Johannes Ankelo

+282
Liittynyt:
14.10.2014
Viestejä:
436

16.6.2020 - 14:12

Aki Pyysing

+13717
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7052

Mie olen seurannut Nikolan Main Mania Trevor Miltonia twitterissä siitä asti, kun oli vielä Powercelliä. Kertoi nimittäin twitterissä elonmuskimaisesti kaikenlaista insidertietoa. Tosin Miltonin tapauksessa törmäsin vain paikkansa pitäviin uutisiin.

Yhteisyrityksessä oli näköjään vielä pidetty kiinni pienestä erästä PC:tä. Yllättäen salkku oli pärjännyt tänäkin vuonna ilman juuri mitään liikkuja paremmin kuin omani, jossa sählätty ja sohlattu ihan toiseen malliin🥱.

Nikolaa ei tietenkään ole koskaan ollut, olisi aivan liian hyvin mennyt sijoitus miun salkkuun.  Ja tuskin tuleekaan. Mutta Milton/Musk sodassa sympatiani ovat vahvasti Miltonin puolella. Takana henkilökohtainen angstini paskanpuhumista ja kurssimanipulaatiota vastaan.

17.6.2020 - 12:00

Mikael Hakim

+62
Liittynyt:
20.10.2018
Viestejä:
31
Aki Pyysing kirjoitti:

Mutta Milton/Musk sodassa sympatiani ovat vahvasti Miltonin puolella. Takana henkilökohtainen angstini paskanpuhumista ja kurssimanipulaatiota vastaan.

Aika mielenkiintoinen näkemys, kun Musk on kaikesta manipulaatiosta ja yhtiönsä todennäköisistä kirjanpitorikoksista huolimatta skaalannut vaikealla toimialalla liikevaihdon kymmeniin miljardeihin ja luonut yhden maailman tunnetuimmista brändeistä, ja toisaalla Milton on lupauksillaan ja muutamalla tietokonekuvalla hypettänyt yhtiönsä arvon pahimmillaan 30 miljardiin ilman minkäänlaista näkymää edes esim. tuotannon aloittamisesta. 'Fake it till you make it' toki kuuluu kasvuyritysten maailmaan erityisesti Piilaaksossa ja on ollut osana varmasti lähes jokaista menestystarinaa, enemmän tai vähemmän. 

En ole Miltonia yhtä tarkkaan seurannut kuin sinä, mutta muutaman feediini osuneen twiitin perusteella kyseessä on täysin häikäilemätön osakkeen pumppaaja, joka käyttää paljon nimenomaan samoja hyväksi havaittuja keinoja ja retoriikkaa kuin Musk, mm. poskettomat lupaukset ominaisuuksista, uudet tuotejulkistukset vuosien päähän, yhtiön arvon perustelu täysin sitomattomilla ennakkovarauksilla ja viimeisimpänä ärähdys shorttaajia vastaan. En ole vetyalaan mitenkään perehtynyt, joten en tiedä ovatko Trevorin tiputtelemat lupaukset hieman vai täysin katteettomia, mutta niin kauan kun puhutaan uudentyyppisestä välineestä, joka menee tuotantoon mahdollisesti vuoden sisällä, antaisin aika pientä painoarvoa mille tahansa lupauksille.

Molempia täytyy arvostaa siitä, että pystyvät myymään miljoonille ihmisille tarinan, joka saa kuulijan unohtamaan kaikki tosimaailman realiteetit ja uskomaan pyhään henkeen. Vaikka alkuvuonna tuli huvittuneena seurattua Virgin Galacticin tilannetta ja sen myötä laitettua maaliskuussa hupisijoitus Nikolan SPACiin, en olisi ikinä uskonut näkeväni ns. powerpoint-yhtiön saavuttavan kymmenen, saati kolmenkymmenen, miljardin arvostusta. Mielenkiintoista nähdä, miten pitkään tarina kantaa.

