Jotenkin vierastan "mun yhtiö on parempi kuin sun yhtiö"-nokittelua. Itse lupaan olla valmis rakastumaan ainakin väliaikaisesti joka ikiseen yhtiöön - kunhan vain hinta on kohdillaan.
Omat sanomiset on vain nokittelua Aspiren johdon suuntaan joiden raportit kvartaalista toiseen samaa markkinointipaasausta täydellisestä tuotteestaan ja maailman dominoinnista. Ongelma tietenkin että eihän Aspiren väki näitä tekstejä täältä lue.
Kaikki sijoitustiedot käyttäjät jotka Aspireen sijoittaneet ovat varmasti olleet tyytyväisiä pörssikurssin nousuun ja yhden anonyymin suunsoittajan kirjottelut ei paljoa siinä sivussa hetkauta.
Omat sanomiset on vain nokittelua Aspiren johdon suuntaan joiden raportit kvartaalista toiseen samaa markkinointipaasausta täydellisestä tuotteestaan ja maailman dominoinnista. .
Samaa mieltä Tsachin hehkutuksista. Itselle suurin negatiivinen tekijä Aspiressa.
Näkisin koko vuoden erittäin otollisena iGaming firmoille joilla myös vedonlyönti osana liiketoimintaa. Aspiren kohdalla Q4 presentaatiosta tykkäsin siitä, että lähitulevaisuuden tärkeimpiä juttuja olivat BtoBetin integraatio alustaan ja valmistautuminen Euro 2021 turnaukseen.
Q1 / 2021 Covid
Q2 / 2021 Covid + Euro 2021 fudis
Q3 / 2021 Euro 2021 fudis + Olympialaiset
Q4 / 2021
Q1 / 2022 Olympialaiset
Rahapelaaminen tuppaa olemaan koukuttavaa. Kun antaa pikkusormen niin sillä on tapana viedä muutakin. Siksi en näe koronan jälkeen alalla aivan vastaavanlaista riskiä pelaamisen vähentymisenä kuin näen vaikkapa Kamuxilla, Harvialla ja rakennustarvikkeita myyvillä liikkeillä, vaikka jonkinlainen lyhytaikainen kuoppa voisi tietysti tullakin. En nimittäin aio tänä vuonna uusia viime kesänä tehtyä terassia, eikä naapuri varmaankaan vaihda viime syksynä etelän lomien sijaan mökillä viettämänsä kesän myötä säästyneillä varoilla ostamaansa autoa. Viime vuonna vaihdetut kiukaatkin kestänevät vielä jokusen vuoden. Rokotustilannetta kun katselee niin nämäkin alat saanevat kuitenkin vielä 2021 apuja pandemiasta, mutta eivät välttämättä aivan samassa mittakaavassa kuin 2020.
2021 Q1 ja Q2 mennään nähdäkseni koronabuustilla ja extrana Euro 2021. Q3:a jonka oletan olevan slottien osalta rokotusten ja kesän myötä pehmeä kuten useimmilla peliyhtiöillä oli 2020 vauhdittaa kuitenkin vetopuolella sekä fudis että olympilaiset. Mutta tuo Q4 / 2021 voi olla jännä mittari sille kuinka paljon nettipelaaminen ottaa hittiä kun elämä alkaa normalisoitua koronan jäljiltä. Tuloksia sieltä saadaan about samoihin aikoihin kun talviolympialaiset ovat jo startanneet joten jonkinlainen erikoistilanne tulee olemaan kvartaaliraportteja tutkiessa päällä.
Näillä ajatuksilla jatkan kohti iGaming-firmojen melko posketonta ylipainottamista salkussa.
Scout gaming signas sitten ATG:n. Yllättävän vaisuks jäi omasta mielestä kyl reaktio (tällä hetkellä kurssi 57kr/+5%). Ihmettelen jos ei 100kr pauku rikki ennen vappua.
Scoutin Q4. Kasvu jatkuu. Suurinpiin omistajiin liittynyt Norjan pankki (2,5%) Norks tippingin vanavedessä. Norsk tipping ei kuitenkaan vielä livessä. Mielenkiintoista seurata jatkossa.
