Minusta riippuu vähän lähdön syistä. Viesti ei ole minusta negatiivinen, jos joutuivat lähtemään, koska toimari laittaa organisaatiota kuntoon. Jos taas lähtivät oma-aloitteisesti on tarina erilainen. Tietysti ensimmäinenkin syy viestii sen negatiivisen asian, ettei organisaatio ole ollut kunnossa. Tosin sitä minusta on viestinyt jo muutama muukin asia.
Kamuxissa tapahtuu kyllä jotain kummallista. Reilut puoli vuotta talossa ollut Ruotsin maajohtaja lähtee "välittömästi" vaihtoon. Joko tapahtui jotain ikävää, tai sitten lähtee kilpailijalle. Ei hyvä.
Kamux alitti ja sukeltaa. Myin loput tuon äkillisen potkuilmoituksen jälkeen 5.02. Onneksi, ajattelin että nyt riittää näiden sarja, positio alkoi ketuttaan. Kerrankin oikein.
Taitaa, melko nopean lukemisen jälkeen, olla niin että omistajien kannalta olisi ollut fiksuinta jättää koko kansainvälistymisoptio käyttämättä. Suomen bisnes on ymmärtääkseni ollut koko ajan about ok, mutta Suomessa tienatut rahat valuvat Saksaan ja Ruotsiin. Myös johdon aikaa ja fokusta tuntuu kuluvan kohtuuttomasti kansainvälistymiskatastrofin manageeraamiseen. Olisi todennäköisesti vieläkin fiksuin ratkaisu todeta tilanne ja lyödä lappu luukulle kummassakin maassa. Korkeintaan voisi jättää todella kevyen hankintaorganisaation.
Carnegie laskee Kamuxin tavoitehinnan 5,1 euroon (aik. 6,7 euroa), yhä osta.
Inderes piti lisäässä mutta kova leikkuri, 6,5€->4,7€.
SEB maltillisemmin 6,3€->5,5€.
Ruotsi on ollut kyllä hankala, joskin nykypudotus toivottavasti väliaikainen. Saksassa elonmerkkejä, mutta tuskin tuostakaan ihmeitä on odotettavissa. Nykyhinnalla ehkä kuitenkin voi kehittyä odotuksia paremminkin?
Melko rämpimistä on kieltämättä ollut. Mä olen koittanut miettiä, että firma kuitenkin pärjäsi pitkään hyvin. Toki se jossain määrin perustui siihen, että korkotaso oli matalalla, kuluttajaluottamus nykyistä parempi (vaikka finanssikriisin jälkeenkin taisi pärjätä ihan hyvin) ja kilpailu oli vähäisempää niin, että ei ollut vastaavia isompia toimijoita markkinoilla. Mutta oletin myös, että firman oma tekeminen on ollut myös fiksua ja ei tuota track recordia mun mielestä pelkällä tuurilla ja suotuisalla markkinalla voi selittää. Eli että firman tekeminen olisi ollut fiksua siten, että esim. osataan perustaa liikkeitä ja rekrytä, sekä ajaa sisään sinne henkilökuntaa; osataan lukea markkinaa niin, että ostetaan oikeita autoja oikeaan hintaan ja tunnetaan hankintakanavat; osataan hyödyntää skaalaetua mm. neuvoiteltaessa rahoitus- tai vakuutusratkaisuista, jne.
Nyt sitten kuluttajaluottamus on huonoa, kilpailu on kiristynyt ja korkotaso on noussut (joskin on taas lähtenyt laskuun). Meinaako tämä sitä, että tässä markkinatilanteessa Kamux ei yksinkertaisesti pärjää ja tekeminen ei ikinä ole ollutkaan kummoista ja jos onkin, niin se on ryssitty huonoilla rekryillä ja pilatulla toimintakulttuurilla tmv. Mä en itse oikein usko tuohon, vaikka varmasti se on mahdollista ja jossain vaiheessa toteutuneet luvut tämänkin aukottomasti todistavat.
