Heh. Mie en tosiaan edes katsonut kurssia, kun ajattelin, etten viitsi lisätä, mutta en droppiin myydäkään. Myin sitten sen yhden erän @17,81, jonka olin 20 senttiä halvemmalla ostanut joku aika sitten.
Neste tarjosi tuloksen osalta vanhaa tuttua: Q2 surkea ja ohjeistusta alaspäin. Osakereaktio kuitenkin merkittävästi positiivinen ja hurja päivänsisäinen swingi ylöspäin. Summasin ajatuksiani tähän. Nesteellä on aika pitkä ja puuduttava tulospuhelu, mutta tällä kertaa siellä oli ihan mielenkiintoisiakin aiheita.
Lomareissun jälkeen oli aikaa uppoutua Nesteen Q2 tulokseen. Olipahan surkeaa. Toisaalta uskon Q2 olevan heikoin kvartaali toivottavasti pitkään aikaan. Yhtiöllä on ihan uskottavia tarinoita, miksi tilanne - kilpailutilannekin - paranee. Käy lukemassa.https://t.co/cwQYaNtuv1
Voiko olla niin, että Nesteen nousu liittyy siihen, että Kamala Harris on siirtynyt suosikiksi siellä missä alastomuus on tabu, mutta käsiaseen kantaminen peloissaan miehekästä?
Tuollaiset perjantaiset Black Rockin 5 pinnan liputukset ainakin mie otan negatiivisena indikaattorina. Jos niillä on viisi jostain, se tarkoittaa, että ne voi latoa sen taululle minä päivänä hyvänsä mistä tahansa syystä.
Voiko olla niin, että Nesteen nousu liittyy siihen, että Kamala Harris on siirtynyt suosikiksi siellä missä alastomuus on tabu, mutta käsiaseen kantaminen peloissaan miehekästä?
Tuollaiset perjantaiset Black Rockin 5 pinnan liputukset ainakin mie otan negatiivisena indikaattorina. Jos niillä on viisi jostain, se tarkoittaa, että ne voi latoa sen taululle minä päivänä hyvänsä mistä tahansa syystä.
Kamala lienee parempi presidentti Nesteelle. Tänään kuitenkin tuli Kaliforniasta indikaatiota, että jatkossa uusiutuvia laitettaisiin tankkeihin enemmän kuin aiemmin oltiin mietitty. Ehdotustah tästä tuli jo eilen illalla, mutta tänään alkuillasta siitä alkoi näkyä analyytikoiden kommenttia ja osake lähti aika nopeasti sen jälkeen raviin.
Muistan kun ostin 15.5. taksin takapenkillä Nestettä 1000 kappaletta 19 haminoissa. Sijoitusillassa oli Nesteestä puhetta ja kerroin osaneeni tullessa tonnin lisää. Tänään huomasin, että niitähän tulikin 10 000 kappaletta.
Aloin purkaa postitiota @20,20😎.
Parempi olla syntynyt sunnuntaina kuin kovin näppärä sormistaan.
Tämä positio jäi osin purkamatta😭. Note to self: näppihäiriöt paikataan heti, kuten meklarin käsikirjassa lukee, eikä jäädä gämbläämäänMutta myynnit koukin kaikki takaisin ja nyt olen taas purkuhommissa.
Tätä postausta etsiessäni törmäsin vanhaan Neste-kolumniini, jossa olin esittänyt kesäennustuksia:
Näen nimittäin teelehdistäni mahdolliseksi sekä nousun kuin tunnin päästä Viagrasta että lörpsähdyksen kuin Risto Ulmala Helsingin EM-kisojen kympillä 1994.
Tämä oli sekä hyvä ennustus, että hauskasti sanottu. Siis omasta mielestäni. Sitten tajusin, että lukijoista tyyliin 3% tietää kuka on Risto Ulmala. Viagran tunnissa tulevan vaikutuksen tietänee useammat.
Tätä postausta etsiessäni törmäsin vanhaan Neste-kolumniini, jossa olin esittänyt kesäennustuksia:
Näen nimittäin teelehdistäni mahdolliseksi sekä nousun kuin tunnin päästä Viagrasta että lörpsähdyksen kuin Risto Ulmala Helsingin EM-kisojen kympillä 1994.