Näkisin koko vuoden erittäin otollisena iGaming firmoille joilla myös vedonlyönti osana liiketoimintaa. Aspiren kohdalla Q4 presentaatiosta tykkäsin siitä, että lähitulevaisuuden tärkeimpiä juttuja olivat BtoBetin integraatio alustaan ja valmistautuminen Euro 2021 turnaukseen.
Q1 / 2021 Covid
Q2 / 2021 Covid + Euro 2021 fudis
Q3 / 2021 Euro 2021 fudis + Olympialaiset
Q4 / 2021
Q1 / 2022 Olympialaiset
Rahapelaaminen tuppaa olemaan koukuttavaa. Kun antaa pikkusormen niin sillä on tapana viedä muutakin. Siksi en näe koronan jälkeen alalla aivan vastaavanlaista riskiä pelaamisen vähentymisenä kuin näen vaikkapa Kamuxilla, Harvialla ja rakennustarvikkeita myyvillä liikkeillä, vaikka jonkinlainen lyhytaikainen kuoppa voisi tietysti tullakin. En nimittäin aio tänä vuonna uusia viime kesänä tehtyä terassia, eikä naapuri varmaankaan vaihda viime syksynä etelän lomien sijaan mökillä viettämänsä kesän myötä säästyneillä varoilla ostamaansa autoa. Viime vuonna vaihdetut kiukaatkin kestänevät vielä jokusen vuoden. Rokotustilannetta kun katselee niin nämäkin alat saanevat kuitenkin vielä 2021 apuja pandemiasta, mutta eivät välttämättä aivan samassa mittakaavassa kuin 2020.
2021 Q1 ja Q2 mennään nähdäkseni koronabuustilla ja extrana Euro 2021. Q3:a jonka oletan olevan slottien osalta rokotusten ja kesän myötä pehmeä kuten useimmilla peliyhtiöillä oli 2020 vauhdittaa kuitenkin vetopuolella sekä fudis että olympilaiset. Mutta tuo Q4 / 2021 voi olla jännä mittari sille kuinka paljon nettipelaaminen ottaa hittiä kun elämä alkaa normalisoitua koronan jäljiltä. Tuloksia sieltä saadaan about samoihin aikoihin kun talviolympialaiset ovat jo startanneet joten jonkinlainen erikoistilanne tulee olemaan kvartaaliraportteja tutkiessa päällä.
Näillä ajatuksilla jatkan kohti iGaming-firmojen melko posketonta ylipainottamista salkussa.
Tämä olikin hyvä avaus! Mielestäni hyvin tärkeä kysymys nykyhetkessä jokaiselle rahapeliyhtiö-sijoittajalle pitäisikin olla miten näille käy kun maailma normalisoituu? Tämä on mielestäni myös yksi syy miksi rahapeliyhtiöt näyttävät historiallisen halvalta osan silmissä, koska nyt ollaan "kotoilusyklin" huipulla.
Itse en näe olympialaisia isona vedonlyönti-tapahtumana (pienet volyymit, rajattu piiri joka seuraa "tosissaan"), mutta Q3 voi mennä vielä koronasta palautuessa. Q4 oletan että korona on selätetty ja patoutunut kysyntä kaikelle missä ei istuta kotona/pidetä turvavälejä purkautuu. Tässä tilanteessa arvioin että online- casino sekä casino/vedonlyönti liikevaihto tulee -15% alas year on year, koska vertailuna on koronakvartaali jossa ollut paljon urheilusarjojen otteluita. Samasta syystä 2022 liikevaihdot tulevat noin -4% alas vuodesta 2021, koska vertailuvuodessa on 2.5-3 koronakvartaalia.
Toisiaan vastaan taistelevat voimat: Patoutunut kysyntä kaikelle viihteelle mikä ei oo kotona istumista vs uhkapelien siirtymyninen nettiin vauhditus koronan johdosta. Euro 2021 pitäminen ei myöskään taida olla vielä ihan 100% varmaa, mutta toivotaan että kisat pidetään. Ennustetta tietty sekoittaa jenkki-osavaltioiden jatkuva osittainen avautuminen, mutta saksan, hollannin yms. lisärajoitukset tasapainoittavat yhtälöä.
