18.10.2023 - 11:13

Aki Pyysing

+13985
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7117

Päivänsä voi pilata myös siirtymällä uudistuneelle sivustolle. Inderes on tehnyt saittiuudistuksen. Havaintojeni mukaan saittiuudistukset lähes poikeuksetta johtavat asiakkaiden menetyksiin, koska kaltaiseni muutosvastarintaiset saavat uudesta näkymästä hinkuyskää välittömästi. 

trending_up +2
18.10.2023 - 11:26

TL

+1464
Liittynyt:
31.7.2020
Viestejä:
1139

Jep, samaa mieltä.

Vähintään 75% erilaisista käyttöliittymäuudistuksista ainoastaan vatuttaa. Epäilen että kun käyttöliittymäasiantuntijat on palkattu pitää näiden vaikka puoliväkisin uudistaa, jotta eivät paljastu turhiksi rekrytoinneiksi. Fiksumpaa olisi monesti vain korjata ja hienosäätää räjäyttämisen sijaan. Rahaa ja käyttäjien hermoja säästyisi. (Off topic: X lopputiliaalto ei siis välttämättä ole pelkästään negatiivinen asia. )

23.10.2023 - 19:12

Juha

+1404
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
1510

https://research.sebgroup.com/corporate/reports/123285

Ahead of Inderes’ Q3 report we make sizeable estimate cuts. The company’s Jul-Aug sales were somewhat weaker than we had expected. While one should not draw too far-reaching conclusions from the low season trading, we note that market growth is in headwind with IPO activity virtually non-existent in Finland.
 

Fair value range down to EUR 17-19

All in all, we have made hefty cuts to our forward-looking estimates. This coupled with lower peer group valuation results in a decline in our fair valuation range to EUR 17-19 (from EUR 23-26).

SEB päivitti Inderesiä komissioidussaan.

trending_up +1
6.2.2024 - 09:35

Juha

+1404
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
1510

https://storage.googleapis.com/inderes-widgets-prod-assets/inderes/attachments/ee2d911c-795b-47ba-b59a-88d0401f0087/20240206-inderes-oyj-tilinpaatostiedote-2023.pdf

Q4 näyttää vähän heikolta, mutta kai se markkinakin lähtee taas vetämään.

Ohjeistus tilikaudelle 2024 • Liikevaihto kasvaa edellistä vuodesta (17,2 MEUR) • Suhteellinen kannattavuus EBITA-prosentilla mitattuna paranee edellisestä vuodesta (10,6 %)

23.4.2024 - 16:42

Aki Pyysing

+13985
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7117

Lapsinerojenkin Q1 tuli tänään:

  • Liikevaihto kasvoi 0,6 % (54,1 %) ja oli 5,0 (5,0) miljoonaa euroa
  • Jatkuva liikevaihto kasvoi 3,7 % (54,5 %) ja oli 2,8 (2,7) miljoonaa euroa, jatkuvan liikevaihdon osuus oli 55,2 % (53,6 %) liikevaihdosta
  • Projektiliikevaihto laski 2,8 % (53,5 %) ja oli 2,2 (2,3) miljoonaa euroa
  • Ruotsin liikevaihto kasvoi 9 % ja se oli 1,0 (1,0) miljoonaa euroa, liikevaihdon osuus kokonaisliikevaihdosta oli 21,0 % (19,3 %)
  • EBITA-liikevoitto oli 0,6 (0,6) miljoonaa euroa ja EBITA-marginaali oli 11,3 % (13,0 %)
  • Henkilöstömäärä katsauskauden päättyessä oli 117 (115)
  • Inderes toimitti palveluita 429 (392) pörssiyhtiölle Suomessa ja Ruotsissa viimeisen 12 kuukauden aikana
  • Inderes-yhteisön aktiivinen jäsenmäärä kauden lopussa oli 74 (69) tuhatta

