5.12.2016 - 12:10

Lokki

+190
Liittynyt:
1.7.2014
Viestejä:
237

Olisiko niin, että itseohjautuvat kulkuvälineet tulisivatkin ensin juuri julkiseen liikenteeseen? Eli vaikuttaisi hyvien julkisten yhteyksien varrella asuviin lähinnä positiivisesti (mahdollisuus tiputtaa lippujen hintoja, toki hankintakustannus lienee korkeahko). Joka tapauksessa en usko lähitulevaisuudessa vielä suureen murrokseen, onhan nyt menossa vasta muutos polttoaineesta sähkökäyttöisiin autoihin (ja tällekin annettu kosolti aikaa). Tämä muutos on kuitenkin paljon helpompi mielestäni kuin siirtymä kuskittomiin ajoneuvoihin (eiväthän nämä toisiaan pois sulje, mutta pystymmekö nuijimaan päätöksiä näin isoista asioista muutamassa vuodessa, enpä usko).

Näkisin myös, että nykyään hyvillä paikoilla olevat asunnot ovat tulevaisuudessakin haluttuja, koska niissä tulee olemaan paras saatavuus mm. kuskittomille autoille ja uber tms. kuskeille. Vilkkaasti likennöidyissä paikoissa noiden kannattaa liikkua, ei niinkään kaukana odottelemassa tilauksia. Ja tuleehan julkinen varmaankin olemaan vielä pitkän aikaa se halvin vaihtoehto. Oli jakamistalous huipussaan tai ei, niin kuski haluaa työstään kohtuullisen korvauksen, jolloin ollaan kaukana julkisen liikenteen ~2€ per matka hinnoista. Kuskittomille autoille taas tulee varmasti omat kulunsa niillekin, jolloin edes ilman kuskia ei päästä kauhean alhaisille hinnoille.

 

 

5.12.2016 - 12:15

Markku

-2
Liittynyt:
5.12.2016
Viestejä:
16

Ovat tulleet jo julkisiin liikennevälineisiin. Lähinnä juniin/metroihin ja lentokenttäbusseihin. Silti tekniikka on vielä niin kallista ja alkeellista, ettei Siemens pystynyt tuottamaan Helsingin metron automaatiojärjestelmää, jonka sen sopimuksen mukaan piti toimittaa. Tämän seurauksena Helsingin metron toimintakyky romahti, koska Länsimetron laiturit tehtiin lyhyiksi ja lyhyet junat eivät tietenkään tarjoa vastaavaa kapasiteettia, mitä pitkät junat. Tämän seurauksena Laajasaloon ei voitu rakentaa metron laajennusta, vaan tuloksena oli 7 vuoden rakennusprojekti ja 250me joukkoliikennesilta. Tämän vuosik Sipoosta Helsinkiin liitettyä osaa ei koskaan rakenneta.

Toisin sanoen edes alkeellinen automaatio ei toimi kunnolla ja siihen uskominen maksaa herkästi paljon. Helsingin kaupungille useita miljardeja euroja ajan oloon.

5.12.2016 - 17:30

Jeans

OP
+2316
Liittynyt:
7.7.2014
Viestejä:
1076
hauturi kirjoitti:

Hyvää pohdintaa. Yksi pointti jota en kuitenkaan huomannut, on se, että valtio yrittää varmaan verotuksella ja muilla keinoin edelleenkin ohjata joukkoliikenteen pariin, olivatpa autot itseohjautuvia tai ei. Mikä tämän lopullinen vaikutus on, jää nähtäväksi.

Toinen pointti on se, että esim. Keravalla ihmiset haluavat asua juna-aseman vieressä lähinnä päästäkseen Hesaan töihin, ei niinkään Hesan rientoihin. Tulevaisuudessa entistä pienempi osa töistä vaatii fyysistä läsnäoloa, ja myös tällä on vaikutusta siihen missä ihmiset haluavat asua.

Hyviä pointteja. Toinen pointti on ehdottomasti negatiivinen keskustan ja sen läheisyydessä sijaitsevien asuntojen hinnankehitykselle, mutta ei sinänsä liity itseohjautuviin autoihin.

Haddock kirjoitti:

Mun 5cent back

Kuskittomat autot ovat sallittuja jo nyt. pikkubusseilla kokeiltu jo julkisessa liikenteessä.

Sallittuja Suomessa? Vaikea uskoa, onko jotain linkkiä jossa kerrottaisiin lisää? Jopa jenkeissä mun mielestä taitaa tällä hetkellä olla laissa niin, että itseohjautuvassa autossa on pakko istua ihminen kuskin penkillä koko ajan.

Haddock kirjoitti:

Laajemmin hintoihin 30v perspektiivillä on hyperloopilla. Jos tämä toteutuu käydään tonteista kauppaa jossain vilkkaammin kuin Mäntsälän aseman ympäristössä oikoradan rakentamisen aikaan.

Joo Hyperloop on mielenkiintoinen keksintö, joka toimiessaan vaikuttaisi myös hemmetisti. Se on kuitenkin niin varhaisesssa suunnitteluvaiheessa, ettei sitä oikein voi verrata itseohjautuviin autoihin, joita maailman isoimmat yhtiöt ovat kehittäneet jo vuosikausia.

Artsipappa kirjoitti:

Vaikea uskoa että sellaisia autolaivueita löytyy vielä hetkeen että aamu ja iltapäiväruuhkiin riittää autoja. En usko että halvat kuskittomat taksit julkista liikennettä korvaa vielä aikoihin. Ja tosiaan pullonkaula tulee olemaan töihin meno- ja paluuliikenteen aikoihin. Ja jos ei voi luottaa että auton saa siihen 5-10 minuuttiin niin ei jengi niitä käytä, mieluummin sitten se oma auto.

