Piti oikein luoda tunnukset, että pääsee kommentoimaan 19.2. kirjoitettua kolumnia.
Kirjoitat siellä:
"Jos Norwegian pääsee aloittamaan Skandinaviasta käsin tehtävät Aasian lennot, on Finnair helisemässä."
Muuten en ota kantaa kolumniin, mutta sellainen seikka pitää muistaa tuossa helisemisessä, että Finnairilla on hieno maantieteelinen etu puolellaan. Yhtiö voi ajaa yhdellä rungolla vuorokauden sisällä Helsinki-Aasia vuoron, kun kilpailija tarvitsee siihen vähintään 1,5 runkoa. Jos lentoaika pysyy noin 9,5 tunnissa, niin koneen kääntämiselle jää molemmissa päissä aikaa 2,5 tuntia. Laajarunkokoneen voi kääntää alle kahdessa tunnissa vielä melko hyvin, mutta 1,5 tuntia, puhumattakaan siitä lyhyemmistä ajoista alkaa tehdä todella tiukkaa tai on mahdotonta. Vaikka Tukholma on lähellä, niin silti se on juuri kriittisesti kauempana kuin Helsinki, Norwegianin aikataulutetut lentoaika tuolle välille on 11 tuntia (paluu 12h tuulista johtuen) ja Thai Airwaysin joka lentää suoraan Venäjän yli menee alas 10 tuntia 20 minuuttia, kun ylös könytään vastatuuleen 10h 50min. Finnairilla vastaavat ajat ovat 9h 20min ja 10h 50min. Nuo ovat toki aikatauluihin ilmoitettuja aikoja ja joskus mennään nopeammin ja joskus hitaammin, mutta idea on tämä. Ja samalla tässä on se suuri ero, joka tekee Finnairista tehokkaan Aasian liikenteessä. Se tarvitsee käytännössä kaikille reiteille 0,5 runkoa vähemmän kalustoa ja henkilökuntaa kuin Skandinaviasta lentävät kilpailijat.
Menihän siihen melkein kolme viikkoa kolumnista, kun lentokentällä lakkoillaan. Kahdelta alkoi viiden tunnin työnsiesaus ja neuvottelut eivät juuri nyt etene.
Finnair peruu lentoja Jääköön sanomatta mitäs minä sanoin. Tosin itse asiassa tätä en sanonut, sillä tällä lakolla ei ole mitään tekemistä Finnarin osingonjaon tai tarkaan ottaen edes Finnairin kanssa. Mutta lentoala yleensäkin on lakkoherkkää. Kun on ziljoona tessiä ja miljoona liittoa, on aina joku rähisemässä. Ei tää nyt vielä hirveästi tunnu, kun vain kotimaan lentoja perutaan, mutta kaikki sattuu. Tosin saattaisin betsata lakon pitkittymisen ja laajentumisen puolesta. Osapuolten lausunnoista otin riidit, että ei olla ihan lähellä sopua.
Omaan jalkaan ampumisessa myö metsäläiset ollaan oikein hyviä.
Ei näytä välttämättä lakko loppuvan heti. Työntekijäpuolen IAU:n pää-äänenkäyttäjänä näyttää toimivan vpj Pekka Kähkönen.TE: Nyt alkoi Airpron vastaisku.
2010 hän toimi Baronan pääluottamusmiehenä, kun laukkuja heiteltiin tarkoituksellisesti minne sattuu. Änkyrätutkani huutaa punaista. Tässä on ideologinen taistelu eikä niinkään palkkataistelu kyseessä. Ammattiliitot IAU, Pardia ja JHL kamppailevat jäsenistä ja oikeudesta sopimiseen siinä sivussa. Finnairin kurssi ei ole reagoinut yhtään. Pistelakkojahan nämä toistaiseksi ovat, mutta osoittavat alan perinteisiä ongelmia.
Mie näin unta keväällä 2015, että oikeistohallitus laittaa suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan pahimmat viholliset eli ammattiliitot lainsäädännöllä ojennukseen. Valitettavasti heräsin aika pian.
