>Kasvu yli odotusten, mutta kannattavuus jäi selkeästi, eikä tähän tunnu löytyvän äkkiseltään selkeää selitystä. Integroitujen palvelujen suosio laskussa. Taitaa tulla reipasta miinusta?
Ruotsi ja Saksa muodostaa jo yli 40% liikevaihdosta. Kun ne kasvavat paljon nopeammin, kuin Suomi, (Q2 ~100% vs 30%) kannattavuus on paineessa, kun ulkomailla kate-% on toistaiseksi pienempi kuin suomessa. Tässä ainakin yksi selittävä tekijä. Toinen on se, että lisäpalvelut ovat pitkälti autokohtaisia ja kun autojen keskihinta nousee, lisäpalveluiden osuus liikevaihdosta laskee.
Sinänsä ihan strategian mukaista mennä nyt kasvu edellä.
Kirjottelin blogiin pidemmät rimpsut kamuxista, mutta tiivistetysti:
KMS teki hallaa Q2 ja tämän pitäisi nyt jatkossa olla kunnossa, joten siitä pientä tukea kannattavuudella.
Kasvu todella hyvää ja varasto todella hyvän kokoinen. Iso kuva siis muuttumaton vaikka nyt oli Saksan sekoilua ja KMS ongelmia. Q3 on parempi ja "puhtaampi" raportti ilman kertaeriä yms. uskomukseni mukaan. Tuleva posari myös palauttanee uskoa yhtiöön. Tällä hetkellä melko negatiivissävytteisesti yhtiöstä keskustellaan, kuten yleensä tapahtuu kurssiromahduksen jälkeen.
Tulospäivän ja tämän päivän välittäjädataa. Ulkkarit myy ja ostajina NON, POH ja NRD. Daylow-tasot 14,26 nähty viimeksi toukokuussa. Toistaiseksi seurailen kurssikehitystä sivusta.
Uudet 3kk pohjat tehty tänään. Välittäjäprofiili edelleen samanlainen kuin juuri tuloksen jälkeen, ulkkarit myy ja retail-puoli ostaa. Vaatinee isompia pelureita ostolaidalle ennen kuin kurssi lähtee ylös.
Toimitusjohtajan ostot maanantaina. Aavistuksen Kamuxin värikäs historia tuntien kannattaisi ehkä hygienirajoista toimivan johdonkin katsoa milloin operoivat vaikka summat ovatkin kokonaisomistukseen nähden vaatimattomia. Konsensushan oli myöskin jo korkeammalla kuin mitä nyt annettu haarukka.
Hienoa, että saatiin posari poistamaan epävarmuutta. Itse pelkäsin hieman negatiivista tulosvaroitusta oikaistun ebitin osalta. Nyt tulkitsen tämän niin, että sitä ei tarvitse pelätä ja sen takia ohjeistuksen nosto uskallettiin antaa. Luulen, että se oli aiemmin pantissa tuon ebitin takia.
Uskon, että ohjeistusta nostetaan vielä kertaalleen loppuvuodesta 900-950 tasolle, kun tämä on varmaa. Keissi näyttää tällä hetkellä mielestäni erittäin hyvältä, kun suurin epävarmuus on pyyhitty pois
No jaa. Mainittakoon alkuun disclaimerina, että salkkuni suurin positio on Kamux, eli mulla on varmasti positiivista biasta.
Vertailukausi oli hyvin poikkeuksellinen ja sen kannattavuutta paransi se, että myytyjen autojen hinnat nousivat todella yhtäkkisesti ja tämä nosti Kamuxin varaston arvoa, jonka takia kate per myyty auto nousi kertaluontoisesti. Eli kun vertaillaan kannattavuutta viime vuoteen, niin pitää muistaa, että nyt ollaan lähempänä normaalia - jopa haastavaa, kun koronatilanteen takia käytettyjä autoja on vaikeampi saada. Käyetttyjen autojen hinnan muutoksethan vaikuttavat Kamuxiin vain sen hetkisen varaston arvonnousun osalta, mutta kun tavaraa ostetaan koko ajan sisään, niin läpimyynnissä sillä ei ole väliä.
