Aki Pyysing

+13742
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7055

Tallink hakee rinnakkaislistausta Helsingistä. Tämä menee tarkkailuun, koska saan ahkerana etelänmatkailijana mikrohavaintoja bisneksestä säännöllisesti. Etelän tilejä en ole koskaan tullut aukaisseeksi, kun en jaksanut aikoinaan Eesti Telekomia askarrella enkä ottanut Olympicia, vaikka harkitsin. https://www.sijoitustieto.fi/sijoitusartikkelit/kolumni-miksi-en-ostanu…

Lisäksi on hyvät muistot, kun tein Siljalla hyvät tilit ihan loppumetreillä kun Sea Containers lunasti yhtiön ulos pörssistä. Tallinkhan sittemmin osti Siljasta ne palaset mitä halusi/kilpailuviranomaisten pelossa uskalsi.  

23.5.2018 - 14:19

Paahtopaisti

+60
Liittynyt:
1.10.2014
Viestejä:
108

Nordean kautta saa ostettua helposti Tallinnan pörssin yhtiöitä eikä tarvitse avata tilejä lahden toiselle puolen. Itse tein viime vuonna onnistuneen pikkuveivin Tallinkilla. Muuta näkemystä minulla ei ole kuin että öljy alkaa olla aika kallista ja alan katteet ovat pienet.

2.11.2018 - 10:15

Aki Pyysing

OP
+13742
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7055

Kolmas joulukuuta alkaen saa Tallinkia myös Suomesta. Täytyy tarkkailla. Aloitin katsomalla markkina-arvon, joka on 669 882 040 osaketta kertaa 0,994 euroa eli jotain 660 miljoonaa euroa. Osake treidaa siis alle opon per osake (1,25), mutta on silti liikevaihtoon (vajaa miljardi) nähden ihan hinnoissaan.

En lämmennyt enkä kylmennyt. Tarkkaillaan edelleen. 

15.2.2021 - 11:57

Velho

+1889
Liittynyt:
26.6.2014
Viestejä:
656

Ostin vähän Tallinkia. Kurssi on lähes koronakuopan tasolla, vaikka rokotukset etenevät, ja tartuntatapaukset maailmalla ovat laskussa. Jos epidemia vielä muutenkin kesää kohti heikkenee, niin silloin voivat risteilyt alkaa kiinnostaa, ja tietysti viimeistään siinä vaiheessa, kun tavallinen kansa on rokotettu. Matkustamisessa on suurta patoutunutta kysyntää. Tasepohjainen arvostus on edullinen, ja koronassakin kassavirta on pysynyt nollilla. Hirveästi ei yhtiöstä ole keskustelua ollut. Mitä ajatuksia herättää? Viime vuoden tulos julkaistaan 25.2. Se tulee olemaan aika ruma, mutta tämän pitäisi olla selvä yhtiön antamien matkustajatietojen perusteella. Tuolloin voi myös olla hyvä ostopaikka, mutta itse halusin avata rivin jo tässä vaiheessa.

15.2.2021 - 12:55

Hynägrande

+1813
Liittynyt:
21.8.2017
Viestejä:
1248

Liian hapokasta vielä tässä koronan vaiheessa, mutta kyttään sivusta ostopaikkoja. Jos aukeaa niin aukeaa..

Olen samaa mieltä patoutuneesta kysynnästä ja siitä että arvostus on edullinen mikäli pato aukeaa.

20.8.2021 - 12:41

Velho

+1889
Liittynyt:
26.6.2014
Viestejä:
656

Onko täällä Tallinkin antiin perehtyneitä? Tallink siis järjestää osakeannin, jossa saa merkitä uusia osakkeita hintaan 0,47 €. Kurssi nyt 0,61 €. Vanhoilla osakkeenomistajilla on merkintäetuoikeus omistustensa suhteessa, mutta kuponkianti tämä ei kuitenkaan ole? Mitään merkintäoikeutta ei ole mitä voisi kaupata, mutta käytännössä kuitenkin 17.8. osakeluetteloon merkityt ovat tässä etuoikeusasemassa. 

