Tänää Nordnetin vanha näkymä näyttää Finnairin osakekurssin kehityksen oikein. Sekä graafi että nousuprosentti (+54,7%). Uudella puolella taas graafit näyttää kurssin romahdusta ja päivän kehitys on -71,54%
Varmaan tupla hintaan Finskiä ostaneet "kun on niin halpaa" ovat käyttäneet uutta näkymää ja nouseviin kursseihin myyneet "rahaa tahkoneet" ovat käyttäneet vanhaa näkymää?
Keskellä yötä ihmettelin, mitähän sitä tuli päivällä ostettua, kun tein heräteostoksia kolmeenkin eri otteeseen.
Ne sitten eivät näkyneet toteutuneissa kaupoissa sen enempää Omat toimeksiannot ja kaupat - kuin Tapahtumat ja laskelmat -osiossakaan. Kerrankin tuli melko kalleille tekstareille valueta. Niistä sitten päättelin, että salkussa ja tilin saldossakin (luultavasti) kuitenkin näkyvät.
Onkohan tämä yökatkos laskelmissa joku tavanomainen ilmiö? Nyt astun kyllä kykyjeni ulkopuolelle, kun arvailen, että voisi olla joku yöajo, jossa kauppavahvistukset ajetaan laskelmiksi, jolloin ne eivät näy kummassakaan?
Olisin kysynyt muutaman asian Nordnet-nimisen välittäjän palveluista ja niiden laadusta. Otin firman tässä keväällä kokeiluluontoisesti käyttöön OS-tilin osalta. Olen käyttänyt pitkään lukuisia ulkomaisia välittäjiä ja alla mainittuja teknisiä ongelmia en ole havainnut.
1) Onko nyt karu totuus se, että AINA kun markkinoilla on vilkkaanpaa kaupankäyntiä ja liikettä ja mahdollisuuksia todella hyviin tuottoihin, Nordnetin palvelu ei pelaa (ainakaan kansainvälinen puoli). Esim.18.5. heti USA:n avautuessa tuli ruutuun viesti: "Saksan, USA:n ja Kanadan markkinoiden hintadata ei päivity palvelussamme tällä hetkellä. Pahoittelemme häiriötä ja korjaamme ongelmaa parhaillaan. Toimeksiantojen asettaminen näille markkinoille toimii normaalisti, mutta hintadata on katsottava muusta palvelusta." Myöhään illalla ja vielä aikaisin aamulla 19.5. sivulla näkyi sama viesti, että koko yön taisivat hintatiedot olla täysin jumissa.
2) Miten monta kertaa ja miten pitkään kevään 2020 aikana Nordnetin palvelu on ollut jollain tapaa jumissa?
3) Katselin Google -haulla "Nordnet tekniset ongelmat" ja tuloksia tuli valtavasti ja pitkältä ajalta. Näyttää siis siltä, että teknisiä asioita ei ole pystytty korjaamaan vaan niitä esiintyy jatkuvasti ja ilmeisesti pahenevassa määrin?
4) Ovatko Nordnetin omat tekniset järjestelmät ja sen käyttämien kolmansien osapuolten järjestelmät ja niiden varmuusjärjestelmät niin heppoiset, että jonain kauniina päivänä asiakkaat toteavat, että tilit näyttävät nollaa? Pitääkö salkusta siis ottaa jatkuvasti omat kopiot talteen, jotta Nordnetissa olevan omaisuutensa pystyy osoittamaan?
5) Jos ongelmat johtuvat joskus Nordnetin käyttämistä muista osapuolista, pitäisikö ne vaihtaa kiireesti?
6) Miten Nordnet ja sen käyttämät alihankkijat ovat varautuneet EMP:hen?
7) Kuinka monta reklamaatiota Nordnetille tuli vuosina 2018, 2019 ja 2020 toistaiseksi?
