7
forum
|

g77702

Liittynyt:
12.2.2020
Viestejä:
1

Sattuipa taannoin. Eräs rahastoyhtiö, jonka entinen asiakas olen, ilmoitti siirtäneensä toisen asiakkaan rahastopalautuksia minun tililleni. Kyseessä oli pieni summa, joka johtui inhimillisestä virheestä. Virheen taustalla oli kuitenkin selkeä virhe rahaston päivittäisissä prosesseissa, eikä virheen korjaaminenkaan onnistunut rahastolta ilman minun apuani. Tässä löytyi jo siis toinen virhe. Rahasto toki kertoi, ettei minun tarvitse tehdä asiaan liittyen yhtään mitään, mutta kun kävi ilmi, että he eivät saa asiaa hoidettua, tuli viestiä jopa varsin ärsyttävään sävyyn.

Mikäli summa olisi ollut merkittävästi isompi ja saaja toinen, tästä olisi aiheutunut voinut aiheutua rahastolle ja sen asiakkaille ainakin teoriassaa merkittäviä haittoja.

- Tiedustelenkin, kuinka moni on halukas sijoittamaan tälläiseen rahastoyhtiöön, olkoonkin että virhe oli harvinainen?

- Rahastoyhtiö ei myöskään halunnut tiedottaa asiakkaitaan tai sidosryhmiään virheen syntymisestä. Minun mielestäni se on moraalisesti väärin. Varsinkin kun he olisivat voineet kertoa korjanneensa prossessin ja auditoineensa sen. Itse luulen, ettei näin tosiasiassa tapahtunut.

- Mietinkin, pitäisikö asia viedä valvovien viranomaisten tietoon, vai haudata mappiin x. Itsehän olen lopettanut tämän yhtiön palveluiden käytön jo useampi vuosi sitten, joten minulla ei ole asiassa agendaa. Jos agendaksi ei lasketa sitä, että suomalaisen rahastoyhtiön toivoisi olevan rehellinen.

12.2.2020 - 11:45

Piensijoittaja

+76
Liittynyt:
29.4.2019
Viestejä:
117

Aikanaan tuollaiset tapaukset hoidettiin usein niin, että virheestä hyötynyt osapuoli sai pitää rahat. Rahastoyhtiö korvasi omista varoistaan kärsineelle osapuolelle. 

12.2.2020 - 11:58

von Fyrckendahl

+963
Liittynyt:
2.11.2018
Viestejä:
1175

Tilille saapuneista virheellisistä suorituksista pitää ilmoittaa ja ne pitää luonnollisesti myös palauttaa. Sain kerran kuusinumeroisen summan väärälle tilille. Inhimillisiä virheitä sattuu vastedeskin.

12.2.2020 - 12:07

g77702

OP
Liittynyt:
12.2.2020
Viestejä:
1

Se oli toki päivänselvää välittömästi. Pohdintani ei koskenutkaan tuota, vaan virheen tehneen yhtiön asiakasmoraalia ja tiedotuspolitiikkaa sekä laveasti ajatellen kansalaisvelvollisuutta sijoittajakollegoiden suuntaan ;)

12.2.2020 - 16:26

Aki Pyysing

+13743
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7055
g77702 kirjoitti:

Se oli toki päivänselvää välittömästi. Pohdintani ei koskenutkaan tuota, vaan virheen tehneen yhtiön asiakasmoraalia ja tiedotuspolitiikkaa sekä laveasti ajatellen kansalaisvelvollisuutta sijoittajakollegoiden suuntaan ;)

Olisin taipuvainen ilmoittamaan. Tosin halukkuuttani vähentäisi kokemukseni, ettei Fiva kuitenkaan tee mitään. Matonallelakaisu on tosin alan tapa suuruusluokkaa kaikissa yhtiöissä.

12.2.2020 - 17:41

Piensijoittaja

+76
Liittynyt:
29.4.2019
Viestejä:
117

Muutama huomio:

- Virheitä sattuu kaikille, myös rahastoyhtiöille ja pankeille, vaikka yritykset (ihmiset) pyrkivät olemaan huolellisia.

- Jos rahastoyhtiö on siirtänyt rahaa virheellisesti väärälle pankkitilille, niin ei rahastoyhtiöllä pitäisi olla mahdollisuutta ottaa sitä rahaa takaisin ilman asiakkaan ilmoitusta pankille. 

- Pienen virheen tapahtuessa kaikkien kannalta paras tapa olisi, että rahastoyhtiö ilmoittaa virheistä kaikille osapuolille (tietyissä virheissä myös Fivalle, tällainen esim väärin laskettu osuuden arvo), korjata virhe ja hyvittää vahinkoa kärsineille rahastoyhtiön varoista. Hyötyneiden annetaan pitää saamansa hyöty.

- Rahastoyhtiön kuuluu tehdä ilmoitus merkittävistä virheistään Fivalle. Eikä noista virheistä yleensä tule eikä kuulukaan tulla mitään sanktioita rahastoyhtiölle. Selkeät laiminlyönnit ja väärinkäytökset erikseen. Laiminlyönti on, ellei kyseisiä ilmoituksia tehdä. 

- Kun asiakasta lähestytään tällaisissa tapauksissa, niin kuuluu olla hyvin hienovarainen - ei ärsyttävään sävyyn.

 

12.2.2020 - 21:17

hauturi

+3264
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
2384
Piensijoittaja kirjoitti:

- Jos rahastoyhtiö on siirtänyt rahaa virheellisesti väärälle pankkitilille, niin ei rahastoyhtiöllä pitäisi olla mahdollisuutta ottaa sitä rahaa takaisin ilman asiakkaan ilmoitusta pankille. 

Maksaja ei tietenkään saa rahaa takaisin, mutta normimenettely lienee että virheellisen maksun tekijä ottaa yhteyttä pankkiin, joka sitten hoitaa asian virheellisen suorituksen saaneen kanssa.