Vuonna -94 kiistelin jonkun kanssa siitä, että miten mäkit maksaa enemmän kuin pc:t. Sama ilmiö on siirtynyt sittemmin puhelimiin. Eli kyllä tuommoista teknisen etumatkan/imagon tuomaa hintaeroa voi ainakin teoriassa ylläpitää melko pitkäänkin.
Itse tähän asiaan en osaa sanoa mitään, kun en autoista mitään ymmärrä. Uutta oli tieto siitä, että JR on automiehiä 😊
On ihan turha kuvitella, että Tesla olisi kehittänyt kokoonpanolinjan suhteen jotain radikaalisti parempaa, kuin perinteiset autovalmistajat. Tesla saa koottua autoja halvemmalla, koska hyväksyvät kokoonpanossa enemmän virheitä.
Joo, samaa mieltä. Kokoonpanon etu ei voi olla radikaalia vaikka ymmärtääkseni ns giga pressit ja sitä kautta suurempien valujen käsittelyllä on saatukin osien määrää tiputettua ja sitä kautta valmistusta nopeutettua. Varmasti tämä etu tullaan ottamaan kiinni jossain vaiheessa muiden valmistajien osalta. Mutta Teslan etu on ettei heillä ole vanhoja tehtaita painolastina vaan voivat toimia ns tyhjältä pöydältä uusia tehtaita ylösajaen. Perinnevalmistajilla on huomattava määrä polttomoottoriautoille tehtyjä tehtaita joiden modernisoiminen nykyaikaan ei välttämättä ole helppoa tai halpaa.
Tuo halvempi kokoonpano koska virheitä on enemmän ei kyllä pidä täysin paikkaansa. Kun valmistus toimii tehokkaimmillaan myös varianssi on pientä. Tesla on ehkä ollut hieman "ylioptimistinen" tuotannon ylösajon suhteen ja päästänyt markkinoille tuotteita vaikka tuotantoprosessi ei ole ollut vielä täysin ylösajettu. Maaliongelmat ja "panel gapit" näistä varmasti parhaat esimerkit. Kuitenkin näistä on päästy eroon ajan saatossa ja uusien tehtaiden "laatu" on jo nykyään varsin mallikasta. Laatu lainausmerkeissä koska kyseisellä sanalla voidaan tarkoittaa monta asiaa. Näin insinöörille se tarkoittaa lähinnä varianssin pienuutta ja sitä etttä tuote vastaa suunniteltua. Suurelle yleisölle yleensä ns "laatuvaikutelmaa" eli miltä kuulostaa kun laittaa oven kiinni.
Kilpparin kommentit Appleen verraten on itselläkin monesti käynyt mielessä. Kilpailuetua voidaan pitää yllä todella pitkään. Applella oli ja on apuna koko heidän luoma ekosysteemi, saa nähdä pystyykö Tesla luomaan jotain joka pitää vanhat asiakkaat yhtä hyvällä prosentilla merkissä. Ainakin asiakastyytyväisyys on "kohuista" huolimatta todella korkealla tasolla edelleen.
Onhan tää JR:n Teslanäkemys resultwise nyt taas ollut jäätävän kova. Musta jos etukäteen huutelee ja helvetin hyvin napsuu niin jos silloin ei saa olla tyytyväinen niin jotain on systeemissä pielessä. Koska jos ohi menee niin vittuilijoita kyllä riittää.
Mutta siis halusin vain onnitella, jäätävää tulosta kerta toisensa jälkeen: Evo, Twitter, Tesla.
Ymmärrän nyt paremmin, ettei kiinnostanut maksaa veroja ajallaan kun 7% läppäkorolla voi sijoitellakin!
Onhan tää JR:n Teslanäkemys resultwise nyt taas ollut jäätävän kova. Musta jos etukäteen huutelee ja helvetin hyvin napsuu niin jos silloin ei saa olla tyytyväinen niin jotain on systeemissä pielessä. Koska jos ohi menee niin vittuilijoita kyllä riittää.
Mutta siis halusin vain onnitella, jäätävää tulosta kerta toisensa jälkeen: Evo, Twitter, Tesla.