8) Pitäisikö Nordnetia valvovalta Ruotsin valvontaviranomaiselta , Finansinspektionelta, hakea yhtiön toiminnan keskeyttämistä hyvin perustelluista syistä kunnes yhtiön järjestelmät ovat edes välttävässä kunnossa? Jatkuvat tekniset ongelmat voivat aiheuttaa sijoittajille valtavia riskejä ja tappioita.
Sivuillaan Nordnet kertoo, että vastaus asiakkaiden ongelmiin lähetetään 14 päivän kuluessa. Voi hyvä tavaton, elämme 2000-lukua. Katsotaan miten nopeasti ja miten perusteellinen vastaus tulee näihin kysymyksiin.
Tämän ketjun ensimmäisessä viestissä todetaan: "Tässä ketjussa voi kysellä mieltä askarruttavia seikkoja Nordnetin osakevälitykseen ja muihin palveluihin liittyen.Vastaamassa mm. Nordnetin tukihenkilöitä"
Toista kuukautta sitten kyselin Nordnetin edustajilta muutamaa Nordnetin asiakkaiden kannalta varsin olennaista asiaa (yllä). Vastauksia ei ole kuulunut. Ymmärrän, että jotkut kysymykset ovat hieman kinkkisiä ja kiusallisia ja ne mieluusti tyyten unohtaisi. Käsitän myös toki, että niihin vastaaminen saattaa ottaa hieman aikaa, kun samalla yritetään hiki hatussa korjailla järjestelmien teknisiä ongelmia ja puutteita.
Elän kuitenkin edelleen vähäisessä toivossa, että Suomen filiaalin asiakaspalvelu pelaa edes jollain tavalla ja joku Nordnetista kykenee vastaamaan kohtiin 1-7. Itse vastaan sitten saatujen vastausten perusteella kohtaan 8.
PS. Tiedoksi: olen erittäin sitkeää sorttia (seuraavaksi täytynee kääntyä sitten Ruotsin pääkonttorin ja firman omistajan NNB Intressenterin puoleen, jos siellä olisi tietoa).
Mitä tarkoittaa "Määrä on salkun omistuksia suurempi ", kun yritän tehdä toissijaista merkintää Finnairissa?
Lisään vielä että mul oli 500 merkkaria, jotka merkitsin toissa päivänä (ja on tullu AOTlle). Nyt vaikka laittaisin ainoastaan yhden osakkeen tuohon " Merkitse toissijaisia osakkeita ", niin se herjaa tuota "Määrä on salkun omistuksia suurempi " .
yrität merkata jotain mitä sinulla ei ole kerran osakkeet on jo vaihdettu niin merkkareita ei ole eikä siten voi merkata myöskään toissijaisia koska niitä voi merkata vain saman määrän kun merkkareita .
sinun olisi påitänyt tehdä tuo merkintä silloin kun merkkasit nuo 500...nyt liian myöhäistä
- ylläpidon huomautus, kysymyksiin ei mielellään vastauksia ilman johonkin pohjautuvaa tietoa -
yrität merkata jotain mitä sinulla ei ole kerran osakkeet on jo vaihdettu niin merkkareita ei ole eikä siten voi merkata myöskään toissijaisia koska niitä voi merkata vain saman määrän kun merkkareita .
sinun olisi påitänyt tehdä tuo merkintä silloin kun merkkasit nuo 500...nyt liian myöhäistä
- ylläpidon huomautus, kysymyksiin ei mielellään vastauksia ilman johonkin pohjautuvaa tietoa -
käsi pystyssä virheen merkiksi.....ei saa liikaa sit kiusata kun kerran tunnustan tyhmyyteni
yritän edes selittää...virheeni perustui koska nordnetin sivulla on merkintää tehdessä seuraava teksti
Toissijainen merkintä: Merkintäoikeuksien perusteella mahdollisesti merkitsemättä jääviä osakkeita voi merkitä ilman merkintäoikeuksia. MERKINTÄ ON TEHTÄVÄ SAMANAIKAISESTI ENSISIJAISEN MERKINNÄN KANSSA. Merkintä on sitova. Jos tietyn arvo-osuustilin osalta annetaan useita merkintätoimeksiantoja, nämä toimeksiannot yhdistetään yhdeksi arvo-osuustiliä koskevaksi toimeksiannoksi.
