Aloittelija2017
Viimeisimmät viestit
USA:N OTC-osakkeille säilytyspalvelu/kaupankäyntialusta
27.5.2021 - 23:13
Minulle kävi niin, että en ole edes lukenut noita viestejä Nordnetiltä (oma moka juu), koska yleensä noissa viesteissä ei mitään kovin oleellista ole ollut. Vasta nyt huomasin, että mitäs ihmettä, kun osakkeen hinta ei ole oikea ja aloin selvittelemään asiaa. Onko joku minua fiksumpi selvitellyt asiaa, pystyykö noita siirtämään jonnekin, jossa ne pystyisi myymään? Suunnitelmani oli pitää näitä osakkeita pitkään ja nyt tämä suunnitelma toteutuu vähän liiankin hyvin minun oikuistani huolimatta. Paha pelkään, että sellaista päivää ei enää tule, että pystyisin osakkeeni kauppaamaan. Se tästä vielä puuttuisi, että firman arvo vaikka 10 kertaistuisi...
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
29.11.2020 - 12:27
Minä myönnän olleeni väärässä sitten, kun Tesla tekee toistuvasti vähintään sellaista tulosta, että p/e olisi luokkaa 10 sillä osakkeen hinnalla, kun itse sanoin osakkeen olevan yliarvostettu. Sanoin näin kun hinta oli noin 300 dollaria ennen splittiä. Karkeasti tämä siis tarkoittaa, että jos Tesla tekee noin 5 miljardin tulosta vuosittain, niin myönnän olleeni väärässä.
Tesla on edelleen vain keskikokoinen (esimerkiksi Volvoa pienempi) autonvalmistaja, joka joutuu jatkuvasti laskemaan hintoja, jotta edes nykyinen melko pieni määrä valmistettuja autoja menisi kaupaksi. Laatuongelmat ovat edelleen olemassa, mikä vaikuttaa selvästi myyntiin fanikunnan ulkopuolella. Euroopassa muut merkit myyvät jo sähköautoja huomattavasti Teslaa enemmän. Kiinan valtauskaan ei oikein mennyt putkeen, koska siellä valmistettuja (melko pientä määrää) autoja laivataan Eurooppaan, vaikka niin ei pitänyt tapahtua.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
28.6.2020 - 13:28
Niitä Norjan lukuja hehkutettiin jatkuvasti silloin kun ne olivat hyviä. Nyt on hiljaista. Olkoon sitten nimeltään cherry pickailua. Norja on ollut vuosia (suhteellisesti) hyvin tärkeä markkina Teslalle ja sitä toitotettiin joka tuutissa. Norjassa on paljon Tesloja ja siellä on paljon kokemusta Tesloista. Jostain syystä heti kun markkinoille tuli todellista kilpailua, Teslan myynti romahti. Olen pitkään kirjoittanut, että en usko Teslan ylivoimaisuuteen kotimarkkinoiden ulkopuolella sen jälkeen, kun todellista kilpailua tulee ja Norja on tästä ensimmäisiä esimerkkejä. Tesla toki myy toistaiseksi eniten sähköautoja maailmassa, mutta kuinka pitkään tämä asema mahtaa säilyä. Ja toki edelleen on syytä muistaa, että esimerkiksi pienenä pidetty autonvalmistaja Volvo myy huomattavasti enemmän autoja kuin Tesla. Asiat on hyvä pitää oikeissa mittasuhteissa. VW myy kuukaudessa autoja lähes niin paljon, kuin Tesla on myynyt koko historiansa aikana. Ei kilpailua ole syytä rajata pelkkiin sähköautoihin - jos ei halua huijata itseään.
Viimeinen lause ei ehkä niin naurattaisi, jos vaivautuisit asiaa ihan oikeasti ajattelemaan.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
28.6.2020 - 13:09
Aloittelija2017 kirjoitti:Teslan laatuongelmat ovat yhä edelleen vuosienkin jälkeen todella mittavia (pelkkä maaliongelma kestänyt jo pari vuotta, jonka lisäksi lukuisia muita pahoja vikoja) mutta esimerkiksi Porsche on jo rakentanut Teslaa paremman sähköauton.
Porsche rakentanut paremman sähköauton? Porsche Taycan:
-Hitaampi (huippunopeus) vs Model S
-Hitaampi (kiihtyvyys) vs Model S
-Puolikas range vs Model S
-Kaksinkertainen hinta vs Model SLopeta trollaaminen ja jatka Teslan shorttaamista. Haha.
Uskomatonta, miten osa Teslan faneista ohittaa faktat uudestaan ja uudestaan.
Täällä on lukuisia kertoja esitetty testi, jossa Taycan kiihtyy Teslaa nopeammin heti ensimmäisellä kiihdytyksellä ja parin sprintin jälkeen Tesla jäisikin jo sporttisemmalle Skodalle. Porsche vain kiihtyy uudestaan ja uudestaan.
