Mielestäni rakentava kritiikki on aina tervetullutta, koska se luo rakentavaa keskustelua.
Vielä sen verran noista uusista autoista, että ei se ihan suoraviivaista ole, koska viime vuonna myös käytettyjen autojen myynti dippasi samalla kuin uusien. Nyt myös käytettyjen autojen kauppa on noussut uusien mukana. Tähän vaikuttaa paljon myös siis ulkoisetkin tekijät, kuten ihmisten luottamus talouteen tai onko jotain poliittista hömppää sotkemassa markkinaa. Tähän peilaten Q4 pitäisi olla myös erittäin hyvä, kun vertailukausi oli heikko WLTP sekoilujen takia. Käytettyjen autojen markkina tarvitsee kuitenkin uusia autoja, jotta markkina pysyy terveenä. Kierto voi siis jopa hetkellisesti kiihtyä, koska autoihin käytettävissä oleva rahan määrä ei ole vakio.
Ensi vuonna olemme sitten viisaampia Kamuxin suhteen ja kumpi olikaan oikeassa.
Eikös tää ollu aika odotettua, kun kurssi vihdoin siedettävällä tasolla. Katsotaan nyt mihin hintaan menee ja kenelle. Kalliokoski ainakin luvannut ostaa. Voi avata ostopaikan jos menee paljon alle päivän päätöskurssin? Vähän niinkuin case Noho viime viikolla.
Nyt Kamuxin täytyisi saada ihan todellista instituutio kiinnostusta, tai muuten kurssi ei mene mihinkään. Käytännössä osaketta tulee moninkertaisesti myyntiin verrattuna elo-syyskuun myllytykseen. En niinkään tarkoita tätä erää, vaan että sieltä on vielä kolme melkein samansuuruista mälliä tarjolla, jos osake pitää pintansa. Mulla ei ole hajuakaan, kiinostaako ketään. Pitkällä tähtäimellähän tämä voi olla loistojuttu, jos hyvästä performanssista huolimatta osaketta voi tankata halvemmalla kuin muuten. Mutta jos miettii seuraavaa puolta vuotta, niin aika vaikea nähdä Interan irtautumisessa mitään positiivista.
Välittäjätilasto on hyvä indikaatio asialle. Jos isot myy ja NON, POH ja NRD ovat ostolaidalla, niin ennen pitkää paukut loppuu sieltä. Jos instikat ostaa seruaavina kuukausina siitä huolimatta, että tavaraa tulee maaliskuussa tarjolle, se taas olisi hyvin positiivista. Eihän joku 50 miljoonaa euroa lopulta ole yhtään mitään, mutta tuulipukukansalle se on vähän turhan iso summa.
Osaketta on edelleen salkussa, mutta paljon vähemmän kuin mitä tuossa pari kuukautta tuli holdailtua.
Hyvä luvut tuli. Erityisesti lämmittää että myös vanhojen liikkeiden myynti kasvaa.
Kamux jatkoi erittäin vahvaa kasvuaan: liikevaihto +33,8 % ja oikaistu liikevoitto +25,2 %
Sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli samaan ajanjaksoon edellisenä vuonna ellei muuta mainita.
