78
forum
|

Saapasmono

+62
Liittynyt:
9.7.2014
Viestejä:
71

Lemmikkieläinliike Musti ja Mirri ilmoitti kiinnostuksensa pörssilistautumiseen tänään. Tai tarkemmin koko Musti Group, johon kuuluu muutakin kuin pelkkä Musti ja Mirri. 

Tärkeimmät luvut:

  • Liikevaihto: 246,6M (9/2019 päättynyt tilikausi)
  • Liikevoitto: 12,5M
  • Myymälöitä: 277 (rapia 200 omia, loput franchise)
  • Henkilöstö: 1100
  • Oikaistu EBITA: 21,9M (tilintarkastamaton)

Tavoitteet:

  • Kasvu: Tavoite 350M lv vuoteen 2023 mennessä
  • Kannattavuus: Tavoite 10-12% oikaistu EBITA-marginaalitaso keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä.
  • Pääomarakenne: Pitkällä aikavälillä nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen alle 2,5x
  • Osinkopolitiikka: Jakaa 60-80% nettotulosta. "Mahdollisen osingon jakamisessa huomioidaan yritysostot, Yhtiön taloudellinen asema, rahavirta ja kasvumahdollisuudet."

Itsellä on lähipiirissä kohtuullinen määrä koirakasvattajia, joten päätin kysellä vähän ympäriinsä. Itselläkin nuorempana aikuisena kokemusta elää yhden kasvattajan kanssa ja leikkiä kennelpoikaa. Muistelin ettei Musti ja Mirri näissä piireissä ole kovin suositussa asemassa ja oikeassa olin. Kaikki viisi kasvattajaa jolta kysyin sanoivat, etteivät he ole kymmeneen vuoteen käyneet Mustissa ja Mirrissä, eivätkä käytä mitään heidän tuotteitaan, saati suosittele niitä. Kyseessä ei ole kuitenkaan mitään kotikasvattajia, vaan jopa rotujensa Vuoden kasvattajana valittuja ihmisiä. Esimerkiksi ruoan laatu on ollut verran heikkoa, ettei sitä voi suositella. 

Yritys puhuu Pet Parenting-ilmiön kasvusta, joka on käytännössä kasvanut someaikana valtavasti. Välttämättä Suomessa kyseessä ei ole omistajista prosentuaalisesti niin suuri markkina kuin muualla. Siinä toki on ideaa ja ainakin ollaan hommaan tutustuttu, kun siitä puhutaan. 

Ongelmat:

  • Mainostettu 5,2 miljoonan lemmikin markkina on tuhottoman pieni. Myös miljoona kanta-asiakasta ei ole todellinen lukema, sillä kantiksia ajetaan aina promoilla.
  • Yksi suurin nettikauppakilpailija Zooplus on osakkeen arvolta mennyt 2017 kesästä tähän päivään 193€ -> 80€.
    • Zooplus.com toimii kuitenkin 26 kielellä, toimii Saksasta ja suureen osaan paikoista vielä toimittaa tilaukset ilmaiseksi ovelle. 
    • Zooplussan osakkeen hinta hipoi vielä 2018 alkupuolellakin 190€ pintaa, sen jälkeen ollut alamäkeä.
  • Luvuissa ei ole eritelty Suomi vs Ruotsi ja Norja
  • Omien ja eksklusiivisten tuotteiden osuus: 51,7%. Jos 5/5 kasvattajasta karttaa (sample toki pieni) ketjua, se kertautuu nopeasti.
    • 10-20 pentua vuodessa per kasvattaja
    • Ei suosittele ruokia pentujen ostajille
    • Puskaradio laulaa
    • Puhutaan sadoista, ellei nelinumeroisista menetetyistä asiakkaista vuosien saatossa. 
  • Verkkokaupan osuus 20,7%
    • Mielestäni vuonna 2020 aivan liian vähän vähän, kun puhutaan näin pienestä markkinasta.
    • Myöskin verkkokauppa on hyvinkin lähelle Prismalta kopioitu ja se ei ole kovin hyvä
  • Kulutus per Kanta-asiakas (176,1€). 
    • Luku on todella pieni. Käytännössä tuo kattaa vuodessa pienen koiran tai kissan ruokakulut, jos koiralle syötetään fiksua ruokaa eikä pelkkää nappulaa. Tarkoittaa kanta-asiakkaiden ostokierroksen olevan muualla ja raha karkaa välissä muualle. 