Mitäs ajatuksia muilla rahapeli-sijoittajilla on aiheesta?
Tämä olikin hyvä avaus! Mielestäni hyvin tärkeä kysymys nykyhetkessä jokaiselle rahapeliyhtiö-sijoittajalle pitäisikin olla miten näille käy kun maailma normalisoituu? Tämä on mielestäni myös yksi syy miksi rahapeliyhtiöt näyttävät historiallisen halvalta osan silmissä, koska nyt ollaan "kotoilusyklin" huipulla.
Itse en näe olympialaisia isona vedonlyönti-tapahtumana (pienet volyymit, rajattu piiri joka seuraa "tosissaan"), mutta Q3 voi mennä vielä koronasta palautuessa. Q4 oletan että korona on selätetty ja patoutunut kysyntä kaikelle missä ei istuta kotona/pidetä turvavälejä purkautuu. Tässä tilanteessa arvioin että online- casino sekä casino/vedonlyönti liikevaihto tulee -15% alas year on year, koska vertailuna on koronakvartaali jossa ollut paljon urheilusarjojen otteluita. Samasta syystä 2022 liikevaihdot tulevat noin -4% alas vuodesta 2021, koska vertailuvuodessa on 2.5-3 koronakvartaalia.
Toisiaan vastaan taistelevat voimat: Patoutunut kysyntä kaikelle viihteelle mikä ei oo kotona istumista vs uhkapelien siirtymyninen nettiin vauhditus koronan johdosta. Euro 2021 pitäminen ei myöskään taida olla vielä ihan 100% varmaa, mutta toivotaan että kisat pidetään. Ennustetta tietty sekoittaa jenkki-osavaltioiden jatkuva osittainen avautuminen, mutta saksan, hollannin yms. lisärajoitukset tasapainoittavat yhtälöä.
Mitäs ajatuksia muilla rahapeli-sijoittajilla on aiheesta?
Mun ajatukset ovat hyvin samansuuntaiset ArvoPaavon kanssa. Mielestäni markkinoilla (kuten ihmisillä ylipäätään) on taipumus yliarvioida lyhyen aikavälin kehitystä ja aliarvioida pitkän aikavälin kehitystä. Tein yli 500k tuottoa menemällä käytännön all-in vuosi sitten rahapelifirmoihin (pääasiassa Aspireen, mutta muihinkin), kun niiden kurssit menivät lattiasta läpi, vaikka kaikki käytännön järki sanoi, että kyseessä on niille lyhyellä tähtäyksellä tilaisuus eikä uhka. Nyt kun tautitapaukset ovat olleet maailmalla laskussa jo hyvän aikaa ja on vain ajan kysymys milloin rokotteet palauttavat normaaliolot, olen vastaavasti myynyt rahapeliyhtiöitä ja pyrkinyt ottamaan tilalle toimialoja, jotka ovat todella kärsineet koronasta. Kuluttajilla on huomattavaa patoutunutta kysyntää kaikkeen siihen, mikä on viimeisen vuoden ollut säpissä: matkailu, ravintolat, elämykset, jne. jne. Mä uskon, että massiiviset kulutusjuhlat voi estää vain viruksen muuntuminen resistentiksi tyyliin kaikille oleville rokotteille, mutta vaikka en ole kompetentti arvioimaan eksaktisti tämän skenaarion todennäköisyyttä, sen täytyy olla todella pieni.
Syklisten yhtiöiden ostaminen syklin huipulla on harvoin hyvä idea. Rahapeliyhtiöitä ei ehkä yleisesti olla ajateltu kovin "syklisiksi", mutta tämä korona on ollut todellinen supersykli näille pajoille.
Syklisten yhtiöiden ostaminen syklin huipulla on harvoin hyvä idea. Rahapeliyhtiöitä ei ehkä yleisesti olla ajateltu kovin "syklisiksi", mutta tämä korona on ollut todellinen supersykli näille pajoille.
This.