Myin Tallinkia kun alkoi selvitä että delta pilaa kesäsesongin, mutta en saanut ihan kaikkea kaupaksi, noin 25k lappua jäi. Tein tästä nyt sen johtopäätöksen, että mun kannattaa työntää noi loput omistamani laitaan, tämän tein jo, ja merkitä sitten reilusti uusia, koska 0,47 < 0,61. Ja otaksun vielä, koska mitään merkintäoikeuttakaan ei irronnut eli ei tule salkkuun uutta riviä ja näin ollen herätettä tehdä jotain, että hyvin todennäköisesti monet osakkeenomistajat nukkuvat tämän annin. Eli jos omistin 25k niin todennäköisesti saan merkinnästä selvästi yli 25k. Tein siis 100k merkinnän. Kai tuo riittää, onko jotain hyötyä merkitä esim. 200k? Tallinkin tilanne nähdäkseni nyt sellainen, että talvella tehdään tietysti turskaa, mutta ensi kesä näyttää jo hyvältä kun rokotukset ovat oikeasti hyvissä, ja ei kait tässä nyt mitään delta kakkosta tule. Eli ihan hyvin voisi holdatakin noita 0,47e lappuja sitten, tai toki ne voi kaikki painaa menemäänkin ja rahastaa kurssieron mitä se nyt sitten onkaan siinä vaiheessa. Kaikkein typerintähän tässä olisi nyt olla merkkaamatta mitään, eikö niin? Toki olettaen ettei pörssikurssi painu alle 0,47e sillä välillä.

Varmaan tässä on sellainenkin tilanne, että vaikka ei Tallinkia olisi omistanutkaan, kannattaisi annin viimeisinä päivinä lyödä joku toivomerkintä sisään, jos vain kurssi edelleen on selvästi yli antihinnan. Jos saa jotain, niin se on pelkkää plussaa ja voi tehdä pikikset. Tällä strategialla osakkeita tosin saa vain, jos vanhojen omistajien merkinnät eivät riitä eli anti ei tule niistä täyteen. Onko tämä mahdollista, enpä tiedä, antihan on kuitenkin kooltaan vain 10% vanhasta osakekannasta.

Merkintöjä voi tehdä Nordnetissä.

20.8.2021 - 13:09

ArnoP

Liittynyt:
24.1.2019
Viestejä:
20
Velho kirjoitti:

Onko täällä Tallinkin antiin perehtyneitä? Tallink siis järjestää osakeannin, jossa saa merkitä uusia osakkeita hintaan 0,47 €. Kurssi nyt 0,61 €. Vanhoilla osakkeenomistajilla on merkintäetuoikeus omistustensa suhteessa, mutta kuponkianti tämä ei kuitenkaan ole? Mitään merkintäoikeutta ei ole mitä voisi kaupata, mutta käytännössä kuitenkin 17.8. osakeluetteloon merkityt ovat tässä etuoikeusasemassa. 

Minua kiinnostaisi että miten tuo etuoikeus käytännössä sitten menee? Jos oletetaan, että anti ylimerkitään, niin kaikki uudet osakkeet menee vanhoille omistajille (17.8 listan mukaisesti). Jos omistaa vaikka 10.000 osaketta nyt, ja merkkaa annista 10.000 lisää, niin kuinka monta osaketta annista lopun perin saa?

20.8.2021 - 20:43

ArnoP

Liittynyt:
24.1.2019
Viestejä:
20
Perassic Park kirjoitti:

Mitään infoa ei ole tullut, eikä osallisrumiskyselyä. (Danske), onko muille?

Näin vaikka anti on jo alkanut.

Ainakin Nordnetissa näkyy Yhtiötapahtumat&osakeannit valikon alla. Mutta mitään viestiä erikseen ei minullekaan tullut (kuten merkintäoikeusanneissa tulee).