Mielestäni liikevoitto on turhan pieni, liikkeitä ja henkilöstöä on liikaa ja nettikaupan osuus on aivan liian pieni. Markkinalla on tuhoton potentiaali, mutta ainakaan listautumisesite ei omalla kohdalla antanut sellaista kuvaa, että Musti Group hyödyntäisi sitä potentiaalia. Tästä tuli vähän negatiivinen postaus, mutta toivottavasti esimerkiksi Arken Zoo ja Mustin lukuja avataan eri lailla. Oma kokemus + lyhyt kyselykierros rajoittui vain Suomeen. 

Edit: IS:n jutussa oli "Liikevaihdostamme puolet tulee Suomesta, 43 prosenttia Ruotsista ja loput Norjasta". Vielä vähän hälyttävämmältä vaikuttaa. Norjassa pitäisi kasvaa siis suuresti, koska katteet saataisiin suuremmiksi. Mutta sielläkin toiminnan pitäisi painottua sitten nettikaupan puolelle paljon merkittävämmin.

20.1.2020 - 18:15

hauturi

+3265
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
2384

Itsekin olen toiminut kepona ja koirayhdistyksissä sekä harrastan koirien kanssa. Vaimo on toiminut alalla yrittäjänä (ja kasvattajana) melkein 20v. Musti ja Mirri ei tosiaan ole "tosiharrastajien" parissa mitenkään korkeassa kurssissa, mutta toisaalta valtaosa koiran (ja muiden lemmikkien) omistajista ei ole tosiharrastajia.

20.1.2020 - 18:45

Lahtarovic

Liittynyt:
20.1.2020
Viestejä:
1

Tjoo ei ole ehkä ollut kovassa huudossa, mutta ehkä vähän maine petraantumassa. Ruokien huonoudesta tiedä, ihan samaa ruokaa sieltä saa kuin muualtakin. Koirankasvattajat ovat aika erikoista sakkia, eikä niitä pidä sotkea meihin muihin koiranomistajiin ja harrastajiincheeky Mutta ostivat pari vuotta sitten petenkoiratarvikkeen joka taas on ihan suosittu. Ehkä olen vähän skeptinen, mutta riippuu hinnasta...

20.1.2020 - 18:54

Peltinen

+79
Liittynyt:
26.5.2016
Viestejä:
115

Ala on tavattoman kilpailtu, näitä yrittäjävetoisia paikkoja löytyy joka nurkalta ja niillä asiakasuskollisuus on korkea. Lisäksi nettikaupan pitäminen on kovin helppoa. Tuttava piti sellaista viitisen vuotta ihan minimaalisilla tietokonetaidoilla. Valmis verkkokauppa-alusta, postin ja Klarnan kanssa sopparit ja tavara tukkureilta. Tosin aina jaksaa ihmetellä, kuinka kaikki nämä pysyvät pystyssä.

Itse tosin käyn Mustin kaupassa (Peten koiratarvike-brändillä) kun ne murkinat saa helpoiten sieltä kotimatkalla. Verkkokaupassa tulee aina toimitusten kanssa säätämistä eikä postista hakeminen ole yhtään sen helpompaa kuin siitä kauppakeskuksen yhteydessä olevasta kivijalasta. Tämän arvo on brändissä (jos sitä on) ja valmiissa myymäläverkossa.

 

20.1.2020 - 19:37

Saapasmono

OP
+62
Liittynyt:
9.7.2014
Viestejä:
71
Lahtarovic kirjoitti:

Tjoo ei ole ehkä ollut kovassa huudossa, mutta ehkä vähän maine petraantumassa. Ruokien huonoudesta tiedä, ihan samaa ruokaa sieltä saa kuin muualtakin. Koirankasvattajat ovat aika erikoista sakkia, eikä niitä pidä sotkea meihin muihin koiranomistajiin ja harrastajiincheeky Mutta ostivat pari vuotta sitten petenkoiratarvikkeen joka taas on ihan suosittu. Ehkä olen vähän skeptinen, mutta riippuu hinnasta...

Kieltämättä ovat erikoista sakkia. Mutta heidän pohjavaikutus on todella suuri. Jos viidessä vuodessa tulee 20-100 pentua (1-5 pentuetta / vuosi riippuen kasvattikannasta) ja he kehottavat ostamaan ruoat jostain muualta, niin se kertautuu. Varsinkin kun nämä ensimmäiset (osa näistä) pennunomistajat kertovat eteenpäin. Myöskin kasvattajat tykkäävät laittaa pentupakkauksia koirilleen mukaan. Penturuoat, hihnat/valjaat, ensimmäinen lelu jne. Long tail-myyntiä olisi tuhottomasti, jos vain saataisiin kasvattajien kanssa luottamus takaisin.