Testissä Taycan pääsi lähes yhtä pitkälle kuin Tesla. Teslat siis pääsevät paperilla aika paljon pidemmän matkan kuin käytännön ajossa. Porschella tilanne oli päinvastainen. Ero testissä oli niin pieni, että sillä ei ole köytännön merkitystä. Porschessa on hieman pienempi akku ja oikeastaan ero selittyy pelkästään akun koolla. Toki Tesla on hieman Porschea suurempi joten ilmanvastuskin on suurempi. Pointtina kuitenkin se, että käytännössä eroa ei ole.
Hintaa Porschessa toki on enemmän, mutta edelleenkään mitä se liittyy tekniseen etumatkaan? Porsche saa autonsa myytyä tuohon hintaan, joten miksi myisi halvemmalla. Nyt Porsche myy myös halvempaa versiota, jossa suorituskyky on hieman laimeampi, mutta useimmille riittävä. Tesla on pudottanut hintoja, koska kauppa ei käy.
Porsche myös latautuu huomattavasti Teslaa nopeammin. Tässä selvä etu Porschelle.
Teslalla ei siis ole mitään etumatkaa Porscheen nähden.
Mitä tulee Teslojen laatuun, niin laatu ei ole edes juurikaan parantunut koko Teslan olemassaolon aikana. Uusista autoista lähtee maalit, eikä vikaa ole osattu korjata parissa vuodessa. Autot kootaan niin surkeasti, että osia ei edes muisteta kiinnittää paikalleen (esim. takapenkki ja turvavyö irti). Useissa autoissa tuli ämpärikaupalla vettä sisälle konepesussa. Tällaista laatua tuskin on nähty länsiautoissa vuosikymmeniin. Pahinta on se, että Tesla ei osaa edes korjata maaliongelmaa ja suhtautuu asiakkaisiin todella röyhkeästi.
Ei ole shortteja Teslasta ja keskustelen lähinnä mielenkiinnosta. Pieniä satseja turboja saatan jossain vaiheessa ostaa (niitä on ollut aikaisemminkin), mutta tämä on lähinnä harrastus. Teslan osakkeen arvostus on niin järjetön, että osake voi hyvin nousta, eikä se tilannetta enää juuri absurdimmaksi muuta. Osakkeen arvostus elää omaa elämäänsä. Myönnän olleeni sitten väärässä, kun Tesla tekee jatkuvasti sellaista tulosta, että arvostus on jotenkin perusteltu.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
26.6.2020 - 13:38
Tänään uutisoitiin, että Volvo liittoutui Waymon kanssa - eli itseohjautuvuudessa ollaan huipulla. Volvo on myös varsin pitkällä autojen sähköistymisessä ja käyttöliittymästä vastaa jatkossa Android. Volvo tekee voittoa, myy selvästi enemmän autoja kuin Tesla, on kasvava merkki ja Volvolla on tehtaita ympäri maailmaa. Kiinassa on kotikenttäetu, sillä Volvon omistaa kiinalainen autojätti Geely. Kuulostaa mahtavalta. Volvon omistaman Geelyn markkina-arvon täytyy siis olla ainakin 200 miljardia. No ei ole - se on noin 15 miljardia eli alle 1/10 Teslan arvosta. Voisiko joku perustella.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
26.6.2020 - 13:29
Teslan asiakkaat ovat toistaiseksi keskimäärin tyytyväisiä - etenkin kotimarkkinoilla, koska edelleen Teslan ostavat lähinnä vain melko fanaattisesti Teslaan suhtautuvat henkilöt. Esimerkiksi Briteistä onkin taas tullut juttua, että maalipinta on Model 3:ssa karmea ja siitä syntynee sielläkin riitoja. Uskomattominta on se, miten huonosti Tesla kohtelee näitä pettyneitä asiakkaita. On aivan varmaa, että tällainen uutisointi syö todella voimakkaasti potentiaalisia asiakkaita etenkin nyt, kun kilpailijoiltakin tulee tuotteita tarjolla yhä kiihtyvällä tahdilla.
Norjan ja monien Euroopan maiden luvuista jo nähdäänkin, miten Teslalle käy, kun edes muutama perinteinen merkki tulee markkinoille. Teslan myynti on romahtanut töysin aikaisemmilla Teslan tärkeillä markkinoilla. Fiilismies poimi teslafanien tapaan taas yhden kuukauden myynnin Kiinasta. Autojen myyntiä pitää tarkastella pidemmällä ajanjaksolla etenkin Teslan tapauksessa. Norjankin yksittäisiä kuukausia hehkutettiin usein ja sitten kun myynti lähenteli nollaa, niin asia unohdettiin mainita uutisissa ja keskusteluissa. Nyt myynti onkin lähes nollassa kuukaudesta toiseen ja siitäkään ei paljoa kirjoitella.