Ymmärrän nyt paremmin, ettei kiinnostanut maksaa veroja ajallaan kun 7% läppäkorolla voi sijoitellakin!
No siis täysin samaa mieltä. Ja siksi pelottaa kyllä todella paljon olla näin kovasti gurua vastaan tässä tilanteessa. Tosin olin kyllä itsekin samaa mieltä että Teslan arvostus oli kyllä haastava siellä >300 USD hinnoissa. Shorttaamaan en kyllä silti uskalla koska jos jotain olen oppinut niin ihmisten hulluudelle etenkin arvostustasojen yläpäässä ei tunnu olevan rajoja. Mutta nyt 100usd hinnoilla Teslaa voi kyllä alkaa jo pitämään käytännössä arvo-osakkeena ja olen itsekin siihen nyt sijoittanut (liian aikaisin as usual...)
No niin, Interactive Brokers -tili auki, ja sopivasti Teslassa menossa jotain mikä mulle näyttää dead cat bouncelta.
Myin 1000 Teslaa @118.78.
Tämän position kulut ei ole niin rankat kuin vipuhärveleissä, eli tätä voi katsella huoletta pitkäänkin. Ja vaikken ole kovin tarkkaan selvittänyt, millasia vakuuksia nää haluaa, niin 100k omalla rahalla ei pitäis olla kovin lähellä margin callit tossa, mutta pitää vähän tarkkailla miltä näyttää tilin statsit jos toi nyt tosta kohoaa enemmän.
Suosittelen tutustumaan vakuusvaatimuksiin, silla IB:han ei lahettele mitaan s-posteja etta viitsisitko lahettaa rahaa tai myyda/ostaa etta margin compliance taytyy, vaan siella botti lyo lappua laitaan muutama minuutti ennen jenkkien sulkeutumista, jos tarvetta sellaiselle on. Janna kokemus toki sekin kun clientista seuraa kauppaa omilla osakkeilla eika itse voi kuin seurata vieresta. Kannattaa kerran elamassa kokea.
Jos haluat maksimoida nakemyksen suhteessa kanissa oleviin rahoihin, kannattanee siirtya optiokaupan ihmeelliseen maailmaan.
Suosittelen tutustumaan vakuusvaatimuksiin, silla IB:han ei lahettele mitaan s-posteja etta viitsisitko lahettaa rahaa tai myyda/ostaa etta margin compliance taytyy, vaan siella botti lyo lappua laitaan muutama minuutti ennen jenkkien sulkeutumista, jos tarvetta sellaiselle on. Janna kokemus toki sekin kun clientista seuraa kauppaa omilla osakkeilla eika itse voi kuin seurata vieresta. Kannattaa kerran elamassa kokea.
Jos haluat maksimoida nakemyksen suhteessa kanissa oleviin rahoihin, kannattanee siirtya optiokaupan ihmeelliseen maailmaan.
Mä katselen vähän mitä siellä tapahtuu, kehittyy kumpaan suuntaan tahansa, ja joko ymmärrän miten se toimii, tai jos se on aivan epäintuitiivista, niin osaan kysyä oikeat kysymykset.
Siellä siis oli joku prosentti, joka vaikutti liittyvän tähän, joka oli ehkä 37% tai jotain vastaavaa. Siitä olisin päätelly, että 100k talletuksella olisin ehkä saanu myydä 270k arvosta teslaa shortiksi, jos mua ei ois haitannu automaattimyynti jos se tikkaa sentinkin ylös.
Mutta todellisuudessa kun olin myynyt sitä 1000 kpl, tilillä rahaa $118k + €100k, siellä sanottiin että "ostovoimaa" on 7k eur. Eli alustavasti ymmärrän jotain tosi väärin.
Mun mielestä -1000 teslaa on ihan tyydyttävä positio, eli en rupea kyselemään suoraan miten sitä sais isommaksi, vaan tarkkailen tilannetta, ja koitan ymmärtää miksi toi on kuten on.