liian nopealla lukaisulla päättelin että ei voi tehdä merkintää ilman että omistaa edes yhden merkkarin
Nyt "superrahastoilla" saa halutessaan globaalin hajautuksen. Tämän jälkeen entistä vaikeampi nähdä passiivisella piensijoittajalla mitään syytä ryhtyä maksulliseksi muuttuneeseen ETF-kuukausisäästämiseen. Kuukausisäästämisessä menee se 2,5e per osto plus 15e per myynti hallintopalkkioiden lisäksi. Eli piensijoittajalle iso kulu. Eikä ajoitukseen mahdollisuutta. Superrahastoissa maksetaan pelkästään tuo pieni tyyliin 0,25% "rahaston "juokseva kulu" ja ostot voi tehdä milloin huvittaa.
Tämä että saa globaalin hajautuksen minimaalisilla kuluilla on Nordnetilta periaatteessa erittäin hyvää palvelua piensijoittajia ajatellen. Harmittaa vain että ehti tulla vedätetyksi tuohon kuukausisäästämiseen ja jo säästetyistä ETF:stä menee massiiviset kulut myydessä. Lisäksi ongelmana se, että tuon kuukausisäästämisfarssin jälkeen ei ole kovin suurta luottoa siihen, etteikö Nordnet saattaisi laittaa näihin superrahastoihinkin jälkeen päin esim. ison myyntikulun, joka koskee myös jo ostettuja osuuksia.
Hyvä uudistus. Toisaalla jännitettiin sitä, että rahastot ovat synteettisiä ja sisältävät vastapuoliriskin, mutta eiköhän tuo ole säännöksillä ja vakuuksilla aika pieneksi rajattu ja muutenkin olematon.
Pitääkö Private banking -tasoa hakea erikseen, vai saako sen automaattisesti kun salkun saldo ylittää 200k?
Pitää itse hakea. Laita vapaamuotoinen viesti ruuhkautuneeseen viestikeskukseen tai soita maksulliseen asiakaspalveluun. Soittaminen varmaan nopeampaa.
Sitten kun pääset Private Spanking puolelle niin saat myös puhelinnumeron mihin soittamisesta eivät veloita.
P.s. Kannattaa kysyä PB-tasoa vaikka salkku olisikin vähän alle tuon vaaditun 200k€.
1.7.2020: Reaaliaikatalletuksen tekeminen ei tällä hetkellä onnistu. Korjaamme ongelmaa parhaillaan. .
1.7.2020: Xetra- ja Eurostoxx -markkinapaikoilla on teknisiä ongelmia, joiden vuoksi hintadataa ko. markkinoilla listatuille instrumenteille ei tällä hetkellä saada. Hintadataa ei saada myöskään sellaisille Nordnet Markets -tuotteille, joiden kohde-etuutena ovat DAX- tai Eurostoxx-indeksi tai yksittäiset Xetrassa tai Eurostoxxissa listatut osakkeet. Ongelma vaikuttaa myös klo 16.45 asti sellaisiin viputuotteisiin, joiden kohde-etuutena on USA:ssa listattu osake.
Miksei Nordnet välitä listattuja bondeja? Eikö ne voisi laittaa edes meklarikauppaan? Nyt joutuu jakamaan salkun nonin ja kivijalkapankin kesken ja maksamaan pankille säilytyksestä.
Olen ensimmäistä kertaa lähdössä tekemään ostoksia myös velkavivulla. Nordnet salkussa nyt siis luottolimiitti (superluotto) ja intraday limit aktivoitu.