Taas kerran täytyy todeta, että tuokin on ihan kuvitelmaa, että Teslan on helpompi korjata laatuongelmat kuin muiden merkkien rakentaa Teslan tasoinen sähköauto. Teslan laatuongelmat ovat yhä edelleen vuosienkin jälkeen todella mittavia (pelkkä maaliongelma kestänyt jo pari vuotta, jonka lisäksi lukuisia muita pahoja vikoja) mutta esimerkiksi Porsche on jo rakentanut Teslaa paremman sähköauton. Tesla on nyt vuosia rakentanut autoja, joiden laatutaso on lähempänä Ladaa kuin Skodaa. Muutamat sadat tuhannet fanit tämän hyäksyvät, mutta että tätä roskaa menisi kaupaksi miljoonia vuodessa - enpä usko.
Joku toinen tämän otti jo esille, mutta vertailu Appleen ja vastaaviin ontuu pahasti. Kyseessä on selviytymisharha, jossa vertailija poimii ne pari menestyjää ja jättää huomiotta lukuisat kadonneet "tulevaisuuden jätit". Vertaus Appleen kertoo heti, että nyt on pahat fanikakkulat silmillä.
Myös sovelluksista puhuminen on aivan huuhaata, sillä autoja myydään määrällisesti niin vähän, että on hyvin epätodennäköistä, että autojen sovelluskapualla tehtäisiin sellaisia voittoja, joilla olisi suurta merkitystä nykyisessä markkina-arvossa. Ylipäätään ainakaan itse en heti keksi, että miksi ostaisin suuria määriä sovelluksia autoon, Mitä ne sovellukset olisivat ja miksi en ostaisi niitä mielummin puhelimeen, joka on aina mukana. Joka tapauksessa tämäkään ei tule olemaan mikään Teslan yksinoikeus, sillä vastaavia ominaisuuksia on pian kaikissa uusissa autoissa. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, miljoona Teslaa liikenteessä kuulostaa ehkä hienolta, mutta ennen kuin innostuu, niin kannattaa muistaa, että VW myy melkein miljoona autoa kuukaudessa.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
21.6.2020 - 13:07
Tuo miljoona autoa kuulostaa varmaan huikealta. No suunnilleen sen verran autoja VW myy kuukaudessa ja esim MB noin 6 kuukaudessa. Ei enää kuulostakaan niin hurjalta.
Usein kirjoitettu asia on, että kilpailijoilla kestää kauemmin tehdä Teslan tasoinen sähköauto, kuin Teslalta tehdä premiumtason auto laatuvaikutelmaltaan. Tämäkin juna meni jo. Porschella on Teslaa parempi (tai ainakin saman tasoinen) sähköauto, mutta Teslan laatu on edelleen niin surkeaa, että edes jenkeissä kaikki asiakkaat eivät suostu vastaanottamaan Model Y malleja. Esimerkiksi turvavyö on vain heikosti kiinni, takapenkki on kokonaan irti ja maalipinnan kanssa on yhtä pahoja tai pahempia ongelmia kuin Model 3:n kanssa. Laatu on heikompaa kuin Ladalla -80 luvulla. Ei ihme, että Norjassa Teslaa ei osta enää kukaan.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
16.6.2020 - 12:45
Salt777 kirjoitti:Eikö tämä jo ole moneen kertaan keskusteltu: Porsche ja Audi eivät tällä hetkellä pysty tekemään autoa, joka olisi yhtä hyvä kuin Tesla, maksaisi saman verran, ja jossa olisi yhtä hyvä voittomarginaali.
Voittomarginaali? Jokainen auto tekee tappiota ja kassavirta negatiivinen. Hienoja autoja varmaan tekee, mutta huonoa businesta.
Niinpä. Tappiota ja negatiivista kassavirtaa on pukannut aika monta vuotta. Tietääkö Salt777 mikä on Porschen voittomarginaali Taycanilla? Taycan on myynyt erittäin hyvin, joten Porsche voi pyytää siitä sen mitä pyytävät. Teslan Model S taas ei mene kaupaksi, joten hintaa on laskettu lukuisia kertoja - viimeksi noin kuukausi sitten. Audilta tulee pian auto vastaavalla tekniikalla, joka oletettavasti on jonkin verran Porschea halvempi.
Toisaalta jos puhuu vuosien teknisestä etumatkasta, niin hinnalla ei voi enää selitellä sitä, että toinen auto on kaikessa parempi. Tällöin ei ole teknistä etumatkaa.
