2019). Lienee siis selvää, että Kiinan luvut eivät näytä ruusuisilta. Toisaalta pidentyneet tilausajat kertovat, että edelleen kaikki autot menevät ongelmitta kaupaksi. Viime päivinä Kiinan tehdas on myöskin puksuttanut jälleen kovalla vauhdilla satelliittikuvien&dronevideoiden perusteella. Lisäksi raporttien mukaan Kiinassa autoja toimitetaan kotiovelle ettei ihmisten tarvitse kokoontua myymälöihin virusriskin takia. Näistä pienistä datan sirpaleista on silti erittäin vaikeaa arvioida Kiinan tilannetta. 

Summa summarum: mielestäni Q1 tulee olemaan "ok neljännes" jos katsoo rahtidataa ja hinnoittelua (= ei alennuksia/kampanjoita tähän mennessä). Aiempien kvartaalien kohdalla rahtidatan+rekisteröintidatan perusteella on yleensä voinut laskea toimitusmäärät ~5000 auton tarkkuudella. Toimitusmääristä taas pystyy parin tunnin työllä laskemaan autopuolen liikevaihdon. Liikevaihdosta taas voi hieman spekuloida tulostakin vaikka laskelman luotettavuus onkin jo heikompi. Jossei mitään isompia yllätyksiä tule niin kuluva kvartaali on aika neutraali kun odotukset ovat valmiiksi alhaalla. Sen sijaan Q2 kohdalla on potentiaalisia riskejä jos virus leviää USA:n puolelle. Arvaamalla viruksen kehityksen oikein tekisi hyvät rahat juuri nyt. 

 

2.3.2020 - 23:39

Joonas85

+25
Liittynyt:
11.9.2017
Viestejä:
50

Tänään olikin sitten oikein kunnon pomppu ylöspäin, 11 pinnaa nousua tällä hetkellä. Aamulla yritin hieman tutkiskella menoa premarketissa ja 4 pinnaa olikin nousussa. Hetkeä myöhemmin lappu olikin pinnan miinuksella. Aikalailla näytti menevän yksiyhteen Euroopan pörssien kanssa. Lopulta kun ei oikein ollut tuntumaa siihen, että mihin suuntaan tänään mennään jäi longibetsi lyömättä. Ilmeisesti futuurikaupoista voi jotain päätellä päivän tulevasta suunnasta. Mistä noita voi kätevästi seurailla?

3.3.2020 - 00:50

DeJargon

+160
Liittynyt:
4.2.2020
Viestejä:
204

Nyt on poikkeustilanne päällä USAn pörssissä eli ainakin omalla silmällä katsottuna kaikki ns. hype osakkeet liikkuvat samaa tahtia suurinpiirtein Nasdaq indeksien kanssa.

Käsittääkseni tämäkin päivittää futuurien mukaan näkymän silloin kun pörssi on kiiinni:

http://www.livecharts.co.uk/MarketCharts/nasdaq100.php

Pieni breikki on tuossa puolen yön tietämisssä.

Tämä on viivästetty mutta näyttää myös näitä "Recent Contracts" tietoja ja advanced charts näyttää myös jotain:

https://www.marketwatch.com/investing/future/nasdaq%20100%20futures

Tarkemmista tavoista ei ole itsellä tietoa, joku viisaampi neuvokoon.

MItä itse olen tiirannut noita futuureita niin menevät nekin kyllä ihan fiilispohjalta tällä hetkellä eli heiluvat miten heiluvat.

Tesla on sitten se poikkeuksen poikkeus poikkeus eli se voi mennä ihan  mihin sattuu :-)

3.3.2020 - 14:33

DeJargon

+160
Liittynyt:
4.2.2020
Viestejä:
204

DAX30 hyppäs ihan samalla lailla n. klo 14.00. Tiedä sitten mikä näitä pomppuja tekee... käyrä on liki 1:1 Teslan kurssin nousukäyrän kanssa.