Nähdäkseni on kuitenkin kymmenien prosenttien todennäköisyys sille, että Nikola ei tule koskaan tekemään laajempaan käyttöön toimivaa kulkuvälinettä mistään tuotannon skaalaamisista tai kannattavuuksista puhumattakaan. Tesla on sentään massatuottanut hyvin edistyksellisiä luksusautoja (ja sen jälkeen rumia ja huonolaatuisia Model-kolmosia) ja samalla vauhdittanut koko toimialan kehitystä vuosilla. Olkoonkin, että tämä on ollut raskaasti tappiollista ja tapahtunut rahoituksellisesti historiallisen otollisena aikakautena ja osin hyvin kyseenalaisin keinoin.

Todettakoon vielä, että kumpaankaan yhtiöön en usko ja molempia nokkamiehiä pidän äärimmäisinä paskanpuhujina ja opportunisteina, mutta yhtiöihin sijoittamista tämä ei ole estänyt. Mielestäni on joka tapauksessa erikoista ylentää "kahdesta pahasta" Trevor Milton jotenkin selvästi paremmaksi, mutta mielipiteensä kullakin.

17.6.2020 - 12:25

Aki Pyysing

+13717
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7052
Mikael Hakim kirjoitti:

 

Aki Pyysing kirjoitti:

Mutta Milton/Musk sodassa sympatiani ovat vahvasti Miltonin puolella. Takana henkilökohtainen angstini paskanpuhumista ja kurssimanipulaatiota vastaan.

 

Aika mielenkiintoinen näkemys, kun Musk on kaikesta manipulaatiosta ja yhtiönsä todennäköisistä kirjanpitorikoksista huolimatta skaalannut vaikealla toimialalla liikevaihdon kymmeniin miljardeihin ja luonut yhden maailman tunnetuimmista brändeistä, ja toisaalla Milton on lupauksillaan ja muutamalla tietokonekuvalla hypettänyt yhtiönsä arvon pahimmillaan 30 miljardiin ilman minkäänlaista näkymää edes esim. tuotannon aloittamisesta. 'Fake it till you make it' toki kuuluu kasvuyritysten maailmaan erityisesti Piilaaksossa ja on ollut osana varmasti lähes jokaista menestystarinaa, enemmän tai vähemmän. 

En ole Miltonia yhtä tarkkaan seurannut kuin sinä, mutta muutaman feediini osuneen twiitin perusteella kyseessä on täysin häikäilemätön osakkeen pumppaaja, joka käyttää paljon nimenomaan samoja hyväksi havaittuja keinoja ja retoriikkaa kuin Musk, mm. poskettomat lupaukset ominaisuuksista, uudet tuotejulkistukset vuosien päähän, yhtiön arvon perustelu täysin sitomattomilla ennakkovarauksilla ja viimeisimpänä ärähdys shorttaajia vastaan. En ole vetyalaan mitenkään perehtynyt, joten en tiedä ovatko Trevorin tiputtelemat lupaukset hieman vai täysin katteettomia, mutta niin kauan kun puhutaan uudentyyppisestä välineestä, joka menee tuotantoon mahdollisesti vuoden sisällä, antaisin aika pientä painoarvoa mille tahansa lupauksille.

Molempia täytyy arvostaa siitä, että pystyvät myymään miljoonille ihmisille tarinan, joka saa kuulijan unohtamaan kaikki tosimaailman realiteetit ja uskomaan pyhään henkeen. Vaikka alkuvuonna tuli huvittuneena seurattua Virgin Galacticin tilannetta ja sen myötä laitettua maaliskuussa hupisijoitus Nikolan SPACiin, en olisi ikinä uskonut näkeväni ns. powerpoint-yhtiön saavuttavan kymmenen, saati kolmenkymmenen, miljardin arvostusta. Mielenkiintoista nähdä, miten pitkään tarina kantaa.

Nähdäkseni on kuitenkin kymmenien prosenttien todennäköisyys sille, että Nikola ei tule koskaan tekemään laajempaan käyttöön toimivaa kulkuvälinettä mistään tuotannon skaalaamisista tai kannattavuuksista puhumattakaan. Tesla on sentään massatuottanut hyvin edistyksellisiä luksusautoja (ja sen jälkeen rumia ja huonolaatuisia Model-kolmosia) ja samalla vauhdittanut koko toimialan kehitystä vuosilla. Olkoonkin, että tämä on ollut raskaasti tappiollista ja tapahtunut rahoituksellisesti historiallisen otollisena aikakautena ja osin hyvin kyseenalaisin keinoin.

