9.12.2020 - 15:07

Tuntematon käyttäjä (ei varmistettu)

-604
Liittynyt:
Viestejä:
1399
mzone kirjoitti:

EU on jo säätänyt että väsymyksen ja tarkkaavaisuuden seuranta tulee pakolliseksi 2022-2024 välisenä aikana uusiin autoihin vaiheittain. Kamerat näyttää olevan paras teknologia tuon toteuttamiseen. Todellisuutta on eikä scifiä.

https://tekniikanmaailma.fi/auto-varoittaa-pian-kuljettajaa-ylinopeudest...

Jos 8 eurolla saa IP arskat, niin samalla rahalla saa taatusti myös ei-IP lasit joita voi säilyttää autossa. Ei kovin kallis investointi. 

 

Nämä ovat auton liike rataa ja ohjaus välineitä tarkkailevia välineitä. Esim. Volvolla ja mersulla on sivuillaan niistä esittelyt. Silmää tarkkailevan järjestelmän pakollisuus on scifiä. Saatika sitten ajoa estävä toiminta. 

0
0
9.12.2020 - 15:18

hauturi

+3208
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
2371

Joo, minullakin on ollut jo useammassa autossa tuollainen vireystila-avustin. En ole perehtynyt mihin se analyysinsä perustaa, mutta aika arvalla se niitä taukoja suosittelee. Volvon systeemi on siitä mukava, että se ehdottaa myös taukopaikkaa ja yhdellä napin painalluksella ehdotuksen saa asetettua naviin kohteeksi, jos tauon tosiaan haluaa pitää (kertaakaan en ole kyllä halunnut)

0
0
9.12.2020 - 15:27

mzone

+74
Liittynyt:
7.8.2017
Viestejä:
78

>Nämä ovat auton liike rataa ja ohjaus välineitä tarkkailevia välineitä. Esim. Volvolla ja mersulla on sivuillaan niistä esittelyt. Silmää tarkkailevan järjestelmän pakollisuus on scifiä. Saatika sitten ajoa estävä toiminta. 

Noissa on se ongelma että eivät tunnista jos kuski käyttää vaikka puhelinta. Level 1-4 autonomous driving vaatii sen että kuski seuraa liikennettä joten nuo vanhat tekniikat joutavat lähivuosina museoon.

Kannattaa lukea se ketju jos haluaa perehtyä aiheeseen syvemmin.

0
0
9.12.2020 - 15:23

Tinggeli

+3013
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939
NYG kirjoitti:

Ammattiliikenteessä on tosiaan muitakin pakollisia turva varusteita kuten ajopiirturit ja nopeuden rajoittimet. Taitaa kuitenkin olla sivu juonne bisneksen kannalta.

Voitko kertoa enemmän esimerkiksi näistä nopeudenrajoittimista ja ajopiirtureista jotka väitteesi mukaan on pakollisia jakeluautoissa, takseissa ja sairaankuljetusautoissa. Noita kaikkia ajoneuvoja kun käytetään ammattiliikenteessä. Ja jos nopeudenrajoitin tai ajopiirturi onkin johonkin ajoneuvoluokkaan asennettu, niin onko niitä edes pakko käyttää?

0
0
9.12.2020 - 15:25

Tuntematon käyttäjä (ei varmistettu)

-604
Liittynyt:
Viestejä:
1399
Tinggeli kirjoitti:

 

NYG kirjoitti:

Ammattiliikenteessä on tosiaan muitakin pakollisia turva varusteita kuten ajopiirturit ja nopeuden rajoittimet. Taitaa kuitenkin olla sivu juonne bisneksen kannalta.

 

Voitko kertoa enemmän esimerkiksi näistä nopeudenrajoittimista ja ajopiirtureista jotka väitteesi mukaan on pakollisia jakeluautoissa, takseissa ja sairaankuljetusautoissa. Noita kaikkia ajoneuvoja kun käytetään ammattiliikenteessä. Ja jos nopeudenrajoitin tai ajopiirturi onkin johonkin ajoneuvoluokkaan asennettu, niin onko niitä edes pakko käyttää?

Voit varmaan itse guuglata mitä missäkin on. Raskaissa ajoneuvoissa on eniten rajoittavia järjestelmiä. Alko lukkoja henkilö kuljetuksissa.