Kukaan ei ole vastannut siihen epämiellyttävään kysymykseen, että miksi Teslan myynti on suorastaan romahtanut monissa Euroopan maissa, kun kilpailua tuli edes hieman.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
15.6.2020 - 12:05
Muistuttaisin taas, että jokin aika sitten tesla-fanit hehkuttivat Norjan lukuja toistuvasti. Nyt kun pari kiplailijaa on tullut markkinoille, niin Norjassa, Hollannissa ja Espanjassa Teslan myynti on romahtanut täysin. Audi e-tron myy paljon paremmin kuin Teslan kaikki mallit yhteensä, vaikka on tuplasti kalliimpi kuin Teslan halvin malli. Model S ja X myynti lähentelevät näissä maissa nollaa, vaikka fanit täällä hehkuttavat niiden olevan maailman parhaimpia autoja. Miksi niitä ei sitten myydä alennetuista hinnoista huolimatta? Miksi Teslalla ei ole vuosien jonoja Model 3 ja Model Y malleihin, jos muka tuotanto on rajoittava tekijä eikä kysyntä? Uuden Teslan saa viikoissa. Uusia tehtaita visioidaan joka puolelle, mutta jo nyt autoja pystytään tekemään jokseenkin samaan tahtiin kuin niitä tilataan. Esimerkiksi pieni automerkki Volvo myy paljon enemmän autoja kuin Tesla (ja vielä voitollisesti ja kasvaen), silti Teslan markkina-arvo on yli 10 kertaa Geelyn arvo ja Volvo on vain pieni osa Geelyä. Tässä vähän realiteetteja nykyhetkestä. Aika paljon on siis ladattuna tulevaisuuteen.
Teknistä etumatkaa Teslalla ei ole ja sekin on useaan otteeseen todistettu, fanit vain unohtavat sen kerta toisensa jälkeen. Esimerkiksi Taycan oli Teslaa parempi köytännössä kaikessa, kun näitä autoja verrattiin toisiinsa. On aika naurettavaa puhua teknisestä etumatkasta. Taycan kiihtyi Teslaa nopeammin, kiihtyvyys on toistettavissa monta kertaa - toisin kuin Teslassa, eikä se vaadi 30 min alkulämmittelyä - toisin kuin Tesla. Sen kun survaiset polikeman lattiaan ja Porsche kiihtyy välittömästi kerta toisensa jälkeen. Oikeassa ajossa Teslalla ei päässyt kuin hieman Taycania pidemmälle, vaikka rangea luvataan paljon enemmän. Jos Taycanin pienempi akku huomioidaan, niin eroa ei käytännössä ollut lainkaan. Taycan lataa paljon Teslaa nopeammin - tärkeä ominaisuus sähköautolle. Mekaanisesta laadusta ei tarvinne edes keskustella. Missä siis on se Teslan vuosien etumatka? Tesla on toki edelleen huipulla, mutta markkina-arvoa on aivan turha yrittää selitellä vuosien etumatkalla.
Uusiin Volvoihin ja Polestariin tulee jo Androidin käyttöliittymä. Tämä suuntaus varmasti etenee automaailmassa. Jos joku nörtti siis haluaa leluja autoonsa, niin eiköhän Android tarjoa niitä Teslaa enemmän.
Itsenäinen ajaminen ei ole lähelläkään toteutumista. Onko tässä vuoden tai parin ero johonkin muuhun, niin vaikeaa sanoa. Tesla vain käyttää ominaisuutta paljon suuremmalla riskillä kuin moni muu merkki. Fakta on, että yksikään täysipäinen ihminen ei laita silmiään kiinni Teslan kyydissä. Niin kauan kuin kuskin pitää olla "hereillä", niin itsenäinen ajo ei ole kovin suuri lisä autossa. Teslat tekevät edelleen täysin alkeellisia virheitä ja törmäilevät paikallaan oleviin esteisiin - kuten rekkaan. Tässä tilanteessa on aivan turha hehkuttaa itsenäistä ajamista. Kyseessä on edelleen vain turvalisuutta lisäävä avustin, kuten muillakin merkeillä.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
15.4.2020 - 21:07
Junas tai joku muu voisi selittää minulle, että jos Tesla on niin kovin haluttu ja hyvä auto, niin miten Audi e-tron voi myydä 4 kk periodilla Norjassa, Espanjassa ja Hollannissa (Euroopan tärkeät sähköautomarkkinat) enemmän kuin kaikki Teslan mallit yhteensä? Näin siitä huolimatta, että e-tron maksaa noin kaksi kertaa niin paljon kuin Teslan halvin malli. Mitä sitten tapahtuu, kun Volkkarilta, konsernin sisarmerkeitlä ja muilta kilpailijoilta pukkaa kaikenlaista sähköautoa 25-100 k€ hintahaarukkaan? Mikä mahtaa olla Teslan markkinaosuus edes sähköautoissa Euroopassa tämän jälkeen?