Liikevaihto kehittyi todella suotuisasti, mutta sitäkään ei minusta kannata juuri seurata, koska siihen vaikuttaa myytyjen autojen hinnan kehitys, joka ei tosiaan ole kovinkaan relevanttia.Sen sijaan pitäisi katsoa myytyjen autojen määrää. Käytännössä käytettyjen autojen kauppamäärät laskivat tämän kvartaalin aikana, mutta siitä huolimatta Kamuxin myyntimäärät kasvoivat. Reilu 8 % ei sinällään oikeuta hurraamaan, mutta kun markkina laski samaan aikaan, niin hyvä tulos ja kertoi, että markkinaosuuksia viedään edelleen kilpailijoilta. Sinällään markkinan kehitys on siinä mielessä kohinaa, että käytettyjen autojen markkina on vakaa eikä varmaan kukaan odota, että se pysyvästi nousisi tai laskisi merkittävästi. Kohinaa toki mahtuu.
Eli isossa kuvassa: Kamux jatkaa markkinaosuuksien viemistä, hyvä. Kate myytyä autoa kohti nousi takaisin yli firman oman tavoitteen heikon Q2:n jälkeen, hyvä. Paremminkin voi mennä, mutta hyvn näyttää menevän siihen suuntaan, mihin pitääkin. Viime vuoden poikkeus ehkä tulkittiin väärin (syyllistyin tähän itsekin) ja ajateltiin poikkeuksellisen vuoden lukujen olevan kestävämpiä.
Analyytikot tulevat nyt Kamuxissa alas siistissä rivissä jossa aiemmin nosteltiin.
Inderes 17 osta ->14 lisää
HB 19 osta -> 18 osta
SEB 15,1 hold -> 13,6 hold
OP 17 lisää -> 15 lisää
Tässä olikin Q2 tulosta ennen analyytikoilla vauhtisokeutta havaittavissa. Kahden tulospettymyksen jälkeen tervettäkin tuoda reippaasti tavoitteita alas.
Tässä myöskin mielenkiintoinen seurata millaista narratiivia analyytikot kehittävät viikonlopun aikana vai kääntyykö näkemys.
Tämän kanssahan Q2 tulosta ennen alkoi näkymään melko lennokkaita targetteja. Mm Danske 21 €. Alkaa olla matkaa melkoisesti korkeimpiin (19 € nyt). pic.twitter.com/MZTzJ4JsgO
Kamuxin lisäksi kannattaa seurailla miten (toistaiseksi) listaamaton verrokki SAKA kirii lujaa taustalla. Tänä vuonna menee 0.5 Mrd. € rajapyykki liikevaihdossa heilläkin rikki.
“Kyllä kasvu on ollut hurjaa ja on myös tänä vuonna. Me puhkaisemme tänä vuonna 500 miljoonan euron rajan liikevaihdossa, sanoo yrityksen toimitusjohtaja Eero Poukkula.” #SAKApic.twitter.com/FzXulQ7jPX
uusien autojen myynti on hyytynyt komponenttipulan eli alentuneen tarjonnan takia, loogisesti voisi olettaa etteivät käytetytkään vaihda omistajaa entiseen tahtiin
Ainakin se tapa jolla käytettyjä autoja saa hankittua eli uuden ostaja myy vanhan autonsa vähentyy tästä merkittävästi. Kuinka iso tuo hankintakanava on yhtiölle, en tiedä.
Liikevoittonegaria pelättiin ja muutenkin yhtiön ympärillä on ollut vähän arvelua. Q4 on jännittävä osari sillä ohjeistuksen myötähän se voi nyt olla ihan hyväkin.
Pitkästä aikaa Kamuxin kyytiin. Ei tosin takeita että pitkäksi aikaa.
Makea posari. Itse odotin liikevaihto posaria ja ebit negari. Nyt tuli kyllä tyylipuhdas Q4 ja esim ebit tasolla biittaa vähintää 22% inderesin ebit ennusteen ja hinta reilusta alle konsensus targetin valmiiksi. Laskin nopeasti, että tämän vuoden tulokselle pe noin 15 ja tulos kasvaa yli 20% eli halpaa on.
