En tunne tarkemmin Kempowerin vallihautoja amerikkalaisiin ja eurooppalaisiin latauslaitevalmistajiin verrattuna, mutta Kempowerin arvostustaso on ollut pilvissä niihin verrattuna. Ulkomaiset sijoittajat eivät Kempowerista myöskään ole merkittävämmin kiinnostuneet, suomalaiset sitä enemmän. Kempowerin kurssi lähti notkahduksen myötä lopultakin seuraamaan maailman menoa.
Mielummin jättäisin tämän uutisen laittamatta... lähinnä ihmetyttää, kun Kempower sanoo "ettemme pidä Teslaa kilpailijana". Kenties pitäisi... #Kempowerpic.twitter.com/58xdoIi1IQ
Mitäs täällä nyt tapahtuu? No kukaan ei taida tietää, mutta Teslan hyppääminen kilpailuunko tässä olisi järkevän kuuloinen arvaus?
3mrd markkina-arvo ei ollut kovin perusteltu firmalle, jolla on suuret lupakset ja tekee 10mil käyttökatetta. Kasvu näytti nyt hidastumisen merkkejä, paniikkimyynnit alkoivat ja kupla poksahti. Noin viikkoa aiemmin Inderesin Kempoweria hehkuttavassa analyysissa kerrottiin mm. että Kempowerille ei tule kilpailua enempää DC-latauspuolella, eikä Tesla ole heidän suora kilpailija. Molemmat kuulostivat aika uskomattomilta väitteiltä.
Markkina-arvo on nyt 1,6mrd ja oma näkemys että vielä on laskuvaraa.
KL: "Sähköautojen latausjärjestelmiä valmistavan Kempowerin suurin omistaja, Kemppien suvun Kemppi Group, on myynyt Bloombergin mukaan eilen illalla pörssin sulkeutumisen jälkeen 3,4 miljoonaa Kempowerin osaketta 30 euron osakekohtaiseen hintaan.
Koko myydyn potin hinnaksi tulee näin 102 miljoonaa euroa.
Bloombergin mukaan Kemppi Group tarjosi osakkeita suoraan suursijoittajille UBS:n ja Carnegien kautta.
Nordea aloitti Kempower-seurannan. Nordea ennustaa Kempowerin liikevoittomarginaalin käyvän 14.6 prosentissa ensi vuonna, mutta nousevan sen jälkeen 18 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Liikevoiton keskimääräiseksi vuosikasvuksi ennuste on 24 % vuoteen 2030 asti. Suositus on ”osta”, DCM-pohjainen tavoitehinta 36.9 euroa.
USA:n kansallinen latausverkosto rakentuu hitaasti. Vuoteen 2030 mennessä pitäisi kuitenkin olla hallituksen päätöksen mukaan pystytetty puoli miljoonaa asemaa. Todellisen kansallisten asemien määrän tarpeen on arvioitu olevan kaksikertainen.
Standardit: "Chargers must be within a mile of an interstate exit or highway and have four ports that are all operational and meet minimum power levels 97 percent of the time."
Osavaltiot kuitenkin näkevät hommaan vaikeaksi: “When you start talking about a charging system, being open 24/7 and meeting certain power thresholds, I mean, think about the complexities of that.”
ja “I’ve been doing this for about 30 years, and this is the first time I’ve ever encountered a program where you’ve had to do so much planning before you spend a penny.”
Kempower vasta rantautui, Teslalla tunnetusti etumatka: "Tesla has won many of the bids so far, and other station owners will probably make upgrades to adapt to the market."
Tämä saattaa luvata hyvää muiden kilpailijoiden osalta (poimittu kommenteista): "The main issue for those of us with EVs is the painfully bad apps from too many providers. Most of us have had to download and pre-load $ on 4-6 apps. And they crash, time out, have inaccurate station info. What a mess!"
Kempower piti eilen hiljaista jaksoa edeltävän puhelunsa. Teslan kilpailua pitivät varteenotettavimpana ja merkittävänä. Yrittivät kuitenkin kääntää tämän positiiviseksi kertomalla, että jos Tesla totuttaisi kuluttajat Kempowerinkin käyttämään teknologiaan, voisi tällä olla positiivinen vaikutus. Kysyntää kuulemma riittää edelleen eikä se ole riippuvainen pelkästään sähköautojen tilausmääristä, vaan nykyinenkin autokanta vaatii merkittävästi lisää latausinfraa. BTW varastotasoja kun katsoo, niin EV-valmistajilla saattaa olla tulossa aika kylmä vuosi 2024, mutta tämä ei nyt liity suoraan tähän ketjuun. Jenkeissä saa etua siitä, että valmistaa tarpeeksi suuren osan laitteensa materiaaleista paikallisesti. Kempower ei täytä tätä kriteeriä vielä, mutta työstävät sitä. Toistaiseksi siis kaiketi kilpailuhaitta, mutta eiköhän tuo korjaantune.