Loka–joulukuu lyhyesti
– Liikevaihto kasvoi 33,8 % ja oli 175,4 milj. euroa (131,1)
– Bruttokate kasvoi 25,6 % ja oli 20,0 milj. euroa (16,0) eli 11,4 % (12,2) liikevaihdosta
– Oikaistu liikevoitto kasvoi 25,2 % ja oli 5,4 milj. euroa (4,3) eli 3,1 % (3,3) liikevaihdosta
– Liikevoitto kasvoi 36,8 % ja oli 5,4 milj. euroa (3,9) eli 3,1 % (3,0) liikevaihdosta
– Myytyjen autojen määrä kasvoi 28,3 % ja oli 14 395 autoa (11 220)
– Vertailukelpoisten liikkeiden myynti kasvoi 14,6 % (0,7 %)
– Osakekohtainen tulos oli 0,12 euroa (0,08)
Tammi–joulukuu lyhyesti
– Liikevaihto kasvoi 24,8 % ja oli 658,5 milj. euroa (527,8)
– Bruttokate kasvoi 22,8 % ja oli 79,6 milj. euroa (64,9) eli 12,1 % (12,3) liikevaihdosta
– Oikaistu liikevoitto kasvoi 16,1 % ja oli 25,4 milj. euroa (21,9) eli 3,9 % (4,1) liikevaihdosta
– Liikevoitto kasvoi 33,8 % ja oli 25,3 milj. euroa (18,9) eli 3,8 % (3,6) liikevaihdosta
– Myytyjen autojen määrä kasvoi 19,0 % ja oli 55 432 autoa (46 596)
– Vertailukelpoisten liikkeiden myynti kasvoi 6,3 % (5,6 %)
– Osakekohtainen tulos oli 0,48 euroa (0,37)
– Hallitus ehdottaa, että vuodelta 2019 jaetaan osinkoa 0,23 euroa per osake (vuodelta 2018 jaettiin osinkoa 0,16 euroa per osake)
Todella kova tulos omasta mielestä ja huomionarvoinen asia myös, että Saksa teki käytännössä nollatuloksen. Tältä vuodelta voi olla syytä odottaa jo plus-tulosta ja tällainen on omiaan vastaamaan kysymykseen, että pystyykö Kamuxin konsepti toimimaan ja lähtemään käyntiin nopeasti ulkomailla isommilla markkinoilla. Siitä huolimatta osake taisi ottaa -5 % heti alkuun, eli kovaa on korona(?)paniikki.
Kaikki KPIt näyttää järkevää (imo yllättävänkin kovaa) kehitystä. Jengi painaa laitaan laput - koska automyynti kaikkialla sakkaa? Varmasti lyhyellä aikavälillä niin tekee, mutta kyllä meidän hallitus on tyypillisesti putänyt huolen että lainsäädännölläkin saadaan näitä shokkeja kysyntään. Myin itse näillä tasoilla jo viime vuonna, alempaa voisi hyvin hypätä sisään jos tätä saa järkevällä discountilla. Uskonattoman paljon markkinan näkemys "oikeasta" hinnasta heittelee, vaikkapa viimeisen vuoden aikana. Pörssi tekee ihmeitä tapansa mukaan.
" (Timo) Salonen mainitsee, että yleisesti tunnelmat ovat autoalalla synkät.
– Mitä tuossa olen jutellut, niin myynti on nyt noin 30 prosentin luokkaa normaalista. Mun hommat ovat pienessä mittakaavassa, eikä se nyt niin heilauta, mutta kyllähän se varmaankin isommissa autotaloissa tuntuu, kun kulut juoksevat koko ajan, eivätkä autot liiku mihinkään.
– Eivät ihmiset oikein uskalla autoja ostaa, kun osa ei tiedä varmaksi työpaikoistaan, Salonen pohtii. "
Toisaalla oli, että nettiautossa käytettyjen kauppa olisi tippunut "vain" 20 %. Inderesin foorumilla jotkut ovat koodanneet mokkuloita, jotka hakevat Kamuxin nettisivuilta myynnissä olevien autojen tiedot päivittäin ja laskevat sitä kautta kohtuu tarkkoja(?) arvioita myynnille. Nämä näyttivät myös samansuuntaisia lukuja maaliskuun kolmelta ekalta viikolta. Eli vaikuttaisi, että huomattavasti vähemmän Kamux on ottanut hittiä, vaikka toki -20 % on kova osuma sekin.
Todennäköisesti hankalin aika osui Q1 loppuun ja jatkuu Q2 alkupuolelle. Q1 ei ehtinyt kauheasti vaikuttaa ja Q2:lla Kamux sopeuttanut toimia, asiakkaat palanneet ja palaavat lähemmäski normia. Itsellä kova usko heidän tekemiseen, koska focus on käytetyn kaupassa ja sitoutunut pääomistaja. Markkinassahan voi kasvaa tuosta kokoluokasta pelkän Pohjois-euroopan alueella melko rajattomasti. Kannattavuus varmaan tulee aina olemaan rajallista, mutta hyvällä tekemisellä jossa varastonhallintaa (näiden scaalaaminen) ja markkinaa pystytään analysoimaan tehokkaasti, voidaan saada riittävästi kilpailuetua kilpailijoihin. Bisneshän on hyvin ymmärrettävää ja näin yritysjohdonpuheilla ei voi paljon peitellä jälkiä, jos näytöt eivät vastaa niitä.