Minun painajaiseni vävypojaksi tai miniäksi olisi muuten uskovainen ay-aktiivi. En ole pitänyt näkemystäni varsinaisesti salassa, joten epäilen, että jos sellainen miulle joskus esiteltäisiin, olisi tyyliin jo pulla uunissa tai maistraatissa käyty.
Finnairin tj itki 2-3 päivää sitten melko isossa jutussa FT:ssä, miten OneWorldilla ei ole Intia ja Kiina -partnereita. Nyt kun näin tuon yhden etusivun tweetin, missä entinen hal. vpj. itkee valtion blokkaavaa politiikkaa enemmistöosuuden myynnistä, niin laskin 1+1 ja tokihan kyse on molemmissa siitä, että Finnair haluaisi fuusioitua tn. SAS:n kanssa eli OneWorld:in ulkopuolelta.
Finnairin voisi tn kokonaan yksityistää perustamalla joku "Kehittyvien maakuntien lentokenttien tukisäätiö" tjsp. koska keskustalaisille jokainen valtion omistus on väline aluetukiin ja Finnairin valtioenemmistöisyydellä he varmistavat tämän lentoliikenteen osalta.
Finnairin käänetarinaa on ollut hauskaa seurattavaa näin vaihtoaitiosta käsin. Mie en ihan heppoisilla perusteilla lentoyhtiöitä osta, enkä kyllä nyttenkään hyppää kyytiin, kun 645 miljoonan liikevaihdolla tehdään 170 megaa tulosta. En edes lähde pohtimaan, milloin ja miksi tulos kääntyy laskuun, mutta taso on niin kova, että yleensä ei kestä.
Finnairin nousu on muuten paljon tunnetusti kelvottoman suomalaisen yritysjohdon ansiota. Hyvin implementoitu strategia ja oikein hyvin tuloksin suoritettu paini ainakin kymmenen eri riidanhaluisen liiton kanssa tuottavat tulosta. Lisäksi paljon Finnairia käyttävänä voin kertoa, että homma toimii. Liput saa ostettua helposti ja tulevat eazysti puhelimeen ja sähköpostiin upgradetarjouksia ja ilmoituksia lentojen lähestymisestä.
Lisäksi paljon Finnairia käyttävänä voin kertoa, että homma toimii. Liput saa ostettua helposti ja tulevat eazysti puhelimeen ja sähköpostiin upgradetarjouksia ja ilmoituksia lentojen lähestymisestä.
Ei Finnairillakaan aina ja kaikki toimi, mutta ehkä ainakin yhtä hyvin kuin kilpailijoillakin. Olisi useampikin tarina, mutta koska OT niin jätetään toiseen kertaan.
Finnair -10%. Anonyymit myyvät aika kovaa. Kauppalehden kertomaa kurssipudotuksen syistä en nyt ihan purematta niele:
"KL: Kiinalaislehti South China Morning Postin mukaan Finnairin entinen toimitusjohtaja Pekka Vauramo kertoo, että lentoyhtiö saattaa investoida pienempiin pitkän matkan koneisiin tulevaisuudessa.
Lentoyhtiö Finnair käyttää pitkän matkan lennoillaan laajarunkokoneita eli kahden käytävän lentokoneita.
”Pienempiä koneita on mahdollista harkita, kun harkitsemme sitä, millaisia koneita tulevaisuudessa käytämme”, Finnairin viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Arja Suominen sanoo. Niin sanotuilla yhden käytävän koneilla pystyisi lentämään esimerkiksi Kiinaan, mutta hankinta on vielä pohdinnan tasolla.
Vauramo on kuluvan vuoden aikana siirtymässä teknologiakonsernin Metson toimitusjohtajaksi. Finnair etsii parhaillaan uutta toimitusjohtajaa, mikä saattaa vaikuttaa kurssin pudotukseen."
Lehtien syyt kurssimuutoksille ovat pääsääntöisesti väärät. Tänään enemmän vaikuttaa alan yleinen heikkous kuin tuo keksitty syy kurssimuutokselle. Mutta, todellisuudessa tämmöisiä laskuja tapahtuu, koska joku ei ymmärrä, ettei esim 100 tuhatta osaketta voi päivässä Finnairiin myydä, ellei joku ole keksinyt ostaa osaketta samaisena päivänä.