 

0
0
9.12.2020 - 15:26

Tinggeli

+3013
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939
NYG kirjoitti:

Tämä oli juurikin se mitä tarkoitin. Ei saa tehtyä niin aukottomaksi että voisi tulla pakolliseksi estoksi. Vapaaehtoinen lisä varuste toki.

Ihan hullua puhetta.

Koita nyt vääntää tämä ajatuksesi meille ymmärtämättömille ihan vaikka rautalangasta. Miten niin ei voi tulla pakolliseksi. Onhan alkolukkokin tullut.

 

0
0
9.12.2020 - 15:28

Tuntematon käyttäjä (ei varmistettu)

-604
Liittynyt:
Viestejä:
1399
mzone kirjoitti:

Noissa on se ongelma että eivät tunnista jos kuski käyttää vaikka puhelinta. Level 1-4 autonomous driving vaatii sen että kuski seuraa liikennettä joten nuo vanhat tekniikat joutavat lähivuosina museoon.

Kannattaa lukea se ketju jos haluaa perehtyä aiheeseen syvemmin.

Itse ajavat autot on toinen hype joka viimein laantunut. Sellaisia ei ole ihan heti tulossa julkisiin tiloihin. Erikois alueille kyllä kuten varastoihin ja halleihin.

Olikin sattumalta tänään juttu aiheesta

https://www.hs.fi/talous/art-2000007670248.html

0
0
9.12.2020 - 15:46

Tinggeli

+3013
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939
NYG kirjoitti:
Voit varmaan itse guuglata mitä missäkin on.

Minun ei tarvitse googlata koska tiedän varsin hyvin. Tämä oli enemmänkin testi, tiedätkö sinä lainkaan niistä asioista joista täällä nyt melko aktiivisesti kirjoittelet. Reputit tämänkin testin joten...

NYG kirjoitti:
Raskaissa ajoneuvoissa on eniten rajoittavia järjestelmiä. Alko lukkoja henkilö kuljetuksissa.

Ilmeisesti ne raskaat ajoneuvot joita ajan lähes viikottain eivät ole vielä riittävän raskaita, koska niissä ei ole ajopiirturia eikä nopeudenrajoitinta. Toisen kokonaispaino on 18 tonnia ja toisen 28 tonnia. Ensimmäinen kulkee 130 km/h ja jälkimmäinen vaatimattomat 115 km/h.

En ole vielä nähnyt yhtäkään alkolukkoa normaalissa taksissa. Rikkovatko ne lakia?

0
0
9.12.2020 - 15:47

Tinggeli

+3013
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939
hauturi kirjoitti:

Joo, minullakin on ollut jo useammassa autossa tuollainen vireystila-avustin. En ole perehtynyt mihin se analyysinsä perustaa, mutta aika arvalla se niitä taukoja suosittelee.

Myös oman kokemukseni mukaan ainakaan Mersun nykyinen järjestelmä ei ole kovin fiksu. Se seuraa kyllä vääriä asioita, päättlisin sen antamista virheellisistä kahvitaukoehdotuksista. Smart Eye:n järjestelmä on lähtökohtana mielestäni parempi järjestelmä.

0
0
9.12.2020 - 15:43

Montella

+93
Liittynyt:
29.3.2020
Viestejä:
130
Jeans kirjoitti:

 

Montella kirjoitti:

Yhdys sana virhe.

 

Dharman tapa yrittää pysyä anonyymina.

Ah, niinpä tietysti, kiitos.

0
0
9.12.2020 - 15:50

Tuntematon käyttäjä (ei varmistettu)

-604
Liittynyt:
Viestejä:
1399
Montella kirjoitti:

Yhdys sana virhe.

Minulla on lukihäiriö. Kirjoitan pitkät sanat mielluummin erikseen niin näen onko ne oikein.

0
0
9.12.2020 - 15:49

Tinggeli

+3013
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939
Jeans kirjoitti:

Dharman tapa yrittää pysyä anonyymina.

Mietinkin jo tuossa, että kuka bannattu on (taas) perustanut uuden tilin kun ulkoasu muuten vaikutti niin kovin tutulta.

0
0
9.12.2020 - 16:16

mzone

+74
Liittynyt:
7.8.2017
Viestejä:
78

>Itse ajavat autot on toinen hype joka viimein laantunut. Sellaisia ei ole ihan heti tulossa julkisiin tiloihin. Erikois alueille kyllä kuten varastoihin ja halleihin.