Tosin nyt musta vähän tässä ketjussa ehkä vedetään mutkat suoriksi koronasta. En ole täysin eri mieltä mutta ei tämä 100% todennäköisyydellä ole taputeltu keväällä Igame mielessä vaikka toki supersyklin voi aika todennäköisesti lopettaa huhtikuuhun. Tiukimmat rajoitukset loppuu kun kuolemat hyytyy vaikka tartuntoja vielä tulisikin - riskiryhmäthän rokotetaan ekaksi. Mutta siis on tässä vielä tanssahtelua ja potentiaalisia hidasteita, pointteja:
1. Monessa maassa kuten Suomessa koronatoimet tuntuvat vain suhteellisesti ärhäköityvän niin yhteiskunnan kuin yksilöidenkin taholta. Jotenkin tuntuu, että moni taho keskittyy toimien "täydellistämiseen hifistelyn ja oppimisen kautta" sensijaan, että ajattelisivat big bicture eli esimerkiksi Suomessa kuolemat jo selkeässä laskussa. Pelkään, että monessa maassa rajoitukset vedetään tarpeettoman pitkälle ja tarpeettoman vahvasti koska poliittisesti on vain niin paljon helpompaa olla näin näkyvässä asiassa "vastuullinen" kuin olla notta "hupsis, avattiin liian aikaisin, vanhuksia kuoli". (..ja eihän tässä linessä olisikaan mitään vikaa jos ei olisi sitä toistaa vaakakuppia eli esim. mitä tapahtuu ikäluokille 18-22 ja heidän tulevaisuudelleen koronarajoitusmyllyssä. 90-Luvun lama vei yhdeltä sukupolvelta paljon ja korona ja siihen reagointi on ollut varsinkin sosiaalisesti monelle nuorelle aika tuhoisa tapahtuma).
2. Kauako rokotukset puree, tuleeko kolmas tai neljäs aalto ensi talvena vielä? Ei se rokotusten teho ole kuitenkaan vielä kirkossa kuulutettu/täysin todistettu ja voi virusvariantit muuntuakin resistantimmiksi. Voi tulla jotain koronahäntiä, back clash:iä...musta nyt budjetoidaan aika suoraviivaista koronan pikaista poistumista - ehkä koska ihmisten mentaali ei kestä enää muuta.
3. Tää kolmas on pointti, missä mulla on imo jotain kompetenssia. Oon ihmistieteilijä taustalta ja fakta on, että ihmisten osallistuminen kasaantuu ja toisaalta passivoituminen passivoi. Eli siis ihmiset ovat nyt tottuneet koronan myötä oleiluun, himoissa chillailuun. Vaikka massia on sukanvarressa niin en oleta, että ihmisten liikkeellelähtö himoista on suoraan nollasta sataan vaan aktivoituminen lisääntyy pikkuhiljaa niillä jotka yleensä vielä aktivoituvat. Slottien skippaaminen ulkoilun takia voi olla aluksi vähemmän dramaattista kuin moni ajattelee. Jengi on vähän passivoitunut.
4. Asioiden yleinen nettiin meno koronan myötä...poistuuko kun korona poistuu? Ja missä määrin poistuu.
En tiedä, oliko näissä paljon valoa. Pointti oli kai tuoda vähän malttia siihen ajatukseen, että "satavarmasti" kun rokotukset etenee niin igaming rommaa isosti. Voi se tropatakin mutta case ei musta niin selkeä, kuin vuosi sitten kun korona tuli ja itsekin laitoin Velhon tavoin kiinni ja satoja tuhansia tuli vaikka vähemmän kuin Velholle.
Q4/22 ainakin näillä näkymin myös jalkapallon MM-kisat, joka on suurin tapahtuma vetofirmoille.
Itse olen oman näkemykseni joskus tuonne Aspire ketjuun laittanut. Oman näkemykseni mukaan katson, että korona vain kiihdytti kasvua väliaikaisesti, eikä takapakkia oteta(niiataan kyllä). Eli pidän uuden tavan(iGaming) ja teknologian omaksumista pysyvämpänä ilmiönä kuin se äkkiseltään kuvitellaan. Otetaan vaikka esimerkkinä digitaalinen allekirjoitus. Harva digitaalisen allekirjoituksen teknologian omaksunut enää väkisin haluaa rahdata persettään sinne pankkiin tms. laittamaan puumerkkiä paperiin, jotta se voidaan skannata digitaaliseen arkistoon. Selvää on, että Korona oli se Kullitettu Joutsen(TM, PP) igaming alalle.