Ensimmäisen neljänneksen tuloksen jälkeen osake laski 13% päivässä. Seuraavana päivänä osake palautui 12%. Tämmöistä tämä joskus on tehokkailla markkinoilla. Itse ostin jo vähän Finnairia tarkoituksena myydä kalliimmalla lähipäivinä. Tämä on kyllä sen verran liukas lappu, etten olisi järkyttynyt vaikka vielä tänään olisi 8 eurolla alkava hinta.
Ihan hyvä että ministeri herättelee firmaa, joka on tuntunut unohtavan kokonaan kotimaan lennot. Finnairikin hyötyy tästä pitkällä tähtäimellä, kun kotimaisen matkailun ei anneta kuolla kasvukipuihin ja huonoon saavutettavuuteen. Lisäksi valtio usein subventoi noita lentoja jos ne muuten tuottavat (väliaikaisesti) lentoyhtiölle tappiota, mutta valtio saa kuitenkin omansa takaisin moninkertaisesti lisääntyneiden verotulojen kautta.
Ihan hyvä että ministeri herättelee firmaa, joka on tuntunut unohtavan kokonaan kotimaan lennot. Finnairikin hyötyy tästä pitkällä tähtäimellä, kun kotimaisen matkailun ei anneta kuolla kasvukipuihin ja huonoon saavutettavuuteen. Lisäksi valtio usein subventoi noita lentoja jos ne muuten tuottavat (väliaikaisesti) lentoyhtiölle tappiota, mutta valtio saa kuitenkin omansa takaisin moninkertaisesti lisääntyneiden verotulojen kautta.
Mielelläni kuulisin perustelut miten kannattamattoman lentoliikenteen subventointi pitkällä tähtäimellä hyödyttää valtiota.
Ihan hyvä että ministeri herättelee firmaa, joka on tuntunut unohtavan kokonaan kotimaan lennot. Finnairikin hyötyy tästä pitkällä tähtäimellä, kun kotimaisen matkailun ei anneta kuolla kasvukipuihin ja huonoon saavutettavuuteen. Lisäksi valtio usein subventoi noita lentoja jos ne muuten tuottavat (väliaikaisesti) lentoyhtiölle tappiota, mutta valtio saa kuitenkin omansa takaisin moninkertaisesti lisääntyneiden verotulojen kautta.
Mielelläni kuulisin perustelut miten kannattamattoman lentoliikenteen subventointi pitkällä tähtäimellä hyödyttää valtiota.
Jos vaihtoehto on kotimaisen matkailun kuolema niin menetetyt verotulot ja muut kustannukset ovat varmasti reippaasti suuremmat valtion kannalta kuin lentoliikenteen subventointiin uppoava rahamäärä.
Toki mikäli matkailu ei kestävästi nouse sille tasolle että lentoliikenteen subventoinnista ei päästä missään vaiheessa luopumaan niin pitää tukia kyetä arvioimaan kriittisesti. Mutta on selvää ettei Lapin matkailupotentiaalin pidä antaa kuolla sen vuoksi ettei Finnair saa ensimmäisen muutaman kuukauden aikana tuottoa ylimääräisistä yhteyksistä puhtaassa markkinataloudessa. Jos valtio ottaa subventoinnin kautta itselleen riskin yhteyden tappioista jonkin aikaa ei diili ole huono Finnairin osakkeenomistajien kannalta vaan käytännön freeroll.
Eli yrität sanoa että Lapin matkailu kuolee ilman subventointia vai alueiden joille ei muutenkaan kohdistu matkailua, kuolevat ilman subventointia?
Ensimmäiseen kohtaan liittyen en tiennytkään Lapin sesonkimatkailun olevan jollain tapaa henkihievereissä. Ei taida olla maailmalla mitenkään uusi asia, että turismimatkailu kohdistuu sesonkeihin (vrt. välimeren lomakohteet).
Jos en paremmin tietäisi niin tämä subventointi mutuilu vaikuttaa hyvin keskustalaiselta politiikalta eli pidetään väkisin hengissä asioita, jotka eivät markkinataloudellisesti ole kannattavia ns. kantamalla vettä kaivoon.