Kissapuolesta en tiedä. Järkeviä kasvattajia on käsittääkseni kiitettävä määrä, mutta kissanpentumarkkinassa nuo maatiaiset taitaa myydä aika paljon "kun ei maksa paljon". Siellä tuntuu olevan järkyttävä määrä pentuja ja ABC:n peräkonttimyyntihommia. Näissä toki varmaan jotain lelumyyntejä löytyy pitkällä tähtäimellä. Mutta kun se raha ei ole siellä.

20.1.2020 - 21:25

Erik

+110
Liittynyt:
3.1.2017
Viestejä:
227

Hienosti tehty kotiläksyt (=research) Saapasmono, kiitos siitä!

firma ja sen luvut tulivat tutuksi jo ennen kuin EQT osti 2014 vuoden lopulla, imo vaikuttaa olevan EQTn exit, eikä paljon muuta. Ala ihan mukava, steady bisnes. En ole ennenkään IPOihin koskenut, enkä tässäkään tapauksessa tule koskemaan.

En näe, mistä M&M (((durable))) competitive advantage tulee, tottakai voi olla low cost provider ja ostaa pienempiä puljuja saaden economies of scale. Brändi on olemassa, mutta itse en näe sillä olevan merkittävää arvoa (esim laaja, loyal customer base tai vastaava). Alalla ei myöskään merkittäviä entry barriereitä, 10megalla saisi jo paljon tuhoa aikaan alalla Suomessa + destructive price competition riski olemassa.  
 

I will sit out. Katselen mielenkiinnolla lehtereiltä. 

20.1.2020 - 22:00

Tuntematon käyttäjä (ei varmistettu)

-604
Liittynyt:
Viestejä:
1399

Eihän tässä tiedetä edes valuaatiota ja kaverit jää lehtereille.

20.1.2020 - 23:28

Erik

+110
Liittynyt:
3.1.2017
Viestejä:
227
Slice kirjoitti:

Eihän tässä tiedetä edes valuaatiota ja kaverit jää lehtereille.

Show me one case of EQT selling equity at a cheap price. 

21.1.2020 - 02:08

Timola

+8
Liittynyt:
28.5.2019
Viestejä:
37

Muutama kommentti:

 

Itsellä on lähipiirissä kohtuullinen määrä koirakasvattajia, joten päätin kysellä vähän ympäriinsä. Itselläkin nuorempana aikuisena kokemusta elää yhden kasvattajan kanssa ja leikkiä kennelpoikaa. Muistelin ettei Musti ja Mirri näissä piireissä ole kovin suositussa asemassa ja oikeassa olin. Kaikki viisi kasvattajaa jolta kysyin sanoivat, etteivät he ole kymmeneen vuoteen käyneet Mustissa ja Mirrissä, eivätkä käytä mitään heidän tuotteitaan, saati suosittele niitä. Kyseessä ei ole kuitenkaan mitään kotikasvattajia, vaan jopa rotujensa Vuoden kasvattajana valittuja ihmisiä. Esimerkiksi ruoan laatu on ollut verran heikkoa, ettei sitä voi suositella. 

Yritys puhuu Pet Parenting-ilmiön kasvusta, joka on käytännössä kasvanut someaikana valtavasti. Välttämättä Suomessa kyseessä ei ole omistajista prosentuaalisesti niin suuri markkina kuin muualla. Siinä toki on ideaa ja ainakin ollaan hommaan tutustuttu, kun siitä puhutaan. 

Olen hyvin yllättynyt, mikäli Musti&Mirri määrittelee volyymikohderyhmäkseen Vuoden kasvattaja -tason harrastajat/ammattilaiset vs. "tavalliset koiraihmiset" jolloin kilpailija on Prisman hylly, jota vastaan koetussa laatumielikuvassa ja palvelussa pitäisi pystyä kilpailemaan - en osaa sanoa pystyvätkö.

Sinänsä ymmärrän argumentin, että kasvattajien kautta voi rakentaa myyntiä.

Mainostettu 5,2 miljoonan lemmikin markkina on tuhottoman pieni. Myös miljoona kanta-asiakasta ei ole todellinen lukema, sillä kantiksia ajetaan aina promoilla.

