Paahtopaisti
Viimeisimmät viestit
Norwegian Air Shuttle
7.9.2022 - 14:31
Tase on "kunnossa" kun omavaraisuusaste on 15%. On se parempi kuin ennen velkajärjestelyä mutta on se edelleen velkainen ja nettovelkaakin on markkina-arvoon liki 40%. Kuitenkin uusi vähän kuluttava laivasto on toki etu joihinkin kilpailijoihin nähden. En osaa sen enempää kommentoida.
Ostin/Myin -pörssikaupankäyntiketju
29.12.2021 - 18:12
Ostettu Next Gamesia. Hyviä uutisia viimein firman suunnalta, mutta osaketta lyöty tänä vuonna oikein kunnolla. Kokeillaan, jos suunta ensi vuonna muuttuisi.
Kryptovaluutat sijoituskohteina
20.12.2021 - 18:09
Maker on näistä poikkeus siinä mielessä, että se polttaa MKR-tokenia siitä ylijäämästä minkä protokollan pyörittäminen tuottaa. Se on siis hyvin vastaava tapa kuin osakkeiden takaisinostot. Makerin Price-to-Earnings luku on tällä hetkellä 15,23, joka siis lasketaan vuositason ylijäämä jaettuna Maker tokenin markkina-arvolla.
Näen Makerin itse tietynlaisena Defin bluechippinä tämän takia, koska arvostus on matalampi kuin monella osakkeella. Vastapainona tälle on korkea riski siitä hajoaako DAI joskus, mutta myös se fakta että tämä tulos kasvaa erittäin nopeasti tällä hetkellä. Makerburn sivuston laskelmien mukaan tuloskasvu on huikeat 736% tänä vuonna. Makerin arvostus on kasvanut vain 296% eli kerroin on tullut alas. Jos tämä olisi pörssiosake niin tuollaisella kasvulla PE-luku olisi jotain aivan muuta.
Tämä ei ole sijoitussuositus.
Nurminen Logistics
1.12.2021 - 16:03
Puolan reitin ongelmana on vain sen kapasiteetin loppuminen, ainakin tänä vuonna, kesken. Puolassa ja Valko-Venäjällä on eri raideleveys, joten siinä tulee pakollinen hidaste, jos vaihtokapasiteetti loppuu. Tänä vuonna se on ollut erittäin lopussa.
Suomen ja Venäjän välillä tätä vaihdosta ei ole. Junalla voidaan ajaa koko Suomeen tai laivata tavara esim. Saksaan tai Ruotsiin. Saksaan laivaaminen tosin on luultavasti kannattavaa vain jos Puolan reitti on tukossa.
Nurminen näkemykseni mukaan tarjoaa Suomeen, Ruotsiin ja Norjaan kilpailukykyisen kohtuu nopean ja kohtuu hintaisen raidekuljetuksen ja se kilpailee laivaa sekä lentokonetta vastaan. Kuinka paljon tälläistä kysyntää on, vaikea sanoa. En kuitenkaan usko että edes normaalitilassa tämä kysyntä olisi nolla.
Eilen tuli lisäksi uutinen, jossa Venäjän rautatieyhtiö RDZ, Valko-Venäjän rautatieyhtiö sekä Kazakhstanin rautatieyhtiö ovat perustaneet yhteisyrityksen UTLC ERA:n tasaosuuksin. Tämän yhtiön toimitusjohtaja on Nurminen Logisticsin hallituksen jäsen. Uuden yhtiön tavoiteena on laskea Kiina-Suomi reitin läpikulkuaika seitsemään päivään. Nyt tässä matkassa taitaa kestää tuplat eli 14 päivää.
Citycon
24.11.2021 - 17:11
Rakennusoikeus on reaalioptio. Miten reaalioptioita hinnoitellaan onkin vaikeampaa. Tästä voi aloittaa
Ovaro (os. Orava)
21.11.2021 - 17:24
Tulipa tarkistettua 2020 vuosikertomuksesta mitä omistivat 31.12.2020 Porista. Vuosikertomuksen mukaan seuraavat taloyhtiöt Porista olivat Ovaron osaomistuksessa. Suluissa omistusosuus taloyhtiöstä.