Eli yrität sanoa että Lapin matkailu kuolee ilman subventointia vai alueiden joille ei muutenkaan kohdistu matkailua, kuolevat ilman subventointia?
Ensimmäiseen kohtaan liittyen en tiennytkään Lapin sesonkimatkailun olevan jollain tapaa henkihievereissä. Ei taida olla maailmalla mitenkään uusi asia, että turismimatkailu kohdistuu sesonkeihin (vrt. välimeren lomakohteet).
Jos en paremmin tietäisi niin tämä subventointi mutuilu vaikuttaa hyvin keskustalaiselta politiikalta eli pidetään väkisin hengissä asioita, jotka eivät markkinataloudellisesti ole kannattavia ns. kantamalla vettä kaivoon.
Et siis lukenut koko juttua ollenkaan ja höpötät omiasi? Sokea markkinataloususkovaisuus ainakin paistaa läpi.
Tässähän ei ollut kyse sesonkimatkailusta, vaan nimenomaan (nykyisen) sesongin ulkopuolisista lentoyhteyksistä. Varmasti Lapilla olisi tarjottavaa myös talvisesongin ulkopuolella, mikäli liikenneyhteyksien toimivuus pystytään takaamaan. Yrittäväthän useat Välimerenkin kohteet epätoivoisesti ylläpitää ympärivuorokautista käyttöastetta ja Lapilla olisi varmasti parempi profiili tähän. Lentojen subventoiminen yrityksiltä kuitenkin tekisi kokonaisriskistä liian suuren, joten on aivan luonnollista että valtio tulee tässä mukaan kuvaan.
Mutta ei sen enempää, tuskin on kuitenkaan Finnairin osakkeen osalta suuri vaikutus lyhyellä tähtäimellä. Pitkällä tähtäimellä toki voi kasvattaa välillisesti myös Aasian-liikenteen potentiaalia, koska sieltä löytyy myös paljon ostovoimaa ja turisteja joita eksoottinen Lappi voisi kiinnostaa.
Kesällä ja syksyllä, vaellusaikaan, lentotarjonta Lappiin on koko lailla surkeaa. Hyvällä markkinoinnilla voisi kuvitella Enontekiön ja Saariselän kentille löytyvän runsaasti lentolipun ostajia myös ulkomailta. Toki vaeltajilta varisee paikan päällä taskuista huomattavasti vähemmän rahaa kuin laskettelijoilta, mutta se taas ei ole Finnairin ongelma.
Laskemme Finnairin tavoitehintamme 7,25 euroon (aik. 7,75 euroa) ja suosituksemme vähennä - tasolle (aik. lisää). Polttoaineen hinnan nousu kääntää yhtiön tuloksen laskuun Q3:lla ja tähän suhteutettuna osakkeen arvostus on mielestämme melko neutraali. Aasian kasvustrategiassaan Finnair etenee kuitenkin oikeaan suuntaan ja arviomme mukaan edessä olevat tuloshaasteet johtuvat pitkälti ulkoisista ja toimialadynamiikkaan liittyvistä syistä. (https://www.inderes.fi/fi/turbulenssia-edessa)
Ihan hyvin ennustettu; heti -8% turbulenssi kursissa. Olisiko hyvä tankkauspaikka selvään ylireagointiin?
En tiedä laittavatko ulkomaiset pelurit tänään Finnairin myyntiin OP:n ja Inderesin downgraden vai jonkun teknisen analyysin takia, mutta hieman erikoistahan tämä taas on. Jos myyt sen takia, että öljyn nousun takia pari analyytikkoa laskee tulosodotuksia, niin sulla ei pitäis olla mitään asiaa sijoittaa isoja varoja. Öljyn nousu on aika helppoa tarkistaa. Tänään ulkkarit myyvät yli puoli prosenttia osakekannasta 7-8% alennuksella eiliseen.