Tämä nyt on tarkoitushakuista tulkintaa (ja pitchia MM edustajilta) - 1M asiakasta on asiakasrekisteri, ja sillä ei tietenkään ole mitään tekemistä kanta-asiakkaiden kanssa, vaikka miten määrittelisi kanta-asiakkaan. Kuitenkin jos rekisteristä myynnin suhteessa 50% on Suomesta, on yrityksellä rekkarissa laskennallisesti ~+50% kohderyhmästä* mitä voi pitää vahvana markkina-asemana. Tai toisinpäin Suomi on capatty ja kasvu täytyisi tehdä voittamalla samantyyppinen asema Norjassa, joka toistaiseksi merkityksetön markkina. 

*https://yle.fi/uutiset/3-9269957
https://www.stat.fi/til/tjt/2017/02/tjt_2017_02_2019-03-08_kat_001_fi.h…
= max 810k koira tai kissataloutta?

  

Yksi suurin nettikauppakilpailija Zooplus on osakkeen arvolta mennyt 2017 kesästä tähän päivään 193€ -> 80€.

  • Zooplus.com toimii kuitenkin 26 kielellä, toimii Saksasta ja suureen osaan paikoista vielä toimittaa tilaukset ilmaiseksi ovelle. 
  • Zooplussan osakkeen hinta hipoi vielä 2018 alkupuolellakin 190€ pintaa, sen jälkeen ollut alamäkeä.

Zooplus ei ole mulle tuttu, mutta varsinkin kun valuaatiosta ei ole mitään tietoa, niin eihän tämä nyt voi itsessään olla syy jättää ostamatta?

Omien ja eksklusiivisten tuotteiden osuus: 51,7%. Jos 5/5 kasvattajasta karttaa (sample toki pieni) ketjua, se kertautuu nopeasti.

Näissä rojuissa ja ruuissa on aivan järkyttävät katteet: https://www.entrepreneur.com/article/253333 mikä on erityisen mukavaa kun välikäsiä on vähän. (Onko muuten kaikki tuotanto listattavan yhtiön alla, vai jääkö kultakimpaleet omiin taskuihin?)

Verkkokaupan osuus 20,7%

  • Mielestäni vuonna 2020 aivan liian vähän vähän, kun puhutaan näin pienestä markkinasta.
  • Myöskin verkkokauppa on hyvinkin lähelle Prismalta kopioitu ja se ei ole kovin hyvä

Mihin tämä arvio myynnin prosenttiosuudesta tai verkkokaupan toimivuudesta perustuu? 20% myynnistä onlinesta on useimpiin perinteisiin B&M+online -verrokeihin verrattuna kilpailukykyinen.

Tai mitä sen pitäisi olla, jotta luku olisi hyvä? 

Lähde nyt on mitä, on mutta jotain kuvaa markkinan koosta saa:

https://kauppa.fi/lataa/851/

Verkkokauppa.com $178M
Gigantti $90M
Power $86M
Motonet $69M
taloon.com $66M
Prisma.fi $66M

Musti ja Mirri €246M 50% Suomeen josta 20% verkosta (olettaen että jakauma samassa suhteessa)
= €24,6M vrt. merkittävästi laajempien kohderyhmien ja korkeamman keskiostoksen vertikaalien toimijat.

Ostofrekvenssissä huomionarvioista että ilmeisesti Musti ja Mirri jäi alle 2,4x/vuosi = heikko.

Selvennyksenä, jos tarkoitus on tehdä tuosta seuraavalle kolmelle vuodelle tavoitellusta 100M kasvusta merkittävä osa Suomesta (kivijalka/netti), niin pelkällä "vuotuinen kasvu 10% = 40M" ei mene läpi. Kuitenkin mielestäni yhtä hyvin voisi argumentoida, että verkkokaupassa on merkittävä suhteellinen kilpailuetu muihin alan toimijoihin verrattuna?

Kulutus per Kanta-asiakas (176,1€). 

  • Luku on todella pieni. Käytännössä tuo kattaa vuodessa pienen koiran tai kissan ruokakulut, jos koiralle syötetään fiksua ruokaa eikä pelkkää nappulaa. Tarkoittaa kanta-asiakkaiden ostokierroksen olevan muualla ja raha karkaa välissä muualle. 

Tästä tummennetusta sinänsä samaa mieltä, AOV:ta ja ostofrekvenssiä olisi varmasti varaa nostaa.

