22
forum
|

Sijoitustieto

+2006
Liittynyt:
9.6.2014
Viestejä:
1264

Aki Pyysingin vieraana pokeriammattilainen ja sijoituspiireissä Tesla -sijoituksestaan tunnettu Pauli "Fiilismies" Äyräs

Keskustelua mm. Teslasta, pokerista ja USA:n presidentinvaaleista. 

 

00:05 Mahdolliset maksublokit
04:00 Keskustelua Paulin suhteellisen kookkaasta Tesla-sijoituksesta ja yhtiöstä laajemmin
29:30 Teslan treidaus ja kassanhallinta
32:30 Pauli ja pokeriura
38:20 USA:n presidentinvaalit ja keskustelijoiden betsit
51:20 Pokerin ja Teslan väliin mahtuu myös Bitcoineja
53:15 Pauli antaisi omaisuutensa jos pääsisi pelaamaan NHL:än
54:00 Mitä tekisit mieluiten isona?
55:45 Pauli Pankki
57:00 Kummalla on ensin 100 miljoonaa, Jensillä vai Paulilla?
1:02:00 Millä välittäjällä treidaat ja miksi?

0
0
26.9.2020 - 11:38

FOMOPOK

-120
Liittynyt:
18.9.2020
Viestejä:
41

Hyvä haastis! Aki on asiallinen haastattelija ja antaa Paulille hyvin tilaa. Mielenkiinnolla kuuntelen tämän haastattelun myös 10 vuoden päästä.

0
0
26.9.2020 - 14:24

Pörssimörssäri

+1182
Liittynyt:
28.3.2020
Viestejä:
821

Hieno haastattelu, tykkasin! Hyvat dynamiikat haastattelijan ja haastateltavan valilla - osin tosin siksi etta Pauli ei eparoinyt tarpeen tullen keskeyttaa Akia ja ignoorata joitain valihopinoita. No, tuo oli ehka tarpeettoman karkaasti sanottu. Aki hoiti tehtavansa tassa hyvin.

Paulista on aikaisemmin tullut kuva ehka hieman ylimielisena kaverina mutta tama kylla tassa huuhtoutui pois. Opinionated paremminkin. Ja karkas. Oli kylla hyva lappa tuo Pauli vs. Jeans race to 100M jossa Pauli antaa Jenssille 8-9% vuotuista koodinimella indeksisijoittaja+. En oo tassa erityisesti kummankaan puolella vaan minusta vaan hauskaa positiivista tolvimista.

Tata olisi kuunnellut kauemminkin. Harvoin jaksaa mitaan haastattelua kuuntelemalla kuunnella - yleensa menee jonkin muun tekemisen taustalla.

Yleiso vaatii seuraavaan Teerenpeliin Tesla Bull vs Tesla Bear - Pauli Ayras vs Jens Kyllonen. Ja tama race to 100M. Lopuksi heads-up! Tassahan on paljon herkullisia asetelmia.

 

0
0
26.9.2020 - 16:01

Vilho

+5
Liittynyt:
8.11.2017
Viestejä:
32

Haastiksen Tesla-osio oli kyllä hyvä. Antoi uusia ajatuksia Teslan tyylisen firman arvostukseen. Ongelman ydin on siinä, että nykyään tuote voikin olla assetti sanan varsinaisessa merkityksessä. Tästä voi päätyä pohtimaan esimerkiksi sellaista, että pitäisikö jokainen myyty tesla (auto) olla Teslan taseessa assetit osiossa, koska jokaiseen ulosmyytyyn teslaan liittyy odotus myöhemmistä tulovirroista, mitkä Pauli mainitsikin. Vastaavalla vähän löyhemmällä logiikalla esim Koneen hissien tulisi paisuttaa Koneen tasetta, koska ne on valjastettu asseteiksi huoltosopimusten myötä. "Tuote onkin assetti" -ajattelun myötä yrityksen kasvun voi arvostaa ihan taivaisiin, koska jokaiselle tuotetulle tuotteelle voi diskontata nykyarvon tulevista kassavirroista varsinaisen tuotteesta saatavan myyntihinnan lisukkeeksi. Tämän takia Tesla (osake) varmaankin maksaa sen minkä maksaa.    

