Meni perjantai-iltapäivä jo vlopun vietossa eikä tullut niin seurattua, mutta nyt osakekurssia vilkaistuani voi todeta että aika pienellä laskulla meni.
Kultasormi-Aki kevensi radikaalisti osarin alla, koska olin kuullut uusien autojen kaupan olevan jumissa kuin Skatan autoilijat. Arvelin, että tuskin se vanhojen louskujen kauppaakaan piristää. Osarista kurssi +10% @6,00
Kamux hyvin yli Inderesin ja lähemmäs konsensusta ja ohjeistuksen saavuttaminen näyttääkin yhtäkkiä ihan tapahtuvalta. Harmi ettei ole osaketta tänään, mutta onhan se noussutkin kun käytettyjen markkinoilta kaikunut positiivista virettä.
Sijoitustiedon uusi kolumnisti Almanakka avaa kirjansa sivut.
"Mielestäni #Kamux'in osakkeessa on tällä hetkellä indeksiä parempi tuotto-odotus. Alla perustelen miksi. Seurantalistan avulla ja sitä päivittämällä pystyn seuraamaan toteutuuko odotukseni."https://t.co/2EpqhBZr16
Tällaista analyysiä luen tohkeissani ja yritän itsekin tehdä: Yhtiön keskipitkän aikavälin kilpailuedut, strategia ja tavoitteet, arvostus ja näistä johdettu tuotto-odotus ja kirsikkana luotto omaan analyysiin. Q4 EPS:istä ei niin väliä. Käsittelyssä#Kamuxhttps://t.co/kMdVZv1zzh
Jippiai-jee, jippiai-joo. Juuri tätä Suomen markkinoilta puuttuu. Geelitukat veivaavat jäännösarvoja DCF-analyyseissään ja sitten syöttävät sinne osarista uudet luvut. Kun pitäisi pohtia enemmän sellaisia asioita kuin mitä yhtiö tekee, mihin se yrittää mennä ja millä todennäköisyydellä se sinne pääsee.
Itse asiassa muutan näkemystäni. Ei ole pakkorealisaatio, vaan joltain ostetulta tilitoimistolta on loppunut lockdown-periodi ja siellä joku realisoi elämäntyötään rahaksi jonkun raskassormisen neuvonantajan tukemana😎.
Joku ahkera poika kävisi huomenna tai viimeistään maanantaina Euroclearissa katsomassa, kuka siellä painaa ja paljon sillä on, mutta se on niin kaukana, etten taida viitsiä. Toki samassa rakennuksessa, mutta eri rapussa ja ulkokautta pitäisi kiertää.
No eikö tuo muotoilu "Lehtonen jättää tehtävänsä siirtyäkseen aikanaan uusien haasteiden pariin" tarkoita, että siirtymässä muualle, mutta ei aloittamassa aivan heti?
Lehtonen jättää tehtävänsä siirtyäkseen aikanaan uusien haasteiden pariin.
Tiedotteen mukaan Lehtonen jatkaa nykyisessä tehtävässään 23. helmikuuta 2024 saakka.
Boldattu on se tärkein osio. Jos CFO saa kenkää, avainkortti ei enää toimi irtisanomistilaisuudesta poistuessa. Eli ei ole saanut kenkää, mutta CFO:n lähtö on aina huono uutinen kuitenkin.
Ajattelin itse, että paketti hanskaan ja virallisesti "jatkaa tehtävässään", kuten tapana on, mutta avainkortti jää neuvotteluhuoneeseen. Joka tapauksessa samaa mieltä viimeisestä Akin lauseesta.
Itse asiassa muutan näkemystäni. Ei ole pakkorealisaatio, vaan joltain ostetulta tilitoimistolta on loppunut lockdown-periodi ja siellä joku realisoi elämäntyötään rahaksi jonkun raskassormisen neuvonantajan tukemana😎.
Joku ahkera poika kävisi huomenna tai viimeistään maanantaina Euroclearissa katsomassa, kuka siellä painaa ja paljon sillä on, mutta se on niin kaukana, etten taida viitsiä. Toki samassa rakennuksessa, mutta eri rapussa ja ulkokautta pitäisi kiertää.
Tämä jäi minulta ymmärtämättä. Mikä näkemys muuttuu?
Uusi CFO Jukka Havia Evacilta. Aiempi kokemus CFO:na mm. Ramirentilta, Tikkurilasta ja Ruukista. Hieno CV, mutta vielä jää tietysti vähän epäselväksi, miksi olisi edeltäjäänsä parempi. Kuten yllä sanottiin, CFO:n vaihtuminen lähtökohtaisesti huono asia. Kun uusi toimari haluaa vaihtaa CFO:n, ei ehkä ihan niin kriittinen asia. Ja kun uusi CFO on näin kokenut, uutissarja paranee entisestään. Ehkä siis pieni hopeareunus alunperin ikävään uutiseen ja voi vielä kääntyä hyvinkin positiiviseksi.