Ohjeistus tilikaudelle 2024

  • Liikevaihto kasvaa edellistä vuodesta (17,2 MEUR)
  • Suhteellinen kannattavuus EBITA-prosentilla mitattuna paranee edellisestä vuodesta (10,6 %)

Näkymien taustat

  • Päätuotealueiden kohdemarkkinoiden ei odoteta kasvavan Suomessa vuonna 2024
  • Liikevaihto kasvaa uusien tuotteiden ja markkina-alueiden avaamisen johdosta
  • Yhtiö jatkaa panostuksia kansainvälisen liiketoiminnan kasvun kiihdyttämiseksi

On miulle vielä vähän kallista lisäämiseen ipo-positiostani 60 kpl. Mutta tarkkailen tilannetta, tällainen bisnes tekee hyvin vapaata kassavirtaa silloin kun tekee. Ja näillä on hyvä pyrkimys bisnesalueidensa laajentamiseen vaikka väkisin. 

Lisäksi epäilen löytäneeni syyn, miksei Robit ollut Nordnetin uutisfeedissäni. Tilasin uutiskirjeensä ja sieltä tuli vahvistuspyyntö terveisin Tervetuloa Inderes IR Distributionin tilaajaksi! Ja löysin Robitin Arvopaperin tulosuutisen Inderesin feedistä. Tämä huomiona Inderes Toweriin, kannattanee fiksata. 

Ja muistelen, että Inderes ostaa analyysiä itsestään. Nopealla googlaamisella en löytänyt Inderesin sivuilta enkä mistään. Kuka se on ja mistä analyysin löytää? En tosin löytänyt Inderesin sivuilta osariakaan. Tämäkin vinkkinä: Digisaurukset eivät kauaa jaksa googlailla.

trending_up +3
23.4.2024 - 22:28

TL

+1464
Liittynyt:
31.7.2020
Viestejä:
1139

Näyttää kasvu taittuneen ainakin hetkeksi. 

Veikkaan, vaan voin hyvin erehtyä ja Inderesin olevan olettamaani innovointikykyisempi, kotimaisen kasvun olevan jatkossa melko maltillista.

Jos veikkaan oikein olisi seuraava isompi askel aito kansainvälistyminen. Se tuntuu monesti olevankin sitten helpommin sanottu kuin tehty. On toki QT:t yms mutta aika usein hommassa tuntuu käyvän niin että kotimaan profitista iso osa vuodetaan ilman isompaa menestystä kansainvälistymisen alttarille. Toivottavasti Inderes tulee olemaan yksi positiivisista poikkeuksista. Tämä ihan ilman positiota (listautumislaput menivät jo aikaa sitten).

trending_up +1
22.10.2024 - 09:54

Almanakka

+1045
Liittynyt:
16.11.2023
Viestejä:
551

Moni sijoittaa private equityyn nyt nähdäkseni sillä kulmalla, että sitä on kiva omistaa siinä vaiheessa kun listautumismarkkina taas aukeaa. Näin varmaan onkin, mutta käytännön kuluttomasti samaan trendiin pääsee uskoakseni kiinni myös Inderesin kautta. Täysin ongelmaton tapaus Inderes ei ole Ruotsin synnytyskipujen takia, mutta pienen rivin omistan ja voisin vaikka lisätäkin. Näyttää ihan hyvältä.

trending_up +2
22.10.2024 - 14:22

TL

+1464
Liittynyt:
31.7.2020
Viestejä:
1139

Ehkä ei niin yllättäen, kerrottiin Ruotsin liikevaihto muttei tulosta. Tästä voinee tehdä johtopäätöksen, ettei ollut kovin kummallinen.

trending_up +1
22.10.2024 - 15:44

Mikko Mäkinen

+2734
Liittynyt:
1.2.2019
Viestejä:
348

TL wrote:

Ehkä ei niin yllättäen, kerrottiin Ruotsin liikevaihto muttei tulosta. Tästä voinee tehdä johtopäätöksen, ettei ollut kovin kummallinen.