0
0
27.9.2020 - 01:32

Espoon oraakkeli

+48
Liittynyt:
4.3.2019
Viestejä:
23

Olipa erinomainen haastattelu! Tykkäsin erityisesti siitä, että Pauli ei lähtenyt arastelemaan mielipiteidensä eikä näkemystensä kanssa. Aki antoi haastattelijana hyvin tilaa. Näin kuukausipalkkaköyhälistöön kuuluvana on kiva kanssa nähdä miten fyrkkakeisarit pyörittää rahaa. Jotenkin antaa painoarvoa enemmän sanomisille kun niiden takana on megoja eikä ykköskiloja, vaikka se ykköskilon kaveri saattaa olla "oikeammassa".

0
0
27.9.2020 - 16:22

starsailor

-154
Liittynyt:
26.5.2017
Viestejä:
220

Kaveri on vasta 24-vuotias, mutta vaikuttaa jalat maassa olevalta ja ainoastaan hyvällä tavalla kukon pojalta. Monella lähtee homma käsistä, kun saa ensimmäisen kerran elämässä vähän enemmän rahaa. En tosin usko, että Fiilismies voisi luoda megat uudestaan nollasta pokerilla*, joten ottaisin itse maltillisempaa riskiä hajautuksella rahojen kanssa. Lisäksi, jos tuntuu, että olisi onnellisempi jossain yhteisöllisessä työssä (muussakin kuin NHL jengissä) ja konetta tuijottaminen alkaa tympimään, niin jo nyt pohjalla on riittävästi rahaa, joten voi tehdä mitä tahansa muuta harrastusmielessä lopun ikäänsä.

* Nollasta megoihin kestäisi hyvältäkin useita vuosia ja ohjelmassa mainitut realtime solverit taitavat pilata pelit ihan lähiaikoina.

0
0
27.9.2020 - 18:21

mskomu

+1417
Liittynyt:
31.3.2019
Viestejä:
703

Oli mukavan erilainen vieras ja vaikken vieläkään rahojani Teslaan aio laittaa, niin en osaisi paljoa Paulin teesejä vastaan sanoa. Kiitokset Akille, että jaksaa näitä vääntää.

Ja ottaisin minäkin maltillisempaa riskiä, koska mulle riittäisi aivan hyvin miljoonakin. Tämä lienee samalla yksi syistä, miksi mulla ei tule tuommosia rahoja ikipäivänä olemaan ja jos sen miljoonan saan hankittua, niin ikää tulee olemaan varmaan 60v. Ei tuommoista menestystä hankita ilman kovaa nälkää ja nälkä harvoin loppuu ekaan miljoonaan, tai edes muutamaan seuraavaan.

0
0
27.9.2020 - 21:13

Merta

+337
Liittynyt:
12.3.2020
Viestejä:
230

Hyvä haastis ja Pauli mielenkiintoinen vieras! Kyllä näkee, että siellä nuoren kaverin korvien välissä on hyvin erilainen moottori kuin keskimääräisellä Toyota Corolla -kuskilla. Erityisesti hyvin analyyttistä, määrätietoista ja itsekriittistä ajattelua. 

Teslan osalta uumoilen, että riskienhallinnan saralla voi tulla ikäviä yllätyksiä, mutta toivottavasti olen väärässä ja Pauli oikeassa. 

 

0
0
27.9.2020 - 23:28

Farseer

+2392
Liittynyt:
20.7.2016
Viestejä:
1712

Todella mielenkiintoinen haastattelu. Eikä vähiten sen takia että niin erilainen vieras kuin yleensä sijoitushaastatteluissa: valmis puhumaan rahasta, suorapuheinen ja riskiä ottava. Ja tarpeeksi rehellinen myöntämään, jos jollain osa-alueella (tässä USA vaalit) ei ole alansa huippua.