Margin call ei itsessään ole mikään iso juttu. Toki joissakin kurssiliikkeissä voi aistia, että kyse on hetkellisestä ylireaktiosta joka korjaantunee pian, mutta lähtökohtaisesti en usko että rahaa palaa mitenkään paljoa jos triggeröin jonkun margin callin - olettaen että seuraan positiota käytännössä päivittäin. Tesla on likvidi osake, eli "laitaan myynti" ei itsessään ole kallista.
Tässä on mun varsinaiset omat salkut, ja täähän on menny törkeän hyvin!
Just avatulla IB-tilillä on Teslan shortti jotain -4,5k dollaria.
Samaan laskelmaan (aktiiviset omat sijoitukset) laskisin myös yrityslainan saadut korot 24,5k, koska se lainattu rahahan oli semmoista mitä muuten olisin sijoitellut, ja palasi tänne salkkuun kun laina maksettiin pois.
Eli näiden aktiivisten juttujen summa oli noin +230k.
Sitten mulla on Jensin rahastoa alkuvuodesta 400k:lla ostettuna, sen vuosi on -109k. Tai no, tuloksessa ei ole vielä joulukuu, mutta koska haluan summata vuoden 31.12, niin sillä mennään nyt.
Noin 1,3M sijoituksille +120k yhteensä vastaa just tämän vuoden inflaatiota, mutta sitä voinee pitää ihan OK torjuntavoittona kun indeksi on laskenut. Verojen kanssa päästään jo tappiolle. En toisaalta usko, että olen tänä vuonna reaalisesti köyhtynyt, koska inflaatio sai läpi vuoden syödä myös edellisen vuoden verovelkoja (700k) ja asuntolainoja (vajaa 800k).
Ja käynhän mä vielä töissäkin. Kaikkien lainanlyhennysten ja semmosten kanssa 100k bruttotulot ei riitä lähellekään positiiviseen kuukausittaiseen kassavirtaan, mutta varsinaisista kuluista se kattanee melko ison osan. Ensi vuonna taas hieman isomman, koska sain yhden pitkään odotelleen asian hoidettua loppuun tässä joulukuussa, ja pääsen eroon yhdestä yksiöstä jota olen tarpeettomasti vuokrannut. (Siis maksanut vuokraa tyhjillään olevasta asunnosta)
Aion jatkaa hillitöntä kulutusta mukaviin asioihin myös vuonna 2023, ja jatkaa tilanteen tarkkailemista. Jos oletetaan 1,3M salkku ja 5% reaalituotto, niin se ei ehkä ole kestävää, jos haluan periaatteessa pitää eläköitymisoption heti kun hommat ei enää miellytä, mutta toisaalta vaikuttais, että täysipäiset ihmiset ei tyypillisesti joudu tyytymään ihan siihen klassiseen markkinatuottoon.
Näin ulkomuistista itelläni on aika identtinen käyrä tuohon syyskuun alkuun asti. Ei vaan loppuvuoteen tullut +50% raketointia, vaan jäi junnaamaan -15% hujakoille.
Hienoa työtä ja kiitos kaikista hyvistä kirjoituksista tänä vuonna!
Aika rohkea veto tuo Teslashortti. Olisi kyllä kaikkien aikojen surkein kissapomppu, jos muutamaan viikkoon ei tuosta enempää nousisi. Kova vola ollut ostoissa viime päivinä, mitä ei kannata jättää huomioimatta. Varmaan aika moni isompi ostaja uskoo, että lähellä pohjia ollaan.
No voi kiitos Nordnet Private Banking! Tällasen mä oon aina halunnu, eihän teidän nyt tosiaankaan ois tarvinnu... Tämähän on aivan liikaa...
Hiukan käytännöllisempänä synttärilahjana Tesla julkaisi odotuksia selvästi heikommat loppuvuoden luvut, eli kurssi lähtee taas hetken toipumisen jälkeen oikeaan suuntaan!
Tsekkaa Evon viimeisen 3kk käyrä. Pohjiin mennessä olin aika all-in siinä.
