Voisitko Petteri avata mitä tämä tarkoittaa tavan tallaajalle? Tämän seurauksena isoja toimijoita (edit pankkeja jne joilla valtavat positiot öljyyn jne) voi mennä nurin mutta kuinka tämä vaikuttaa kansalaisen arkeen? Tällä hetkellä kun naapurina on soturi Putin niin hitusen hirvittää alkaako siellä tulla tarvetta näyttää kansalle että homma on hallussa ja kaveri laittaa pienen sodan taas pystyyn tjms. Venäjä kuitenki hyvin riippuvainen öljystä...
Tavan tallaajille tämä vaikuttaa nyt niin, että öljytuotteiden hinnat laskevat. Toki ilmiö tuskin jää pysyväksi, ainakaan tällä tasolla, kun tuotanto laskee myös. Mutta niin pitkään kun liikenne on vähäistä lock downien ja rajoitusten vuoksi öljy lienee halpaa. Toki taantuma tai lama myös vähentää öljyn kysyntää.
Yleisesti taloudessa öljyntuottajille ja -jalostajille tämä on vaikea tilanne ja voi jokunen futuuriöljytreiderikin mennä nurin. Samoin öljyntuottajamaat joutunevat pahempiin talousvaikeuksiin.
Tämähän kyllä lähti öljyntuottajamaista (Saudit, Venäjä). Virus nyt vaan pisti pulkkaan vauhtia, mutta Saudit ja Venäjä ovat laskeneet että tämä on heille ok. Liekö laskeneet oikein.. mutta osa öljyntuottajamaista ja öljy-yhtiöistä on tässä isommassa pulassa kuin toiset, se on selvä. Varmaan joku voi tehdä hyvät tilit jos osaa treidata tämän oikein :)
Kanadassa pojat antoivat tänään jo 0.30$ mukaan jokaista ostettua barrelia kohden. Good times. Itselle tämä oli paras treidauspäivä moneen viikkoon. Vaikka en tekniseen analyysiin noin pääsäntöisesti uskokaan, niin tänään oli pakko piirrellä parit viivat, ja nätistihän se siinä kanavassa pysyi (Brent). Siihen sokeasti luottaen long/short yht. kahdeksan kertaa edes takasin. Silmät toki kuivui päähän.
Tämähän kyllä lähti öljyntuottajamaista (Saudit, Venäjä). Virus nyt vaan pisti pulkkaan vauhtia, mutta Saudit ja Venäjä ovat laskeneet että tämä on heille ok. Liekö laskeneet oikein.. mutta osa öljyntuottajamaista ja öljy-yhtiöistä on tässä isommassa pulassa kuin toiset, se on selvä. Varmaan joku voi tehdä hyvät tilit jos osaa treidata tämän oikein :)
Venäjä ei ole laskenut yhtään mitään. Kannattaa ihan ensimmäiseksi selvittää, että missä eri tuottajamaiden ja tuotantotekniikoiden / öljykenttien break-even hinnat menee about (tarkkaa dataa tuskin tavan tallaajille on tarjolla, mutta noin suurin piirtein), ja sen jälkeen haarukoida, että mistä tässä koko öljysodassa on oikeasti kyse. Sen jälkeen on edes jotenkin realistiset mahdollisuudet yrittää itse hyötyä siitä.
20.4 oli toukokuun futuurien viimeinen kaupankäyntipäivä. Siitä tuli tuo long squeeze, kun jos ei sulje positiota saa fyysistä öljyä.
Yleensä erilaiset seurantasivut päivitetään jo selvästi ennen viimeistä kaupankäyntipäivää seuraavan kuun futuureihin.
Niin eipä taida noilla matti meikäläisille myytävillä johdannaisilla päästä tai joutua vastaaviin droppeihin. Eihän diilerien sivuilla edes kerrota onko kyse Brent tai WTI öljystä.
Eli ei olisi voinut vaan ostaa niitä Nordnetin unlimited turbo öljy shortteja hirveällä vivulla ja rikastua
Tämähän kyllä lähti öljyntuottajamaista (Saudit, Venäjä). Virus nyt vaan pisti pulkkaan vauhtia, mutta Saudit ja Venäjä ovat laskeneet että tämä on heille ok. Liekö laskeneet oikein.. mutta osa öljyntuottajamaista ja öljy-yhtiöistä on tässä isommassa pulassa kuin toiset, se on selvä. Varmaan joku voi tehdä hyvät tilit jos osaa treidata tämän oikein :)
Venäjä ei ole laskenut yhtään mitään. Kannattaa ihan ensimmäiseksi selvittää, että missä eri tuottajamaiden ja tuotantotekniikoiden / öljykenttien break-even hinnat menee about (tarkkaa dataa tuskin tavan tallaajille on tarjolla, mutta noin suurin piirtein), ja sen jälkeen haarukoida, että mistä tässä koko öljysodassa on oikeasti kyse. Sen jälkeen on edes jotenkin realistiset mahdollisuudet yrittää itse hyötyä siitä.