Yksi syy, miksi autoja tulee riittämään enemmän kuin uskoisi on, että tulee olemaan mahdollista vuokrata oma itseohjautuva auto taksikäyttöön, sen ajan kuin se ei ole omassa käytössä. http://www.businessinsider.com/elon-musk-reveals-tesla-shared-fleet-201…

Tämä tulee varmaan menemään jotenkin markkinaehtoisesti, että kuin kysyntä on suurinta (ruuhka-ajat), autostaan saa parhaimman vuokran. Nykyään keskimääräinen auto seisoo yli 90% ajasta käyttämättömänä, mikä mahdollistaisi tulevaisuudessa mukavat lisätienestit. Ruuhka-ajat tulee silti varmaan olevan haastavia pitkään.

Lokki kirjoitti:

Joka tapauksessa en usko lähitulevaisuudessa vielä suureen murrokseen, onhan nyt menossa vasta muutos polttoaineesta sähkökäyttöisiin autoihin (ja tällekin annettu kosolti aikaa). Tämä muutos on kuitenkin paljon helpompi mielestäni kuin siirtymä kuskittomiin ajoneuvoihin (eiväthän nämä toisiaan pois sulje, mutta pystymmekö nuijimaan päätöksiä näin isoista asioista muutamassa vuodessa, enpä usko).

En näe, että nämä kehitykset eivät sulje toisiaan millään tavalla pois, ja tulevat kehittymään samoihin aikoihin.

Lokki kirjoitti:

Näkisin myös, että nykyään hyvillä paikoilla olevat asunnot ovat tulevaisuudessakin haluttuja, koska niissä tulee olemaan paras saatavuus mm. kuskittomille autoille ja uber tms. kuskeille. Vilkkaasti likennöidyissä paikoissa noiden kannattaa liikkua, ei niinkään kaukana odottelemassa tilauksia.

Edellämainitusta syystä uskon, että Uber-tyyliset firmat saavat tarpeeksi halvalla autolaivuetta kasaan, jotta niiden kannattaisi hankkia tarpeeksi myös kattaakseen harvemmin asuttuja alueita. Toki siellä saatavuus saattaa olla hieman huonompi, mutta uskon että puhutaan muutamista minuuteista max.

Lokki kirjoitti:

Oli jakamistalous huipussaan tai ei, niin kuski haluaa työstään kohtuullisen korvauksen, jolloin ollaan kaukana julkisen liikenteen ~2€ per matka hinnoista. Kuskittomille autoille taas tulee varmasti omat kulunsa niillekin, jolloin edes ilman kuskia ei päästä kauhean alhaisille hinnoille.

Puhun siis ainoastaan kuskittomista autoista. Mitä meinaat vikalla lauseella?

Markku kirjoitti:

Ovat tulleet jo julkisiin liikennevälineisiin. Lähinnä juniin/metroihin ja lentokenttäbusseihin. Silti tekniikka on vielä niin kallista ja alkeellista, ettei Siemens pystynyt tuottamaan Helsingin metron automaatiojärjestelmää, jonka sen sopimuksen mukaan piti toimittaa. Tämän seurauksena Helsingin metron toimintakyky romahti, koska Länsimetron laiturit tehtiin lyhyiksi ja lyhyet junat eivät tietenkään tarjoa vastaavaa kapasiteettia, mitä pitkät junat. Tämän seurauksena Laajasaloon ei voitu rakentaa metron laajennusta, vaan tuloksena oli 7 vuoden rakennusprojekti ja 250me joukkoliikennesilta. Tämän vuosik Sipoosta Helsinkiin liitettyä osaa ei koskaan rakenneta.

Toisin sanoen edes alkeellinen automaatio ei toimi kunnolla ja siihen uskominen maksaa herkästi paljon. Helsingin kaupungille useita miljardeja euroja ajan oloon.

Joko isojen autofirmojen ennusteisiin uskoo, tai ei. Esimerkkisi ei vakuuta, kun kyseessä on kaks niin eri ongelmaa. Vähän kuin ihmettelisin, että miten on mahdollista, että aiotaan lennättää ihmisiä Marsiin, kun ei vielä olla onnistuttu keksimään hissiä tavalliseen kerrostaloon, joka ei jumittuisi silloin tällöin.

 

En viitsi kommentoida lumen ja Suomen talven vaikutuksia sensoreihin yms. kun ei oikein oo mitään kunnon ymmärrystä asiasta. Löytyisiköhän jostain lisätietoa asiasta? Onko kellään, joka siihen oli kommentoinut oikeasti tietoa, vai pelkkää mutua?

5.12.2016 - 17:32

Markku

-2
Liittynyt:
5.12.2016
Viestejä:
16

Sen verran vielä, että ei se ole talvi, joka on sensorien ainoa ongelma. Kura ja suola riittävät tukkimaan ne. Kannattaa muistaa, että Air Francen kone putosi Atlantin yllä, koska lentäjillä oli virheellinen nopeustieto, eikä referenssipisteitä öisessä ukkosmyrskyssä. Nopeustieto taasen oli väärä, koska nopeusanturit tukkeutuivat ukkospilven rakeista. 

Toisin sanoen sensorivarainen automaatio on todella vaikeaa ja että siitä tulisi massatuotetta, niin sanoisin, että kymmenien vuosien projekti. Toki vain yksi osa-alue, missä itseajavat ovat massojen suhteen ongelmissa.