Itsekin edustan täysin erilaista koulukuntaa riskinotossa, mutta jokainen tyylillään ja tärkeintä on että tunnistaa omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Turha sitä on nuorena eläkkeellekään jäädä.

Seuraavaksi Jens ja jatkoa 100M skabaan?

0
0
28.9.2020 - 03:21

Alias

+30
Liittynyt:
9.4.2018
Viestejä:
24

Kiitos haastattelusta! Tässä olisi kieltämättä herkullista rakennella vastakkainasettelua herrojen välille; Jensin short Tesla, short Bitcoin & Biden vs. Paulin long Tesla, long Bitcoin & Trump. Mielenkiintoista, miten rationaalisesti pelipöydissä toimivat aikamme pokerinerot ovat ainakin toistaseksi hieman eri laidoilla näissä teemoissa. Onnea ja menestystä molemmille tasapuolisesti myös jatkoon!

0
0
28.9.2020 - 03:26

PikkuPro

+6086
Liittynyt:
28.6.2014
Viestejä:
2897

Hyvä oli kyl. Aki oli Aki eli hyvässä ja pahassa tuttua mut Pauli kyllä lämpes ja haasto kärkkäästi ja jopa lopulta oli hauska omalla tavallaan "eiks sulla mitään kysymystä enää olis?". Helppo kyllä nähdä, miksi Pauli ei asuntolainoja ole helpolla saanut vaikka Pyysäri on useita ja itekin 3/3. Paulin voisin nähneen menneen neuvotteluihin ei-niin-nöyrällä asenteella eli tyyliin "tässä tää diili, antakaa mulle rahaa koska no brainer" ja se on saattanut olla esteenä. Toisaalta ymmärrän senkin, että jos ja kun lainan saaminen ei ole ollut kriittistä niin ei ole halunnut nöyristellä kun kerran diili tosiaan omasta mielestänikin on no brainer jos 50% tarvii lainaa ja kohde on likvidi.

Mutta joo, hyvä oli. Ilman näyttöjä toki kelaisin, että Teslapositio leijumista ja busto menee käytännön varmasti ukko jossain vaiheessa mutta kun on tollaset näytöt, niin on syytä nöyrtyä ja laittaa popparit mikroon. Onhan se toki aivan mielisairasta painaa 100% Teslaan kun on jo set for life mutta tylsää nyt ei ainakaan ole. One life.

0
0
29.9.2020 - 11:31

Jeans

+2316
Liittynyt:
7.7.2014
Viestejä:
1076

Hyvä haastattelu! Mielenkiintoinen setti vaikka oon sen verran Paulin kanssa näistä jutellut, ettei itselleni tullut hirveesti uutta. Paulista tulee jossain määrin mieleen kuuden vuoden takainen oma itseni, kun kaikki pokerissa biitanneella itsevarmuudella muistelen sijoitusblogini alkuvaiheessa miten varma olin ekoista osakevalinnoistani, joita kunnolla analysoin. Vielä noin räjähtävä ja onnistunut alku sijoittamisessa saattaa olla vaarallista ja oonkin yrittänyt (huonolla menestyksellä) ylipuhua häntä pienentämään riskiä.

PikkuPro kirjoitti:

Onhan se toki aivan mielisairasta painaa 100% Teslaan kun on jo set for life mutta tylsää nyt ei ainakaan ole. One life.

Tähän ei voi olla yhtymättä, mutta omalla tavalla pakko arvostaa ja oishan se siistiä kun Tesla tästä vielä kymmenkertaistuu ja Pauli ottaa sadan millin nousut laugh

Kummalla ensin 100 miljoonaa -juttuun:

Jos siis lähtö 10 millistä ja olettaen, että tässä lasketaan puhtaasti sijoittaminen, eikä pokeria yms, niin antaisin edun Paulille ehkä johonkin 30 milliin asti, mutta 100 milliin on sen verran pitkä matka ja hänen strategiallaan tulee astetta helpommin isompia töyssyjä, jotka voi pakittaa tavoitetta yhdellä tai useammalla vuosikymmennellä, että näkisin kyllä itseni suosikkina. Saatais ehkä muuten jopa hauska betsi tästä, mutta tosiaan todennäköisesti 20-30v päähän tapahtuvasta asiasta alkaa olla vähän nihkee betsata. Jos Pauli tosin suostuu 1,5 kertoimella lyömään kumman osakesalkku kymmenkertaistuu ensiksi niin joudun kyllä silti ottamaan sen vedon kiinni. smiley