Aika harvoin tulee autokauppoja tehtyä, mutta silloin kun tulee, verkkoja viritellään toki laajalti.
Laitoin sähköpostilla kolmelle Kamuxin myyjälle vaihtoon tulevasta autosta kuvat, huoltohistorian ja välirahapyynnön sekä tietenkin linkin autosta, johon vanha oli tarkoitus vaihtaa.
Kukaan ei vastannut mitään. Onko tämä kuinka yleistä autoliikkeiden toiminnassa vai joku Kamuxin oma keksintö? Muilta autoliikkeiltä sain vastaukset ja puhelinsoittoja.
Kaupat syntyivät suhteellisen nopeasti ja sain autosta saman mitä Kamuxilta pyysin, eli ei se ainakaan yläkanttiin voinut olla. Kamuxilla ei liikevaihto niin kiinnosta, vai mitä tällainen asiakaspalveluperseily on?
Vaikuttaa mielestäni ihan fiksulta, etenkin tällaisissa vahvasti henkilökohtaiseen myyntityöhön keskittyvissä yrityksissä. Lopulta yrityksen menestys on hyvin pitkälti kiinni näiden 70 henkilön motivaatiosta, tekemisestä ja siitä, miten se heijastuu organisaatiossa. Mikäli kuuluu näihin 70 henkilöön ja aikoo pysyä Kamuxilla tarvittavan minimiajan, on melko lyhytnäköistä olla osallistumatta tähän ohjelmaan. Ehdot vaikuttavat ihan hyviltä työntekijän näkökulmasta.
Kamux perusti uuden lisäosakejärjestelmän tulevaisuuden avainhenkilöilleen
Kamux Oyj:n hallitus on päättänyt perustaa konsernin tunnistetuille nouseville avainhenkilöille suunnatun lisäosakeohjelman (matching share plan). Ohjelman nimi on Green Lions ja se on perustettu avainhenkilöille, jotka eivät kuulu Kamuxin muiden osakepohjaisten kannustimien piiriin. Green Lions -ohjelman tarkoituksena on sitouttaa tulevaisuuden avainhenkilöt yhtiöön ja tarjota heille kilpailukykyinen Kamuxin osakkeiden hankkimiseen ja kertymiseen perustuva kannustinjärjestelmä, sekä kannustaa heitä sijoittamaan henkilökohtaisesti yhtiön osakkeisiin. Green Lions -ohjelma pyrkii myös yhdistämään omistajien ja avainhenkilöiden tavoitteet yhtiön arvon nostamiseksi pitkällä aikavälillä.
Green Lions -ohjelmassa 2024–2029 on neljä (4) sitouttamisjaksoa, jotka kattavat vuodet 2024–2026, 2025–2027, 2026–2028 ja 2027–2029. Ohjelmaan osallistumisen ja palkkion saamisen edellytyksenä on, että osallistuja on hankkinut Kamuxin osakkeita hallituksen asettamissa rajoissa. Lisäksi palkkion maksaminen perustuu osallistujan voimassa olevaan työsopimukseen palkkion maksuhetkellä.
Hallitus päättää vuosittain sitouttamisjakson alkamisesta ja sen yksityiskohdista. Ohjelman mahdolliset palkkiot maksetaan kunkin sitouttamisjakson päättymisen jälkeen.
Green Lions -ohjelman ensimmäisen sitouttamisjakson 1.1.2024–31.12.2026 kohderyhmään kuuluu noin 70 tunnistettua tulevaisuuden avainhenkilöä, jotka eivät ole Kamuxin muiden osakepohjaisten kannustinjärjestelmien piirissä. Johtoryhmän jäsenet eivät kuulu kohderyhmään. Palkkioksi sitoutumisesta Kamux antaa osallistujille bruttopalkkiona yhden lisäosakkeen jokaista järjestelmään kohdennettua osaketta kohden. Ohjelman perusteella maksettavat palkkiot vastaavat arviolta yhteensä enintään noin 270 000 Kamux Oyj:n osakkeen arvoa (arvioituna osakkeen päätöskurssilla 17.1.2024 5,23 euroa), sisältäen myös rahana maksettavan osuuden. Osakkeiden lopullinen määrä riippuu osallistujien ohjelmaan kohdentamien osakkeiden määrästä.