1 cm x 1 cm folioteipin pala automaatiometron oven sensoriin ja metroliikenne pysähtyy suurkaupungissa ruuhka-aikaan ainakin kymmeneksi minuutiksi.

5.12.2016 - 17:42

Jeans

OP
+2316
Liittynyt:
7.7.2014
Viestejä:
1076
Markku kirjoitti:

Sen verran vielä, että ei se ole talvi, joka on sensorien ainoa ongelma. Kura ja suola riittävät tukkimaan ne. Kannattaa muistaa, että Air Francen kone putosi Atlantin yllä, koska lentäjillä oli virheellinen nopeustieto, eikä referenssipisteitä öisessä ukkosmyrskyssä. Nopeustieto taasen oli väärä, koska nopeusanturit tukkeutuivat ukkospilven rakeista. 

Toisin sanoen sensorivarainen automaatio on todella vaikeaa ja että siitä tulisi massatuotetta, niin sanoisin, että kymmenien vuosien projekti. Toki vain yksi osa-alue, missä itseajavat ovat massojen suhteen ongelmissa.

1 cm x 1 cm folioteipin pala automaatiometron oven sensoriin ja metroliikenne pysähtyy suurkaupungissa ruuhka-aikaan ainakin kymmeneksi minuutiksi.

Editoin muuten viime viestiini vastauksen edelliseen viestiisi just samaan aikaan kun uusi viestisi tuli, jos meni ohi.

Pikaisella googlauksella, itseohjautuvia autoja testataan aktiivisesti talvi ja lumiolosuhteissa.

" Ford doesn't just rely on LiDAR, however. The Fusion Hybrid autonomous cars have cameras and radar sensors that work with LiDAR to always keep an eye on the road, even if one of the sensors gets a little dirty. "

http://www.techradar.com/news/car-tech/can-a-self-driving-car-handle-wi…

http://qz.com/637509/driverless-cars-have-a-new-way-to-navigate-in-rain…

Erittäin haastava ongelma, mutta ottaisin silti underin "kymmenien vuosien projektiin". Liitä mielellään jotain artikkeleita tukeaksesi väitteitäsi.

5.12.2016 - 18:00

Anssi A

+501
Liittynyt:
29.3.2015
Viestejä:
469

Noi kuskittomat bussit pyörii ainakin Otaniemessä. Satuin olemaan pyörällä liikkellä, kiltisti se bussi pysähtyi suojatien kohdalle ja jäi odottamaan että minä ja joku muu jalankulkija ylitimme tien.

5.12.2016 - 18:05

Markku

-2
Liittynyt:
5.12.2016
Viestejä:
16

Tuotteista, joita ei ole, ei luonnollisestikaan ole kovin hyviä kriittisiä tarkasteluja. Sen sijaan perusongelma on hyvin tiedossa ja se on sama, mikä lentokoneissakin. Järjestelmien virhesiedon pitää olla niin hyvä, että mikään järjellinen kuluttajatuote ei sellaista kynnystä monimutkaisessa ympäristössä ole koskaan tuottanut. Lentoliikenteessä tämä tarkoittaa 10+ vuoden lagia tekniikan valmistumisen ja käyttöönoton välillä. Maaliikenteessä, jossa toimintaympäristö ja käyttäjät ovat selvästi monimutkaisemmat, ja esimerkiksi huollot paljon vaikeammin valvottavissa, viive on paljon pidempi.

Sen sijaan omille hankkeille rahoittajia etsijöitä riittää aina ja siksi aikamme ilmiö on mainostaa automaattista itseohjautuvaa massakulkuneuvoa. Jotenkin se tuntuu näin omasta perspektiivistä absurdilta, kun seurasin miten Helsingin metron automaatiohanke eteni ja kaatui.

Nykytekniikka riittää toki Hong Kongin tai Manhattanin katuverkostossa toimivan laitteen rakentamiseen, mutta korvatakseen autoja edes pienellä prosentilla, tulisi kulkuneuvon suoritua huomattavan paljon vähemmän standardeista olosuhteista. Näitä automaattisia autoja mainostetaankin juuri Singaporessa paraikaa. Täysiä stuntteja ne ovat. 

Kun en itse aio asiaan sijoittaa, niin turha enempää jatkaa. 

 

5.12.2016 - 19:41

Jeans

OP
+2316
Liittynyt:
7.7.2014
Viestejä:
1076
Lokki kirjoitti:

Olisiko niin, että itseohjautuvat kulkuvälineet tulisivatkin ensin juuri julkiseen liikenteeseen? Eli vaikuttaisi hyvien julkisten yhteyksien varrella asuviin lähinnä positiivisesti (mahdollisuus tiputtaa lippujen hintoja, toki hankintakustannus lienee korkeahko).

Unohtui näköjään vastata tähän. On totta, että saadaan alennetua myös esim. bussien kustannuksia kun päästään kuskista eroon. Hyöty on kuitenkin henkilöautoissa paljon suurempi. Tarvitaan yli kymmenen taksikuskia kuljettamaan yhden bussillisen verran matkustajia.

Anssi A kirjoitti:

Noi kuskittomat bussit pyörii ainakin Otaniemessä. Satuin olemaan pyörällä liikkellä, kiltisti se bussi pysähtyi suojatien kohdalle ja jäi odottamaan että minä ja joku muu jalankulkija ylitimme tien.