Oletetaan yllä oleva markkinan luonnolliseksi kasvuksi = CAGR, luonn = 11,5%. Peliyhtiöiden tuloksia tuli aika paljon perattua läpi. Perstuntumani sanoo, että markkinan kasvoi noin 20-25% vuonna 2020. Oletetaan yläpää eli 25%. => CAGR 2020-2027 = 11,5%. CAGR 2021-2027 = 9,34%, kun huomioidaan 2020 25% kasvu. Jatketaan vielä omalla näkemyksellä, että tänä vuonna markkina kasvaa 7%. Tämä sillä perusteltuna, että kunhan koronasta päästään, niin dippi nähdään, mutta siihen saakka musiikki soi ja väki tanssii. Tällöin vuosille 2022-2027 vuosille jää edelleen CAGR 10%. Olisi myös ihan perusteltua olettaa, että koronan johdosta päätyi iGaming pariin paljon sellaista väkeä, joka ei olisi koskaan iGaming muuten siirtynyt(ikäluokka 65v+), jotka tykänneet slotteja painella, rullaa pyörittää ja vastaavaa. Nämä asiakkaat tulivat Kullitetun Joutsenen saattelemana markkinoille, eikä ne ollut varmasti tuolla arvioissa mukana.
Yhteenvetona oma näkemys on, että igaming sektori sai merkittävän bonuksen koronasta. Minun näkemyksen mukaan tämä ei kuitenkaan täysimääräisesti syönyt tulevaisuuden kasvua, vaan pitkällä(>5v) ajalla kasvatettiin sitä. Varmasti tulen jotain pelialan osakkeita omistamaan jatkossakin(tällä hetkellä ainoastaan Aspirea salkussa), mutta heppa vaihtunee tai hepat lisääntyy välillä. Varmasti saadaan rumia lukuja alalle hetkellisesti yksittäisistä maista/osavaltioista, kun muut maat/osavaltiot jne tekevät Texasit eli kaikki auki. Tämä kuitenkin hukkuu massaan, kun avautumiset tulee jakaantumaan ~18kk välille arviolla. Itse veikkailen, että peräpeilistä päästään aikanaan tarkastelemaan iGamingille kovempia CAGR kuin yllä ehdotettu aikavälille 2019-2030 ja arvailen markkinan tuplaavan ~6v välein ~12,5% CAGR.
Valideja pointteja sinänsä kuitenkin esitetty yllä. Itse äänestän kuitenkin rahallani, että musiikki soi ja nettislotit pyörii.
Todella hyviä pointteja kaikilta keskustelijoilta, täällä on kyllä huippusisältöä tarjolla
Sen verran tarkennan omiani, että pääpointtini on riski ylipainottaa sektoria "syklin huipulla". Sinänsä pitkän aikavälin näkymät lienevät hyvät (pitää vaan huomioida regulaatioriskit) ja kyseessä kasvuala, varmasti hyviä tuottoja saatavilla erityisesti sellaisille, jotka osaavat analysoida yksittäisiä firmoja muita paremmin. Myöskin koronan vaikutukset voivat mennä pidemmälle kuin mitä minä näen, eli ylituotot voivat jatkua pidempään kuin mitä oletan. Koronan "päättymisen" jälkeen odotan kyllä suuria kulutusjuhlia ja gamingin dippausta, koska en usko ihmisten käyttäytymisen oikeasti muuttuneen koronan vuoksi merkittävällä tavalla. Uskon että samppanjapullo vaan odottaa poksahtamistaan kun rajoitukset puretaan. Odotan myös että markkina tulee ylireagoimaan gaming-firmojen osalta ensimmäisiin kvartaaleihin, jolloin korona ei enää vaikuta, koska YoY vertailut tulevat näyttämään rumilta. Vähän sen jälkeen voi olla hyvä tilanne lisätä painoa sektorille.
