Sanotaan nyt vielä tuosta mikropiirivalmistuksesta, että Tesla tai Applehan ei siis valmista itse mikropiirejä, vaan suunnittelevat mikropiirin chippitasolla käyttäen osittain omia ja osittain muiden IP-blockkeja(Intellectual property).
Tämä oli minunkin käsitys, Ymmärrät kuitenkin, että kehityspolku on kuitenkin T:n tai A:n hallussa kokonaisuudessaan. Tarkoittaen, että tähänkin on löydettävä resursseja ja osaamista jatkokehitykseen. Voi olla, että valinnat osuu kohdalleen tai sitten tuo Roopen esittämä, että tarvittaessa luovutaan omasta ja ulkoistetaan. Pointi tässä on, että selkeiden etujen lisäksi tässä on myös selkeitä riskejä jotka on kokemuksen valossa myös joillain yrityksillä toteutunut.
Mielestäni Tesla on innovatiivinen yritys, joka on pystynyt tuottamaan mielenkiintoisia ja konseptiltaan onnistuneita autoja. Ongelma näin minun näkökulmasta (sijoitusmielessä) on arvioida se todennäköisyys, että Tesla onnistuu myös nyt tulevaisuudessa riittävän hyvin valitsemallaan toimintamallilla jotta nykyinen hinta olisi perusteltu. Minä en aidosti usko tietäväni miten tämä case menee joten istun rahojen kanssa tässä katsomossa ja seuraan mielenkiinnolla tilannetta.
Jos korjataan Q1 vapaata kassavirtaa inventaarion kasvulla, niin oli plussalla vajaa 100 miljoonaa.
Mutta eihän näin voi suoraan tehdä. Muutenhan minkä tahansa tuotteita valmistavan yirtyksen negatiivinen kassavirta saadaan positiivikseksi vain valmistamalla tavaraa omaan varastoon.
Olin 1980-luvulla töissä eräässä bioalan firmassa, jossa yrityksen perustanut toimari määräsi joulukuun lopulla lähettää varastosta tavaraa tytäryhtiöille ja lasku perään ennen vuoden vaihdetta. Kun tytäryhtiöt vastaanottivat tavarat joita eivät olleet tilanneet, niin ne luonnollisesti palautetettiin ja laskut hyvitettiin. Seuraavina vuosina tätä pitikin tehdä joka kerta enemmissä määrin, kunnes rahoittajapankki (SKOP) vihdoin puhalsi pilliin ja toimari sai lähteä. Perusti sitten uuden firman kilpailijaksi.
Että kyllä kikailemalla saa tuloksen sellaiseksi kun haluaa. Paperilla siis.
Varmaan selitin epäselvästi, kun pointti taisi mennä hieman ohi.
Jos Q1 Tesla olisi myynyt yhtä monta autoa kuin valmistanut, olisi vapaa kassavirta voinut olla positiivinen. Toki kiinteiden kustannusten kattamiseksi hyötyisi isommasta volyymistä.
Q4 Tesla myi enemmän kuin valmisti, sai kassavirtaetua. Miljardin oli positiivinen kassavirta silloin (sai myös skaalaetua kun isoin myynti ja tuotantovolyymi historiassa).
Q1 Teslalla iso negatiivinen kassavirtavaikutus kun autoja varastoon.
On parempi tilanne, että Tesla sai 900 miljoonan euron arvosta myytävää Tavaraa varastoihin Q1:llä (jotka Q4 jälkeen olivat joka tapauksessa alhaiset), kuin että tuo 900 miljoonan negatiivinen vapaa kassavirta olisi tapahtunut siinä tilanteessa, että inventaario olisi pysynyt vakiona.
Jos analysoi tulevaisuuden potentiaalista vapaata kassavirtaa, niin tuo Q1 johtaa harhaan jos ei korjaa inventaarion muutoksella. Ei Tesla joka kvartaali tuota autoja 900 miljoonan edestä enempää kuin myy. Esimerkiksi Q4 on tavannut myydä suuremmalla summalla kuin valmistanut.
Dragtimes.info oli ensimmäisiä joka nosti top gearin tekemän testin: Tesla vs Taycan Turbo S kiihtyvyystestin keskiöön. Oli väärät ja huonot valinnat kuulemma teslan kuskilla.
Tuossa on heidän viimeinen video aiheesta: "Finally settled" - on muuten toukokuulta, että eiköhän tuohonkin malliin ole tuon jälkeen ladattu vähintään 200hp verkon yli lisää ruutia :D - ainakin sijoittajille.
Mitä ihmettä - auto joka on huomattavasti huonompi on myös hitaampi kuin vertailukohta.
Mutta tällä ei ole merkitystä koska muut on tyhmiä ja kaikki jutut mitä me tehdää on parempia kuin muut!
e. Mites toi Nikola - eivät ole myyneet yhtäkään autoa ja arvostus oli?
Ei firman tehtävä ole tehdä tavaraa varastoon vaan lähettää se valmistuessaan asiakkaalle ja lasku perään (Cash-to-Cash).
On käsittämätöntä, että autotehdas tekee autoja varastoon (ei tilausohjautuvasti) ja että ne vielä jäävät sinne. Autotehdas tilaa komponentteja niin, että varastot on rekoissa ja ne toimitetaan tietyissä aikaikkunassa kokoonpanoon, jossa ne leivotaan yhteen (tunneissa tai max parissa päivässä) ja laitetetaan kyseinen auto laivaan, junaan, rekkaan, kohti auton tilannutta asiakasta (maahantuoja, autoliike, loppuasiakas).
Jos autoja jää varastoon, niin tilaustoimitusketjua ohjataan aivan päin helvettiä (ei autonvalmistajan toimituskerjua ohjata, kuin vessaharjan valmistajan vastaavaa, jossa varastoista toimitetaan Prismaan päivän toimitusajalla ja sielläkin varasto kiertää). Lisäksi varastoihin jäävät autot kertoo, että autot ei myy. Mistään myyntipotentiaalista se ei kerro, koska Teslan tuotantomäärä on naurettavan pieni ja jos potentiaalia olisi enemmän, niin silloin autoja joudutaan odottamaan.
Jos Tesla olisi 100 prossan tilausmallilla, niin menettäisi kaikki jotka haluavat auton nopeasti tai haluavat tehdä kenties oston siinä hetkessä. Ostoaikeissa oleva menee pian Teslaliikkeestä vaikkapa BMW liikkeeseen ja ostaa sieltä, jos Teslalla kestää 2 kuukautta.
Teslalla on hallussa oma myyntiverkosto. Tesla arvioinut, että hyvä olla jotain myytävää heti jos joku ostoaikeissa.
Tesla voisi tehdä 100 prossaa tilauksestakin, mutta on tosiaan valinnut, että myös inventaariota. Uskon että ylläoleva iso syy. Varmaan myös yksinkertaistaa valmistamista. Samanlaisia eriä jne. Kenties.