Kai tuo kilpailutilanne on se isoin haaste pitkää tarinaa ajatellen. Kempower tekee vähän turhan kovaa marginaalia tällä hetkellä ja ainakin itse näen ihan relevanttina riskinä tulevaisuutta ajatellen. Jos liikevoitto ei olekaan 20 % liikevaihdosta kuten nyt odotetaan, vaan 10-12 %?
Amerikkalainen onsemi solmi viime kesänä strategisen kumppanuuden suomalaisen Kempowerin kanssa EliteSiC-sarjan mosfettien ja diodien käyttämisestä sähköautojen latureissa. Nyt onsemi on esitellyt latureihin ratkaisuja, jotka kiihdyttävät sähköauton akuston latausnopeutta.
Onsemi on esitellyt yhdeksän uutta EliteSiC-tehomoduulia, jotka mahdollistavat kaksisuuntaisen latauskyvyn ultranopeille sähköajoneuvojen tasavirtalatureille ja energian varastointijärjestelmille. Piikarbidipohjaiset ratkaisut parantavat dramaattisesti järjestelmän kustannuksia suuremmalla tehokkuudella ja yksinkertaisemmilla jäähdytysmekanismeilla.
SiC voi pienentää laturin tehoelektroniikan vaatimaa kokoa jopa 40 prosenttia ja painoa jopa 52 prosenttia verrattuna perinteisiin piipohjaisiin IGBT-ratkaisuihin. Pienemmillä ja kevyemmillä latausalustoilla suunnittelijoilla on kaikki tärkeimmät rakennuspalikat, joita tarvitaan luotettavan, tehokkaan ja skaalautuvan tasavirta-pikalaturiverkoston nopeaan käyttöönottoon. Näiden ratkaisujen ansiosta sähköajoneuvojen akut ladata jopa 80 prosentin kapasiteettiin vain 15 minuutissa.
Mahtaako strateginen kumppanuus rajoittaa kilpailijoiden mahdollisuuksia saada komponentteja, jos näistä tulee Kempowerin tulevissa systeemeissä mahdollisesti vakio.
Kempower odottaa: • Vuoden 2024 liikevaihto; 360–410 miljoonaa euroa olettaen, että valuuttakursseilla ei ole merkittävää vaikutusta (liikevaihto 2023: 283,6 miljoonaa euroa) • Vuoden 2024 operatiivinen liiketulosmarginaali, %; 5 %–10 %
En tunne tarkemmin Kempowerin vallihautoja amerikkalaisiin ja eurooppalaisiin latauslaitevalmistajiin verrattuna, mutta Kempowerin arvostustaso on ollut pilvissä niihin verrattuna. Ulkomaiset sijoittajat eivät Kempowerista myöskään ole merkittävämmin kiinnostuneet, suomalaiset sitä enemmän. Kempowerin kurssi lähti notkahduksen myötä lopultakin seuraamaan maailman menoa.
Kempower veivaa johtoryhmäänsä ja on piilottanut tiedotteen leipätekstin loppupuolelle todennäköisen syyn, eli Pohjois-Amerikan aluejohtajan eroamisen. Tässä tarinassa tuntuu kyllä jotenkin olevan ainekset ihan täyteen katastrofiin vielä (suhteessa odotuksiin). Odotukset edelleen aika korkealla. Vaarallista metsästää alapeukkuja karhuilemalla suosikkiosakkeilla kyllä.
Kempower veivaa johtoryhmäänsä ja on piilottanut tiedotteen leipätekstin loppupuolelle todennäköisen syyn, eli Pohjois-Amerikan aluejohtajan eroamisen.
Eroaminen vai erottaminen? Jossain lukemassani kommentissa arveltiin, että kyseessä oli erottaminen, joka johtui Kempowerin toiminnan hitaasta kehityksestä USA:ssa. Siis arveltiin; tietoa ei ollut.
Kempowerkin antoi lakoista ja asiakkaiden tilausten viivästymisestä johtuvan tulosvaroituksen. Ymmärrän, että vertailuluvut on kovia ja heikkous on osittain ollut tiedossa, mutta on tämä voimakkaaseen kasvuun hinnoitellulta yhtiöltä aina ikävä lause: "Kempower arvioi liikevaihdon olevan merkittävästi alle vuoden 2023 ensimmäisen vuosineljänneksen ja operatiivisen liiketuloksen olevan merkittävästi negatiivinen vuoden 2024 ensimmäisellä vuosineljänneksellä."
Kempower on perunut sisäpiiritietopuhelun, joka piti pitää tänään. Uutta aikaa ei ole annettu. Edellisen kerran kun tämä tehtiin Q1 pre-silent callin osalta, oli syynä negari. Kiinnittäkää turvavyöt!
