Minä myönnän olleeni väärässä sitten, kun Tesla tekee toistuvasti vähintään sellaista tulosta, että p/e olisi luokkaa 10 sillä osakkeen hinnalla, kun itse sanoin osakkeen olevan yliarvostettu. Sanoin näin kun hinta oli noin 300 dollaria ennen splittiä. Karkeasti tämä siis tarkoittaa, että jos Tesla tekee noin 5 miljardin tulosta vuosittain, niin myönnän olleeni väärässä.
Tesla on edelleen vain keskikokoinen (esimerkiksi Volvoa pienempi) autonvalmistaja, joka joutuu jatkuvasti laskemaan hintoja, jotta edes nykyinen melko pieni määrä valmistettuja autoja menisi kaupaksi. Laatuongelmat ovat edelleen olemassa, mikä vaikuttaa selvästi myyntiin fanikunnan ulkopuolella. Euroopassa muut merkit myyvät jo sähköautoja huomattavasti Teslaa enemmän. Kiinan valtauskaan ei oikein mennyt putkeen, koska siellä valmistettuja (melko pientä määrää) autoja laivataan Eurooppaan, vaikka niin ei pitänyt tapahtua.
^^Teslan bisneksen täydellinen onnistuminen tarkoittaisi sijaa 1. tuolla listalla melko isolla erolla seuraavaan. Milloin vain myönnät olevasi ja olleesi jatkuvasti väärässä? Rasittavaa lukea samaa tarinaa samoilta kavereilta, jotka jo ennen 1200% nousuja naureskelivat valuaatiolle.
Tämän ja muiden vastaavien kommenttien takia tämä osake on niin mukava treidattava. Aiemmat shortit osuivat suht nappiin ja nyt mukana S&P500 inclusion kiimassa bulli vivulla.
Tarkennatko? Väitätkö siis, ettei Tesla tule olemaan maailman arvokkain yritys, jos sen liiketoiminta onnistuu täydellisesti? Roboauton/taxin ratkaisu tai oikeastaan ensimmäinen laajamittainen kaupallistaminen nähdäkseni riittää jo tähän. Toki vielä vähintään 5-6 vuotta tarvitaan volyymien kasvattamiseen.
Ja edelleen nappikauppasi noilla sertifikaateilla ei kiinnosta ketään. Itsekin otan shorttia 21.12 inkluusion jälkeen näillä näkymin, koska verotussyistä on järkevämpää shortata kuin myydä osakkeita väliaikaisesti. Toivottavasti ensi vuoden aikana ehtii kasvattamaan osakkeiden määrää taas sadalla tai enemmänkin.
Edit: Tää sellanen aihe josta olisi rennompaa keskustella oluen kanssa livenä, netissä liian tiltti kun itsellä on ja tulee olemaan valtaosa omaisuudesta firmassa ja sitten lukee jostain shorttiosumista, joissa luultavimmin käytetty jotain 0,5% kassasta betsikokoa. Parempi jättää ketju shorteille ja parempihermoisille longeille.
Goldman nosti juuri Teslan suosituksen neutraali -> osta. Tavoitehinta nousi 455 - > 780. Ovatkohan "pojat" ostelleet ennen julkistusta eräiden muiden vesseleiden tapaan ja onko tällä vaikutusta koko EV-markkinaan?
Vilkaisu Norjan kypsempään markkinaan kertoo omaa kieltään. Ovatko sähköautut tavallisia hyödykkeitä, eivätkä rakettitiedettä?
"When looking at our actual profitability, it is very low at around 1% for the past year. Investors are giving us a lot of credit for future profits, but if, at any point, they conclude that’s not going to happen, our stock will immediately get crushed like a soufflé under a sledgehammer!”
"Kun tarkastelemme todellista kannattavuuttamme, se on erittäin alhainen, noin prosentin kuluneen vuoden aikana. Sijoittajat antavat meille paljon luottoa tulevista voitoista, mutta jos he, milloin tahansa, tulevat johtopäätökseen, että näin ei tule tapahtumaan, osakkeemme murskataan heti kuin kohokas moukarin alla!"
jos autot "viedään käsistä" niin miksi tehdään näin?
"Now we learn that despite Tesla apparently seeing strong demand, the automaker added a new incentive for buyers.
Electrek has learned that Tesla authorized today its sale staff in North America to give one year of free unlimited Supercharging for undelivered Model 3 and Model Y vehicles."