Tämä oli sekä hyvä ennustus, että hauskasti sanottu. Siis omasta mielestäni. Sitten tajusin, että lukijoista tyyliin 3% tietää kuka on Risto Ulmala. Viagran tunnissa tulevan vaikutuksen tietänee useammat.
Mutta nyt moni selvittää Googlella asiaa. Eihän kaikkea kirjoiteta pienimmän yhteisen nimittäjän mukaan.
Myin puolet Nesteistä pois 19,8 kohdalla ja nyt taidan holdailla loppuja "toistaiseksi". Vähän vaikea nyt nähdä mihin asti on nousuvaraa(Tm), mutta kun momentumia on niin antaapa mennä.
Tällaisiin uutisiin voisi imo reagoida enemmänkin kuin +4% @20,96
Mie ostin 15.5. 10.000 Nestettä @19,005. Tosin piti tehdä avg down tonnilla, mutta sattuuhan noita. Olisi kiva kertoa, että miulla on ne timanttikätenä salkussa. Mutta eipäs olekaan, viimeisetkin noista menivät kahdenkympin pinnassa. Nyt on salkussa henkisesti 21€ - 31€ alkuvuodesta ostettuja.
Olin ajatellut etten luovu @19,2 ja @18,8 ostetuista ainakaan alle 22:n ja tässä lähennytään hiljalleen syksyn osinkopuolikasta 0,6e (täsmäys 02.10.) joten pitänen aiemmasta kiinni. Kurssi aaltoilee nyt 21:n paikkeilla, vähenteleekö joku isommin vai yrittääkö pidätellä kurssia ja tankkailla?
Edit: Aha, joku ei tykännyt -no ei tarvitse! Voihan mennä ihan suteen ja kurssi lähtee valumaan. Möin Fortumia koska olin näkevinäni tällä enemmän nousuvaraa joten en nyt heti treidaile poiskaan.
Olin eilen kokouksessa, jossa sain pyyhkeitä Neste-ostoksistani. Saisipa jostain Jumalan Käden, jolla ostaa vain oikeaan aikaan osakkeita. Tai edes oikeita osakkeita.
Jutun oikea pointti on siinä, että jos joku katkaisee jalkansa, aika harva tulee kertomaan, että "Mie en oo ikinä jalkaani katkaissut". Vaikka tämä olisi siis tottakin. Mutta jos avaudut somessa osakeasioissa epäonnistumisistasi, käytännön varmasti joku savolainen tulee sinne kertomaan, miten hän on tosi taitavasti tehnyt sekä sittä että ehkä tätäkin. Eikä edes ymmärrä vaikuttavansa vähän yksinkertaiselta tai vähintään henkselienpaukutteluhalukkaalta.
Ostimme Nestettä salkkuun uutena yhtiönä helmikuussa ja lisäsimme sitä toukokuussa kurssin laskettua kevään aikana. Ajoituksemme osoittautui kuitenkin heikoksi, sillä Neste antoi pian kauppamme jälkeen tulosvaroituksen, kun tämän vuoden odotettu tulostaso osoittautui ennakoituakin heikommaksi...
Ei tuo ajoitus paljoa huonommin voinut nytkään mennä. Mielenkiinnolla odottamaan seuraavaa päivitystä näinkin rujon negarin jäljiltä:
Yhtiö ohjeistaa nyt, että sen uusiutuvien tuotteiden kokonaismyyntimäärä kasvaa viime vuodesta ja nousee noin 3,9 miljoonaan tonniin. Uusiutuvan lentopolttoaineen myyntimäärän odotetaan olevan 0,35-0,55 miljoonaa tonnia. Uusiutuvien tuotteiden koko vuoden keskimääräisen vertailukelpoisen myyntimarginaalin odotetaan olevan 360-480 dollaria tonnilta.
Aiemmin yhtiö ohjeisti, että sen uusiutuvien tuotteiden kokonaismyyntimäärän odotetaan kasvavan edellisvuodesta ja nousevan noin 4,4 miljoonaan tonniin. Uusiutuvan lentopolttoaineen myyntimäärän yhtiö odotti aiemmin olevan 0,5-0,7 miljoonaa tonnia. Uusiutuvien tuotteiden koko vuoden keskimääräisen vertailukelpoisen myyntimarginaalin odotettiin olevan 480-580 dollaria tonnilta.
Öljytuotteiden osalta Nesteen ohjeistus säilyi ennallaan.