Kysymys: kun ostan osakkeita enemmän kun tilillä saldoa niin meneekö tämä vivutettu ostos normaaliluotosta vai intraday-limiitistä?
Miten näitä käytännössä käytetään ristiin vai ymmärtääkö softa automaattisesti että esim. päiväkauppa menee intradaystä?
Olen ensimmäistä kertaa lähdössä tekemään ostoksia myös velkavivulla. Nordnet salkussa nyt siis luottolimiitti (superluotto) ja intraday limit aktivoitu.
Kysymys: kun ostan osakkeita enemmän kun tilillä saldoa niin meneekö tämä vivutettu ostos normaaliluotosta vai intraday-limiitistä?
Miten näitä käytännössä käytetään ristiin vai ymmärtääkö softa automaattisesti että esim. päiväkauppa menee intradaystä?
Käytännössä ei tarvitse murehtia. Korkoa menee vain yliyön olleista luotoista. Eli softa ymmärtää automaattisesti.
Miksei Nordnet välitä listattuja bondeja? Eikö ne voisi laittaa edes meklarikauppaan? Nyt joutuu jakamaan salkun nonin ja kivijalkapankin kesken ja maksamaan pankille säilytyksestä.
Keskitymme ydinbisnekseemme, eli osakevälitykseen. Kiinnostavia tuotteita olisi monenelaisia, mukaanlukien bondit, mutta ainakaan tällä hetkellä ei ole näkyvissä, että tarjoaisimme niiden välitystä.
1.7.2020: Reaaliaikatalletuksen tekeminen ei tällä hetkellä onnistu. Korjaamme ongelmaa parhaillaan. .
1.7.2020: Xetra- ja Eurostoxx -markkinapaikoilla on teknisiä ongelmia, joiden vuoksi hintadataa ko. markkinoilla listatuille instrumenteille ei tällä hetkellä saada. Hintadataa ei saada myöskään sellaisille Nordnet Markets -tuotteille, joiden kohde-etuutena ovat DAX- tai Eurostoxx-indeksi tai yksittäiset Xetrassa tai Eurostoxxissa listatut osakkeet. Ongelma vaikuttaa myös klo 16.45 asti sellaisiin viputuotteisiin, joiden kohde-etuutena on USA:ssa listattu osake.
Tekniset ongelmat jatkuvat.
Teknisiä ongelmia esiintyy valitettavasti aina välillä. Tiedotamme myös tarjoamillamme markkinapaikoilla olevista poikkeustilanteista. Nämä eivät kuitenkaan ole Nordnetin ongelmia, kuten viittaamasi tekniset ongelmat Xetra- ja Eurostoxx -pörsseissä. Nuo ongelmat olivat pörssien päässä keski-Euroopassa, eli tilanne oli sama kaikilla välittäjillä.
Pyrimme omalta osaltamme tarjoamaan mahdollisimman luotettavan kaupankäyntialustan ja teemme jatkuvasti kehitystyötä tämän turvaamiseksi.
Pitää itse hakea. Laita vapaamuotoinen viesti ruuhkautuneeseen viestikeskukseen tai soita maksulliseen asiakaspalveluun. Soittaminen varmaan nopeampaa.
Sitten kun pääset Private Spanking puolelle niin saat myös puhelinnumeron mihin soittamisesta eivät veloita.
P.s. Kannattaa kysyä PB-tasoa vaikka salkku olisikin vähän alle tuon vaaditun 200k€.
Keväällä pörsseissä tapahtui paljon ja siten myös asiakaspalvelumme oli hetkittäin melko ruuhkautunut. Nyt tuo ruuhka on kuitenkin helpottunut ja viestikeskuksen kautta saa nopeasti vastauksen kysymyksiin.
Olen ensimmäistä kertaa lähdössä tekemään ostoksia myös velkavivulla. Nordnet salkussa nyt siis luottolimiitti (superluotto) ja intraday limit aktivoitu.