20.8.2021 - 21:17

NotkoPate

Liittynyt:
2.8.2020
Viestejä:
1
ArnoP kirjoitti:

 

Ainakin Nordnetissa näkyy Yhtiötapahtumat&osakeannit valikon alla. Mutta mitään viestiä erikseen ei minullekaan tullut (kuten merkintäoikeusanneissa tulee).

 

En tiedä voisiko tuo liittyä siihen että sen antilapun nimi oli mielestäni joku vähän erikoinen (en nyt muista tarkemmin enkä pääse tarkastamaan just nyt) 

20.8.2021 - 23:14

Perassic Park

+352
Liittynyt:
2.3.2020
Viestejä:
175

Tuo anti on sikäli huono anti, että omistajien rahaa palaa koronan tappioihin, ei erityisesti mihinkään uuteen liiketoimintaan.

Kysytään uskoa Tallinnan laivamatkailuun.

11.9.2021 - 13:44

ersotil

+7
Liittynyt:
19.5.2019
Viestejä:
174

Tallink Silja Oy lienee Suomen vanhimpia laajempaan toimintaa liittyviä yhtiöitä, kun mitataan kaupparekisterimerkinnällä. Merkintä on 5.3.1897 ja nimi oli silloin Finska Ångfartygs Aktiebolaget.  Fiskars on merkitty kaupparekisteriin (0214036-5) muutama päivä myöhemmin. Talllin Silja Oy ei kuitenkaan juridisesti ole tuntemamme pörssiyhtiö (tai Suomessa ADR:ä) vaan vain yhtiö, joka pitkässä historiallisessa ketjussa on kulkenut eteenpäin nykyisin Tallinkin nimellä kulkevan toiminnan osana. 

 

Tässä Taliink Silja Oy:n  (y-tunnus 0114296-7 ) kronologiaa, joka nimiruletin osalta ilmenee myös suoraan kaupparekisteristä : 

1883 - Finska Ångfartygs Aktiebolaget (FÅA) perustetaan - perustaja Lars Krogius
1897- yhtiö merkitään kaupparekisteriin
1937 - nimenmuutos => Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiö - Finska Ångfartygs Aktiebolaget
1957 - yhteisyritys muiden varustamojen kanssa => yhteisyritys myöhemmin Silja Line
1981 - nimenmuutos => Effoa - Finska Ångfartys Ab
1989 - sulautuminen Johnson Linen kanssa = > uusi nimi EffJohn Oy Ab
1995 - nimenmuutos => Silja Oy Ab
1998 - nimenmuutos = Neptun Maritime Abp
1999 - yrityksen myynti => Lontoosta toimiva Sea Container ostaa Silja Oy Ab:n
2000 - nimenmuutos = Silja Oyj Abp
2004 - nimenmuutos => Silja Oy Ab
2006 - As Tallink Gruppista uusi omistaja => uusi nimi Tallink Silja Oy

 

 