Luonnollisesti en itsekään ole kuivilla. Hieman kevennystä tein kun satuin olemaan hereillä pian negarin julkaisun jälkeen.
Ostimme Nestettä salkkuun uutena yhtiönä helmikuussa ja lisäsimme sitä toukokuussa kurssin laskettua kevään aikana. Ajoituksemme osoittautui kuitenkin heikoksi, sillä Neste antoi pian kauppamme jälkeen tulosvaroituksen, kun tämän vuoden odotettu tulostaso osoittautui ennakoituakin heikommaksi...
Ei tuo ajoitus paljoa huonommin voinut nytkään mennä. Mielenkiinnolla odottamaan seuraavaa päivitystä näinkin rujon negarin jäljiltä:
Yhtiö ohjeistaa nyt, että sen uusiutuvien tuotteiden kokonaismyyntimäärä kasvaa viime vuodesta ja nousee noin 3,9 miljoonaan tonniin. Uusiutuvan lentopolttoaineen myyntimäärän odotetaan olevan 0,35-0,55 miljoonaa tonnia. Uusiutuvien tuotteiden koko vuoden keskimääräisen vertailukelpoisen myyntimarginaalin odotetaan olevan 360-480 dollaria tonnilta.
Aiemmin yhtiö ohjeisti, että sen uusiutuvien tuotteiden kokonaismyyntimäärän odotetaan kasvavan edellisvuodesta ja nousevan noin 4,4 miljoonaan tonniin. Uusiutuvan lentopolttoaineen myyntimäärän yhtiö odotti aiemmin olevan 0,5-0,7 miljoonaa tonnia. Uusiutuvien tuotteiden koko vuoden keskimääräisen vertailukelpoisen myyntimarginaalin odotettiin olevan 480-580 dollaria tonnilta.
Öljytuotteiden osalta Nesteen ohjeistus säilyi ennallaan.
Luonnollisesti en itsekään ole kuivilla. Hieman kevennystä tein kun satuin olemaan hereillä pian negarin julkaisun jälkeen.
Näitä sattuu. Minäkin ostin eilen Nesteet takaisin pitkän tauon ja harkinnan jälkeen. Negari tuli, kun olin aamupalalla, mutta huomasin sen melkein heti. Minuutti meni lukemiseen ja luetun ymmärtämiseen. Kun uusiutuvien volyymi JA hinta kumpikin laski reippaasti, oli no brainer kääntää takki. Tappio rajautui tasan 50 senttiin per lappu, nykykurssilla ei harmita.
Nesteen johtoa syytettiin kuitenkin minusta jälkikäteen hauskasti siitä, että se ei osaa suomalaisittain kehua itseään ja tällä aiheuttaa itse kurssilaskut. Nyttemmin valitus on ollut ennemmin sitä, ettei realistisia odotuksia olla tuotu tietoon. Tästä tulee vähän mieleen kun porukka valittaa negarin ajankohdasta, tai tavasta, tai paikasta.
Ruotsalainen talousmedia Affärsvärlden listaa joukon Euroopassa lopetettuja uusiutuvien polttoaineiden hankkeita: vetäytyjien joukossa BP, Chevron, Shell ja Ørsted. Metsäyhtiö SCA:n biopolttoainepomo toteaa uusiutuvien markkinan olevan poliittisesti luotu ja penää EU:lta täsmällisempää sääntelyä esim. jakeluvelvotteiden noudattamiseen. Muita jutussa mainittuja syitä hankkeiden lopettamiseen ovat kiinalainen halpatuonti ja kohonnut korkotaso. Tanskalainen energia-alan asiantuntija uskoo, että vihreistä polttoaineista (HVO, SAF, vety) ei tule koskaan kilpailukykyisiä taloudellisessa mielessä.
Eli Nesteen vallihauta uusiutuvissa on näin ollen osaltaan se, että muut eivät uskalla investoida. Toisaalta tuoreimman negarin valossa näyttää vahvasti siltä, että etumatkasta ja vallihaudasta huolimatta uusiutuvien tuotanto ei ole Nesteellekään mikään kultakaivos.
"Vaikka markkina nyt on hieman vaikea, niin pitkällä aikavälillä tämä on houkutteleva markkina Nesteelle. Meidän kyvykkyyksillämme pärjäämme todennäköisesti kilpailijoita paremmin myös haastavassa markkinatilanteessa.”