Sähköautojen valmistajien kurssikehityksen painopiste velloo ympäri maailmaa:
China’s electric-vehicle makers have surged in value, boosted by bold national green-energy targets and individual investors hoping for a repeat of Tesla Inc.’s stunning performance.
American depositary receipts in NIO Inc., the best known Chinese company focused solely on electric vehicles, have jumped roughly 11-fold this year, lifting its market value to nearly $70 billion as of Wednesday, according to FactSet. In Hong Kong, shares of Warren Buffett-backed BYD Co. , which produces hybrid electric- and gasoline-powered cars, as well as batteries, have more than quadrupled, valuing it at $69 billion.
Sähköautojen valmistajien kurssikehityksen painopiste velloo ympäri maailmaa:
....
Rahaston arvo alkaa peitota Nasdaq-indeksiä ja odotukset ovat kovat - mutta ehkeivät aivan perusteettomia.
Nyt vain eletään sähköautojen osalta boomia kuten vuosituhannen vaihteessa oli teknojen kohdalla. Kaikenlaisien start-up:ien eli sähköautojen madollisien tulevien valmistajaien kurssit ovat raketoineet, mutta Volskwagenin ei ole vielä, vaikka sillä on suuria suunnitelmia ja potentiaalia.
Autojätti Volkswagenaikoo trimmata yhtiön merkittävimmän tuotantolaitoksen eli Wolfsburgin tehtaan vastaamaan sähköisen aikakauden haasteisiin. Tehdas varustellaan sähköautojen tuotantoteknologialla. Wolfsburgin tuotantolaitos on maailman suurin autotehdas joka tekee vuosittain 800 000 ajoneuvoa. Tuotantolaitos automatisoidaan mahdollisimman kattavasti, jonka jälkeen ”mallitehtaassa” keskitytään sähköautojen ja VW-brändin sähköisen lippulaivan tuotantoon. Auton valmistuksen aika lähes puolitetaan nykyisestä ja tulevaisuudessa tehdas tekee auton 10 tunnissa. Jos (kun) projekti onnsituu niin näen että VW:n osakkeessa voi olla nousuvaraa. VW:n osake on tällä hetkellä vielä noin 18% halvempi kuin alkuvuonna.
Mitäs sijoitustiedon asiantuntijat tuumaavat? Millanen perjantai tulossa, meneekö kaikki rauhallisesti vai nähdäänkö kunnon nousuja/laskuja ja draamankaarta viime minuuteilla tai afterissa? Volaa ainakin on kun päivän päätteeksi SP500 indeksirahastojen pitäisi omistaa 110-120 miljoonaa uutta Teslan osaketta. Riittääkö myyjiä? Ovatko isojen possien omistajat myyntilaidalla ja realisoivat voittoja, päivähän taitaa olla varsin mainio isoille myynneille kun ostopuolella tungosta.
Teslan paino SP500-indeksiin tulee olemaan vajaat 2%, indeksisijoittajat ovat passiivista rahaa eli holding the bag. Lähiaikoina triggereitä kurssinousuun ei enää ole jo valmiiksi täyteen ilmaa pumpatussa yhtiössä. Optioiden maxpain tälle erääntymispäivälle on 550 taalaa joten oma valistunut arvaus on laskupäivä ja lasku jatkuu tulevat viikot.
In the end, the index's P/E ratio is an earnings-weighted average, as opposed to a market-cap-weighted one. So while Tesla will count for about 1.5% of the S&P 500, its earnings will represent just 0.2% of the index's total, the strategists said.
ihmettelen suuresti mistä tuo Teslan päätöskurssi 695 taalaa repäistiin,kurssi ei käynyt siellä päinkään kun seurasin sitä livenä. CNBC:llä kurssi muuttui tuoksi 695 taalaa vasta 15 min. kaupankäynnin loppumisen jälkeen.
Inclusion in the S&P 500 changes the nature of a company’s shareholder base. After Tesla is added, roughly 17 percent of its tradable shares will be owned by investors who merely own them because they are in the index, according to analysis from Morgan Stanley.
These passive investors don’t make decisions based on how an individual company is performing. Instead, they buy and sell all 500 stocks in the index as a group, depending on whether money is flowing into their funds or out of them. Over time, this can mean the shares of companies in the index tend to move more as a group.