Tesla pystyy aika hyvin ennakoimaan kysyntää, koska nettisivullansa ostot tehdään ja saa ajantasaista dataa ja ennustetta kysynnästä.
Teslalla on myös inventaariossa koeajoautot ja esittelyautot jne. Nekin Tesla voi myydä ja taas "täyttää".
Edit: huomioitavaa, että kalifornian tehtaalta kestää kauan saada autot Eurooppaan. Teslalla ei ole joka mantereella tehtaita mikä hidastaa toimittamista.
Jos Tesla olisi 100 prossan tilausmallilla, niin menettäisi kaikki jotka haluavat auton nopeasti tai haluavat tehdä kenties oston siinä hetkessä. Ostoaikeissa oleva menee pian Teslaliikkeestä vaikkapa BMW liikkeeseen ja ostaa sieltä, jos Teslalla kestää 2 kuukautta.
Eli siis väitätkö nyt, että Teslan myyntiargumentti ja asiakkaan valintakriteeri onkin nopea saatavuus? Jos Teslaa joutuu odottamaan, niin asiakas ostaakin toisen auton, kun Teslan ainoa myyntivalttia (saatavuus) ei realisoidu?
Mielestäni mikään autonvalmistaja ei nykyisin tee autoja varastoon. Kaikilla on toimitusajat ja autot tehdään asiakkaan tilauksen mukaisesti. Asiakas ruksaa tilausvaiheessa millaisen auton haluaa (varusteet, väri, teho jne) ja tehdas sen tekee kun ehtii. Materiaalit tulevat toiminnanohjausjärjestelmän avulla Just On Time (JOT) perusteella. Ei pääomaa kannata pitää kiinni varastoisssa (materiaalit, valmiit tuotteet) eikä varastorakennuksissa. Sellainen pääoma ei tuota.
Jos joku jättää auton ostamatta "koska en saa sitä heti heräteostokseeni" niin jätäköön. Ei se sitä autoa muualtakaan saa. Kyllä asiakas jaksaa odottaa hyvää tuotetta. Odotusaika on täynnä tulevia fiiliksiä. Se voi olla jopa parempaa aikaa kuin auton saamisen jälkeinen aika, kun uusi auto on sitten koettu viikossa parissa.
Olet varmaan samaa mieltä, että nopea saatavuus on yksi tekijä. En ole väittänyt tietenkään ainoaksi tekijäksi.
Tesla tosiaan poikkeaa muiden autonvalmistajien perusmallista, Teslalla omassa omistuksessa myymälänsä. Tämä varmaan aiheuttaa hämmennystä.
Edit: ja Tesla tietysti myös minimoi varaston kokoaan ettei sido turhan paljoa pääomaa.
Sä kiellät itsesi peräkkäisissä viesteissä: Tesla tekee autoja varastoon, Tesla minimoi varastoa. Jos Teslaa ei saa / löydy varastosta, niin asiakas ostaa jonkun toisen merkin, ei kuulosta siltä, että Tesla olisi haluttu ja näin ollen aikaisemmat puheet isosta kysynnästä ja tilausjonoista on taas kumottu. Mikäli Tesla tosiaan toimii ja ohjaa toimintaansa näin älyttömästi eli kalliisti ja mikäli Teslan haluttavuuden kriteeri on varastoissa vanheneva auto, niin voi Jeesus!
Jos Tesla olisi 100 prossan tilausmallilla, niin menettäisi kaikki jotka haluavat auton nopeasti tai haluavat tehdä kenties oston siinä hetkessä. Ostoaikeissa oleva menee pian Teslaliikkeestä vaikkapa BMW liikkeeseen ja ostaa sieltä, jos Teslalla kestää 2 kuukautta.
Eli siis väitätkö nyt, että Teslan myyntiargumentti ja asiakkaan valintakriteeri onkin nopea saatavuus? Jos Teslaa joutuu odottamaan, niin asiakas ostaakin toisen auton, kun Teslan ainoa myyntivalttia (saatavuus) ei realisoidu?
Mielestäni mikään autonvalmistaja ei nykyisin tee autoja varastoon. Kaikilla on toimitusajat ja autot tehdään asiakkaan tilauksen mukaisesti. Asiakas ruksaa tilausvaiheessa millaisen auton haluaa (varusteet, väri, teho jne) ja tehdas sen tekee kun ehtii. Materiaalit tulevat toiminnanohjausjärjestelmän avulla Just On Time (JOT) perusteella. Ei pääomaa kannata pitää kiinni varastoisssa (materiaalit, valmiit tuotteet) eikä varastorakennuksissa. Sellainen pääoma ei tuota.
Jos joku jättää auton ostamatta "koska en saa sitä heti heräteostokseeni" niin jätäköön. Ei se sitä autoa muualtakaan saa. Kyllä asiakas jaksaa odottaa hyvää tuotetta. Odotusaika on täynnä tulevia fiiliksiä. Se voi olla jopa parempaa aikaa kuin auton saamisen jälkeinen aika, kun uusi auto on sitten koettu viikossa parissa.
Olet aivan ytimessä. Maahantuojalla on varastoissaan pieni puskuri (plus esittelyautot, jotka eivät ole enää siis uusia) nopeaan toimitukseen, mutta tehtaalla niitä ei todellakaan ole. Tämä juuri sen varastojen kalleuden (carrying cost, sekä autojen että komponenttien yms.), turhan kapasiteetin käyttämisen / tarvittavan kapasiteetin ajallisen syömisen ja asiakkaan haluaman auton personoinnin / varustelun takia.
Teslan toiminta tuntuu koko ajan järjettömämmältä mitä enemmän sitä paljastetaan ja mikäli siis Roopen väittämät pitävät paikkaansa. Teslaa todellakin tekevät ja sen businesta pyörittävät jotkut aivan muut kuin autoteollisuuden ja toimitusketjun ammattilaiset. Ilmeisesti Muskin rahoilla voi tehdä mitä tahansa ja rahaa riittää, joten alkeellisimmatkin toimitusketjuratkaisut on heitetty romukoppaan. Olen tyrmistynyt...
inventory tai varastolla en ole viitannut että Tesla tehtaassan säilöisi autoja 900 miljoonan edestä sehän olisikin hullulta kuulostavaa. Tesla tietysti kuljettaa "varaston" ympäri maailman myymälöihinsä myyntiin. Teslan liikkeissä näitä autoja sitten on. Taseessa edelleen varastona / inventory.
Alle 50 % vaihto omaisuudesta on valmiita autoja (Valmiit tuotteet) ts. 1961 miljoonaa 4494 miljoonasta. Tämä nousi 605 miljoonaa 1356 miljoonasta. Mitä valmiit tuotteet pitää sisällänsä ja miksi se nousi on:
“Finished goods inventory includes vehicles in transit to fulfill customer orders, new vehicles available for sale, used vehicles, energy storage products and Solar Roof products available for sale. Finished goods inventory increased from December 31, 2019 to March 31, 2020 due to limited capacity todeliver or install our products at the end of the first quarter in 2020”
Olet varmaan samaa mieltä, että nopea saatavuus on yksi tekijä. En ole väittänyt tietenkään ainoaksi tekijäksi.