Käytettyjen autojen kauppa toipunut yllättävän hyvin koronasta. Viimekuu oli automyyjien mukaan jo normaali, mutta tästä kuukaudesta tulee kaikkien aikojen ennätyskuukausi. Ainakin näin pääkaupunkiseudulla.
Intera purki Kamux-sijoitustaan vajaalla 19 miljoonalla eurolla
"Myyntien jälkeen pääomasijoittajalla on yhä hallussaan noin 14,1 prosenttia Kamuxin osakkeista.
Pääomasijoittaja Intera Partners on purkanut sijoitustaan rakentamassaan Kamux-autokauppaketjussa.
Yhtiön tiedotteen mukaan Interan rahasto Intera Fund II Ky on myynyt nopeutetussa tarjousmenettelyssä suomalaisille ja kansainvälisille instituutiosijoittajille 2,75 miljoonaa Kamuxin osaketta.
Tämä vastaa noin 6,9:ää prosenttia kaikista Kamuxin osakkeista.
Osakkeiden myyntihinta oli 6,80 euroa osakkeelta, jolloin bruttomyyntitulot olivat noin 18,7 miljoonaa euroa.
Osakemyynnin jälkeen Interan osuus Kamuxin osakkeista on kuitenkin yhä noin 14,1 prosenttia. Tuo osuus on saman suuruinen kuin yhtiön tähän asti toiseksi suurimmalla omistajalla ja suurimmalla henkilöomistajalla, toimitusjohtaja ja perustaja Juha Kalliokoskella.
Tiistaina Kamuxin osakekurssi oli myyntihintaa selvästi korkeammalla, 7,60 eurossa.
Yhtiön markkina-arvo on noin 306 miljoonaa euroa."
Interan toinen erä ulkona, saas nähdä tiputaanko lähelle tuota 6.8 eur.
Itse myin omat Kamuxini joskus huhtikuussa kun kuvittelin että autokauppa tyssää taloudelliseen epävarmuuteen pidemmäksikin aikaa, mutta olin täysin väärässä. Ostin sitten @7,58 myöhemmin takaisin. Vaikea päästä autonomistajien sielunelämään kiinni kun sellaista ei itsellä ole?
Itse myin omat Kamuxini joskus huhtikuussa kun kuvittelin että autokauppa tyssää taloudelliseen epävarmuuteen pidemmäksikin aikaa, mutta olin täysin väärässä. Ostin sitten @7,58 myöhemmin takaisin. Vaikea päästä autonomistajien sielunelämään kiinni kun sellaista ei itsellä ole?
Mäpä kerron autonomistajien sielunelämän kun itselläkään ei ole. Ihmiset ovat todella fakkiintuneet suhteessa autoihin. Lanko osti 3v välein uuden bemarin ja sen sitten teki 30v ajan. Sitten on niitä, jotka ostaa jotain ja käyttää loppuun...tää olisin mie jos en vihaisi autoja niin. Basicly patoutunut autojen kysyntä jos joku purkautuu ensi tilaisuuden tullen. Se Bemarimies ei aja 8v autollaan vain koska tuli korona eikä se loppuunajaja osta ennen vaikka tulis 100k stimulusrahaa. Lähtökohtaisesti mikä tahansa autokaupan sakkaus on omistajatasolla ostotilaisuus jos firman hinta kovin tippuu koska patoutunut kysyntä purkautuu helposti. Siis lähtökohtaisesti: joku Putinin kunnon into tai vähintään 90-luvun lama voisi olla second thought paikka...tosin luulen, että 90-luvun lamakin oli ostopaikka eli sanoisin tutkimatta, että 1993 allin automyyjään (en tiedä, oliko sellaista Suomen pörssissä) -> big profit.