Mietintätauon myötä Ørsted teki lopullisen päätöksen SAF-hankkeensa lopettamisesta (uutinen tanskaksi). Miten mahtaa kehittyä Nesteen asema SAF-markkinassa…?
Mietintätauon myötä Ørsted teki lopullisen päätöksen SAF-hankkeensa lopettamisesta (uutinen tanskaksi). Miten mahtaa kehittyä Nesteen asema SAF-markkinassa…?
Ørsted on päättänyt keskittyä tuulivoimaan ja vihreään vetyyn, jota pitää ydinalueenaan uusiutuvissa. Lisää voi olla tulossa. Vapaasti käännettynä:
Green Fuels for Denmarkista tuli näin yksi monista vihreitä polttoaineita koskevista hankkeista, joita Ørsted on lykännyt tai hyllyttänyt viime kuukausina. Yhtiö on luopunut kahdeksasta vihreiden polttoaineiden yhdestätoista projektistaan.
Muut, ainakin toistaiseksi, jatkavat nyt puheena olevassa hankkeessa - aika näyttää, miten käy.
Muut hankkeen kumppanit selvittävät kuitenkin mahdollisuutta jatkaa Green Fuels for Tanskaa ilman Ørstediä ruorissa.
Green Fuels for Denmark näki päivänvalon jo vuonna 2020, kun Kööpenhaminan lentoasema, Mærsk, DSV, DFDS, SAS ja Ørsted liittyvät projektiin tuottaakseen vihreää polttoainetta Tanskassa.
Kööpenhaminan lentoaseman kestävän kehityksen johtaja Maria Skottte pitää Ørstedin päätöstä valitettavana ja korostaa, että lentoasema tekee edelleen yhteistyötä muiden yritysten kanssa kehittääkseen vähemmän ilmastoa haitallisia polttoaineita.
Mukana on siis SAS, josta KLM-Air France äskettäin osti kohtalaisen suuren siivun. Se on edelläkävijä uusiutuvan lentopolttoaineen käyttäjänä - maailman ensimmäinen kaupallinen lento, jolla uusiutuvaa käytettiin, lennettiin KLM:llä. Jokaisella Amsterdamista lähtevällä lennolla osa polttoaineesta on jo pitkään ollut vihreää. Mutta tuo osuus on edelleen vain 1 % ja KLM suoraan sanoo, että sen hinta on 4-5 kertaa kerosiinin hinta. Tällä hetkellä KLM tarjoaa lennon ostajille tilaisuuden maksaa ylimääräistä ja saada prosenttia nostettua. On helppo nähdä, miksi osuus on pieni eikä merkittävästi kasvussa. KLM on kymmenessä vuodessa päässyt 0,5 %:sta 1 %:iin.
Joku uusiutuvia lentopolttoaineita siis kuitenkin ostaa, ja vaikka määrät junnaavat, toki Nesteelle on himpun parempi, jos potentiaalinen kilpailija luovuttaa jo ennen starttipistoolin laukausta.
Nesteen osari. Onko luottamus ensi vuoden kysyntään laskussa?
"Jatkossa keskitymme entistä enemmän operatiiviseen toteutukseen ja kurinalaisuuteen pääoman käytössä. Olemme vakuuttuneita pitkän aikavälin arvonluontipotentiaalistamme, mutta meidän on seuraavaksi arvioitava lyhyen aikavälin painopisteitämme. Olemme juuri käynnistäneet kattavan ja koko konsernin laajuisen täyden potentiaalin analyysin siitä, miten voimme hyödyntää arvonluonnissa kaikkia mahdollisia tekijöitä. Tavoitteena on varmistaa vahva suoritus- ja kilpailukyky erilaisissa markkinaolosuhteissa."