 En näe, mistä M&M (((durable))) competitive advantage tulee, tottakai voi olla low cost provider ja ostaa pienempiä puljuja saaden economies of scale. Brändi on olemassa, mutta itse en näe sillä olevan merkittävää arvoa (esim laaja, loyal customer base tai vastaava). Alalla ei myöskään merkittäviä entry barriereitä, 10megalla saisi jo paljon tuhoa aikaan alalla Suomessa + destructive price competition riski olemassa.  

 

En ole asiakas tai muutenkaan kohderyhmää, mutta näen on mahdollista, että laajassa peruskuluttajien segmentissä voivat (en siis ota kantaa ovatko) olla

- Low cost provider -hintasegmentissä laatumielikuvalla ja palvelulla erottuvat markettituotteista? (en tosin vaivautunut edes googlaamaan mitä näiden hinnat on vs. Prisma)

- Brändin arvosta ja customer basen laajuudesta olen eri mieltä (Suomi, osin Ruotsi), lojaliteetti alkaa olemaan liian laadullinen mun arvioitavaksi.

- Omien brändien vuoksi kannattavuusetu

- Ehkä luen kuin piru raamattua, mutta sanotaan lyhyesti että toi 10M palaisi tarvittaessa nopeasti, tietysti ainakin väliaikaista vahinkoa tekisi.

Brändien hakuvolyymeja Googlessa:

Faunatar 9,900

Gigantti 673,000

Ikea 450,000

Lidl 201,000

Musti ja Mirri 60,500

Toyota 74,000

Veikkaus 3 350,000

 

...tuskin silti kiinnostaa, koska

Show me one case of EQT selling equity at a cheap price. 

Ja ilmeisesti Ruotsiin laajennuttiin ostamalla Arken Zoo, eli onko ohuet näytöt että Norjassa - jossa nykymarkkinoista on merkittävää kasvuvaraa - pystytään voittamaan markkinaosuus, kasvamaan, tai rakentamaan brändi kustannustehokkaasti?

21.1.2020 - 10:05

Tuntematon käyttäjä (ei varmistettu)

-604
Liittynyt:
Viestejä:
1399
Erik kirjoitti:
Slice kirjoitti:

Eihän tässä tiedetä edes valuaatiota ja kaverit jää lehtereille.

Show me one case of EQT selling equity at a cheap price. 

Pidän EQT:tä yhtenä Pohjoismaiden parhaista noissa hommissa mitä tekevät. Ei Mustissa minusta mitään vikaa ole ja saatan hyvinkin ottaa jos hinta on sopiva. EQT olisi hyvinkin voinut siirtää tämän lyhyestä pudempään rahastoon jos olisivat nähneet isompaa potentiaalia pidemmälle aikavälille. Eläinkaupan pyöritys ei oo ihan kauheeta rakettitiedettä ja IPOssa tuota saattaa olla haastavaa hinnoitella kauheen korkealle. Samaa mieltä toki siinä että voi jo nyt sanoa että hinnoitellaan kalliiksi.

21.1.2020 - 10:18

Erik

+110
Liittynyt:
3.1.2017
Viestejä:
227

Slicen kanssa täysin samaa mieltä EQTsta, ehdottomasti Pohjoismaiden no. 1/2/3 PE riippuen vähän, mistä alasta ja missä kokoluokassa liikutaan. En usko, että olemalla käsi ojossa, kun EQT tarjoaa mitä vaan, on odotettavissa erinomaisia tuottoja pitkällä aikavälillä. Samaan tapaan, kuin olla vastapuolena ostamassa, kun Baupost/Lone Pine Capital tai vastaava on myymässä. 
 

En aikaisemmin jaksanut kirjoittaa omia keloja enempää, mutta uskon että M&M pystyy tarjoamaan skaalan avulla sekä tuotteita, että value-add palveluita lemmikkimarkkinalla kannattavasti. Eritoten palvelut on yhtiön arvon kannalta mielenkiintoinen, siellä myös enemmän kasvupotentiaalia in top & bottom lines.
 

Oma kuva yhtiöstä on se, että hyvällä markkinoinnilla ja erinomaisilla hinnoilla saa todella merkittävän osan potentiaalisista asiakkaista jo nyt kauppoihin, mutta %-share of customer spend on ohut. luonnollisesti siis kasvupotentiaalia, mutta realisoituuko siitä kuinka iso osa next 10 years, I do not know and conclude that this is too hard to estimate with enough reliability. Jos markkina olis niin houkutteleva ja positio niin mahtava, niin miksei EQT pitäisi vielä 2-3 vuotta ja myisi sitten? Tottakai exit tehdään vähitellen, voi olla (ja todennäköisin vaihtoehto) että nyt on GTO listata ja complete exit hiljalleen, myynnit -20-2022.

