Voisitko vielä avata kryptosivistymättömälle, miten IMX:n arvo ja kysyntä käytännössä määräytyvät / millä mekanismilla kolikon arvo kasvaa ja tuottaa omistajalle, jos/kun kuvailemasi asiat ja tähän lohkoketjuun perustuvat NFT:t lyövät kunnolla läpi pelialalla? Kasvattaako jokainen jälkimarkkinoilla myyty tähän lohkoketjuun perustuva tuote myös itse kolikon arvoa ja miksi? Tuleeko jokaisen pelinkehittäjien ostaa IMX:ää, että voivat laskea liikkeelle tähän ketjuun perustuvia NFT:itä? Sanoit, että tämä tuote tuo erityisesti nopeutta ja halpuutta (mikä on varmasti elinehto, kun myytävät tuotteet ovat lähtökohtaisesti pääosin hyvin edullisia). Pysyykö tämä edelleen halpana pelinkehittäjille, vaikka kolikon arvo nousisi merkittävästi kryptopörssin puolella?
Kiitokset myös hyvin laadukkaasta sisällöstä tänne. Vaikkei alasta kovin paljoa ymmärrä niin tätä ketjua on ollut mielenkiintoista seurata.
Voisitko vielä avata kryptosivistymättömälle, miten IMX:n arvo ja kysyntä käytännössä määräytyvät / millä mekanismilla kolikon arvo kasvaa ja tuottaa omistajalle, jos/kun kuvailemasi asiat ja tähän lohkoketjuun perustuvat NFT:t lyövät kunnolla läpi pelialalla? Kasvattaako jokainen jälkimarkkinoilla myyty tähän lohkoketjuun perustuva tuote myös itse kolikon arvoa ja miksi? Tuleeko jokaisen pelinkehittäjien ostaa IMX:ää, että voivat laskea liikkeelle tähän ketjuun perustuvia NFT:itä? Sanoit, että tämä tuote tuo erityisesti nopeutta ja halpuutta (mikä on varmasti elinehto, kun myytävät tuotteet ovat lähtökohtaisesti pääosin hyvin edullisia). Pysyykö tämä edelleen halpana pelinkehittäjille, vaikka kolikon arvo nousisi merkittävästi kryptopörssin puolella?
Kiitokset myös hyvin laadukkaasta sisällöstä tänne. Vaikkei alasta kovin paljoa ymmärrä niin tätä ketjua on ollut mielenkiintoista seurata.
Hyvä kysymys. Tuossa on suora lainaus coinmarketcapistä: IMX is the protocol’s native ERC-20 utility token. The token’s three core use cases are fees, staking and governance. 20% of the protocol’s fees must be paid in IMX, and users can stake IMX to receive a proportional share of the network’s fees. Token holders can also vote on governance proposals by holding IMX.
Eli vähintään 20% kaikista käyttökustannuksista joudutaan maksamaan tuolla IMX:llä. Samoin sitä voi steikata ja osallistua ketjun päätöksentekoon. Eli käytännössä varmasti pelinkehittäjät ostaa just noita IMX-tokeneita, kattaakseen nuo käyttökustannukset ja he tietty varmasti haluavat myös osallistua päätösten tekoon, jos sellaista tarvetta tulee. Ja todennäköisesti steikkaamalla saadaan iso osa noista käyttökustannuksista katettua. Sitä en tiedä, miten tuo IMX-tokeni näyttäytyy käyttäjälle. Todennäköisesti he eivät tarvitse sitä käytännössä mihinkään. Ehkä voi tulla jotain ostoja mitä on mahdollista ostaa noilla IMX-tokeneilla. Hankala sanoa.
Mutta iso osahan noista nousuista varmasti tulee myös ympärillä olevan hypen ansiosta, joka aikoinaan taas tulee. Se retail-porukka kun tulee taas takaisin isommin markkinoille, niin kyllä ne kolikot taas sieltä nousee. Vähän sama, kun esim nettipokerihuuman aikaan, typerää olla käyttämättä tilaisuuksia hyväkseen. Mutta hyvät projektit nousee muutenkin ajan saatossa toki. Mutta eihän noissa toki mitään Ethereumin tai Bitcoinin tasoisia tokenomicseja ole.
Tuli mielenkiintoista materiaalia äsken sähköpostiin. Suomalaisyhtiö lanseeraa ensimmäisen reguloidun euro-stablecoinin EU:ssa. Hyvä Suomi! Alla oleva teksti siis yhtiön markkinoinnista, ei oma. Leikkasin tähän alle osan siitä. Olisi kiva tietää lisää jos joku tuntee projektin ja/tai yhtiön tarkemmin.
Suomalaisyritys julkaisee ensimmäisen säännellyn europohjaisen vakaavalutan, EUROen
Suomalainen finanssiteknologiayhtiö Membrane Finance julkistaa tänään uuden rahoituskierroksensa sekä uuden, ensimmäisen säännellyn europohjaisen vakaavaluutan EUROen Euroopan Unionissa. Yhtiölle on myönnetty Fivan toimesta ensimmäisenä Euroopan Unionissa lisenssi luoda säännelty ja luotettava europohjainen vakaavaluutta. EUROe on vaihtoehto laajalle levinneille dollarin arvoon sidotuille vakaavaluutoille, tehden siitä aidon eurooppalaisen kilpailijan globaaleille vakaavaluuttamarkkinoille.