Ei nyt nenäkäs kannata olla. Tietenkin Venäjä on laskenut numeroita. Setä Vladimir on funtsinut enemmänkin kuin pari minuuttia aamutorttua vääntäessä. Eri asia onko laskelmat menneet oikein, mutta öljysodassa ei ole kyse pelkästään yritysten välisestä markkinaosuustaistelusta. Öljy on kaikille valtioille strateginen turvallisuuden kannalta tärkeä resurssi, eikä mitään tällaista tehdä pelkästään toimitusjohtajien päätöksillä konsultoimatta valtion ylintä johtoa esimerkiksi Venäjällä ja Saudeissa.
Tässä yksi lähde, jonka mukaan Venäjän tuotannon break-even olisi jossain 10-15 dollarin kohdalla.
Mutta break-even ei ole edes niin tärkeä tässä, koska valtiollisten intressien kannalta tämä tilanne sattuu nyt USA:ta pahasti ja pienet tappiot öljy-yhtiöllä voidaan kuitata valtion kassasta, mikäli sillä edistetään tärkeitä asioita. Jenkit eivät voi Putinia oikein uhata suhteiden jäädyttelyllä ja sanktioillakaan, kun ne kortit on jo pelattu aiemmin.
Odotan mielenkiinnolla miten tämä tilanne kehittyy, mutta kaikkien maapallon maiden kohdalla kyse on kansallisesta turvallisuudesta jos öljyn tuotannossa ja kuljetuslogistiikassa tapahtuu mullistuksia.
Raakaöljyn hinta romahti Yhdysvalloissa - 37 dollariin. Siis miinus 37! Tällaista ei ole koskaan ennen historiassa tapahtunut. Kukaan ei siis halua ostaa öljyä, vaikka sitä periaatteessa ilmaiseksi tyrkytetään.
Koronavirus vähentää suuresti öljyn kysyntää. Samalla öljyä tuotetaan entistäkin suurempia määriä. Näin syntyy ennennäkemätön ilmiö, joka laskee öljyn hinnan miinukselle. Suomessakin asti on nyt halpaa käydä bensapumpulla.
Öljyn hinnan dramaattinen heittelehtiminen kertoo kuitenkin vakavaa tarinaa maailmantalouden tilasta. Toivotaan, että suuret öljymaat saavat jonkun näköistä sopimusta aikaan ja öljyn hinta saadaan taas hallintaan.
Lufthansa on paineessa yleisesti coronan takia. Erityispiirteenä on öljyn hinnan romahduksen aiheuttamat satojen miljoonien lisätappiot pollttoaineen hintasuojauksista.
"Like many European airlines, Lufthansa hedges its massive fuel costs to guard against a sudden rise in price that can accompany shock events such as geopolitical conflict. The company spent 6.7 billion euros on jet fuel last year, using financial instruments tied to oil prices to steady its exposure. But after prices unexpectedly dropped, those same hedges are costing it money.
Before the coronavirus hit, Lufthansa had forecast Brent crude prices at $63 per barrel for 2020. In January, the company said a drop to $45 per barrel would result in $800 million in hedging losses this year. Brent crude traded at about $22.32 per barrel Thursday on spot markets.
In early April, Ryanair Holdings Plc estimated it would report a 300 million-euro hit to profit for its fiscal year ended March 31 because of costs arising from fuel hedges".
Trump on sen verran texasin öljykeisareiden pihdeissä, että antoi pari päivää sitten luvan laivastolleen ampua kohti Iranin aluksia. Tällaisia puheita tarvitaan kun öljyn hinta tippuu alle öljyparonien kipurajan. Toivottavasti hinta nousee pelkällä sanasodalla. Iran vastasi huutoon upottavansa alukset, jotka tulevat sen turvavyöhykkeelle. Molemmat maat hamuavat hintaa ylös keinolla millä hyvänsä.