Tesla tosiaan poikkeaa muiden autonvalmistajien perusmallista, Teslalla omassa omistuksessa myymälänsä. Tämä varmaan aiheuttaa hämmennystä.
Edit: ja Tesla tietysti myös minimoi varaston kokoaan ettei sido turhan paljoa pääomaa.
Sä kiellät itsesi peräkkäisissä viesteissä: Tesla tekee autoja varastoon, Tesla minimoi varastoa. Jos Teslaa ei saa / löydy varastosta, niin asiakas ostaa jonkun toisen merkin, ei kuulosta siltä, että Tesla olisi haluttu ja näin ollen aikaisemmat puheet isosta kysynnästä ja tilausjonoista on taas kumottu. Mikäli Tesla tosiaan toimii ja ohjaa toimintaansa näin älyttömästi eli kalliisti ja mikäli Teslan haluttavuuden kriteeri on varastoissa vanheneva auto, niin voi Jeesus!
Tämä varaston minimointi on Teslalla tietysti tavoitteena, ettei sido pääomaa liikaa. (tarkoitan nyt Teslan liikkeissä olevaa myytäväksi tarkoitettua / koeajoon / esittelyyn, vaikka toki tehtaassa olevaa varastoa myös minimoi). Minimoi tietyillä ehdoilla. Tavoitteena tuo, että olisi jotain ostettavaa kuitenkin ostoaikeisille, ettei menetetä liikevaihtoa. Tässä ei varmaan liiketoiminnan kannalta ole optimaalista pitää liikkeitä tyhjinä, mutta ei toisaalta pitää liian suurta automäärää pölyttymässäkään, kun sitoo sitten turhaan pääomaa.
Tästä varaston optimoimisesta tuli mieleen toinen pointti. Tehtaalla olevan varaston ja logistiikkaketjun optimointi on tietysti selkiö, että Tesla sitä pyrkii optimoimaan ja tähän ketjuun sitoutuvaa "varastoa" minimoimaan. Tämän optimoinnissa auttaa paljon, kun Teslalta tulee tehtaat Eurooppaan ja jo Kiinaan tulikin. Auttaa myös uusi yhdysvaltain tehdas (ilmeisesti Texas Austin todennäköisin lokaatio). On lyhyempi matka itärannikolle.
Tällä hetkellä Teslalla on melkein kaikki tuotanto ollut yhdessä kalifornian tehtaassa ja rahtauskustannukset olleet suuret. Esimerkiksi rahtilaivassa seisovat Teslat sitovat paljon pääomaa.
Teslan kilpailukyky kilpailijoihin nähden tulee siis paranemaan kun logistiikkakustannukset laskevat uusien tehtaiden myötä. On tavallaan "low hanging fruit" Teslalle.
Heips tänne taas! Ollaankos täällä vielä samoilla linjoilla , kun viime tiedusteluissani ? Olen tässä lomaillessa pähkäillyt ja pyörinyt täällä hankkimassa tietoa ja jutellut ystäväpiirini kanssa , mutta en ole päätynyt mihinkään tulokseen . Tai siis olen itseasiassa siihen , että en ole toistaiseksi ostanut Teslaa. Tuntuu kalliilta tällä hetkellä , mutta mistäs minä tiedän kuinka kallis tulee vielä olemaan. Ajattelin odotella , jos lähtisi laskemaan niin ostaisin sitten " hyvään " hintaan. Niin ja jotkut ystäväni eivät jostain syystä suosittelekkaan enää ostamaan 1000 dollarin kieppeillä olevaan hintaan , ota tästä selvää sitten.
Hei Minna! Tämä ei ole paikka, jossa jaetaan sijoitussuosituksia. Voit itse vaikka osallistua keskusteluun kertomalla että mitä te siellä ystäväpiirissä oikein olette keskustelleet tai jonkun muun mielipiteen joka sinulla on Teslasta.
Joku jo vähän vinkkailikin tähän suuntaan että alter ego puhuu. Itsestänikin rupeaa kyllä hieman tuntumaan siltä.
No siinähän se pulma Fooler on , kun nämä ystävättärieni jutut on lähes poikkeuksetta heidän miehiltään kuultuja keskusteluja. Viiden miespuolisen henkilön kanssa olen suoraan keskustellut aiheesta ja 3 heistä ei suosittele enää ostamaan lähinnä kommentoimalla , että Tesla on " ylihinnoiteltu " ja markkina epävarma , BLM jne. En tiedä miten ne Teslaan mukamas sitten vaikuttavat. Kahdesta muusta toinen kommentoi fiilismies nimimerkin kaltaisesti ja suosittelee ostamaan ennen kuin hinnat pilvissä , toinen taas ei usko Teslaan , selitykset lähinnä , että liikaa vikoja autoissa ja mitä täälläkin puhuttu " kilpailijoita tullut lisää ja tulee jne. " Mitä tarkoitat kommentilla , joku vinkkailee että alter ego puhuu?
Volkswagenin CEO sai vastikään kenkään, kun ID.3:n ("Tesla killer") softaa ei saatu edes siedettävälle tasolle vuosien ja miljardien jälkeen.
Kyllä ne softan saa ajallaan valmiiksi, vaikka lehdistö toisin spekuloi. Ja yli 35000 kpl ekan mallisarjan autoa on jo tilattu ja lähtee toimitukseen nyt kesäkuussa. Iso valmistaja = löytyy paljon resursseja korjaamaan nopeasti ongelmatilanteet.
Despite Software Issues: the Volkswagen ID.3 to Be Released Exactly on Time
Despite the fears of many experts speculated about delays, sales of the Volkswagen ID.3 will start on June 17, 2020.
Production of the Volkswagen ID.3 started in November 2018. However, at the end of February 2020, there was information about issues with the software, which was being developed at an accelerated pace. More than 10,000 specialists made efforts to solve them. German media wrote that the release of the models might be postponed.
According to Autocar, German journalistsэ predictions will not come true. Delivery of the special Volkswagen ID.3 First Edition will begin as planned on June 17, 2020.
This particular version was available for pre-order. In general, the ID.3 First Edition was ordered by more than 35,000 customers worldwide.
Eiköhän tilalle tule uus CEO, joka niinkuin edellinen, ei tiedä koodaamisesta taikka akkuteknologiasta yhtään mitään.
Miksi CEO:n pitäisi noista mitään ymmärtää? CEO:lla tulee olla kyseiset aiheet hyvin osaavat alaiset, jotka sitten kertovat aiheesta kaiken tarpeellisen faktan päätöksen tueksi. Hyvän CEO:n ominaisuudet ovat: osaa analysoida nopeasti hänelle kerrotut tiedot, vetää niistä johtopäätökset ja tärkeintä - tehdä päätös eikä jäädä jahkailemaan. Ei CEO:n tarvitse olla softari johtaakseen firmaa jossa kehitetään kaiken muun lisäksi softaa. Minäkin olen vetänyt softaprojekteja enkä ole softari.