Aloin jo kirjoittamaan omia ajatuksiani auki, mutta luin sitten että PP, jippej ja Velho kommenteissaan jo ehtivät kertomaan kaiken mitä itse ajattelen tilanteesta :)
jippej kirjoitti:
Olisi myös ihan perusteltua olettaa, että koronan johdosta päätyi iGaming pariin paljon sellaista väkeä, joka ei olisi koskaan iGaming muuten siirtynyt(ikäluokka 65v+), jotka tykänneet slotteja painella, rullaa pyörittää ja vastaavaa. Nämä asiakkaat tulivat Kullitetun Joutsenen saattelemana markkinoille, eikä ne ollut varmasti tuolla arvioissa mukana.
Ylen juttu Veikkauksen tuotoista 2020 sotii vähän tätä ajatusta vastaan. Mutta siitä ei voi vetää pitkälle meneviä johtopäätöksiä, lähinnä sen että Veikkauksen online slotit eivät keränneet valtavia massoja sen takia että markettislotit olivat kiinni.
"Nettipeli-innokkuus ei myöskään vuoden aikana vaihdellut sen mukaan, olivatko peliautomaatit auki vai kiinni."
Osakepinoni on vinoutunut viime aikojen dippiostelun myötä liian painavaksi ja turhan kasvu/riskipitoiseksi epävarmaan markkinatilanteeseen nähden. Joten jostain on raskain sydämin luovuttava. Uhmapelipuolelta salkusta löytyy jotenkin merkittävävin määrin Pen National Gamingiä, Aspirea ja Evolution Gamingiä. Globaalin tasapainon vuoksi PEN jää itselleni vielä ainakin muutamaksi kuukaudeksi. Joten pölkylle jäävät Evon ja Aspiren päät.
Aspire ja Evolution ovat viimeisen puoli vuotta olleet rakkaita ja tuotteliaita lapsiani. Aspirea olen jonkin verran kotiuttanut matkan varrella ja tällä hetkellä molempien paino salkussani on melko tasan 1:1.
Joten jos ja kun luovun jommasta kummasta, niin mikä olisi heittonne: kumpi lihoiksi ja kumpi jää salkkuun, jos tavoitteena on seuraavan 1-2 vuoden paras tuotto?
Aspiressa lienee parempi hype- ja ihan realistinenkin globaalien markkinoiden valloituskerroin, joten siinä mielessä pelkät fiilispohjaiset tuntemukset valitsisivat Aspiren tuolileikin voittajaksi.
Mutta Evolution Gaming on edennyt myös kuin juna vähemmällä kohinalla.
Mikä olisi heittonne (vastuu toki jää minulle), kumpi lähtee ja kumpi jää? Tällaiset päätökset ovat tällä hetkellä harvinaisen vaikeita kun tuntuu, että yhtiöiden lyhyen- ja keskipitkän arvon määrittää Google, some sekä ahneus/paniikkikerroin, eikä taskulaskin ja avainluvut - varsinkin pelialalla, jossa lopputuotteen arvon määrittää kuluttajien lompakon kesto ja unelmat/ahneus.
Aspiressa lienee parempi hype- ja ihan realistinenkin globaalien markkinoiden valloituskerroin, joten siinä mielessä pelkät fiilispohjaiset tuntemukset valitsisivat Aspiren tuolileikin voittajaksi.
Ihan mielenkiinnosta, mihin perustuu Aspiren realistinen maailmanvalloitus? Ja olisiko siis kyse siitä, että isoimmat pelilafkat ottaisivat Aspiren alustan käyttöön, vai että Aspiresta tulisi ihan rahapelientarjoajana maailman suurimpia?
Tuskin kukaan ottaa Aspiren maailmanvalloitusta kovin kirjallisesti. Pikemminkin tarkoitetaan, että bisnes on edelleen aivan hyvällä pienellä kaksinumeroisella kasvu-uralla.