Ei nyt varsinaisesti liity öljysotaan, mutta markkinaan kylläkin. Eli tuottajien aika alkaa käydä vähiin varastojen osalta.. Jos ei tule yleistä rähinää niin ostava puoli näyttäisi olevan vahvoilla lähikuukausina. Sitten kun kapasiteetti on ajettu alas ja kulutus elpyy niin tilanne tietysti toisinpäin.
"With crude oil building up in storage tanks at record levels, that means global storage capacity will be tested in the next three to four weeks. Once there’s nowhere left to put oil, drillers will have to shut enough supply to match the demand loss, which Goldman estimates to be about 18 million barrels a day in mid-May."
"South Korea, the country with the fourth-largest commercial storage capacity in Asia, has just run out of room to store more oil, sources familiar with the matter told Bloomberg on Monday, as available storage capacity everywhere in the world in shrinking fast amid the demand collapse."
Katsellaan miten käy kesäkuun WTI kontrahtien kanssa, että tuleeko sama ilmiö.
Jos äitienpäivälahjaksi meinaa ostaa tynnyrillisen WTI-öljyä, niin se kannattaa ostaa vasta seuraavalla viikolla (11.5). Hyvällä tuurilla voi saada öljyn ilmaiseksi ja päälle vielä riihikuivaa seteliä...
Kysessähän oli soppari, josta suurin osa spekulanteista oli jo siirtynyt seuraavan kauden soppariin. Myös itselläni tapana siirtyä heti kun likvi uudessa sopparissa salii ja aina hyvissä ajoin ennen IB:n asettamaa takarajaa. Keissin yhteydessä IB:llä oli myös teknisiä ongelmia, mm. miinus quotea ei näkynyt ruudulla. Onneksi firma ei mennyt nurin, kun sattu olemaan aika hyvä välittäjä, mutta selvää varomattomuutta, koska CME varoitti hyvissä ajoin, että miinushinnan mahdollisuus pitää ottaa huomioon.
Varsinainen ylläri päivätreidaajalle saada ilmoitus, että on 9 miljoonaa dollaria velkaa brokerille päivän päätteeksi:
After the crash, which sent oil to a record low of negative $37, Syed Shah, a 30-year-old day trader in Toronto, received a notification from Interactive Brokers saying he owed the firm a whopping $9 million. He had started the day with $77,000 in his account, Bloomberg reported.
As oil crashed, Shah bought 212 futures contracts for what he thought was $0.01 per barrel, not realizing that oil was actually trading at negative $3.70 per barrel, Bloomberg said.
Shah couldn't see the price in real time, as Interactive Brokers' system was unable to display a price below zero.
Vika oli Interactive Brokerin tietojärjestelmässä ja ruudulla, joka ei osannut näyttää negatiivisia hintoja. Järjestelmätarkastuksen tarpeesta oli kuitenkin varoitettu välittäjiä etukäteen - aika ei riittänyt.
Thomas Peterffy, the billionaire chairman and founder of Interactive Brokers:
“It’s a $113-million mistake on our part,” he said, adding that traders will be made whole. “We will rebate from our own funds to our customers who were locked in with a long position during the time the price was negative any losses they suffered below zero.”
Eli Syed Shah:lle ei jää velkaa eikä tosin sijoitettua pääomaakaan. Jälkimäisestä en tosin ole ihan varma, mutta luulisi että IB:n kanta on, että futuuri erääntyi arvottomana.
EDIT: Lisätietona.
Thomas Peterffy, the chairman and founder of Interactive Brokers, says the journey into negative territory exposed bugs in the company’s software. “It’s a $113 million mistake on our part,” the 75-year-old billionaire said in an interview Wednesday. Since then, his firm revised its maximum loss estimate to $109.3 million. It’s been a moving target from the start; on April 21, Interactive Brokers figured it was down $88 million from the incident.
Customers will be made whole, Peterffy said. “We will rebate from our own funds to our customers who were locked in with a long position during the time the price was negative any losses they suffered below zero.”
That could help Shah. The day trader in Mississauga, Canada, bought his first five contracts for $3.30 each at 1:19 p.m. that historic Monday. Over the next 40 minutes or so he bought 21 more, the last for 50 cents. He tried to put an order in for a negative price, but the Interactive Brokers system rejected it, so he became more convinced that it wasn’t possible for oil to go below zero. At 2:11 p.m., he placed that dream-turned-nightmare trade at a penny.
It was only later that night that he saw on the news that oil had plunged to the never-before-seen price of negative $37.63 per barrel. What did that mean for the hundreds of contracts he’d bought? He frantically tried to contact support at the firm, but no one could help him. Then that late-night statement arrived with a loss so big it was expressed with an exponent.