Laajempi katsaus taas tutulla viiveellä kun ehdin. Otsikot luettuani:
Asiakastilaisuuden jälkeen päivän suuri pihistys Nesteen kurssiin. PLUSSALLA! Tulos oli varmaan ok. No ei ollut vaan aivan seitanin huono 🤮 uusiutuvien marginaali ja liikevoitto rumasti alle. Toinen Q putkeen kun surkea tulos ja osake nousee. Ehkä se kohta tekee oikeasti pohjia. pic.twitter.com/8OmuwHxcIn
Reaktio on ihan ymmärrettävä siihen nähden, että odotukset Q3 osarilta olivat pelonsekaiset. Odotuksissa oli huono tai helvetin huono. Osake käytännössä valui alas 10 päivää ennen osaria. Uskaliaita ostajia ei liiemmin ollut ja myyntipaine kertoi, että osariin ei uskalleta ajaa ainakaan täysin vankkurein. Katseet on jo vuodessa 2025 ja jos/kun SAF regulaation myötä tulee uutisia, niin ehkä siinä vaiheessa kannattaa jo olla kyydissä? Käppyröitä kun tuijottelee, niin ollaan alampana kuin viikko sitten ja 41 pinnaa alempana kuin puoli vuotta sitten.
Mietinpä tässä vielä semmoista, että ilmastonmuutoksen torjumiseksi on monenlaisia keinoja. Se onko käytetyn paistinrasvan tankkaaminen lentokoneisiin se tehokkain tapa? Mielestäni on parikin syytä uskoa, että näin ei ole.
Ensinnäkin käytettyä paistinrasvaa yms. raaka-ainetta on saatavilla irrallaan siellä täällä rajallinen määrä. On selvä, että jos sen kysyntä kasvaa niin hinta nousee mikä taas tekee siitä kannattamattomampaa. Lentopetroolista ei olla valmiita maksamaan mitä tahansa, sen poliitikotkin ymmärtävät. Eli sitä ei olla valmiita tukemaan niin paljon, kuin hyvät katteet vaatisivat. Joko porukka lopettaa lentämisen, tai poliitikot vaihtuvat (niin kuin on jo käynyt ja Jenkeissä todennäköisesti myös pian). Lentoyhtiöt optimoivat pieniä katteitaan pitkälti lentopetroolin kulutuksella. Siellä on matikkanerot jo perinteisellä petroolilla laskemassa kuorman jakoa, kiihtyvyyksiä, lentokorkeuksia ynnä muita seikkoja joilla voidaan optimoida kulutus. Sinne tankataan VAIN pakollinen vähimmäismäärä kalliimpaa ainetta, mutten se on suoraan katteista pois.
Laivoissa on taidettu biodieselvaihe aika pitkälti ohittaa ja siirtymä on suoraan ammoniakkiin ja muihin kustannustehokkaampiin litkuihin. Jotenkin on semmoinen viba, että Neste on nesteessä.
Mietinpä tässä vielä semmoista, että ilmastonmuutoksen torjumiseksi on monenlaisia keinoja. Se onko käytetyn paistinrasvan tankkaaminen lentokoneisiin se tehokkain tapa? Mielestäni on parikin syytä uskoa, että näin ei ole.
Ensinnäkin käytettyä paistinrasvaa yms. raaka-ainetta on saatavilla irrallaan siellä täällä rajallinen määrä. On selvä, että jos sen kysyntä kasvaa niin hinta nousee mikä taas tekee siitä kannattamattomampaa. Lentopetroolista ei olla valmiita maksamaan mitä tahansa, sen poliitikotkin ymmärtävät. Eli sitä ei olla valmiita tukemaan niin paljon, kuin hyvät katteet vaatisivat. Joko porukka lopettaa lentämisen, tai poliitikot vaihtuvat (niin kuin on jo käynyt ja Jenkeissä todennäköisesti myös pian). Lentoyhtiöt optimoivat pieniä katteitaan pitkälti lentopetroolin kulutuksella. Siellä on matikkanerot jo perinteisellä petroolilla laskemassa kuorman jakoa, kiihtyvyyksiä, lentokorkeuksia ynnä muita seikkoja joilla voidaan optimoida kulutus. Sinne tankataan VAIN pakollinen vähimmäismäärä kalliimpaa ainetta, mutten se on suoraan katteista pois.
Laivoissa on taidettu biodieselvaihe aika pitkälti ohittaa ja siirtymä on suoraan ammoniakkiin ja muihin kustannustehokkaampiin litkuihin. Jotenkin on semmoinen viba, että Neste on nesteessä.
Niinpä - minäkään en ole vielä tähän mennessä onnistunut (jaksanut) ymmärtämään, miten lentokoneen päästöt vähenee, jos lentopetroli on valmistettu paistinrasvasta tms. jätteistä.
Ymmärrän kyllä sen, että öljyvarantoja säästyy, mutta hiilidioksidipäästöjen vähenemistä tuskin tapahtuu.