Ei ne tulekaan hetkessä vaan vaiheittain. Kokonaan itseajavat autot yleistyvät vasta joskus 2030 tai jopa 2040 luvuilla. Siirtymävaiheessa autot osaavat ajaa tietynlaisissa olosuhteissa ja kuskin valvonnassa (level 1-4). Tämä kehitys etenee 2020 luvulla. Tämän mahdollistamiseksi siirrytään kamerapohjaisiin DMS järjestelmiin lähivuosina.

Ei autonvalmistajat huvikseen laita rahaa autojen itseohjautuvuuteen vaan kyllä niillä halutaan myös tehdä rahaa kaupallistamalla sitä tekniikkaa nyt ja lähitulevaisuudessa eikä sitten joskus.  Auto joka vaikka osaa pitää itsensä kaistalla mootttoritiellä kuskin valvonnassa on eri asia kuin kokonaan itse ajava auto ilman valvontaa.

0
0
9.12.2020 - 17:06

Indrid Cold

+533
Liittynyt:
3.12.2020
Viestejä:
702

[quote=

Ilmeisesti ne raskaat ajoneuvot joita ajan lähes viikottain eivät ole vielä riittävän raskaita, koska niissä ei ole ajopiirturia eikä nopeudenrajoitinta. Toisen kokonaispaino on 18 tonnia ja toisen 28 tonnia. Ensimmäinen kulkee 130 km/h ja jälkimmäinen vaatimattomat 115 km/h.

Suomessa piirturipakko astui voimaan vuonna 1978.

Ajopiirturi – Wikipedia

Digitaalinen ajopiirturikortti | Traficom

 

0
0
9.12.2020 - 18:14

Tinggeli

+3013
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939
Indrid Cold kirjoitti:

Suomessa piirturipakko astui voimaan vuonna 1978.

Ajopiirturi – Wikipedia

Digitaalinen ajopiirturikortti | Traficom

Kun näköjään osaat Googlea käyttää, niin googletappa sitten, milloin sitä pakollista piirturia ei tarvitse asentaa ja jos sellainen sattuukin olevan asennettu, milloin sitä ylipäätä pitää käyttää. Mikä on piirturin primääri funktio?

Niillä raskailla ajoneuvoilla (vm. 2005 ja 2019) joilla ajelen, niissä ei ole piirturia ja jos olisi, sitä ei tarvitse käyttää. Muutenkaan jos ajelen mitä tahansa kuorma-autoa (raskasta ajoneuvoa), minun ei tarvitse piirturia käyttää. Vaikka sellainen olisi asennettu.

Sitten vaan googlettamaan miksi näin.

0
0
9.12.2020 - 19:03

Indrid Cold

+533
Liittynyt:
3.12.2020
Viestejä:
702

veikkaan että ajat Oulan poroja Sevettijärveltä teurastamolle tai sitten kuskaat tummien hevosautoa Vermoon. Sitä alapeukkua voi vaikka käyttää työntämään sitä hernettä syvemmälle nenään.

0
0
9.12.2020 - 19:19

Heikin Ashi

+2629
Liittynyt:
9.2.2019
Viestejä:
887

Kauniiltahan nämä asiaan paneutuneen Punasilmän ennustamat käppyrät edelleen näyttävät. Toki on muistettava, että kauniillta ne ovat näyttäneet aiemminkin. Löysin papereistani, että Punasilmän net sales ennuste vuodelle 2019  oli aikoinaan 156 (toteutuma 50)  ja ebitennuste 28 (toteutuma -106) ja vuodelle 2020 net sales ennuste 228 (toteutuma ilmeisesti  70) ja ebitennuste 69 (toteutuma luokkaa -66).  Tuo 2021 net sales ennuste oli 332 ja on nyt pudotettu lukemaan 148. Eli ihan pientä terveen punaposkista etunojaa on punasilmillä paperin osalta ollut. Lienevätkö tehneet aiemmat roknoosit krapula-aamuna.  En ole kuitenkaan myymässä (ainakaan vielä) tätä mukavaa, toistaiseksi varsin vähäistä spekulatiivilaarin paperia, kun hypeä tuntuu riittävän. 