Besides locking up because of negative prices, a second issue concerned the amount of money Interactive Brokers required its customers to have on hand in order to trade. Known as margin, it’s a vital risk measure to ensure traders don’t lose more than they can afford. For the 212 oil contracts Shah bought for 1 cent each, the broker only required his account to have $30 of margin per contract. It was as if Interactive Brokers thought the potential loss of buying at one cent was one cent, rather than the almost unlimited downside that negative prices imply, he said.
WTI:ssä on öljyn toimitus Cushing, Oklahoma ja Brent Pohjanmerellä.
Cushingissa, joka on sisämaassa, on nyt liikaa öljyä, jolle ei ole varastotilaa.
WTI:n toukokuun sopimuksissa on nyt menossa long squeeze ilmiö, jossa öljyn myyjien on pakko sulkea positioita. (vrt Short squeeze)
Tuosta Petterin viestistä huhtikussa 20.4.2020 tilanne onkin muuttunut:
WTI-öljyn futuurien hinta on nousussa ja Cushingin öljyvarasto luovuttaa nyt enemmän kuin vastaanottaa. Kysyntä alkaa parantua:
(Bloomberg) -- Oil stockpiles at America’s largest storage hub are set to unwind with the market showing real signs of strength for the first time since the pandemic crushed global demand.
Öljyn hinta on myös ylittänyt rajahinnan, jonka yläpuolella öljyliuskeesta tuotettu öljy on kannattavaa.
Öljy-yhtiöiden kassavirroissa hinnan vahvistuminen tuntuu vasta viiveellä. Royal Dutch Shellin hinta on on noussut, mutta matkaa on vielä noin 26 EUR pitkän ajan tasoon:
Exxon Mobilin hinta on noin puolessa mutta yhtiö näkee palautumisen tapahtuvan vielä hitaammin. OPEC pitää ensi viikolla kokouksen ja ilmeisesti jatkaa tuotannon rajoituksia.
Onko maailmalle tulossa tulossa bioöljysota, jolloin Opecin valta murtuu? Neste on tällä hetkellä maailman suurin biopohjaisen öljyn tuottaja, mutta maailman suuret öljyn tislaajat seuraavat perässä. Helsingin Sanomissa oli tänään juttu aiheesta, jossa oli hyvin koottona tietoa yhdessä jutussa. Lainaan törkeästi tähän melko paljon tästä ei maksumuurin takana olevasta jutusta. Lähinnä ydinkohdat kuitenkin, joten klikatkaa linkkiä ja lukekaa koko juttu.
Neste on nauttinut edelläkävijänä uusiutuvien polttoaineiden markkinan kasvusta – nyt ennennäkemätön investointien aalto uhkaa kiristää kilpailua
Biopolttoainemarkkinoiden konsultti- ja välitysyhtiö Greenea toteaa, että alkamassa on ennen näkemätön investointien aalto. Viime vuonna yli 20 yhtiötä kertoi rakentavansa uutta kehittyvien biopolttoaineiden tuotantokapasiteettia Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoita varten.
Greenea arvioi, että mikäli kaikki investoinnit toteutuvat, tuotantokapasiteetti Euroopassa yli kolminkertaistuu ja Yhdysvalloissa kuusinkertaistuu. Lisäkapasiteettia tulee myös Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan.
Merkittäviä investointeja on jo käynnissä esimerkiksi Ruotsissa, Yhdysvalloissa ja Ranskassa.
Myös Neste investoi voimalla. Yhtiöllä on Singaporessa käynnissä historiansa suurin investointi, 1,5 miljardin euron jalostamolaajennus. Tarkoituksena on kasvattaa yhtiön vuotuista tuotantokapasiteettia niin, että vuonna 2023 se olisi 4,5 miljoonaa tonnia. Nyt se on 3,2 miljoonaa tonnia.
Ranskalainen, 130 maassa operoiva Total ilmoitti viime keväänä tähtäävänsä nettonollapäästöihin vuoteen 2050 mennessä. Vuonna 2019 yhtiö valmisti 240 000 tonnia uusiutuvia polttoaineita, ja tavoitteena on, että myynti kasvaa 10 prosentin vuosivauhtia.
Shell on lähtenyt mukaan kehittyneiden biopolttoaineiden kehitystyöhön Kanadassa, Britanniassa ja Hollannissa.
Esimerkiksi Yhdysvaltain suurin öljynjalostaja Marathon Petroleum joutui pandemian seurauksena sulkemaan yhden jalostamoistaan Kaliforniassa. Sen jälkeen yhtiö päätti muuttaa jalostamon uusiutuvan dieselin tuotantoon sopivaksi.