Mikrohavainto: Perhetuttu on autojobbari joka myös vuokraa autoja. Kun korona alkoi, käytännössä aivan koko bisnes pysähtyi kuin seinään, yksi auto kolmestakymmenestä oli vuokralla eikä autot käyneet kaupaksi. Heinäkuun alussa KAIKKI hänen liki 30 autoa vuokralla ja suurimpaan osaan maksettu lisäkilometrejä. Kotimaan matkailu lisää autojen kysyntää huomattavasti ainakin kesäaikaan. Epäilen että näin lujaa ei enää mene kun väki palaa töihin ja autojen tarve laskee ainakin PK-seudulla.
Mikrohavainto: Perhetuttu on autojobbari joka myös vuokraa autoja. Kun korona alkoi, käytännössä aivan koko bisnes pysähtyi kuin seinään, yksi auto kolmestakymmenestä oli vuokralla eikä autot käyneet kaupaksi. Heinäkuun alussa KAIKKI hänen liki 30 autoa vuokralla ja suurimpaan osaan maksettu lisäkilometrejä. Kotimaan matkailu lisää autojen kysyntää huomattavasti ainakin kesäaikaan. Epäilen että näin lujaa ei enää mene kun väki palaa töihin ja autojen tarve laskee ainakin PK-seudulla.
Mikrohavainnot usein upeita kunhan osaa tulkita <3.
Suomessahan on ollut yllättävän vähän auton vuokrauskulttuuria ennen koronaa ottaen huomioon pääkaupunkiseudun ja muun maan eroavaisuuden. Osittain varmaan hintajuttu ja osittain kulttuurijuttu. Jälkimmäistä korona voi hyvinkin muuttaa. Luulisi olevan luonnollista kysyntää isoissa kaupungeissa eli arjessa ei autoa tarvita mutta loma-aikana sitten moni tykkää moikata maaseutua. Olisihan vuokraaminen monille aika no prainer taloudellisesti jos ajattelee jo keskustojen autotallimaksujakin mutta tosiaan Suomessa ei oikein ole ollut kulttuuria tähän.
Itseasiassa muutan Matteus:n perusteella lineäni vähän: korona saattaa tuoda pysyviäkin muutoksia. Bemarimiehet ei muutu mutta osa nuoremmasta kaupunkilaisväestä kyllä voi siirtyä omistamisesta vuokraamisen muotoihin.
Tällähän voisi muuten joku tienata todellista paperirahaa: maassa voisi olla tilaa sellaiselle autonvuokrauksen nextille levelille. Isoihin kaupunkeihin hyvälle sijainnille tallit eli helppo saatavuus varmaan lisäisi kysyntää - Helsingissä se olisi varmaan Pasilassa, tyyliin, toinen sitten toki Hki-Vantaalla. Ja sitten autojen suhteen taksiline eli paskempia ja halvemmalla. Sit ne vois jättää ketjun toisiin trop-off pisteisiin, Jenkkimalliin. 0-korkoaikoina tällä voisi tienata isosti koska jos ja kun sen saisi toimimaan niin se "hakuhallien verkosto" olisi luonnollinen monopoli Suomen kokoisessa maassa.
Basicly patoutunut autojen kysyntä jos joku purkautuu ensi tilaisuuden tullen. Se Bemarimies ei aja 8v autollaan vain koska tuli korona eikä se loppuunajaja osta ennen vaikka tulis 100k stimulusrahaa. Lähtökohtaisesti mikä tahansa autokaupan sakkaus on omistajatasolla ostotilaisuus jos firman hinta kovin tippuu koska patoutunut kysyntä purkautuu helposti.
Suomi ei ole autokaupan suhteen EU-vapaakauppa-aluetta, ja tämän anomalian purkautuminen saattaa tapahtua hallitsemattomasti. Yksityistuonnit kasvavat joka vuosi uusiin ennätyslukemiin. Se hiertää marmoripalatsien tuottoja niin pahasti, että valtiovaltaa huudetaan apuun toistuvasti, viimeksi romutuspalkkion kautta. Kun käytettynä tuotujen menetetty ALV lähestyy autoveron tuottoa, alkaa autoveron puolustaminen ALV menetyksen hinnalla käydä myös valtiolle kannattamattomaksi. En lähde spekuloimaan autoveron poistolla, mutta Suomen autoverotuksen säädöt ovat aiheuttaneet jo aiemmin useampia markkinoiden uusjakoja.