Todettakoon vielä, että kumpaankaan yhtiöön en usko ja molempia nokkamiehiä pidän äärimmäisinä paskanpuhujina ja opportunisteina, mutta yhtiöihin sijoittamista tämä ei ole estänyt. Mielestäni on joka tapauksessa erikoista ylentää "kahdesta pahasta" Trevor Milton jotenkin selvästi paremmaksi, mutta mielipiteensä kullakin.

Saattaa olla, että olen vain seurannut Miltonia vähemmän kuin Muskia, kuten olenkin. En siis ole varsinaisesti Nikolaa edes katsonut sillä silmällä, mutta Milton twiittaili aikoinaan Powercellistä ihan paikkaansa pitäviksi osoittautuneita juttuja.

Yöllä vähän katseltuani asiaa Fiilismiehen ohjaamana tekisi mieli perua Miltonin ylentäminen yhtään kenenkään rinnalla. Mutta näkemyksensä nyt ottaa kulloisenkin tiedon varassa.

Tosin siis periaatteessa näkisin vetyauton sähköautoa kestävämmäksi ratkaisuksi. Mutta tämäkin on ihan mutun varassa.  

17.6.2020 - 12:50

hauturi

+3264
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
2384

Sähköautohan se vetyautokin on (jos ajatellaan minkälainen moottori sen pyörivän liikkeen tuottaa).

Auto, jossa käytetään vetyä polttokennon polttoaineena on kokonaishyötysuhteeltaan huono.

Onkohan kukaan suunnitellut polttokennohybridiä?

17.6.2020 - 14:19

Tinggeli

+3014
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939
hauturi kirjoitti:

Auto, jossa käytetään vetyä polttokennon polttoaineena on kokonaishyötysuhteeltaan huono.

Lainaus lähteestä (Motiva):

Yksi polttokennon hyvistä puolista autokäyttöä ajatellen on sen hyvä hyötysuhde varsinkin pienellä kuormituksella. Polttokennon hyötysuhde on sitä parempi, mitä pienemmällä teholla ja matalammassa lämpötilassa toimitaan. Polttomoottorissa tilanne on päinvastainen, sillä parhaat hyötysuhteet saavutetaan korkeissa lämpötiloissa ja suurella teholla. Kun bensiinikäyttöisen polttomoottorin todellinen hyötysuhde vaihtelevassa ajossa on noin 15-20 prosenttia, päästään vetypolttokennolla yli 50 prosentin todelliseen hyötysuhteeseen, ja sen laskennallinen maksimihyötysuhde voi olla yli 80 prosenttia. Koska suuri osa henkilöautolla ajosta tapahtuu juuri osittaisella kuormituksella, käytännön ajotilanteita ajatellen polttokennon hyötysuhde on käytännössä selvästi parempi kuin polttomoottorin.

...........

Akkusähköautoon verrattuna polttokennoauton energiavaraston täyttö on nopeampaa, useimpia reaktioaineita voi tankata yhtä nopeasti kuin bensiiniä. Polttokennon hyötysuhde on noin 50 %, mikä on selvästi polttomoottoreita parempi. Akkusähköauton hyötysuhde on kuitenkin yli 90 %. Vetyä reaktioaineena käytettäessä joudutaan hyväksymään se, että vedyn valmistamiseen kuluu paljon sähköenergiaa, mikä huonontaa vetypolttokennon kokonaishyötysuhdetta.

https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava_liikenne_ja_liikkuminen/nain_li…

 

Jos vety tehdään rajattomilla uusiutuvilla (esim. aurinko-, aalto- tai vuorivesienergialla) niin kokonaishyötysuhteella ei ole kuitenkaan niin suurta merkitystä.

17.6.2020 - 13:49

hauturi

+3264
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
2384

On toki parempi kuin polttomoottorin, mutta eikös tässä verrattu ns. täyssähköautoon (Nikola vs Tesla).

Olisi tietysti pitänyt kirjoittaa heti täsmällisemmin

8.9.2020 - 16:13

Tinggeli

+3014
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939

Nikola on "valinnut" partnerin valmistamaan se 900 heppaista sähköautoa.