Monen investoinnin toteutumisen ratkaisee se, kykenevätkö yhtiö varmistamaan raaka-aineiden saatavuuden. Keräysverkoston lisäksi jalostajan täytyy huolehtia muun muassa raaka-aineen sertifioinnista ja esikäsittelystä.
Neste on rakentanut omaa verkostoaan vuosia. Se on laajentanut verkostoaan Kiinaan ja Australiaan. Viime vuosina se on ostanut Hollannista ja Yhdysvalloista keitto- ja eläinrasvoja kerääviä ja esikäsitteleviä yrityksiä.
”Olemme rakentaneet markkinajohtajan aseman kymmenessä vuodessa. Meidän täytyy varmistaa, että säilytämme sen.”
Näin Nesteen kilpailijat aikovat investoida
Eni, Italia
Italian suurin öljy-yhtiö muutti vanhan öljynjalostamonsa Venetsiassa biojalostamoksi vuonna 2014. Venetsian biojalostamoa laajennetaan parhaillaan, ja vuonna 2024 sen kapasiteetin pitäisi nousta 420 000 tonniin vuodessa.
Vuonna 2019 valmistui toinen jalostamon muunnos Gelassa, Sisiliassa. Sen kapasiteetti on 750 000 tonnia vuodessa.
UPM, Suomi
Yhtiöllä on tällä hetkellä yksi toimiva biojalostamo Lappeenrannassa sellutehtaan kyljessä. Sen kapasiteetti 130 000 tonnia biodieseliä ja -naftaa vuodessa.
Metsäyhtiö UPM pohtii parhaillaan miljardiluokan biojalostamoinvestointia joko Suomeen tai ulkomaille. Laitos valmistaisi uusiutuvaa dieseliä mäntyöljystä, joka on metsäteollisuuden sivuvirta.
Marathon Petroleum, Yhdysvallat
Yhdysvaltain suurin öljynjalostaja käynnisti ensimmäisen biojalostamonsa vuoden alussa Pohjois-Dakotassa. Laitoksen tuotanto, puoli miljoonaa tonnia uusiutuvaa dieseliä vuodessa, on tarkoitus viedä Kalifornian markkinoille. Yhtiö aikoo muuttaa koronapandemian vuoksi suljetun vanhan öljynjalostamon Kaliforniassa biokäyttöön. Laitos kykenee tuottamaan runsaat 700 000 tonnia uusiutuvaa dieseliä vuodessa. Myöhemmin kapasiteetti voidaan nostaa kahteen miljoonaan tonniin.
Total, Ranska
Ranskalainen öljyjätti ilmoitti syyskuussa muuttavansa Pariisin liepeillä sijaitsevan Grandpuits-jalostamon fossiilittomaksi. Vuonna 2024 valmistuvien muutostöiden jälkeen laitoksen pitäisi pystyä valmistamaan 400 000 tonnia uusiutuvaa dieseliä vuodessa. Tästä valtaosa on tarkoitettu lentoliikenteen käyttöön.
Vuonna 2019 valmistui Etelä-Ranskassa sijaitsevan La Mède -jalostamon muunto uusiutuvien tuotantoon. Laitos kykenee tuottamaan puoli miljoonaa tonnia biopolttoaineita vuodessa.
Total suunnittelee investointeja myös Yhdysvaltoihin ja Aasiaan.
Repsol, Espanja
Espanjan suurin öljy-yhtiö ilmoitti lähivuosille yli 5 miljardin euron investointiohjelmasta vähähiilisiin kohteisiin, myös kehittyneisiin biopolttoaineisiin. Se pyrkii kasvattamaan nykyistä 700 000 tonnin tuotantokapasiteettia niin, että vuonna 2025 se pystyy tuottamaan 1,3 miljoonaa tonnia ja vuonna 2030 yli kaksi miljoonaa tonnia uusiutuvaa polttoainetta.
Preem, Ruotsi
Ruotsin suurin öljynjalostaja on käynnistänyt mittavan investointiohjelman biopolttoaineiden kehittämiseen ja tuotantoon. Se on liittoutunut ruotsalaisen metsäteollisuuden kanssa ja aikoo hyödyntää metsäteollisuuden sivuvirtoja polttoaineen raaka-aineena.
Tavoitteena on tehdä Lysekilistä Pohjoismaiden suurin biojalostamo, joka vuonna 2024 tuottaa lähes miljoona tonnia uusiutuvaa polttoainetta.