"Olemme työskennelleet lisenssin saamisen eteen viimeiset 18 kuukautta. Tämän EU-tason lisenssin saaminen on valtava uutinen niin meille yhtiönä, kuin myös koko Euroopan kryptovaluuttamarkkinoille ja lohkoketjuyhteisölle. Saamamme lisenssi ja luottamus kertoo siitä, että markkinoilla on kysyntää säännellyille toimijoille, jotka pystyvät luomaan lohkoketjuista aidosti hyödyllisen teknologian", kertoo Membranen toimitusjohtaja Juha Viitala.
Membrane Finance sijoittaa tietyn prosenttiosuuden asiakasvaroistaan vähäriskisiin ja vahvasti säänneltyihin sijoituskohteisiin. EU-alueen korkomarkkinoiden suotuisan kehityksen myötä Membrane Finance odottaa kevyttä talletuskorkotuottoa sijoituksilleen.
"Meillä on vahva protektionistinen näkökulma EUROen rakentamisessa. Euro on maailman toisiksi tärkein valuutta heti dollarin jälkeen, mutta markkinoilta on puuttunut säännelty europohjainen vakaavaluutta. Kilpailussa mukana pysymiseksi meidän tulee pitää eurovarantoja ETA-alueella ja estää rahojen lipuminen EU:n ulkopuolelle muihin vakaavaluuttoihin. EUROella on tässä kilpailussa tärkeä rooli”, kertoo Viitala.
Viitala on siinä ihan oikeassa, että EU:n pitäisi todellakin saada oma stablecoininsa. Mielenkiintoista nähdä saako tämä tuulta alleen myös kansainvälisesti. Mun mielestä Circle julkaisi jo aiemmin jonkun euroversion USDC:sta, mutta ehkä se ei vielä ole saanut kaikkia lisenssejä?
Eli vähintään 20% kaikista käyttökustannuksista joudutaan maksamaan tuolla IMX:llä. Samoin sitä voi steikata ja osallistua ketjun päätöksentekoon. Eli käytännössä varmasti pelinkehittäjät ostaa just noita IMX-tokeneita, kattaakseen nuo käyttökustannukset ja he tietty varmasti haluavat myös osallistua päätösten tekoon, jos sellaista tarvetta tulee. Ja todennäköisesti steikkaamalla saadaan iso osa noista käyttökustannuksista katettua. Sitä en tiedä, miten tuo IMX-tokeni näyttäytyy käyttäjälle. Todennäköisesti he eivät tarvitse sitä käytännössä mihinkään. Ehkä voi tulla jotain ostoja mitä on mahdollista ostaa noilla IMX-tokeneilla. Hankala sanoa.
Reilu 1,5 vuotta pelannu Gods Unchainediä ja tuolla Immutable X:n kauppapaikalla voi ostaa eri pelien tavaroita, kortteja yms. noilla tokeneilla ristiin ja myös IMX:llä, eli tuolla sillä on muutakin käyttöä kuin tuo pelkkä 20% käyttökustannusten siivu. Käytännössä tuo ristiinosto toimii esim. niin, että Gods Unchainedin kortteja voi myydä ETH, IMX, GODS, GOG jne. ja vastaavasti kortteja voi ostaa vastaavilla tokeneilla, mikäli sillä löytyy myyntitoimeksiantoja.
Tuo marketti on kyllä kehittyny reippaasti vuoden aikana ja kun lisää eri pelejä tuonne ympäristöön tulee, niin mielestäni aika paljon potentiaalia löytyy tuo ristiinostonkin kautta. Jos joku peli ei enää kiinnosta ja joku toinen alkaa kiinnostamaan, niin myy vaan pelin tavarat veks ja ostaa toisen pelin tavaroita.
Reilu 1,5 vuotta pelannu Gods Unchainediä ja tuolla Immutable X:n kauppapaikalla voi ostaa eri pelien tavaroita, kortteja yms. noilla tokeneilla ristiin ja myös IMX:llä, eli tuolla sillä on muutakin käyttöä kuin tuo pelkkä 20% käyttökustannusten siivu. Käytännössä tuo ristiinosto toimii esim. niin, että Gods Unchainedin kortteja voi myydä ETH, IMX, GODS, GOG jne. ja vastaavasti kortteja voi ostaa vastaavilla tokeneilla, mikäli sillä löytyy myyntitoimeksiantoja.
Tuo marketti on kyllä kehittyny reippaasti vuoden aikana ja kun lisää eri pelejä tuonne ympäristöön tulee, niin mielestäni aika paljon potentiaalia löytyy tuo ristiinostonkin kautta. Jos joku peli ei enää kiinnosta ja joku toinen alkaa kiinnostamaan, niin myy vaan pelin tavarat veks ja ostaa toisen pelin tavaroita.
Noni, sieltä löyty tietoo. Hyvä. Osaatko sanoa yhtään tuosta Gamestopin kauppapaikasta, käykö sielläkin IMX ja ETH valuuttana? Ja haluutko muutenkin kertoa vähän näkemyksiä tuolta pelipuolelta, jos sulla on enemmän sieltä kokemusta/tietämystä? Se on kuitenkin ihan oma alueensa, eikä minulla esim ole kuin suhteellisen pintapuolinen tietämys sieltä. Ja jos minullakin oma näkemys on, että tuolta pelien kautta tulee seuraavaan bull-markkinaan todella paljon käyttäjiä ja rahaa sisään, niin silloin olisi hyvä saada mahdollisimman paljon tietoa sieltäkin. Siellä on kuitenkin niitä potentiaalisia isoja nousijoita. Vulcan Forged (PYR) on ilmeisesti esim yksi varteenotettava projekti mikä itsellä tarkastelussa. Mutta todella mielelläni kuulisin mielipiteitä, jos on tietoa noista lohkoketju-peleistä.