The electric truck startup announced Tuesday it has selected GM to be its manufacturing parter for its electric pickup truck dubbed the Badger. The Badger will use GM’s widely acclaimed Ultium battery technology. Additionally, Nikola will hand over $2 billion in stock to GM — giving the automaker an 11% stake in the company.

“Nikola is one of the most innovative companies in the world. General Motors is one of the top engineering and manufacturing companies in the world. You couldn’t dream of a better partnership than this,” said Nikola founder and executive chairman Trevor Milton in a statement. “By joining together, we get access to their validated parts for all of our programs, General Motors’ Ultium battery technology and a multi-billion dollar fuel cell program ready for production. Nikola immediately gets decades of supplier and manufacturing knowledge, validated and tested production-ready EV propulsion, world-class engineering and investor confidence. Most importantly, General Motors has a vested interest to see Nikola succeed. We made three promises to our stakeholders and have now fulfilled two out of three promises ahead of schedule. What an exciting announcement.”

https://finance.yahoo.com/news/nikola-and-gm-team-up-to-make-this-900-h…

Nyt on ainakin tuotanto ja energiavarastot turvattu Nikolan sähköautolle (pick-up).

" Added GM Chairman and CEO Mary Barra, “This strategic partnership with Nikola, an industry leading disrupter, continues the broader deployment of General Motors’ all-new Ultium battery and Hydrotec fuel cell systems. “We are growing our presence in multiple high-volume EV segments while building scale to lower battery and fuel cell costs and increase profitability. In addition, applying General Motors’ electrified technology solutions to the heavy-duty class of commercial vehicles is another important step in fulfilling our vision of a zero-emissions future.”

Teslan cyber-Truck taitaa saada kovan kilpailijan jo ennen kun sen tuotanto edes aloitetaan.

8.9.2020 - 19:33

Aki Pyysing

+13717
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7052

SÄHKÖAUTOVALMISTAJA Teslan osakkeen hinta romahti tiistaina lähes 19 prosenttia heti pörssien auettua Yhdysvalloissa. Teknologiayhtiöiden osakkeet olivat jyrkässä laskussa kautta linjan. Applen osake halpeni lähes viisi prosenttia ja esimerkiksi Amazon lähes neljä prosenttia.

Romahdus oikeni hieman päivän edetessä, mutta vielä klo 18 Suomen aikaa Tesla oli 15 prosenttia halvempi kuin perjantaina. Maanantai oli Yhdysvalloissa vapaapäivä.

Jutun lopussa:

Yleisestä hintojen laskusta poikkesi autoyhtiö General Motors, joka kertoi solmineensa strategisen yhteistyön sähkö- ja polttokennokäyttöisiä rekkoja tekevän Nikola Corporationin kanssa. General Motorsin osake oli kuuden prosentin nousussa. Nikola Corporationin osakkeen hinta nousi tiistaina lähes 40 prosenttia.

Hesarin taloustoimittajat ovat loputon verenpainetaudin lähde. Miksei miulla sitä ole ihmetyttää kyllä, koska luen lehteä aktiivisesti.

En lähde shorttaamaan Nikolaakaan, vaikka kovasti mieli tekisi. Ja on tehnyt jo pitkään.

8.9.2020 - 19:42

Merta

+337
Liittynyt:
12.3.2020
Viestejä:
230

Hesarin taloustoimittajat ovat loputon verenpainetaudin lähde. Miksei miulla sitä ole ihmetyttää kyllä, koska luen lehteä aktiivisesti.

Kiitos samaa olen miettinyt. 

8.9.2020 - 19:54

Tinggeli

+3014
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939

Tesla ja Nikola menevät todellakin hyvin eri suuntiin tälläkin hetkellä.

Tesla -16%

Nikola +49%

Huomenna julkaistaan taas yhden sähköautovalmistajan (Lucid Air) uuden auton tekniset tiedot, hinnat jne. Jatkuuko Teslan alamäki tämänkin julkaisun voimistamana?

10.9.2020 - 21:13

hauturi

+3264
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
2384
katuviisas kirjoitti:

Nyt jos koko toi firma on pelkkä korttitalo niin luulisi olevan negatiivinen vaikutus myös GM:ään.

