Sattuipa taannoin. Eräs rahastoyhtiö, jonka entinen asiakas olen, ilmoitti siirtäneensä toisen asiakkaan rahastopalautuksia minun tililleni. Kyseessä oli pieni summa, joka johtui inhimillisestä virheestä. Virheen taustalla oli kuitenkin selkeä virhe rahaston päivittäisissä prosesseissa, eikä virheen korjaaminenkaan onnistunut rahastolta ilman minun apuani. Tässä löytyi jo siis toinen virhe. Rahasto toki kertoi, ettei minun tarvitse tehdä asiaan liittyen yhtään mitään, mutta kun kävi ilmi, että he eivät saa asiaa hoidettua, tuli viestiä jopa varsin ärsyttävään sävyyn.
Mikäli summa olisi ollut merkittävästi isompi ja saaja toinen, tästä olisi aiheutunut voinut aiheutua rahastolle ja sen asiakkaille ainakin teoriassaa merkittäviä haittoja.
- Tiedustelenkin, kuinka moni on halukas sijoittamaan tälläiseen rahastoyhtiöön, olkoonkin että virhe oli harvinainen?
- Rahastoyhtiö ei myöskään halunnut tiedottaa asiakkaitaan tai sidosryhmiään virheen syntymisestä. Minun mielestäni se on moraalisesti väärin. Varsinkin kun he olisivat voineet kertoa korjanneensa prossessin ja auditoineensa sen. Itse luulen, ettei näin tosiasiassa tapahtunut.
- Mietinkin, pitäisikö asia viedä valvovien viranomaisten tietoon, vai haudata mappiin x. Itsehän olen lopettanut tämän yhtiön palveluiden käytön jo useampi vuosi sitten, joten minulla ei ole asiassa agendaa. Jos agendaksi ei lasketa sitä, että suomalaisen rahastoyhtiön toivoisi olevan rehellinen.