Tuohon gamestoppiin en ole perehtynyt tarkemmin. Tuo pelipuoli on omasta mielestä selkeästi se, jossa NFT:t loistaa. Se, että oikeasti omistaa tavarat, on iso juttu ja niillä on jälkimarkkinat olemassa. Pelailtua tullu enemmän ja vähemmän vajaa 30 vuotta ja vaikka esim. Diablon ja WOW:in osalta tuli tahkottua satoja ja satoja tunteja, sitten peliin kyllästyi, niin siinpä se. Nyt NFT:eiden kautta saa lopettaessa edes jotain vaivanpalkaksi ja nuo ekosystemit ovat jo itsessään mielenkiintoisia ja markkinapotentiaali korkea. Gods Unchainedissä on esim. rakennettu hienosti tuo systeemi, kun siellä on mahdollista saada pieniä määriä tokeneita ja korttipaketteja palkinnoks, kortteja saa päivitettyä tuhoamalla (burnaamalla) viis samanlaista korttia jne. Korttisetit poistuu tietyin väliajoin pois myynnistä ja sitten niitä vanhojen settien kortteja ei voi saada enää kuin toisilta pelaajilta. Saa nähdä, miten tuo kehittyy.
Muutama kovan luokan peli Guild of Guardians ja Illuvium on alpha/beta vaiheessa. Ovat myöhästyneet alkuperäisestä suunnitelmasta, mutta nuo kun ovat julkaisuvaiheessa, niin luulen, että pelaajamäärä kasvaa reippaasti Immutable X:ssä. Noita tällä hetkellä seuraan aktiivisesti. Muitakin AAA-pelejä (mainosten mukaan) on tulossa aika paljon muihinkin ketjuihin, mutta lähes poikkeuksetta alpha/beta on myöhästynyt alkuperäisestä, eli aika moni koitti ratsastaa sillä hypellä ja saa nähdä miten moni projekti oikeasti onnistuu. Ei se periaatteessa vaadi kuin yhden pelin johon massat lähtee mukaan ja jos tuo lompakon luonti ja ylipäätään mikä se on, saadaan jotenkin enemmän "kansankielelle", niin sitten uskon, että isotkin pelitalot alkaa tosissaan kiinnostumaan asiasta.
Niin ja tuota Vulgan Forgedin jotain testipeliä testasin oiskohan ollu keväällä, mutta sitten se unohtui kokonaan. Näyttäisi menneen eteenpäin, niin pitää tutustua tarkemmin tuohonkin 🙂
En ole kryptoihin liittyviä peliprojekteja tutkinut kuin nopealla vilkaisulla, joten saatan olla väärässä. On jäänyt sellainen kuva, että aiemmin on menty coin edellä ja rakennettu siihen joku maksimissaan keskinkertainen kikkare päälle. Eihän se toimi. Onneksi tähän taitaa tulla muutosta pikkuhiljaa ja se krypto katoaa taustalle niinkuin kuuluukin ja pelit on aidosti pääosassa.
Pelailen aina välillä Diablo 2 Resurrectedia, koska se oli murrosiässä se kova juttu ja siihen tuhlattiin varmaan tuhansia tunteja. Nykyään ei ole samoja mahdollisuuksia käyttää aikaa peliin, niin voisin hyvinkin nähdä itseni maksamassa hieman siitä, että saan ohitettua kaikista turhauttavimman grindausvaiheen (päästäkseni jatkamaan samaa grindausta paremmilla varusteilla). Varsinkin jos ostamilleni esineille olisi jälkimarkkina, jossa saisin osan rahoistani takaisin jos pelaaminen ei enää maistu. Haluaisin myös ostaa nämä aidosti toiselta pelaajalta joka on tehnyt työn tavaroiden löytämiseksi. Mikäli se olisi vain osta pelitalon kioskista parhaat varusteet jotta pärjäät, niin se ei taas kiinnosta yhtään.
Olen samaa mieltä edellisten kanssa, että pelaaminen tulee olemaan iso ajuri tulevassa bull markkinassa. Mikäli saadaan projekteja, jotka tämän kaupan järkevästi mahdollistavat..
En ole kryptoihin liittyviä peliprojekteja tutkinut kuin nopealla vilkaisulla, joten saatan olla väärässä. On jäänyt sellainen kuva, että aiemmin on menty coin edellä ja rakennettu siihen joku maksimissaan keskinkertainen kikkare päälle. Eihän se toimi. Onneksi tähän taitaa tulla muutosta pikkuhiljaa ja se krypto katoaa taustalle niinkuin kuuluukin ja pelit on aidosti pääosassa.
Pelailen aina välillä Diablo 2 Resurrectedia, koska se oli murrosiässä se kova juttu ja siihen tuhlattiin varmaan tuhansia tunteja. Nykyään ei ole samoja mahdollisuuksia käyttää aikaa peliin, niin voisin hyvinkin nähdä itseni maksamassa hieman siitä, että saan ohitettua kaikista turhauttavimman grindausvaiheen (päästäkseni jatkamaan samaa grindausta paremmilla varusteilla). Varsinkin jos ostamilleni esineille olisi jälkimarkkina, jossa saisin osan rahoistani takaisin jos pelaaminen ei enää maistu. Haluaisin myös ostaa nämä aidosti toiselta pelaajalta joka on tehnyt työn tavaroiden löytämiseksi. Mikäli se olisi vain osta pelitalon kioskista parhaat varusteet jotta pärjäät, niin se ei taas kiinnosta yhtään.