Olen lyönyt optioilla vetoa, että öljy voisi mennä heittämällä vaikka 100 dollarin yläpuolelle. Tämän takia Finnair ei ihan vielä houkuta pitkällä tähtäimellä. Mutta, kyllähän hinta taitaa taas olla valunut alle omistuksessa olevien koneiden. Jossain vaiheessa kyllä alkaa kiinnostamaan.
Toki öljyn hinnassa on nousua ja nousupainetta mutta eiköhän Finskillä ole opeteltu suojaustoimenpiteet öljyn hinnoitteluun. Sen verran kauan on yritystoimintaa ilmoissa harjoitettu.
Yksi mikä mielestäni painaa on tuleva TJ:n vaihdos, pätevä TJ poistumassa ja uuden TJ:n kompetenssista ilmailubisneksessä ei ainakaan itselläni ole varsinasta tietoa, tietoni määrä ei tosin vaikuta markkinaliikkeisiin.
Norweigianilla on ollut myös syksyn ajan aika reippaita kurssiliikkeitä joten eiköhän tämä tämänkertainen liity öljyyn, tai joku tiesi ennakolta kurssiin vaikuttavasta tekijästä, eilen käytiin jo seiskan alla, olisiko treidin paikat?
Toissapäivänä joku hehkutti Finnairin appia, joka on niin hyvä, kun siitä näkee boardingajan ja kaikki.
Finnairin appi laittaa boardingin päälle kellolla, eikä silloin kun boarding alkaa. En yleensä ole portilla, vaan baarissa odottamassa boarding-kutsua, ja ottanut useamman kerran ykkösellä herkkujuoman mennäkseni portille, joka ei vielä boardaa. En siis hyväksynyt näkemystä.
Joskus on ollut Finnairia, mutta valtionlentoyhtiötä ostaminen vaatisikin jotain erikoistilannetta, jota ei miulle helposti tule. Vaikka lennän Finnairilla aika paljon, ja olen mikrohavainnoista ostomääräykseen -tilanteiden erikoismies.
"Liikevaihto-ohjeistus jäi antamatta, mutta se ei yllätä ottaen huomioon poikkeustilanteen. Vuoden 2020 ensimmäisellä kvartaalilla koronavirus vaikuttaa rajallisesti, ja kommentti on ihan uskottava ensimmäisen kvartaalin kausiluonne ja toistaiseksi Kiinaan rajoittuneen peruutukset huomioiden. Ei yhtiökään voi lähteä ennustamaan sitä, miten virus leviää. Sitä on hyvin vaikea ennakoida kenen tahansa. Kyseessä ei kuitenkaan ole lähtökohtaisesti rakenteellinen tekijä, mikä vaikuttaa yhtiön koko strategiakauteen".
Ehkä osakemarkkinat ovat fiksuuntuneet, kun kunnon koronadroppia ei ainakaan vielä tullutkaan?
Olisikohan Finnair hyvä betsi, jos halauaisi lyödä vetoa kesyn koronan puolesta?
Nyt on pientä koronadroppia havaittavissa? Ostonappi jo hieman polttelee, mutta odotellaan mihin laskee.
Mielestäni tämä korona-dippi on hieman outo esim. ajoitukseltaan. Vuoden 2019 tulosjulkistuksessa kerrottiin, että Kiinan lennot perutetaan ja vaikutus tulokseen on pieni. Koska Kiinan lennot perutaan, voisi sijoittaja vetää tästä johtopäätöksen että Finnairilla on ylimääräistä konekapasiteettia (koneet eivät tuota) ja liikaa työvoimaa (pyörittelevät peukaloita), joten dipin olisi pitänyt tulla jo tulosjulkistuksen yhteydessä (vaikutus tuleviin näkymiin). Koska uusien reittien avaaminen ei ole nopea toimenpide, niin Finnairin on pakko tehdä asialle jotain ja karsia kuluja. Siksi YT:t eivät tulleet mitenkään yllätyksenä. Mutta mitä tapahtui sinä päivänä kurssille kun Finski ilmoitti YT:den alkavan. Tipahti muistaakseni noin 4%. Asiaan, mikä oli päivänselvää jo noin viikkoa aiemmin. On tämä sijoittajien ajatusmaailma ihmeellinen...