Fiilismies kirjoitti:
Sanokaapa muuten yksikään kilpailija, jonka softa mahdollistaa edes over the air updatet?
Miksi näet tämän ominaisuuden niin tärkeäksi autossa? Mitä lisäarvoa se tuo peruskäyttäjälle ja miksi se olisi yksi valintakriteereistä? Minä näen tälläisesssä ominaisuudessa pelkästään riskejä. Mahdollisesti muut valmistajat ajattelvat samoin kuin minä (ei tarvetta + riski), koska sellaista ei muilla ole. Softapäivityksen teko radiorajapinanan läpi kun on ihan simppeli toiminne joten se olisi implementoitavissa mihin autoon tahansa, jos sellainen ominaisuus tarvitaan. Tietoturva tuo sitten tälläiseen rajapintaan omat haasteet.
1. Eivät saa softaa valmiiksi ajallaan. Isoja ongelmia yhteensopivuuksien kanssa ilmennyt aikasemmin. Q1 2021 tavoitteena saada valmiiksi.
Ensimmäiset mallit toimitetaan Suomeen syyskuussa, mutta niissä ei ole vielä aktivoituna App Connect -toimintoja, eikä HUD-tuulilasinäytön lisätyn todellisuuden ominaisuuksia. Valmistaja lupaa näiden ominaisuuksien tulevan autoihin ohjelmistopäivityksessä vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen aikana. Kaikki toiminnot ovat käytössä luovutushetkellä, jos suostuu odottamaan autoaan loppuvuoteen saakka.
Heitän kysymyksen: Odotatko Id.3:n myyvän paremmin kuin Model 3 ja jos odotat, niin miksi?
2. Over the air update tyyli on nyt se mitä kaikki kilpailijat yrittävät kopioida. Over the air updatejen avulla auto päivittyy jatkuvalla syötöllä paremmaksi ilman että kuluttajan tarvitsee ostaa uutta autoa.
Kaikki kilpailijat kopioivat tällä hetkellä Teslan toimintatapoja ja yrittävät catch-upata minkä pystyvät.
Ford Mustang Mach E. Näyttääkö tutulta?
Mainittakoon vielä, että edes Teslan osakkeen omistajana mulla ei oo syytä toivoa kilpailijoiden epäonnistumista. Sähköautomarkkina tulee olee niin valtava, että Tesla saa siitä riittävän market sharen tuotannolleen joka tapauksessa.
Jäitä hattuun Fiilismies. Otin kantaa tuohon ”Appien myynti - Connectivity package jne..”. Siinä oli 8 muuta bullettia ja jos kaikki halutaan käydä läpi niin on aika pitkä keskustelu tiedossa.
” Muakin kiinnostais tietää, että millon ne kilpailijat sit alkaa kehittää samoja ja vielä parempia autoja ja softia kuin Tesla.”
Ainakin GM ottaa Androidin käyttöön 2021 – sitä odotellessa, mutta minua taas kiinnostaisi tietää, että milloin voin ostaa Tesla semin ja/tai Tesla roadsterin? Musk on hypettänyt näitä since 2016/2017. Tämä on hyvä esimerkki siitä, kuinka ainoastaan Tesla osaa ja kaikki muut on luupäitä, vaikka todellisuudessa Daimlerilta on voinut ostaa rekan ja urheiluauton since 2016, mutta ei Teslalta.
” Shortit vuosia sitten puhu miten "competition is coming" ja 2018 piti tulla kilpailijoiden paljon paremmat versiot ja sitten 2019 ja sitten 2020. Onko se nyt 2021 kun jokainen vanha autonvalmistaja tuo markkinoille tuotteet jotka pieksee Teslan 6-0? He vissiin ymmärtävät softapuolesta ja akkuteknologiasta paljon enemmän kuin Musk & Karpathy & Tesla.”
En ole nyt tässä yhteydessä ottanut kantaa osakekurssiin, se on ihan eri asia ja keskustelu. Osakekurssin positiivinen kehitys ei automaattisesti tarkoita, että yritys olisi tulevaisuudessa tai nykyhetkessä rahakone. Mitä tulee softaan, niin toistat koko ajan, että muilla autonvalmistajilla ei ole osaamista jne. Pointti olikin, että sinne otetaan outsourceatut open-source softat, joltakin osaavammalta taholta kuten esim. Microsoft, Google, Palantir jne. Ja kyllä uskon, että näistä löytyy enemmän osaamista softaan kun mitä Teslalla on. Lisäksi vertaat aina kaikki muut autonvalmistajat vs. Tesla ja ryhmästä kaikki muut niin kukaan ei osaa mitään tai tule onnistumaan, kun taas Tesla... Kuulostaa aika kaukaa haetulta, etenkin jos katsotaan myytyjä autoja, netto tulosta jne. viimeisiltä vuosilta.
Tesla on innovatiivinen yritys, tätä en usko että kukaan kiistää. Heidän akkunsa ja autopilotti ovat market leadereita, mutta tarkoittaako tämä sitä että Tesla tulee valloittamaan maailman ja/tai että Tesla on oikeutetusti tällä hetkellä maailman toiseksi arvokkain autonvalmistaja, ei ainakaan omasta mielestäni.
Outsourceeminen, jota ilmeisesti pidät parempana taktiikkana, on nimen omaan se syy minkä takia kilpailijoilla on hyvin suuria vaikeuksia tehdä innovaatioita tai integroida softaa.
90% of all Volkswagen software today is outsourced.
A few hundred chips are now separately managing a complex network in your vehicle if you drive a vehicle from one of these automakers, but it’s not coordinated or centralized. Thousands of suppliers are involved, partly working together and partly independent. What all have in common is that all systems are working just in their own little box and do not communicate with a central computer or, to use my analogy again, the central brain of our octopus.
That has been the world the auto industry has been living in undisturbed, until Tesla released its first BEV. Tesla was the first company to release a vehicle custom designed with high vertical integration around a central computer managing all core and side functionality. You cannot see that from the outside, and that’s why people do still not understand why a Tesla is so different. They do typically learn it in the moment they press the accelerator.
That design allows Tesla to change the car’s driving features, range, or acceleration abilities just with new software that enters your vehicle over the air magically like Harry Potter changes reality with his wand in hand and whispering a spell. It reduces costs, makes your vehicle safer, and gives you new functionality and efficiency from someone pressing a button in the Tesla Fremont factory in the USA.
Tesla changed the rules of the auto business, and, with it, everything. They did that with a tool that is called software.
To counter the challenger, the incumbent auto industry activated what it is best at, its supplier base. Automakers asked their thousands of suppliers if they could develop something similar, and the suppliers confirmed convincingly, “yes, we can,” without knowing what they just committed to. 10 years later, the largest and best R&D department in the auto industry has revealed vehicles that are nowhere near the 2012 Tesla Model S.