Olen samaa mieltä edellisten kanssa, että pelaaminen tulee olemaan iso ajuri tulevassa bull markkinassa. Mikäli saadaan projekteja, jotka tämän kaupan järkevästi mahdollistavat..
Kyllä, just noin. Eli pelin ja sen pelattavuuden tulee olla pääosassa, ihan niin kuin nykyäänkin peleissä ja se mahdollinen tienaaminen tulee siinä sivussa. Ja ei minusta sen tienaamisosankaan tarvitse olla mikään reitti miljonääriksi, vaan just sen verran, että kun on pelin läpi pelannut tai kiinnostus loppuu, niin myy inventaarion pois ja saa sillä ostettua seuraavan pelin. Minä uskon, että tuo on se yhtälö millä pelaajatkin noista oikeasti kiinnostuu. Nyt ne on vähän ollut vastaan noita, koska ne pelit jotka on tullut, on ollut just noita coini ja rahan grindaus edellä mentyjä pelejä. Mutta jos/kun ne pelit on tyyliin GTA, WoW, Diablo, Fallout, Red Dead Redemption jne, ja ne omat kerätyt roippeet voi myydä pelaamisen jälkeen, niin sen pitäisi kyllä toimia. Tai jokin Need For Speed, jossa autot/tuning osat voidaan ostaa suoraan muilta pelaajilta ja pelivalmistaja ottaa sen 5-10% joka kaupasta jne.
Mitä se pelifirma hyötyy siitä, että se miekka,kilpi tai vaikka pakoputki pelissä on NFT?
Monessa firmassa mennään voimakkaasti siihen suuntaa, ettei relevantteja tavaroita voi edes kaupata muille.
Jos peleissä on jotain keräiltävää / vaihdettavaa, pelifirmat pyrkivät siihen, ettei mitään ulkopuolisia markkinapaikkoja pystyisi syntymään.
Kännykkäpeleissä vallitsee tällä hetkellä voimakas pay-to-win, jossa menestyminen ostetaan mikrotransaktioilla. Konsoli ja PC puolella mennään vahvasti siihen suuntaa, että LootBoxit, FIFAn korttipakat ja esineet diabloissa/wowissa viedään siihen suuntaan, ettei tradingistä pääse muodostumaan rahakasta markkinaa.
Ihmettelisin suuresti jos joku pörssifirma lähtisi pistämään näppinsä kiinni jonkun ulkopuolisen toimijan lohkoketjuun(tjsp.). Kyllä heille kelpaa, että se kultainen miekka on vain rivi tietokannassa jolla on uniikki ID. Ja jos halutaan sallia sen vaihtaminen rahalla toiselle käyttäjälle (mitä suuresti epäilen, koska rahanpesu) miksi siihen tarvitaan lohkoketjua?
Mitä se pelifirma hyötyy siitä, että se miekka,kilpi tai vaikka pakoputki pelissä on NFT?
Monessa firmassa mennään voimakkaasti siihen suuntaa, ettei relevantteja tavaroita voi edes kaupata muille.
Jos peleissä on jotain keräiltävää / vaihdettavaa, pelifirmat pyrkivät siihen, ettei mitään ulkopuolisia markkinapaikkoja pystyisi syntymään.
Kännykkäpeleissä vallitsee tällä hetkellä voimakas pay-to-win, jossa menestyminen ostetaan mikrotransaktioilla. Konsoli ja PC puolella mennään vahvasti siihen suuntaa, että LootBoxit, FIFAn korttipakat ja esineet diabloissa/wowissa viedään siihen suuntaan, ettei tradingistä pääse muodostumaan rahakasta markkinaa.
Ihmettelisin suuresti jos joku pörssifirma lähtisi pistämään näppinsä kiinni jonkun ulkopuolisen toimijan lohkoketjuun(tjsp.). Kyllä heille kelpaa, että se kultainen miekka on vain rivi tietokannassa jolla on uniikki ID. Ja jos halutaan sallia sen vaihtaminen rahalla toiselle käyttäjälle (mitä suuresti epäilen, koska rahanpesu) miksi siihen tarvitaan lohkoketjua?
Minulla ei ole yhtä suurta tietämystä, että voisin puhua kaikkien pelitalojen puolesta, mutta vastaan omalla näkemyksellä.
Pelitalot eivät luultavasti ole tykänneet noista ulkopuolisista markkinoista, koska se on juurikin syönyt heidän pay-to-win rakennetta, mutta aika isoa osaa pelaajista varmaankin pay-to-win vain vituttaa. Itse en laittaisi senttiäkään pay-to-win rakenteella toimivaan peliin, koska silloin kokisin olevani se urpo jota markkinointikoneisto ja koodarit sumuttaa maksamaan enemmän, jotta peli on pelattava. Rehellinen kauppapaikka olisi minulle eri asia. Mahdollistamalla esineiden kauppapaikka jossa pelitalo saa rahaa x % kauppahinnasta kelpaa varmasti ja uskoisin, että meitä jääriä löytyy aika paljon jotka siihen voisivat lähteä.