Oletin ongelmien olleen huomattavasti väliaikaisempia esim. Ruotsin tilanteen suhteen, mutta tämä oletus ei selvästikään pitänyt paikkaansa. Oletin myös, että Kamux olisi ollut selkeämmin parempi kilpailijoihin nähden esim. hankintakanavien suhteen, mutta tästä en osaa sanoa vielä kun ei tiedä, että onko kilpailijat vain hyväksyneet matalammat marginaalit vai mitä? Vielä en ole valmis uskomaan, että Kamux pärjäsi aiemmin vain olosuhteiden turvin ja varsinkin nyt tuntuu, että markkinasentimentti on aika lailla niin pohjalla, kuin voi kuvitella. Eli firma vain tuhoaa rahaa ulkomailla, Ruotsi on rahaa imevä musta aukko ja muutenkin kaikki on pilalla. Kuitenkin markkina on edelleen hyvin pirstaleinen ja en näe varsinaista syytä, miksei Euroopassa olisi potentiaalia isolle vaihtoautokonsernille (vrt. Carmax). Nyt ei välttämättä näytä, että Kamux olisi se, mutta ainakin potentiaalista polkua kasvaa pitäisi olla paljon.
Mie lähin gämbläämään ja ostin pari sellaistakin Kamuxia, mitä ei oltu myyty kalliimmalla. Ei tainnut räjäyttää Kamux pankkia, mutta ei se käytettyjen autojen kauppa ole niin monimutkaista, ettei sitä luulisi pienellä plussalla pystyvän askartelemaan. Varsinkin kun korot ovat laskussa. Kamux otti korkojen noususta osumaa aika paljon, joten eikä laskusta pitäisi sitten tulla osumaa toiseen suuntaan?
Mä mietin tässä iteroidessani ostohintaa Kamuxille, että kumpi happanee nopeammin autoliikkeen parkkipaikalla, polttisauton tankissa oleva bensa/diesel vai sähköauton akku? Esson baarista kuulin, että ronkelimmat bensakoneet ei lähe käyntiin vuoden tankissa muhineella bensalla, mutta miten käy akun? Pitääkö sen latausta purkaa&ladata, ettei akku vaurioidu pitässä seisokissa?
Sormi kävi jo ostonapilla, kun rajahinta alittui… mutta sitten tuli mieleen, että tokkopa huonot uutiset jää yhteen tai kahteen, kun niitä alkaa tulemaan. Esimerkkinä case Neste.
Mä luotan nyt siihen, että YT-neuvotteleva työväki ei ihan heti lähde Kamuxille ostamaan hybridi Volvoa. Kyllä euro pitää saada vielä hinnasta pois ilman uutta negaria.
Edelleen vaikuttaa olevan dumppaajia liikenteessä, myy tai myyvät reippaasti ostolaitoihin ja yli, vaikka olisi ostovolyymia suhteessa selvästi enemmän näkyvissä.
Lisäsin taas hintaan n. 4,07, mutta ainahan tuo laittaa miettimään kuka on kaupan toisella puolella.
Ei kelpaa mulle vielä. Hinnan pitää olla reilusti lähempänä kolmea kuin neljää. Potentiaalisten Suomi-asiakkaiden lukumäärä laskee about vaudilla 1000/vrk. Perussuomalaisten Simo kerto facebookissa, että Suomeen kyllä tulee jo yli 50000henkeä työvoimaa vuodessa, mutta en luota heidän ostovoimansa väkevyyteen.
Täällä Helsingissä näkee tosi paljon autoilevia ulkomaalaistaustaisia. Tuntuu että kantaväestö on enemmän julkisilla liikkuvaa. Tiedä vaikka olisivat hyväkin kohde. En kyllä ihan purematta niele tuota 50k, eikös se ole lähes kaksinkertainen syntyvyyteen nähden? Tai kai sen on pakko olla totta, jos perussuomalaisten Simo niin kertoo.