0
0
29.9.2020 - 18:10

Druuge

+387
Liittynyt:
27.1.2020
Viestejä:
340

Itse jäin miettimään, onko Teslalla tosiaan business-mallissaan niin paljon sellaista mitä muut eivät voisi helposti kopioida että tuollaiset arvostustasot olisi perusteltuja... Onko autot niin ylivertaisia, ettei muut pysty vastaavaa tekemään? Onko softa niin ylivertaista, etteikö muut pystyisi sitä tekemään (tai ostamaan kolmannelta osapuolelta)? Tai autot palvelualustana, ei välttämättä mene kauan kun niihinkin syntyy joku avoimen softan alusta jonka jälkeen asiakkaat voivat valita softansa kymmeniltä tai sadoilta eri tarjoajilta. Eli onko Teslan vallihauta sen hinnoittelun arvoinen?

0
0
29.9.2020 - 18:55

Merta

+337
Liittynyt:
12.3.2020
Viestejä:
230

"Onko autot niin ylivertaisia, ettei muut pysty vastaavaa tekemään? Onko softa niin ylivertaista, etteikö muut pystyisi sitä tekemään (tai ostamaan kolmannelta osapuolelta)?"

Volkswagenia löytyy repusta vakaana isona toimijana, joka haastaa Teslan pian. Sitten Fiskeriä joka IPO:n jälkeen alkaa painamaan volkkarin kanssa kimpassa. Merger-aluatana ja NYSE:n listautumisyhtiönä Fiskerille toimii Spartan energy acquisition corp, jonka stock jo saatavilla. Hinta siinä n. 14 taalaa ja potentiaali valtava. Toteutuksesta saa nähdä miten käy, mutta odotukset on kovat juuri kokeneen managementin ja VW-connectionin takia.

 

Mutta yleisellä tasolla puhuen Teslan loputon kasvu on ihan höpöhöpöä. Softaa voi teettää ja ostaa jo nyt toimijoilta, joilla pidempi ja laajempi kokemus teknologia-alustojen ja ratkaisujen tuottamisesta. Aika on ainoa etulyöntiasema Teslalle nyt, mutta kääntyy longrun. 

Raaka-aineiden ja toimitusketjujen kestävyys Teslalla etenkin jenkkien ulkopuolella ihan niin ja näin suhteessa spekuloituun volyymiin ja lisäksi edelläkävijän positio on pitkässä juoksussa taakka, koska kaikki benchmarkkaa sun hintoja ja tuotteiden yksityiskohtia vastaan ja lopulta ajaa ohi kivuliaasti, mutta varmasti.

Tämä erityisesti siksi, ettei softat ja tuotantolinjojen teknologiaratkaisut skaalaudu ja tapahtuu parhaassa tapauksessa samaa kuin AMD:lle prossumarkkinassa, että jää isoksi vakaaksi toimijaksi omalla markkina-alueellasi, tai sijoittajien kannalta pahimassa skenaariossa kuten Wirecard, eli sekuntissa satkusta noolliin ja ne rahat oli sitten siinä. 

0
0
29.9.2020 - 18:59

starsailor

-154
Liittynyt:
26.5.2017
Viestejä:
220

Vaikea nähdä, että ihmiset maksaisivat tuhansia ylimääräisestä softasta auton oston yhteydessä, jos tielaki ei salli täysin automaattista ajoa. Tuollainen softa tuo rahaa sitten, kun auton voi laittaa yksinään tienaamaan uberina tai muuten hyödyntää itseohjaavuutta täydellisesti. Jos softasta tehdään sellainen, että se voidaan laittaa mihin tahansa autoon, niin sillä on paljon potentiaalia, mutta jos se on sidottu vain Teslaan, niin sitten vähemmän. Vähän sama kuin kännyköissä käyttöjärjestelmä. Applea on vain yksi, mutta muissa kännyköissä on yleisempi käyttis. Yrittäjiä oli useita, mutta karsiutuivat matkalla. Ehkä Tesla on vähän kuin iPhone, joka kantaa pitkälle, mutta voin kuvitella tilanteen, jossa on iPhone ja paska softa.