Eiköhän se ole tappiolla. Tähän voi suhtautua, myös niin, että tulosta voidaan parantaa investointeja sinne vähentämällä tai panostuksissa onnistumalla. 

trending_up +5
4.2.2025 - 09:40

Almanakka

+1045
Liittynyt:
16.11.2023
Viestejä:
551

Mulla on muutamia koronlaskusta uskoakseni hyötyviä vetoja tälle vuodelle. Solwersissa olin liian ajoissa ja katsotaan olenko myös Inderesissä. Uskoisin kuitenkin heidän markkinan parantuvan ihan selkeästi jo 2025 Suomessa. Nyt heidän ohjeistus ei kyllä vielä viittaa ihan sellaiseen. Q4 näyttää myös aika heikolta.

4.2.2025 - 11:05

TL

+1464
Liittynyt:
31.7.2020
Viestejä:
1139

Tällä hetkellä tuntuu melko tyypilliseltä suomalaiselta kasvuyhtiöltä. Kun Suomessa alkaa kasvu hidastumaan haetaan sitä ulkomailta, tyypillisesti Ruotsista. Lopputulos, kasvava liikevaihto ja kutistuva tulos Suomen tuloksen valuessa Ruotsin tappioiden kattamiseen. 

Tähän voi tosiaan suhtautua niin, että leikkaamalla ulkomaan panostuksia (tai niissä onnistumalla) saadaan tulos taas kuntoon. Ja jos näin kävisi olisi osake halpa. Vielä kun tällaisen firman näkisi. Mutta ehkä this company is different. 

Itse en ollenkaan ymmärrä miksi Ruotsi tyypillisesti valikoituu ensimmäiseksi laajentumismaaksi. Omien, tosin hyvin erilaisessa ympäristössä kerättyjen, kokemusteni mukaan Ruotsi on kaikkea muuta kuin helppo ensimmäinen ulkomainen markkina (mieleen tulee monta potentiaalisesti helpompaa). Toki ymmärrän miksi Ruotsi voi nopeasti ajatellen vaikuttaa loogiselta ensimmäiseltä askeleelta.

trending_up +3
4.2.2025 - 11:28

Marraskuu

+1154
Liittynyt:
26.11.2018
Viestejä:
1137

TL wrote:

Itse en ollenkaan ymmärrä miksi Ruotsi tyypillisesti valikoituu ensimmäiseksi laajentumismaaksi. Omien, tosin hyvin erilaisessa ympäristössä kerättyjen, kokemusteni mukaan Ruotsi on kaikkea muuta kuin helppo ensimmäinen ulkomainen markkina (mieleen tulee monta potentiaalisesti helpompaa). Toki ymmärrän miksi Ruotsi voi nopeasti ajatellen vaikuttaa loogiselta ensimmäiseltä askeleelta.

Tästä samaa mieltä. Ruotsissa ei oteta Suomesta sinne laajentuvaa yritystä vastaan samalla innolla kuin Suomessa otetaan ruotsalainen tänne laajentuva yritys. Toki tämä riippuu myös liikeideasta jne, mutta meidän asema lienee vähän samanlainen kuin virolaisilla yrityksillä Suomessa.

trending_up +2
5.2.2025 - 05:21

Almanakka

+1045
Liittynyt:
16.11.2023
Viestejä:
551

Inderesin näkökulmasta:

  1. Todella paljon listattuja yhtiöitä, joista suurella osalla ei ollenkaan tai juurikaan analyytikkoseurantaa
  2. Mahdollisuus sanan leviämiselle hyvästä sijoitussisällöstä orgaanisesti Suomesta Ruotsiin on varmaan todennäköisempää, kuin vaikka Saksaan
  3. Samoin ruotsalaiset yhtiöt ovat todennäköisesti halukkaampia ostamaan suomalaiselta yhtiöltä tilaustutkimusta, kuin vaikka saksalaiset

Kääntöpuolena markkina on jo valmiiksi kilpailtu, eikä mitään takeita näiden yllä mainittujen asioiden toteutumisesta. Mielestäni Ruotsi oli ja on kuitenkin selkeästi luonnollisin paikka Inderesille kokeilla.