Mysteerin avain: se, että arvioin potentiaalisen asiakaskunnan supistuvan tuota vauhtia, tulee summana A) jengi, jolle tulee irtisanomis/lomautuslappu kouraan joka päivä + B) ne joiden parille kaverille on käynyt näin onnettomasti. Laskee kummasti taloudellista riskinottoa, jolloin 2009-mallinen Toyota Yaris jää Kamuxin parkkiin vahattavaksi.
Tarkoitan, että tällästä huolestuttavaa uutista tulee joka päivä ja joka tuutista. Tässä jo tälle päivälle 560 + kaverit miinusta Kamuxin potentiaaliseen asiakaskuntaan. Nää ei ainakaan vuoteen osta autoa Kamuxilta, eikä mistään muualtakaan.
Joo, eihän tuo talous niin kovassa iskussa tosiaan ole. Tosin täytyy muistaa, että uutisissa on harvoin juttua siitä että yritykset palkkaa lisää väkeä. Eli se, että on paljon lomautus- tai irtisanomisuutisia ei automaattisesti tarkoita sitä, että työpaikat vähenisi. Kaiken negatiivisen uutistulvan keskellä voi kuitenkin vilkaista myös BKT:n kehitystä, joka on nyt ollut aika tukevasti sivuttaisliikkeessä. Eli ei tässä oikein voi mistään syöksykierteestäkään puhua. Mutta Kamuxiin palatakseni, ehkä positiivinen signaali voisi olla korkojen lasku. Ainakin helpottaa suuren hankinnan tekoa. No, ei se käytetyn osto ole uuden auton kokoinen investointi, mutta auttaa se silti. Saa nähdä milloin se lasku tulee.
Mä mietin tässä iteroidessani ostohintaa Kamuxille, että kumpi happanee nopeammin autoliikkeen parkkipaikalla, polttisauton tankissa oleva bensa/diesel vai sähköauton akku? Esson baarista kuulin, että ronkelimmat bensakoneet ei lähe käyntiin vuoden tankissa muhineella bensalla, mutta miten käy akun? Pitääkö sen latausta purkaa&ladata, ettei akku vaurioidu pitässä seisokissa?
Jos akku pääsee aivan tyhjäksi, voi tulla ongelmia. Muutoin sähköautoa voi huoletta seisottaa.
Mie olen laskenut Kamuxieni keskihintaa edelleen. Tämä on siis puhdasta aggressiota, enää ei ole kalliimmalla myytyjä ostettavaksi.
Harvoin käytetty tunnusluku P/S 0,16 on kovin houkutteleva. Autokauppiaat eivät koskaan räjäytä pankkia, vaikka monet näin 2021 luulivat. Mutta toisaalta ei niiden tarvitse tehdä tappioitakaan määräänsä enempää. Kai nyt miljardin liikevaihdolla voisi pystyä näppärä poika tai tyttö tekemään jopa 50M käyttökatetta? Kun kioski ei ole toivottoman velkainenkaan (omavaraisuusaste 45%).
Average down -harrastustani ovat monet pörröt pitäneet itsemurhaisena. Heille terveisiä, että vielä on rahaa jäljellä ja henkikin pihisee nippa nappa😎.
Jaa kiukulla? 😁 Itellä se ei oo koskaan toiminu kovin hyvin. Oon nykyään aika varovainen näiden firmojen kanssa, joilla ei vielä karvat kasva. Pitäiski ehkä ostella vaan semmosia, jotka oli olemassa jo silloin ku synnyin. Niillä vaan ei tahdo saada ku inflaatiosuojan. Noh, täytyy suodattaa vielä uutisvirtaa, niinku raakku-vainaat Hukkajokea.
Oli silmiä avaava neljännes. Voihan tämä aina kääntyä paremmaksikin, mutta tämän hetkisellä tiedolla syyt omistaa ovat aika vähissä.
Voihan Kamux. Tuli vähän pidempi vuodatus tällä kertaa, siitä viive. Olen todennäköisesti tehnyt virheen sijoittaessani yhtiöön. Valonpilkahdukset ovat vähissä ja näyttää vuotavan Suomen markkina-asemasta taseeseen asti.