Oikeaa rahaa vastaan käytävä kauppa verkkopeleissä on aina vähän arveluttavaa, koska mikäli esine on tuotettu peliin vastoin pelitalon määräämiä sääntöjä hakkeroimalla, niin se saattaa kadota pelistä päivityksen yhteydessä ja ostaja jää tyhjin käsin. Lohkoketju ja NFT poistaa ongelman kauppakumppanin luotettavuudesta, koska nykyinen "pimeiltä" markkinoilta ostaminen vaatii luottamaan johonkin 3. osapuoleen taikka kaupan vastapuoleen. Smart contract väliin ja kenenkään ei tarvitse epäillä toteutuuko kauppa rehellisesti.
Jos tähän ei iso pörssifirma suostu, niin luultavasti joku pienempi indie talo tulee kehittämään ensimmäisen toimivan version ja tahkoo sillä rahaa niin paljon, että takki kääntyy isommillakin toimijoilla. Nykyinen malli on pelaajien (asiakkaiden) mielestä syöpäinen.
"NFT:hen on mahdollista rakentaa kuvataiteesta tuttu jälleenmyyntikorvaustoiminto. Tällöin oikeuksien omistaja voisi saada jo ensimmäisen kaupan yhteydessä määritellyn rojaltin aina kun NFT myydään eteenpäin."
Provikat kaikista kaupoista saattaisi kiinnostaa pelitalojakin. Itse aloin visioida peleihin miekkojen ja kilpien sijaan esim. mainostauluja joiden sisältö muutettavissa ts. mainostajan kannalta ihan oikeita mainospaikkoja tai vaikka GTA tyyliseen peliin radiokanavia joiden mainokset ovat NFT..
Mitä se pelifirma hyötyy siitä, että se miekka,kilpi tai vaikka pakoputki pelissä on NFT?
Monessa firmassa mennään voimakkaasti siihen suuntaa, ettei relevantteja tavaroita voi edes kaupata muille.
Jos peleissä on jotain keräiltävää / vaihdettavaa, pelifirmat pyrkivät siihen, ettei mitään ulkopuolisia markkinapaikkoja pystyisi syntymään.
Kännykkäpeleissä vallitsee tällä hetkellä voimakas pay-to-win, jossa menestyminen ostetaan mikrotransaktioilla. Konsoli ja PC puolella mennään vahvasti siihen suuntaa, että LootBoxit, FIFAn korttipakat ja esineet diabloissa/wowissa viedään siihen suuntaan, ettei tradingistä pääse muodostumaan rahakasta markkinaa.
Ihmettelisin suuresti jos joku pörssifirma lähtisi pistämään näppinsä kiinni jonkun ulkopuolisen toimijan lohkoketjuun(tjsp.). Kyllä heille kelpaa, että se kultainen miekka on vain rivi tietokannassa jolla on uniikki ID. Ja jos halutaan sallia sen vaihtaminen rahalla toiselle käyttäjälle (mitä suuresti epäilen, koska rahanpesu) miksi siihen tarvitaan lohkoketjua?
Applen yksi merkittävimmistä, ellei jopa merkittävin, tulonlähde on appstore ja sitä kautta tapahtuvista ostoista otettu provisio. Paljon tuloa vähillä kustannuksilla. Tähän mennessä pelifirmoilla ei ole ollut oikein mahdollisuutta saada osuutta noista jälkimarkkinoista, eikä sillä ole ollut insentiiviä tukea sellaisia. Nyt voi kuitenkin siihen NFT:hen koodata sen 5,10,20, ehkä ahneimmat jopa sen 30% provision jokaisesta myynnistä, täältä ikuisuuteen. Eli se ei tarkoita pelkästään sitä ensimmäistä myyntiä, vaan kaikkia myyntejä mitä sille tuotteelle koskaan sen elinkaaren aikana tapahtuu, jokaisesta otetaan provisio. Se on pelifirmoille uusi tulonlähde ja mahdollisesti todella massiivinen, kunhan nuo alkaa yleistymään. Ihan varmasti siellä on kiinnostusta näihin. Tai jos ei ole, niin auttamatta jää kasvussa jälkeen muihin firmoihin nähden.
Provikat kaikista kaupoista saattaisi kiinnostaa pelitalojakin. Itse aloin visioida peleihin miekkojen ja kilpien sijaan esim. mainostauluja joiden sisältö muutettavissa ts. mainostajan kannalta ihan oikeita mainospaikkoja tai vaikka GTA tyyliseen peliin radiokanavia joiden mainokset ovat NFT..
Tää on aika realistinen skenaario, että nuo yleistyvät. Olen aina ihmetellyt, miksei peleissä mainosteta enemmän. Mutta jos mä näkisin jotain personoituja mainoksia Pirkka-sipseille GTA:ssa niin kyllä siinä vitutus nousisi sen verran korkealle, että ohjain saisi kyytiä.
Tää on aika realistinen skenaario, että nuo yleistyvät. Olen aina ihmetellyt, miksei peleissä mainosteta enemmän. Mutta jos mä näkisin jotain personoituja mainoksia Pirkka-sipseille GTA:ssa niin kyllä siinä vitutus nousisi sen verran korkealle, että ohjain saisi kyytiä.