“As the stock gets included, its volatility goes down,” said Anna Pavlova, a professor of finance at the London Business School who has studied index inclusions. “That’s the dominant effect.”
In a research note this month, analysts at JPMorgan suggested they believed the price could come down once Tesla was included in the index. They recommended that investors who want to add Tesla hold off from buying right away.
“Tesla shares are in our view and by virtually every conventional metric not only overvalued, but dramatically so,” they wrote.
Aika näyttää ja indeksi-etf voi nytkähdellä ylös-alas jonkin aikaa. .
Tuossa ei olisi mitään ihmeellistä jos Teslan markkina-arvo ei olisi yhä 26 miljardia dollaria, yrityksen arvo on siis 810000 $ jokaista sen vuonna 2014 myymää autoa kohti. Tuo toki perustuu odotuksiin, tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, mutta tehdään nyt jonkinlaista todennäköisyysjakaumaa vuoteen 2020.
.
.
Muistoja liki 6 vuoden takaa. Kolmeen esitettyyn vaihtoehtoon en ota kantaa, mutta taisi positiivisinkin malli jäädä turhan varovaiseksi kun firman arvo on nyt 669 miljardia USD.
Koskaan en ole lappua omistanut, mutta kerran bitcoiniinkin jo varpaan kastoin voi olla että Teslaa pitää joku lappu laittaa. (kliseinen kuplan merkki kun vannoutuneet arvosijoittajat kuten minä laittavat/harkitsevat rahan laittoa näihin).
Tuossa ei olisi mitään ihmeellistä jos Teslan markkina-arvo ei olisi yhä 26 miljardia dollaria, yrityksen arvo on siis 810000 $ jokaista sen vuonna 2014 myymää autoa kohti. Tuo toki perustuu odotuksiin, tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, mutta tehdään nyt jonkinlaista todennäköisyysjakaumaa vuoteen 2020.
.
.
Muistoja liki 6 vuoden takaa. Kolmeen esitettyyn vaihtoehtoon en ota kantaa, mutta taisi positiivisinkin malli jäädä turhan varovaiseksi kun firman arvo on nyt 669 miljardia USD.
Koskaan en ole lappua omistanut, mutta kerran bitcoiniinkin jo varpaan kastoin voi olla että Teslaa pitää joku lappu laittaa. (kliseinen kuplan merkki kun vannoutuneet arvosijoittajat kuten minä laittavat/harkitsevat rahan laittoa näihin).
Tuo petterin avaus oli varmaan parasta ajatusprosessia mitä koko ketjun ensimmäisellä 30 sivulla. Siinä sentään tehtiin skenaarioanalyyisä, joka on oikea tapa arvioida kasvuyritysten arvoa. Muut viestit keskittyivät lähes yksinomaan senhetkiseen tilaan ja menneisyyteen. Edelleen on ketju printattuna ja Q4 earnings call partyssa varmaan otetaan esille.
Ja ylläolevaan viestiin: robotaxi/roboauto mahdollisuus tosiaan on ihan järjetön. Niin Teslalle kuin muillekin yrityksille. Cybertruckia on muuten tilattu lähes miljoona (tms) kappaletta ja niistä 75%:ssa on otettu FSD paketti 7,5k:lla mukaan. Cybertruckeihin sai ennakkotilaamalla FSD:n lukittua tuolla 7,5k hinnalla vaikka hinta sen julkaisun aikana on vähintään 10k, ehkä enemmänkin. Joka tapauksessa vaikuttava luku FSD myyntiä tulossa jos edes puolet pitää tuon tilauksen. Youtubessa esim Matt Smith tilasi 21 cybertruckia FSD:llä ja pistää robotaxi fleettiin ( https://www.youtube.com/watch?v=EXlJFc3kRQw&ab_channel=SparkSpread ). Mikäli autonomiaa ei saada ratkaisuta niin nämä tilaukset perutaan suurilta osin.
Edit: Lisättäköön, että FSD myynti on lähes pelkkää katetta. Lisäksi Teslalla on jo ennestään paljon FSD myyntiä naftaliinissa, jota ei ole vielä rollattu tuloksiin (deferred revenue).
Henk koht olen ollut FSD beta labrassa varmaan 100+ tuntia. Vähän kaksijakoiset fiilikset tuosta, vaikea sanoa kuinka lähellä oikeasti ollaan täysin autonomiaa. Voi olla että ongelma on vaikeampi kuin Musk on ajatellut. En pidä mahdottomana, että uusinkin FSD beta saavuttaa maksiminsa, joka ei ole riittävä. Tällöin joudutaan taas menemään rewriten kautta. Jackpot eli todellinen level 5 autonomia on myös mahdollinen uusimmalla betalla imo.