Juuri nyt Kamux rahastaa merkkiliikkeiden Suomen autoveron ja kaksoishinnoittelun suojissa rakentamaa inflatoitua Suomen hintatasoa hyvin taitavasti, mistä ilman muuta yläpeukku hyvin toteutetulle idealle. Mutta sen idean jatkumisella on poliittinen riski.
Toivotan menestystä Kamuxiin sijoittaneille, mutta minä tiedän oman reaktionopeuteni niin huonoksi, että tämän erän seuraan katsomosta.
Jos en ole ihan väärin ymmärtänyt nii kamux tuo autoja saksasta sekä ruotsista. Saksassa esim bemarien joidenkin mallien hinnat on puolet siitä mitä suomessa joten ei ihme että jää katetta kaupallekkin.
Jos en ole ihan väärin ymmärtänyt nii kamux tuo autoja saksasta sekä ruotsista. Saksassa esim bemarien joidenkin mallien hinnat on puolet siitä mitä suomessa joten ei ihme että jää katetta kaupallekkin.
Juuri tätä tarkoitin väitteelläni, ettei Suomi kuulu EU-vapaakauppa-alueeseen. Vaikka verottaminen onkin kansallinen päätös, Suomen autoveron laskentatavassa on laiton ja syrjivä kaupan este, jota viralliset maahantuojat ovat oppineet hyödyntämään sitä härskimmin, mitä kalliimmasta autosta on kyse.
Kaupan esteitä on useitakin, mutta Suomen hintatasoon pahiten vaikuttava rikos on autoveron laskentatavassa, joka ei laske veron määrää verotettavan kohteen arvosta, vaan virallisen maahantuojan ilmoittamasta maahantuojan ja jälleenmyyjäportaan kulut ja katteet sisältävästä ohjehinnasta iän perusteella takaisin laskettuna. Tämä antaa viralliselle maahantuojalle mahdollisuuden määrätä myös muut tuojat maksamaan veroa omasta katteestaan. Tämän vedätyksen optimoimiseksi huippuunsa on rakennettu BusinessFantasy kaksihintajärjestelmä, jolla myydään maahantuojan tilaamalla varustepaketilla varustettua mallia yhdellä hinnalla ja samaan aikaan yksityisen tai Kamuxin tuomaa hieman eri väristä tai eri varustein olevaa käytettyä verotetaan toisen hinnaston perusteella. Maahantuoja siis määrää yksityisen (tai Kamuxin) maksaman veron määrän fantasia-autolla, joita ei virallisen maahantuojan kautta tule yhtään. Samaan aikaan maahantuoja käy kauppaa aivan eri hinnastolla, josta tietenkin lasketaan myös aivan eri verot.
Tämän seurauksena löytyy uusienkin autojen AUTOVEROTTOMIA HINTOJA vertaamalla mielenkiintoisia anomalioita. Hurjin löytämäni selittää Mitsubishi Outlander lataushybridin nousun aiemmin Mercedekselle, Audille ja BMW:lle varatun tuontilistan kärkisijoille vain yhden vuoden aikana. Suomalainen hinnat-alkaen autoveroton hinta vaihtelee värin ja BusinessFantasian tason mukaisesti 41.087 - 43.432 € haarukassa. Lataushybridin autovero on minimaalinen toista tonnia, joten kokonaishinta jää alkaen 42.500 € tienoille. Mutta kupletin juonessa tämä suomalainen vähittäismyyntihinta on vain savuverho. Tarinan pihvi on tuo autoveroton hinta:
Saman auton hinnat alkavat uutena 0-kilometrisenä Saksassa tänään 27.282 €. Noin 30.000 € tienoilla on jo valinnanvaraakin. Tämä tuokiokuva myyntiin tarjotuista ei ole anomalia, vaan normisettiä jo noin vuoden ajalta:
Etenkin vähäpäästöisten autojen korkea hinta Suomessa ei johdu autoverosta, vaan suomalaisen autoverottoman hinnan kalleudesta suhteessa muiden EU-maiden autoverottomiin hintoihin. Jokainen tekee omat johtopäätöksensä, mistä hintaero johtuu.