Alkaa sentimentti pikku hiljaa kääntymään osakkeessa posarin jälkeen. Inderes osti tätä tänään lisää mallisalkkuun. Onhan osake todella halpa kasvunäkymiin suhteuttuna ja alakin on melko defensiivinen
Alkaa sentimentti pikku hiljaa kääntymään osakkeessa posarin jälkeen. Inderes osti tätä tänään lisää mallisalkkuun. Onhan osake todella halpa kasvunäkymiin suhteuttuna ja alakin on melko defensiivinen
Kiitos analyyseistäsi yhtiöön liittyen. Niitä on tullut luettua tarkkaan ja olen kokenut hyvin hyödylliseksi.
Olen hyvin skeptinen erityisesti Kamuxin näkymien ja kasvun suhteen.
Kamux on käytettyjen autojen voluumikauppias.
Järkevät eli uudehkot ja vähän ajetut autot ovat koko euroopan tasolla vähissä, kun uusia autoja
ei saa komponenttipulan vuoksi (esim. Mercedeksellä seisoo yli 50000 autoa odottamassa ja tämän hetken tiettyjen mallien toimitusajat on yli 1 vuosi!!!)
-> ei ole tulossakaan vähään aikaan noita haluttuja käytettyjä markkinoille.
Järkevät eli uudehkot ja vähän ajetut autot ovat koko euroopan tasolla vähissä, kun uusia autoja ei saa komponenttipulan vuoksi (esim. Mercedeksellä seisoo yli 50000 autoa odottamassa ja tämän hetken tiettyjen mallien toimitusajat on yli 1 vuosi!!!)
-> ei ole tulossakaan vähään aikaan noita haluttuja käytettyjä markkinoille.
Olet täysin oikeassa siitä, että käytetyn auton kauppa on ollut ja tulee olemaan vielä jonkin aikaa varsin erikoisessa ja hankalassa tilanteessa saatavuuden suhteen. Kysytään nyt kuitenkin näin:
1. Onko realistista olettaa uusien autojen saatavuusongelmien vähentävän autojen loppuasiakaskysyntää? Vai käykö ennemminkin niin, että uusien autojen pitkät toimitusajat ohjaavat jopa normaalia suuremman osan ostajista nimenomaan käytetyn auton ostoon?
2. Jos/kun hyvien käytettyjen autojen saatavuus on ongelmallista, niin kärsiikö tästä eniten pienet toimijat, vai Kamuxin kaltaiset toimijat joilla on hankintakanavat valmiina ympäri Eurooppaa?
Markkina on siis todellakin erikoisessa tilanteessa, mutta vaikea on silti nähdä, että autojen kysyntä mitenkään dramaattisesti olisi laskemassa vaikka uusia autoja saakin odotella pitkään. Kysyntä ohjautuu sinne mistä tavaraa on saatavilla (käytetyn auton markkinaan) ja siellä niihin toimijoihin jotka kykenevät myös tässä vaikeassa tilanteessa autoja haalimaan mitä kummallisemmista lähteistä. Tässä ottaa kovasti turpaan siis nimenomaan pienet yhden myymälän jobbarit, ei Kamuxin kaltaiset toimijat joilla ostoprosessit on laajat ja monimuotoiset. Se on nimittäin hyvä muistaa, että vaikka uusien autojen valmistuksessa on tosiaan pullonkauloja niin kyllä niitä silti ihan kokoajan liikenteeseenkin saadaan. Ei tämä käytettyjen autojen kaupan syöttöfunktio täysin tukossa siis tietenkään ole, vaan käy vain vajaalla mikä tekee elämästä heikoille toimijoille hankalampaa.
Kamuxin varastot ovat heti näin vuoden alkuun aikalailla uusissa ennätyslukemissaan ja takana on tuloksenkin osalta erinomainen Q4. Hirveästi ei siis jo jonkin aikaa päällä ollut kireä hankintatilanne ole menoa haitannut
Saatat hyvin olla oikeassa. Toisaalta jos olen ymmärtänyt oikein, perustuu isohko osa Kamuxin arvosta kasvuodotuksiin. Ja kasvuodotukset taas ovat pääosin Suomen ulkopuolella. Lienee selvää kumpaan määrittelemistäsi kategorioista Kamux Saksassa lasketaan. Ruotsissa taas ehkä vähän niiden väliin.
Itse päädyin myymään omat kamuxini tasolta 12.5€ enkä ole vielä hyppäämässä halvemmalla takaisin kyytiin. Toki mieli saattaa muuttua, mutta nyt näen liikaa epävarmuuksia enkä kuitenkaan välttämättä niitä vastaavaa alehintaa.