Göteborgissa yhtiöllä on jo yksi biojalostamo, ja toisen rakennustyöt ovat käynnissä. Sen pitäisi valmistua aikaisintaan vuonna 2023. Sen kapasiteetti olisi miljoonaa tonnia biopolttoainetta vuodessa.
Yhtiön tavoitteena on kasvattaa uusiutuvan polttoaineen vuosituotanto 5 miljoonaa tonnia vuoteen 2030 mennessä.
World Energy, Yhdysvallat
Vuonna 1998 perustettu World Energy:lla on Yhdysvalloissa viisi biodieseljalostamoa, jotka tuottavat noin 400 000 tonnia biodieseliä vuodessa. Yhtiöllä on Kaliforniassa vanhan öljynjalostamon, jota se muuttaa parhaillaan uusiutuvan polttoaineen jalostamoksi. Sen vuosikapasiteetti on lähes 1,2 miljoonaa tonnia. Tästä runsaat puoli miljoonaa tonnia on lentopolttoainetta.
Diamond Green Diesel, Yhdysvallat
Yhdysvaltojen suurimmaksi uusiutuvan polttoaineen valmistajaksi itseään kutsuva DGD investoi parhaillaan satoja miljoonia euroja tuotantonsa kasvattamiseen. Tämän hetken kapasiteetin laajennus kasvattaa vuotuisen tuotantokapasiteetin nykyisestä miljoonasta tonnista yli 2,5 miljoonaan tonniin.Yhtiö on käynnistänyt uuden jalostamon rakentamisen Teksasiin. Kun laitos valmistuu vuonna 2023, DGD:n laitosten yhteenlaskettu tuotantokapasiteetti kasvaa yli 4,5 miljoonaan tonniin vuodessa.
Renewable Energy Group, Yhdysvallat
REG operoi 13 jalostamoa Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Nykyisen biojalostamon laajennustyö moninkertaistaa jalostamon kapasiteetin. Valmista pitäisi olla vuonna 2023, jolloin uusiutuvan dieselin tuotantokapasiteetti nousee yli 1,2 miljoonaan tonniin vuodessa.
Phillips 66, Yhdysvallat
Öljy-yhtiö Phillips 66 muuttaa parhaillaan sen San Franciscon jalostamoa uusiutuvan dieselin tuotantoon. Töiden ensimmäisen vaiheen odotetaan valmistuvan kesällä, jolloin laitos kykenee tuottamaan noin puoli miljoonaa tonnia uusiutuvaa dieseliä vuodessa. Muutostyöt on tarkoitus saada päätökseen 2024, jolloin tuotantokapasiteetti olisi kolme miljoonaa tonnia vuodessa.
Uusiutuvia polttoaineita on moneen lähtöön
■ Bioetanolia valmistetaan sokeri- ja tärkkelyspitoisista kasveista, esimerkiksi sokeriruo’osta ja maissista. Etanolia voidaan sekoittaa pieniä määriä bensaan, jolloin sitä voidaan käyttää tavallisissa polttomoottoriautoissa, tai sitä voidaan käyttää suurempia määriä erityisissä flex-fuel-autoissa.
■ Biodieseliä, josta usein käytetään lyhennettä fame, valmistetaan kasvi- ja eläinrasvoista, esimerkiksi palmuöljystä. Ominaisuuksiensa vuoksi sitä saa sekoittaa tavallisen dieselin joukkoon enintään 7 prosenttia.
■ HVO eli vetykäsitelty kasviöljy tunnetaan yleisemmin uusiutuvana dieselinä. Sitä voidaan valmistaa esimerkiksi kasvi- ja eläinöljystä sekä puuraaka-aineesta. Keskeinen ero biodieseliin on, että uusiutuvaa dieseliä voidaan käyttää rajoituksetta normaalissa dieselmoottorissa.
■ Bioetanoli ja biodiesel lasketaan niin sanottuihin ensimmäisen sukupolven biopolttoaineisiin. Niiden sekoitussuhde on rajattu, ja raaka-aineiden viljely voi kilpailla ruuantuotannon kanssa.
■ Uusiutuva diesel on seuraavan sukupolven kehittyneitä biopolttoaineita. Niitä suositaan sääntelyssä muun muassa siksi, että raaka-aineena hyödynnetään tähteitä, jätteitä ja sivuvirtoja.