Miksi sitten suomalainen Outlanderin ostaja ei vain nouda tuota uutta autoaan tehdastakuulla Saksasta? Syy on siinä, että Helsingin muurin taakse tuotava alle 6000 km ajettu ja alle 6 kk ikäinen auto verotetaan täällä uutena, minkä vuoksi siitä peritään autoveron lisäksi myös ALV toiseen kertaan. Tämä käytännössä blokkaa (laittomasti?) uusien autojen kaupan Suomeen päin muiden kuin hallituksen suojeluksessa olevan virallisen toimijan kautta.
Oma päätelmäni aiheesta on, että en näe mitään syytä olla ostamatta jatkossakaan autoa, jonka ensimmäisen käyttövuoden arvon alennus on negatiivinen.
Verottaja maalasi itsensä nurkkaan. Veroa ei voi nostaa, koska se räjäyttää veron nostopäivää vanhempien autojen tuontiluvut taivaisiin. Veroa ei voi laskea, koska se räjäyttää veron muutoksen jälkeen valmistuneiden tuontiluvut taivaisiin. Veron pitäminen nykyisellään jatkaa nykyistä kehitystä, jossa (vähäpäästöisten) tuontiautojen yhä pienenevän autoveron puolustaminen uutena kalliiden autojen suuren ALVin kustannuksella syö verotuottoa. Tuontiluvut räjähtävät tässäkin vaihtoehdossa taivaisiin, mutta vasta parin vuoden kuluttua kun patteri-Skodaa saa edullisena käytettynä Jahreswagenina ja 3-vuotiaana. Nythän on tehty vasta pintaraapaisu, kun tullitilaston kärjessä ovat vuodesta toiseen keikkuneet uutena kalliit autot, joita myydään Suomessa uutena varsin vähän.
Korjaussarja olisi sinänsä yksinkertainen ja ohjeistinkin sen jo Timo Soinille, joka hallitukseen päästessään lupasi korjata autoveron, mutta eipä Timo uskaltanut talloa autontuojien varpaita. Korjaukseksi riittää, kun veropohja muutetaan nykykäytännön Verottajan Paratiisissa jo olevan samanlaiseksi oletetun auton tämän päivän kuvitellusta käyvästä hinnasta aivan oikeasti sen verotettavan kohteen verottamiseksi ja autoverosta tulee kerralla täysin EU-lakien mukainen Suomen oma asia. Asuntokaupassakin verotetaan se ostettu kiinnteistö eikä jotain saman kadun lähes vastaavaksi oletetun talon kuviteltua käypää arvoa. Suomen kroonisesti häviämät autovero-oikeudenkäynnit desimoituvat, ja tulevissa harvoissa jutuissa syytettynä on jatkossa vilpillinen verovelvollinen, joka yrittää kiertää veroa epärealistiseksi manipuloidulla ostohinnalla. Tämä korjaussarja on vielä siitä kiva, että se alentaa autojen hintoja ja silti nostaa autoveron tuottoa vuosikausiksi.
Tämä hulluus ei voi jatkua loputtomiin, mutta en uskalla edes arvata, millaisen härdellin kautta se aikanaan päättyy?
Käytännön case. Keskustelin Müncheniläisen tuttavani kanssa nykyisen autoni hankinnasta, kun olin etsimässä toissavuoden mallista vähän ajettua Junge Sterne tehdastakuulla myytävää Mersua omilla varuste- ja tekniikkavalinnoillani. Hän kysyi, miksi ihmeessä viitsin vaivautua hakemaan tarkkaa hakuseulaani vastaavaa käytettyä, kun saisin uuden suunnilleen samaan hintaan?
Hän oli aivan oikeassa ja tasan kartalla tilattuaan itselleen juuri uuden Audin tehdastoimituksena merkittävällä alennuksella hyvin kilpailutettuna. Kaksinumeroisten prosenttilukujen alennukset ovat aivan normaalia elämää vapaan kilpailun autokaupassa. Parhaimmillaan saa poistuvia malleja tilata tehdasuutena noin -40% alennuksella saksalaisesta ohjehinnasta.
