Runkomies
Viimeisimmät viestit
Finnair
26.2.2017 - 17:13
Piti oikein luoda tunnukset, että pääsee kommentoimaan 19.2. kirjoitettua kolumnia.
Kirjoitat siellä:
Muuten en ota kantaa kolumniin, mutta sellainen seikka pitää muistaa tuossa helisemisessä, että Finnairilla on hieno maantieteelinen etu puolellaan. Yhtiö voi ajaa yhdellä rungolla vuorokauden sisällä Helsinki-Aasia vuoron, kun kilpailija tarvitsee siihen vähintään 1,5 runkoa. Jos lentoaika pysyy noin 9,5 tunnissa, niin koneen kääntämiselle jää molemmissa päissä aikaa 2,5 tuntia. Laajarunkokoneen voi kääntää alle kahdessa tunnissa vielä melko hyvin, mutta 1,5 tuntia, puhumattakaan siitä lyhyemmistä ajoista alkaa tehdä todella tiukkaa tai on mahdotonta. Vaikka Tukholma on lähellä, niin silti se on juuri kriittisesti kauempana kuin Helsinki, Norwegianin aikataulutetut lentoaika tuolle välille on 11 tuntia (paluu 12h tuulista johtuen) ja Thai Airwaysin joka lentää suoraan Venäjän yli menee alas 10 tuntia 20 minuuttia, kun ylös könytään vastatuuleen 10h 50min. Finnairilla vastaavat ajat ovat 9h 20min ja 10h 50min. Nuo ovat toki aikatauluihin ilmoitettuja aikoja ja joskus mennään nopeammin ja joskus hitaammin, mutta idea on tämä. Ja samalla tässä on se suuri ero, joka tekee Finnairista tehokkaan Aasian liikenteessä. Se tarvitsee käytännössä kaikille reiteille 0,5 runkoa vähemmän kalustoa ja henkilökuntaa kuin Skandinaviasta lentävät kilpailijat.