Appien myyntiin Tesla todennäköisesti kehittää Tesla App Storen, jonne kuka vaan voi julkaista äppinsä samalla tapaa kuin Apple App Storeen. Teslalla on toistaiseksi miljoona autoa enemmän kuin lähimmällä kilpailijalla, joiden käyttäjille appien kehittäjät voivat tuotteitaan myydä.
..... mutta aina en ymmärrä miksi tuo Tesla-käännytystyö on joillekin niin kovin tärkeää. Harvoin vastaavaa näkee esim. Outokummun tai Fortumin osakkeista puhuttaessa...
Ihmisellä on tapana puolustella omia päätöksiään vaikka ne eivät olisikaan oikeita. Mennään mukavuusalueen ulkopuolelle, jos täytyy tunnustaa olleensa väärässsä. Kyllähän useat edelleenkin uskovat, että Kailajärven kehittämä valuuttakauppa oli oikeasti toimiva busines ja sitä edelleen puolustelevat. Ja moni uskoo edelleen Altcoiniin, kyllä se projekti vielä saadaan maaliin. Näin se vaab menee.
Aika ironista ottaen huomoon, että sinä olet ollut väärässä kaiken aikaa ja Tesla-longaajat oikeassa. Sulla taitaa olla se tarve selittää itselles ja muille, miksi sä oot ollu oikeessa ja koko maailma väärässä, kun asiat ei oo menny niinkun oot odottanut / toivonut.
Käännytystyö johtuu omalla ja ehkä muidenkin kohdalla siitä, että tietty porukka, joka hyötyy kurssilaskusta suoltaa niin älyttömiä väitteitä ja disinformaatiota yhtiöstä ja sen tuotteista, jotka triggeröi näitä tuotteita ja yritystä oikeasti käyttävät ja seuraavat ihmiset ja luo tarpeen hehkuttaa enemmän kuin tarvis. Aika hyvä esimerkki on täällä heitetty kommentti "Taycan oli Teslaa parempi köytännössä kaikessa, kun näitä autoja verrattiin toisiinsa." - Jos tää on sun objektiivinen vertaus Model S ja Taycanin välillä, niin on ehkä parempi pysyä indeksisijoittajana.
Hype on uskonnollissa sfääreissä ja lupauksia taivaaseen astumisesta jaetaan: Tesla tulee, oletko valmis? Silti tehokkuus on heikkoa, firman kannattavuus huonoa ja tuotteen laatu on karmaisevaa kuraa. Osakekurssi ei siis vastaa nykytilaa vaan on pumpattu täyteen tulevaisuutta, näin ollen aika paksua on Muskovaistenkin sanoa, että he ovat oikeassa. Sen näkee myöhemmin, jos lupaukset toteutuvat.
5 vuoden päästä osakekurssi heijastaa sen päivän tulevaisuuden näkymiä. Ei 5 vuoden takaisia
Edit: Longit olettavat Teslan pystyvän riittävän kovaan kasvuun ja kannattavuuteen. Shortit eivät usko. Tästä repeää äkkiä kasvun kumuloituvan luonteen takia iso kuilu näkemyksiin.
Mitkä ovat suurimmat kasvun esteet Teslalla? Miksei Tesla kasva Cybertruck, Model Y jne. myötä riittävästi valuaation perustelemiseksi?
Mielenkiintoinen huomio pikaista tutkimustani tehdessä oli se, että Insider Holdingien määrä on hyvin suuri verrattuna kilpailijoihin, joka on osakkeen omistajalle hyvä asia.
Outsourceeminen, jota ilmeisesti pidät parempana taktiikkana, on nimen omaan se syy minkä takia kilpailijoilla on hyvin suuria vaikeuksia tehdä innovaatioita tai integroida softaa.
...
Appien myyntiin Tesla todennäköisesti kehittää Tesla App Storen, jonne kuka vaan voi julkaista äppinsä samalla tapaa kuin Apple App Storeen. Teslalla on toistaiseksi miljoona autoa enemmän kuin lähimmällä kilpailijalla, joiden käyttäjille appien kehittäjät voivat tuotteitaan myydä.
Tässä menee nyt moni asia sekaisin, mutta pysyn tuossa alkuperäisessä pointissani eli appien myynti ja sen tuomat tuotot. On kaksi eri asiaa suunnitella itse ja outsourceata tuotanto, tai outsourceata koko paketti. Kaikki outsourceaa tuotantoa, myös Tesla. Se mitä minä ajoin takaa on koko entertainment systeemin softan outsourceaaminen esim. Googlen Androidiksi. Tämä olisi järkevää. Tätä esim. VW ei ole tehnyt (eikä ymmärtääkseni tule tekemään ainakaan lyhyellä tähtäimellä, enkä pidä tätä hyvänä asiana), kun taas GM tulee tämän tekemään alkaen 2021. Mainitsin Toyotan ja VW ainoastaan teoreettisina esimerkkeinä, koska ovat kaksi suurinta autonvalmistajaa, en sen takia että ne olisivat ilmoittaneet tämän tyyppisistä aikeista. Kun puhut innovoinnista, niin se koko idea on nimenomaan, että antaa Googlen innovoida ja itse ainoastaan muokata se omiin tarpeisiin sopivaksi, aivan kuten Android toimii puhelimissa. Ja toistan vielä. Kyse on tästä Teslan app storesta ja app storen vaatimasta softasta, eikä esim. softasta autopilottiin, luistonestoon tms.
Teslan osake on ylihinnoiteltu, nimenomaan sen takia että keksitään jotain aivan maagista, jota Tesla tulee tekemään tai kehittämään 3 vuoden päästä, joka tulee tuottamaan maltaita ja jota kukaan muu ei osaa/älyä kopioida tai tehdä. Sitten kun on 3 vuotta kulunut, niin ilmoitetaan että 3 vuotta lisää jne. jne. App store on hyvä esimerkki tästä. Joku sanoo sen tuottavan Teslalle maltaita. Jos taas asiaa miettii edes hieman syvällisemmin, niin miksi se olisi niin ylivertainen muihin app storeihin ja niin uniikki ettei kukaan muu voisi tehdä asialle mitään?
Esim. kun sanot, että Teslalla on miljoona autoa enemmän, kun lähimmällä kilpailijalla, niin se on täyttä puppua. Teslalla ei ole mitään app storea atm, eikä näin ollen mitään miljoonan auton etumatkaa. Päinvastoin. GM myi 7.7. miljoonaa autoa vuonna 2019 ja GMn tuleviin autoihin on tulossa Androidin softa alkaen 2021. Ts. se on päivän selvää, että Androidin alusta tulee olemaan paljon laajemmassa käytössä ja näin ollen appi valmistajilla on paljon suurempi intressi tehdä ne appit sinne, jos ja kun se app store sieltä löytyy.