21.1.2020 - 11:05

hauturi

+3265
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
2384

Ei nyt heti tule mieleen mitä palveluita haluaisin Mustista ja Mirristä ostaa, mutta jälleen kerran, ehkä moni muu haluaa.

21.1.2020 - 13:00

Mikko Mäkinen

+2725
Liittynyt:
1.2.2019
Viestejä:
346
Erik kirjoitti:
Slice kirjoitti:

Eihän tässä tiedetä edes valuaatiota ja kaverit jää lehtereille.

Show me one case of EQT selling equity at a cheap price. 

Tämä on itseasiassa todella helppo. EQT:n oma osake listattiin 67 SEK:llä neljä kuukautta sitten ja osake on nyt 86% korkeammalla.

On noita kyllä muitakin ollut.

21.1.2020 - 13:01

Riekkinen

+22
Liittynyt:
14.1.2015
Viestejä:
22
Saapasmono kirjoitti:

Kieltämättä ovat erikoista sakkia. Mutta heidän pohjavaikutus on todella suuri. Jos viidessä vuodessa tulee 20-100 pentua (1-5 pentuetta / vuosi riippuen kasvattikannasta) ja he kehottavat ostamaan ruoat jostain muualta, niin se kertautuu. Varsinkin kun nämä ensimmäiset (osa näistä) pennunomistajat kertovat eteenpäin. Myöskin kasvattajat tykkäävät laittaa pentupakkauksia koirilleen mukaan. Penturuoat, hihnat/valjaat, ensimmäinen lelu jne. Long tail-myyntiä olisi tuhottomasti, jos vain saataisiin kasvattajien kanssa luottamus takaisin.

Kissapuolesta en tiedä. Järkeviä kasvattajia on käsittääkseni kiitettävä määrä, mutta kissanpentumarkkinassa nuo maatiaiset taitaa myydä aika paljon "kun ei maksa paljon". Siellä tuntuu olevan järkyttävä määrä pentuja ja ABC:n peräkonttimyyntihommia. Näissä toki varmaan jotain lelumyyntejä löytyy pitkällä tähtäimellä. Mutta kun se raha ei ole siellä.

Minun mielestä hieman yliarvioit tätä kasvattajien pohjavaikutusta. Voi olla, että kasvattaja suosittelee jotain tiettyä ruokaa. Mutta en usko heidän sanovan, että älä osta tätä Mustista ja Mirristä. Mustissa ja Mirrissä näyttäisi olevan koiran ruuissa kolmisenkymmentä eri tuotemerkkiä myynnissä, joten luultavasti sieltä saa ostettua kaikkia yleisimpiä markkinoilla olevia koiran ruokia. Ja sieltähän sitä ostetaan mistä helpoiten saadaan. Tässä M&M on vahvoilla, sillä ainakin minun kotikulmilla liikkeet on sijoitettu supermarkettien auloihin ja kauppakeskuksiin, joten niihin ei tarvitse erikseen mennä vaan ne on siellä missä muutenkin asioidaan. Itse en ainakaan alkaisi tilaamaan koiranruokasäkkiä verkkokaupasta vaan nappaisin sen mukaan joko ruokakaupasta tai aulassa olevasta eläinkaupasta (näin myös toimin silloin kun vielä koira oli taloudessa)

Mitä tulee puruleluihin, raapimapuihin ynnä muihin, sanoisin miltei kaikkien myyvän samaa paskaa eri paketissa. Eli saatavuus on tässäkin valttia.

Verkkokauppa vaikutti minusta ihan normaalilta verkkokaupalta. En keksinyt siitä äkkiseltään mitään huonoa (en nyt toisaalta mitään niin ihmeellisen säväyttävääkään).

 

31.1.2020 - 17:46

Erik

+110
Liittynyt:
3.1.2017
Viestejä:
227

KLssä alustavia tietoja hintarangesta.  Ei yllätyksiä. Pääosin kyseessä EQTn exit - vähän kasvurahaa samalla sisään niin optiikka paranee. As expected, sitting out this one. Hintaväli aika lailla odotuksiin eli kallis. Näillä hinnoilla kun hyppää sisään niin ei tulevaisuuden tuotot näytä ruusuisilta. 