Kasvuyhtiö Kamux kutistuu kuin pyy maailmanlopun edellä (koska se on aina pyy, josta otetaan lihat uusiin lintuihin). Juuri ennen maailmanloppua pyy on tarun mukaan niin pieni, että mahtuu lentämään sormuksen lävitse.
Q2 painiskelun jälkeen myin Kamuxini onneksi. Tänään tuli se aika odotettu negarikin:
Sisäpiiritieto, tulosvaroitus: Kamux laskee vuoden 2024 näkymiään
Kamux laskee vuoden 2024 näkymiään Ruotsissa kolmannella vuosineljänneksellä merkittävästi odotettua alhaisemmaksi jääneen myynnin ja sitä seuranneen liiketappion vuoksi. Kamux arvioi nyt vuoden 2024 oikaistun liikevoiton olevan 15–17 miljoonaa euroa. Aiemmin Kamux arvioi vuoden 2024 oikaistun liikevoiton ylittävän vuoden 2023 oikaistun liikevoiton, joka oli 18,0 milj. euroa.
Näkymien päivityksen perusteet
Ruotsissa vuoden 2023 toisella vuosipuoliskolla tunnistettuihin väärinkäytöksiin liittyvillä korjaustoimenpiteillä on ollut ennakoitua isompi vaikutus Kamuxin myyntiin. Vuoden 2024 kolmannen vuosineljänneksen toteutunut ulkoinen liikevaihto Ruotsissa oli n. 45 milj. euroa, kun se oli vuoden 2023 kolmannella vuosineljänneksellä 57,3 milj. euroa. Heikon myynnin seurauksena kolmannen vuosineljänneksen oikaistu liiketulos Ruotsissa on merkittävästi tappiollinen, mikä heikentää olennaisesti konsernin oikaistua liiketulosta. Ruotsissa on toteutettu useita toimenpiteitä tuottavuuden ja tehokkuuden parantamiseksi, mutta niillä on positiivinen tulosvaikutus vasta vuonna 2025.
Uudet näkymät vuodelle 2024:
Kamux arvioi vuoden 2024 oikaistun liikevoiton olevan 15–17 miljoonaa euroa.
Aiemmat näkymät vuodelle 2024:
Kamux arvioi vuoden 2024 oikaistun liikevoiton ylittävän vuoden 2023 oikaistun liikevoiton, joka oli 18,0 milj. euroa.
Olen miettinyt olisiko Kamux vetäytymässä jollain aikavälillä Ruotsista, koska ovat häviämässä kilpailun siellä. Mitä vielä. Tapio korottaa panoksia. Riskitasot nousee ja tämä ei kyllä palauta uskoani, että uskaltautuisin taas omistajaksi.
Liiketoiminnallinen logiikka löytyy. Olen silti hieman huolissani, että Kamux investoi lisää Ruotsiin 🫣 pic.twitter.com/e6IWHBdEDH
"Yritän näillä poiminnoilla olla vähän etukenossa. Uskon ulkomaalaisten tulevan, kunhan tämä kahden hengen K-ryhmä kääntyy nousevalle tulosuralle."https://t.co/dVLKppKV4C
Aki pyysi kommentoimaan Kamuxia ja minäkin ehdin saamaan parin viikon ajalle ripotellun urakkani loppuun. Aki on artikkelissaan todennäköisesti oikeassa, mutta minäkin saatan olla oikeassa. Jos olen mielestänne väärässä, niin kertokaa mistä? Keskitymme artikkeleissamme todennäköisesti vähän eri aikahorisontteihin. Voi olla, että Kamux löytyy salkustani vielä tämän vuoden puolella kaikesta negatiivisyydestäni huolimatta.
Kun @AkiPyysing eilen pyysi kommentoimaan Kamuxia, niin tässä olisi. Aki on oikeassa, vaikka artikkelissani negistelenkin enemmän. Olen myös hieman Akia enemmän huolissani Kamuxin rahoitusasemasta. Matka paskayhtiöstä->ok on helpompi kuin takaisin hyväksihttps://t.co/lAUVQr6MjJ