Niin tietenkin. Evon vahvuus pääsi kieltämättä hämärtymään, kun se oli ainoastaan viidennes salkusta ja loput 80 pinnaa kyykkäsi huolella. Sun vahva näkemys palkittiin
Oon miettiny, ja aattelin vielä lisätä tota Tesla-shorttia, kunhan keksin mistä irrotan rahat. Mulla ei ole mitään valtavaa visiota longiosakkeissani juuri nyt - Citycon tuntuu ihan hyvältä ja biitannee inflaation, Evolutionissa näen vielä nousuvaraa mutta en mä halua siihen all-in painaa.
En näe shortille juuri muuta uhkaa, kuin että jossain isommassa talousrallatuksessa se nousee siinä sivussa. Mutta jos mulla on kuitenkin yli 80% sijoituksista longipuolella, niin ei se rallatus olis huono skenaario kuitenkaan.
Tesla on saanu syötyä odottavan tilauskantansa loppuun monilla markkinoilla, ja isoista alennuksista huolimatta ei saanu rummutettua 22 Q4 lupaamaansa myyntimäärien kasvua. Eli pian aletaan tippua tosi vauhdilla Muskin kasvulupauksista.
Tesloja on vielä ostettu paljon joko suoraan myytäväksi, tai idealla että ne on helppo myydä arvon laskematta, juuri siksi että niihin on ollut jonoa. Eipä ole enää.
On tietysti ihan nollatason ajattelua että "kasvu laskee, osake laskee", en ole edes pyrkinyt selvittämään mikä on joku analyytikoiden konsensusennuste 23 Q1 myynneille, mutta mun mielestä sitä ei tarvita - jos osake on vieläkin hinnoiteltu merkittäväksi kasvuosakkeeksi, ja se kasvu alkaa sakata kiihtyvästi, niin tonttiinhan sieltä tullaan.
Suurin lasku (150000 ajoneuvoa) on USAssa, minkä laitan suoraan tammikuussa jatkuneen $7500 hankintatuen odottelun piikkiin. En huolestu.
Sen sijaan Kiina on suurempi huoli jos myynti alkaa hyytyä. Näen tämän skenaarion ajankohtaisena vasta sitten, kun Model Y:n halpismalli (takaveto ja pienempi LFP-akku) tulee myyntiin.
Olen edelleen lisäillyt positiota pitkään salkkuun.
Kuulun joukkoon joka ei ymmärrä eikä halua ymmärtää Teslaa auton valmistajana. Pördemielessä tietenkin kiinnostaa jos pennosia olis tiedossa.
En usko että se arvoansa kokonaan menettää, aina löytyy uskovaisia ylä ja alamäistä riippumatta kuten applella. Brändi/ekosysteemi/design what ever, pitää joukon koossa, mutta ei se lahkolaisuus nyt ihan samaa luokkaa ole, Jobs vs. Dogecoin-man.
Kun tuotteessa ei taida olla juuri mitään mullistavaa tulevina vuosina vs. oldtimer kärryvalmistajat tulevina vuosina, niin nää paskapuheilla muka egolokiset kärryt on samalla viivalla.
Teslalla on myös lähes maailman vanhimmat automallit lanseerausaikaan perustuen. Kilpailee jonku Intian ja ryssän kanssa siitä.
Näin ollen, olen vaffasti tämän tiimoilla jr:n support kelkassa.
Well, This was just my 2 assholes.. ehh..what was it.... my 2 cents. Because everyone has 2 assholes.
Suurin lasku (150000 ajoneuvoa) on USAssa, minkä laitan suoraan tammikuussa jatkuneen $7500 hankintatuen odottelun piikkiin. En huolestu.
Joulukuun loppua kohden Tesla antoi autoihinsa $7500 alen joulukuun loppuun asti, sekä ilmaisen superchargingin 10000 mailille.
Jep, autot haluttiin luovuttaa heti eikä vasta vuonna 2023, joten oli pakko antaa tuen suuruinen ale. Samalla lailla Suomessa kompensoitiin hintaa juuri ennen autoveron alennusta. En näe tätä merkkinä kysynnän laskusta.
Sen sijaan Kiinassa laitettiin hintoihin 6-14% alennus mikä enemmän huolettaa.
Jos Teslan arvon arvottaisi valveutunut ostajakunta ilman hypepördesijoittajia, ilman lahkolaisia, ilman amerikkaa, puhuttaisiin nykyarvosta että ollaan korkealla.