Ensimmäisen sitouttamisjakson palkkiot maksetaan maaliskuun 2027 loppuun mennessä. Palkkiot maksetaan osittain yhtiön osakkeina ja osittain rahana. Rahaosuudella on tarkoitus kattaa palkkiosta osallistujalle aiheutuvia veroja ja sosiaaliturvamaksuja. Mikäli osallistujan työsuhde päättyy ennen palkkion maksamista, palkkiota ei pääsääntöisesti makseta.
Mielestäni Q4-tulos oli oikeaan suuntaan ja ihan hyvä. Analyytikot olivat ilmeisesti odottaneet vieläkin kovempaa ja osake hieman lasketteli etenkin avauksessa. Parin viikon päästä pääomamarkkinapäivällä kuullaan tarkemmin millä suunnitelmalla Eurooppa valloitetaan ja millaisia tavotteita strategiakaudelle asetetaan.
"Pääosin luvut näyttävät ihan hyviltä. Viimeksi puhuin negaririskin olevan ilmeinen, mutta sellaista ei tullut. Vertailuluvut ovat heikkoja, joten oikeaan suuntaan kuuluu mennäkin."https://t.co/CSL6RVV1wc
Minäkin kamuxin reaktiota ihmettelin, kun ainakin minulle siitä näkyi selkeä autokaupan piristyminen Q3 ja Q4. Kaiken järjen mukaan pitäisi tarkoittaa parempaa huomista ja piristyminen voi vielä kiihtyä, kun on patoutunutta kysyntää kertynyt jo pari vuotta.
Kamux aloittaa yhteistyön Beelyn kanssa. Kamuxin varaston autoja tarjotaan jatkossa Beelyn kautta, ja toisaalta Kamux saa ostaa Beelylle palautuvia autoja. Kuulostaa ihan fiksulta. Ei varmaan valtava upside, mutta aika vähäriskinen diili kai.
Kamux-tarinani on malliesimerkki siitä, kuinka vältetään kunnon tuotot.
Momentum-Matikainen varmaan osti kympissä nousuun ja myi viidessätoista laskuun. Tällainen on täysin beyond me competence.
En jaksanut CMD:tä käydä läpi, mutta luin Inderesin arvion siitä. Paljon kustannustehokkaampaa.
Indersin target @6,40 on se mikä miuta vähiten ja luultavasti sijoittajia lukumääräisesti eniten kiinnostaa.
Mutta kun tuollainen target kurssilla @5,50 - vaikkakin ennallaan - julkaistaan, tulee ainakin jonkun verran kysyntää.
Katselin myös 2024 & 2025 EPSit. Nämä nousevat 0,4 & 0,56, jotka antavat P/E:ksi 14 & 10. Tulosparannus pohjautuu:
Kamux kertoi päivitetyn strategian ytimessä olevan asiakkaan nostaminen kaiken toiminnan keskiöön ja operatiivisen toiminnan tehostaminen (corporate bs). Kamux korosti prosessien ja toiminnan standardoimista ja läpinäkyyvyttä, joka parantaa sekä asiakaskokemusta että tehokuutta(miksei aikaisemmin). Esityksistä ilmeni että kasvu niin Ruotsissa kuin Saksassa on ollut aiemmin jossain määrin hallitsematonta (miksi oli)ja nyt on laitettu/laitetaan prosesseja sellaiseen kuntoon, että kannattavuus paranee ja jatkossa kasvu näkyy myös tuloksessa(lycka till).
Jos Kamuxin tavoitteet toteutuvat, kurssi on jälleen vanhoilla tasoilla. Mutta tässä täytyy pitää mielessä, että tavoite on eri asia kuin quidance. Kukaan ei saa syytetä, vaikkei Kamux tavoitteisiinsa pääsisikään.
Päivän parin pinnan nousuun kevensin vähän @5,59. Ja puolestani saa nousta vaikka taivaaseen, niin kuin jo kerran teki.
Kerroin Kamux-myynneistäni muistaakseni keskustelupalstalla 2020 ja aika moni Kamux-fani kävi sijoittajatilaisuuksissa nykäisemässä hihasta vittuilemistarkoituksessa😎.
Kamuxin käänne etenee mielestäni hyvin ja yllättävänkin toivomallani tavalla. Viimeisen 12kk autojen kasvu on kasvanut vuoden takaisesta yli 10 % ja liikevoitto per auto on jo 300 euroa. 400 euroon saisi päästä, mutta suunta on nyt hyvä kun mennään kohti kesän tärkeitä kuukausia. Ruotsi näyttää edelleen todella haastavalta, kuten Juha yllä totesikin.