Onko maailmalle tulossa tulossa bioöljysota, jolloin Opecin valta murtuu? Neste on tällä hetkellä maailman suurin biopohjaisen öljyn tuottaja, mutta maailman suuret öljyn tislaajat seuraavat perässä. Helsingin Sanomissa oli tänään juttu aiheesta, jossa oli hyvin koottona tietoa yhdessä jutussa. Lainaan törkeästi tähän melko paljon tästä ei maksumuurin takana olevasta jutusta. Lähinnä ydinkohdat kuitenkin, joten klikatkaa linkkiä ja lukekaa koko juttu.
Ihme on kyllä löytää Hesarista ihan hyvin ja ajatuksella kirjoitettu juttu pintaliidon lomasta, jossa on enimmäkseen huonoja uutisia, sometyyppien riisumista tai oman mielenterveyden pohdiskelua. Hesari mesoaa laskevien pörssikurssien yhtiöistä, mutta kertoo harvoin hyvistä tuloksista ja onnistumisista.
Öljy-yhtiöillä on kaksi rahan lähdettä - tulovirta tai ulkopuolinen rahoitus: osakkeenomistajat, pankit tai velkakirjat. Osakeanti investointiin on tässä kokoluokassa harvinaista - enemmänkin osakkeenomistajat ovat suosineet omien osakkeiden ostoa ja osakekohtaisen tasearvon nousua. Pankit ja velkakirjoja ostavat instituutiot ovat alkaneet asettaa muita kuin tuottoehtoja rahoitukselle ja tämä on synnyttänyt Green Bond velkakirjaryhmän.
Bioöljysota voi hyvinkin olla mahdollinen yhtiöiden kilpaillessa teknisistä ratkaisuista ja markkinaosuuksista - painavana syynä on investointirahoituksen jatkuvuus. Tästä Olli Rehn eilen:
Suomen Pankki ja muut euroalueen keskuspankit ottavat jatkossa sijoitustoiminnassa huomioon ilmastoriskit. Päätös kattaa keskuspankkien oman rahoitusvarallisuuden sijoittamisen.
Sijoitusten hiilijalanjäljen seuraaminen tuo vastuullisuustavoitteisiin konkretiaa. Rehnin mukaan Suomen Pankki on jo laskenut osake- ja korkosalkkunsa hiilijalanjäljen ja tunnistanut suurimpia päästölähteitä.
Yhä useammat rahoitus- ja sijoitusinstituutiot ovat alkaneet asettaa sijoitustoiminnalleen konkreettisia päästövähennystavoitteita. Esimerkiksi Nordea kertoi torstaina tulosjulkistuksensa yhteydessä, että se aikoo vähentää sijoitus- ja luottosalkkunsa hiilijalanjälkeä 40–50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.
The Bioenergy and Biofuel Criteria lay out the requirements that bioenergy assets and/or projects must meet to be eligible for inclusion in a Certified Climate Bond. The Criteria apply to a variety of bioenergy assets and projects including facilities producing biofuel/biomass for electricity, heating/cooling and transport; energy generation facilities including electricity, heating/cooling and cogeneration facilities; and dedicated supporting infrastructure.
Ryhmätyö luo määrittelyt auditointia varten investointiprojekteille, jotta ne kelpaisivat rahoitettaviksi. Tämä edelleen johtaa siihen, että instituutiot ja keskuspankit - Suomen Pankki mukaan lukien - voivat ostaa näitä velkakirjoja, joita niiden uusiutuva sijoituspolitiikka edellyttää. Öljy-yhtiöt sopeutuvat tähän niin nopeasti kuin mahdollista.
Sijoittavan instituution kannalta yhtiön velkakirja on parempi tapa osallistua investointirahoitukseen: Velkakirjan korot on pakko maksaa ja viime kädessä velkakirjan ostaa Euroopan Keskuspankki. Osakkeenomistaja on siitä huonommassa asemassa, että osakkeen voi ostaa vain toinen osakkeenomistajaksi haluava - keskuspankit eivät yleensä osta osakkeita. Jos investointi menee pieleen, osakkeen myyntihinta voi olla ostohintaa huomattavasti alempi, velkakirjan ei.
Öljy-yhtiöiden kohdalla täytyy palata perusteisiin, jonka mukaan sellaista ei ole olemassakaan kuin hyvä osake. On vain hyviä ja huonoja yhtiöitä. Lisäksi on osakkeiden hintoja, jotka nousevat ja laskevat.
Öljy-yhtiöiden alhaisia hintoja oli kesällä ja osakehinnat ovat historiaansa nähden melko matalia vieläkin. Öljyn kysyntä ei vielä lopu mihinkään.