Vuos taakse ja oli 70% korkeemmalla arvostus. How so ?
Aika jännä, chip tuotannossa ei olla tultu alas vaan sama tilanne edelleen. Mistä johtuu?
Ei kelpaa selitykseks että kaikki oli yliarvostettua ennen alaskorjausta. Samat vitun puffaukset joka tuutista teslan maailman valloituksesta.
Jos jotain järkeä lafkasta joskus löytyis niin kieltäis muskin ilmoitukset ja lupaukset asioista.
Kaikki kusee, kaikki myöhästyy, kaikki self drive tappaa. Ainoa mitä musk tälläselle autotyypille on antanut on se ettei teslaa tule itselle koskaan omistukseen.
Suurin lasku (150000 ajoneuvoa) on USAssa, minkä laitan suoraan tammikuussa jatkuneen $7500 hankintatuen odottelun piikkiin. En huolestu.
Joulukuun loppua kohden Tesla antoi autoihinsa $7500 alen joulukuun loppuun asti, sekä ilmaisen superchargingin 10000 mailille.
Jep, autot haluttiin luovuttaa heti eikä vasta vuonna 2023, joten oli pakko antaa tuen suuruinen ale. Samalla lailla Suomessa kompensoitiin hintaa juuri ennen autoveron alennusta. En näe tätä merkkinä kysynnän laskusta.
Tuntuu jotenkin hölmöltä muistuttaa ihmistä kontekstista, joka on kokonaan mukana lainatussa lyhyessä keskustelussa, mutta kun se nyt ilmiselvästi on hukassa...
1. Kerrot, että myynnin lasku USA:ssa johtuu siitä, että kaikki vaan odottaa tammikuun hankintatukea.
2. Huomautan, että Teslalla oli oma kamppis, joka vastas sitä tammikuun hankintatukea, ja vielä sai ylimääräistä ilmaista latausta päälle, eli kokonaisuutena ihmisillä ei ollut mitään kannustinta odottaa tammikuuta.
3. Selität mulle, että kamppiksen ideana oli vastata tammikuun tukea (????)
Alen idea oli pitää luovutusaikataulusta kiinni, jotta vuodenvaihteessa ei ole parin kuukauden tuotanto pihassa (ja taseessa) asiakkaiden venyttäessä auton vastaanottamista tuen takia.
Alen idea oli pitää luovutusaikataulusta kiinni, jotta vuodenvaihteessa ei ole parin kuukauden tuotanto pihassa (ja taseessa) asiakkaiden venyttäessä auton vastaanottamista tuen takia.
OK.
Mutta miten tämä sitten? Mistä se lasku tulee jos hankintatuella ei olekaan merkitystä?
Saunatonttu kirjoitti:
Suurin lasku (150000 ajoneuvoa) on USAssa, minkä laitan suoraan tammikuussa jatkuneen $7500 hankintatuen odottelun piikkiin. En huolestu.
Alen idea oli pitää luovutusaikataulusta kiinni, jotta vuodenvaihteessa ei ole parin kuukauden tuotanto pihassa (ja taseessa) asiakkaiden venyttäessä auton vastaanottamista tuen takia.
OK.
Mutta miten tämä sitten? Mistä se lasku tulee jos hankintatuella ei olekaan merkitystä?
Saunatonttu kirjoitti:
Suurin lasku (150000 ajoneuvoa) on USAssa, minkä laitan suoraan tammikuussa jatkuneen $7500 hankintatuen odottelun piikkiin. En huolestu.
Syksyllä 2022 (ulkomuistista loka-marraskuussa) ilmoitetaan liittovaltion $7500 tuesta, jonka jälkeen tapahtuu kaksi asiaa:
1) sähköauton ostoa harkitsevat lykkäävät ostamista saadakseen tuen -> tilauskanta alkaa sulaa, koska tilauksia ei haluta tehdä ennen vuodenvaihdetta
2) sähköauton jo tilanneet pyrkivät lykkäämään auton vastaanottoa saadakseen tuen -> pakko antaa tuen suuruinen alennus, jotta autot saadaan luovutettua ennen vuodenvaihdetta