Suomeen se uutena tilattu auto ei tule siksi, että tarkasti ostettua todellisuudessa vaikkapa 25.000 € maksanutta autoa verotetaan Suomeen tulleessa ikään kuin se olisi 35.000 € auto (jonka hinnan suomalainen maahantuoja on laittanut hinnastoon autolle, joita se ei myy vuoden aikana yhtään).
Se toissavuoden mallinen kymmeniätuhansia ajettu Mersuni tehdastakuulla maksoi Suomen kilvissä tarkalleen puolet uuden vastaavan hinnasta auton ensirekisteröintihetkellä. Vuotta myöhemmin se olisi maksanut enemmän, jos olisin halunnut myydä. Tässä saattaa ollakin oma virheeni. Ehkä pitäisi kokeilla nollata arvon alenema tuomalla tehtaan takuukäytetty joka vuosi? Vanha olisi helppo myydä käypään hintaan, kun takuuta on vielä vuosi jäljellä.
Jensin postausta mukaillen voi todeta et dippi jäi ainakin tänään suhteellisen pieneksi. Vaikuttaa tosiaan että tätä ennakoitiin ja käsiä odotteli alla.
Omalta osalta olen jotenkin kadottanut hajun mille suunnalle tätä osaketta pitäisi hinnoitella, mutta otin kuitenkin keskipitkän aikavälin Kamux -betsin kun tämä nyt vaikuttaa monelta kantilta hyvältä ostopaikalta.
Tässä päivän myyjät muillekin muistiin, jännä nähdä paljonko tätä lähipäivinä vielä tulee.
En oikein ymmärrä Kamuxia pitkän tähtäimen sijoituksena. Riskit ovat korkeat.
Ei ole mitään vallihautaa mikä toisi pysyvää kilpailuetua. Saga ja lukemattomat muut autoliikkeet toimivat lähes samoin ja voivat kopioida kaiken mitä Kamux tekee. Ulkomaan autotuonnit, lisäturvat tms on kaikkien alalla toimijoiden helppo ottaa käyttöön tai ovat ottaneet jo.
Kuluttajana kokemukset Kamuxista eivät ole kovin hyviä. Jos pitää siitä, että tekopirteä amispoika mielistelee ja yrittää väen väkisin saada kauppaa kuin vastaavat kloonit kauppakeskuksissa myymässä teleliittymiä tai sähkösopimuksia, niin Kamux on oikea paikka.
Kamuxin korkotarjoukset ovat hyvin korkeita 4% alussa ja saa tingittyä toki alaspäin. En usko väitteeseen että korko näkyy hinnassa, koska kaikkia autoja vertaillaan netissä eikä niin suuria hinta eroja voi olla tai sitten muilla ei kauppa kävisi ollenkaan. Markkinat korjaavat tuollaisen nopeasti.
Ylipäätänsä Kamuxin kanssa asioiminen on epämielyttävä kokemus kaikkien feikki pirteyden ja ysvällisyyden ja "minun on pakko kysyä pomolta odota hetki" juttujen, kun pyytää sopivaa hintaa.
Sitten kamuxin turvan suhteen on huonoja kokemuksia. "Se ei ole mikään takuu vaan turva" oli vastaus, kun yritin saada jotain korjausta autoon. Eli se lisä turva ei välttämättä auta jos auton kanssa tulee ongelmia. Toki ovelaa binestä, mutta kuinka kauan kuluttajat alistuvat moiseen? Oli myös tosi töykeää keskustelua kuluttajan oikeuksista.
Ylipäätänsä mulle tulee mielee tästä Lehto. On muka tehty perinteisellä alalla jotain toisin ja kaikki hypettää kuorossa, mutta onko oikeasti Kamuxilla jotain hirveän uutta kilpailuetua mikä takaa tuloksen pysyvän hyvänä?
Mietin myös mitä käy jos Suomessa nostetaan tuntuvasti polttoaineeseen liittyviä veroja. Käytettyä ostaessa sähköautot ovat vähissä.
Eli 2 promillea kaupan tehneistä on vienyt asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Kamux on sitoutunut noudattamaan lautakunnan suosituksia. Kauppa käy ja kurssi kiittää.