Kysymys: kun ostan osakkeita enemmän kun tilillä saldoa niin meneekö tämä vivutettu ostos normaaliluotosta vai intraday-limiitistä?
Miten näitä käytännössä käytetään ristiin vai ymmärtääkö softa automaattisesti että esim. päiväkauppa menee intradaystä?
Käytännössä ei tarvitse murehtia. Korkoa menee vain yliyön olleista luotoista. Eli softa ymmärtää automaattisesti.
Ja yön yli jos on limiittiä auki niin kunhan lainoitusarvo kattaa negatiivisen saldon on homma ok. Päivänsisäsesti jos on enemmän piuhaa auki kuin lainoitusarvoa (eli intra käytössä) niin sen verran sulkee positioita että lainoitusarvo kattaa auki olevan piuhan.
Nordnet Indeksfond Danmark -rahaston juoksevat kulut nousevat 0,00 %:sta 0,20 %:iin 1.10.2020 alkaen.
Nordnet tekee Tanskassa muutoksia rahastovalikoimaansa. Nordnetin pohjoismaisista indeksirahastoista Suomi, Ruotsi ja Norja tulevat poistumaan valikoimista Nordnet Tanskan asiakkailta. Tanskan indeksirahastoon tulee 0,20 %:in hallinnointipalkkio.
Nordnet Indeksfond Danmark -indeksirahaston hallinnointipalkkio vaikuttaa myös suomalaisiin säästäjiin, sillä samaa rahastoa myydään Suomessa. Muutos tapahtuu 1.10.2020.
Nordnet Indeksirahasto Suomi-, Nordnet Indexfond Sverige- tai Nordnet Indeksfond Norge- rahastoihin ei ole suunnitteilla muutoksia suomalaiselle sijoittajalle.
Kiinnittäisin huomiota viimeisen kappaleen muotoiluun..
Aspiren kovasta painosta johtuen NN superluotossa ei ole tällä hetkellä lähelläkään päästä edes Hopealle. Voinko luoda toisen salkun johon siirtää "ylimääräiset" Aspiret ja näin parantaa luottoluokitustani? (vakuudet toki tippuvat) Jos kyllä, niin pitääkö minun myydä+ostaa takaisin osakkeet?
Aspiren kovasta painosta johtuen NN superluotossa ei ole tällä hetkellä lähelläkään päästä edes Hopealle. Voinko luoda toisen salkun johon siirtää "ylimääräiset" Aspiret ja näin parantaa luottoluokitustani? (vakuudet toki tippuvat) Jos kyllä, niin pitääkö minun myydä+ostaa takaisin osakkeet?
Voit avata uuden salkun ja siirtää osan Aspiresta sinne. Siirto salkkujen välillä 30 EUR/osakelaji ja siirtopyynnön voit laittaa viestitse aspaan.
Lisäsalkun avaaminen yksityishenkilönä onnistuu kun yleisnäkymästä klikkaa "avaa uusi tili".
Onko Nordnetillä tarkoituksena tarkistaa hinnastoa Helsingin pörssin ulkopuolelle? 15 euron osto- ja myyntitoimeksiantojen kulut ovat kautta linjan kilpailijoita kovemmat. Tavallaan harmi, ettei kannata keskittää yhteen paikkaan noiden korkeiden kulujen vuoksi. Nykyisin ei voi kuin ihmetellä, miten itsekin valitsin Nordnetin matalampien kulujen perässä.
Olin muutaman päivän lomalla, enkä tehnyt kuin muutaman pörssikaupan😎.
Nyt ajattelin laittaa salkun pyörimään, mutta Nordnet on alhaalla. Jospas lukisinkin rästihesareita.
Sympatiani ovat muuten Suvi Tuppuraisen puolella. Joskus ollut paljon pelissä kaatuilevassa teknologiassa. Itse ei voi oikein koodaamaan ruveta. Jaksamisia!