31.1.2020 - 17:51

Aki Pyysing

+13747
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7056

Eipä juuri twiittiini lisättävää. Twiittien postaaminen foorumille on kuulemma helpottunut. Ei tarvitse enää poistaa hymiöitä. Ja täytyy olla tosi helppoa, kun miekin osaan.

Twitterissä vaan valitaan "upota twiitti", ja sitten aukeavasta twitter publish -ikkunasta "copy code". Sitten paha rasti, eli pitää painaa vihreää Embed Media näppäintä täällä (alarivissä toinen oikealta ja ainoa värillinen) ja kopioida siihen.

31.1.2020 - 19:11

Jimbomonster

+18
Liittynyt:
7.5.2017
Viestejä:
29

Omien kokemusten mukaan m&m on ihan eri tasolla palveluhalukkuudessa myymälöissään kuin muut lemmikkieläinkaupat missä on tullut käytyä. Myyjät ovat myös suhteellisen asiantuntevia ja vakuuttavat ainakin tuulipuvut melko helposti. Ala on järjettömän hyväkatteista, ja ketju on viisaasti pysynyt poissa eläinmyynnistä. Jos palvelut saadaan saman katon alle (trimmaus, pesu, kynsienleikkuu jne) on ketjulla myös hyvin kasvu varaa, koska näiden palvelujen tarjonta on pitkälti yksittäisten yrittäjien riemunkirjavaa puuhastelua. Palvelut hyödyntävät liikepaikkoja ja tarjoavat jotain mitä verkosta ei saa. 

Itse olen aina odottanut, että ketjun listautuessa ostan jos valuaatio on järkevä. Katsotaan mitä antiesitteessä sanotaan.

3.2.2020 - 14:50

Keskittäjä-Keijo

+24
Liittynyt:
31.12.2018
Viestejä:
19

Kylläpä on ylätappiin hinnoiteltu anti. Luokkaa 2-3 kertaa kalliimpi, mitä olisin kuvitellut.

No, nykyiset omistajat ottaa fyrkkansa pois, eihän siinä mitään väärää ole.

 

Kuvittelisin, että tähän osallistuu sellaiset, joille aihepiiri on lähellä sydäntä, eivätkä juurikaan ne, jotka sijoittavat enemmän numeroiden kautta.

 

3.2.2020 - 14:51

Erik

+110
Liittynyt:
3.1.2017
Viestejä:
227

Oleellisin osin esite luettu. Ei yllätyksiä. 
 

Iso velkataakka, bisneksen kasvu maltillistunut, tase täynnä goodwilliä. Klassinen PEn exit. Ei voi kenellekään suositella. Ehkä jos on paljon lemmikkejä ja osakkeenomistajana saisi hyviä alennuksia? Sekin taitaa olla turha toivo.

 

Toissavuosi oli yllättävän heikko, viime vuosi taasen hyvä - kun hullu hevonen ravaa hetken tasaisesti niin pannaan hevonen myyntiin. PE 101. 

3.2.2020 - 15:00

Oligopoliko

+11
Liittynyt:
8.11.2019
Viestejä:
37

Mustin listautumisesitteessä oleva tilinpäätös on vuonna 2017 päättyneeltä tilikaudelta? En ymmärrä miksi noin vanha tilinpäätös.

 

Muuten osaisko joku selittää rautalangasta tällaiselle taliaivolle, että miten lopullinen merkintähinta muodostuu kun on käytössä tuo haarukka 5,65 - 9,35 euroa? Miten tällaiseen voi lähteä ylipäätään sijoittamaan jos ei tiedä mikä merkintähinnaksi muodostuu? Jos minä esim. päädyn laskelmillani siihen, että voisin lähteä mukaan jos hinta on 7,5 euroa tai alle niin kuinka tällaiseen uskaltaa lähteä mukaan kun hinta voikin olla 9,35 euroa? Kuka sen päättää tai mikä sen määrittää mikä muodostuu lopulliseksi merkintähinnaksi?

3.2.2020 - 15:16

Farseer

+2445
Liittynyt:
20.7.2016
Viestejä:
1732

Hieman kyl fiilis jäi samaksi kuin markkinointiesitteen (https://www.mustigroup.com/wp-content/uploads/2020/02/Musti_Group_Markkinointiesite-1.pdf) vikan sivun kuvassa, missä näytetään koiran persettä. Arvostus vain liian kova suhteessa lukuihin ja potentiaaliin, etenkin kun iso velkataakka. Hintahaarukan laajuus kertoo että rahastusta halutaan, mutta riskiä ei haluta kantaa että menee perseelleen.