As Oy Porin Huvitus (28,38 %), Keskusta
As Oy Porin Kommodori (8,65 %), Riihiketo
As Oy Porin Pihlavankangas (85,01 %), Pihlava
Näistä siis yksi ja suurin omistus on Pihlavasta. Oikotien talosivulta löytyy tieto, että taloyhtiössä olisi yhteensä 38 huoneistoa eli Ovarolla olisi 32 huoneistoa. Oikotie arvioi neliöhinnaksi 380e/m2 ja myynnissä onkin kaksi lähes identtistä kaksiota pyyntihinnoilla 19k ja 18k. Tämä talo onkin varmasti sellainen ettei sitä tulla ikinä remontoimaan vaan oletettavasti se puretaan, koska yhtiölainaa ei varmasti tipu euroakaan remonttiin.
Paljonkohan Ovaron tasearvo näille oikein on uusimpien alaskirjausten jälkeen?
Kamux
18.11.2021 - 13:24
Ainakin se tapa jolla käytettyjä autoja saa hankittua eli uuden ostaja myy vanhan autonsa vähentyy tästä merkittävästi. Kuinka iso tuo hankintakanava on yhtiölle, en tiedä.
Ovaro (os. Orava)
17.11.2021 - 18:09
Ovaro on nyt viisi päivää ison myynnin jälkeen laskeskellut varojaan ja päättivät nyt tehdä vielä toisen tulosvaroituksen kauppaan liittyen. Herää kyllä kysymys onko yhtiö edes itse perillä mitä omistavat, kun tälläistä tapahtuu.
Olisi hauska nähdä laskelma per realisoitu asunto, joista 2013-2017 kirjattiin ostovaiheessa oletettavaa myyntivoittoa realisoituneilla hinnoilla. Kuinka kauas jäätiin näistä oletetuista myyntihinnoista lopullisesti.
Tulosvaroitus: Ovaro Kiinteistösijoitus Oyj:n päivittää ohjeistustaan vuodelle 2021
Ovaro ohjeistaa operatiivista tulosta (EPRA). Yhtiö päivittää vuoden 2021 ohjeistuksensa seuraavasti.
Uusi ohjeistus:
Ovaro Kiinteistösijoitus Oyj arvioi vuoden 2021 operatiivisen tuloksen (EPRA-tulos) olevan merkittävästi alhaisempi kuin vuonna 2021.
12.11.2021 toteutetun asuntoportfoliokaupan myötä tehdyt lainojen poismaksut aiheuttavat huomattavat kertaluoteiset tuloslaskelmaan kirjattavat kulut. Ne muodostuvat lainan ennenaikaisen poismaksun kuluista ja jaksotettujen lainan perustamiskustannusten kertapoistosta. Kertaluonteisesta kulusta noin puolet on kassavaikutteista ja puolet laskennallista. Lisäksi yhtiö on tarkastellut eräiden kohteiden ja kehittämishankkeiden tilaa kaupan jälkeen ja päätynyt tekemään toisen kertaluonteisen, ei-kassavaikutteisen alaskirjauksen.
Yhteensä edellä mainittujen kassavaikutteisten ja laskennallisten kulujen suuruus on arviolta noin 650 t€.
Ovaro arvioi, että nämä erät vievät koko vuoden 2021 operatiivisen tuloksen (Epra) selvästi negatiiviseksi.
Aiempi ohjeistus:
Ovaro Kiinteistösijoitus Oy arvioi vuoden 2021 operatiivisen tuloksen (EPRA-tulos) olevan alhaisempi kuin vuonna 2020.
Ovaro Kiinteistösijoitus julkaisee Tammi-syyskuun 2021 osavuosikatsauksen 18.11.2021.
Ovaro (os. Orava)
12.11.2021 - 20:37
Neliöhinta oli 1115e/m2 että eivät nämä voi olla vielä rempattuja ja toisaalta niin halpoja että yhtiölainoja ei olisi tippunut varmaankaan pankista. Neliöhinnan pitäisi olla yli 1,5k/m2.
Toisaalta mitäköhän sinne taseeseen nyt jäi? Kiinnostaisi myös itseä.