Toisaalta jos olen ymmärtänyt oikein, perustuu isohko osa Kamuxin arvosta kasvuodotuksiin. Ja kasvuodotukset taas ovat pääosin Suomen ulkopuolella. Lienee selvää kumpaan määrittelemistäsi kategorioista Kamux Saksassa lasketaan. Ruotsissa taas ehkä vähän niiden väliin.
Kamux hinnoitellaan tällä hetkellä toteutuvan 2021 tuloksen perusteella noin P/E 19x. Eihän tämä toki minkään flättiä tulosta tekevän yhtiön kerroin ole, mutta varsin maltillisesta kertoimesta omaan silmääni puhutaan, kun suhteuttaa tätä siihen miten Kamux halutessaan pystyisi optimoimaan tulosta kasvun sijaan. Tästä on nähty monta esimerkkiä, niin koronakeväänä 2020 kuin nyt Q4/2021. Näinä ajanjaksoina yhtiö on käytännössä täysin lennosta säätänyt kasvumoodia pienemmälle ja tulosmoodia suuremmalle, lopputulos on historiaa. Itse uskonkin, että jos Kamux jostain kumman syystä päättäisi lopettaa kasvunsa, niin tuloksella olisi jo nykyorganisaatiolla valmiutta nousta varsin merkittävästi. Tämä laskee sijoituksen downside riskiä erittäin voimakkaasti, mutta tähän skenaarioon en toki missään nimessä usko enkä sitä toivo, niin kauan kuin yhtiö kasvaa kannattavasti sen kannattaa sitä myös tehdä, tietysti.
Vaikka Kamux on Saksassa pieni toimija myyntiluvuilla mitattuna, niin ei se siitä kankeaa ostajaa siellä missään nimessä tee. Myyntiorganisaation kasvattamisessa on siellä kuitenkin selvästi ollut haasteita, osin varmasti koronan takia mutta myöskään maajohtajan potkut eivät varmasti tilannetta ole helpottanut. Kalliokoski on sanonut webcasteissakin ettei nimenomaan Saksassa ole ollut ongelmaa ostojen teon suhteen, siellä volyymit ovat suhteessa markkinaan niin pieniä että autoja kyllä löytyy (tältä osin on toki skitsofreenista, että nimenomaan Saksassa kävi paha kämmi uuden hankintakumppanin kanssa). Suomessa ja Ruotsissa hankintapää on ollut kommenttien perusteella kuitenkin paljon haastavampi, ja muistaakseni esimerkiksi Suomeen tuotiin kommenttien mukaan jonkun viime vuoden kvartaalin aikana autoja 18 eri euroopan maasta. Tämä on nimenomaan se Kamuxin kilpailuetu, jota harvan kilpailijan on vaikea lähteä kopioimaan. Isot tähän toki vähintäänkin jossain määrin pystyvät, mutta markkina on niin fragmentoitunut, että tilaa kasvaa on muillekin.
Itse näen Kamuxin tämän hetken kurssin niin, että jos nyt ei ostoja näe järkeviksi, niin silloin käytännössä sanoo Kamuxin 18 vuotta yhtäjaksoisesti kestäneen kannattavan orgaanisen kasvun tulleen päätökseensä. Tämä on toki täysin mahdollista, mutta antaako historialliset näytöt, viimeisimmät tulosluvut tai oikeastaan mikään tälle näkemykselle perusteita? Mielestäni ei, mutta todella mielelläni kuulen kyllä eriäviäkin mielipiteitä. Sen verran iso osa salkusta on kiinni Kamuxissa
Kamuxin kohdalla ei taida olla merkkejä siitä, että yhtiö ei pystyisi toteuttamaan strategiaansa omien tavoitteidensa mukaisesti? Nyt kun ohjeistuskin ylitettiin, mikä osoittaa bisneksen resilienssiä. Siinä valossa pidän jonkinlaisena uhkapelinä ennustaa, että tilanne olisi muuttumassa nyt tai ihan lähiaikoina. Uusien autojen alhaiset valmistusmäärät on väliaikainen riesa ja Kamux tuskin kärsii siitä eniten kun verrataan kilpailijoihin.
Trend is your friend ja Kamuxin liiketoiminnan trendi ei minusta vielä näytä kääntyneen kaakkoon.