Muistan lukeneeni, että ens kesänä itseohjautuva bussi ajaa edestakaisin Löylyn ja Hernesaarenrannan välillä. Uskon, että on mahdollista saada poikkeuslupa rauhallisella ja rajallisella alueella, kuten korkeakoulun campusalueella. Mutta laissa sallittuja normaalissa liikenteessä? Ei ole mitään tietoa asiasta, mutta maalaisjärkeni sanoo, ettei todellakaan.

5.12.2016 - 20:03

Jeans

OP
+2316
Liittynyt:
7.7.2014
Viestejä:
1076

Alkaa muuten semisti taas tuntumaan siltä, että vanha kunnon Dharma on tehnyt paluun foorumille, kun seuraa tän päivän viestiketjuja. Kai Markusta voisi kutsua nimellä Markku... Jos oon oikeassa niin toivottavasti paljastaa itsensä, etten tuhlaa sen enempää aikaa turhaan väittelyyn.

5.12.2016 - 21:55

Kaimaha

+15
Liittynyt:
5.12.2016
Viestejä:
7

Hernesaaressa pyöri jo viime kesänä Metropolian robottibussi, Otaniemessä pyörii kanssa satunnaisesti Aallon oma vastine. Lainsäädännöstä ei sen kummempia nopealla etsimisellä löytänyt, mutta http://www.hs.fi/autot/art-2000002915588.html artikkelissa mainitaan "Suomi on kehityksessä tietyllä tavalla etujoukoissa, sillä Suomen lainsäädäntö mahdollistaa robottibussien testit liikenteen seassa, mikä ei ole vielä monissakaan maissa mahdollista.".

Omana mutuiluna vielä, että täällä keskitytty siihen miten itseohjautuvat autot muuttavat henkilöautoliikenteen. Itse kuitenkin ajattelen, että nopeammin saadaan valmiiksi raskaan liikenteen rekka, jotka ajavat suurimman osan ajostaan maantiellä. Vähemmän muuttujia, mitkä pitää ottaa auton huomioon ja vähemmän mahdollisuuksia onnettomuuteen auton tekniikasta riippumattomista asioista johtuen. En ole perillä tarkasti, miten lainsäädäntö on muualla maailmassa tai EU alueella, mutta eipähän ainakaan tarvitse enään välittää kuljettajien lakisääteisistä tauoista.

 

6.12.2016 - 00:09

Jeans

OP
+2316
Liittynyt:
7.7.2014
Viestejä:
1076
Kaimaha kirjoitti:

"Suomi on kehityksessä tietyllä tavalla etujoukoissa, sillä Suomen lainsäädäntö mahdollistaa robottibussien testit liikenteen seassa, mikä ei ole vielä monissakaan maissa mahdollista.".

Tarkoittaa lähes varmasti sitä, että kun mennään normaalin liikenteen sekaan, ihmisen pitää olla kuskin paikalla painamassa jarrua, jos jokin menee pieleen.

Kaimaha kirjoitti:

Omana mutuiluna vielä, että täällä keskitytty siihen miten itseohjautuvat autot muuttavat henkilöautoliikenteen. Itse kuitenkin ajattelen, että nopeammin saadaan valmiiksi raskaan liikenteen rekka, jotka ajavat suurimman osan ajostaan maantiellä. Vähemmän muuttujia, mitkä pitää ottaa auton huomioon ja vähemmän mahdollisuuksia onnettomuuteen auton tekniikasta riippumattomista asioista johtuen. En ole perillä tarkasti, miten lainsäädäntö on muualla maailmassa tai EU alueella, mutta eipähän ainakaan tarvitse enään välittää kuljettajien lakisääteisistä tauoista.

Näin mäkin uskoisin. Ymmärtäkseni esim Teslan autopilot on jo aika lähellä tätä, vaikka vaatii että kädet on pidettävä ratilla kokoajan. Tää muutos ei vaan vielä olisi lähellekkään yhtä mullistava, kuin oikeasti itseohjautuvat autot.

6.12.2016 - 00:32

Haddock

+176
Liittynyt:
17.2.2016
Viestejä:
181

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000004885032.html

Suomi on käsittääkseni lainsäädännöllisen vahingon kautta houkutteleva maa.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Robottiauto

#Kun liikenne- ja viestintäministeriö alkoi valmistella tieliikennelakiin muutosta, jonka tarkoitus oli mahdollistaa ilman kuljettajaa liikkuvat robottiautot rajatulla alueella ja aikoina yleisessä tieliikenteessä, huomattiin että laki vahingossa jo salli robottiautoja, koska ajoneuvon määritelmästä puuttuu sana kuljettaja.[14][15] #

Toinen viritys ensi kevääseen Suomessa.

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002921804.html

#Suomi on houkutteleva maa robottiautojen testaajalle, sillä lainsäädäntö on maailman mittakaavassa joustava.

”Haimme kesällä Suomen ensimmäisen luvan itseajavan auton testaamiselle. Saksalaiset kollegat sanoivat, että prosessi oli äärettömän kevyt heidän lupaprosessiinsa verrattuna”, Kutila kertoo.#

Ovat mielenkiintoisia ja oli nimimerkki Markku kuka tahansa voi hän mennä 25v taaksepäin huutelemaan samoja asioita vaikka internetistä Hesarin yleisöosastolle.

Ja jakamistalous/robotiikka autoissa ei btw vähennä autoteollisuuden kapasiteettia kaluston kiertonopeuden kasvaessa lisääntyneen käyttöasteen myötä.