0
0
6.10.2020 - 19:52

tomjar

-5
Liittynyt:
30.1.2017
Viestejä:
113

---

Mikäli Teerenpelit-vieraille halutaan antaa palautetta nimimerkin takaa, sen voi tehdä asiallisesti ja ystävällisesti. -yp

0
0
6.10.2020 - 22:16

mskomu

+1417
Liittynyt:
31.3.2019
Viestejä:
703

Alihankinta ja Tesla on ihan mielenkiintoinen juttu, jota aloin tän jakson seurauksena miettimään. Voi olla, että asia on pureskeltu Tesla-ketjussa, mutta siellä on niin paljon viestiä, etten jaksa seurata.

Luotan jonkin verran perinteisten autonvalmistajien alihankintakeskeiseen bisnesmalliin. Jos in source tarjoaisi parempia katteita, niin luulen, että se olisi tässä vuosikymmenten aikana havaittu ja joku olisi vienyt markkinan. Yksi etu on tietty se, että jos kysyntä sakkaa, niin on vähemmän kiinteitä kuluja. Tesla taitaa toistaiseksi olla vauraamman väen ajopeli, joten siihen ei ilmeisesti ole koronakuoppa niin vaikuttanut. Uusien autojen myynti on ollut aika matalalla maaliskuusta asti ja tippuu muutenkin aika herkästi makrotalouden yskiessä.

Onko in sourcaaminen ollut Teslalle katteiden takia tehry tietoinen valinta, vai pakollinen polku? Koska Teslan aloittaessa touhuaan, kunnollisia sähköautoja ei ollut ja veikkaan, että alihankkijat eivät osanneet valmistaa siihen sopivia moduuleja, eivätkä varmaan olisi halunneet alkaa moisia kehittämään pelkkien lupausten varassa. Nyt, kun muutkin valmistajat alkavat tunkemaan sähköautomarkkinoille, niin oletan, että isot alihankkijat alkavat vastaamaan kysyntään. Tai varmaan ovat jo alkaneet.

Eli siinä vaiheessa, kun vanhat autojätit alihankintaketjuineen ovat saaneet sähköautolinjansa käyntiin, niin onko Teslan in sourcaaminen yhä voittava valinta? Ehkä, ehkä ei.

Toinen hycä pointti Paulilla oli erilaiset kk-maksut ja muutenkin softan myynti jo myytyihin autoihin. Tavallaan Teslan voisi nähdä platformina samaan tapaan kuin Netflixin, Spotifyn tai Steamin. Toki se on vähän muutakin, mutta tältä osin yhtäläisyyksiä on. Käsittääkseni Spotify ja Netflix olivat ensimmäiset tällaisen laskutustavan onnistuneesti lanseeranneet. Kun se toimi, niin eivät jääneet ainoiksi. Eli mikäli Teslan bisnes tulee vetämään tällä alueella, niin muut tunkevat sinne aivan varmasti. Pärjäävätkö, niin sitä en tiedä.

Pidän Teslaa erinomaisena yriryksenä, muyya nähdäkseni arvostus ei kestä sitä, että alihankintamalli osoittautuisi paremmaksi, kuin in source. Ja/tai että markkinoille tulisi muitakin sähköautoja, jotka alkaisivat tunkemaan menestyksekkäästi platform-puolelle. Pidän kohtuu todennäköisenä, että näin tulee käymään 10 vuodessa.

