Pedro
Viimeisimmät viestit
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa
18.12.2016 - 03:49
Kuskittomasta autosta..
Määritelmä: Ihmisellä ei ole mahdollisuutta ottaa auton ohjaimia kontrolliinsa.
Lisäisin keskusteluun vielä sen pointin että kahta ”täysin” eri systeemiä on varmasti vaikea saada toimimaan yhdessä tehokkaasti. Kuskiton auto toimisi kaltaistensa keskuudessa varmasti mahtavasti. Mutta kun sekaan laitetaan ihmisiä eri tasoisilla taidoilla ja laitteilla saadaan aikaiseksi varmasti kohtuullisen sekava kokonaisuus. Molemmat systeemit toimivat mielestäni ilman toista tehokkaammin kuin yhdessä.
Pointtina se että automaatio/AI ei pysty ennakoimaan ihmisten liikkeitä liikenteessä samoin kuin ihminen pystyy ennakoimaan toisten ihmisten liikkeitä. Tämä pätee myös toisinpäin. Liikenteessä on tietynlainen dynamiikka johon osalliset ovat tottuneet tai kasvaneet. Kuinka moni ajaa liikenteessä autokoulun oppeja noudattaen? En usko että kukaan. Joskus on turvallisempaa rikkoa sääntöjä kuin noudatta niitä.
Yksi tapa toteuttaa kuskiton auto nopeasti on eristää se ihmisestä ja/tai toisinpäin. Esim kehätiet kuskittomia, keskusta kuskiton jne.
Myös jo manitut eettiset ongelmat on ratkaistava ennen kuin kuskiton auto päästetään irti ihmisten sekaan.
Jos joku väittä kuskittoman auton pörräävän 5-10 vuoden sisällä keskuudessamme Suomessa, on hän hakoteilla. Itselläni myös pari vetoa päällä aiheesta. Ehdolla: ”Jos voin tilata pihalleni kuskittoman auton, matkustaa sillä Alkon kautta luoksesi, tuon panokseni tullessani”.
- koira
Tässä Koiran postissa on eritelty hienosti se mitä myös itse ajattelen. Tosin itse voisin laittaa samanlaisen vedon aikaväliin 40-50 vuotta.
Embedded softassa kun pyritään mahdollisimman vakaaseen, toistettavaan ja testattavaan koodiin, niin se tarkoittaa että myös edge caset tulevat hyvin testatuiksi. Ja tänäpäivänä ihan oikeassa maailmassa turvakriittisissä asioissakin se tarkoittaa käytännössä: "if jotain tapahtuu then do this else do that" - tyyppistä koodia. Autovalmistajat haluavat että heidän ohjelmistonsa toimivat kuin se kuuluisa junan vessa.
Tietysti on olemassa edistyksellisempää ohjelmallista tekoälyä mitä nyt testataan, vaikkapa artificial neural networks eli ANN - tekoälysysteemejä. Joo, sen avulla voidaan vaikka kategorisoida tekstejä, tunnistaa puhetta, kaistaviivoja tai kissavideoita, mutta siitä on imho vielä pitkä matka siihen että laittaisi lapsensa kuskittomaan koulutaksiin :) Neural networkitkin pitää kouluttaa jotenkin ennenkuin niistä on mitään hyötyä.
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa
8.12.2016 - 01:27
Jos taas leikitään hetken oletuksella, että sensoriteknologia kehittyy niin hyväksi, että sille tosiaan voidaan antaa vastuu auton kuljettamisesta liikenteessä
Ja sensoriteknologia tässä pitää sisällään myös softan, se on se minkä vuoksi kommentoin aiemmin että näitä itseohjautuvia takseja tms ei tulla näkemään pitkään aikaan.
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa
6.12.2016 - 01:29
Kyllä tällä palstalla kirjoittavat/lukevat ihmiset kasvavat jo viljaa siinä vaiheessa kun mobiiliappsilla voi kutsua kuskittoman taksin/bussin kotiovelle. Liekö niin pitkällä tähtäimellä olevan jotain sijoitettavaa (lastenlapsille), en tiedä, kun meikäläisen sijoittaminen on siihen apinan tikanheittoon verrattavaa.