Kamuxilta tuli hyvä raportti perjantaina. Ruotsi jättää vielä paljon parantamisen varaa, ja niin toki koko yhtiönkin numerot. Suunta mielestäni kuitenkin oikea. Nopeaa ihmekäännettä on hyvänkään toimarin vaikea taikoa taantumassa. 4 % positiolla jatkan itse.
Kamux raportoi perjantaina Q1-tuloksensa. Almanakka pureskeli sen läpi tuoreessa julkaisussaan.
"Kamux julkaisi hyvän raportin ja on tekemässä käännettä kannattavamman kasvun suuntaan."https://t.co/VWifqi12uE
Tiedotetta pukkaa. Suomessa jo aiemmin nähtyä myymäläverkoston tiivistämistä ja keskittymistä suurempiin myymälöihin. Aika isot liikkeet myymälämäärään nähden Ruotsissa ja etenkin Saksassa, mutta jotenkin kannattavuutta on pyrittävä parantamaan. Hyvä, että parannusta edistäviä asioita tehdään, mutta veikkaan ettei ole iloista luettavaa Q2 ulkomaiden kannattavuudesta.
Jotenkin tuntuu, että harkinnanvarainen kulutus ainakin Suomessa on vain heikentynyt. Veikkaan, ettei ole hyvä raportti tulossa. Tätä tosin heijastelee myös heikosti kehittynyt osake.
Kamux optimoi myymäläverkostoaan ja sulkee kaksi kannattamatonta myymälää Ruotsissa ja kaksi Saksassa
Kamux Oyj, lehdistötiedote, 16.7.2024 klo 14.00
Kamux optimoi myymäläverkostoaan ja sulkee kaksi kannattamatonta myymälää Ruotsissa ja kaksi Saksassa
Käytettyihin autoihin sekä niihin liittyviin palveluihin erikoistunut monikanavaisesti toimiva Kamux optimoi strategiansa mukaisesti myymäläverkostoaan ja sulkee kannattamattomia myymälöitä Ruotsissa ja Saksassa. Ruotsissa suljetaan Norrtäljen ja Tukholmassa sijaitsevan Heron Cityn myymälät, ja Saksassa Lyypekin ja Kaltenkirchenin myymälät. Myymälät suljetaan heinäkuun 2024 aikana ja niiden henkilöstölle tarjotaan mahdollisuutta siirtyä Kamuxin muihin myymälöihin. Myymälöiden sulkemisen jälkeen Kamuxilla on Ruotsissa 20 ja Saksassa kahdeksan myymälää.
”Tavoitteenamme on maantieteellisesti kattava myymäläverkosto niin Ruotsissa kuin Saksassakin. Ruotsissa tämä tarkoittaa keskimäärin nykyistä isompia, Kamuxin konseptin mukaisia myymälöitä hyvillä liikepaikoilla. Pitkällä aikavälillä tutkimme mahdollisuuksia laajentaa Pohjois-Ruotsiin sekä suur-Tukholman alueella, mutta lyhyellä aikavälillä tärkein tavoitteemme Ruotsissa on kannattavuuden parantaminen. Saksassa myymäläverkostomme maan pohjoisosassa on ollut turhankin tiheä kysyntään nähden. Jatkossa kasvatamme verkostoamme Pohjois-Saksan ja Hampurin alueen ulkopuolella, keskittyen erityisesti alueisiin, joilla on tiheä autokanta ja hyvä käytettyjen autojen kysyntä. Aiemmin tänä vuonna avasimme myymälän Lounais-Saksassa sijaitsevaan Siershahniin, ja viime vuonna avasimme myymälät Kölnin lounaispuolelle Düreniin ja Hannoverin lähellä sijaitsevaan Hamelniin. Laajentamalla verkostomme kattavuutta Saksassa pystymme jatkossa palvelemaan entistä suurempaa joukkoa sekä ostavia että myyviä asiakkaita ja parantamaan brändimme tunnettuutta”, kertoo Kamuxin toimitusjohtaja Tapio Pajuharju.
Kattava myymäläverkosto on olennainen osa Kamuxin monikanavakonseptia, jossa asiakkaat voivat valita heille sopivimman tavan asioida ja yhtiön koko autovalikoima on saatavilla kaikissa kanavissa kaikissa toimintamaissamme. Myymäläverkosto myös sujuvoittaa koeajojen ja autojen toimitusten järjestämistä digitaalisten kanavien kautta asioiville asiakkaille, samoin kuin vaihtoautojen vastaanottoa.
Henkilöstö- ja vastuullisuusjohtaja lähtee vaihtoon. Kamuxin johtoryhmässä on kyllä omaan makuun aika paljon liikaa kiertoa. Tämä ei nyt ehkä sieltä kriittisimmästä päästä. Kaikella kunnioituksella HR- tai ESG-henkilöitä kohtaan.