6.12.2016 - 01:29

Pedro

+4
Liittynyt:
23.6.2016
Viestejä:
3

Kyllä tällä palstalla kirjoittavat/lukevat ihmiset kasvavat jo viljaa siinä vaiheessa kun mobiiliappsilla voi kutsua kuskittoman taksin/bussin kotiovelle. Liekö niin pitkällä tähtäimellä olevan jotain sijoitettavaa (lastenlapsille), en tiedä, kun meikäläisen sijoittaminen on siihen apinan tikanheittoon verrattavaa.

6.12.2016 - 10:22

Arsi

+127
Liittynyt:
23.3.2015
Viestejä:
88
Pedro kirjoitti:

Kyllä tällä palstalla kirjoittavat/lukevat ihmiset kasvavat jo viljaa siinä vaiheessa kun mobiiliappsilla voi kutsua kuskittoman taksin/bussin kotiovelle.

Aika rohkea kommentti, kun miettii miten tekniikka on esim. kuluneen 20 vuoden aikana kehittynyt. Itsekin muistan vielä ajan, kun pankkikortit "höylättiin" sillä mankelilla mikä siirsi kortin kohokirjoituksen maksulärpykkään. Ei ollut lähimaksukortteja, tietokoneita (kuluttajilla), eikä edes Otto-automaatteja. Itse veikkaan että 20 vuoden kuluttua on sellaista tekniikkaa arkikäytössä, josta tämän palstan lukijat (saati kukaan muukaan) eivät osaa vielä haaveillakaan.

Ja mitä tuohon sensori"ongelmaan" tulee, niin aika uskomattomalta kuulostaisi jos jonkun automaatiojärjestelmän käyttöönotto siihen kaatuisi, että sensoreihin kertyisi lunta/likaa. Ihan näin maalaisjärjellä ajateltuna, eikö tuon saisi estettyä sopivalla lämmityksellä ja vaikka jollain paineilmapuhalluksella? Tuskin "vuosikymmeniä" tuon ongelman ratkomisessa joka tapauksessa kestää.

6.12.2016 - 11:34

hauturi

+3265
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
2384

Nykyvauhdillakin on vaikea ennustaa mitä on 20 vuoden päästä. Vielä hankalammaksi asian tekee se, että kehitysvauhti ei ole tasaista vaan kiihtyvää.

Jotkut asiat tuntuvat silti kestävän yllättävän pitkään. Itse muistan ainakin 40v puhutun fuusioenergiasta, joka tulee ja ratkaisee energiaongelmat. Eipä ole vielä tullut, ja saattaa vielä hetki mennäkin.

6.12.2016 - 14:10

Jeans

OP
+2316
Liittynyt:
7.7.2014
Viestejä:
1076
Haddock kirjoitti:

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000004885032.html

Suomi on käsittääkseni lainsäädännöllisen vahingon kautta houkutteleva maa.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Robottiauto

#Kun liikenne- ja viestintäministeriö alkoi valmistella tieliikennelakiin muutosta, jonka tarkoitus oli mahdollistaa ilman kuljettajaa liikkuvat robottiautot rajatulla alueella ja aikoina yleisessä tieliikenteessä, huomattiin että laki vahingossa jo salli robottiautoja, koska ajoneuvon määritelmästä puuttuu sana kuljettaja.[14][15] #

Toinen viritys ensi kevääseen Suomessa.

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002921804.html

#Suomi on houkutteleva maa robottiautojen testaajalle, sillä lainsäädäntö on maailman mittakaavassa joustava.

”Haimme kesällä Suomen ensimmäisen luvan itseajavan auton testaamiselle. Saksalaiset kollegat sanoivat, että prosessi oli äärettömän kevyt heidän lupaprosessiinsa verrattuna”, Kutila kertoo.#

Ovat mielenkiintoisia ja oli nimimerkki Markku kuka tahansa voi hän mennä 25v taaksepäin huutelemaan samoja asioita vaikka internetistä Hesarin yleisöosastolle.

Ja jakamistalous/robotiikka autoissa ei btw vähennä autoteollisuuden kapasiteettia kaluston kiertonopeuden kasvaessa lisääntyneen käyttöasteen myötä.

Okei mielenkiintoista, kiitti. Eikö tuo ”Haimme kesällä Suomen ensimmäisen luvan itseajavan auton testaamiselle. Saksalaiset kollegat sanoivat, että prosessi oli äärettömän kevyt heidän lupaprosessiinsa verrattuna, Kutila kertoo." tarkoita, että jonkinnäköisen lupaprosessin läpi on kuitenkin mentävä pelkästään jo päästäkseen testaamaan itseohjautuvaa autoa? Voisin kuvitella, että lupa yhden päivän/jonkun rauhallisen tiepätkän testaukseen olisi aika paljon helpompi saada, kuin lupa liittyä normaaliin liikenteeseen itseohjautuvalla autolla loppullisesti (veikkaan vieläkin, että tämä ei ole vielä mahdollista).

Arsi kirjoitti:

Ja mitä tuohon sensori"ongelmaan" tulee, niin aika uskomattomalta kuulostaisi jos jonkun automaatiojärjestelmän käyttöönotto siihen kaatuisi, että sensoreihin kertyisi lunta/likaa. Ihan näin maalaisjärjellä ajateltuna, eikö tuon saisi estettyä sopivalla lämmityksellä ja vaikka jollain paineilmapuhalluksella? Tuskin "vuosikymmeniä" tuon ongelman ratkomisessa joka tapauksessa kestää.

Samoilla linjoilla.