Minusta ainakin olisi ihmeellistä, jos ei esim vaikka GTA online pelissä tulisi olemaan vaikka Niken myymälöitä, joista saisi ostettua pelihahmolle vaatteita. Ja Niken tapaan tietysti paljon limited edition tuotteita, jotta niillä olisi keräilyarvoa. GTA:n online versiossa taitaa ollakin jo jotain modauksia, missä on noita Niken vaatteita tehty hahmoille. Ja muutenkin skinit eri peleissä todella kysyttyä tavaraa. Ja onhan Nikekin, ja monet muut, patentoineet nuo omat tuotemerkkinsä ja tuotteensa tuonne digipuolelle, peleihin ja metaverseen. Todennäköisesti ihan näitä varten.
Yksi syy varmasti miksi peliyhtiötkään ei vielä isommin ole lähtenyt mukaan näihin, on se sääntelyn epäselvyys. Todella hankala ottaa maksuna tai säilyttää vaikka Ethereumia, kun jatkuvasti jokainen sääntelijä sanoo eri asioita, ja välillä mielipiteetkin muuttuu. Puhumattakaan vaikka IMX-tokenista. Eikä tuo stablecoinienkaan sääntely ole vielä selvillä. Nehän ne varmaan tulee olemaan kuitenkin isossa osassa maksuissa.
Mitä se pelifirma hyötyy siitä, että se miekka,kilpi tai vaikka pakoputki pelissä on NFT?
Monessa firmassa mennään voimakkaasti siihen suuntaa, ettei relevantteja tavaroita voi edes kaupata muille.
Jos peleissä on jotain keräiltävää / vaihdettavaa, pelifirmat pyrkivät siihen, ettei mitään ulkopuolisia markkinapaikkoja pystyisi syntymään.
Ne voi saada esim. osuuden tuolla marketissa myydyistä tuotteista. Esim. tuossa Gods Unchainedissä on jokaisessa myynnissä 9 % fee ja se koostuu 2 % protocol fee + 5 % royalties to creator + 2 % marketplace fee. Eli mikäli pelin NFT-markkina kasvaa, niin tuo pieni prosentuaalinen osuus myynneistä voikin olla suurempi kuin mitä pelintekijä saisi pelin sisällä olevien tavaroiden myymisellä. Uskon, että tuo tavaroiden oikea omistaminen myös motivoi ihmisiä hankkimaan enemmän tavaroita kuin pelien sisäinen, tai näin ainakin itse olen toiminut. Virtuaalitavaroita en ole ostanut käytännössä lainkaan vuosien saatossa, mutta näissä NFT-peleissä ostan mielelläni jotain tavatoita, kun tiedän, että pääsen niistä jatkossa myös eroon.
Toki hyvä huomioida tässä myös se, että koska markkinoilla liikkuu rahanarvoista tavaraa, niin se voi tuoda mukanaan ihmisiä, joita peli itsessään ei kiinnosta yhtään vaan he pyrkivät vain tekemään rahaa noiden NFT:eiden kautta.
Starbucks julkaisi beta-version, Polygonin päälle rakennetusta, kuluttajille suunnatusta kanta-asiakas järjestelmästä. Kuten Redditinkin palvelu, niin tässäkään käyttäjä ei välttämättä tiedä edes käyttävänsä lohkoketjupohjaista palvelua. Kyse on siis mobiili applikaatiosta, jossa suoritetaan "matkoja" ja ne suoritettuaan, niistä saadaan kerättyä matkamerkkejä ja matkapisteitä. Nuo merkit on NFT:itä lohtoketjussa ja niillä pääsee käsiksi erilaisiin alennuksiin ja etuihin. Missään vaiheessa loppukäyttäjän ei tarvitse itse omistaa kryptoja tai osata käyttää niitä. Kaikki tapahtuu applikaatiossa ja käyttövaluuttakin on dollari.
Nuo kanta-asiakaspisteet ja -palvelut oli niitä ensimmäisiä käyttötarkoituksia, joista itsekin täällä aikoinaan kirjoittelin, ja lohkoketjut on noihin täydellisiä. Kesti vaan 6 vuotta, ennen kuin nyt ensimmäinen iso palvelu julkaistiin. Mutta ihan varmasti nämä tulee yleistymään tästä eteenpäin, varsinkin jos nyt ensimmäinen iso palvelu lyö kunnolla läpi. Infra alkaa olla noille jo kunnossa, mutta palvelut pitää vielä itse rakentaa. Jossain vaiheessa varmasti tulee helposti käyttöön otettavia valmiita palvelualustoja. Ja tietysti tulee myös muita ominaisuuksia noille pisteille, esim ne jälkimarkkinat, tai niitä voi käyttää DeFi-tuotteissa jne, koska ne kaikki toimii samassa likviditeettialtaassa ja samassa ympäristössä, ja ne kaikki on koodattavissa automaattisiksi toiminnoiksi.