Kuten aiemmin sanottu app store on helppo kopioida ja jos tulevaisuudessa yksi tärkeimmistä kriteereistä autossa on hyvät appit ja store, niin ei muut autonvalmistajat ole niin tyhmiä, etteivät he reagoisi siihen (mukaan lukien VW ja Toyota). Näin kuitenkin kaikki Tesla fanaatikot uskovat ts. muista autonvalmistajista niin kukaan ei osaa mitään tai tule onnistumaan ja ovat täysiä luupäitä jne, kun taas Tesla... ja ennen kun joku nyt ehtii sanomaan ettei Daimlerilla ole mitään app storea, miksi ei? jos he ovat sitten sinun mielestä niin hyviä jne jne, niin muistutetaan ettei innovatiivisella Teslallakaan ole mitään app store, mutta hienosti ylihypetetty osakekurssi kylläkin.
Uusi Mustangikin näyttää sisältä aivan Teslalta. Eli jos saan muualta kaiken sen joka tekee Teslasta niin uniikin, niin miksi ostaa Tesla? Tämä tulee ainoastaan vähentämään kiinnostusta Teslaa kohtaan.
Volkswagen aikoo investoida 7 miljardia oman käyttöjärjestelmän rakentamiseen. Tarkoitus saada valmiiksi ja käyttöön jokaiseen autoon vuoteen 2025 mennessä. Pitävät Teslan softaa tavoitteenaan.
Volkswagen is vehemently trying to do what the big car makers have so far failed to do. The Wolfsburg-based company wants to transform itself into a tech company in order to be successful with e-mobility. IT chief Senger on Tesla's dominance and VW's plans.
The roar at the top of the group hides the fact that Volkswagen is undergoing a deep transformation towards the manufacture of not only electric cars, but also its own software system. The group wants to get on par with Tesla. Brand director Christian Senger is responsible for the development of the Car.Software organization, 46.WELT said how Volkswagen should become an IT manufacturer.
WORLD: What is the technological challenge?
Senger: We want to combine the high standards of quality and safety in the car with the functional dynamics of a smartphone. There is no solution on the market for this requirement. There are many individual solutions, but not a complete package. So we develop this operating system for our cars, a VW.OS, ourselves. We also advance our own cloud, the Volkswagen Automotive Cloud.
WORLD: Can you still catch up with Tesla in information technology?
Senger: We are concentrating on bundling innovative strength in the Car.Software organization and making full use of the Group's scaling potential. Because software develops its potential with the increasing number of vehicles. This applies to cost advantages, but also to learning from data. We have this scaling advantage on our side, from 2025 all new model generations should run on our own operating system. That means many millions of new vehicles per year.
That is our strength. But many of the progressive approaches, such as those exemplified by Tesla , are still not transferable to our company one-to-one. The colleagues from California are again the reference there. That's where we start, we want to change that in the next few years.
WORLD: Tesla benefits from the world's best digital network at its headquarters in California and on the US west coast. There is no such thing in Germany. Can the automotive industry in Germany compensate for this alone? Or can it only work if the German IT landscape is developing better overall?
Senger: The sheer number of IT graduates who leave universities in the USA or in China every year is not available in Germany. That concerns us. In many conversations, however, I notice that the automobile still has great appeal. For many tech enthusiasts, the car is the new technological melting pot, where digital revolution comes together with a big change in the core business.
This gives us as industry a lot of attention. But we have to be significantly more active in addressing. Many talents ask critically whether we are creating the right dynamic. That is why we send a clear signal: If you want to develop more software yourself, you cannot do that with processes in mechanical engineering. Our Car.Software organization is therefore fully geared to the conditions of agile software development.
Jos hyväksytään että faktat ovat:
Tesla on tällä hetkellä softassa ja akkutenkologiassa #1
Kilpailijat pitävät Teslaa ykkösenä ja yrittävät tehdä ensisijaisesti yhtä hyvän tuotteen ja toissijaisesti paremman tuotteen kuin Tesla.
Väität että "Tesla fanaatikot" pitävät kilpailijoita "luupäinä jotka ei tiedä mistään mitään". Kysyisinkin sulta, että miksi pidät oletusarvona sitä, että kilpailijat tekee kaiken Teslaa paremmin, varsinkin kuin viimeseen 10 vuoteen kukaan kilpailijoista ei siihen ole pystynyt.. Eiköhän kilpailijatkin oo fiksuja tyyppejä jotka tekee kaikkensa voittaakseen, mutta kun tilanne on se, että tähän asti siihen ei ole kukaan pystynyt, niin miksi pidät oletusarvona sitä, että kaikki tulee tekemään Teslaa paremmin?
Kuluttajien, osakermarkkinoiden ja Teslan kilpailijoiden konseus on tällä hetkellä se, että Tesla on #1. Osakemarkkinoiden konseus on myös tällä hetkellä se, että Tesla tulee olemaan #1 jatkossakin. Olen samaa mieltä ja laittanut betsit sen puolesta. Sanon vielä kerran, että on hyvin outoa, että pidät oletusarvona Teslan epäonnistumista, koska kyseessä on tällä hetkellä epätodennäköinen skenaario ja betseille asiasta saisit varmaan aika hyvät kertoimet?
Mitä kopioimiseen tulee vielä, niin Tesla antaa kilpailijoidensa käyttää patenttejaan aika vapaasti. Eivät ole tippaakaan huolissaan kopioinnista. Ilmeisesti olettavat, että kukaan ei pysty yhtä hyvään kuitenkaan. Pystyykö muuten kilpailijat vaan kopioida Applen softan ihan helposti ja Apple syrjäytetään heti kunhan kilpailijat vaan viitsii tehdä sen?
Teslan ykköstavoite on kiihdyttää maailman transitio uusiutuvan energian käyttöön ja Musk tuntuu toivovan kilpailijoiden rakentavan hyviä tuotteita, jotta tähän tavoitteeseen päästään nopeammin. Mua huolettaa osakkeen omistajana eniten, että meneekö joku Muskin tavoitteista joskus rahan teon edelle.
Kun Google teki hakukoneen, piditkö oletusarvona, että kaikki kilpailijat kopioi hakukoneen kun jaksavat joten Google on täysin yliarvostettu?
Kun Apple teki Iphonen, piditkö oletusarvona, että kaikki kilpailijat kopioi Iphonen kun jaksavat joten Apple on täysin yliarvostettu?
Kun Netflix kehitti videoiden streamaus palvelun, piditkö oletusarvona, että kaikki kilpailijat kopioi Netflixin ja Netflix on täysin yliarvostettu?
Netflix on aika hyvä esimerkki itseasiassa. Kilpailijat kehittivät tuotteita, menestyviäkin sellaisia: HBO, Apple TV, Viaplay, Hulu, Dplay jne. Markkina on kuitenkin tarpeeksi iso mahdollistaakseen useiden toimijoiden voitollisuuden. 2011 Netflixiä pidettiin hyvin yliarvostettuna osakkeena ja hinta kipusi jopa 40 dollariin osakkeelta. "Kupla" purskahti ja osake tippui 9 dollariin. Shortit oli varmaan mielissään. 10 vuotta ja lukemattomien uusien, onnistuvien ja epäonnistuvien kilpailijoiden jälkeen Netflix on edelleen #1 paikalla ja osakkeen hinta sulki viime perjantaina 453,72 dollariin.