Täälläkin on tullut samanlaisia reaktioita joihin olen törmännyt tavallisissa keskusteluissa asiaan liittyen. Itseohjautuva auto tuntuu osalle vaan niin absurdilta ajatukselta, ettei nähdä edes mahdollisuutta, että sellainen pystyttäisiin toteuttamaan. Mitään perusteluja sen parempia perusteluita ei yleensä esitetä, kuin että "ei tuo nyt voi mitenkään toimia".

6.12.2016 - 18:13

Aaron Brown

+11
Liittynyt:
18.12.2015
Viestejä:
28

https://www.ft.com/content/6af928b2-8a85-11e6-8aa5-f79f5696c731

"Hiring Ubers for its commuters will cost about $167,000 a year, the city estimates, while building a parking garage would have cost more than $15m."

Toinen mielenkiintoinen alue on aurinkoenergia ja akkujen kehitys, paljon voittajia ja häviäjiä. Öljy varsinkin tuntuu kalliilta jos miettii tulevaa kysyntää ja tarjontaa.

 

6.12.2016 - 18:56

Haddock

+176
Liittynyt:
17.2.2016
Viestejä:
181

Lupahommiin, luulen että kokeilut hakevat 'luvan' asiaa selkeyttääkseen tai tietämättömyyttään. Jotain sanomista näihin on myös vakuutusyhtiöillä, sillä ilman tolkun vakuutusta riskit ovat aika korkeat.

Tuossa Hernesaarenkin kokeilussa ihminen on mukana varmuuden vuoksi ja fiiliksen takia, mahdollisesti vakuutusten takia. Mutta ei missään nimessä lain takia.

Ilman erityistä syytä (suuronnettomuus tms. kuskittomilla) on vaikea nähdä miksi aikaisemman Kutsuplussan kaltainen tai Uber ei tarjoaisi kuskitonta palvelua rajallisella reitillä 5v sisään.

7.12.2016 - 13:52

Markku

-2
Liittynyt:
5.12.2016
Viestejä:
16

Minusta on aina hauska katsoa, kun uusi sukupolvi nuoria miehiä, jotka 1) eivät ole insinöörejä tai 2) juristeja uskovat kuluttajamarkkinan nopeaan muuttumiseen. Tätä on tullut todistettua kohta täysi työura. Se on toki ymmärrettävää, sillä mitä nuorempi ihminen on, sitä pidemmältä ajalta vuosi hänelle tuntuu. Ja mitä heikommin asioista ymmärtää, sitä helpompi niihin on liittää epärealistisia toiveita. Mutta jatkakaa! Kyllä se investointiraha aina tekniikka-alalle kelpaa!

PS. Jos meinaatte isoja summia sijoittaa alaan, niin ostakaa ensin kotiinne markkinoiden paras siivousrobotti:) Sen toimintaa seuratessa kannattaa myös laskea, mikä on itseohjautuvan auton hyötysuhde. Autot kun ovat pääosin itse ajattavia eli ajotyön osuus arvonlisäyksestä on suurin komponentti kokokonaiskustannuksessa. Itseohjautuvassa autossa tämä komponentti muuttuu omasta työstä toiselta (koneen valmistajalta) ostettavaksi. Moniko on valmis maksamaan tätä kautta liikkumisensa selvästä kallistumisesta? Toki taksiliikenteessä hyöty on ilmeinen, mutta ollakseen kannattavia itseohjautuvien taksien pitää olla massatuotteita, jolloin tekniikan ja infran (sekä lainsäädännön ja vakuutuksien) pitää olla yhtä hyvät kuin jos kaikki autot olisivat itseohjautuvia. Taksien osuus liikennesuoritteista on kuitenkin häviävän pieni.

Lukuisat tekniikan edistysaskeleet eivät ole muuttuneet kuluttajatuotteiksi, koska niiden tarjoamalle lisähyödylle ei yksinkertaisesti ole ollut tarpeeksi kysyntää. Esimerkiksi yliäänilentäminen tai avaruusmatkailu. Kaikkiin niihin on kuitenkin liittynyt sukupolven nuorten miesten utopiausko. Googlen pojat ovatkin rahoittaneet kohtuuhintaisen lentävän auton. Sitten enää lainsäädäntö ja ilmatilainfran valvonta...

Suomen tieliikennelaki ei salli itseohjautuvia autoja, eikä vakuutusyhtiötkään niitä hyväksy. Suomen laki sallii sen, ettei kuljettajan tarvitse istua itse autossa. Tämän syy  on etäohjattavat työkoneet. Suomen laki ei myöskään salli molempien käsien yhtäaikaista irrottaimista liikkuvan kulkuneivon suuntaohjaimesta oli kyseessä mikä tahansa moottorisoitu kulkuväline.

7.12.2016 - 14:00

Markku

-2
Liittynyt:
5.12.2016
Viestejä:
16

Jos taas leikitään hetken oletuksella, että sensoriteknologia kehittyy niin hyväksi, että sille tosiaan voidaan antaa vastuu auton kuljettamisesta liikenteessä (Air Francen kone putosi viisi vuotta sitten Atlantiin, koska sen nopeusanturit jäätyivät ukkopilven rakeista ja miehistö ei ymmärtänyt, että näin oli käynyt), niin mihin tahansa sähköautoon voidaan sijoittaa ko. sensorit ja yhdistää ne helposti auton kineettiseen toimintaan. Missä se business siitä on? Tuon sensori-prosessori-härpäkkeen tuottamisessa? Minkä härpäkkeen tuottamisessa on hyvät, ja ennen kaikkea pysyvät katteet? Parhaat niissä, jotka ovat muodissa (Apple). Kestävimmät niissä, joissa ei ole juuri kilpailua, koska niin saturoitunut markkina (pesukonefirmojen voittomarginaali on n. 8 %). Hyvä business? Insinööreille kyllä. Sijoittajille? No, mistäs sitä tietää.