Ei siinä mitään, ostonappia kanssa itse haen. Tällä kurssilla osto on vielä average up, että pitää odotella vielä että mihin kurssi asettuu lähiaikoina.
Finnairin lisääminen kiinnostaa. Tämän päivän kurssilla en siihen vielä lähtenyt. Jos lentoja aletaan rajoittamaan muualle, voi hinta laske vielä paljonkin. Lähtikö muut ostamaan? Jos ette, mistä hinnasta ajattelitte?
Finnairin lisääminen kiinnostaa. Tämän päivän kurssilla en siihen vielä lähtenyt. Jos lentoja aletaan rajoittamaan muualle, voi hinta laske vielä paljonkin. Lähtikö muut ostamaan? Jos ette, mistä hinnasta ajattelitte?
En mä yli vitosta aio maksaa tällä coronahehkutuksella. Ja Finski on mielestäni coronasyklisin firma Hesassa. Onneksi ei ole tätä salkussa juuri nyt.
Finnair tuntuu kehittäneen jo immuniteetin koronalle vaikka tässä nyt on lasketeltu jo Q4 hehkutuksesta alaspäin, niin maltillisemmissa lukemissa mitä muut.
Esimerkkejä tältä päivältä:
Lufthansa -8%
Norwegian -24% (Tämä vähän oma lukunsa, rahoitusongelmia jne)
Air France KLM -12%
SAS -12%
IAG (British airways, Iberia, Aer Lingus) -11%
Easy jet -7%
Ryanair -6%
American -10%
United -6%
Delta -6%
Finnair -2%
Parhaista verrokeista AF/KLM ja Lufthansa on jo ottanut reilummin kantaa:
After a good performance for the Passenger Network activity with positive unit revenue in January 2020, recent developments with regards to the Covid-19 have impacted the demand outlook, especially in the Asian network. This translates in long-haul forward booking load factors down from February to May 2020.
In order to counteract the economic impact of the coronavirus at an early stage, Lufthansa is implementing several measures to lower costs: among other things, all new hires planned for the airline with the crane will be reassessed, suspended or deferred to a later date. Lufthansa is also offering employees unpaid leave effective immediately. An expansion of part-time work options in the context of collective bargaining agreements is currently being examined.
Finnairin viimeisin ulostulo on tulosjulkistuksen yhteydessä mainittu "rajalliset vaikutukset" heikon periodin Kiinan lentojen perumisen osalta ja että muualla aasian verkostossa ei ole nähty muutosta varauskäyttäytymisessä. Nämä kommentit on nähtävissä hiukan erikoisena poukkoiluna kun kuitenkin jo muutaman päivän päästä aloitetaan YT:t kaukolentäjien osalta.
And when it comes to sales and flow of bookings in Asian markets outside of mainland China, markets like Japan, South Korea, Asia Pacific, Thailand and Singapore, India, we see the bookings coming in a usual fashion.
Kuitenkin esim AF/KLM sanoo omassa julkistuksessaan, että koko Aasian verkosto ottaa osumaa samoin myös United ilmoitti maantaina, että koko aasian verkoston täyttöasteet ovat erityisen matalat.
Lisäksi Delta ja Hawaian airlines ovat peruneet jo omat lennot huhtikuun loppuun asti Koreaan.
Finnairin Aasian kohteet:
Kiina - peruttu Maaliskuun loppuun
Hong Kong - pienemmällä frekvenssillä
Korea - Osa on jo perunut
Thaimaa - Tämän osalta ei vielä kummempia uutisia, mutta uskoisin perus Matti Meikäläisten innon lähtä Pattayalle olevan selkeästi pienempi kun normaalien sukupuolitautien lisäksi saa pelätä myös koronaa
Japani - https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-02-27/abe-calls-for-all-japan-schools-to-close-to-combat-coronavirus Japanissa laitetaan koulut kiinni yli kuukaudeksi koronan takia, joten luulisi myös matkustuskysynnän hiipuvan erittäin paljon kun näinkin radikaaleihin toimenpiteisiin ryhdytään. Japanissa vietetään keväällä ns. "golden week" jolloin kysyntää on todella paljon normaalia enemmän ja nämä ovat lentoyhtiöille erittäin tärkeitä rahanteko aikoja.Tässä on suuri mahdollisuus että tämä jää myös todelliseksi pannukakuksi.