Jos pidät Teslan epäonnistumista oletusarvona, mutta et yllämainittujen firmojen, niin mietityttää, että onko sun analyysi tilanteesta täysin objektiivinen vai liittyykö siihen jotain biasia?
Esim. kun sanot, että Teslalla on miljoona autoa enemmän, kun lähimmällä kilpailijalla, niin se on täyttä puppua. Teslalla ei ole mitään app storea atm, eikä näin ollen mitään miljoonan auton etumatkaa. Päinvastoin. GM myi 7.7. miljoonaa autoa vuonna 2019 ja GMn tuleviin autoihin on tulossa Androidin softa alkaen 2021. Ts. se on päivän selvää, että Androidin alusta tulee olemaan paljon laajemmassa käytössä ja näin ollen appi valmistajilla on paljon suurempi intressi tehdä ne appit sinne, jos ja kun se app store sieltä löytyy.
Olet väärässä. GM:än 7.7 miljoonaan valmistettuun autoon ei appeja saa ikinä. Ainoastaan uusiin autoihin sen jälkeen jos he joskus saavat sen mahdollistavan softan valmiiksi. Teslalla taas on softa valmiina ja miljoona autoa liikenteessä, kun taas kilpailijoilla 0. Sittenkun kilpailijat saavat softat valmiiksi, niin lähtevät he 0:sta päivtettävästä autosta kasvattamaan fleettiänsä, eivätkä aikoinaan myydyistä autoista.
Kuvasta puuttuu Premium Connectivity Package 9.99$ / month. Käsittääkseni muita purchaseja ei vielä voi tehdä. Fleetin kasvaessa isommaksi tulee appien ja tilauksien myynnistä isompi ja isompi bisnes ja siihen aletaan panostaa vielä enemmän. Kilpailijoilla sama homma. Jokaisen valmistajan profitit tulee kasvamaan entisestään, ei pelkästään Teslan. Vanhojen autofirmojen vanhoja P/E lukuja on turha verrata enään Teslaan tai Teslan kilpailijoihinkaan, kunhan saavat systeemit samalle tasolle Teslan kanssa.
Tuo miljoona autoa kuulostaa varmaan huikealta. No suunnilleen sen verran autoja VW myy kuukaudessa ja esim MB noin 6 kuukaudessa. Ei enää kuulostakaan niin hurjalta.
Usein kirjoitettu asia on, että kilpailijoilla kestää kauemmin tehdä Teslan tasoinen sähköauto, kuin Teslalta tehdä premiumtason auto laatuvaikutelmaltaan. Tämäkin juna meni jo. Porschella on Teslaa parempi (tai ainakin saman tasoinen) sähköauto, mutta Teslan laatu on edelleen niin surkeaa, että edes jenkeissä kaikki asiakkaat eivät suostu vastaanottamaan Model Y malleja. Esimerkiksi turvavyö on vain heikosti kiinni, takapenkki on kokonaan irti ja maalipinnan kanssa on yhtä pahoja tai pahempia ongelmia kuin Model 3:n kanssa. Laatu on heikompaa kuin Ladalla -80 luvulla. Ei ihme, että Norjassa Teslaa ei osta enää kukaan.
Oon seurannut tätä keskustelua ensihetkistä alkaen. Nyt tein tilin vaan kommentoidakseni tätä. Älä fiilismies käytä voimias muiden vakuuttamiseen. Me Tesla uskovaiset nähdään tulos aikanaan. Alotin Teslan ostot 600 ja lisää ostan aina 50 dollarin heiton välein suuntaan tai toiseen. Erinomaista anyylisia tosin teet , älä kuitenkaan kuluta itseäs loppuun. WSOP onlinekin alkaa jo kohta 😊. Odotan , että voitat vähintää 2 ranneketta.
Volkswagen aikoo investoida 7 miljardia oman käyttöjärjestelmän rakentamiseen. Tarkoitus saada valmiiksi ja käyttöön jokaiseen autoon vuoteen 2025 mennessä. Pitävät Teslan softaa tavoitteenaan.
Volkswagen tarkoittaa tässä Volkswagen Groupia. Sinne kuuluu muitakin automerkkejä ja näin ollen he ovat laskeneet, että se olisi paras ratkaisu heille. En itse kyllä puoltaisi tätä.
Fiilismies kirjoitti:
Jos hyväksytään että faktat ovat:
Tesla on tällä hetkellä softassa ja akkutenkologiassa #1
Kilpailijat pitävät Teslaa ykkösenä ja yrittävät tehdä ensisijaisesti yhtä hyvän tuotteen ja toissijaisesti paremman tuotteen kuin Tesla.
Väität että "Tesla fanaatikot" pitävät kilpailijoita "luupäinä jotka ei tiedä mistään mitään". Kysyisinkin sulta, että miksi pidät oletusarvona sitä, että kilpailijat tekee kaiken Teslaa paremmin, varsinkin kuin viimeseen 10 vuoteen kukaan kilpailijoista ei siihen ole pystynyt.. Eiköhän kilpailijatkin oo fiksuja tyyppejä jotka tekee kaikkensa voittaakseen, mutta kun tilanne on se, että tähän asti siihen ei ole kukaan pystynyt, niin miksi pidät oletusarvona sitä, että kaikki tulee tekemään Teslaa paremmin?
Toinen kohta on väärin. Tietyt asiat Teslassa ovat markkinoiden parhaimmistoa, mutta ei koko paketti.
Olen tuohon Tesla tekee kaiken paremmin jo vastannut ennenkin, mutta jos nyt otetaan Daimler esimerkkinä. Daimler on tehnyt 72 miljardia euroa voittoa viimeisten 10 vuoden aikana, kun taas Tesla -6.5 miljardia tappiota. Niin haloo??
Teslan market cap on noussut 75 miljardista 185 miljardiin tänä vuonna, niin miksi? mikä oikeuttaa tähän nousuun? mikä on muuttunut niin radikaalisti? se että Tesla onnistui tekemään tappiottoman Q4?
Tässä se ongelma nimenomaan onkin, jota Tesla fanaatikot eivät ymmärrä. Arvostus. Ei Teslassa ole mitään vikaa, mutta sen arvottamisessa kylläkin. Mutta ehkä sinä voit kertoa että mitä on tapahtunut tänä vuonna että Teslan arvostus on oikeutetusti melkein kolminkertaistunut? Tämä siis tarkoittaa sitä, että jotakin uutta tietoa on pitänyt tulla. Kaikki nuo mainitsevasi jutut ovat olleet tiedossa jo pitkään, eikä niiden toteutumistodennäköisyydet ole muuttuneet niin radikaalisti. Jos ovat, niin silloin ne tulevat muuttumaan yhtä radikaalisti toiseen suuntaan, joka tarkoittaa että Teslassa on enemmän downsidea kun upsidea ja riski tuotto suhteen on kaikkea muuta kun hyvä sijoitus.