7.12.2016 - 16:19

Velho

+1889
Liittynyt:
26.6.2014
Viestejä:
656
Markku kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että Air Francen kone putosi Atlantin yllä, koska lentäjillä oli virheellinen nopeustieto, eikä referenssipisteitä öisessä ukkosmyrskyssä. Nopeustieto taasen oli väärä, koska nopeusanturit tukkeutuivat ukkospilven rakeista.

Tarkennan vähän. Nopeustiedon virheellisyys pitää paikkansa. Tämä ei kuitenkaan aiheuttanut koneen putoamista. Virheellisen nopeustiedon vuoksi autopilotti putosi pois päältä. Lentokone olisi jatkanut lentoaan normaalisti, ellei perämies olisi vetänyt nokkaa ylös ja pitänyt sitä ylhäällä onnettomuuteen saakka. Perämies siis omilla toimenpiteillään sakkautti koneen, mikä aiheutti onnettomuuden. Kyseessä oli lentäjän virhe.

8.12.2016 - 01:27

Pedro

+4
Liittynyt:
23.6.2016
Viestejä:
3
Markku kirjoitti:

Jos taas leikitään hetken oletuksella, että sensoriteknologia kehittyy niin hyväksi, että sille tosiaan voidaan antaa vastuu auton kuljettamisesta liikenteessä

Ja sensoriteknologia tässä pitää sisällään myös softan, se on se minkä vuoksi kommentoin aiemmin että näitä itseohjautuvia takseja tms ei tulla näkemään pitkään aikaan. 

8.12.2016 - 13:51

Jeans

OP
+2316
Liittynyt:
7.7.2014
Viestejä:
1076

Markku/Asuntosijoittaja/Dharma, mun mielestä sulla on joskus fiksuja juttuja joista saatan oppia jotain, ja siksi mulle on ihan ok, että kirjoittelet vielä tänne. Mutta tee se omalla nimelläsi, niin ymmärrän pysyä sivussa, ja mielelläni seuraan sivusta jos joku muu uskaltautuu lähteä vääntämään kanssasi. Eli vika varoitus, jos tuut blogiini vielä uudella nickillä niin vaadin lifetime bänniä. Jos se nyt edes on mahdollista, kun sulla nickit vaihtuu niin tiuhaan tahtiin.

Alkuviikon nousupäivät tuntuu hyvältä, kun oon about all-in pörssissä muutamaa kiinteistösijoitusta lukuunottamatta. Oon eilen ja tänään kevennellyt isoja firmoja ja ostanut lisää pieniä, jotka ei oo pysynyt nousussa perässä. Capman on vähän epäsuotuisasti kehittynyt suhteessa pörssiin viime viikot, mutta luottoa löytyy.

Muutama osake, jota oon alkanut seurailemaan tarkemmin: Technopolis ja Saga Furs. Makrokehitys on ollut suotuisaa Sagalle, mutta en oo varma pitäisikö kuitenkin olla lähemmin tekemisissä yhtiön kanssa, jotta siihen voisi sijoittaa.

Kirjoitin tänne aiemmin DNA-keissistä, Findan ja PHPn valuaatioista. Vähän jäi harmittamaan etten lähtenyt ostoksille, mutta turhan myöhään keksin koko asian. Paria vuotta aiemmin olisi ollut hyvät rahat tehtävissä.

 

8.12.2016 - 15:04

Turms

-10
Liittynyt:
10.1.2015
Viestejä:
668

Mitä mieltä olet Telesten viime aikaisesta kehityksestä, entä tulevaisuuden näkymistä?

8.12.2016 - 15:40

Jeans

OP
+2316
Liittynyt:
7.7.2014
Viestejä:
1076
Turms kirjoitti:

Mitä mieltä olet Telesten viime aikaisesta kehityksestä, entä tulevaisuuden näkymistä?

Q3 oli kyllä vaikea löytää mitään positiivista, mutta hinta reagoi imo ihan tarpeeksi. Mä näen vieläkin potentiaalia sekä videovalvonnassa, että kaapelibisneksessä, ja että treidaa liian alhaisilla kertoimilla.

8.12.2016 - 17:22

Aki Pyysing

+13745
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7055
Jeans kirjoitti:

Markku/Asuntosijoittaja/Dharma, mun mielestä sulla on joskus fiksuja juttuja joista saatan oppia jotain, ja siksi mulle on ihan ok, että kirjoittelet vielä tänne. Mutta tee se omalla nimelläsi, niin ymmärrän pysyä sivussa, ja mielelläni seuraan sivusta jos joku muu uskaltautuu lähteä vääntämään kanssasi. Eli vika varoitus, jos tuut blogiini vielä uudella nickillä niin vaadin lifetime bänniä. Jos se nyt edes on mahdollista, kun sulla nickit vaihtuu niin tiuhaan tahtiin.

Ylläpito vahvistaa, että sekin tarkkailee tilannetta ja voi ryhtyä toimenpiteisiin, vaikkei Jeans pyytäisikään. 

8.12.2016 - 20:23

luikku

+4
Liittynyt:
4.3.2015
Viestejä:
3
Jeans kirjoitti:

En viitsi kommentoida lumen ja Suomen talven vaikutuksia sensoreihin yms. kun ei oikein oo mitään kunnon ymmärrystä asiasta. Löytyisiköhän jostain lisätietoa asiasta?