Taidan silti käydä listautumistilaisuudessa, jos sieltä saisi kuvan firman todellisesta arvopotentiaalista. Ehkä siellä tarjotaan muutakin kuin koiran kuivamuonaa.

3.2.2020 - 15:21

Lyyrikko

+252
Liittynyt:
23.8.2018
Viestejä:
256

En todellakaan osallistu. Tällaista kioskia voisi harkita luokkaa P/E 10-14x. En varsinaisesti yllättyisi, mikäli tässä markkinasentimentissä tämä menisi jopa puihin.

3.2.2020 - 16:47

Hynägrande

+1814
Liittynyt:
21.8.2017
Viestejä:
1248

Ahdistava valuaatio. Saatan silti merkata, mutta jätän päätöksen viimeiselle päivälle. Koronavirus voi aiheuttaa pientä räminää kapitalismin rattailla, mikä voi heijastua tähänkin.

Rahastus haisee ja en tiedä haluan merkata vain sillä perusteella että "joku kuitenkin haluaa ostaa ne kalliimmalla". 

3.2.2020 - 17:47

palikka

-1
Liittynyt:
7.4.2018
Viestejä:
1
Oligopoliko kirjoitti:

Mustin listautumisesitteessä oleva tilinpäätös on vuonna 2017 päättyneeltä tilikaudelta? En ymmärrä miksi noin vanha tilinpäätös.

 

Muuten osaisko joku selittää rautalangasta tällaiselle taliaivolle, että miten lopullinen merkintähinta muodostuu kun on käytössä tuo haarukka 5,65 - 9,35 euroa? Miten tällaiseen voi lähteä ylipäätään sijoittamaan jos ei tiedä mikä merkintähinnaksi muodostuu? Jos minä esim. päädyn laskelmillani siihen, että voisin lähteä mukaan jos hinta on 7,5 euroa tai alle niin kuinka tällaiseen uskaltaa lähteä mukaan kun hinta voikin olla 9,35 euroa? Kuka sen päättää tai mikä sen määrittää mikä muodostuu lopulliseksi merkintähinnaksi?

 

Käsittääkseni tuo lopullinen hinta asetetaan tarjousaikana ilmenneen kysynnän perusteella, eli instikkasijoittajat antavat alustavia sitoumuksia mihin hintaan ja paljonko olisivat valmiita merkkaamaan ja sen mukaan asetetaan lopullinen hinta. Yleisöannissa taas merkittäessä maksetaan korkeimman hinnan mukaan eli minimimerkintä on 100 osaketta hinnalla 9,35€, loput sitten palautetaan jos hinta asettuu alemmalle tasolle.

3.2.2020 - 20:19

Farseer

+2445
Liittynyt:
20.7.2016
Viestejä:
1732

Ei vakuuttanut listautumisinfo. Paljon liikearvoa taseessa, paljon velkaa ja korkea arvostus yhdistettynä nykyisten omistajien myynteihin toi mieleen lähinnä rahastuksen ja nojaaminen yhden hyvän vuoden lukuihin ei lisää uskottavuutta. 

Tuntui kahvipöydässä monesta muustakin siltä ettei myös kyetty kunnolla vastaamaan kysymyksiin.

6.2.2020 - 18:16

Erik

+110
Liittynyt:
3.1.2017
Viestejä:
227

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/mustin-ja-mirrin-listautumishinta-herattaa-hammennysta-osakehinnassa-valtava-haarukka/89fb1727-db06-4179-8f6a-87eb565c1716

 

Vittu mitä touhua. Haarukan alapääs luulee pääsevänsä halvalla sisään, mut todellisuudessa omistusosuus tosi paljon pienempi kun osakemäärä isompi. Ts hintahaarukka onkin 280m +\- 20m vähän yksinkertaistaen (greenshoe optiota huomioimatta). Kyllä ne EQT:lla on neroja. Kunpa ammattilaiset ja tuularit näkis tästä läpi. Saa nähdä onnistuuko listautuminen tällästen temppujen kanssa. 

10.2.2020 - 10:25

Hynägrande

+1814
Liittynyt:
21.8.2017
Viestejä:
1248

Taidan skipata tän. Voi olla että jää pikavoitto saamatta, mutta hyvin voi tulla myös sellainen koirankakkapussi käteen ja sitten ihmettelen että miksi ei ole roskista johon sen voisi dumpata.