Jos muuten olisin koodari, niin voisin todennäköisesti koodailla lippupalvelua lohkoketjujen päälle. Todennäköisesti tästäkin jo aiemmin mainnut kirjoituksissa. Eli liput olisi tietty NFT:itä lohkoketjussa. Ne ostettaisiin ihan normaalisti dollareilla palvelussa. Ja kun lipun käyttää, niin se muuttuu automaattisesti POAP-tokeniksi. POAP on proof of attendance protocol, eli NFT, jota ei voi siirtää ja se käytännössä merkkaa johonkin tapahtumaan osallistumista. Tässä tapauksessa nuo POAP:t kuvaisi esim musiikkikeikoille osallistumista, tai elokuviin, tai messuille, tai konferenssiin jne. Mihin sillä lipulla oltaisiinkaan menossa. Koodaisin noille POAP:ille gallerian siihen palveluun, jossa niitä voisi esitellä tai omaa kokoelmaa jakaa vaikka eri some-kanaviin. Jostain syystä esim keikkaliput on olleet sellaisia, joita nuoret ovat tykänneet keräillä talteen. Nyt olisi myös kanava esitellä omaa kokoelmaa. Ja tietty noille POAP:ille voisi koodata mahdollisuuden lisätä niille ominaisuuksia. Esim jos on ollut jonkin bändin edellisvuoden keikalla, niin nyt saa vaikka 10% lipun hinnasta. Jos on käynyt bändin keikalla vaikka 5 kertaa, niin saa -50% ja bändipaidan. Yli 10 kertaa, niin -50% ja tapaaminen bändin kanssa jne. Taas on älytön määrä markkinointimahdollisuuksia, kun on todiste siitä, että on aiemmin ollut jossain ja siihen voi automatisoida ominaisuuksia.
Toki veikkaan, että Ticketmaster on jo tekemässä jotain tämän tyylistä. Heillä on ainakin jo ilmeisesti myyty miljoonia lippuja NFT:inä. Ja varmasti ovat perillä omasta alastaan, uudesta teknologiasta ja sen potentiaalista.
Tämä olisi sovellus joka oikeasti luo konkreettista lisäarvoa jokaiselle osapuolelle.
Tällä hetkellä lippujen jälkimarkkinat on täynnä väärennöksiä, huijauksia ja käydään epämääräisillä alustoilla. Eli tästä hyötyisivät kuluttajat jotka etsivät lippua tai kuluttajat jotka haluaisivat jostain syystä myydä lippunsa esimerkiksi sairastumisen takia.
Tapahtuman järjestäjä hyötyisi lisätystä turvallisuusesta sekin ja voisi jopa veloittaa pienen prosentin jälkimarkkinoista.
Tämä olisi sovellus joka oikeasti luo konkreettista lisäarvoa jokaiselle osapuolelle.
Tällä hetkellä lippujen jälkimarkkinat on täynnä väärennöksiä, huijauksia ja käydään epämääräisillä alustoilla. Eli tästä hyötyisivät kuluttajat jotka etsivät lippua tai kuluttajat jotka haluaisivat jostain syystä myydä lippunsa esimerkiksi sairastumisen takia.
Tapahtuman järjestäjä hyötyisi lisätystä turvallisuusesta sekin ja voisi jopa veloittaa pienen prosentin jälkimarkkinoista.
Ja noiden POAP:ien ympärille voi rakentaa ihan älyttömästi lisäpalveluita. Esim joku keskustelualusta, jossa on vaikka "huoneita", joihin pääsee vaan noilla POAP:illa. Sillon välttyy siltä, ettei tartte erikseen lähetellä jotain kutsuja tai hyväksyä ihmisiä listoille jne. Ja noissa huoneissa voisi esim vaikka jonkin konferenssin jälkeen pitää keynote puhuja vaikka jonkin 1-2 tunnin Q&A session, jolloin sinne pääsee osallistumaan pelkästään ne, joilla tuo POAP on. Tai jonkin musakeikan jälkeen tuollaisessa huoneessa voisi jakaa vaikka keikkakuvia ja -videoita fanien kesken ja ehkä jopa bändin jäsenet voisi osallistua keskusteluun. Tai vaikka jos pitää häät ja antaa osallistujille PAOP-badgen, niin häiden jälkeen myös silloin tuollainen alusta toimisi hyvänä kuvien ja videoiden jakamisalustana. Nuo on ihan älyttömän monipuolisia markkinointityökaluja nuo POAP:it, kun silloin on 100% varma todiste siitä, että on ollut jossain osallisena.
Minullakin taitaa olla parilla Ethereum lompakolla mahdollisuus claimata noita Chainlink ICO POAP-badgejä, mutta ei ole tullut vielä niitä otettua.
Luin ihan mielenkiintoisen näkökulman eräältä ekonomistilta. Mitä, jos asuntojen hinnat ajavat kryptojen hintoja? En minäkään ollut tullut ajatelleeksi asiaa tästä näkökulmasta. Allaoleva varmaankin pätee myös jollain tasolla esimerkiksi pokeriin ja muihin valtaosalle uhkapeleiksi miellettäviin asioihin.
Tekstin pointtina oli siis se, että maailman kehittyneissä talouksissa asunto on se kaikkein tärkein omaisuuserä, jonka yksittäinen ihminen yleensä omistaa. Jos kodin omistaminen on realistinen tavoite, nuoret voivat säästää sitä varten ja saavuttaa sen lopulta. Tämä on matalan riskin polku, ja jos säästämisestä poikkeaa, voi joutua asumaan esimerkiksi vanhempien nurkissa pidempään. Tilaa uhkapelaamiselle ei juuri ole, koska downside on niin suuri - kuka nyt haluaa vanhempien luona asua 25-vuotiaana?
Mutta jos asunnot ovat niin kalliita, että käsirahan säästäminen tuottaa vaikeuksia ja riittävän suuren lainan saaminen ei ole mahdollista, ohjautuu käytettävissä olevat hilut opportunistisempiin kohteisiin ja uhkapelaamiseen (silkan tuhlauksen ohella). Kannustimia säästämiseen ei ole, kun "ei se kuitenkaan riitä."