0
0
10.12.2020 - 07:24

TheSouthSeaCompany

+72
Liittynyt:
20.6.2020
Viestejä:
32
NYG kirjoitti:

Paremmin toimii muuten autoissa algot jotka analysoi suuntaa. Jos lähtee liiraan esim. nukahtamisen takia niin herättää. Suunta liikkeeseen saadaan nopeasti vahva autokorrelaatio ja siitä päättely että nyt ei mene kaikki hyvin.

Olen itse konenäköalalla. Väsymyksen tunnistaminen kameran avulla on sinänsä yksinkertainen homma, jollaisen olen joskus antanut tehtäväksi äskettäin valmistuneelle uudelle koodarille. Tietysti tehtävä vaikeutuu huomattavasti kun pyritään 95% tarkkuudesta 99.9% tarkkuuteen.

Vakiintunut tapa väsymyksen tunnistamiseen on silmää tarkkailevan kameran avulla kerätty PERCLOS-muuttuja, joka mittaa sitä miten paljon kuljettaja sulkee silmiään (nykyään sitä käytetään yhtenä parametrina muiden joukossa). Väsyneenä silmiä tulee räpyteltyä useammin ja lisäksi silmä pysyy suljettuna kauemmin, joten väsymys voidaan havaita jo ennen kuin ajokyky heikkenee huomattavasti. Yllä kuvattu auton suuntaan perustuva järjestelmä (joka havaitsee väsymyksen vasta kun ollaan vastaantulijoiden kaistalla) on auttamattoman hidas.

Olen nähnyt kiinalaisen kilpailijan (autoon asennettavan, erikseen ostettavan) laitteen jossa on vierekkäin infrapuna- ja tavallinen optinen kamera, ideana siis se että laite vaihtaa niitä automaattisesti olosuhteiden mukaan. Toki pilkkopimeässä optista kameraa ei voi käyttää joten sen tarve on minusta kyseenalainen.

0
0
13.1.2021 - 12:08

Hynägrande

+1800
Liittynyt:
21.8.2017
Viestejä:
1242

"Smart Eye AB receives a new design win from one of China’s largest OEMs. The order is for one new car model on a new platform, with an estimated revenue of 50 MSEK, based on forecasts of the estimated product life cycle. The potential value from additional design wins on the new platform exceeds 300 MSEK."

Kiitos vain tälle palstalle, muuten en olisi tähän koko firmaan koskenut :) hold ja kohti uusia design voittoja!

0
0
28.1.2021 - 11:28

jarree

+196
Liittynyt:
30.7.2014
Viestejä:
186
B4D455 kirjoitti:

Miksiköhän tää laskee? Tankkauksen vai tyhjennyksen aika?

Meemiraha menee Nokiaan ja muihin. Tankkaus jos uskoa löytyy.

0
0
28.1.2021 - 11:30

Artsipappa

+2164
Liittynyt:
14.7.2016
Viestejä:
1962
B4D455 kirjoitti:

Miksiköhän tää laskee? Tankkauksen vai tyhjennyksen aika?

Koko markkina laskettelee aika reilusti. Paha sanoa mikä juttu. Onko jonkun isomman korjauksen aika(?) Paha sanoa. Mutta omat Smart Eyet sukelsi just inan tappiolle niin voisi ehkä siirtää ne OST:lle. Tyhmästi ostin aikaisemmin AOT:lle.

 

0
0
28.1.2021 - 11:54

Aki Pyysing

OP
+13528
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7016
B4D455 kirjoitti:

Miksiköhän tää laskee? Tankkauksen vai tyhjennyksen aika?

Ei mitään oikeaa tai ainakaan mihinkään rationaaliseen perustuvaa käsitystä. Olen kuitenkin pienellä määrällä treidaillut ja tuplalla holdannut ja tänään koppasin @195,4 sen pienen määrän toisen kerran takaisin. Perusteena siis lähinnä ostohintaa korkeampi myyntihinta. Yleensä tällainen treidailu muuten osoittautuu kannattavaksi vain jos kurssi roikahtaa raskaasti -> tulee vähemmän pataan.

Tai on itse asiassa ihan kokemukseen perustuva näkemyskin, miksi laskee: Kun yleinen kurssikäyrä osoittaa huolestuttavasti kaakkoon, useimmat irroittavat ensimmäisenä reilusti voitolla olevista ja kalliisti hinnoitelluista osakkeista. Smart Eyessa moni on paljon voitolla ja vaatii kyllä optimistista luonnetta määritellä se kovin edullisesti (ainakaan boomerin silmin) hinnoitelluksi.

0
0