Vois kuvitella, että GM olisi tehnyt jonkinlaisen due diligencen

10.9.2020 - 22:43

Tinggeli

+3014
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939
hauturi kirjoitti:

 

katuviisas kirjoitti:

Nyt jos koko toi firma on pelkkä korttitalo niin luulisi olevan negatiivinen vaikutus myös GM:ään.

 

Vois kuvitella, että GM olisi tehnyt jonkinlaisen due diligencen

En olisi niinkään varman että GM on tarkistanut kaiken todella tarkkaan. GM:lle kun tässä diilissä ei taida juuri olla riskiä. Diilissä on vain hyviä puolia eikä se maksa mitään GM:lle. GM myy osia (esim. voimansiirto, energialähde jne) Nikolalle eli GM on vain osatoimittaja ja alihankkija-valmistaja. Nikola tulee käyttämään GM:n jo olemassa olevia akku- ja polttokennojärjestelmiä joista on saatu enemmän tietoa aiemmin tänä vuonna (GM:n EV-päivä). GM saa vastineeksi 11 prosentin osuudesta Nikolasta ja GM ei liikuta käteistä tässä diilissä omasta kassasta ulos.

Kumppanuus antaa Nikolalle jonkin verran uskottavuutta  (että tuote voidaan joskus saattaa tuotantoon) ja samalla se hyödyttää GM:ää. USA:n suurin autovalmistaja odottaa saavansa sopimuksesta yli 4 miljardia dollaria. Tuloja tulee: Nikolan pick-upin valmistuksesta, GM:n akku- ja polttokennotekniikan myymisestä.

GM voi myös testata markkinoita ja omaa tekniikkaansa Nikolan hyötyajoneuvoissa (puoliperävaunu ja pick-upit). Nikolan tuotanto pitäisi alkaa vuoden 2022 aikana.

 

GM:n EV päivästä:
https://www.barrons.com/articles/gm-tesla-electric-vehicles-battery-pac…

11.9.2020 - 15:01

Tinggeli

+3014
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939

Nikola ja GM luottavat siis vetytekniikkaan. Tänään Bosch on liittynyt polttokennoja ylistävään kasvavaan joukkoon. Vuonna 2022 Boschin polttokennotekniikan pitäisi olla jo saatavillakaupalliseen käyttöönraskaissa ajoneuvoissa. Muun muassa Shellin, Toyotan ja Hyundain voimakkaasti kehittämään vetyinfrastruktuuriin osallistuu myös vuosia vetyyn vahvasti uskonut, maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja, Bosch-konserni.

400 000 työntekijän jätti on vakuuttunut polttokennotekniikan tarjoavan hiilineutraalia voimansiirtoa pitkän matkan liikkumiselle. Ensivaiheessa Boschinkin mukaan vety sopii parhaiten raskaalle kalustolle.

https://www.bosch.com/stories/fuel-cell-stack/

Akkujen käyttöön liittyy useita vakavia ja vielä kokonaisuutena ratkaisemattomia, ympäristöä koko elinkaari huomioituna jopa polttomoottoritekniikkaa enemmän kuormittavia tekijöitä. Ja raaka-aineiden riittämättömyyttä. Vetypohjainen polttokennotekniikka ratkaisee nämä pulmat.

Jopa 40-tonniset yhdistelmät voivat lähitulevaisuudessa yhtiön mukaan kulkea yli tuhat kilometriä täysin sähkötoimisesti vetyyn perustuvan polttokennotekniikan myötä. Uusiutuvista lähteistä tuotetulla vedyllä käytettävät polttokennot ja niillä sähköistettävät voimansiirtolinjat mahdollistavat ilmastoneutraalin tavaroiden ja raaka-aineiden kuljettamisen.

“Polttokennon hyödyt korostuvat erityisesti sellaisessa käytössä, missä akkusähköllä toimivat voimalinjat pärjäävät huonosti”, Boschin Powertrain Solutions -jaoksen johtaja, tohtori Uwe Gackstatter sanoo.

”Näin ollen polttokennojen ja akkujen välillä ei tarvitse olla kilpailua vaan ne täydentävät toisiaan.”

11.9.2020 - 20:52

Köyhäsijoittaja

+20
Liittynyt:
12.6.2018
Viestejä:
27

Tuolla muutama Miltonin Haastattelu. Ihan mielenkiintoista settiä. Tosin ekassa jaksossa kannattaa kelata ekat 15 minuuttia, että päästään itse asiaan.