Krypto- ja meemiosakkeet ovat valtaosin nuorten ihmisten spekulointikohteita. Samaan aikaan yhä harvemmilla on varaa omistaa koti. Spekulointi on yleisempää maissa, joissa asuminen kallistuu ja on jo kallista, ja stereotyyppi kryptosijoittajasta on nimenomaan nuori mies, joka asuu vanhempiensa kellarissa. Jos siis kodin omistaminen pysyy saavuttamattomana haaveena nuorille, pysyy gamblaaminen kryptoilla, meemiosakkeilla ymv. houkuttelevampana. Jos taas kotiin on varaa, saattaa olla, että spekulointi jää vähemmälle.
Korrelaatio ei tietenkään tarkoita kausaliteettia ja niin edelleen, mutta tämä oli mulle ihan raikas näkökulma tarkastella asiaa. Toivottavasti asunnot kallistuvat helvetisti, koska olen niitäkin longina.
"Suomen tunnetuin kryptosijoituksiin erikoistunut yhtiö Coinmotion lähetti perjantaina asiakastiedotteen, jossa se kertoi korkotilipalvelussa syntyneen luottotappioita. Coinmotionin mukaan toinen suomalaisyhtiö Tesseract on menettänyt korkotilipalvelussa olevia loppukäyttäjien pääomia."
Inderes foorumilta käyttäjän sukkasaippua viestissä tesseract in vastine:
Tesseract is not in a contractual relationship with Coinmotion’s clients using Coinmotion’s korkotili product, and does not know who these end-users are. Hence, because we cannot confirm if someone is a client of Coinmotion and using the korkotili product through them or not, we can unfortunately not comment on any matters specific to each individual end-user.
To answer some of the questions you might have, we have prepared a short summary on the claims made by Coinmotion in their statement of 16 December 2022 regarding the service. By our count, there are severe inaccuracies and outright lies in the statement released by Coinmotion, and we wish to answer these to bring as much clarity towards the end-users of Coinmotion’s korkotili product as possible.
Q: I have invested into the korkotili product via Coinmotion who is now stating that the korkotili product is not theirs but Tesseract’s. Can you please elaborate?
A: A product called “Tesseractin korkotilituote” doesn’t exist, only Coinmotion’s korkotili product.
As per its Virtual Asset Service Provider registration with the FIN-FSA, Tesseract only forms B2B relationship with institutional clients -such as Coinmotion- to whom it offers various digital asset investment products. This fact has been discussed and agreed upon between Coinmotion and Tesseract already in 2019, prior to the launch of Coinmotion’s korkotili.
Coinmotion’s korkotili product and the risk-return profile of it has been structured in collaboration between Tesseract and Coinmotion, for Coinmotion to offer to their own users. Tesseract has disclosed all risks related to the product to Coinmotion, who is in accordance with the contractual responsibility and regulatory requirements accountable for disclosing these facts to their end-users when marketing the korkotili product to them.
Q: How and when have the losses occurred?
A: The losses have occurred in June and November due to certain institutional borrowers defaulting on their loan payments. We are bounded by strict confidentiality agreements towards all of our institutional borrowers and are hence not able to disclose any names of the borrowers or the terms of the loans in public at this stage.
Q: Apparently some of the credit losses have occurred already during the summer. Why were the korkotili users informed of the losses only now, mid-December?
A: We cannot comment on this since Coinmotion owns the customer relationship with the korkotili product users, and has hence been the only party communicating towards the consumers on all matters related to the korkotili product at all times.
Overall, the situation with regard to the non-performing loans from June and November remains unclear as to how much of the loans will be paid back and when. We will provide all necessary information to Coinmotion for them to communicate onwards to their korkotili clients when such information is available.
Q: Coinmotion is stating that Tesseract has marketed the product on its own website as being overcollateralized. Is this accurate?
A: This is simply not true. Marketing and all other communications related to the korkotili product towards the consumers has been done solely by Coinmotion at all times. There has not been any marketing material presented by Tesseract on their website regarding the korkotili product.
The korkotili product created as per request of Coinmotion is considered a high-risk lending product, in which the risks were realised as a result of the market wide turmoil in crypto. The collateralization level of the loans extended to the defaulted counterparties has varied between being overcollateralized to non-collateralised. As with all of Tesseract’s products, we have been transparent about the characteristics, risks and collateral levels of the korkotili product towards Coinmotion, who have marketed the product to their end users.
Tesseract has not faced any credit incidents in our other digital asset products, being lower risk lending products tailored to some of our other partners as well as asset management and staking products.
Q: Coinmotion states, that end-borrowers have not been accepted by Coinmotion
A: Coinmotion is both lying, and referring to an extremely outdated list of borrowers, dated in February 2019, which has been updated several times since. Coinmotion have been fully aware of the changes to the list of end-borrowers, which had been multiple times been changed and confirmed in negotiations held between Tesseract and Coinmotion.
Q: Will the consumers be somehow compensated for the losses?
A: First, none of the credit losses have been realized at this point and it is very unclear how much of the loans will be paid back and when.
Tesseract is working together with Coinmotion to seek for the best possible outcome to ensure that as much of the assets are recovered as possible and returned to the end-users.
Q: Have the FIN-FSA approached you regarding the matter?
Yes, according to our understanding FIN-FSA have been in contact with all crypto market participants in Finland as a result of the recent market events, including us. We maintain an open and transparent dialogue with the FIN-FSA on this matter.
BR,
Tesseract Investment
Aikalailla kovaa tekstiä, tuossa on siis vastailtu Coinmotionin sähköpostissanlähettämään tiedotteeseen.