https://virre.prh.fi/novus/home?execution=e1s19

https://www.tallink.com/structure

https://www.huuto.net/kohteet/finska-angfartys-aktiebolaget--osakekirja…

19.9.2021 - 22:04

ersotil

+7
Liittynyt:
19.5.2019
Viestejä:
174

Tallinkin yhtiöstruktuurikuviosta ilmenee, että jokainen konsernin alus on yhtiöitetty omaan yhtiöönsä (ship owning companies). Googlauksen perusteella voidaan todeta, että näiden alusomistusyhtiöiden sijainti on Kyproksella. Tällaisessa struktuurissa ei kuitenkaan välttämättä ole mitään erikoista, kun puhutaan laivanvarustamotoiminnasta. Se helpotttanee alusten panttausta, myyntiä/rahtausta etc. Samalla kuitenkin voidaan todeta, ettei yksikään itämerellä kulkeva Tallinkin alus seilaa Kyproksen lipun alaisuudessa. Jokainen kulkee jonkun itämeren valtion lipulla. Tämä tarkoittaa todennäköisesti, että aluksia omistavat Kypros-yhtiöt vuokraavat eli aikarahtaavat alukset itämeren valtioissa sijaitseville yhtiöille. Esim. Ruotsin ja Suomen väliä liikennöivä Galaxy on rekisteröity Ruotsin alusrekisteriin eli se kulkee Ruotsin lipulla. Voidaan olettaa, että aluksen omistava Kyproslainen Tallink Sea Line Ltd aikarahtaa Galaxyn Tallink konsernin ruotsaiselle yhtiölle, jolloin aluksen toimntaa hoidetaan Ruotsista, jolloin se on voitu rekisteröidä Ruotsin alusrekisteriin, mikä oikeuttaa kulkemaan Ruotsin lipun alla.  

 

https://www.tallink.com/structure

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:327429/mmsi:2…

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattnings…

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940674#O1L1P1

https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=be03dfc65dd5ef8d66188d99ea5912a…

19.9.2021 - 23:11

Tinggeli

+3014
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939
ersotil kirjoitti:
Samalla kuitenkin voidaan todeta, ettei yksikään itämerellä kulkeva Tallinkin alus seilaa Kyproksen lipun alaisuudessa. Jokainen kulkee jonkun itämeren valtion lipulla. Tämä tarkoittaa todennäköisesti, että aluksia omistavat Kypros-yhtiöt vuokraavat eli aikarahtaavat alukset itämeren valtioissa sijaitseville yhtiöille.

Kyllä Kyproslainen yhtiö voi liputtaa aluksen Suomen tai Ruotsin lipun alle. Siihen ei tarvita edes paikallista yhtiötä, koska Kypros on EU / ETA-maa. Edustaja toki tarvitaan (esim. laivaisäntä tms.), jotta laivan turvallisuus pystytään takaamaan. Laivaisäntä vastaa laivan turvallisuudesta.

"Alus voidaan hyväksyä suomalaiseksi, jos seuraavat ehdot täyttyvät: Euroopan talousalueeseen kuuluvan valtion kansalainen tai oikeushenkilö, jonka kotipaikka, keskushallinto tai päätoimipaikka on Euroopan talousalueella, omistaa aluksesta yli 60 %. Alusta johdetaan ja operoidaan Suomesta. Jos ulkomaisessa omistuksessa oleva alus täyttää merilaissa olevat ehdot, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom voi hyväksyä sen suomalaiseksi. "

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/merenkulku/aluksen-kansallisuus

Kypros on tuossa omistajakuvioissa mukana juuri rahoituksen ja panttauksen yms. takia. Tuskin kuitenkaan rahtauksen takia, koska sen hoidetaan paikallisesti.

19.9.2021 - 23:22

ersotil

+7
Liittynyt:
19.5.2019
Viestejä:
174
Tinggeli kirjoitti:

 

ersotil kirjoitti:

Samalla kuitenkin voidaan todeta, ettei yksikään itämerellä kulkeva Tallinkin alus seilaa Kyproksen lipun alaisuudessa. Jokainen kulkee jonkun itämeren valtion lipulla. Tämä tarkoittaa todennäköisesti, että aluksia omistavat Kypros-yhtiöt vuokraavat eli aikarahtaavat alukset itämeren valtioissa sijaitseville yhtiöille.

 

Kyllä Kyproslainen yhtiö voi liputtaa aluksen Suomen tai Ruotsin lipun alle. Siihen ei tarvita edes paikallista yhtiötä, koska Kypros on EU / ETA-maa. Edustaja toki tarvitaan (esim. laivaisäntä tms.), jotta laivan turvallisuus pystytään takaamaan. Laivaisäntä vastaa laivan turvallisuudesta. 

Noinhan se on. Muisti pätkii ja/tai muutoksia ei ole tullut seurattua kovin huolellisesti sen jälkeen kun tomiala muuttui muutama vuosikymmen takaperin.