Edit: Sinällään olen ihan positiivisesti yllättynyt, jos negaria ei kerrotakaan anaaleille ensin ja pörssille sitten.
Edit 2: Vai kerrotaanko, jos analyytikot ovat ainoat, jotka tajuavat puhelun olevan peruttu
On muutenkin painetta kaikilla sähköautoihin liittyvillä aloilla. Asiasta ("EV slowdown") uutisoitu aika laajasti EU-vaalien jälkeen, mutta myös ennen sitä.
Tulihan se sieltä. Ja ruma kuin perhe (kuten Aki sanoisi).
Kuva
Almanakka wrote: Kempower on perunut sisäpiiritietopuhelun, joka piti pitää tänään. Uutta aikaa ei ole annettu. Edellisen kerran kun tämä tehtiin Q1 pre-silent callin osalta, oli syynä negari. Kiinnittäkää turvavyöt! Edit: Sinällään olen ihan positiivisesti yllättynyt, jos negaria ei kerrotakaan anaaleille ensin ja pörssille sitten.
Edit 2: Vai kerrotaanko, jos analyytikot ovat ainoat, jotka tajuavat puhelun olevan peruttu
On muutenkin painetta kaikilla sähköautoihin liittyvillä aloilla. Asiasta ("EV slowdown") uutisoitu aika laajasti EU-vaalien jälkeen, mutta myös ennen sitä.
Onnistuikohan pohjaonginta kun sain kalaa 13,7 kurssilla? Kurssi on elpynyt jo 16 euroon, mutta päivän pohjana voi toki olla vaikka 12. Riskiä riittää ja vauhtia :D
Kävikö tässä niin, että tieto tuli eilen hetkeä ennen sulkemista? Ja ne jotka olivat silloin valppaana pääsivät myymään vain 5% laskuun muiden kuitatessa tänään isomman pudotuksen? Ja vastaavasti ne jotka eilen ostivat loppualennukseen ymmärtämättä syytä tekivät varovasti sanoen surkeat kaupat? Mulla ei kempoweria ole ipon jälkeen ollut ja tuskin tuleekaan. Kunhan pohdin.
En tunne tarkemmin Kempowerin vallihautoja amerikkalaisiin ja eurooppalaisiin latauslaitevalmistajiin verrattuna, mutta Kempowerin arvostustaso on ollut pilvissä niihin verrattuna. Ulkomaiset sijoittajat eivät Kempowerista myöskään ole merkittävämmin kiinnostuneet, suomalaiset sitä enemmän. Kempowerin kurssi lähti notkahduksen myötä lopultakin seuraamaan maailman menoa.
Gravitaatio!
Osakemarkkinoiden yleisen suhteellisuusteorian pohjalta sijoittajaenergia vuorovaikuttaa jossain vaiheessa reaalimaailman ja yhtiön fundamenttien kanssa ja painovoima sijoittajien ja markkinan välillä. Vuorovaikutuksen tuloksena osakeavaruuden tilallinen muoto muuttuu ja osakkeet seuraavat sen muodon mukaisia vapaan putoamisen ratoja. Päivän noteeraus näyttäisi heiluvan 15-16 euron hujakoilla.
Tässä Inderesin " analyysien" lopputulemat: ;-D
Inderes 31.10.2023: ”Nostamme suosituksen tasolle OSTA (aik. lisää) muuttumattomalla 44 euron tavoitehinnalla."
En tunne tarkemmin Kempowerin vallihautoja amerikkalaisiin ja eurooppalaisiin latauslaitevalmistajiin verrattuna, mutta Kempowerin arvostustaso on ollut pilvissä niihin verrattuna. Ulkomaiset sijoittajat eivät Kempowerista myöskään ole merkittävämmin kiinnostuneet, suomalaiset sitä enemmän. Kempowerin kurssi lähti notkahduksen myötä lopultakin seuraamaan maailman menoa.
Gravitaatio!
Osakemarkkinoiden yleisen suhteellisuusteorian pohjalta sijoittajaenergia vuorovaikuttaa jossain vaiheessa reaalimaailman ja yhtiön fundamenttien kanssa ja painovoima sijoittajien ja markkinan välillä. Vuorovaikutuksen tuloksena osakeavaruuden tilallinen muoto muuttuu ja osakkeet seuraavat sen muodon mukaisia vapaan putoamisen ratoja. Päivän noteeraus näyttäisi heiluvan 15-16 euron hujakoilla.
Tässä Inderesin " analyysien" lopputulemat: ;-D
Inderes 31.10.2023: ”Nostamme suosituksen tasolle OSTA (aik. lisää) muuttumattomalla 44 euron tavoitehinnalla."