luikku
Viimeisimmät viestit
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa
8.12.2016 - 23:29
Tämä video kannattaa myös katsoa, mikäli Teslan kehittämä ratkaisu autonomiseen ajamiseen kiinnostaa:
https://www.youtube.com/watch?v=2aVc84mGJfE
n. 12 min kohdalla oli myös mainintaa lumiolosuhteista. Ei vaikuttanut ongelmalliselta suuresti tuon asiantuntijan mielestä.
Läheskään kaikkea en videosta tajunnut ensi katsomalta, mutta opetellaan.
Ilmeisesti muutkin tuon Model 3 owners clubin videot youtubessa voivat olla informatiivisia. En ole vielä itse katsellut muita kuin tämän.
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa
9.12.2016 - 14:31
En viitsi kommentoida lumen ja Suomen talven vaikutuksia sensoreihin yms. kun ei oikein oo mitään kunnon ymmärrystä asiasta. Löytyisiköhän jostain lisätietoa asiasta?
Tesloista kiinnostuneiden suomalaisyhteisön http://www.teslaclub.fi/ kautta saanee aitoja käyttäjäkokemuksia siitä missä Teslan itseohjautuvuuden kehitys menee myös Suomen talviolosuhteissa. Itse olen lueskellut tuota kautta kokemuksia noin vuoden verran ja yhteisö vaikuttaa ystävälliseltä.
Kesäkelillä Teslan nykykyvyistä saanee asiallisen kuvan seuraavasta videosta:
https://www.tesla.com/videos/autopilot-self-driving-hardware-neighborhood-long?redirect=no
Elon Musk twiittasi tuon linkin 19.11.2016. Varsin edistyneeltä näyttää jo meno. Toki video on tehty mainostarkoituksessa, mutta ei se feikkikään ole, vaan uusimmista softan kehitysversioista löytyy jo tuollaiset kuskittoman ajamisen kyvyt. Lopussa hauska autonominen taskuparkkeeraussuoritus.
Itsellä uskoa Teslan onnistumiseen tässä kuskittoman ajamisen ongelmassa lisää Elon Muskin toisen firman SpaceX:n onnistumiset avaruusrakettien kanssa. SpaceX on onnistunut avaruusrakettipuolella ratkaisemaan hienoja ongelmia, joita on ennen pidetty ratkaisemattomina. Esim. kantoraketin ensimmäisen vaiheen laskeutuminen ehjänä takaisin maan pinnalle tai meressä kelluvalle laskeutumisalustalle. Ei noissakaan suorituksissa ihmiskuskia ole mukana ja tuo ongelman on ainakin joillain tasoilla kuskittoman auton ongelmaa hankalampi. SpaceX:n onnistumisprosentti laukaisuissaan taitaa olla myös historian korkein kaikista yrittäjistä ja satelliittitoimitukset ja International Space Station keikat alkavat olla rutiinia. Joten todella paljon ovat Muskin palkkaamat ja johtamat insinöörit jo osanneet tehdä oikein! Uskon onnistumisten jatkuvan jossain määrin myös jatkossa.
Elon Muskin tulevaisuusennustukset ovat historiassa olleet yleensä optimistisia eli aikaa asioiden toteutumiseen on mennyt enemmän kuin Musk on julkisesti ennustanut. Oma arvioni tässä kuskittoman ajon ongelman ratkaisemisessa olisi ehkä Muskin arvio + 2-4 vuotta. Eli jossain 2020-luvun alussa voisi jossain päin maailmaa kuskittomat Teslat olla todellisuutta tämän kaavan mukaan.
Mm. Teslojen hinnasta sitten riippuu kuinka nopeasti nämä autot yleistyvät normiväestön keskuudessa. Nykyäänhän Model S ja Model X maksavat karkeasti 100k eur ja tuleva halvempi Model III ehkä alkaen jotain 40k eur, mutta niitä pitää pari vuotta odotella vaikka nyt sellaisen varaisi.
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa
1.12.2015 - 17:33
Tästä tuli mieleen, mikäköhän sivuaine olisi mulle hyödyllisin. Varmaan kansantaloustiede tai laskentatoimi. Laskentatoimi jotta pystyy lukemaan osareita kunnolla ja haistamaan tilanteita, joissa yhtiö yrittää kaunistella lukujaan. En vaan tiedä onko tää oikeesti niin vaikeeta, että sitä pitäisi opiskella sivuaineen verran. Kansantaloustieteestä taas saisi paremman ymmärryksen overall taloudesta, kun jotain tapahtuu jossain, miten se vaikuttaa ja mihin.
Noi mainitsemasi sivuaineet kansantaloustiede ja laskentatoimi varmaan osittain hyödyllisiä molemmat kaltaisellesi sijoittajalle/uhkapelurille. Laskentatoimesta hyödyllisimpiä juttuja sulle todennäköisesti olisi tilinpäätösanalyyseihin erikoistunut kurssi, jos sellainen löytyy. Toki mahdollista on, että osaat tällaisen kurssin sisällön suurelta osin jo entuudestaan.
Yksi järkevä lisävaihtoehto sivuaineeksi Hankenin listasta voisi olla tilastotiede. Siellä saanee matemaattista aivojumppaa talouteen liittyvistä näkökulmista, mistä tuskin on sijoitustoiminnassakaan haittaa. Tilastopuolella voisi ehkä myös oppia menetelmiä/koodaustaitoja, joilla pystyy käsittelemään riittävän näppärästi sijoitustilanteisiin joskus liittyvää relevanttia tilastodataa.