Kamux on viestinyt, että nyt haetaan kasvua kannattavuuden kustanuksella ja uskon että "monet" eivät ole jotenkin sisäistänyt tätä, ja sentimentti on jotenkin kääntynyt pois kannattavasta kasvuyhtiöstä, mutta arvostuskertoimet kasvuyhtiöissä ovat sulaneet joten niin myös Kamuxissa.
Uskon Kamuxin tarinaan ja Kamux on salkussani, mutta Saksan laajentuminen tuntuu laahaavan. Asun (etelä)saksassa, ja auto1:n mainokset pyörii joka kanavalla telkkarissa ja Youtubessa, ja kukaan tuttu ei täällä ole Kamuxista kuullutkaan. Tietysti järkevä strategia tällä hetkellä on keskittyä pohjoiseen, jossa saadaan samalla myös hankintakanavia luotua pohjoismaihin mutta itseäni hieman huolettaa se ettei etelään ole laajennuttu lainkaan jos idea on tosiaan johtaa euroopan automarkkinaa. Uskon kuitenkin johdon tietävän mitä tekee ja kun ensimmäinen Kamuxin myymälä aukeaa edes lähimaille niin kerron kyllä jokaiselle tutulle asiasta :D
Uusien autojen saatavuuden näen kaksiteräisenä miekkana: osaltaan se lisää vähän käytettyjen autojen markkinaa, mutta mistä niitä vähän käytettyjä autoja tulee saataville? Vähän käytetyt autot vaihdetaan uusiin. Jos uusia ei tule, ei tule myyntiin myöskään vähän käytettyjä. Kuitenkin uskon tämän vaikuttavan enemmän kauppoihin jossa myydään myös uusia (sillä tänne ne vähän käytetyt vaihdetaan). En usko että liikevaihdoltaan käytettyjen autojen kauppa hidastuu (vaikkei kasvaisikaan), ja siten haluan uskoa että Kamux pitää pintansa tässä myllerryksessä, eikä ainakaan luvut ole mielestäni viitanneet muuhun. Myöskään uusien autojen toimitus ei ole täysin pysähtynyt, kyllä linjat niitä puskee muttei 100% teholla.
Numeraaliseen analyysiin en puhelimella kirjoittamalla enempää mene, mutta tätä varten foorumilta löytyy myös itseäni parempia lähteitä. Ei sijoitussuositus, mutta viimeisen posarin(?!) Jälkeen sanoisin että kyllähän Kamux on mielenkiintoisissa hinnoissa. Tietty jos tulee 3. Maailmansota niin kaikki firmathan dippaa, mutta ei siellä poterossa ehkä niin huoli sirupulaa enää.
Ei varsinaista ylistyslaulua siis. SIlloin kun Kamuxia oli vasta nousemassa kaikkien fomottajien salkkuun, mie irrotin pienellä voitolla. Nyt alkaisi pääsemään takaisin samoihin hintoihin. Menin aikoinaan kirjoittamaan myyneeni Kamuxit. Tästä muuten riitti sitten kurssin tuplattua hihastanykijää. Kaikille sanoin myynnin olleen selkeä virhe, kun kurssi kerran on tuplannut😎.
Kamux antoi tulosvaroituksen, odottaa liikevoiton laskevan
Käytettyjen autojen kauppaan keskittynyt pörssiyhtiö Kamux alentaa arviotaan vuoden 2022 liikevaihdosta ja liikevoitosta.
Kamux julkaisi tulosvaroituksen, jossa se arvioi vuoden 2022 liikevaihdoksi yli 1 000 miljoonaa euroa, kun aiemmin Kamux arvioi liikevaihdon olevan yli 1 100 miljoonaa euroa.
Yhtiö arvioi kuluvan vuoden oikaistun liikevoiton olevan 23–30 miljoonaa euroa, kun aiemmin se arvioi liikevoiton kasvavan viime vuoden lukemista. Vuonna 2021 Kamuxin oikaistu liikevoitto oli 31,4 miljonaa euroa.
Kamuxin mukaan käytettyjen autojen kysyntä on supistunut ennakoitua voimakkaammin ja taustalla on Ukrainan sodasta ja sen talousvaikutuksista johtuva kuluttajien luottamuksen heikentyminen.