Näiden lisäksi koronaa on löytynyt jo euroopasta useista paikoista mm. suomalaisten suosimalta Kanarialta joka on omiaan vähentämään Suomen kysyntää.
Jo pelkästään Q4 julkistuksen yhteydessä olevilla tiedoilla vaikutukset tulee olemaan paljon suuremmat mitä on annettu ymmärtää. Jos lennot lopetetaan Q1 osalta ja jatketaan Q2 niin ei ne nyt vaan sormia napsauttamalla täyty uudestaan, vaan matala kysyntä ylettyy pitkälle Q2 ajalle. Lentobusiness on erittäin herkkä kaikille ulkoisille ärsykkeille. Nyt tilanne on kuitenkin eskaloitunut entisestään ja näyttää paljon huonommalta ja mielestäni markkinat ei ole tähän reagoineet tarvittavalla tavalla. Nyt ollaan niissä tasoissa joissa oletin, että oltaisiin ilman hyvän Q4 tuottamaa nousua tiedoilla jotka oli kaksi viikkoa sitten. Tämä on kuitenkin nähdäkseni Finnairille vielä huomattavasti suurempi riski kuin muille Euroopan verrokeille.
Ennustan että nämä asia tulevat tapahtumaan seuraavan kuukauden aikana:
Kiinan perumisia laajennetaan ainakin huhtikuun loppuun (kunhan joku isoista tekee sen ensin)
Jotain muutakin joudutaan perumaan
Johto ymmärtää tulosvaroittaa muutaman viikon myöhässä
Kurssi lähempänä 4€ kuin 5€
Jos nyt kuitenkin käy niin, että korona on levinnyt kunnolla eurooppaan ja sen todetaan olevan suht tuhnu ja muutaman kuukauden päästä kaikki jatkuu aivan kuin ennen, niin Finnairilla on mahdollisuus tehdä ihan hyvääkin tulosta kun Q4 antoi viitteitä hyvästä suoriutumisesta normaalissa markkinaympäristössä. Etenkin kun Norwegiania on lyöty jo sen verran alas, että jos siellä tulee konkurssi niin Finnair on varmasti yksi joka siitä hyötyy eniten. Nykyisillä tiedoilla olisin kuitenkin mielummin shorttina.
Finnair tuntuu kehittäneen jo immuniteetin koronalle vaikka tässä nyt on lasketeltu jo Q4 hehkutuksesta alaspäin, niin maltillisemmissa lukemissa mitä muut.
Onhan Finskin osake liukunut kuitenkin 5,70 -> 5,1 euroa (käväisi jo alle 5 euronkin), joten 11% se on kokonaisuudessa liukunut.
Keväällä Aasian (eli mm. Thaimaa) lomalennot vähenevät muutenkin, kun Aasiassa alkaa sadekausi. Sielloin siellä ei Suomalaiset lomaile. Toki busines lennot (Kiina) jatkuuisi keväällä, mutta nyt ne on seis.. Tällä hetkellä ainakin Finskin tarjousten ja varaussivuston mukaan Hong Kongin lennot toimii normaalisti, huomenna seuraava lähtö AY101 hintaan 276 euroa jos heti varaa. Maaliskuussakin pääsee. Eli Hong Kong on tärkeä reitti busines matkustajille ja se on auki.Mutta koneiden täyttöaste varmaan alenee eli rahaa tulee vähemmän. Toisaalta, kun ei lennetä, niin säästyy mm. polttoainekustannukset (22%) ja henkilöstökulut (18%) jne. Arviolta toimintamenoista säästyy 60%.
Finski kasvattaa nyt keväällä mm.Japanin, Englannin ja Amerikan mantereen kapasiteettia. Tämä oli tiedossa jo ennen koronavirusta.
Yksi iso Suomalaisia lomakohteisiin lennättävä on TUI. Se varmaan saa hittiä. Norweigian on varmasti vaikeuksissa suuren velkataakkansa kanssa.