"With this decision New York could potentially become the largest sports betting market in the US as the state records 210.6% increase on year-on-year gross sports betting revenue"
Ja Betsson nyt virittelemässä B2B vedonlyöntituotettaan valmiiksi USAn markkinoille.
Ribacka jatkanut tänään GIG ostojaan ja yhteismäärä alkaa olla jo 5 milj kpl. Tuolla ollaan jo top 3 suurimmissa omistajissa helmikuun lukujen perusteella.
Evo:lta ihan loistava Q1/21 ja nyt jännätään miten Kindred performoi huomenna.
First quarter of 2021 (Q1 2020)
Operating revenues increased by 105% to EUR 235.8 million (115.1)
EBITDA increased by 150% to EUR 160.1 million (64.1), corresponding to a margin of 67.9% (55.7)
Profit for the period amounted to EUR 132.0 million (54.2)
Earnings per share before dilution amounted to EUR 0.62 (0.30)
Evo:lta ihan loistava Q1/21 ja nyt jännätään miten Kindred performoi huomenna.
Siinä missä Tsachi rakentelee monsteria Aspiresta, Evolution on jo. Toimari Carlesund: "...There is a lot to be proud of, but what is most exciting is that we have just begun. With the new opportunities now opening up in new markets, our recharged product offer and strong brand line-up and our continuously growing team of creative, talented and hardworking people – the next 15 years are bound to be more revolutionary and more exciting than what we have seen so far."
En ihmettelisi, jos kehittelevät jonkinlaisen interaktiivisen slotin yhdistäen Live Casinot.
Betsson https://www.betssonab.com/en/investor-relations antoi mielestäni pehmeän tuloksen Q1 +12% liikevaihto(+2% orgaaninen). 1.1.-5.2. välille annettu trading update +11%, joka tarkoittaa että noin vastaavalla on jatkunut. Q2:lle annettu trading update:
The average daily revenue in the second quarter 2021 until April 25 was 12 percent higher than the average daily revenue of the full second quarter 2020. Adjusted for negative currency effects, the average daily revenue until April 25 was 24 percent higher than the average daily revenue of the full second quarter 2020.
Valuutoissa on tullut tauluun aika rajusti. Yleisesti ihan hyvin näkyy ala kuitenkin vetävän. Aspire omistajana tämä kuitenkin lohduttaa kovasti, että mentiin noin ennakkoon annettujen liikevaihdon kasvujen mukaan. Aspire ilmoitti Q4 yhteydessä +34% tammikuulle. Muista osareista päällimmäisenä mieleen jääneet:
- EVO on hirviö
- Liikevaihdon kasvu skaalaa hyvin tulokseen(EVO, Kambi jne)
- Markkina on voinut hyvin, jopa lihavasti Q1 ja vaikuttaa edelleen jatkuvan
Betsson https://www.betssonab.com/en/investor-relations antoi mielestäni pehmeän tuloksen Q1 +12% liikevaihto(+2% orgaaninen). 1.1.-5.2. välille annettu trading update +11%, joka tarkoittaa että noin vastaavalla on jatkunut. Q2:lle annettu trading update:
The average daily revenue in the second quarter 2021 until April 25 was 12 percent higher than the average daily revenue of the full second quarter 2020. Adjusted for negative currency effects, the average daily revenue until April 25 was 24 percent higher than the average daily revenue of the full second quarter 2020.
Valuutoissa on tullut tauluun aika rajusti. Yleisesti ihan hyvin näkyy ala kuitenkin vetävän. Aspire omistajana tämä kuitenkin lohduttaa kovasti, että mentiin noin ennakkoon annettujen liikevaihdon kasvujen mukaan. Aspire ilmoitti Q4 yhteydessä +34% tammikuulle. Muista osareista päällimmäisenä mieleen jääneet:
- EVO on hirviö
- Liikevaihdon kasvu skaalaa hyvin tulokseen(EVO, Kambi jne)
- Markkina on voinut hyvin, jopa lihavasti Q1 ja vaikuttaa edelleen jatkuvan
- Saksa on paska maa
Aspire-omistajana hieman huoletti tuo kuinka pahasti Saksassa oli tulosta runneltu, olen käsityksessä että olisi niillekin suht tärkeä alue. Muuten kyllä Aspiren kannalta ihan positiivisia vertailukohtia.