Toivottavasti linkit toimii.

 

https://podcasts.apple.com/fi/podcast/the-truck-show-podcast/id1357401021?l=fi&i=1000472023360

https://podcasts.apple.com/fi/podcast/the-truck-show-podcast/id1357401021?l=fi&i=1000475642339

 

ps. pieni siivu löytyy Nikolaa salkusta. Uskon, että vety tulee kasvamaan ainakin raskaassa liikenteessä seuraavan kymmenen vuoden aikana. Aika näyttää miten käy😉

12.9.2020 - 02:31

EV Hero

+15
Liittynyt:
6.8.2020
Viestejä:
15

Myrskyisä loppuviikko Nikolan osakkeella alkuviikon GM diilistä seuranneen raketoinnin jälkeen. Afterissa osake lasketteli jo lähemmäs $30. Hindenburg Research esitti kovia syytöksiä Nikolaa kohtaan torstaina julkaistussa raportissa. Nikola uhkaa haastaa Hinderburgin oikeuteen. Tänään perjantaina toinen taho Citron Research komppaa Hinderburgia Twitterissä, ja lupaa kattaa puolet oikeudenkäyntikuluista. Molemmilla on shorttipositiot. Mielenkiintoinen ensi viikko luvassa.

https://markets.businessinsider.com/news/stocks/nikola-stock-price-citr…

 

14.9.2020 - 23:55

EV Hero

+15
Liittynyt:
6.8.2020
Viestejä:
15

On tämä kyllä huvittava show. Nikola julkaisi vastineensa Hindenburgin raportille, vastasivat ainoastaan osaan esitetyistä syytöksistä kapulakielellä ja osake ylös aamun pienen dipin jälkeen yli 11%. Itse odotin kovaa laskua, mutta toisin kävi.

Myönsivät että Nikola One sähkörekasta tehdyssä markkinointivideossa rekka ei oikeasti kulje omalla moottorillaan, vaan rekka on hinattu kukkulalle ja päästetty rullaamaan alamäkeen. Perustelevat tämän olevan ihan OK, koska video oli kolmannen osapuolen tekemä markkinointivideo ja siihen aikaan sijoittajat tiesivät että rekka ei oikeasti ole toimiva. Video on myös nimetty "Nikola One Electric Semi Truck in Motion", joten eihän nyt tarvitse olettaakaan että rekka omalla moottorillaan liikkuisi.

https://www.youtube.com/watch?v=IAToxJ9CGb8

Huvittavaa katsella tuota videota nyt jälkeenpäin. Kommentointi näköjään suljettu, tuli aika rankkaa kritiikkiä :)

30.11.2020 - 23:30

EV Hero

+15
Liittynyt:
6.8.2020
Viestejä:
15

Nikolan osake -27% laskussa ja markkinan sulkeutuessa $20.41. Osake nousi loka-marraskuussa reippaasti muun EV-markkinan mukana ja kävi ylimmillään $35.89 viime viikon tiistaina. GM ilmoitti tänään, että yhteistyösopimuksen sisältöä aiotaan supistaa. Nikolan lava-auto Badger ei olisi enää mukana lainkaan. GM antaa Nikolan osakkenomistajien kannalta erittäin negatiivisen uutisen päivää ennen kuin Nikolan sisäpiirin lock-up period päättyy ja saavat alkaa myymään osakkeita. Hmm... mistäköhän tämä voi johtua? Viihdearvo kohdillaan Nikolan seuraamisessa, shorttaajille tokii myös houkutteleva.

https://www.cnn.com/2020/11/30/business/nikola-gm-badger/index.html

1.12.2020 - 14:51

Heikin Ashi

+2712
Liittynyt:
9.2.2019
Viestejä:
898

Koko sähköauto-osakemarkkina on ottanut mukavasti ja odotetusti viikon aikana hittiä, muutamaa lukuun ottamatta (Fisker ja "Konjakki" ja joku oudompi nimi Tesla). Toki lähes kaikilla on, mistä ottaa  ;-D Näillä muuten tehdään fyrkendaalia vauhdilla molempiin suuntiin.