Edit: Lisättäköön, että FSD myynti on lähes pelkkää katetta. Lisäksi Teslalla on jo ennestään paljon FSD myyntiä naftaliinissa, jota ei ole vielä rollattu tuloksiin (deferred revenue).
Henk koht olen ollut FSD beta labrassa varmaan 100+ tuntia. Vähän kaksijakoiset fiilikset tuosta, vaikea sanoa kuinka lähellä oikeasti ollaan täysin autonomiaa. Voi olla että ongelma on vaikeampi kuin Musk on ajatellut. En pidä mahdottomana, että uusinkin FSD beta saavuttaa maksiminsa, joka ei ole riittävä. Tällöin joudutaan taas menemään rewriten kautta. Jackpot eli todellinen level 5 autonomia on myös mahdollinen uusimmalla betalla imo.
Kannattaa miettiä ajotilanteita mitkä voivat olla haastavia ihan omasta kokemuksesta.
Esimerkiksi jos kääntyy vilkkaassa kaupungissa oikealle suojatien yli, niin siinä on roboautolla miettimistä. Usein on pakko hivuttautua siitä vähän kerrallaan. Jos vaan turvallisesti odottaa, ettei mitään liiku vähän matkan päässä, niin kääntyminen voi jäädä vain tavoitteeksi. Roboautoilla tulee olemaan suuret turvamarginaalit liikkeeseen ja etäisyyteen kevyestäliikenteestä. Jos takana on eteenpäin menevää jonoa, niin koko jono pysähtyy. Jos on valot mitä odottaa, niin takana olevilla menee hermot, kun roboauto ei pysty kääntymään.
Talvi ja kapeat kadut vaikka Hesan kantakapungissa. Kesälläkin jossain kaivarissa, kun autot on pysäköity, niin on aika kapeeta ajaa siitä. Jos on liian suuret turvamarginaalit roboautossa, niin ajo pysähtyy ja jumittaa koko liikenteen.
Kevytliikenne fillareineen ja sähköpotkulautoineen on usein aika kaaottista, jonka kassa pitää luovia turvallisesti, mutta silti sujuvasti.
Mitään skenaariota ei auta sade, räntäsade, lumisade jne.
Haastavia skenaariota keksii paljon lisää.
En väitä etteikö näistä tilanteista roboauto voi selvitä, mutta epäilen että ainakin alkuvaiheessa tulee olemaan paljon ongelmia ja epäsujuvuutta liikenteessä johtuen suurista turvallisuusvaatimuksista koskien itseajavaa liikennettä.
Tesla vaan jatkaa voittokulkuaan. Osakekurssi on yli 10-kertaistunut ketjun luontipäivämäärästä ja markkina-arvo on menossa hyvää vauhtia kohti 1 biljoonaa. Täällä ei vieläkään tajuta, että Tesla ei ole autoyhtiö. Pari vinkkiä: Energiatuotanto ja varastointi, robotaxit, raskasliikenne. Ostin tänäänkin hyvillä mielin lisää osaketta. Kiitos kaikille shorttaajille, että niitä on ylipäätään myytävänä!!!
e. 740 meni just rikki. Shorttien sulkeminen nostaa jo kurssin päälle 1000$.
e2. onpa täällä herkkähipiäistä porukkaa kun katsoo peukutuksia.
Väitätkö että Tesla on myynyt 750k×7.5k eli 5.625 miljardilla ja 100% katteella softaa? Millähän rivillä tuo pitäisi näkyä osarissa?
En väitä, kuten huomaat jos luet viestin (cybertruck ei ole vielä myynnissä). Kyse on ennakkovarauksista, jotka - kuten sanoin - perutaan suurelta osin jos autonomia ei kehity odotetulle level 5 tasolle. Kyse onkin juuri tuosta potentiaalista niinkuin näppärästi laskitkin.
"733 out of 961 Teslas (76%) owned by Tesla Sweden were never in use. For example the car with the reg number HAR29G was registered & deregistered on 2019-02-12. The company has owned this vehicle for 1 year and 10 months and it is not reported as stolen https://biluppgifter.se/fordon/HAR29G"