Fiilismies kirjoitti:
Mitä kopioimiseen tulee vielä, niin Tesla antaa kilpailijoidensa käyttää patenttejaan aika vapaasti. Eivät ole tippaakaan huolissaan kopioinnista. Ilmeisesti olettavat, että kukaan ei pysty yhtä hyvään kuitenkaan.
En ole tutustunut Teslan patenttisalkkuun, mutta jos Tesla ei ole kieltänyt heidän patenttiensa käyttöä, niin silloin se kielii siitä ettei ne ole niin merkittäviä tai vaihtoehtoisesti he saavat siitä omasta mielestä tarpeeksi hyvän korvauksen. Tuo että olettaisivat ettei kukaan pysty yhtä hyvään kuitenkaan on aika naiivi ajatus. Ei yritys toimi niin. Toki poikkeuksia on, mutta ne tarinat eivät ole päättyneet kovinkaan ruusuisesti.
Fiilismies kirjoitti:
Pystyykö muuten kilpailijat vaan kopioida Applen softan ihan helposti ja Apple syrjäytetään heti kunhan kilpailijat vaan viitsii tehdä sen?
…
Jos pidät Teslan epäonnistumista oletusarvona, mutta et yllämainittujen firmojen, niin mietityttää, että onko sun analyysi tilanteesta täysin objektiivinen vai liittyykö siihen jotain biasia?
Jos nyt otetaan mainitsemasi Google ja Apple esimerkkeinä. Googlen hakukonetta on vaikea kopioida koska se perustuu uniikkiin haku algoritmiin, jota ei voi kopioida noin vaan. Apple taas, niin alussa suurimmat matkapuhelinvalmistajat eivät edes halunneet kopioida Applea. Kosketusnäyttöideaa tarjottiin ensiksi Nokialle, mutta he eivät uskoneet siihen. Apple ei olisi koskaan saanut puhelinta valmistettua ilman mm. Nokian patentteja (jotka Nokia sitten lisensoi ylihalvalla). Näin ollen Apple sai hääriä melko rauhassa, ennen kun kilpailijat reagoivat. Jos katsot markkinaosuuksia silloin kun iPhone lanseerattiin, niin suurista ainoastaan Samsung on jäljellä. Applea ei ole vaikea kopioida ja teknisesti iPhone ei ole ylivertainen, mutta Applen brändiarvo on ylivertainen ja brändiarvoa on erittäin vaikea kopioida (kaikessa yksinkertaisuudessaan brändiarvo tarkoittaa sitä että pystyt pyytämään hintapreemiota tuotteestasi). Kysymys on siis, että mikä on Teslan kestävä kilpailuetu?
Mitä tulee Teslaan, niin en pidä Teslan epäonnistumista oletusarvona, enkä ole niin sanonutkaan, mutta en usko Teslan maailmanvalloitukseen (Tesla tulee olemaan myydyin automerkki), enkä siihen että Tesla on ansaitusti maailman toiseksi arvokkain autonvalmistaja. Jos taas onnistuminen tarkoittaa sitä että Tesla tulee olemaan maailman arvokkain ja suurin autonvalmistaja tulevaisuudessa, niin silloin kyllä pidän tässä epäonnistumista oletusarvona (ja sitä se myös on ihan probabilistisesti).
Ja kun puhut betsaamisesta, niin on kyllä aika huono betsi jos betsaat Teslaa vs kaikki muut autonvalmistajat. Näissä muissa esimerkeissä, joita olet täällä esittänyt esim. Apple, Google ja Amazon, niin olisi siis kannattanut betsata näitä yksittäisiä yrityksia vs kaikki muut. Varmaankin joku ottaa betsin kanssasi siitä, että kuka tuottaa eniten autoja esim 10 vuoden päästä ja sitten Tesla vs kaikki muuta autonvalmistajat (siis yksittäisinä ei kollektiivisesti). Eivät ole kyllä oddsit sinun puolella.
Se mikä minua ihmetyttää on, että miksi aina puhut yrityksistä kuten Google Apple ja Amazon kun vertaat Teslaa, etkä yrityksistä kuten Infospace, Worldcom tai Yahoo (isoja yrityksiä jotka menivät konkurssiin tai joiden arvo kuihtui täysin kun kupla puhkesi)? Joten veikkaan kyllä, että se bias taitaa löytyä sinun puolelta.
Fiilismies kirjoitti:
Olet väärässä. GM:än 7.7 miljoonaan valmistettuun autoon ei appeja saa ikinä. Ainoastaan uusiin autoihin sen jälkeen jos he joskus saavat sen mahdollistavan softan valmiiksi. Teslalla taas on softa valmiina ja miljoona autoa liikenteessä, kun taas kilpailijoilla 0. Sittenkun kilpailijat saavat softat valmiiksi, niin lähtevät he 0:sta päivtettävästä autosta kasvattamaan fleettiänsä, eivätkä aikoinaan myydyistä autoista.
Sanoin näin:
” GM myi 7.7. miljoonaa autoa vuonna 2019 ja GMn tuleviin autoihin on tulossa Androidin softa alkaen 2021.”
Kuten näet en ole sanonutkaan, että vanhoihin autoihin olisi tulossa Androidin softa. Vuonna 2019 toimi referenssinä siihen, että montako autoa GM tulee myymään 2021. Oli se luku sitten 7,7; 7 tai vaikka 6 miljoonaa, niin aika paljon enemmän kun mitä Tesloja tulee olemaan 2021 lopussa. Lisäksi, Android ei tule lähtemään 0:sta ja siellä tulee olemaan app store.
Kuvasta puuttuu Premium Connectivity Package 9.99$ / month. Käsittääkseni muita purchaseja ei vielä voi tehdä. Fleetin kasvaessa isommaksi tulee appien ja tilauksien myynnistä isompi ja isompi bisnes ja siihen aletaan panostaa vielä enemmän. Kilpailijoilla sama homma. Jokaisen valmistajan profitit tulee kasvamaan entisestään, ei pelkästään Teslan. Vanhojen autofirmojen vanhoja P/E lukuja on turha verrata enään Teslaan tai Teslan kilpailijoihinkaan, kunhan saavat systeemit samalle tasolle Teslan kanssa.
Jos minun vanhaa autoa päivitetään koko ajan, niin paljonko se tulee kannibalisoimaan uusien autojen myyntiä? Alkuun ei tietenkään niin paljon, koska Tesla on edelleen onnistunut tuottamaan niin vähän autoja, ettei kaikki halukkaat ostajat ole vielä saaneet omaansa, mutta onko tämä pitkässä juoksussa hyvä strategia? Tätä kukaan ei tiedä, mutta ainakin eroaa aika lailla muiden autonvalmistajien strategiasta - uusi malli ja sitten facelift.