Back to Buffett:Onko löydettävissä talousperusteet valita hyvä öljy-yhtiö, jonka osakkeen hinta on nyt matala ja joka tulee jatkossa pärjäämään edellä esitetyissä trendien muutoksissa? Mikä se yhtiö on ja mitä sen osake tänään maksaa?
Saudit laskevat OPEC:n kokouksessa sen varaan, etteivät jenkit käynnistä enää liuskeöljyn tuotantoaan ja antavat öljyn hinnan nousta.
“Drill, baby, drill is gone for ever,” said Prince Abdulaziz, who’s orchestrated the revival of the oil market after last year’s catastrophic collapse.
His swagger comes mixed with a good dose of diplomatic tension: Russia, Saudi Arabia’s most important OPEC+ partner, has tried to convince Riyadh for several months to increase output, fearing that rising oil prices would ultimately awaken rival shale producers. The Saudis are certain the American industry has reformed itself.
After a quick virtual meeting on Thursday, OPEC+ agreed to prolong its production cuts, defying expectations of an output hike. Russia, however, secured an exemption for itself and Kazakhstan, and will increase output marginally in April.
“Shale companies are now more focused on dividends,” Prince Abdulaziz told Bloomberg News. It’s the shale companies which are themselves changing. They have had their fair share of adventure and now they are listening to the call of their shareholders.”
“A couple years ago it was ‘drill, baby, drill,”’ John Hess, the head of Hess Corp., said in Houston earlier this week. “Now, it’s ‘show me the money.’”
Royal Dutch Shell osingolla on vielä matkaa vanhaan kvartaalitasoon. Nykyinenkin on mukiinmenevä, kun tulee kuun lopussa - voi noustakin vuoden mittaan:
Osakkeen hinta on defensiivinen kasvuosakkeita vastaan:
Öljyalan laitoksen International Energy Agency:n tuore ennuste vuosille 2021-2026 heijastaa sitä, miten palaudumme tautikuopasta normaaliin - muutamassa vuodessa.
Ajoneuvopolttoaineet eivät nähtävästi koskaan palaudu entiselle tasolleen, vaikka niiden kysyntä kasvaakin kehittyvissä maissa.
The world’s thirst for gasoline may never return to pre-pandemic levels, the International Energy Agency said on Wednesday. The agency said that gasoline consumption was expected to increase strongly in emerging markets like China and India in the next few years, but that beginning in 2023 it would likely decline in the large industrialized economies.
Lentopolttoaineet palautuvat hitaasti vuoden 2019 tasolle vuoteen 2024 mennessä.
Aviation fuels, the hardest hit by the crisis, are expected to slowly return to 2019 levels by 2024, but the spread of online meetings could permanently alter business travel trends.
Petrokemian teollisuus tulee olemaan merkittävin öljyn kysynnän ajuri.
The petrochemical industry remains a pillar of growth over the forecast period. Ethane, LPG and naphtha together account for 70% of the projected increase in oil product demand to 2026.
Öljy-yhtiöt ovat panneet investointeja jäihin eikä niitä hetkessä käynnistetä. Öljyn kulutuksen lisäyksen täyttävät Lähi-Idän tuottajat, jotka ovat vain sulkeneet olemassa olevia laitoksia. Jalostuksen kasvu keskittyy Aasiaan.
Operations east of Suez are expected account for all the growth in refining activity to 2026 from 2019 levels. As a result, Asian crude oil imports are projected to surge to nearly 27 mb/d by 2026, requiring record levels of both Middle Eastern crude oil exports and Atlantic Basin production to fill the gap. The centre of gravity for refined products trade is also set to shift to Asia, resulting in the region’s oil import dependence rising to 82% by 2026.
Öljyn tuotantoa on edelleen pidettävä käynnissä, mutta sen reservikapasiteetti vähenee vuoteen 2026 mennessä alemmalle tasolle kuin oli 2016.
It is crucial to invest in the upstream sector even during rapid transitions in which it would still take years to shift global transport fleets away from internal combustion engines to electric vehicles and other low-carbon alternatives. Some sectors – such as aviation, shipping and petrochemicals – will continue to rely on oil for some time.
Öljy-yhtiöt tulevat olemaan tiukilla.
The outlook for the tight oil industry has been tempered by an apparent shift in the business model towards spending discipline, free cash flow generation, deleveraging and cash returns for investors.
Näillä näkymin pidän kiinni öljyalan osakkeistani ja mielenkiintoista tulee olemaankin seurata kuinka ne seuraavat viisi vuotta koikkelehtivat näiden haasteiden läpi - mukautuvat ja maksavat osinkoa.