Tesloista kiinnostuneiden suomalaisyhteisön http://www.teslaclub.fi/ kautta saanee aitoja käyttäjäkokemuksia siitä missä Teslan itseohjautuvuuden kehitys menee myös Suomen talviolosuhteissa. Itse olen lueskellut tuota kautta kokemuksia noin vuoden verran ja yhteisö vaikuttaa ystävälliseltä.

Kesäkelillä Teslan nykykyvyistä saanee asiallisen kuvan seuraavasta videosta:

https://www.tesla.com/videos/autopilot-self-driving-hardware-neighborhood-long?redirect=no

Elon Musk twiittasi tuon linkin 19.11.2016. Varsin edistyneeltä näyttää jo meno. Toki video on tehty mainostarkoituksessa, mutta ei se feikkikään ole, vaan uusimmista softan kehitysversioista löytyy jo tuollaiset kuskittoman ajamisen kyvyt. Lopussa hauska autonominen taskuparkkeeraussuoritus.

Itsellä uskoa Teslan onnistumiseen tässä kuskittoman ajamisen ongelmassa lisää Elon Muskin toisen firman SpaceX:n onnistumiset avaruusrakettien kanssa. SpaceX on onnistunut avaruusrakettipuolella ratkaisemaan hienoja ongelmia, joita on ennen pidetty ratkaisemattomina. Esim. kantoraketin ensimmäisen vaiheen laskeutuminen ehjänä takaisin maan pinnalle tai meressä kelluvalle laskeutumisalustalle. Ei noissakaan suorituksissa ihmiskuskia ole mukana ja tuo ongelman on ainakin joillain tasoilla kuskittoman auton ongelmaa hankalampi. SpaceX:n onnistumisprosentti laukaisuissaan taitaa olla myös historian korkein kaikista yrittäjistä ja satelliittitoimitukset ja International Space Station keikat alkavat olla rutiinia. Joten todella paljon ovat Muskin palkkaamat ja johtamat insinöörit jo osanneet tehdä oikein! Uskon onnistumisten jatkuvan jossain määrin myös jatkossa.

Elon Muskin tulevaisuusennustukset ovat historiassa olleet yleensä optimistisia eli aikaa asioiden toteutumiseen on mennyt enemmän kuin Musk on julkisesti ennustanut. Oma arvioni tässä kuskittoman ajon ongelman ratkaisemisessa olisi ehkä Muskin arvio + 2-4  vuotta. Eli jossain 2020-luvun alussa voisi jossain päin maailmaa kuskittomat Teslat olla todellisuutta tämän kaavan mukaan.

Mm. Teslojen hinnasta sitten riippuu kuinka nopeasti nämä autot yleistyvät normiväestön keskuudessa. Nykyäänhän Model S ja Model X maksavat karkeasti 100k eur ja tuleva halvempi Model III ehkä alkaen jotain 40k eur, mutta niitä pitää pari vuotta odotella vaikka nyt sellaisen varaisi.

8.12.2016 - 23:29

luikku

+4
Liittynyt:
4.3.2015
Viestejä:
3

Tämä video kannattaa myös katsoa, mikäli Teslan kehittämä ratkaisu autonomiseen ajamiseen kiinnostaa:  

https://www.youtube.com/watch?v=2aVc84mGJfE

n. 12 min kohdalla oli myös mainintaa lumiolosuhteista. Ei vaikuttanut ongelmalliselta suuresti tuon asiantuntijan mielestä.

Läheskään kaikkea en videosta tajunnut ensi katsomalta, mutta opetellaan.

Ilmeisesti muutkin tuon Model 3 owners clubin videot youtubessa voivat olla informatiivisia. En ole vielä itse katsellut muita kuin tämän.  

 

9.12.2016 - 11:39

Warre-Karhu

+27
Liittynyt:
18.2.2016
Viestejä:
23

Olen itse tulevana automaatioinsinöörinä sitä mieltä, että kyllä se tekniikka mahdollistaa täysin itseohjautuvat autot liikenteeseen. Eräs tuttuni on ollut töissä pitkään ilmailualalla ja hänen mukaansa nykyisin voisi olla jo lentoliikennekin myös täysin itseohjautuvaa, mutta ainoa asia mikä tätä estää on ihmisten ajattelu tapa ja ennakkoluulot tekniikkaa kohtaan. Suurin osa onnettomuuksista ilmailussa johtuvat lentäjän inhimillisestä virheestä (http://www.planecrashinfo.com/cause.htm), mutta kuitenkin suurin osa ihmisistä ei menisi lentokoneen kyytiin jossa ei ole ihmislentäjää.

Tähän nyt sitten vielä pari ongelmaa mitä ei ole tainnut muut tuoda vielä esille:

1. Etiikka ongelmat ohjelmoinnissa, eli tietysti ohjelmoidaan auto suojelemaan ihmistä viimeiseen asti, mutta mitä jos on autossa 5 ihmistä ja edessä 1 lapsi. Kumpaa auto suojelee? Ja tämä on yksi loputon suo ja varmaan hyvin vaikea ratkaista. Näistä asioista pitäisi varmaan tehdä lakeja ensin ennen itseohjautuvaa liikennettä.

2. Vastuunjako, eli kenellä on vastuu onnettomuustilanteissa. Nykyisin käytäntö on että jos mekaaninen tai tekninen vika tulee on autonvalmistaja vastuussa, siis esimerkiksi 5 vuotta sitten toyotan ongelmat kun kaasu hirttää kiinni jne. Mitenkä tälläisissa tilanteissa sitten vakuutusyhtiön osuus vastuunjaosta jne.