3.3.2020 - 15:49

Junas

+199
Liittynyt:
24.1.2020
Viestejä:
162

Jos jättää huomiotta yleisen indeksien toipumisen ja delta-hedging efektin niin pari muuta mahdollista driveria nousulle:

  • Jeff Dahn paljasti tuoreella videolla Teslan akkukehityksen tilannetta ennen kuin video otettiin pois netistä. Tuossa paljastettiin luultavasti vähän liikaa siitä mitä piti paljastaa vasta huhtikuun battery dayssa. Jos tiedot pitävät edes osittain paikkansa ja tuotanto alkaa lähitulevaisuudessa niin kyse ei ole ihan pikkujutusta. Tässä ketjussa lyhyttä tiivistelmää: https://www.reddit.com/r/teslainvestorsclub/comments/fbmx1x/jeff_dahn_tesla_battery_research_talking_lithium/
  • Model Y ramp-up pidemmällä kuin arvioitu ja saattaa olla muutaman tuhannen auton verran vaikutusta jo Q1 toimitusmääriin. Viikkotuotantomäärä voi olla jo ihan merkittävä kun katsoo kuvia parkkialueilta: https://www.teslarati.com/tesla-model-y-fremont-lot-car-carrier-hauler/. Tulosvaikutus Q2 osalta voi olla suhteellisen merkittävä kun aluksi tehdään vaan kalleinta performance-mallia ja katteet muutenkin paremmat kuin model3:n kohdalla.

 

3.3.2020 - 16:11

PMA

+4
Liittynyt:
20.1.2020
Viestejä:
17
DeJargon kirjoitti:

DAX30 hyppäs ihan samalla lailla n. klo 14.00. Tiedä sitten mikä näitä pomppuja tekee... käyrä on liki 1:1 Teslan kurssin nousukäyrän kanssa.

Jep, taitaa vaan botit potkia palloa. Eipä noita perusteitakaan isommalle shorttien myynnille taitaisi olla kun nousua on ollut vain pari päivää ja tuskin niin isosti shortteja on otettu juuri tästä kuopasta.

Teslan osake on tarjonnut menneinä viikkoina kyllä hyvää viihdettä, josta on jopa jäänyt vähän voitolle, vaikka on sekaan sopinut kyllä huonojakin betsejä. (Ja kyllä, tiedostan että tämä on jokseenkin rulettiin verrattavissa olevaa hommaa - pidän panokseni pienenä.) Olen jopa hiukan innostunut treidaamisesta, pitäisi varmaan opiskella enemmän TA:ta ja treidaamista noin yleensä.

Ja kiitokset Junakselle lisätiedoista, on tullut ehkä liian laiskasti katsottua Tesla-uutisia kun on ajatellut että Teslan kohdalla pörssi elää omaa elämäänsä.

3.3.2020 - 16:20

Tinggeli

+3014
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939

Kilpailu kiristyy sähköautojen GT sarjassa. Nyt bemari on julkaissut i4 Gran Coupe konseptiauton. Jos / kun BMW tuo tämän ja näillä spekseillä ensi vuonna tämän markkinoille ja se on Teslaa (ja tietysti Porchea) edullisempi, niin on kyllä Teslan viimeinenkin tekninen etumatka (kiihtyvyys, range jne) sähköautoissa täysin mennyt. Bemarin hinnaksi on tosin arvioitu 50000 USD mikä on Tesla Model 3:sta kallimpi (?) ja Tesla X:ää paljon halvempi. BMW I5 kisaa sitten varmaan Model X:n kanssa?

BMW i4 Gran Coupe

https://www.theverge.com/2020/3/3/21162530/bmw-i4-electric-sedan-concep…

Akku 80 kWh

Toimintamatka 600 km (tesla model 3: 490 - 560 km mallista riippuen)

Moottori 390 kW (Tesla model :3 211 - 358 kWh mallista riippuen)

Kiihtyvyys 4 sekuntia (Tesla model 3: 3,4 - 5,6 s mallista riippuen)

Huippunopeus 200 km/h (Tesla model 3: 225 - 261 km/h)

 

 

3.3.2020 - 16:33

hauturi

+3265
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
2384
Tinggeli kirjoitti:

Kilpailu kiristyy sähköautojen GT sarjassa. Nyt bemari on julkaissut i4 Gran Coupe konseptiauton. Jos / kun BMW tuo tämän ja näillä spekseillä ensi vuonna tämän markkinoille ja se on Teslaa (ja tietysti Porchea) edullisempi, niin on kyllä Teslan viimeinenkin tekninen etumatka (kiihtyvyys, range jne) sähköautoissa täysin mennyt. Bemarin hinnaksi on tosin arvioitu 50000 USD mikä on Tesla Model 3:sta kallimpi (?) ja Tesla X:ää paljon halvempi. BMW I5 kisaa sitten varmaan Model X:n kanssa?

BMW i4 Gran Coupe

https://www.theverge.com/2020/3/3/21162530/bmw-i4-electric-sedan-concept...

Akku 80 kWh

Toimintamatka 600 km (tesla model 3: 490 - 560 km mallista riippuen)

Moottori 390 kW (Tesla model :3 211 - 358 kWh mallista riippuen)

Kiihtyvyys 4 sekuntia (Tesla model 3: 3,4 - 5,6 s mallista riippuen)

Huippunopeus 200 km/h (Tesla model 3: 225 - 261 km/h)

 

 

Mistä noi luvut tuli, ei ainakaan tuosta linkatusta jutusta?

3.3.2020 - 16:43

PMA

+4
Liittynyt:
20.1.2020
Viestejä:
17

Varmasti kilpailu kiristyy, mutta Teslassa on brändinä aika paljon yhteneväisyyksiä Appleen. Tekniset ominaisuudet jäävät jalkoihin kun brändi on vahva, silloin tuotteita ei juurikaan vertailla, vaan merkki on selvä jo kauppaan mennessä ja ainoat avoimet kysymykset liittyvät spekseihin. Autojahan ostetaan kuitenkin paljon tunteella, vaikka melkein jokainen haluaa perustella muille että nyt tuli tehtyä järkivalinta.

3.3.2020 - 16:55

Junas

+199
Liittynyt:
24.1.2020
Viestejä:
162
Tinggeli kirjoitti:

Kilpailu kiristyy sähköautojen GT sarjassa. Nyt bemari on julkaissut i4 Gran Coupe konseptiauton. Jos / kun BMW tuo tämän ja näillä spekseillä ensi vuonna tämän markkinoille ja se on Teslaa (ja tietysti Porchea) edullisempi, niin on kyllä Teslan viimeinenkin tekninen etumatka (kiihtyvyys, range jne) sähköautoissa täysin mennyt. Bemarin hinnaksi on tosin arvioitu 50000 USD mikä on Tesla Model 3:sta kallimpi (?) ja Tesla X:ää paljon halvempi. BMW I5 kisaa sitten varmaan Model X:n kanssa?

BMW i4 Gran Coupe

https://www.theverge.com/2020/3/3/21162530/bmw-i4-electric-sedan-concept...

Akku 80 kWh

Toimintamatka 600 km (tesla model 3: 490 - 560 km mallista riippuen)

Moottori 390 kW (Tesla model :3 211 - 358 kWh mallista riippuen)

Kiihtyvyys 4 sekuntia (Tesla model 3: 3,4 - 5,6 s mallista riippuen)

Huippunopeus 200 km/h (Tesla model 3: 225 - 261 km/h)

Taidat nyt verrata bemarin WLTP toimintamatkaa model3:n EPA toimintamatkaan. Hienoa silti jos BMW tekee auton noilla spekseillä ja pystyy vielä myymään sitä voitollisesti. Valitettavan usein konseptiautot kuitenkin muuttuvat melkoisesti ennen kuin niistä tulee tuotantoversioita. Tässä muuten tuon bemmin varsinainen julkaisuvideo jos jotakuta kiinnostaa: https://www.live.bmwgroup.com/en/live-streaming/ (ei kyllä varsinaisesti sisällä artikkeliin nähden mitään lisäasiaa vaan lähinnä konseptikuvia ja efektejä)