Pääsi kyllä yllättämään, että Betsson tuon tuloksen jälkeen nyt 4% plussalla😳
Yllättävä reaktio toki tämä +5%, mutta onhan tuolla lukujen takana positiivisia ajureita tulevaisuuteen. Revenuen maantieteellinen jakautuminen jatkunut (Nordic enää 31%), ja USA:n launchia ollaan parhaillaan valmistelemassa 120 henkilön voimin. Saksa yms...
GIG:lta vahva Q1 -tulos tänään. Luulisi kelpaavan markkinalle.
Gaming Innovation Group Inc. (GiG) reports Q1 2021 revenues of €18.3 million and an EBITDA of €4.6 million.
“The first quarter of 2021 is a strong start to the year and another positive step forward for Gaming Innovation Group, with strong results driven from the work and strategic initiatives pushed through in the last 12 months. We are happy with the overall progress, and look forward to continuing to grow towards our long term objectives”, says Richard Brown, CEO of GiG.
Financial Highlights
Revenues in Q1 2021 were €18.3m (11.2), up 64%, all organic growth
Normalised revenues were €15.4m (10.7), an increase of 44%
EBITDA in Q1 2021 was €4.6m (0.6), up 674%, normalised EBITDA margin increased to 29.6% (5.5%)
Normalised revenues for Platform Services were €5.2m (3.8), an increase of 19% , with a positive quarterly EBITDA of €0.3m (-1.6)
Revenues in Media Services at all-time high of €10.0m (8.2) in Q1 2021, an increase of 23%, EBITDA was €4.6m (4.5)
EBITDA for Sports Betting Services was €-0.4m (-1.7) an improvement of €1.3m, driven by operating expenses reduction of 75%
Positive EBIT of €1.3m (-4.7) in Q1 2021, an improvement of €6.0
Operational Highlights
Two new agreements were signed for Platform Services in the first quarter, with one new agreement signed so far in the second quarter
Completed the development for five new brands, whereof three are live on the platform and the remaining pending the client’s decision to launch, expected in Q2 2021
Media Services continued its positive development in the quarter, with all-time high revenues and FTDs up 56% YoY, and 31% QoQ
Completed the technical infrastructure and data migration project that was started in Q4 2019
Awarded ISO 27001:2021 certification for its frontend development solution and content management system
Events after Q1
Signed an agreement for the provision of GiG’s iGaming platform to power a new online casino for the European market, operating on its own license
One brand went live early May, two additional brands are ready to go live, and the remaining integration pipeline stands at 10 brands as of today
GiG Media delivered another all-time high in revenues in April, up 10% on Q1 2021 average with another all-time high in FTD’s referred
April has developed positively and normalised revenues are up 35% compared to the same period last year
Initiated refinancing of the SEK 400 million bond that matures in June 2022
TOP COMPONENTS AS OF 01-Jun-2021 Company Ticker Country Currency Index Weight (%)
ENTAIN PLC ENT LN Equity IM GBP 8.01%
EVOLUTION AB EVO SS Equity SE SEK 7.72%
FLUTTER ENTERTAINMENT PLC FLTR LN Equity IE GBP 7.17%
DRAFTKINGS INC DKNG UW Equity US USD 6.91%
SCIENTIFIC GAMES CORP-A SGMS UW Equity US USD 5.68%
CAESARS ENTERTAINMENT INC CZR UW Equity US USD 5.62%
WYNN RESORTS LTD WYNN UW Equity US USD 5.24%
MGM RESORTS INTERNATIONAL MGM UN Equity US USD 5.23%
CHURCHILL DOWNS INC CHDN UW Equity US USD 4.80%
BOYD GAMING CORP BYD UN Equity US USD 4.73%
Kiva, että eurooppalaisillekkin tulee tarjolle valmiiksi hajautettu sektorituote. Nähtäväksi jää aiheuttaako tämä pienempivaihtoisiin indeksissä mukana oleviin yhtiöihin vastaavaa ostopainetta amerikan serkkunsa tapaan.