Autoteollisuus myös tuppaa menemään niin, että tämän päivän luksus on huomisen bulkkia. Eli luultavasti 5 vuoden kuluttua markkinoilla on nyky-Teslan tasoisia autoja, jotka maksavat puolet siitä, mitä Tesla nyt. Tesla tekee varmasti tuossa vaiheessa parempia autoja, mutta niiden hintakin tulee olemaan premium-luokassa.

0
0
9.10.2020 - 08:37

tomjar

-5
Liittynyt:
30.1.2017
Viestejä:
113
tomjar kirjoitti:

---

Mikäli Teerenpelit-vieraille halutaan antaa palautetta nimimerkin takaa, sen voi tehdä asiallisesti ja ystävällisesti. -yp

 

Olipas ylläpidolta mautonta moderointia.

A) Eli paha mieli ei tullut itse asiasta vaan siitä että nimimerkki? Aika herkällä on herneet moderaattoreilla, jos tuon takia pitää sensuroida. Vai onko kyseinen videon henkilö jotenkin erityissuojeluksessa / ei voinut tulla tänne itse kertomaan, että keksi päästään ne asiat?

B) Olisitte edes jättäneet viestin näkyville, jos se kerran ei ollut se ongelma vaan nimimerkki (miksi täällä saa yleensäkään puhua nimimerkillä, jos se on ongelma?) ja laittaneet tuon kommentin siihen näkyville.

C) Toivottavasti sijoitustieto sensuroi myös videolla olleet väitteet, koska ne olivat käytännössä täysin vääriä (toistan: ei ymmärtänyt asiasta hevon helvettiä tai sitten vaan valehteli). Vai oliko se ok, koska oli sanottu "ystävällisesti" ja omalla nimellä?

 

Ai niin, Teslalla on samanlainen viestintäpolitiikka:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tesla-on-lakkauttanut-pr-osastonsa-…

0
0
1.3.2021 - 15:12

Billionking

+3
Liittynyt:
1.3.2021
Viestejä:
1

Jos Teslan arvo perustuu osittain tulevaisuuden käyttömaksuihin/softan myyntiin, niin ajatus on mielestäni kummallinen. Ihmiset kävelevät jaloillaan helposti sellaiseen autoliikkeeseen, josta saa toimivan auton ilman vuosittaisia lisämaksuja.

Jos auton omistajasta tehdään Teslan lypsylehmä, niin se vaikuttaa varmasti auton jälleenmyyntiarvoon. Jos käytetystä Teslasta ei tahdo saada vaihdossa hyvää hintaa, niin asiakasta varmasti harmittaa ja tuskin haluaa uudestaan mennä samaan miinaan. Kaikki kannattava bisnes perustuu siihen, että tyytyväiset asiakkaat palaavat rahoineen kassajononoon.

Teslan perustajat tekivät oivalluksen, joka jäi isoilta autojäteiltä tekemättä: auton pitää olla tyylikäs, pelkkä sähköistäminen ei riitä. Nyt kun katsoo, vaikka Audin mainoksia, niin näyttäisi, että tämä muotoiluasia on otettu haltuun ja menty jo Teslasta ohi.

En ole asiantuntija näissä sähköautoasioissa enkä missään muussakaan asioissa, mutta uskon, että maalaisjärjellä pärjää paremmin, kuin esim. analysoimalla pörssikursseja loputtomasti. Sir Isaac Newton kuvitteli aikoinaan, että pystyy päättelemällä tekemään rahaa sijoittelemalla osakkeisiin. Hän totesi, että hän kyllä pystyy laskemalla ennakoimaan taivaankappaleiden lentoradat, mutta ihmisten tyhmyyttä osakemarkkinoilla hän ei osaa ennakoida. Tämän hän sanoi menetettyään nykyrahassa miljoonaomaisuutensa.

Osallistuisin mielelläni tuohon Jensin ja Paulin 100m juoksukilpailuun. Mutta, mieluummin pysyn nimimerkkini suojissa ja huutelen puskista näitä mun ajatuksiani. Jos jompikumpi näistä herroista pääsee maaliin asti, niin jaan hänelle kultaisen Billionking-mitalin. Heitän sen kouraan, kuin luun. 

0
0