5.2.2025 - 09:09

TL

+1464
Liittynyt:
31.7.2020
Viestejä:
1139

No, esimerkkisi Saksa, johon myös jotkut suomalaiset yrittävät, on tosiaan varmaan vielä vaikeampi markkina kuin Ruotsi.

Inderesin bisneksestä en osaa juurikaan sanoa mutta keskimäärin Baltia ja entinen itä-eurooppa on minusta suomalaisille paljon helpompi markkina kuin Ruotsi.

Yritän hiukan perustella (jää pintapuolisesti kun en jaksa kirjoittaa romaania 😉)

Ensinnä suomalainen ja ruotsalainen mielenmaisema eroavat yllättävän paljon toisistaan. Kokemukseni mukaan käy helposti esimerkiksi niin, että poistuttaessa huoneesta suomalainen kuvittelee yhteisymmärryksen saavutetun, kun ruotsalaisen mielestä jäätiin kauas siitä. Jolla on usein melko mielenkiintoisia seurauksia jatkossa. Myös tapa, jolla asioita näissä kahdessa maassa edistetään on hyvin erilainen. Suomessa, vaikka ehkä toisin kuvittelemme, ollaan selvästi esihenkilö- ja johtajavetoisempia kuin länsinaapurissa. Suomalaisen onkin kokemusteni mukaan paljon helpompaa johtaa ja toimia vaikkapa tšekkiläisen kuin ruotsalaisen tiimin kanssa.

Toiseksi on marraskuun jo mainitsema asia, joka vaikuttaa sekä rekrytointiin että myyntiin.

Lisäksi kilpailu on ainakin aiemmin ollut lännessä huomattavasti tiukempaa kuin etelässä (koska siellä on ainakin ollut enemmän rahaa). Voi olla, että tämä on muuttunut, mun kansainvälisestä altistuksesta on jo hetki aikaa.

Anyways, musta tuntuu kansainvälistymistä meillä pohdittavan pääasiassa mainitsemallasi tavalla ja unohdettavan "ns pehmeät yrityskulttuuri- ja ihmisasiat". Tai sitten nimenomaan kuvitellaan Ruotsin olevan näissä niin lähellä meitä kuin mahdollista. Toki etelässäkin on eroja, mm. se että siellä pitäisi osata luoda henk.koht suhteita ja niitä luodessa voidella rattaita sopivasti. Joka taas ei oikein sinisilmäiseltä härmäläiseltä onnistu. Mutta silti väitän, siellä suunnalla härmäläisen olevan helpompi toimia ja edetä kuin lännessä. 

Ei ruotsikaan mahdoton ole, mutta sen valloittamiseen pitäisi panostaa huomattavasti enemmän kuin moni suomalainen firma ymmärtää ja tekee. Pääkonttori-ohjauksessa etenemällä onnistuminen on minusta lähinnä lottovoittoon verrattava ihme ja liika autonomia taas johtaa siihen, että äkkiä johtavana on kaksi ihan erilaista yritystä. Parasta olisi valita hommaan tiimi, jossa on sosiaalisesti taitavia, mielellään hyvin myös länsisuomen murretta puhuvia kavereita, joista vähintään osalla on jo kokemusta siellä asumisesta ja työskentelystä ja lähettää se paikan päälle muutamaksi vuodeksi. Ennen tätä tarvitaan toki hyvä plan siitä, miten homma tullaan ottamaan haltuun. Ja suunnitelman painopiste tosiaan muissa kuin perinteisissä liiketoimintasuunnitelman dimensioissa. Joita ei toki niitäkään saisi unohtaa. Ja oikeasti homma on tietysti paljon tätä vaikeampi, riippumatta siitä mihin suuntaan yrittää edetä.

trending_up +1