Olin muutaman päivän lomalla, enkä tehnyt kuin muutaman pörssikaupan😎.
Nyt ajattelin laittaa salkun pyörimään, mutta Nordnet on alhaalla. Jospas lukisinkin rästihesareita.
Sympatiani ovat muuten Suvi Tuppuraisen puolella. Joskus ollut paljon pelissä kaatuilevassa teknologiassa. Itse ei voi oikein koodaamaan ruveta. Jaksamisia!
Jos Nordnetissa aikoo käydä aktiivista osakekauppaa, täytyy myös muistaa, että heidän systeeminsä ovat sillä tasolla- noin niinkun kansainvälisesti vertaillen - että täytyy luottaa vaan perinteiseen lankapuhelimeen menneiden hyvien vuosikymmenten tapaan (ja että joku joskus jaksaa vastata Haloo, Haloo...). Ikävä vaan maksaville asiakkaille, että tämmöissä tilanteissa voi tulla railakkaita tappioita ja voitonmenetyksiä, jos markkina liikkuu liukkaasti.
PS: Muutama kuukausi sitten tässä ketjussa lähettämääni kiusalliseen kyselyyn ei ole vielä ehditty vastata, että kiirettä pitää.
Komppaan Heikkiä. Pyritään kaikin tavoin parantamaan laatutasoa on helppo lausua. Toteutus onkin se joka erottaa jyvät akanoista. Ja jos toimitusjohtaja ei osaa koodata voi hän, on voinut ainakin niissä yrityksissä joita olen lähempää tarkkaillut, vaikuttaa hyvinkin paljon siihen minkälaiset koodaajat/yhteistyökumppanit sitä koodia tekevät ja ylläpitävät ja onko tavoite tehdä nopeasti uutta vai vähän hitaammin hyvää. Eli minusta on ihan 100% TJ:n vika jos koodi on sattunut muotoutumaan ylläpitokelvottomaksi spagetiksi (en toki tiedä on case Nordnetissa kyse tästä vai jostain muusta) ....
Komppaan Heikkiä. Pyritään kaikin tavoin parantamaan laatutasoa on helppo lausua. Toteutus onkin se joka erottaa jyvät akanoista. Ja jos toimitusjohtaja ei osaa koodata voi hän, on voinut ainakin niissä yrityksissä joita olen lähempää tarkkaillut, vaikuttaa hyvinkin paljon siihen minkälaiset koodaajat/yhteistyökumppanit sitä koodia tekevät ja ylläpitävät ja onko tavoite tehdä nopeasti uutta vai vähän hitaammin hyvää. Eli minusta on ihan 100% TJ:n vika jos koodi on sattunut muotoutumaan ylläpitokelvottomaksi spagetiksi (en toki tiedä on case Nordnetissa kyse tästä vai jostain muusta) ....
Olen ollut Ruotsalaisvetoisessa yrityksessä töissä. Luulen että tässä on kyse niin sanotusta Jönköping-syndroomasta.
Eli toimarilla Suomessa on yhtä paljon valtaa kuin akvaariokalalla apteekissa.
Ruotsalaiset monesti vetävät vahvasti kotiin päin (noh, kuka ei vetäisi).
Mutta kun valitaan sinikeltainen toimittaja vaikka olisi huonompi ja kalliimpi kuin Suomalainen, Taskalainen, Puolalainen, Japanilainen.
Sitten Ruotsalaisille ei saa sanoa vastaan eikä arvostella työnlaatua vaikka se olisi surkeaa kun aikuiset eivät toimi niin. Kaikesta pitää keskustella niin ettei vaan kukaan loukkaannu eikä tämä ole kenenkään vika ja tietenkään meidän järjestelmässä ei ole mitään vikaa, kaikki on hyvin jne jne...
Tuskin NONlla on erisysteemi toimittajat eri maissa ja että paikallisesti voisi päättää edes toimiston kahvikuppien värin.